#آموزش #علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس هفدهم: سوگندهاى قرآن
🔹سوگند، تأكيدى است كه براى نشان دادن اهميت مطلب به كار مىرود؛ البته كاربرد سوگند در مواردى است كه امر مهمّى در ميان بوده و به تأكيد مُغَلَّظ[ تأكيد مضاعف و چند برابر] نياز باشد؛ به گونهاى كه ادوات (ابزار خاص) تأكيد در رساندن شدت اهميت آن كفايت نكند. در قرآن نيز طبق شيوههاى كلام عرب از اين روش استفاده شده است.
🔹سوگند به چيزى ياد مىشود كه خود از اهميت ويژهاى برخوردار باشد، به گونهاى كه مورد توجه و عنايت شنوندگان قرار گيرد؛ زيرا سوگند در حقيقت يك نوع تشبيه است؛ يعنى همانگونه كه «مُقْسَمٌ به»[ آنچه به آن سوگند ياد مىشود.] ثابت، استوار و پذيرفته شده است، «مُقْسَمٌ عليه»[ آنچه براى آن سوگند ياد مىشود.] نيز ثابت، استوار و مورد قبول همگان مىباشد.
بنابراين سوگند نه تنها آميختهاى از تأكيد و تشبيه است، بلكه اهميت مُقْسَمٌ به و مُقْسَمٌ عليه را نيز مىفهماند.
..ادامه دارد
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #قرآنی
#روانشناسی #فرا_روان_شناسی #سحر #جادو #هیپنوتیزم #تله_پاتی
🌱🌱🌱
📌فرا روان شناسی در قرآن
1. منظور از فرا روان شناسی چیست؟
2. آیا در قرآن به تمامی علوم اشاره شده است؟!
3. قرآن به چه شکلی به مسئله ی فرا روان شناسی پرداخته است؟
🔖پاسخ سوال اول:
دانش «فرا روان شناسی» عبارت است از: کسب اطلاع (و بدست آوردن معرفت و آگاهی) از چیز یا رویدادی بدون دخالت حواس عادی بشر. مثل: سحر، چشم زخم، تله پاتی و هیپنوتیزم و ...
🔖پاسخ سوال دوم:
برخی بر این باورند که چون قرآن کتاب الهی و معجزه ی جاوید پیامبر (ص) است باید به تمام موارد- علوم- اشاره نماید و حال آنکه چنین نیست. به عبارتی قرآن کتاب هدایت انسان است و ضرورتی ندارد تمام مسائل علوم تجربی را با طول و تفصیل بیان کرده باشد. ولی در بیش از هزار آیه به مسائل علمی در راستای هدایت، اشاره کرده است.
🔖پاسخ سوال سوم:
با توجه به تعریف فرا روان شناسی در آیات فراوانی- براساس برخی تفاسیر- بدان اشاره شده که فهرست برخی از آنها عبارتند از:
1. سحر و جادو بقره/ 102.
2. چشم زخم یوسف/ 67.
3. روح اسراء/ 85.
4. خواب صافات/ 102- 107 و یوسف/ 12.
5. اخبار غیبی آل عمران/ 5 و بقره/ 255.
6. امدادهای غیبی آل عمران/ 123.
7. معجزات الهی مریم/ 29 و 30.
📋جمع بندی و نتیجه:
دانش فرا روان شناسی از جمله دانش هایی است که بشر به صرف داشتن دانش تجربی، نمی تواند به ابعاد مختلف آن پی ببرد. از این رو لازم است با توجه به اشارات قرآن به علم فرا روان شناسی و تجربه علمی و عملی دانشمندان، این علم را توسعه داد و قرآن کریم را یکی از منابع تحقیق برای این علم دانست.
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قاریان #تلاوت #قرآن
🎥 تلاوت دلنشین دکتر #انور_شحات فرزند مرحوم شحات محمد انور
[📖] تلاوت سوره ضحی
@rahighemakhtoom
jalase57-koli_02.mp3
24.86M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۱۹)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🔅🔅🔅
☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.
☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آدینه_های_امید 17
🔹معناي انتظار ظهور #مصلح حقيقي و نجات بخش الهي حضرت مهدي( اين نيست که مسلمانان در #وظايف ديني خود دست روي دست گذاشته و در آنچه بر آنها واجب است, مانند ياري حقّ, زنده کردن قوانين و دستورهاي ديني, جهاد و امر به معروف و نهي از منکر فروگذاري کنند و به اين اميد که #قائم آل محمّد بيايد و کارها را در درست کند از آنها دست بردارند.
🔹هر #مسلمان موظف است که خود را به انجام دستورهاي اسلام مکلف بداند, براي شناسايي #دين از راه صحيح از هيچ کوششي فروگذاري نکند و به توانايي خود از امر به معروف و نهي از منکر دست نکشد, همچنان که #پيامبر بزرگوار( فرمود: همه شما رهبر يکديگر و در راه اصلاح هم مسئول هستيد.
بر اين اساس, يک مسلمان نميتواند به خاطر #انتظار ظهور مهدي مصلح از وظايف مسلّم و قطعي خود دست بکشد يا #کوتاه بيايد, چه, انتظار به ظهور نه اسقاط تکليف ميکند و نه مجوز به #تأخير انداختن عمل ميدهد و سستي در وظايف دين و بيتفاوتي به آن به هيچ وجه جايز نيست.
🔅 فرهنگ راستين انتظار بر سه #رکن اساسي استوار است:
☑️يک ـ نارضايتي و يا قانع نبودن از وضع موجود؛
☑️دو ـ اميد داشتن به آينده بهتر؛
☑️ سه ـ حرکت و تلاش براي گذر از وضع موجود و قرار گرفتن در وضع مطلوب.
#میلاد_منجی
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#آدینه_های_امید 18
🔘#انتظار غلط و ويرانگر؛ انتظار ويرانگر، فلج كننده و باز دارنده ـ كه در واقع نوعي اباحي گري است ـ که همواره مورد #مذمت و سرزنش قرار گرفته است.
🔹 در باره برداشت دوم از انتظار علامه #مطهري( مينويسد: اين نوع انتظار حاصل برداشتِ #قشري از مردم، از مهدويّت و قيام و انقلاب مهدي موعود) است كه صرفاً ماهيت انفجاري دارد؛ فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ستمها، تبعيضها، اختناقها، حق كشيها و تباهيها ناشي مي شود.
🔹 نوعي سامان يافتن است كه معلول پريشان شدن است. آنگاه كه حق و حقيقت طرفداري نداشته باشد، باطل، يكّهتازِ ميدان گردد و جز نيروي باطل نيرويي حكومت نكند و فرد صالحي در جهان يافت نشود؛ اين انفجار رخ ميدهد و دست غيب براي نجات حقيقت ـ نه اهل حقيقت زيرا حقيقت طرفداري ندارد ـ از آستين بيرون ميآيد.
🔹بنابراين هر اصلاحي محكوم است؛ زيرا هر اصلاح يك نقطه روشن است و تا در صحنه اجتماع، نقطه روشني هست دست غيب ظاهر نميشود!
🔹 بر عكس، هر گناه، فساد، ستم، تبعيض، حق كشي و هر پليدي به حكم اينكه مقدمه صلاح كلي است و انفجار را قريب الوقوع ميكند، روا است؛ زيرا [هدف وسيلههاي نامشروع را مشروع ميكند].
🔹پس بهترين كمك به تسريع در ظهور و بهترين شكل انتظار، ترويج و اشاعه فساد است!...
اين نوع برداشت از ظهور و قيام مهدي موعود( و اين نوع انتظار فرج ـ كه منجر به نوعي تعطيل در حدود و مقررات اسلامي ميشود و نوعي اباحيگري بايد شمرده شود ـ به هيچ وجه با #موازين اسلامي و قرآني وفق نميدهد.
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
Al-Tahrim07.mp3
7.16M
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_تحریم #سوره_تحریم #تحریم
💢 تفسیرصوتی تفسیر سوره تحریم جلسه هفتم
🌷🌷🌷
☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.
☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_تحریم #سوره_تحریم #تحریم
💢خط تولید
...حرفي که آدم زد، آبرويي را که برد، دزدي که کرد، خلافي که کرد، دروغي که گفت، اين نبايد بگويد تمام شد، اين از لبانش تمام شد؛ اما فکر، ايده، اراده، عزم و نيت او، اينها که در دستگاه درون او هست، اين ميافتد در خط توليد. کاري که انجام شد که معدوم نميشود، ميافتد در خط توليد. حرفي که زده شد معدوم نميشود ميافتد در خط توليد. مگر ميشود چيزي موجود بشود بعد هيچ اثر نداشته باشد؟! ميافتد در خط توليد. چرا يک آدم دروغگو بعد رسوا ميشود؟ چرا بعد از ده سال يا بيست سال در ميآيد؟ براي اينکه اين «الف» در «باء» اثر کرده، «باء» در «جيم» اثر کرده، «جيم» در «دال» اثر کرده، آن در «قاف» اثر کرده، بعد از بيست سال ظهور کرده است. مگر ميشود آدم کاري بکند بگويد رد شد؟! چه چيزي رد شد؟ مگر در عالم چيزي موجود ميشود رأساً معدوم ميشود يا ميافتد در خط توليد؟ يک وقت ميبيند که رسوا شده است. بعد از ده سال در ميآيد.
📋فرازی از #درسگفتار سوره تحریم جلسه هفتم
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom