eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹عن الرضا علیه السلام: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :  اَلْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُهَا اَلسُّؤَالُ - فَاسْأَلُوا يَرْحَمْكُمُ اَللَّهُ فَإِنَّهُ يُؤْجَرُ فِيهِ أَرْبَعَةٌ - اَلسَّائِلُ وَ اَلْمُعَلِّمُ وَ اَلْمُسْتَمِعُ وَ اَلْمُحِبُّ لَهُ 🔹امام رضا(عليه السلام)فرموده كه پيامبر خدا(صلى الله عليه و آله) فرموده: براى علم و دانش گنجينه‌هائى است،كه كليد آنها پرسش است.خداى شما را رحمت كند،بپرسيد كه در سؤال چهار نفر پاداش داده مى‌شوند.اول سئوال‌كننده،دوم آموزگار،سوم شنونده و چهارم دوستدار آنها. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
💠 رهپویان شهیدان 🔸 جریان شهادت، یک چیز از بین رفتنی نیست؛ شهید هرگز از بین می‌رود و هرگز فراموش نمی ‌شود و هرگز ما را فراموش نمی‌ کند. وظیفه ما این است که ما او را فراموش نکنیم؛ فراموش نکردنِ شهید، هم به بزرگداشت آنهاست و هم به آنهاست. 🔸 در قرآن کریم که فرمود ، چیز دیگر هم فرمود، فرمود: ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾؛ شهید چون یک موجود پویا و مانا و زنده و متحرّک بود، آن‌جا هم که رفت، همین حالت را دارد، مرتّب از خدا سؤال می ‌کند که خدایا به من مژده بدهید که اینها که هستند، در چه مقطعی هستند کجا هستند. ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾؛ یعنی طلب بشارت می ‌کنند، طلب مژدگانی می ‌کنند، از خدا مژده می‌ خواهند می‌ گویند خدایا به ما بشارت بدهید مژده بدهید که اینها که راهیان راه ما بودند همفکران ما بودند و با هم بودیم، اینها الآن کجا هستند؟ 🔸 این ﴿الَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾، کسانی اند که راهی راه شهادت شدند، راه شهدا را ادامه می ‌دهند ولی هنوز به مقصد نرسیدند. مقصد آنها یا است یا ؛ معلوم نیست ثواب چه کسی بیشتر باشد، گاهی می ‌بینید که ثواب پیروزی بالاتر از ثواب شهادت است. 🔸 در جریان حضرت امیر (سلام الله علیه) که در جنگ خندق عمرو بن عبدود را از پای در آورد، وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»؛ یعنی ضربت امیر مؤمنان در جنگ خندق که عمرو بن عبدود را از پای در ‌آورد، معادل عبادت همه جن و انس است، چرا؟ چون آن روز تمام اسلام در برابر تمام کفر بود. اگر ـ خدای ناکرده ـ آن روز حضرت شکست می ‌خورد، دیگر اسلامی نمی ‌ماند تا حضرت امیر شهید شود و شهادت او در اسلام اثرگذار بشود و مانند آن. پیروزی وجود مبارک حضرت امیر و همچنین اسلام در جریان جنگ خندق، است _ گاهی فتح این‌طور است _ چون او اصل اسلام را حفظ کرده است، وقتی حفظ شد، آن وقت جریان شهادت شهدا و جانبازی جانبازان مطرح است. اینها که راهیان شهید هستند، گاهی فاتح می‌شوند گاهی شهید. 📚 مسئولین همایش حماسه شش بهمن آمل تاریخ: 1395/10/06 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی قال الإمام عليّ عليه السلام: "اَلْبَغْىُ، يَصْرَعُ الرِّجالَ وَ يُدْنِى الاْجالَ" ظلم و تجاوز، انسان را زمين مى زند و مرگ ها را نزديك مى سازد. 📚غرر الحكم، ح ۱۴۹۴. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌هراس شدید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:  أشَدُّ ما يُتَخَوَّفُ على اُمّتي ثَلاثةٌ : زَلّةُ عالِمٍ، أو جِدالُ مُنافِقٍ بِالقُرآنِ، أو دُنياً تَقْطَعُ رِقابَكُم فاتَّهِموها على أنفُسِكُم . آنچه بيش از هر چيز درباره امّتم نگران كننده است، سه چيز است : لغزش ، يا مجادله به وسيله قرآن، يا كه گردن‌هاى شما را مى‌زند. پس، از دنيا بر خويش بترسيد. 📚الخصال : ص 163 ح 214.   🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24 "آتش که گرفت خشک و تر می سوزد. " وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ☆(سوره انفال آیه ٢٥) ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻓﺘﻨﻪ‌ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﺗﺶِ ﺁﻥ، ﺩﺍﻣﻦِ ﻓﻘﻂ ﻓﺘﻨﻪ‌ﮔﺮﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺮ‌ﻭ‌ﺧﺸﮏ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻲ‌ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ. ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺧﺪﺍ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ. 📋نکته ای و اشاره ای: 💢ﻓﺘﻨﻪ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺑﻠﺎﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺷﻜﻨﻲ ﻫﺎ، ﻫﺮﺝ ﻭ ﻣﺮﺝ ﻫﺎ، ﻧﺎﺍﻣﻨﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺷﻴﻮﻉ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺷﻮﺩ، ﻧﻴﻜﺎﻥ ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ؛ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻛﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻏﺮﻕ ﺳﺎﺯﺩ. 💢ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻫﺸﺪﺍﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺧﻮﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﻧﺪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﻳﻔﺸﺎﻥ ﺭﻫﻨﻤﻮﻥ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﻛﻨﻨﺪ، ﺗﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻱ ﻛﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎ ﺷﻜﺴﺖ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﻱ ﺁﻥ ﺩﺍﻣﻦ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻧﮕﻴﺮﺩ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻣﺎ ﺩﺭ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻱ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﺭ، ﺻﻬﻴﻮﻧﻴﺴﻢ ﻭ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﻭ ﺍﻧﺤﻄﺎﻁ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﻢ. 👈پیشنهاد .خیر ببینی ان شاءالله 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-10-3.mp3
15.07M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : بیست و دوم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (9) تفسیر آیات6 تا 10سوره مزمل إِنَّ نَاشِئَةَ الَّيْلِ هِىَ أَشدُّ وَطئاً وَ أَقْوَمُ قِيلاً(6) إِنَّ لَك فى النهَارِ سبْحاً طوِيلاً(7) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلاً(8) رَب المَْشرِقِ وَ المَْغْرِبِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَاتخِذْهُ وَكِيلاً(9) وَ اصبرْ عَلى مَا يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلاً(10) 6 -مسلما برنامه ( عبادت ) شبانه پابرجاتر و با استقامت‏تر است.7 -و تو در روز تلاش مستمر و طولانى خواهى داشت.8 -نام پروردگارت را ياد كن و تنها به او دل ببند.9 -همان پروردگار شرق و غرب كه معبودى جز او نيست ، او را نگاهبان و وكيل خود انتخاب كن.10 -و در برابر آنچه آنها ( دشمنان ) مى‏گويند شكيبا باش و به طرزى شايسته از آنها دورى نما. ⏪تفسير : 🔰تاثير نيايش در دل شب 🔸اين آيات همچنان به بحث پيرامون عبادت شبانه ، و آموزشهاى معنوى در پرتو تلاوت قرآن در دل شب ، ادامه مى‏دهد ، و در حقيقت به منزله بيان دليلى است براى آنچه در آيات قبل آمده است ، مى‏فرمايد : اين دستور عبادت و تلاوت شبانه به خاطر آن است كه برنامه ( عبادت و تعليم ) شب پابرجاتر و با استقامت‏تر است ( ان ناشئة الليل هى اشد وطئا و اقوم قيلا). ▫️ناشئة از ماده نشى‏ء ( بر وزن نثر ) به معنى حادثه است و در اينكه منظور از آن در اينجا چيست سه تفسير براى آن ذكر شده : نخست اينكهمنظور ساعات شب است كه يكى بعد از ديگرى حادث مى‏گردد ، يا خصوص ساعات آخر شب و سحرگاه. 🔹ديگر اينكه منظور برنامه قيام براى نماز و عبادت و تلاوت قرآن است همانگونه كه در حديثى از امام باقر (عليه‏السلام‏) و امام صادق (عليه‏السلام‏) نقل شده كه فرمودند : هى القيام فى آخر الليل الى صلاة الليل : منظور قيام در آخر شب براى نماز شب است. 🔻و در حديث ديگرى از امام صادق (عليه‏السلام‏) در تفسير اين آيه آمده : قيامه عن فراشه لا يريد الا الله : منظور برخاستن از بستر است كه هدفى جز خدا نداشته باشد. 🔻سوم اينكه منظور آن حالات معنوى و روحانى و نشاط و جذبه ملكوتى است كه در دل و جان انسان در اين ساعات مخصوص شب به وجود مى‏آيد كه آثارش در روح انسان عميقتر و دوامش بيشتر است . 🔻البته اين تفسير و تفسير قبل از آن لازم و ملزوم يكديگرند و مناسب است كه هر دو در معنى آيه جمع باشد. ▫️وطئا در اصل به معنى گام نهادن و همچنين به معنى توافق كردن است. ▫️تعبير به اشد وطئا يا به معنى مشقت و زحمتى است كه قيام و عبادت شبانه دارد ، و يا به معنى تاثيرات ثابت و راسخى است كه در پرتو اين عبادات در روح و جان انسان پيدا مى‏شود ( البته معنى دوم مناسب‏تر است ) . 🔹اين احتمال نيز وجود دارد كه به معنى توافق بيشترى است كه در اين لحظات در ميان قلب و چشم و گوش انسان و بسيج همه آنها در مسير عبادت پيدا مى‏شود. ▫️اقوم از ماده قيام به معنى پابرجاتر و صافتر است ، و قيل به معنى سخن گفتن است كه در اينجا اشاره به ذكر خدا و تلاوت قرآن است. 🔹رويهمرفته اين آيه از آياتى است كه با تعبيرات پرمحتوايش رساترين سخن را در باره عبادت شبانه و نيايش سحرگاهان ، و راز و نياز با محبوب ، در ساعاتى كه اسباب فراغت خاطر از هر زمان فراهم‏تر است ، و همچنين تاثير آن در تهذيب نفس ، و پرورش روح و جان انسانى ، بيان كرده است ، و نشان مى‏دهد كه روح آدمى در آن ساعات آمادگى خاصى براى نيايش و مناجات و ذكر و فكر دارد . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(249) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير ⏪تعليل به امر ارتكازى (پرهیز از خطر فطری است) 🔸بر اساس بحثى كه گذشت جمله (لعلكم تتقون) تعليل ديگرى است براى ضرورت عبادت و تعليل در اين گونه موارد بايد به امرى ارتكازى باشد و به گونه ای آيت تبيين شود كه حد وسط قرار گيرد و براى هر سه گروه قابل استدلال باشد. تقوا نسبت به مومنان قابل قبول است. همچنين نسبت به بت پرستان تا حدى قابل پذيرش است. اما چگونه براى ملحدان قابل تعليل است ؟ يعنى، چگونه به ملحد مى توان گفت: براى دستيابى به تقوا عبادت كن ؟ از اين رو بايد معناى تقوا در اين كريمه به صورت جامع و فراگير تبيين شود. ▫️تقوا از ريشه وقايه و به معناى خود نگهدارى و پرهيز از خطر است و پرهيز از خطر امرى ارتكازى و فطرى براى همه انسانهاست، كسى نيست كه از خطر اجتناب نكند و اجتناب از آن لازم نداند. پس (لعلكم تتقون) مى تواند براى ضرورت عبادت نسبت به هر انسانى دليل باشد؛ به همه انسانها اعم از مومن و ملحد و مشرك مى توان گفت: براى پرهيز از خطر و نجات از عذاب، خدا را عبادت كن. ▪️چنين نيست كه با مرگ نابود شويد؛ بلكه با مرگ از عالم طبيعت، به جهان ديگر منتقل مى شويد. انسان همانند پرنده اى در بند است كه به هنگام توفى، در قفس طبيعى وى گشوده شده، به جهان ابدى پرواز مى كند. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Qalam 01 s.mp3
5.66M
#سوره_قلم 💢 تفسیرصوتی سوره قلم 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌عناصر محوری سوره قلم سوره مبارکه «قلم» هم مثل سوره مبارکه «مُلک» در مکه نازل شد، براي اينکه عناصر محوري اين معارف توحيدي است. گرچه بخش پاياني اين سوره به بعضي از آيات سور مدينه شبيه است؛ لذا برخي‌ها اينها را مدني دانستند؛ ولي انسجام اين سوره نشان مي‌دهد که اين جمعاً در يک فضا نازل شد. صدر اين سوره، بعد از «بسم الله» يکي از حروف مقطعه قرار دارد. در طليعه تفسير، درباره حروف مقطعه که بيش از سي قول هست، آنجا مسائلي مطرح شد. مرحوم شيخ طوسي در تبيان نظر شريفش اين است که اين حروف مقطعه اسامي اين سور هستند؛ مثلاً دارد﴿الم﴾ يا ﴿المص﴾ يا ﴿ص﴾؛ اينها اسامي آن سوره‌اند. اين سوره «قلم» را هم سوره «نون» مي‌دانند. مي‌فرمايند «اقوي الاقوال» اين است که اين حروف اسامي اين سور هستند. 📼فرازی از سوره قلم جلسه اول 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما . نماز زمینه رهایی 8 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.mp3
12.06M
📌و اما باور ما-(قسمت 88) نماز زمینه رهایی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🔴 هفتمین دوره مسابقات کتابخوانی صفحه قرآنی رحیق 📣📣 کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق در نظر دارد مسابقه ای ویژه ی اعضای کانال برگزار نماید. 🔸منبع مسابقه به زودی اعلام خواهد شد. 🎁🎁 به ۱۰ نفر از شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه جوایزی ۳۰۰ هزار ریالی اهدا خواهد شد😍😍 📆 تاریخ برگزاری مسابقه : پانزدهم مهر ماه دوستان و آشنایان خود را به کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق دعوت نمائید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
◼️سالروز شهادت پیامبر خاتم و سبط اکبر ایشان را تسلیت عرض میکنیم
25 "گر به دولت برسی مست نگردی مردی" كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَىٰ العلق☆أَن رَّآهُ اسْتَغْنَىٰ☆(سوره علق آیه ۶و۷) ﺍﻣﺎ ﺻﺪ ﺍﻓﺴﻮﺱ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺑﻪ‌ﺟﺎی ﺷﻜﺮﻛﺮﺩﻥ، ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ☆ﻫﻤﻴﻦ‌ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻲ‌ﻧﻴﺎﺯ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﺪ! ☆ 📋نکته ای و اشاره ای: .ﺁﺭﻱ؛ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻣﺤﻀﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺍﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺍﻭﺭ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﺷﺮم ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﻤﻲ ﺁﻟﺎﻳﺪ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ﺁﺭﻱ، ﮔﻴﺮم ﻛﻪ ﺗﻮ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﻨﻪ ﺩﺭﮔﺬﺭﻱ ﺯﺍﻥ ﺷﺮم ﻛﻪ ﺩﻳﺪﻱ ﻛﻪ ﭼﻪ ﻛﺮﺩم ﭼﻪ ﻛﻨﻢ؟! 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-11-1.mp3
19.93M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : بیست و سوم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌یک صد سخن از اکرم صلی الله علیه و آله کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در باشند. لینک زیر: 👇👇👇 https:/hawzah.net/fa/Article/View/78202/ @rahighemakhtoom
47 🔅🔅🔅 📌استعاره های قرآن 5 ▪️عبدالقاهر جرجانى (متوفى 471 ق) مى‏ گويد: استعاره انتقال دادن اسم از اصل آن به غير آن است كه به منظور تشبيه، آن هم در حد مبالغه انجام مى‏ گيرد. ▪️ او در كتاب ديگرش توضيح مى ‏دهد كه استعاره اين است كه گاهى يك لفظ در وضع لغوى، اصل و معناى معروفى دارد كه مخصوص به آن است، سپس شاعر و يا غير شاعر آن لفظ را در غير اين معنى و اصل استعمال مى‏ كند و آن را از آن اصل انتقال مى‏ دهد. پس استعمال لفظ در اين معنى صورت عاريه پيدا مى‏ كند. ▪️جرجانى استعاره را بالاترين ترفند جذاب زبانى و شگفت‏ آورترين زيبايى در كلام مى‏ داند. ➖ ابن‏رشيق قيروانى استعاره را بهترين نوع مجاز و نخستين باب از ابواب بديع مى‏ داند و مى‏ گويد: در زيباسازى شعر چيزى شگفت‏ آورتر از آن نيست و چنانچه از استعاره بجا استفاده شود از محاسن كلام است. ➖ابن‏ وكيع گفته است: بهترين استعاره، استعاره‏ اى است كه از معناى اصلى دورتر باشد، اما در اولين وهله معلوم شود كه استعاره است. 🔰نمونه ای از استعاره در قرآن ابن ‏سنان خفاجى در تعريف استعاره را با ذكر مثالى از قرآن كه آيه شريفه «واشتَعل الَرأسُ شَيبًا» (سوره مریم آیه 4)است توضيح داده است. در اين جمله كه از زبان زكريا نقل شده، فرا رسيدن پيرى، به صورت يك استعاره بيان شده است. لفظ «اشتعال» در اصل براى پيرى وضع نشده، بلكه از معناى اصلى يعنى "شعله‏ ور" شدن، به معنى"پیری" انتقال داده شده است. همان‏گونه كه وقتى چوب شعله‏ ور مى‏ شود، به تدريج به اطراف خود سرايت مى‏ كند و حالت چوب تغيير مى‏ يابد، پيرى هم به تدريج موهاى سر را سفيد مى‏ كند و رنگ آن را كه قبلاً سياه بوده تغيير مى‏ دهد، و اين همان استعاره است كه تشبيهى در جهت مبالغه است بدون آنكه ادات تشبيه آورده شود. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دوازدهم:قرائت حفص ⏪رابطۀ شيعه و نص كنونى قرآن برخى ناآگاهان به شيعه نسبت داده‌اند كه مصحفى خاص خود دارند و آن‌را «المصحف الشيعي» مى‌نامند! در حالى‌كه شيعه خود از چنين مطلبى بى اطلاع است. گروهى از محققان متأخر شديداًبه اين ادعا اعتراض كرده‌اند كه مهم‌ترين آنان «گُلدزيهر» است. او علاقۀ خاصّ‌ شيعه را نسبت به نصّ‌ رسمى قرآن - كه در دست مسلمانان است - تشريح و تأييد مى‌كند. به‌منظور تشريح بهتر علاقه و اهتمام شيعه به نص قرآن كنونى، ناگزير از بيان مطالب زير هستيم: 🔹اگر تاريخ قرآن مجيد را بررسى كنيم، در مى‌يابيم كه نصّ‌ كنونى قرآن با وضع موجود، اصولاً محصول كوشش‌هاى شيعه است. در حقيقت، اگر قرآنى وجود داشته‌باشد كه بتوان آن‌را مصحف شيعى ناميد، همين مصحف موجود است و با توجّه به نقش امامان، قاريان، حافظان و هنرمندان شيعه در طول تاريخ نسبت به مصحف، بايد قرآن را به شيعه منسوب كرد. 🔅اميرالمؤمنين على عليه السلام اولين كسى است كه انديشۀ گردآورى قرآن را، پس از درگذشت پيامبر صلى الله عليه و آله اجرا كرد. ☑️مصحف‌هاى مهمّى كه در آن زمان و پيش از يكسان سازى مصاحف تهيه شد و قرآن در آنها جمع‌آورى گرديد عبارتند از: مصحف‌هاى عبداللّه‌بن‌مسعود، ابىّ‌بن‌كعب، ابوالدرداء و مقدادبن‌اسود. همگى اينان به‌ولاى خاص خاندان پيامبر شناخته شده‌اند. ➖اولين كسى كه يكسان سازى مصحف‌ها را در زمان عثمان مطرح كرد، حذيفة‌بن‌اليمان بود. ➖ابىّ‌بن‌كعب تصدّى املاى قرآن را موقع استنساخ مصحف‌ها بر عهده داشت. شكل‌گذارى مصحف و نقطه‌گذارى آن، به‌دست ابوالاسود الدؤلى و دو شاگرد او نصربن‌عاصم و يحيى‌بن‌يعمر انجام گرفت. ☑️اولين كسى كه در تحسين كتابت مصحف و زيبايى خطّ‍‌ آن اقدام كرد، خالدبن ابى‌الهياج - از اصحاب على عليه السلام - بود. ضبط‍‌ حركات به شكل كنونى، كار استاد بزرگ خليل‌بن‌احمد فراهيدى است. او اولين كسى است كه همزه و تشديد و رَوم و اشمام را وضع كرد. تمامى اين افراد از دانشمندان سرشناس شيعه‌اند. ⏺اگر نگوييم شش تن، دست كم چهارتن از قرّاء سبعه، شيعه بودند؛ اما قرائت كنونى - كه قرائت حفص است - يك قرائت شيعى خالص است كه آن‌را حفص - كه از اصحاب امام‌صادق عليه السلام بود - از شيخ خود عاصم - كه از بزرگان و معاريف شيعه است - فرا گرفت و وى از شيخ خود سلمى - از خواص على عليه السلام - فرا گرفت. سلمى نيز قرائت را از اميرالمؤمنين على عليه السلام ، على عليه السلام نيز آن‌را از پيامبر صلى الله عليه و آله و پيامبر نيز از خداى عزوجل أخذ كرده‌است. . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌷🌷🌷 📌جان دیون پورت (دانشمند عالیقدر انگلیسی و اسلام شناس) 🔹قرآن تا آن حدّ معجزه جاوید شناخته شده است که محمد(ص) آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود، و آشکارا فصیح ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت کرد، تا یک سوره مانند قرآن بیاورند(که نتوانستند بیاورند)، صدای این کتاب برای بیشتر از هزار و دویست سال در گوش و قلب میلیونها نفراز افراد بشر طنین انداز بوده است؛ 🔹قرآن ایمان به خدای واحد و تسلیم به اراده او و اطاعت کامل از احکام او و خیر خواهی و بشر دوستی و مسالمت و خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی و حلم و بردباری و همچنین مخصوصاً یادآوری ثواب و پاداش شهادت در راه دین را تبلیغ می کند، در صورتی که درباره وظایف مخصوص علاوه از تعهّد در تبلیغ اسلام، اولین وظایفی که درقرآن تصریح شده است، عبارت است از ادای پنج نوبت نماز، روزه ماه مبارک رمضان، و زکات یعنی انفاق به مستحقان، از میان این سه وظیفه مهم، محمد ادای نماز را آن قدر تأکید کرده و مهم شمرده است که آن را مستعان دین نامیده است و کلید بهشت. 🔹قرآن مانند اناجیل نیست که فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره عقاید دینی و عبادت و عمل پیروان آن شناخته شده باشد،بلکه دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست.کلیه مسائل حیاتی و مالی با اجازه همین منبع و مصدر قانون گذاری حل و تصفیه می شود. 📙کتاب نقش اسلام در بیداری غرب،ص 73 ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 ⏪اسرار نماز(قسمت بیست و یکم) 🔰 فصل چهارم 🔰 نمونه‌ای از آداب مهم قلبی عبادات (طمانینه) 🔸احادیثی درباره «طمانینه»: 3️⃣ قرآن شريف امر به ترتيل قرآن فرموده و در احاديث شريف است كه «كسى كه سوره‌اى از قرآن را فراموش کند، آن سوره در بهشت براى او در صورتى كه به آن خوبى صورتى نيست، متمثل می‌شود. پس وقتى آن را می‌بيند، به او می‌گويد كه تو چه هستى، چقدر نيكویى. كاش تو از من بودى! جواب مى‌دهد: آيا تو مرا نمىشناسى؟ من فلان سوره هستم، اگر مرا فراموش نكرده بودى تو را به اين درجه رفيعه مى‌رساندم.» (اصول كافى، ج 4، ص 410) 4️⃣ در حديث است كه «كسى كه قرآن را در جوانى بخواند، قرآن با گوشت و خونش مختلط شود.» (اصول كافى، ج 4، ص 405) ✅نكته آن است كه در جوانى اشتغال قلب و كدورت آن كمتر است، از اين جهت قلب از آن بيشتر و زودتر متأثر می‌شود و اثر آن نيز بيشتر باقى می‌ماند. 5️⃣ در حديث شريف است كه «هيچ چيز پيش خداى تعالى محبوب‌تر نيست از عملى كه مداومت بر آن شود گرچه آن عمل كم باشد.» (اصول كافى، ج 3، ص 137) . ⬅️ شايد نكته بزرگ، آن باشد كه عمل، صورت باطني قلب شود، چنانچه ذكر شد. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما. نخستین پذیرندگان اسلام .عبداللهی ۱۴۰۱۷۲.mp3
24.37M
📌و اما باور ما-(قسمت 89) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا