eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare46_02.mp3
19.86M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۹۴ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Mulk 14 s.mp3
5.88M
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه چهاردهم و پایانی تفسیر سوره ملک 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢طبیب رگ زن و مرهم گذار در باره رسول الله (ص )گفتند: «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه‏»،این ظاهراً به آن معنا نیست که طبیب دوره‌گرد است؛ طبیبی است که طب خود را دور می‌دهد، نه خود را. گاهی می‌بینید اینکه جناب سعدی و امثال سعدی این لطایف را گفتند، چون از همین بیانات اهل‌بیت استفاده کردند. گفتند آن طبیبی دوّار به طب است؛ یعنی طبّش را دور می‌دهد نه خودش. «چو رگ‌زن که جراح و مرهم نه است». طبش را دور می‌دهد؛ کجا باید بشکافد؟ نیش بزند؟ آنجا جایش است. کجا باید پانسمان کند؟ مرهم بگذارد؟ آنجا جایش است. جامعه را گاهی با نیش، گاهی با نوش. کسی که گرفتار اختلاس و نجومی است، با نیش. کسی که مشکلی دارد، با نوش. این دوّار بودن مربوط به طب است نه مربوط به طبیب که بشود دوره‌گرد. بعداً سعدی هم خوب فهمید که این طبیب طبّش را دور می‌دهد، یک‌جا جای نیش است، یک‌جا جای مرهم است، «چو رگ‌زن که جراح و مرهم نه است». عالمان دین هم همین‌طور هستند، حاکمان دین هم همین‌طور هستند. کلّ مردم، همه ما مؤمنین موظّفیم که چنین باشیم... 📋فرازی از سوره ملک جلسه چهاردهم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (11) تفسیر آیات 13تا 20 🌱🌱🌱 ☑️ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻔﺖ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﺍﺯ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﻮﺡ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﻘﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🔸ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻱ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎم، ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ، ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﺣﺘﻲ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻄﺮﺡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﭘﺲ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﻮﻧﺎﻧﻴﺎﻥ(ﻣﺜﻞ ﺑﻄﻠﻤﻴﻮﺱ)ﻭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ☑️ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻫﻔﺘﮕﺎﻧﻪ، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻛﻬﻜﺸﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﻛﺮﺍﺕ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻳﺎ ﻫﻔﺖ ﻃﺒﻘﻪ ﻱ ﺟﻮّ ﺯﻣﻴﻦ ﻳﺎ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺍﻭﻝ ﺑﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﺁﻳﺎﺕ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺑﺎ ﻟﺎﻳﻪ ﻫﺎﻱ ﺟﻮّ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺩﺍﺭﺩ. ☑️«ﻃِﺒﺎﻕ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ، ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻫﻔﺘﮕﺎﻧﻪ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﻳﻚ ﺩﻳﮕﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﻢ؛ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻃﺒﺎﻕ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺑﺎ ﻳﻚ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﺑﻪ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪﻱ ﺷﺪﻥ، ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﻢ، ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(261) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى 🔘1- گستره عبادت و مصاديق آن 🔰ه: ورع و صمت 🔘 عن الباقر (عليه السلام): ان اشد العباده الورع ([الكافي : 2/77/5.]) سخت ترين عبادت، پارسايى است. 🔘عن الصادق (عليه السلام): ما اعبد الله بشى ء افضل من الصمت والمشى ء الى بيته (.[الخصال : 35/8.]) خداوند به چيزى برتر از خاموشى و رفتن به خانه او (حج)، عبادت نشده است. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
15_Hamed_Shakernejad_13910401_(www.rasekhoon.net).mp3
12.63M
🎙قرائت استاد حامد بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم تهران 📖سوره یوسف 🌷اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌷 التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
باور ما. پوششی شایسته حضور ۴۷ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۷.mp3
9.65M
📌و اما باور ما-(قسمت 225) پوششی شایسته حضور 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (6) آیه ی ۷ سوره ی مبارکه بقره در وصف منافقان می فرماید:خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ…که معنای آن چنین است:«(قهر)خداوند بر دلهاى آنان، و بر شنوايى ايشان مُهر نهاده؛ و بر ديدگانشان پرده‌اى است؛ و آنان را عذابى دردناك است.». الختم علی السّمع:معنای ظاهری: مهر برگوش نهادن: الختم مصدر خَتَم- ختماً و ختاماً .السمع (جمع اسماع) : گوش. معنای کنایی: ناشنوا کردن کسی به منظور عدم درک حقیقت و قدرت بصیرت و بینش را از او گرفتن کاربرد ادبی:این عبارت یکی از زیباترین کنایات قرآنی است چرا که مهر برگوش نهادن، کنایه از بصیرت و بینش نداشتن است و پرواضح است که آدم کوردل از نعمت بصیرت و بینش محروم است مولانا در مثنوی می گوید: ای بسا اصحاب کهف اندر جهان پهلوی تو پیش تو هست این زمان غار با او یار با او در سرود مهر بر چشم است و بر گوشت چه سود(مثنوی.دفتر اول) هم او می فرماید: مهر در گوش شما بنهاد حق تا به آواز خدا نارد سبق 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (12) تفسیر آیات 13تا 20 🌱🌱🌱 ✅«ﺳﺮﺍﺝ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭼﺮﺍﻍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﺧﻮﺩﺵ ﻧﻮﺭ ﻣﻲ ﺍﻓﺸﺎﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻮﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻓﻌﻞ ﻭ ﺍﻧﻔﻌﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺳﻮﺧﺘﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﺩﺭﻭﻥ ﺁﻥ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ▫️ﺍﻣﺎ «ﻧﻮﺭ» ﻣﻔﻬﻮم ﻋﺎﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻮﺭ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﺎ ﻣﺎﻩ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻧﻮﺭ ﺁﻥ ﺍﻧﻌﻜﺎﺱ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺍﺳﺖ.ﺁﺭﻱ؛ ﺍﻳﻦ ﺩﻗﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺗﻌﺒﻴﺮﺍﺕ ﻗﺮﺁﻧﻲ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺭﻭﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻏﺒﺎﻥ ﺍﻭﺳﺖ.ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﺮﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﻛﺎﺭ ﻳﻚ ﻣﻌﻠﻢ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻭ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ ﺩﻝ ﺳﻮﺯ، ﺑﺬﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻭ ﻣﻮﺍﺩ ﻟﺎﺯم ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎﻱ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺍﺵ ﺷﻜﻮﻓﺎ ﺷﻮﺩ. ✅ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺭﻭﻳﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ، ﻳﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ، ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ، ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ 🔘نمونه‌هايى از آيات متشابهه‌ پيش از اين يادآور شديم كه تشابه در آيات قرآن دو گونه است: تشابه اصلى و تشابه عرضى. ذيلًا از هر نوع يك نمونه مى‌آوريم:[الف) علوم قرآنى؛ ص 317- 294 ب) التمهيد؛ ج 3.] ◾️1. نفى تحيُّز «تحيّز» عبارت است از اشغال مكان و دارا بودن جهت خاص (راست، چپ، جلو، پشت، بالا و پايين). اين از ويژگيهاى موجودات مادى و لازمه جسميت است. «تحيّز» از ذات حق منتفى است؛ زيرا موجودى مجرد است؛ يعنى موجودى ماوراى ماده و از تمامى ويژگيهاى جسمانى منزه است. ابوالحسن اشعرى (شيخ اشاعره) قائل به تحيّز است و خدا را داراى مكان و در جهت فوق (بالا) مى‌داند و شواهدى از آيات قرآن مى‌آورد[الف) التمهيد؛ ج 3، ص 111- 113 و 115- 116 ب) الإبانه؛ ص 26- 28.]؛ ▫️از جمله: «الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‌» «يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ ...» «يَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ...». 🔸اماميه و نيز معتزله با درنظر گرفتن آيه كريمه‌ «... لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‌ءٌ ...» كه از آيات محكمه است- خدا را از هرگونه شباهت به مخلوق مبرا دانسته و آيات ياد شده را- كه امثال اشعرى، متشابه ساخته‌اند- به تأويل مى‌برند و آنها را با توجه به معناى كنايى تفسير مى‌كنند؛ يعنى جايگاه خدا- اگر بتوان براى او جايگاهى تصور كرد- در جهانى برتر و بالاتر از جهان خاكى است كه تمامى خيرات و بركات از آن جهان به خاكيان سرازير مى‌شود؛ عمل صالح بندگان نيز به سوى او صعود مى‌كند؛ وگرنه خداوند در جهت خاصى قرار نگرفته است. «... فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ...؛ ... پس به هر سو رو كنى آنجا رو [به‌] خداست ...». 🔸 آياتى كه اشاعره در اثبات قول خود به آن تمسك جسته‌اند، درحقيقت جزو آيات محكمه بوده‌اند و مسلمانان عصر نزول با سلامت طبع، مفهوم كنايى آنها را درك مى‌كرده‌اند؛ ولى بعدها اشاعره براى پشتوانه مذهب خود به سراغ اين آيات رفتند و با تفسير خود، آنها را متشابه ساختند؛ از اين رو تشابه در اين‌گونه آيات، عرضى مى‌باشد. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 0️⃣4️⃣قسمت چهلم 🔰ادب تفهیم🔰 🌴در ابتدا انسان باید این ادب يعنى «تفهيم» را لحاظ کند ⬅️ تا زبان قلب كه مطلوب حقيقى است گشوده شود. 🌴علامت گشوده شدن زبان قلب: 🔸خستگی ذكر و زحمت آن، برطرف می‌شود. 🔸نشاط و فرح رخ می‌دهد. 🔸خستگى و رنج از بین می‌رود. 🌴چنانچه اگر كسى طفلى را كه زبان باز نکرده، بخواهد تعليم دهد، تا طفل زبان باز ننموده معلم خسته و ملول شود. ✅ همين كه طفل زبان گشود و آن چه معلم تعلیم می‌داد، ادا كرد، خستگى معلّم برطرف می‌شود و معلّم به دنبال طفل، كلمه را بدون رنج و سختی ادا می‌كند. ❇️ قلب هم در ابتدای امر، طفلى است زبان نگشوده؛ ✅ كه او را بايد تعليم داد و اذكار و اوراد را به زبان او گذاشت، ❇️پس از باز شدن زبان او، انسان دنبال روی وی می‌گردد و رنج و سختی تعليم و خستگى ذكر برطرف می‌شود. ✅ اين ادب براى كسانى كه مبتدى هستند خيلى لازم است. ✳️ بايد دانست كه يكى از نكات تكرار اذكار و ادعيه و دوام ذكر و عبادت همين است كه زبان قلب گشوده و قلب ذاكر و داعى و عابد گردد و تا اين ادب ملحوظ نشود زبان قلب گشوده نمی‌شود. 🌱🌱🌱 ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما. ولایت شرط پذیرش عبادت ۴۸ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۸.mp3
9.66M
📌و اما باور ما-(قسمت 226) پذیرش ولایت انسان کامل شرط پذیرش عبادات 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
عقل واره ها و دل پاره ها وبلاگ شخصی حضرت استاد جناب آقای عبداللهی «ادمین صفحه قرآنی رحیق» برای علاقه مندان مباحث معرفتی http://smabdollahi42.blogfa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 جان بخش رسول خدا صلى الله علیه و آله هنگامى‏ که هلال ماه رجب را مى ‏دید مى‏ گفت: اللهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ. 📘مفاتيح الجنان. اعمال ماه رجب 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📌شتاب لحظه ها در موقعیت های غیر ساکن! 🔅لحظه ها،روزها و سال ها همه مثل هم اند.مثل هم.همه اجزای زمان اند همین. اما پیش مردم از اقلیم ها و نژادها و باورهای گوناگون روزهای خاصی محترم هستند .ارزشمندند.روز تولد ،تولد عزیزان و شخصیت های علمی،فرهنگی،مذهبی وآزادی بخش ، و یا استقلال کشورشان و... 🔅در واقع آن موضوعی که به زمان خاصی ارزش داده اتفاق و رخدادی است که برای انسان رخ می دهد. وگرنه به خودی خود همه لحظه ها ارزش برابر دارند. اعداد هم در ارزش گذاری همین گونه اند. 🔅نسبت های ما با رخدادهای تاریخی ،مذهبی و...،حال خوش یا بد ما،موفقیت و یا شکست ما برای بزرگداشت یا به خاطر سپردن روزها و لحظه ها تعیین کننده اند. 🔅در یک نگاه و از زاویه ای دیگر لحظه هایی در گذر زمان وجود دارند که محور ارزش گذاری آن لحظه ها فراتر از حال خوش و موفقیت و نسبت ها و رخدادهای این جهانی است. 🌷لحظه هایی که جان و روح انسان را به حقیقت مطلق هستی پیوند می دهد.🌷 🔅لحظه هایی که قطره را به اقیانوس های بی کران هستی می رساند.قطره ای که چنانچه به دریا نپیوندد با یک نسیم کوتاه همین هستی محدود خودش را هم از دست خواهد داد. 🔅اینجا سخن از یک نسبت است با عشقی بی نهایت ،نسبت گمگشته ای سر گشته و حیران و حیرت زده بر مرکب زمان می نشیند و با بهره گیری از راهواری آن راه خویش می یابد و خویشتن را به منزل امن و امان و ایمان یار می رساند. 🌷هرچه هشیار تر و بینا تر حرکت سریعتر و زمین و زمان راهوارتر و رامتر!🌷 🔅در فرهنگ اسلامی یکی از این زمان ها ماه رجب است.ماهی که پل عبور و راه میان بر برای دریافت حقیقت بندگی خداوند است. 🔅لحظه ها و روزهای تمرین همراهی با همه فرزندان انسان برای رهایی خود و آنان از دلبستگی ها و وابستگی ها به برخورداری های محدود این جهانی و گسستن بندهای اسارت زندگی نباتی و حیوانی و فرار الی الله ،گریز از خود تن خواه و فرار به سوی خود الهی. 🔅آزاد سازی نفس از زنجیرهای سنگین خود و دیگر آزاری .فربه ساختن روح الهی با طعام اعتکاف.روزه،ذکر،انفاق،مهرورزی، دستگیری، توسل و توصل به پیشگامان حرکت به سوی دارالسلام. 🔅 و خلاصه حکایت همچنان باقی است تا در شهر الله الاکبر میعادگاه مهمانی عاشقان تو را بر صدر و در کنار خویش بنشانند. @rahighemakhtoom
baghare46_03.mp3
22.77M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( صوت ۹۵ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مدیریت مومنانه زندگی 🔹 (کمال انسان در چیست؟!) امام باقر علیه السلام:  الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفقُّهُ فِي الدِّينِ و الصَّبرُ عَلَى النّائِبَةِ و تَقديرُ المَعيشَةِ؛ كمالِ راستين، شناخت عميق دين است و شكيبايى در پيشامدهاى ناگوار و اندازه نگاه داشتن در زندگى. 📘تحف العقول، ص ۲۱۳ 🌷ولادت حضرت امام باقر علوم النبی علیه السلام را به همراهان گرامی صفحه قرآنی رحیق تبریک عرض می کنیم.🌷 @rahighemakhtoom
از امام باقر (علیه السلام) درباره آیه ﴿وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ﴾ سئوال شد، حضرت فرمودند: «إن الله تعالی أعظم وأعزّ وأمنع من أن یظلم ولکنّه خلطنا بنفسه فجعل ظُلْمنا ظُلْمه و ولایتنا ولایته حیث یقول «إنّما ولیّکم الله ورسوله والذین امنوا» یعنی الائمة منّا»: خدای متعال بزرگ تر، عزیزتر و بلند مرتبه تر از این است که ظلم کند، لیکن در این آیه است. پس ظلم به ما را ظلم به خود قرار داد و را ولایت خود، آنجا که می فرماید: «فقط ولیّ شما خدا و رسول و کسانی هستند که ایمان آوردند» یعنی امامان از ما. 📚 ولایت علوی، ص58. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره بینه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 فراز اول ثواب تلاوت و مفهوم آیه اول 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اسراء 19.mp3
12.59M
💢تفسیر سوره اسراء جلسه 19 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom