eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (19) تفسیر آیه ٢٠ تا ٢٥ 🔅🔅🔅 كَلاّٰ بَلْ تُحِبُّونَ اَلْعٰاجِلَةَ «۲۰»
وَ تَذَرُونَ اَلْآخِرَةَ «۲۱» 
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نٰاضِرَةٌ «۲۲»
إِلىٰ رَبِّهٰا نٰاظِرَةٌ «۲۳» 
وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بٰاسِرَةٌ «۲۴» `تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِهٰا فٰاقِرَةٌ «۲۵» 🔰تفسير: 🔸و در نـقطه مقابل اين گروه مؤ منان گروهى هستند كه صورتهايشان ، عبوس و درهم كشيده است (و وجوه يومئذ باسرة ). 🔸(بـاسـرة ) از مـاده (بـسـر) (بـر وزن نـصـر) بـه مـعـنـى چـيـز نـارس و كـار قـبـل از مـوعـد اسـت ، و لذا بـه ميوه كال نخل ، (بسر) (بر وزن عسر) گفته مى شود، و سـپـس بـه درهم كشيدن صورت و عبوس بودن اطلاق شده است ، از اين جهت كه عكس العملى است كه انسان قبل از فرا رسيدن رنج و عذاب و ناراحتى اظهار مى دارد. 🔸بـه هـر حـال آنـهـا وقـتـى كـه نـشـانـه هـاى عـذاب را مـى نـگـرنـد، و نـامـه هـاى اعمال خويش را خالى از حسنات ، و مملو از سيئات ، مشاهده مى كنند، سخت پريشان و محزون و اندوهگين مى شوند، و چهره درهم مى كشند.(آنها مى دانند عذابى سخت كه پشت آنها را درهم مى شكند درباره آنها انجام خواهد شد) (تظن ان يفعل بها فاقرة ). 🔹بسيارى از مفسران معتقدند كه (ظن ) در اينجا به معنى علم است ، يعنى آنها يقين به چنين عـذابـى پـيـدا مـى كـنند، در حالى كه بعضى گفته اند: ظن در اينجا به همان معنى اصلى يعنى گمان مى باشد، البته آنها اجمالا يقين دارند عذاب مى شوند اما نسبت به چنين عذاب كمرشكن گمان دارند. ▫️(فاقرة ) از ماده (فقرة ) (بر وزن ضربة ) و جمع آن فقار به معنى مهره هاى پشت است ، بنابراين (فاقره ) به حادثه سنگينى مى گويند كه مهره هاى پشت را درهم مى شكند، و فقير را از اين رو فقير گفته اند كه گوئى پشتش شكسته است . ▫️به هر حال ، اين تعبير كنايه از انواع مجازاتهاى سنگينى است كه در دوزخ در انتظار اين گـروه است ، اين گروه انتظار عذابهاى كمرشكن را مى كشند در حالى كه گروه سابق در انـتـظـار رحـمـت پـروردگـار، و آمـاده لقـاى مـحـبوبند اينها بدترين عذاب را دارند، و آنها برترين نعمت جسمانى و موهبت و لذت روحانى را. ...با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🔰توماس کارلایل دانشمند و مورخ مشهور اسکاتلندی : ▫️اگر یک بار به این کتاب مقدس نظر افکنیم، حقایق برجسته وخصایص اسرار وجود طوری در مضامین جوهری آن پرورش یافته که عظمت و بخوبی از آنها نمایان می شود و این خود مزیت بزرگی است که فقط به قرآن اختصاص دارد و در هیچ کتاب علمی و سیاسی واقتصادی دیگری دیده نمی شود. ▫️بلی؛خواندن بعضی از کتابها تأثیر عمیقی در ذهن انسان می گذارد؛ ولی هرگز با قابل مقایسه نیست. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 نعمت (اقتصاد) و (امنیت) 💠 این بهترین فرمایش حضرت (رسول اکرم (ص)) بود که در سرزمین منا ایراد کرد؛ (و النّصیحه للائمه المسلمین و اللّزوم لجماعتهم). تفرقه نیندازد، کاری که ایجاد تفرقه می کند، بازار را ملتهب می کند، جامعه را ملتهب می کند؛ این کار را نکند! می بینید بهترین نعمتی که ذات اقدس اله برای مردم مکه در کنار کعبه قرار داده است، فرمود: این مساله عبادت سرجایش محفوظ است، کعبه قبله مسلمین است، کعبه مطاف مسلمین است؛ امّا خدای سبحان به شما دو نعمت مهم در کنار این کعبه داد؛ (فالیعبدوا ربّ هذا البیت . الّذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف)*. فرمود: خدا را شکر کند مردم را تامین کرد، یک؛ مردم را تامین کرد، دو. آنکه به اقتصاد آسیب می رساند، می کند، می کند، جامعه را می لرزاند، امنیت را به هم می زند، امانت را به هم می زند؛ این بر خلاف قرآن دارد عمل می کند. مستحضرید در این سخنرانی مهم که وجود مبارک سخنران است، آن هم در منا که مردم از اقطار عالم جمع شدند برای انجام فریضه ، و در منا آن مراسم را انجام دادند، آمدند پای سخنرانی بهترین سخنران عالم، این حرف‌ها را دیگر زد!! این را هم مرحوم کلینی نقل کرد*، هم مرحوم ابن بابویه قمی*. ------------------------------------------- 📌 سوره قریش / آیات ۳ و ۴ 📌الکافی / جلد ۱ / صفحه ۴۰۳ 📌 الامالی للصدوق / صفحه ۳۵۰ 📋 درس اخلاق 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۷/۰۴/۲۱ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
25_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_11_Mashhade_Moghaddas.MP3
14.17M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و پنجم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ما چه بر آنها داريم!؟ امام روح الله (ره) در کتاب چهل حدیت می فرماید: 🔹آن وقت هم كه رسول اكرم ، صلى الله عليه و آله و سلم ، منحصر مى كنند اجر(رسالت) خود را به ذوى القربى صورت اين مودت و محبت در عالم ديگر براى ما شايد از همه صور تر باشد. ▫️آن (مودت اهل بیت رسول )هم براى خود ماست و رسيدن ما به و رحمت . 🔹پس مزد رسالت عايد خود ما شد و از آن بهره مند گرديديم ، ما بيچاره ها چه منتى بر آنها داريم ، اخلاص و ارادت ما براى آنها چه نفعى دارد، شما و ما بر علماء امت چه منتى داريم ؟ 👈از آن شخص مسئله گو گرفته تا آن نبى مكرم ، تا ذات مقدس حق ، جل جلاله ، هر كس به مرتبه و مقام خود كه راه هدايت را به ما نشان مى دهند، بر ما منت ها دارند كه جزاى آنها را در اين عالم نمى توانيم بدهيم ، اين عالم لايق جزاى آنها نيست : فلله و لرسوله و لاوليائه المنة . ✅چنانچه خداى تعالى مى فرمايد:قل لا تمنوا على اسلامكم بل الله يمن عليكم ان هديكم للايمان ان كنتم صادقين ان الله يعلم غيب السموات و الارض والله بصير بما تعملون .(سوره حجرات) ▫️يعنىبگو به آنها كه به تو منت گذاشتند به اسلام خود، و گفتند ما اسلام آورديم بى جنگ : منت نگذاريد بر من به اسلام خود، بلكه خدا منت مى گذارد بر شما به هدايت كردن شما را به ايمان مدعى آن هستيد، اگر شما راستگو هستيد در اين ادعا، همانا خدا مى داند پنهانيهاى آسمانها و زمين را، و خدا بيناست به آنچه مى كنيد. 🔹پس ، اگر ما صادق باشيم در دعوى ايمان ، خداوند در همين ايمان هم بر ما منت دارد. خداوند بصير به عالم غيب است و مى داند صور اعمال ما و صورت ايمان و اسلام ما در عالم غيب چيست . 🔹ما بيچاره ها چون اطلاع از حقيقت نداريم ، از مسئله گو كسب علم مى كنيم و به او منت مى گذاريم ، تقليد عالم مى كنيم ، منت مى گذاريم ، نماز جماعت به عالم مى خوانيم ، به او منت مى گذاريم ، با اينكه آنها بر ما منت دارند و خود ما خبر نداريم . ▫️بلكه اين منت ها اعمال ما را واژگون مى نمايد و در سجين كشيده آنها را به باد فنا مى دهد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅با سلام و عرض ادب خدمت دوستان و سروان گرامی 🔅در این گروه به بحث در باره موضوعات فرهنگی و فرهنگ انقلاب اسلامی واسلام می پردازیم.🔅 💢بزن روی لینک تا گروه رو ببینی http://eitaa.com/joinchat/3248816139C8aa1668081 🔰مطالب خویش را با دوستان و آشنایان به اشتراک بگذارید و از این فضای فرهنگی لذت ببرید.🌷 👈هرگونه بی حرمتی به اشخاص و توهین ممنوع است...🙏
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (20) تفسیر آیه 26 تا 30 🔅🔅🔅 كلا إ ذا بلغت التراقى(26) و قيل من راق(27) و ظن أ نه الفراق(28) و التفت الساق بالساق(29) إ لى ربك يومئذ المساق(30) 26 - چنين نيست ، او هرگز ايمان نمى آورد تا جان به گلوگاهش رسد. 27 - و گفته شود: آيا كسى هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد؟! 28 - و يقين به فراق از دنيا پيدا كند. 29 - و ساق پاها (از شدت جان دادن ) به هم مى پيچيد. 30 - (آرى ) در آن روز مسير همه به سوى (دادگاه ) پروردگارت خواهد بود. 🔰تفسير: 🔹در ادامه بحثهاى مربوط به جهان ديگر و سرنوشت مؤ منان و كافران ، در اين آيات سخن از لحظه دردناك مرگ است كه دريچه اى است به سوى جهان ديگر. مى فرمايد: (چنين نيست ، او هرگز ايمان نمى آورد تا زمانى كه جان به گلوگاهش برسد) (كلا اذا بلغت التراقى ). 🔸آن روز اسـت كـه چـشـم بـرزخـى او باز مى شود، حجابها كنار مى رود، نشانه هاى عذاب و كيفر را مى بيند، و به اعمال خود واقف مى شود، و در آن لحظه ايمان مى آورد، ولى ايمانى كه هرگز مفيد به حال او نخواهد بود. ▫️(تـراقـى ) جـمـع (تـرقـوه ) بـه مـعـنـى اسـتخوانهائى است كه گرداگرد گلو را گـرفـتـه اسـت ، و رسـيـدن جـان بـه گـلوگاه ، كنايه از آخرين لحظات عمر است ، زيرا هنگامى كه روح از بدن بيرون مى رود، اعضائى كه فاصله بيشترى از قلب دارند (مانند دست و پاها) زودتر از كار مى افتند، گوئى روح تدريجا خود را از بدن بر مى چيند تا به گلوگاه برسد. 🔹در ايـن هـنـگـام اطـرافـيـان او سـراسـيـمـه و دسـتـپـاچـه بـه دنبال راه نجاتى مى گردند (و گفته مى شود، آيا كسى هست كه بيايد و اين بيمار را از مرگ نجات دهد) (و قيل من راق ). 🔹ايـن سـخـن را از روى عـجـز و ياءس و بيچارگى مى گويند، در حالى كه مى دانند كار از كار گذشته است ، و از دست طبيب نيز كارى ساخته نيست . (راق ) از مـاده (رقـى ) (بـر وزن نـهـى ) و (رقـيـه ) (بـر وزن خفيه ) به معنى (بالا رفتن ) است ، اين واژه (رقيه ) به اوراد و دعاهائى كه موجب نجات مريض مى شود اطـلاق گـرديـده ، بـه خود طبيب از آنجا كه بيمار را رهائى مى بخشد و نجات مى دهد نيز (راقى ) گفته اند، بنابراين مفهوم آيه چنين است كه اطرافيان مـريـض ، و گـاه خود او، از شدت ناراحتى صدا مى زند آيا طبيبى پيدا مى شود؟ آيا كسى هست كه دعائى بخواند و اين بيمار رهائى يابد؟ ▫️بعضى نيز گفته اند معناى آيه اين است كه چه كسى از فرشتگان روح او را قبض مى كند و بالا مى برد؟ آيا فرشتگان عذاب ، يا فرشتگان رحمت ؟! ▫️و بعضى افزوده اند از آنجا كه فرشتگان الهى از گرفتن و بالا بردن روح چنين انسان بى ايمانى كراهت دارند ملك الموت مى گويد: كيست كه روح او را بگيرد و بالا برد؟ ▪️ولى تفسير اول از همه صحيحتر و مناسبتر است . ...با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس يازدهم:قرائت و قاريان قرآن 📌 تعريف قرائت 🔹 تلاوت، خواندن قرآن كريم است و قرائت همان تلاوت است؛ اما اصطلاحاً به‌گونه‌اى از تلاوت اطلاق مى‌شود كه داراى ويژگى‌هاى خاصى باشد؛ به عبارت ديگر، قرائت، تلاوت نص وحى الهى، به حسب اجتهاد يكى از قرّاء معروف، بر پايۀ اصول معينى كه در علم قرائت مشخص شده، مى‌باشد. 🔹 البته قرآن داراى نصّ‌ واحدى است و اختلاف ميان قُرّاء بر سرِ به‌دست آوردن و رسيدن به آن نص واحد است. امام‌صادق عليه السلام مى‌فرمايد: «قرآن يكى بيش نيست و اختلاف بر سر قرائت آن از جانب راويان [ قاريان] صورت گرفته‌است» عوامل اختلاف قرائات 🔹 عوامل اختلاف در قرائت قرآن به دوران صحابه و پس از وفات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله باز مى‌گردد؛ در آن زمان، صحابه بر سر جمع و نظم قرآن اختلاف كردند و همين امر سبب شد كه گاه و بى گاه بر سر قرائت قرآن ميان قاريان اختلافى پديد آيد. 🔹 اين اختلافات موجب شد تا در عهد عثمان، مصحف واحدى تهيه شود و از روى آن نسخه‌هاى متعدد و متحدالشكلى تهيه گردد و به مراكز مهم قلمرو اسلامى فرستاده شود؛ اما اين نسخه‌ها - كه مى‌بايست كاملاً متحد و هماهنگ باشند - داراى اختلافاتى بودند كه بعداً مايۀ برخى اختلاف قرائات گرديدند. 🔹 به هر جهت عوامل اختلاف مصاحف (حتى پس از يكسان شدن آنها) بسيار است كه در اينجا به برخى از مهم‌ترين آنها اشاره مى‌شود: ▪ ١. ابتدايى بودن خط‍‌ عربى: خط‍‌ در جامعۀ عربى آن روز، در مراحل ابتدايى خود بود. اصول كتابت استوار نشده و مردم عرب فنون خط‍‌ و روش نوشتن صحيح را نمى‌دانستند. در آن رسم‌الخط‍‌، يك كلمه به شكلى نوشته مى‌شد كه به چند وجه قابل خواندن بود. نون آخر كلمه را به شكلى مى‌نوشتند كه با «ر» فرقى نداشت و نيز شكل «و» با «ى» يكى بود. چه بسا «م» آخر كلمه به شكل «و» و «د» را به صورت كاف كوفى و عين وسط‍‌ را به شكل «ه‍‌ » مى‌نوشتند. گاهى حروف يك كلمه را جدا از يكديگر مى‌نوشتند؛ «ى» را از كلمه جدا مى‌كردند (مانند:«نُحى‌ى») و يا اينكه «ى» را حذف مى‌كردند، چنانكه «ايلافهم» به شكل «إلافهم» نوشته مى‌شد كه خود براى خواننده ايجاد اشكال مى‌كرد. 🔹 همچنين در رسم‌الخط‍‌ ابتدايى آن زمان، «واو» و «يا» بدون هيچ علتى حذف مى‌شد كه خود يكى از مهم‌ترين عوامل ابهام و اختلاف در قرائت، بلكه درتفسير به‌شمار مى‌آمد. مثلاً در آيۀ «وَ صالِحُ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌» ١ «واو» از «صالحوا» حذف و به‌صورت «وَ صالِحُ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌» نوشته شده است؛ لذا معلوم نبود كه اين كلمه مفرد است يا جمع مضاف. 🔹 خلاصه، اين‌گونه نارسايى‌ها در رسم‌الخط‍‌ مصاحف اوليه مشكلات بسيارى را به بار آورد. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت هشتم) ⏪۱۰ - فهرست موضوعی تفسیر نمونه ▫️مفسر محترم در پیشگفتار فهرست موضوعی تفسیر نمونه می‌نویسد: «سرانجام بعد از پانزده سال تلاش مستمر کار تفسیر نمونه در ۲۷ جلد پایان گرفت، در این هنگام احساس احتیاج مبرم به یک «فهرست موضوعی جامع» می‌شد و جمعی از طلاب فاضل حوزه علمیه قم پیشنهاد این کار را دادند، و از آنجا که آقایان احمد علی بابایی و رضا محمدی که از طلاب محترم و باذوق و پرتلاش حوزه علمیه قم هستند، نسبت به این کار اهتمام بیشتری داشتند، قرعه فال به نام آنها زده شد. ▫️آنها با دو سال سعی و کوشش مستمر و استفاده از پانزده هزار فیش، اثری را به وجود آوردند که در نوع خود ممتاز است، می‌توان گفت فهرستی را که از ۲۷ جلد تفسیر نمونه تهیه کرده‌اند، انشاء الله کلیدی برای راه یافتن به تفسیر نمونه است.» ▫️در دنباله مطلب طرز استفاده از این فهرست که بر اساس حروف الفبا تدوین شده است، توضیح داده شده و با مثال امر را بر طالب آن سهل نموده‌اند. ▫️پس از ارائه فهرست الفبایی که در ۲۴ صفحه انجام گرفته است، سرفصل‌های فهرست موضوعی مطرح و عناوین ریز آنها تحت هر موضوع با آدرس جلد و صفحه، در ۵۳۰ صفحه ثبت گردیده و به علاقمندان عرضه شده است. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پرسش های جکیمانه قرآن.docx
21.9K
45 📌 پرسش‌‌های حکیمانه‌ی قرآن کریم ☑ نوشتاری کوتاه و دقیق در باره سبک بیانی قرآن در طرح پرسش و تفگرگرایی ▪ فرازی از نوشتار: یکی از به کار رفته در قرآن برای القای مقصود و پیام، آیاتی است که با بیان پرسشی، به صورت انکاری، می‌خواهد مخاطب را به تفکر وا‌دارد و ظاهرا با روشی کوشش می‌کند که مخاطب را به باطل‌بودن آموزه‌ای یا حق‌بودن آن هوشیار کند؛ اما با تأمل در این آیات، روشن می‌شود که پرسش‌‌های مطرح شده در آن‌ها غیرمنطقی است و قرآن را به هدف خود نمی‌رساند؛ مثلا پرسش‌های طرح‌شده در آیات 19 سوره‌ی ،[1] 150 سوره‌ی [2] و 3 سوره‌ی [3] نشان می‌دهد که این سخنان برساخته‌ی ذهن محمد است و پرسش‌های نادرست و نارساننده به هدف قرآن را بیان می‌کند! (در ادامه نوشتار به اصل استدلال ایرادگر شبهه اشاره خواهد شد) 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
باورما.46بهار 1401.mp3
11.99M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 46) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله چه برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
26_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_12_Mashhade_Moghaddas(1) (1).MP3
11.63M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و ششم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom