فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
آیاتی از سوره نور الله نور السموات مثل نوره ....
شیوه قرائت:مجلسی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (25) تفسیر آیات 32 تا 37
⭐️⭐️⭐️
َکلا وَ الْقَمَرِ(32)وَ الَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ(33)وَ الصبْح إِذَا أَسفَرَ(34)إِنهَا لاحْدَی الْکُبرِ(35)نَذِیراً لِّلْبَشرِ(36)لِمَن شاءَ مِنکمْ أَن یَتَقَدَّمَ أَوْ یَتَأَخَّرَ(37)
32 - اینچنین نیست که آنها تصور می کنند ، سوگند به ماه .33 - و به شب هنگامی که (دامن برچیند و) پشت کند .34 - و به صبح هنگامی که چهره بگشاید .35 - که آن (حوادث هولناک قیامت ) از مسائل مهم است .36 - هشدار و انذاری است برای همه انسانها .37 - برای کسانی از شما که می خواهند تقدم جویند یا عقب بمانند (به سوی هدایت خیرات پیش روند یا نروند) .
📖تفسیر :
🔻بعد از بیان این سوگندها به چیزی می پردازد که سوگند به خاطر آن یاد شده ، می فرماید : ((مسلما حوادث هولناک قیامت و دوزخ و فرشتگان عذاب از مسائل مهم است )) (انها لاحدی الکبر) .(کبر) جمع (کبری) به معنی بزرگ است بعضی گفته اند منظور این است که سقر یکی از طبقات دوزخ می باشد ولی این تفسیر با آنچه قبلا به آن اشاره کردیم و از آیات استفاده می شود سازگار نیست.
▫️(ضمیر در ((انها)) یا به ((سقر)) (دوزخ ) برمی گردد ، یا جنود و لشکریان پروردگار ، و یا مجموعه حوادث قیامت ، و هر کدام باشد عظمت آن روشن است .)
🔻سپس اضافه می کند ((هدف از آفرینش دوزخ هرگز انتقامجوئی نیست ، بلکه این وسیله ای است برای انذار انسانها)) (نذیرا للبشر) .(نذیرا) حال است برای ضمیر در (انها) که به (سقر) باز می گردد و بعضی آن را (تمیز) گرفته اند و در این صورتی است که (نذیر) معنی مصدری داشته باشد و به معنی (انذار) بیاید ولی احتمال اول صحیحتر به نظر می رسد***
تا همگان را بیم دهد ، و از عذاب وحشتناکی که در انتظار کافران و گنهکاران و دشمنان حق است برحذر دارد .
🔸و سرانجام برای تاءکید بیشتر می افزاید : این انذار مخصوص گروه معینی نیست بلکه ((برای همه افراد بشر است برای کسانی از شما که می خواهند تقدم جویند ، و به سوی خیرات و اطاعت فرمان خدا پیش روند ، و چه آنها که مایلند از این قافله عقب بمانند)) (لمن شاء منکم ان یتقدم او یتاخر) .
🔸هر کس راه ((تقدم )) را پیش گیرد خوشا به حال او ، و هر کس راه ((تاءخر)) و عقب گرد را بپیماید بدا به حال او .
☑️بعضی نیز احتمال داده اند که منظور از تقدم و تاءخر در اینجا تقدم به سوی آتش دوزخ و تاخر از آن است .
☑️و بعضی نیز گفته اند منظور تقدم نفس انسانی و تکامل او و یا انحطاط و تاءخر او می باشد .
☑️معنی اول و سوم مناسبتر است و تفسیر دوم چندان تناسبی ندارد .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره کوثر.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
7.02M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_کوثر #کوثر #نحر #انا_اعطینا
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره کوثراستاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی
📼یک جلسه
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_کوثر #کوثر #نحر #ان
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_کوثر #کوثر #نحر #انا_اعطینا
🌷🌷🌷
🔰مفاهیم و محتوای کلی سوره کوثر
☑️کوثر مبالغه در کثرت است
☑️نعمت هاى الهى بر پيامبر صلى الله عليه و آله
☑️تداوم نسل پيامبر صلى الله عليه و آله (از طريق فاطمه عليها السلام)
نماز و قربانى، دو راه سپاس گزارى
🔅اسامی سوره: کوثر، إنّا أعطیناک الکوثر، نحر.
🔅علت نامگذاری:«سوره کوثر»؛ كوثر به معنی خير فراوان است كه از آيۀ اول سوره گرفته شده است .
🔅«سوره إنّا أعطیناک الکوثر»؛ نامگذاری سوره به اسم آغازین آن که در لسان روایات هم به آن اشاره شده است.
🔅«سوره نحر»؛ نحر به معنی قربانی کردن میباشد، نامگذاری سوره به این نام به خاطر وجود این لفظ در آیه سوم این سوره میباشد.
☑️محور اصلى سوره کوثر بيان نعمت هاى الهى بر پيامبر اسلام صلىاللهعليهوآله و دل دارى به ايشان است.
☑️در سوره کوثر منتى بر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نهاده به اينكه به آن جناب كوثر داده، و اين بدان منظور است كه آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند كه آن كس كه به وى زخم زبان مى زند كه اولاد ذكور ندارد و ابتر است، خودش ابتر است .
🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 12.mp3
14.58M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه دوازدهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۶۵تابستان۱۴۰۱.m4a
19.92M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 65) حکمت غسل جنابت
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️ نقش الهام و وسوسه در وجود انسان
فرازی از تفسیر #سوره_صافات جلسه هفتم
#محمدعلی_انصاری
#تفسیر_قرآن #تفسیر
❇با سخنانی از جنس زندگی در صفحه مجال عیش صفحه ای برای زندگی
@majalezendegi
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دوازدهم:قرائت حفص
⏪ويژگى قرائت حفص
🔻يگانه قرائتى كه داراى سندى صحيح و با پشتوانۀ جمهور مسلمين استحكام يافته، «قرائت عاصم به روايت حفص» است. اين قرائت در طىّ قرون پىدرپى تا امروز، همواره ميان مسلمانان متداول بوده و هست كه اين تداول به چند سبب است:
1️⃣١. شايع بودن آن در ميان عامۀ مسلمانان: در حقيقت قرائت حفص همان قرائت عامۀ مسلمانان است؛ زيرا حفص و استاد او (عاصم) شديداً به آنچه كه با قرائت عامّه و روايت صحيح و متواتر ميان مسلمانان موافق بوده، پاىبند بودند.
اين قرائت را عاصم از شيخ خود، ابوعبدالرحمان سُلَمى، و او از امام اميرالمؤمنين عليه السلام اخذ كردهاست و على عليه السلام نيز با نصّ اصلى وحى كه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده و ميان مسلمانان متواتر بوده، قرائت مىكرد.
2️⃣٢.ثقه بودن راويان: عاصم در بين قرّاء، معروف به خصوصيات و خصلتهايى ممتاز بوده كه شخصيتى قابل توجه به او بخشيده است. وى در اخذ قرآن از ديگران بسيار محتاط بودهاست، لذا قرائت را از كسى غير از ابوعبدالرحمان سلمى - كه از على بن ابيطالب عليه السلام فرا گرفته بود - اخذ نمىكرد.
ابنعياش مىگويد: «عاصم به من گفت: هيچكس حرفى از قرآن را براى من قرائت نكرد مگر ابوعبدالرحمان سلمى، كه قرآن را از على عليه السلام اخذ كرده بود» .
همچنين حفص - كه قرائت عاصم را در مناطق مختلف رواج داده - به انضباط و شايستگى معروف بود و در ميان اصحاب عاصم نسبت به قرائت او اعلم بود؛ از اين جهت، همه مسلمانان علاقهمند بودند تا قرائت عاصم را از وى اخذ كنند.
ابوعمرو دانى مىگويد: «حفص كسى است كه قرائت عاصم را براى مردم تلاوت مىكرد و در ترويج آن مىكوشيد. او در بغداد و در مكه به آموزش قرائت عاصم همت گماشت» .شاطبى دربارۀ وى مىگويد: «حفص به جهت دقت و اتقان در قرائت، برتر از ديگران شمرده مىشد» .
3️⃣٣. پذيرفته شدن آن از سوى بزرگان: در تمام دورههاى تاريخ، قرائت عاصم قرائتى بود كه بر همۀ قرائتها ترجيح داشته و بين عامه مسلمانان و در مناطق مختلف رواج داشته است؛ به عنوان مثال: در ابتداى قرن چهارم، در جلسه قرائت ابن مجاهد - قارى بغداد - پانزده تن متخصص قرائت عاصم وجود داشته است و ابن مجاهد تنها قرائت عاصم را به آنان تعليم مىداد.
يا نفطويه ابراهيم بن محمد (درگذشته به سال ٣٢٣) - كه پنجاه سال آموزش قرائت را به عهده داشت - جلسات خود را با قرائت عاصم آغاز مىكرد و سپس به قرائتهاى ديگر مىپرداخت.
احمد بن حنبل نيز گفته است: «عاصم مورد وثوق بود و من قرائت او را اختيار كردهام» . همچنين اكثر ائمه قرائت كوشيدهاند تا اسناد قرائت خود را به عاصم متصل كنند.
4️⃣٤. اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از على اميرالمؤمنين عليه السلام : كه اسنادى صحيح و عالى است و در ديگر قرائتها نظير ندارد؛ زيرا:
➖اولاً عاصم قرائت را بهطور كامل از احدى غير از شيخ و استاد خود، ابوعبدالرحمان سلمى، اخذ نكرده است.
➖ثانياً هيچگاه با استاد خود ابو عبدالرحمان مخالفت نكرد، زيرا يقين داشت آنچه را از او فرا گرفته، دقيقاً همان است كه او از على عليه السلام آموخته است.
🔹عاصم خود، در اينباره مىگويد: «من در قرائت، هيچ اختلافى با ابوعبدالرحمان سلمى نداشتم و در هيچ مورد با قرائت او مخالفت نورزيدم، زيرا بهيقين مىدانستم كه ابوعبدالرحمان سلمى نيز در هيچ موردى با قرائت على عليه السلام مخالفت نورزيدهاست» .
➖ثالثاً عاصم، اختصاصاً اسناد طلايى و عالى قرائت خود را فقط به ربيب خود، حفص ،منتقل كرده، نه به هيچكس ديگر و اين همان فضيلت و شايستگى ويژهاى است كه تنها براى حفص فراهم آمد تا مسلمانان به او روى آورند و تنها قرائت او را بپذيرند.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #تفسیر_جوانان#محمد_بیستونی #معاصر
🔰معرفی کتاب تفسیرجوانان (قسمت دوم )
🔹 روش نویسنده در تألیف آثار قرآنی بدین شکل بوده که بر اساس نیازسنجی به صورت تحقیقات میدانی از دانش آموزان و دانشجویان اعلام نظر کرده و غالبا به صورت کتب کوچک در قطع جیبی یا پالتویی با حجم کم و قیمت ارزان تحت عناوینی همچون باستان شناسی، هنرهای دستی، رنگ شناسی، راز خوشبختی، قرآن شناسی جوان، روش چکیده نویسی موضوعی تفسیر قرآن، لغت شناسی و مفاهیم قرآن کریم برای جوانان عرضه کرده است.
🔹 تفسیر جوان مانند بازنویسی مجمع البیان که آن کتاب به صورت مستقل معرفی شده، اثر دیگر از محمد بیستونی است که به گزیده تفسیر نمونه پرداخته است.
🔹 در حقیقت بیستونی، یکی از نویسندگانی است که در حوزه نشر و ترویج تفسیر قرآن برای جوانان و نوجوانان تلاش میکند و تفسیرهای پیشین و معاصر را به زبان ساده و گویا و مناسب با این قشر بازسازی می کند.
🔹 وی پس از این، گزیده دیگری از ترجمه تفسیر مجمع البیان را ارائه داده است. این تفسیر در قطع جیبی به صورت فشرده و خلاصه مناسب با ادبیات و فرهنگ امروز جوانان مذهبی ایران سامان یافته است؛ به ویژه آن که این کتاب گزیده و بازنویسی تفسیری است که خود در اصل به زبان فارسی و به صورت ساده نگاشته شده و از آن کتاب تلخیص شده است.
🔅🔅🔅
🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (26) تفسیر آیات 38 تا 48
⭐️⭐️⭐️
کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48)
38 - هر کس در گرو اعمال خویش است .39 - مگر اصحاب الیمین (که نامه اعمالشان را به نشانه ایمان و تقوی به دست راستشان می دهند) .40 - آنها در باغهای بهشتند و سؤال می کنند .41 - از مجرمان :42 - چه چیز شما را به دوزخ فرستاد ؟43 - می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم !44 - و اطعام مستمند نمی کردیم !45 - و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم .46 - و همواره روز جزا را انکار می کردیم .47 - تا زمانی که مرگ ما فرا رسید .48 - لذا شفاعت شفاعت کنندگان به حال آنها سودی نمی بخشید .
📖تفسیر :
⁉️شما چرا اهل دوزخ شدید ؟
▪️در ادامه بحثی که درباره دوزخ و دوزخیان در آیات قبل آمد ، در این آیات می افزاید : ((هر کس در گرو اعمال خویش است )) (کل نفس بما کسبت رهینة ) .
▫️((رهینه )) از ماده ((رهن )) به معنی ((گروگان )) است ، و آن وثیقه ای است که معمولا در مقابل ((وام )) می دهند گوئی تمام وجود انسان در گرو انجام وظائف و تکالیف او است ، هنگامی که آن را انجام می دهد آزاد می گردد و گرنه در قید اسارت باقی خواهد ماند .
▫️از بعضی از کلمات اهل لغت چنین بر می آید که یکی از معانی ((رهن )) ملازمت و همراهی است**(لسان العرب؛ ماده (رهن)*** طبق این معنی مفهوم آیه چنین می شود که همه همراه اعمال خویشند ، خواه نیکوکاران ، و خواه بدکاران .)
☑️ولی به قرینه آیات بعد ، تفسیر اول مناسبتر است .
🔖لذا بلافاصله می فرماید : ((مگر اصحاب الیمین که از قید این اسارت آزادند)) (الا اصحاب الیمین ) .
▪️آنها در پرتو ایمان و عمل صالح ، غل و زنجیرهای اسارت را شکسته اند ، و بی حساب وارد بهشت می شوند .**در اینکه (استثناء) در اینجا (متصل است) یا (منقطع) بعضی مانند مرحوم شیخ طوسی در (تبیان) آن را (منقطع) گرفته اند و بعضی مانند (روح البیان) آن را متصل می دانند این تفاوت مربوط به تفسیرهای مختلفی است که مورد مفهوم (رهینه) ذکر کردیم مطابق تفسیری که برگزیده ایم استثنا منقطع است و طبق تفسیر دیگر استثناء متصل خواهد بود (دقت کنید)***
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
akhlagh dar ghoran-04.mp3
8.62M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع :
🗓بررسی اخلاق در قرآن (4)
🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود.
@rahighemakhtoom
باورما.۶۶تابستان۱۴۰۱.m4a
21.08M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 66) مواردی که باید برای آن غسل جنابت انجام داد!
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 43 قرآن کریم (آیات 257 تا 259 )
۱. مؤمنان، يك سرپرست دارند كه خداست و از آن سو كافران سرپرستان متعدّد دارند كه طاغوتها باشند و پذيرش يك سرپرست آسانتر است. درباره مؤمنان میفرمايد: «اللَّهُ وَلِيُّ» امّا دربارهی كفّار میفرمايد: «أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ» ۲۵۷
۲.راه حقّ، نور است و در نور امكان حركت، رشد، اميد و آرامش وجود دارد.
«النُّورِ» ۲۵۷
۳.توجّه به عاقبت طاغوت پذيری، انسان را به حقّ پذيری سوق میدهد. «أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ» ۲۵۷
۴.هركس هرچه دارد از اوست. كافران نيز در دنيا از نعمتهای او بهرهمند میشوند، ولی از آن سوء استفاده میكنند. «آتاهُ اللَّهُ» ۲۵۸
۵.حقّ، اگر منطقی و مستدل ارائه شود، بر باطل پيروز وحاكم است. «فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ» ۲۵۸
۶.كافر ظالم است، زيرا به خود ومقام انسانيّت ظلم كرده است. «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» ۲۵۸
۷.به تمدنهای ويران شده گذشته، بايد به ديده عبرت نگريست و درسهای تازه گرفت. «مَرَّ عَلی قَرْيَةٍ» ۲۵۹
۸. #رجعت و زنده شدن مردگان در همين دنيا و قبل از قيامت قابل قبول است.
«فَأَماتَهُ ... بَعَثَهُ» ۲۵۹
۹.نمايش قدرت پروردگار برای ارشاد و هدايت مردم است، نه برای سرگرمی و يا حتّی قدرتنمايی. «وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ» ۲۵۹
۱۰.معاد، جسمانی است. زيرا اگر معاد روحانی بود، سخن از استخوان به ميان نمیآمد. «وَ انْظُرْ إِلَی الْعِظامِ» ۲۵۸
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حدیث #آزمون_زندگی
📌موقعیت های غیر ساکن
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
🔹أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى أَكْسَلِ النَّاسِ وَ أَسْرَقِ النَّاسِ وَ أَبْخَلِ النَّاسِ وَ أَجْفَى النَّاسِ وَ أَعْجَزِ النَّاسِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَمَّا أَبْخَلُ النَّاسِ فَرَجُلٌ يَمُرُّ بِمُسْلِمٍ فَلَا يُسَلِّمُ عَلَيْهِ وَ أَمَّا أَكْسَلُ النَّاسِ عَبْدٌ صَحِيحٌ فَارِغٌ لَا يَذْكُرُ اللَّهَ بِشَفَهٍ وَ لَا بِلِسَانٍ وَ أَمَّا أَسْرَقُ النَّاسِ فَالَّذِي يَسْرِقُ مِنْ صَلَاتِهِ تُلَفُّ كَمَا يُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَيُضْرَبُ بِهَا وَجْهُهُ وَ أَمَّا أَجْفَى النَّاسِ فَرَجُلٌ ذُكِرْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ وَ أَمَّا أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعَاء
🌷🌷🌷
⏹روزی پیامبر به اصحاب خود فرمود که آیا می خواهید شما را به تنبل ترین و دزدترین و بخیل ترین و جفاکارترین و عاجزترین مردم آگاه سازم ؟
اصحاب پاسخ دادند که بله یا رسول الله .
1️⃣آن حضرت فرمودند که بخیل ترین مردم کسی است که از کنار مسلمانی عبور می کند و به او سلام نمی کند.
2️⃣تنبل ترین مردم کسی است، با و جود اینکه سالم ،تندرست و فارغ است ذکر خدا را بر لب و زبان نمی گوید .
3️⃣اما دزدترین مردم کسی است که از نماز خود می دزد ، نماز چنین کسی مثل لباس کهنه ای به صورت او زده می شود .
4️⃣جفا کارترین امت من کسی است که نام من پیش او برده می شود و برمن درود نفرستد .
و اما عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد .
📚منبع روایت: (مجموعة ورام، ج2، ص: 238)
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (27) تفسیر آیات 38 تا 48
⭐️⭐️⭐️
کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48)
📖تفسیر:
🔰در اینکه منظور از ((اصحاب الیمین )) در اینجا چه کسانی هستند ؟در میان مفسران گفتگو است :
➖بعضی آنرا به کسانی تفسیر کرده اند که نامه اعمالشان به دست راستشان داده می شود .
➖و بعضی آنها را مؤمنانی می دانند که مطلقا گناه ندارند ، و بعضی آن را اشاره به فرشتگان دانسته اند ، و احتمالات دیگر .
➖ولی آنچه از آیات مختلف قرآن بر می آید ، و شواهد قرآنی دارد ، همان معنی اول است ، آنها کسانی هستند که دارای ایمان و عمل صالحند ، و اگر گناهان مختصری داشته باشند تحت الشعاع حسنات آنهاست ، و به حکم ان الحسنات یذهبن السیئات (هود 114) .
🔹اعمال نیکشان اعمال بد را می پوشاند ، یا بدون حساب وارد بهشت می شوند و یا اگر حسابی داشته باشند سهل و ساده و آسان است ، همانگونه که در آیه 7 سوره انشقاق آمده است : فاما من اوتی کتابه بیمینه فسوف یحاسب حسابا یسیرا : اما کسی که نامه اعمالش به دست راست او داده شده حساب او آسان خواهد بود .
🔸((قرطبی )) مفسر معروف اهل سنت از امام باقر(علیه السلام ) در تفسیر این آیه نقل کرده است که فرمود : نحن و شیعتنا اصحاب الیمین ، و کل من ابغضنا اهل البیت فهم المرتهنون : ((ما و شیعیانمان ((اصحاب الیمین )) هستیم ، و هر کس ما اهل بیت را دشمن دارد در اسارت اعمال خویش است )) .***تفسیر قرطبی جلد 10 صفحه 6878***
🔸این حدیث را مفسران دیگر از جمله در ((مجمع البیان )) و نویسنده تفسیر ((نور الثقلین )) و بعضی دیگر ذیل آیات مورد بحث آورده اند .
▫️سپس به گوشه ای از شرح حال ((اصحاب الیمین )) و گروه مقابل آنها پرداخته می افزاید : ((آنها در باغهای پر نعمت و با عظمت بهشتند در حالی که سؤال می کنند . . .)) (فی جنات یتسائلون ) .(یتسائلون) گرچه از باب (تفاعل) است که معمولا برای کارهائی میان دو نفر یا چند نفر است می آید ولی در اینجا مانند بعضی موارد دیگر این معنی را از دست داده و به معنی یسالون می باشد ضمنا نکره بودن (جنات) برای بیان عظمت آن است و به هرحال (فی جنات) خبر برای مبتدای محذوفی است و در تقدیر (هم فی جنات) است((از گنهکاران )) (عن المجرمین ) .می گویند : چه چیز شما را به دوزخ فرستاد ؟ ! (ما سلککم فی سقر) .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(243)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪تلازم ناگسستنى ميان ربوبيت و خالقيت
🔻جمله (الذى خلقكم والذين من قبلكم) كه صفت رب است بيانگر تلازم ناگسستنى ميان ربوبيت و خالقيت است. اين تلازم، چنانكه در تفسير سوره حمد گذشت از دو راه قابل تبيين است:
1️⃣1- گرچه مفهوم ربوبيت با خالقيت تفاوت دارد، ليكن در تحليل عقلى حقيقت ربوبيت به خالقيت باز مى گردد؛ زيرا ترتيب، ترتيب، اداره و تدبير هر شى ء عبارت است از دادن كمالها و اوصاف و ارزاق مورد نياز آن شى ء و چون اعطاى كمالها به شى ء مستكمل امرى تكوينى است، نه اعتبارى و قرار دادى، بنابراين، تكميل و ترتيب با ايجاد ربط بين آن شى ء متكامل و كمال وجودى آن مساوى است و آفرينش كمال براى شيئى خاص، خود نوعى خلقت است و در نتيجه، رب همه اشيا همان خالق آنهاست.
2️⃣2- ميان ربوبيت و خالقيت تلازم است، زيرا تنها خالق شى ء است كه از هويت و ذات آن با خبر است و از علل و عوامل و شرايط و همچنين از موانع رشد و كمال آن مخلوق آگاه است و قدرت آن را دارد كه امور آن را تدبير كند و آن را پرورش دهد، نه موجودى كه با آن شى ء بيگانه است.
🔺تلازم فوق، اعتقاد مشركان را درباره جدايى خالقيت از ربوبيت ابطال مى كند. آنان مى پنداشتند: ارباب متعدد و متفرق مدبران امور جزئى عالم هستند و از اين رو مجسمه رب هاى جزئى را به عنوان شفيع و مقرب مى پرستيدند؛ غافل از اين كه تنها موجودى شايسته ربوبيت است كه خالق مربوبها باشد و آن فقط خداست.
🔺جمله (الذى خلقكم والذين من قبلكم) حد وسط برهان از طريق علت فاعلى بر ضرورت عبادت است، با اين بيان كه خداوند ربى است كه خالق است و هر رب خالقى بايد عبادت شود؛ پس خداوند بايد عبادت شود.
🔹غرض آن كه، قرآن كريم توحيد عبادى را با توحيد ربوبى و توحيد ربوبى را با توحيد خالقى اثبات مى كند و مى فرمايد: اگر بينديشيد در مى يابيد كه شما و نياكانتان را نه خودتان آفريديد و نه كسانى همانند شما، بلكه همه را خدا آفريده است. خلاصه آن كه، محور اصلى لزوم عبادت همان خالقيت معبود است و و چون خداوند خالق همه اشياست: (الله خالق كل شى ء) و غير خدا خالق چيزى نيست و خالق همتاى غير خالق نخواهد بود: (افمن يخلق كمن لا يخلق افلا تذكرون)، پس عبادت منحصرا براى خداوند ضرورى است.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Haqqa 04.wav s.mp3
6.89M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حاقه #سوره_حاقه #حاقه
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌شهادت و شکایت مکان و زمان در قیامت
...روايتهاي فراواني دارد که مسجد شهادت ميدهد يا شکايت ميکند، در قيامت مسجد شهادت ميدهد که فلان عده نماز خواندند، شکايت ميکند که فلان همسايهها نميآمدند، اين يکي دو تا روايت که نيست.
مسجد اگر نفهمد و نشناسد که اين کيست و ميآيد يا نميآيد، در قيامت چگونه شهادت ميدهد؟ مستحضر هستيد که شهادت دو مرحله دارد: يک مرحله تحمّل حادثه، يک مرحله ادا. اداي شهادت مسبوق به تحمّل است. اگر شاهد در محکمه شهادت بدهد که زيد فلان کار را کرده است، اين شاهد حتماً بايد در زمان حادثه ميبود و آن صحنه را ميديد. اگر مسجد الآن نبيند و نفهمد که چه کسي ميآيد و چه کسي ميرود، فردا چگونه شهادت ميدهد؟ شهادت در قيامت اداست، هر ادايي مسبوق به تحمّل است. مکان هم همينطور است، اختصاصي به مسجد ندارد، هر مکاني شهادت ميدهد که فلان شخص، در فلان مکان، فلان کار را کرده است، پس معلوم ميشود اينها حيّ هستند، عالم هستند، آگاه هستند؛ منتها در فلان روز حرف ميزنند...
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه چهارم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
❇️ سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی
✅ روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
1️⃣ ماهیت، مبانی و شاخصهها:
🔶 ماهیتشناسی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 مبانی قرآنی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شاخصهها و ضوابط استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تفاوت روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان با سایر روشها
2️⃣ قلمرو و گونهها:
🔷 قلمرو دانشهای مرتبط در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 الزامات عقلی و نقلی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 گونهشناسی روشهای استخراج علوم انسانی
🔷 مطالعات اسلامی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
3️⃣ پیامدها، آسیبها و چالشها:
🔶 آثار و پیامدهای روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 فرصتها و چالشهای پیش روی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 موانع استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تحلیل علل انحراف در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شبهات استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
4️⃣ راهکارها:
🔷 چگونگی تحول در علوم انسانی با شناخت روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 نقش امامت و رهبری در معرفی روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 بهرهگیری از تجربههای بشری در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف مراکز علمی در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف حوزههای علمیه در روششناسی علوم انسانی ـ اسلامی
🗓 مهلت ارسال آثار: ۱۵ دیماه
🌐 سامانه
🌐 https://qhem.quran.ac.ir
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom