#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (20) تفسیر آیه 31
⭐️⭐️⭐️
وَ مَا جَعَلْنَا أَصحَب النَّارِ إِلا مَلَئکَةً وَ مَا جَعَلْنَا عِدَّتهُمْ إِلا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَستَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُوا إِیمَناً وَ لا یَرْتَاب الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فی قُلُوبهِم مَّرَضٌ وَ الْکَفِرُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بهَذَا مَثَلاً کَذَلِک یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشاءُ وَ یهْدِی مَن یَشاءُ وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلا هُوَ وَ مَا هِیَ إِلا ذِکْرَی لِلْبَشرِ(31)
31- ماءموران دوزخ را جز فرشتگان (عذاب ) قرار ندادیم ، و تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران معین نکردیم ، تا اهل کتاب (یهود و نصاری ) یقین پیدا کنند ، و ایمان مؤمنان افزوده شود ، و اهل کتاب و مؤمنان (در حقانیت این کتاب آسمانی ) تردید به خود راه ندهند ، و کافران بگویند : خدا از این توصیف چه منظوری دارد ؟ (آری ) اینگونه خداوند هر کس را بخواهد گمراه می سازد و هر کس را بخواهد هدایت می کند ، و لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی داند ، و این جز هشدار و تذکری برای انسانها نیست .
⏪این عدد ماءموران دوزخ برای چیست ؟
همانگونه که در آیات قبل خواندیم خداوند عدد خازنان و ماءموران دوزخ را نوزده نفر (یا نوزده گروه ) ذکر می کند ، و نیز خواندیم که ذکر این عدد سبب گفتگو در میان مشرکان و کفار شد ، و گروهی آن را به باد سخریه گرفتند ، و تعداد کمی آنها را دلیل بر این پنداشتند که غلبه بر آنها کار مشکلی نیست !
🔻آیه مورد بحث که طولانی ترین آیه این سوره است به آنها پاسخ می گوید و حقایق بیشتری را در این زمینه روشن می سازد .
🔹نخست می فرماید : ((ما اصحاب آتش (ماءموران عذاب ) را جز فرشتگان قرار ندادیم )) (و ما جعلنا اصحاب النار الا ملائکة ) .**تعبیر به (اصحاب النار) در آیات قرآن مجید بسیار ذکر شده و همه جا به معنی (دوزخیان) است جز در اینجا که به معنی (خازنان دوزخ) ضمنا ذکر این تعبیر درباره آنها نشان می دهد که (سقر) در آیات گذشته به معنی تمام دوزخ است و نه بخش خاصی از آن***
🔹فرشتگانی نیرومند ، پر قدرت و به تعبیر قرآن ((غلاظ)) و ((شداد)) خشن و سخت گیر که تمام گنهکاران در برابر آنها ضعیف و ناتوانند .
▫️سپس می افزاید : ((ما تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران قرار ندادیم )) (و ما جعلنا عدتهم الا فتنة للذین کفروا) .
👈🏼این آزمایش از دو جهت بود : نخست اینکه آنها استهزا می کردند که چرا از میان تمام اعداد عدد 19 انتخاب شده ، در حالی که هر عدد دیگری انتخاب شده بود جای همین سؤال وجود داشت .
🔺از سوی دیگر این تعداد را کم می شمردند ، و از روی سخریه می گفتند ما در مقابل هر یک از آنها ده نفر قرار می دهیم ، تا آنها را در هم بشکنیم !
▫️در حالی که فرشتگان خدا چنان هستند که به گفته قرآن چند نفر از آنها مامور هلاکت قوم لوط می شوند و شهرهای آباد آنها را از زمین برداشته زیر و رو می کنند ، و از این گذشته انتخاب عدد نوزده برای خازنان دوزخ نکته هائی دارد که در ضمن آیات قبل بیان شد .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(241)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪نداهاى الهى
نداهاى آن اختصاص به زمان و افراد خاصى ندارد؛ بلكه در همه اعصار و براى همه اعصار و نسلها زنده و حاضر است. از اين رو گفتن لبيك هنگام شنيدن خطاب يا ايها الذين امنوا از آداب تلاوت قرآن است و اين نشانه مستقيم، زنده و فعلى بودن نداهاى قرآنى است و گرنه لبيك گفتن به ندايى كه زمانش سپرى شده بايد به لحاظ ترسيم خاطره خطاب گذشته باشد و نمى تواند به طور جدى و از روى حقيقت باشد. پس نداى بى واسطه (يا ايها الناس) نشانه رابطه ناگسستنى عبد و مولاست و تا از طرف انسان اين رابطه حسنه قطع يا ضعيف نشود؛ از طرف خداى سبحان همچنان محفوظ است.
🔹خطاب (يا ايها الناس) مانند خطابهاى عادى نيست ؛ هر ندا و خطايى به اندازه ديد منادى و مخاطب وسعت دارد و منادى گاهى انسان است كه با چشم ظاهر، تنها حاضران را مى بيند و به آنها خطاب مى كند و گاهى خداى سبحان است كه انسانهاى آينده را نيز مى بيند و به آنان خطاب مى كند.
🔹اميرالمومنين (عليه السلام) فرمودند: خداوند پيش از تحقق معلوم، عالم بود: عالم اذ لا معلوم. درباره بصر نيز فرمودند: آنگاه كه مشهودى تحقق تحقق نداشت او شاهد بود: بصير اذ لا منظور اليه من خلقه .
▫️از آن جا كه همه انسانهاى كنونى و آينده مشهود خداوند هستند، نداهاى قرآنى همه آنان را در بر مى گيرد و ديگر زمينه اى براى طرح بحث اصولى معروف نيست كه آيا خطابهاى شفهى قرآن لفظا يا ملاكا شامل معدومين در حال خطاب مى شود يا نه. البته اگر كسى خطاب قرآنى را در حد مفاهمه و فرهنگ محاوره عرفى تنزل دهد، يا بگويد قرآن به لحاظ مخاطبان سخن مى گويد، جاى چنان بحثى خواهد بود.
📋خطاب (يا ايها الناس) دعوتى همگانى است كه شامل مومنان، اهل كتاب و ملحدان نيز مى شود، ليكن شمول خطاب نسبت به مومن، منافق و كافر بعد ملكى آيه است و شمول آن نسبت به خصوص مومنان بعد ملكوتى آن است، زيرا مردم حقيقى همان مومنان هستند و غير مومن مانند چهارپايان، بلكه فروتر از آنهاست: (اولئك كالانعام بل هم اضل). پس هر يك از ملك و ملكوت مرتبه خاص خود را دارد و خطاب (يا ايها الناس) نسبت به مومنان به هر دو تقريب قابل تبيين است ؛ گرچه نسبت به غير مومنان بر اساس محاوره ملكى خواهد بود.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Haqqa 01.wav s.mp3
6.39M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حاقه #سوره_حاقه #حاقه
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌قیامت حق است
🔻سوره مبارکه «حاقه» چه در کتابهاي اهل سنت و چه در کتابهای ما آن تفسيرهايي که برای قبل از هزار سال است، در آنها نوشته است که «سورة تذکر فيها الحاقة» که قبلاً ملاحظه فرموديد اينها علم بالغلبه است. مگر آن سوري که در لسان خود ائمه(عليهم السلام) نامگذاري شده باشد؛ وگرنه غالب اين سور دارد «سورة تذکر فيها البقرة»، «سورة تذکر فيها الفيل»، نه اينکه سوره «بقره» باشد.
📌﴿الحاقَّةُ﴾ يکي از القاب قيامت است.
🔻قيامت را حق محض ميگويند. برخلاف دنيا که در دنيا عناوين اعتباري هست، کذب ممکن هست، معصيت ممکن است، خيال ورزي ممکن هست، وهم مداري ممکن است؛ اما در قيامت حق محض است؛ هيچ خيال، وهم و کذبي در آنجا راه ندارد. اصل وجودش ضروري است و حق است. قرآن تعبير کرد که :"ربنا انک جامع الناس لیوم لا ریب فیها"
🔻از نظر ديگر آنچه در قيامت واقع ميشود بهشتش حق است ﴿لاَ ريب فيه ،﴾جهنمش حق است ﴿لاَ ریب فيه ،﴾اعرافش حق است ﴿لاَ ريب فيه ،﴾آنچه را که قرآن خبر داد به صورت قطعي واقع ميشود و خبرهايي هم که در قيامت از يکديگر ميشنوند به وسيله فرشته ها اين هم «حق لاريب فيه». ترازوي اعمالي که در قيامت سنجيده ميشود و گذاشته ميشود اين هم «حق لا ريب فيه»...
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه اول
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۶۲بهار۱۴۰۱.m4a
20.46M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 62) روش وضوی رسول الله
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وصیت تکاندهنده طلبه جوان، شهید تازه تفحصشده
🎥 حجتالاسلام محمدامین کریمیان
♨️ نخبهای که بورسیه #آلمان بود و با وجود آینده فوقالعادهای که در انتظارش بود پشت پا به دنیا زد و در عوض به خیل مدافعین حرم در سوریه پیوست.
〰〰〰〰〰〰
💠 امام خمینی قدس سره:
پنجاه سال عبادت کردید، و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامهها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید.
این جوانهای ما که علیل شدند الآن هم وقتی میآیند از من میخواهند که دعا کنم که اینها شهید بشوند؛ پایش را از دست داده، عصا زیر بغلش هست، لکن گریه میکند و میخواهد که دعا کنیم که شهید بشود؛ از اینها یک قدری تعلم پیدا کنید.
#شهید_کریمیان
#الگوی_مدیران
@Manahejj
@rahighemakhtoom
💢خونی که به زمین بازنگشت
◼️به فرموده آیت الله وحید خراسانی :
وقتی تیر سه شعبه به قلب مبارک سید الشهداء امام الاولیاء حضرت اباعبدالله نشست ، دست ها را زیر خون قلب خود گرفت .
وجه این دست گرفتن چه بود ؟
اگر این خون به زمین می ریخت ، نه زمینی می ماند و نه اهل زمینی ! این است معنای «رحمة الله الواسعة» و «باب نجاة الامة».
لذا با دست مبارک خون رو گرفت و نگاهی به آن نموده و به طرف آسمان پاشید و یک قطره از آن خون به زمین برنگشت .
📚 کتاب مصباح الهدی و سفینة النجاة
@rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم .
امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
صوت جلسه اول.mp3
6.09M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح و تفسیر دعای سوم #صحیفه_سجادیه
🔈جلسه:اول
🔰دعای سوم صحیفه سجادیه از دعاهای امام سجاد(ع) است که:
☑️ به درود بر حاملان عرش و تمام فرشتگان الهی و بیان ویژگیها و اصناف آنان پرداخته است.
☑️ در این دعا بر خستگیناپذیری و سستنشدن فرشتگان در تسبیح خداوند، خضوع و خشوع آنان در برابر خدا و کوتاهی نکردن آنان در انجام دستورت الهی اشاره شده و آنان راحاملان وحی و درودفرستندگان بر بهشتیان معرفی کرده است.
🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي
#مدرسه_تعالي
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 167.mp3
12.34M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۷)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 168 نهج البلاغه.mp3
1.73M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۶۸(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 2.mp3
15.78M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۲)بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#جمعه_های_امام_زمانی
#محرم
#امام_حسین
امام مهدی علیه السلام ـ
في زِيارَةِ النّاحِيَةِ ـ: فَلَئِن أخَّرَتنِي الدُّهورُ، وعاقَني عَن نَصرِكَ المَقدورُ، ولَم أكُن لِمَن حارَبَكَ مُحارِبا، ولِمَن نَصَبَ لَكَ العَداوَةَ مُناصِبا، فَلَأَندُبَنَّكَ صَباحا ومَساءً، و لَأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّموعِ دَما، حَسرَةً عَلَيكَ وتَأَسُّفا عَلى ما دَهاكَ وتَلَهُّفا، حَتّى أموتَ بِلَوعَةِ المُصابِ، وغُصَّةِ الاِكتِيابِ .
ـ امام زمان در زيارت ناحيه مقدسه فرموده اند ـ:
اكنون كه روزگار ، مرا عقب آورده و تقدير ، مرا از يارى دادن به تو باز داشته و نبودهام تا با جنگجويان با تو بجنگم و در برابر برافرازندگان پرچم دشمنى با تو، بِايستم، پس هر صبح و شام بر تو مىنالم و به جاى اشك، از ديده خون مىافشانم، از سرِ حسرت و تأسّف بر تو و افسوس خوردن بر گرفتارىهايى كه به تو رسيده، تا آن گاه كه از سوز مصيبت و غم فقدانت جان سپارم.
📖المزار الكبير : ص 501 ح 9
@rahighemakhtoom
📌ديدگاه امام سجاد(عليه السلام) در تفاوت حيای انسان از گناه در خفا و عَلَن
◼️يك بيان نوراني از امام سجاد(سلام الله عليه) در دعاي «ابوحمزه ثمالی»است که عرض ميكند:
خدايا! اگر ما در «عَلَن»گناه ميكنيم واز مردم خودمان را حفظ ميكنيم؛ ولي از شما حفظ نميكنيم، نه براي آن است كه ـ معاذ الله ـ شما نميبينيد يا ما خيال ميكنيم که شما نميبينيد، اينطور نيست!
ما از مردم خودمان را حفظ ميكنيم، براي اينكه آنها همين كه ديدند آبروي ما را ميبرند؛ امّا تو با همه اِشرافي كه داري ميبيني و پردهپوشي ميكني، ما به اين جهت است كه گاهي اوقات خودمان را آلوده ميكنيم ـ معاذ الله ـ برای آن نيست كه ـ خداي ناكرده ـ شما نميبينيد. نه! شما ميبينيد و #ستّار هستيد و با ستّاري داريد با ما رفتار ميكنيد. اين ديد, ديدی است كه اگر كسي هم با اين ديد نگاه كند، اميد توبه هست و اين شخص يك روز برميگردد.
◽️امّا اگر كسي گناهش ﴿ذلِكُمْ ظَنُّكُمُ الَّذي ظَنَنْتُمْ بِرَبِّكُمْ﴾ كه ـ معاذ الله ـ اصلاً «الله» را نميبيند،پايانکار او همان ﴿يَوْمَ يُحْشَرُ أَعْداءُ اللَّهِ إلَیَ النّار﴾ است.
🔴 @rahighemakhtoom
صفحه قرآن پژوهی رحیق
#محرم
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
💢آزمون زندگی
📌کتاب خدا از سه نوع اطاعت یاد کرده است:
☑️۱.اطاعت مطلق(پیروی بی چون و چرا از معصومین ،قريب به ٢٠ آیه به طور مستقیم )
☑️۲.اطاعت ممنوع (پیروی از بسیارسوگند یادکننده حقیر بی مقدار بی خیر گناهکار بدکارسخن چین مسخره کننده" آیات ۱۰ تا ۱۳ سوره قلم" )
☑️۳.اطاعت با قید و شرط(اطاعت از والدین به شرط عدم فرمان بر مخالفت با گروه اول" آیات٨ سوره عنكبوت و١٣و١٤ لقمان)
🔅مجال #عیش سخنی از جنس زندگی
👇👇👇
@majalezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
🔸🔶 تلاوت زیبا و ماندگار آیه تطهیر توسط جناب #راغب_مصطفی_غلوش
💠 ...إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً
...خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد/ آیه 33 سوره احزاب
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
💢"از خطبه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا"
امام پس از پند و اندز سپاه عمر سعد سرانجام آنان را نفرین فرمود.
خدايا ! باران رحمت خود را بر اين قوم نازل نفرما و آنها را گرفتار قحطي مثل زمان يوسف گردان و جوان ثقيف(1) را بر ايشان مسلّط ساز تا به آنان مرگ را بچشاند؛ كه اين گروه ما را تكذيب و خوار كردند. تو پروردگار مايي و بر تو توكّل ميكنيم و به سوي توميآييم، بازگشت همه چيز به سوي توست.
(1)منظور مختار است.
📖"مقتل لهوف سیدبن طاووس"
@majalezendegi
💢پذیرش ذلت و خواری هرگز!
امامحسین علیه السلام :
ألا وَإنَّ الدَّعيَّ ابنَ الدَّعيِّ قَد رَكَّزَ بَينَ اثنَتينِ بَينَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ وَهَيهاتَ مِنّا الذِلَّةُ يَأبى اللّهُ ذلك لَنا وَرَسولُهُ وَالمُؤمِنونَ وَحُجورٌ طابَت وَطَهُرَت وَأنوفُ حَميَّةٍ وَنُفوسُ أبيَّةٍ مِن أن تُؤثِرَ طاعَةَ اللِئامِ عَلى مَصارِعِ الكِرامِ .
هان ! اين حرامزاده پسر حرامزاده مرا ميان دو چيز مخيّر كرده است : ميان شمشير و تن دادن به خوارى . و هيهات كه ما تن به ذلّت و خوارى دهيم . خدا و رسول او و مؤمنان و دامنهاى پاك و مطهّر[ى كه ما در آن پرورش يافته ايم] و دلهاى غيرتمند و جانهاى بزرگمنش ، اين را بر ما نمى پذيرند كه فرمانبرى از فرومايگان را بر مرگ شرافتمندانه ترجيح دهيم .
📋اللهوف : ص 97 .
@rahighemakhtoom
#حدیث 📌امام حسین علیه السلام :
. فَمَن أطاعَني كانَ مِنَ المُرشَدينَ، ومَن عَصاني كانَ مِنَ المُهلَكينَ، وكُلُّكُم عاصٍ لِأَمري، غَيرُ مُستَمِعٍ لِقَولي، قَدِ انخَزَلَت عَطِيّاتُكُم مِنَ الحَرامِ، ومُلِئَت بُطونُكُم مِنَ الحَرامِ، فَطَبَعَ اللّهُ عَلى قُلوبِكُم.
..هر كس مرا فرمان بَرَد از رهيافتگان است و هر كس نافرمانى كند از هلاكشدگان و همه شما از فرمان من سرپيچى مىكنيد و به گفتهام گوش نمىدهيد؛ زيرا عطاياى شما را از حرام پرداختهاند و درونتان، از حرام پُر شده است و از اين رو، خداوند بر دلهايتان مُهر زده است» .
مقتل الحسين للخوارزمي : ج 2 ص 6
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (21) تفسیر آیه 31
⭐️⭐️⭐️
وَ مَا جَعَلْنَا أَصحَب النَّارِ إِلا مَلَئکَةً وَ مَا جَعَلْنَا عِدَّتهُمْ إِلا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَستَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُوا إِیمَناً وَ لا یَرْتَاب الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فی قُلُوبهِم مَّرَضٌ وَ الْکَفِرُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بهَذَا مَثَلاً کَذَلِک یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشاءُ وَ یهْدِی مَن یَشاءُ وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلا هُوَ وَ مَا هِیَ إِلا ذِکْرَی لِلْبَشرِ(31)
⏪تفسیر:
و می افزاید ((هدف این بود که اهل کتاب (یهود و نصاری ) یقین پیدا کنند)) (لیستیقن الذین اوتوا الکتاب )
🔻در روایتی آمده است که گروهی از یهود از بعضی از یاران پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) از عدد خازنان جهنم سؤال کردند او گفت خدا و رسولش آگاهترند ، جبرئیل در همان ساعت نازل شد و به پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) خبر داد : ((علیها تسعة عشر)) ((نوزده نفر (یا نوزده گروه ) بر آن گمارده شده اند)) .
🔻و از آنجا که آنها ایرادی به این موضوع نکردند معلوم می شود آن را هماهنگ با کتب خود یافتند ، و بر یقین آنها به نبوت پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) افزوده شد و همین امر سبب گردید که مؤمنان نیز در عقیده و ایمان خود را سختر شوند.لذا در جمله بعد می افزاید : ((و هدف این بود که ایمان مؤمنان افزوده شود)) (و یزداد الذین آمنوا ایمانا)
🔻و بلافاصله بعد از ذکر این جمله روی همان اهداف سه گانه به عنوان تاءکید باز می گردد ، و مجددا روی ایمان اهل کتاب ، سپس مؤمنان و بعد به آزمون کفار و مشرکان تکیه کرده ، می گوید : ((و هدف این بود که اهل کتاب ، و مؤمنان ، در حقانیت قرآن تردید به خود راه ندهند ، و آنها که در قلوبشان بیماری است و کافران بگویند : خدا از این توصیف چه اراده کرده است و چه منظوری دارد)) ؟ ! (و لا یرتاب الذین اوتوا الکتاب و المؤمنون و لیقول الذین فی قلوبهم مرض و الکافرون ما ذا اراد الله بهذا مثلا) .*
🔸در اینکه منظور از ((الذین فی قلوبهم مرض )) (آنها که در دلهایشان بیماری است ) چه اشخاصی هستند ؟ جمعی گفته اند منظور منافقان است ، چرا که در آیات قرآن این تعبیر درباره آنها آمده است ، چنانکه در آیه 10 سوره بقره که به قرینه آیات قبل و بعد در مورد منافقان سخن می گوید ، می خوانیم : فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا : ((در دلهای آنها یکنوع بیماری است و خداوند بر بیماری آنها می افزاید)) و این را دلیل بر مدنی بودن آیه فوق گرفته اند زیرا گروه منافقان به هنگام قدرت اسلام در مدینه پیدا شدند نه در مکه .
🔻ولی بررسی موارد ذکر این تعبیر در آیات قرآن ، نشان می دهد که این تعبیر منحصر به منافقان نیست ، بلکه به تمام کفاری که حالت عناد و لجاج و دشمنی نسبت به آیات حق داشتند اطلاق شده است ، حتی گاهی عطف بر منافقان شده که ممکن است دلیل بر دوگانگی آنها باشد ، مثلا در آیه 49 سوره انفال می خوانیم :
اذ یقول المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض غر هؤلاء دینهم : ((هنگامی که منافقان و آنها که در دلهایشان بیماری بود می گفتند این گروه (مسلمانان ) را دینشان مغرور ساخته )) ، و همچنین آیات دیگر .
بنابراین دلیلی بر نفی مکی بودن این آیه وجود ندارد ، به خصوص اینکه هماهنگی و ارتباط کاملی با آیات قبل دارد که نشانه های مکی بودن در آنها کاملا نمایان است (دقت کنید) .
🔻سپس به دنبال این گفتگوها که درباره چگونگی بهره گیری مؤمنان و کافران بیمار دل از سخنان الهی بود می افزاید : ((اینگونه خداوند هر کس را بخواهد گمراه می سازد ، و هر کس را بخواهد هدایت می کند)) .
(کذلک یضل الله من یشاء و یهدی من یشاء)
جمله های گذشته به خوبی نشان می دهد که این مشیت و اراده الهی درباره هدایت بعضی ، و گمراهی بعضی دیگر ، بی حساب نیست ، آنها که معاند و لجوج و بیمار دلند استحقاقی جز این ندارند ، و آنها که در برابر فرمان خدا تسلیم و مؤمنند مستحق چنین هدایت هستند .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #مجمع_البیان #شیخ #طبرسی
🔰معرفی کتاب تفسیرمجمع البیان (قسمت پنجم و پایان)
📌روش تألیف کتاب
🔻مجمع البیان در ده جلد تدوین و در پنج مجلد چاپ شده است. این کتاب با مقدمهای مفید آغاز شده و موضوعاتی در هفت فن به قرار ذیل در آن مطرح شده است: تعداد آیات قرآن و ثمره آشنایی با آن، ذکر اسامی قرّاء مشهور قرآن و نظرات آنان، تعریف تفسیر، تأویل و معنی، نامهای قرآن و معانی آن، یادی از علوم قرآن و مسائل مربوط به آن و کتابهایی که در مورد آن تألیف شده است، احادیث مشهور پیرامون فضیلت قرآن و اهل آن و بیان آنچه که برای قاری قرآن نیکوست (چون زیبا خواندن الفاظ قرآن).
او در پایهای از موارد به دنبال معنی آیات و به منظور توضیح بیشتر، به مطلبی اشاره و آن موضوع را با عنوان «فصل» مشخص میکند. عناوینی چون تقوا، خصوصیت هدایت و هدی، توبه و شرایط آن، اخلاص، نام محمد صلی الله علیه و آله و بالاخره چکیدهای از پندها و حکمتهای لقمان حکیم نمونههایی از این فصلها میباشد. همچنین احادیث و روایات بسیاری در این تفسیر وجود دارد که تعداد آن بیش از هزار و سیصد حدیث است.
🔻تفسیر مجمع البیان یکی از بهترین کتابهای تفسیری است که با اسلوب و ترتیب ویژهای نوشته شده؛ مولف در هر باب، اقوال را بدون اینکه مورد رد و اعتراض قرار دهد، نقل میکند و انتخاب یک قول را به عهده فکر و ذهن خواننده میگذارد. به بیان دیگر روش او در مجمع البیان این است که ابتدا دسته ای مختلف از آن گروه آیات را بررسی و حلاجی می کند. ابتدا از نظر قرائت و اختلاف قرائت و قضاوت در بین قرائت های مختلف، سپس از نظر لغت و مشکلات لغوی، سپس از نظر اعراب، سپس از نظر اسباب النزول، سپس معنای مبسوط و مفتح آن گروه آیات را به دست می دهد و سرانجام تحت عنوان "نظم"، ربط و پیوند معنایی آیات را به همدیگر و نیز ربط هر گروه آیات را به گروه قبلی و نیز و بعدی و نیز ربط سوره ها را با یکدیگر باز می نمایاند.
🔻مؤلف همچنین نظریات مفسران عامه را نقل و با روش عالمانه نقد مى کند. نویسنده مجمعالبیان تا حد زیادی توانسته اخلاص عملی خود را در برابر عاطفه مذهبی خودش حفظ کند، ایشان هرگز در هماهنگی با عواطف خود، در حمله به مخالفین مذهبش راه افراط را نمیپیماید.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom