فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمعه_های_امام_زمانی
#آدینه_های_امید
🎤ابراهیم رهبر
📃ای قلم سوزلرینده اثر یوخ
ای قلم در حرفهایت اثری نیست؛ از آشنا برایم خبری نیست…
ای خدا این جمعه هم آمد و بگذشت… از یوسفِ فاطمه باز خبری نیست!
@rahighemakhtoom
Quran Hadi - Al‑Anbiyaa [105] Sirat.App & FirstCause.mp3
18.65M
یک #آیه و چند #نکته
ارائه تفسیری استاد دکتر #انصاری
🔰حکومت شایستگان
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ☆سوره #أنبیاء - ۱۰۵
بعد از توراتِ موسی، در زبورِ داوود نوشتیم که: «حکومت بر زمین به بندگان شایستهام میرسد!»
#جمعه_های_امام_زمانی
#آدینه_های_امید
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#انتظار
#حرکت
#آمادگی
#جمعه_های_امام_زمانی
#آدینه_های_امید
🌷در نشر خوبی ها پیشگام باشیم🌷
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سخنان قابل تامل #آیتالله_جوادی_آملی در خصوص عدم خدمات دهی به بی حجابان و بدحجابان: وقتی فردی بی حجاب و بدحجاب وارد مغازه تان می شود چه اصراری دارید جنسی به او بفروشید؟؟
@kh_salimian
🔹 آنچه در نهی از منکر واجب کفاییست، تذکر لسانیست، برخورد هم با حاکمیت است. اما انزجار قلبی از گناه و ابرازش کفایی نیست، امر به معروف واجب عینیست. ملتی که امر به معروف نمی کند چه انتظاری دارد که دعایش مستجاب شود؟؟
✅ شخصی با پوشش زننده به مغازه ما میآید بی تفاوت باشیم؟ مگر انزجار بر ما واجب نیست؟ بعد انتظار داریم دعایمان مستجاب بشود.
🌹 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا عموی رسول الله صلی الله علیه و آله ورحلت بزرگ عالم و محدث جلیل شیعه حضرت عبدالعظیم حسنی ره رو تسلیت عرض می کنیم.
🔹️سالیانی است که بر قبله ری رو کردم
دست من نیست به احسان شما رو کردم
🔹️هر سلامی به تو دادیم حسن داده جواب
بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردیم
@rahighemakhtoom
Quran Hadi - Al‑A`raf [200] Sirat.App & FirstCause.mp3
3.55M
یک #آیه و چند #نکته
ارائه بیان تفسیر آیه :استاد دکتر محمدعلی #انصاری
🌱🌱🌱
وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۚ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ☆سوره #أعراف آیه ۲۰۰
و اگر وسوسهای از شیطان به تو رسید (و خواست تو را از مسیر حق منحرف و از هدف باز دارد) به خدا پناه ببر (و خویشتن را بدو بسپار). او شنوای دانا است (و همهچیز را میشنود و همهچیز را میداند و هرچه زودتر به فریادت میرسد).
«یَنزَغَنَّکَ»: تو را وسوسه کند. «إِسْتَعِذْ»: پناه ببر.
@rahighemakhtoom
jalase66_02.mp3
15.92M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۴۶)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌷🌷🌷
🔅رسانه باشید و این محتوی را با دوستان خویش به اشتراک بگذارید. 🙏
🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
طلاق 10.mp3
6.47M
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_طلاق #سوره_طلاق #طلاق
🎤 تفسیرصوتی تفسیر سوره طلاق جلسه دهم
🌱🌱🌱
☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
🌷🌷🌷
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_طلاق #سوره_طلاق #طلاق
💢خانواده و حقوق زن
تأکيدي که قرآن بر حقوق زن دارد، مثل آن را در مسائل ديگر کمتر دارد، چون آنچه در جاهليت بود چه در جاهليت کهنه و چه در جاهليت نو، حق زن را نه خود زن رعايت ميکند، نه مرد. اين است که اساس خانواده به عفاف و حجاب است. اصرار قرآن کريم بر حق زن، براي آن است که اساس خانواده محفوظ باشد. سکينت را زن به عهده دارد، گرچه مسکن را مرد به عهده ميگيرد که ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها﴾، نفقه و کسوه و مسکن به عهده مرد است؛ اما سکينت به عهده زن است و زن وقتي ميتواند آرامش خانواده را حفظ بکند که حقوق او را خود او حفظ بکند و ديگران هم حقوق زن را محترم بشمارند.
📝فرازی از #درسگفتار سوره طلاق جلسه نهم
🌷🌷🌷
☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تخصصی
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(281)
الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ ۖ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(22.بقره)
🔰آفت زدايى از توحيد عبادى
پس از تبيين بعد اثباتى توحيد عبادى با (اعبدوا) بعد سلبى آن را با جمله (فلا تجعلوا الله اندادا) بيان مى كند. اين جمله با كمى تفاوت در ديگر آيات قرآن كريم نيز آمده است ؛ مانند: (قل ائنكم لتكفرون بالذى خلق الارض فى يومين و تجعلون له اندادا ذلك رب العالمين )
🔘ماده جعل در اين بخش از آيه شريفه به معناى قرار دادن دروغين است ؛ يعنى، عمل مشركان كه براى خداوند مثل و شريك قرار مى دهند كارى دروغين و باطل است.
🔘سر اين كه از بتها به عنوان انداد ياد شده، اين است كه گرچه مشركان اعتقاد داشتند خداوند در ذات خود و نيز در مقام خالقيت مثل ندارد، ولى در مرتبه ربوبيت اعتقاد به ربوبيت بتها داشته، محبت و عبادت آنها را لازم مى دانستند. مشركان كارى را كه بايد به خدا اسناد دهد به ديگرى نسبت مى دانند و چيزى را كه بايد از خدا بخواهند از ديگرى مى خواستند و اين همان قرار دادن ند و مثل است: (و من الناس من يتخذ من دون الله اندادا يحبونهم كحب الله) پس آنان بتها را انداد خدا قرار داده بودند، گرچه به ظاهر مى گفتند: (هولاء شفعائنا عند الله)؛ زيرا بتها را در شفاعت خود و نزديك كردن انسانها به خدا مستقل مى پنداشتند و چنين استقلالى حتما با ربوبيت همراه است. خداى سبحان مى فرمايد: اينان كه امروز اين آثار را به بتها نسبت مى دهند، سرانجام مى فهمند همه اين نيروها از خداست و قهرا سراسر عالم، آيات و جنود الهى است و چيزى از خود قدرت مستقل ندارد تا كارى انجام دهد و بر اثر آن معبود شود: (ولو يرى الذين ظلموا اذ يرون العذاب ان القوه لله جميعا و ان الله شديد العذاب)
🌷🌷🌷
☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
ادامه دارد...
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
باور ما. حج حق خداوند بر انسان ۳.mp3
4.98M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
📌و اما باور ما-(قسمت 266) حج حق خدا بر انسان
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ادامه دارد...
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
#مدیریت_مومنانه
📌#تجسم_عمل(صورت #ملکوتی شاد کردن مومن) در عالم حقایق
🔰امام صادق علیه السلام
إِذَا بَعَثَ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ مِنْ قَبْرِهِ خَرَجَ مَعَهُ مِثَالٌ يَقْدُمُ أَمَامَهُ كُلَّمَا رَأَي الْمُؤْمِنُ هَوْلًا مِنْ أَهْوَالِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ قَالَ لَهُ الْمِثَالُ «لَا تَفْزَعْ وَ لَا تَحْزَنْ وَ أَبْشِرْ بِالسُّرُورِ وَ الْكَرَامَةِ مِنَ الله عَزَّ وَ جَلَّ» ... فَيَقُولُ لَهُ الْمُؤْمِنُ «يَرْحَمُكَ اللَّهُ ... مَنْ أَنْتَ؟» فَيَقُولُ «أَنَا السُّرُورُ الَّذِي كُنْتَ أَدْخَلْتَ عَلَى أَخِيكَ الْمُؤْمِنِ فِي الدُّنْيَا».
چون خدا مؤمن را از قبرش در آورد، تمثالی با او خارج شود که در جلو او راه رود، و هر گاه مؤمن یکی از هراسهای روز قیامت را بیند تمثال به او گوید: «نترس و غم مخور، ترا مژده باد به شادی» ... مؤمن به او گوید: «چه خوب کسی بودی تو ... تو کیستی؟» تمثال گوید: «من آن شادیای هستم که در دنیا به برادر مؤمنت رساندی».
📘الکافی، ج ۲، ص: ۱۹۰
پ ن:
☑️حقیقت و ملکوت اندیشه و رفتار آدمی در دنیا همراه او تا رسیدن به دار القرار و منزلگاه ایمن، خواهد بود.
هر چه کنی به خود کنی...
میوه تلخ و شیرین بذری که کاشته ای به خودت خواهد رسید.
☑️هیچ چیز در عالم گم نمی شود،گم شدن توهم و پندار و خوش خیالی است برای سرباز زدن از مسئولیت و یا آسودگی وجدان
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره ای از حجت الاسلام والمسلمین قرائتی که عارف فرزانه ای را به گریه انداخت.
🌱🌱🌱
إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا☆(سوره #انسان آیه ۹)
(مومنان واقعی میگویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام میکنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمیخواهیم!
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
Quran Hadi - Al‑A`raf [204] Sirat.App & FirstCause.mp3
8.05M
یک #آیه و چند #نکته
بیان تفسیری استاد دکتر محمدعلی #انصاری
📌گوش کردن در حال سکوت کامل
وَإِذَا قُرِئَ ٱلۡقُرۡءَانُ فَٱسۡتَمِعُواْ لَهُۥ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ☆(سوره #أعراف آیه ۲۰۴)
وقتی قرآن خوانده میشود، گوش جان به آن بسپارید و کاملاً سکوت کنید تا لطف خدا شامل حالتان شود.
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
#آرایه_ها
#کنایه #قرآن_شناسی #بلاغت
🔅🔅🔅
📌شناخت آرایه های ادبی در قرآن -کنایه - (21)
در قرآن:در آیه ی کریمه ۵۶ سوره مبارکه الرحمن چنین آمده است:
فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ*(56/الرحمن)
«درآن بهشتها همسران زیبای با حیایی است (که به چشم پرناز خویش جز به شوهران خود ننگرند) و دست هیچ کس پیش از آنها بدانها نرسیده است»
عبارت قصر الطّرف:(قاصرات الطرف)
معنای ظاهری آن: کوتاه کردن چشم.
و معنای کنایی آن: با حیا و ناموس دار بودن
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می فرماید: کلمه طَرف به معنی کاسه چشم است و مراد به کوتاهی طَرف این است که همسران بهشتی به شوهران خود اکتفا می کنند و چشم داشتی به دیگران ندارند .
توضیح آیه:
خداوند دراین سوره بعد از اینکه به سرانجام شوم و تأسف بار بد فرجامان اشاره کرده است شروع به وصف حال خوش فرجامان و نیک بخت ها یعنی کسانی کرده که در این دنیا در زمره مؤمنین حقیقی بوده و تا توانسته اند در کسب فضایل و تحصیل رضایت خالق یکتا تلاش کرده اند.
در این توصیف حال، بعد از اشاره به برخورداری بهشتیان از نعمت هایی چون منازل با شکوه در بهشت با امکانات فراوان و فرشها و تخت های عالی و لباس های فاخر و غیره، نعمت کامجویی از زنان زیباروی بهشتی را نیز گوشزد کرده و این زنان را متصف به صفاتی بیان می کند که یکی از آن صفات سر به زیری و حجب و حیای آن زنان است که همواره چشم از دیگران برداشته و به شوهران خود بسنده و کفایت می کنند.
البته به نظر می رسند که یکی از پیام های این تعبیر کنایی این می تواند باشد که در این دنیا زنانی که با سر به زیری و حیای خود، تنها به شوهران و محارم خود اکتفا کرده و اجازه هرگونه سوء استفاده را به اجانب و نامحرمان نمی دهند شایستگی این را دارند که در زمره بهشتیان قرار بگیرند.
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
#آموزش #علوم_قرآنی
#قرآن_شناسی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس هفدهم: سوگندهاى قرآن
🔸اقسام سوگند در قرآن
سوگندهاى قرآن را مىتوان به سه دسته تقسيم كرد:
🔰3. سوگندهاى تقديرى
قبل از ورود به بحث سوگندهاى تقديرى، لازم است با «لام موطئه» آشنا شويم. بنا به نوشته ابنهشام گاه بر سر حرف شرط، لام مىآيد تا دلالت كند كه جمله متأخّر، جواب قسم است و نه جزاى شرط؛ مانند: «واللَّه لَئِنْ أَتَيتنى لآتينَّك»؛ به لامى كه بر سر «إنْ» شرطيه آمده، لام موطئه گويند و از آن جهت به آن «مُوطّئة» (به معناى مُمَهِّدَة) يا «مُؤذِنَة» (به معناى مُشْعِرَة) گويند كه جواب را (در اين مثال: لآتينَّك) براى قسم (واللَّه) آماده مىكند تا با جواب شرط مشتبه نشود.
گاهى اين قسم- كه قبل از حرف شرط است- در تقدير مىرود؛ اين تقدير قسم در قرآن بسيار است؛ مانند:
«لَئِنْ أُخْرِجُوا لا يَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَ لَئِنْ قُوتِلُوا لا يَنْصُرُونَهُمْ وَ لَئِنْ نَصَرُوهُمْ لَيُوَلُّنَّ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ؛اگر ايشان را بيرون كنند با آنان بيرون نمىروند و اگر با آنان پيكار شود ياريشان نخواهند كرد، و اگر ياريشان كنند پشت به ميدان كرده فرار مىكنند، سپس كسى آنان را يارى نمىكند». در هر سه جمله، «مُقْسَمٌ به» (واللَّه) قبل از «لئن ...» در تقدير است؛ به اينگونه سوگندها سوگند تقديرى گويند. در قرآن شصت و يك مورد لام موطئه با تقدير قسم آمده است؛ مانند:
«وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ ...؛]بعضى از ايشان با خدا پيمان بسته بودند كه اگر خداوند ما را از فضل خود روزى دهد، قطعاً صدقه خواهيم داد ...».
در اين آيه، نفس معاهده با عبارت «لئن آتانا» به تقدير «واللَّه» صورت گرفته است.
گاه نيز سوگند تقديرى بدون «لام» موطئه مىآيد؛ مانند:
«... وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ». تقدير آيه اينگونه است: «واللَّه لَئِنْ أَطَعْتُموهُمْ ...» و جمله «إنَّكُمْ لَمُشْرِكونَ» جواب قسم (واللَّه) است.
..ادامه دارد
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
باور ما. حج جلوه هدایت ۴.mp3
18.85M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
📌و اما باور ما-(قسمت 267) حج تجلی هدایت پروردگار
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ادامه دارد...
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
Quran Hadi - Al‑Anfaal [2] Sirat.App & FirstCause.mp3
8.28M
یک #آیه و چند #نکته
بیان تفسیری استاد دکتر محمد علی #انصاری
📌تب و تاب مومنان
إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَجِلَتۡ قُلُوبُهُمۡ وَإِذَا تُلِيَتۡ عَلَيۡهِمۡ ءَايَٰتُهُۥ زَادَتۡهُمۡ إِيمَٰنٗا وَعَلَىٰ رَبِّهِمۡ يَتَوَكَّلُونَ☆(سوره #انفال آیه ۲)
"مسلمانان واقعی کسانیاند که وقتی یاد خدا بهمیان بیاید، دلهایشان به تبوتاب میافتد و آنوقت که آیههای الهی برایشان خوانده شود، آن آیهها ایمانشان را زیاد میکند و به خدا توکل میکنند؛"
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
نازعات - مصطفي اسماعيل.mp3
7.45M
#قاریان #تلاوت #قرآن
🎤استاد #مصطفي_اسماعيل
📖 تلاوت آیاتی از سوره نازعات
ان فی ذالک لعبرة لمن يخشي
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
قلم هوشمند قرآنی همراه.apk
26.14M
🔔 مژده به عاشقان قرآن
🍃🌺قرآن بخوانیم و دیگران را هم به قرائت قرآن تشویق کنیم🌺🍃
🚩 برخی از امکانات قلم هوشمند همراه:
✅ صفحه بندی چشم نواز با خط عثمان طاها و منطبق با مصحف چاپی
✅ بیش از ۴۰ دوره تلاوت ترتیل قرآن
✅ سه دوره تلاوت تندخوانی تحدیر (قاسمیان، معتز آقایی، خلیفه طنیجی)
✅ قرائت آموزشی و کلمه به کلمه قرآن
✅ سه دوره تلاوت تحقیق کل قرآن (عبدالباسط، منشاوی، کریم منصوری)
✅ ۲۴۰۰۰ دقیقه تلاوت مجلسی
✅ تفسیر گویا آیه به آیه استاد قرائتی
✅ ۱۵ دوره ترجمه صوتی به زبانهای مختلف
✅ امکانات ویژه حفظ قرآن
✅ پخش صوت در محدوده دلخواه
✅ ختم قرآن و استخاره
✅ امکانات ویژه محققان (یادداشت، نشانه گذاری، برچسب و ...)
✅ تولید و اشتراک گذاری آیه گرافی فقط با چند کلیک
قلم هوشمند قرآنی همراه همیشه و همه جا، از مبتدی تا پیشرفته
🌷اگر پسندتون بود نصب کنید و برای دوستان خود ارسال کنید.🌷
#نرم_افزار
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره تین.دکتر انصاری.mp3
24.61M
#استاد_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #سوره_تین #تین #التین
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره تین استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی
📼 ارائه در یک جلسه
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير ، قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تخصصی
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(282)
الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ ۖ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(22.بقره)
🔰آفت زدايى از توحيد عبادى
🔹عبارت (فلا تجعلوا لله اندادا)، بيانگر بُعد سلبى توحيد عبادى است كه بُعد اثباتى آن در صدر آيه قبل (اعبدوا...) ذكر شده است. علت تقدم بعد اثباتى بر بعد سلبى آن است كه در فطرت آدمى اصل بر توحيد است و شرك امرى تحميلى بر فطرت انسان است. از اين رو انسان بايد در مرحله اول توحيد فطرى ثابت شده خود را پايگاه فكرى قرار داده، سپس به بركت آن، هر گونه شرك و طاغوت را نفى كند.
🔹در كلمه طيبه لا اله الا الله نيز بعد اثباتى بر سلبى مقدم است، گرچه برخى مى پندارند كه در اين كلمه طيبه بعد سلبى بر بعد اثباتى مقدم است ؛ زيرا كلمه الا به معناى غير و صفت ماقبل خود است. از اين رو معناى عبارت فوق اين است كه جز الله كه فطرت او را مى پذيرد معبود ديگرى نيست و آياتى از قبيل آيه مورد بحث و آيه (ولقد بعثنا فى كل امه رسولا ان اعبدواالله واجتنبوا الطاغوت) با روح كلمه طيبه لا اله الا الله مطابق است، نه با لفظ آن، چون كلمه طيبه دو قضيه اثباتى و سلبى نيست، تا ابتدا الهه دروغين را نفى و سپس الله را اثبات كند. كلمه لا اله الا الله گرچه به دو قضيه منحل نمى شود، ليكن دو مطلب اثباتى و سلبى و نيز تقدم اثباتى و سلبى و نيز تقدم اثباتى بر سلبى را مى فهماند.
🔹مثل و همتا قرار دادن براى خداوند گاهى در قالب شرك آشكار و مشهود و گاهى در قالب شرک پنهان و مستور است كه هر نوع آن به دليل واقع شدن نكرده (اندادا) در سياق نفى (فلا تجعلوا) كه مفيد عموم است، مورد نهى واقع شده است.
نهى از شرك نسبت به كافران و منافقان براى تناهى از شرك بالفعل و نسبت به مومنان براى تناهى از ابتلاى به شرك جلى يا خفى است.
🌷🌷🌷
☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
ادامه دارد...
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
1_1572737894.mp3
12.23M
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_اسرا #اسرا
💢تفسیر سوره اسراء جلسه 28 و پایانی
☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom