eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 لزوم تبیین مقام زن 🔹 این هفته یكی از مناسبت هایش ولادت بانوی كربلا زینب كبرا (صلوات الله و سلامه علیها) است كه این را هم باید تكریم كرد! به عرضتان رسید حدود چهل هزار زن از سراسر جهان در تالار خلق پكن جمع شدند تا بی ‌عفتی را امضا كنند [و] از ارزش و عظمت زن بكاهند، تنها از ایران اسلامی بودند كه گفتند زن كریم است، زن شریف است، زن انسان است، زن بنده خداست و دیگر هیچ! اینها را از زینب كبرا گرفتند و دنیا تشنه چنین چیزی است. در قطع‌نامه پایانی هرزگی را خواستند امضا بكنند، این بشر كنونی است! ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ﴾؛[1] اینها خویشتن را فراموش كردند، هدف را فراموش كردند، راه را فراموش كردند، این حیوانیت بود كه در تالار خلق چین ظهور كرد. 🔹 باید جمعیت زنان، جامعه زینب، جامعه فاطمه (صلوات الله و سلامه علیهما) اینها بیش از پیش افكار نورانی اهل بیت را عرضه كنند تا عظمت زن در جهان ظهور كند. این روزها را فقط به نقل و شیرینی اكتفا نكنید، جلال زن و عظمت زن را خوب تبیین كنید، حرمت زن را خوب تبیین كنید، مكتب انبیا درباره زن را خوب تبیین كنید، مسیحیت چه فرموده است؟ كلیمیت چه فرموده است؟ آنها را هم بگویید! موسای كلیم در این زمینه سخنانی دارد، عیسای مسیح در این زمینه سخنانی دارد. 🔹 مبادا كسی بخواهد بانویی از بانوان اسلام را به عظمت بستاید، آن مریم (صلوات الله و سلامه علیها) را به آشپزخانه این بیاورد و بگوید مریم كنیز توست، شما همه اینها را تكریم بكنید! آن كه ذات اقدس الهی درباره ‌اش فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلی نِساءِ الْعالَمینَ﴾،[2] او را به آشپزخانه‌ها نبرید و نگویید او كنیز است! او هم مثل انبیاست، منتها فاطمه زهرا (صلوات الله و سلامه علیها) سیده نساء اولین و آخرین[3] است، اصولاً سیادت برای اینهاست، پدرش سید انبیاست، همسرش سید اولیاست، فرزندانش سید شباب اهل جنت ‌اند، آقایی بر همه برای اینهاست؛ ﴿وَ جِئْنا بِكَ عَلی هؤُلاءِ شَهیداً﴾؛[4] اینها شهید شهدایند، اینها مُهیمن بر انبیایند؛ این درست است، بگویید آنها بالاترند، نگویید اینها كنیزند و نوكرند! از ارج بزرگان الهی نكاهید. بالأخره این بانو گفت: ﴿یا لَیتَنی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیاً﴾؛[5] ای كاش می ‌مُردم و از خاطره تاریخ محو می ‌شدم، این زن است! ﴿یا لَیتَنی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیاً﴾، آن‌گاه چیزی كه مریم آن را این ‌‌چنین لكه ننگ می‌ داند، در تالار خلق پكن می ‌بینید به عنوان یك امر فخرآور دارد امضا می ‌شود! این جامعه انسانی را، همه مسلمان ها بالأخص اُم القرای اسلامی ایران باید نجات بدهند و برهانند و بهترین فرصت ها هم میلاد زینب كبرا (سلام الله علیها) است، میلاد فاطمه زهرا (صلوات الله علیها) است و این ‌گونه از موارد كه امیدواریم خدا به بركت این خاندان مخصوصاً این دو بانو همه جوامع بشری را به معارف الهی آشنا بفرماید! 📝 پی نوشت ها: [1] . سورهٴ غافر، آیهٴ 83. [2] . سورهٴ آل‌عمران، آیهٴ 42. [3]. امالی(للصدوق)، ص486 الی 487؛ «فَقِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ ص أَ هِی سَیدَةٌ لِنِسَاءِ عَالَمِهَا فَقَالَ ص ذَاكَ‏ لِمَرْیمَ بِنْتِ عِمْرَانَ فَأَمَّا ابْنَتِی فَاطِمَةُ فَهِی سَیدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ». [4] . سورهٴ نساء، آیهٴ 41. [5] . سورهٴ مریم، آیهٴ 23. 📚 فرازی از خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1374/07/07 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 جلسه سخنرانی 📌حکمت های قرآنی- قسمت اول زمان: ۲۹دقیقه 🔅🔅🔅 🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. @rahighemakhtoom
026.mp3
14.16M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌ارتباط تقوا و گشایش امور وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرٰٓى اٰمَنُوْا وَاتَّقَوْا لَـفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكٰتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْاَرْضِ وَلٰـكِنْ كَذَّبُوْا فَاَخَذْنٰهُمْ بِمَا كَانُوْا يَكْسِبُوْنَ الأعراف 7:96 اگر مردم قريه‌ها ايمان آورده و پرهيزگارى پيشه كرده بودند بركات آسمان و زمين را به رويشان مى‌گشوديم، ولى پيامبران را به دروغگويى نسبت دادند. ما نيز به كيفر كردارشان مؤاخذه‌شان كرديم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 معیارهای تفسیر معتبر (قسمت پایانی) ▪ نكته: عبور تفسیر از كانالهای خاص كه در علم تفسیر قرار داده‌اند لازم است، كه بعضی شرایط اثباتی و بعضی نفی است، كه در ادامه به اهم آنها اشاره می‌كنیم هر چند بعضی لازمه بعضی هستند. ✅ 7. تفسیر قرآن نباید مخالف حكم قطعی عقل باشد. چون پیامبران حجت ظاهری و عقل حجت باطنی است پس اگر عقل انسان یك حكم قطعی داد كه تمام عقلاء‌ ‌آن را بپذیرند شرع هم آن را می‌پذیرد و از همین روست كه می‌گویند: كلما حكم به العقل حكم به الشرع (هر چه را عقل به آن حكم كند دین هم آن حكم را می‌كند) البته بالعكس این قاعده هم صحیح است چون هر چه را شارع مقدس حكم می‌كند، عقل هم حكم می‌كند (البته در مورد این قاعده معانی دیگری هم شده است) لكن گاهی عقل انسان نمی‌تواند آن مطلب را درك كند، چون عقل انسان در حال رشد و تحول است و ممكن است با پیشرفت علوم بشری آن را دریابد، و لذا بسیاری از دستورات بهداشتی اسلام و قرآن با گذشت زمان مورد قبول همه دانشمندان علم پزشكی قرار گرفت با این كه در محیط جاهلیت عرب كه این احكام در آن عصر نازل شد عقل انسان آن روزگار از درك آنها عاجز بود. ______________ [1] . تفسیر تبیان، ج اول، ص 4. [2] . مجمع البیان، ج اول، ص 13. [3] . قاموس قرآن، ج 5، ماده فسر، ص 175، نوشته سیدعلی‌اكبر قرشی. [4] . در مبحث منابع تفسیر، منبع سوم مفصل بحث خواهیم كرد. [5] . تفسیر مجمع‌البیان، ج اول، ص 13. [6] . مقدمه تفسیر تبیان، شیخ طوسی(ره)، ص 4، ج اول. [7] . مقدمه تفسیر تبیان شیخ طوسی(ره)، ج اول، ص 4. [8] . به علاوه تفسیر قرآن با فرض وحی بودن قرآن و قابل تفسیر و فهم بودن آن ممكن است. [9] . برای توضیح بیشتر به كتابهای تفسیر آیات مشكله ص 293 و مبانی و روشهای تفسری ص 209 مراجعه شود. 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 سجده شکر 🔹 شخصی حضور پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده و عرض كرد كه من یك حاجتی دارم، حضرت فرمود حاجتت چیست؟ گفت حاجتم این است که در قیامت ما را فراموش نكنی، خودتان به بهشت که می ‌روید ما را هم اهل نجات و اهل بهشت قرار بدهید «تَحَمَّلْ‏ لِی‏ عَلَى‏ رَبِّكَ‏ الْجَنَّةَ». وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «قَدْ تَحَمَّلْتُ لَكَ وَ لَكِنْ أَعِنِّی عَلَى ذَلِكَ بِكَثْرَةِ السُّجُودِ»؛[الأربعون حديثا (للشهيد الأول)، ص45. ] من این كار را می ‌كنم، ولی سجده‌ های فراوان داشته باش! 🔹 بالأخره غالب روز انسان باید سجده بكند؛ بلایی از او دفع شده باید سجده بكند یا نعمتی به او رسیده باید سجده بكند، این‌‌ چنین نیست كه اگر نعمتی به انسان رسیده یا یك مطلبی را یاد گرفته بگوید من خودم زحمت كشیدم؛ اگر یك حادثه تلخی پیش آمد و برطرف شد بگوید همین طوری گذشت. بالأخره در روز حداقل چندین بار باید سجده بكنیم؛ بلایی دفع شده یا چیزی را یاد گرفتیم یا خدمتی كردیم یا احسانی كردیم یا كار خیری انجام دادیم، اینها سجده می ‌خواهد! 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 108 تاریخ: 1389/03/05 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (124) 🔅🔅🔅 📌 رسالت زنان در تضمين اَمْنيّت و وظيفه آنان در تعديل بحران هاي احتمالي مملكت (1) ▪ تشخيص آن رسالت و تبيين اين وظيفه، بدون انسان شناسي ميسور نيست و بهترين راه معرفتِ ساختارِ بشرْ كه در هندسه آن بين زن و مرد امتيازي نيست، هرچند تمايزي هست، بررسي پيام انسان آفرين، يعني خداي سبحان است و صراط مستقيم در تحقيق چنين شناخت، همانا جمع بين برهان عقلي و دليل نقلي براي كشف رهنمود آفريدگار انسان و جهان و پروردگار پيوند بين اين دو است، زيرا ظهور هر كدام از اين دو، يعني انسان كه جهان كوچك است و جهان كه انسان بزرگ است، به وسيله تجلّي خداوند در چهره اسمي از اسماي حسناي الهي است، و جلوه پيوند بين اين دو، يعني كيفيّت ارتباط بشر با جهان و نحوه تعادلِ جهان با انسان، عصاره نكاحِ برخي از اسماي جمال با بعضي از اسماي جلال است، لذا بنيانِ مرصوصِ چنان مَعْرفتِ برين و جامع، محصولِ تناكحِ عقل و نقل خواهد بود؛ يعني معرفت شناس بايد با دو جناحِ داده هاي الهي از درون كه عقل فطري نام دارد و يافته هاي نقلي از بيرون كه قرآن و عترت ناميده مي شوند، در سپهر تحقيق پرواز كند تا در حدّ توان خود به حجّت ديني بار يابد و طبق آن، برنامه حياتبخش را تدوين و برابر همان برنامه عمل نمايد. ادامه دارد... 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🌸🍃چند ایرانی- قرآنی ✅ آشپز كه دو تا شد، آش یا شور می شود یا بی نمک «لو كان فیهماءالهة الا الله لفسدتا: اگر در آسمان و زمین جز خدای یکتا خدایان دیگری بود، فساد در آسمان راه می اُفتاد» (سوره انبیاء، 22)🌸🍃 ✅ از تو حركت از خدا بركت «و من یهاجر فی سبیل الله یجد فی الارض مراغماً كثیراً و سعة: كسی كه در راه خدا هجرت کند در زمین (پهناور خدا) برای آسایش و گشایش امورش جایگاه بسیار خواهد یافت»(سوره نساء، آیه 100)🌸🍃 ✅ از آنجا مانده و از این جا رانده «خسر الدنیا و الأخرة: کسانی که خدا را بزبان و بظاهر میپرستند در دنیا و آخرت زیان دیده است»(سوره حج آیه 11)🌸🍃 ✅ هر گلی بزنی به سر خودت زده‌ ای «ان احسنتم احسنتم لأنفسكم: اگر نیكی كنید به خودتان نیكی می كنید».(سوره اسراء، آیه 7)🌸🍃 ✅ ما را بخیر و شما را به سلامت «لکم دینکم ولی دین: پس اینک دین شما برای شما باشد و دین من برای من»(سوره الکافرون آیه 6)🌸🍃 🍃 🌺🍃 @rahighemakhtoom
027.mp3
12.23M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔹با هشتگ در کانال تمام فایل ها را ببینید 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
تعلیم نامه.mp3
670K
📌 تعلیم نامه 🔹 امام راحل یک نامه ‌ای را برای آقای گورباچف نوشته بود. آن روز ـ قبل از فروپاشی کمونیست ـ قطب شمال اینها بودند و به کسی اعتنا نمی ‌کردند. آن مسئول دست سوم و چهارم هم به ایران نمی‌ آمد و برای ایران حساب باز نمی ‌کردند، این هیأت ایرانی که وارد کرملین شدیم، هیچ نیروی مسلّح ندیدیم، از بس آدم کشتند! 🔹 جناب گورباچف خیال می ‌کرد که این نامه را هیأت از طرف امام به او تسلیم می ‌کند. دید که این‌گونه نیست و او باید گوش بدهد؛ تعلیم نامه است، نه تسلیم نامه! یک ساعت و پنج دقیقه گوش داد و به زحمت هم فهمید، آن مترجم گاهی دو بار سؤال می‌ کردند که این لغت چیست، خوب که ‌فهمید ـ چنانچه چند تا مترجم داشتند ـ دید که نه حساب این با حساب ‌های وزرات امور خارجه فرق می ‌کند، آن تسلیم نامه است و این تعلیم نامه است. 🔹 مقام معظم رهبری هم سال دو هزار یک پیامی برای هزاره ادیان دادند، آنجا هم یک جلسه خاصی بود که خواص اینها آمدند، چهار تا حرف شنیدند، دیدند که اینها از این قبیل نیست، بعد گفتم اگر خواستید و من فرصت داشتم حاضرم برای شما سخنرانی کنم. آنها هم تشنه ‌اند! به هر حال بشر تشنه است که چیزی بفهمد، به هر حال این راه باز است. 📚 دیدار اعضای بنیاد پژوهش ‌های آستان قدس رضوی با حضرت استاد تاریخ: 1398/05/03 @rahighemakhtoom
🏴انا لله و انا الیه راجعون ولَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آیه ۱۶۹ سوره آل عمران) هرگز نپندارید که شهیدان راه خدا مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. شهادت سردار بزرگ اسلام سردار سلیمانی را به ملت شهید پرور ایران تبریک و تسلیت میگوییم. @rahighemakhtoom
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد 👈 انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای KHAMENEI.IR متن پیام را به شرح زیر میکند: بسم الله الرحمن الرحیم ملت عزیز ایران! سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه‌ی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله‌ارواحناه‌‌فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌ و نیز همه‌ی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد. ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم. سیدعلی خامنه‌ای ۱۳دیماه ۱۳۹۸ 💻 @Khamenei_ir
◾️ پيام تسليت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی شهادت سردار بزرگ قاسم سلیمانی پايگاه اطلاع رساني اسراء: در پی شهادت ابرمجاهد قرآن و عترت و جهان اسلام، سردار بزرگ قاسم سلیمانی ،‌ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران، حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي پيام تسليتي صادر كردند. متن پيام معظم له بدين شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (آیه 23 سوره احزاب) شهادت ابر مجاهد قرآن و عترت و جهان اسلام سردار بزرگ جناب قاسم سليمانى (قدس سره) قلوب آزاد مردان مبارز را جريحه دار و عواطف راد مردان مجاهد را متألّم كرد. اين سانحه سنگين و رخداد تلخ را به حضرت بقية الله الأعظم ( ارواح من سواه فداه) و امت بزرگوار اسلام تسليت و حشر آن شهيد رحيل را با شهداى صدر اسلام و همرزمان وى از خداى سبحان مسئلت كرده، انتقام الهى يقيناً به حيات قاتلان بشريت خاتمه خواهد داد. ١٣٩٨/١٠/١٣ جوادى آملى 🆔@rahighemakhtoom
✅ ‏تا کسی شهید نبود شهید نمی شود شرط شهید شدن شهید بودن است. از سخنان سردار دل ها و انا من المجرمین منتقمون @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️فرمانده شهادتت مبارک سخنان آیت‌الله جوادی آملی درباره شهید سردار سلیمانی @rahighemakhtoom
آیاتی از سوره مریم.مصطفی اسماعیل.mp3
3.23M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد اکبر القرّاء الشیخ مصطفی اسماعیل آیاتی از سوره مریم یا یحیی خذ الکتاب بقوه... ✳ آرمان های سردار دلها شهید را محکم و با صلابت خواهیم گرفت.. 🕑 زمان:13.16 دقیقه 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 جلسه سخنرانی 📌حکمت های قرآنی- قسمت دوم زمان: ۲۹دقیقه 🔅🔅🔅 🔹 به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. @rahighemakhtoom
لحظه ای نیست که به یاد بیفتیم و او را دعا نکنیم چرا که قاسم سلیمانی و امثال او با همه وجود این دعا را باور کردند که ما تنها شیعه حسین به علی (علیه السلام) نیستیم بلکه فرزند او هستیم و باید خونبهای او را بگیریم! 🔸منبع: آرشیو دیدار های معظم له @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌فرزند اهل بیت (علیهم السلام) 🔹 پیغمبر(عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه ‏آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک اعلام رسمی کرد، فرمود هر کسی که به دنیا آمد، پدر و مادر او برای او شناسنامه می ‌گیرند و اسم تعیین می‌کنند، اما وقتی بالغ شد خودش باید شناسنامه بگیرد. شناسنامه‌ او این است که فرمود ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم، بیایید بچه‌ های ما شوید: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»،[1] اگر وجود مبارک حضرت امیر پدر ما شد و ما فرزندی او را قبول کردیم، مادر ما که خواهد بود؟ فرمود بیایید، ما شما را قبول کردیم، فرزند ما شوید. 🔹 کمتر وقتی است که من به یاد آقای قاسم سلیمانی باشم و دعا نکنم! البته همه را! اما ایشان خیلی پیش ما عزیز است، خیلی عزیز است! همه را دعا می‌ کنیم چه شب و چه در روز؛ اما و صد اما خیلی فرق دارد! ایشان این حرف را باور کرد. وجود مبارک پیغمبر(صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏) است، فرمود بیایید ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم. ما هم شیعه او هستیم و قبول کردیم، وقتی قبول کردیم، اینها می ‌شوند پدر ما، وقتی پدر ما شدند، ما حق داریم خون‌ بهای پدرمان را بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ».[2] تا کنون ـ به لطف الهی ـ این کشور را، عراق را، سوریه را و همچنین لبنان را این خوی نجات داد. این شعار، این نیست که چون امام ما را شهید کردند، ما در راه آزادی باید قیام کنیم، این شعار فوق آن است؛ یعنی پدر ما را کشتند . ما هم قبول کردیم فرزندی این خاندان را، آنها گفتند: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ بیایید بچه‌ های ما بشوید، ما هم بچه ‌های او شدیم، تنها شیعه آنها نیستیم، بچه‌ های آنها هم هستیم؛ پدر ما را شهید کردند! این روحیه دیگر عراق و ایران و سوریه و اینها را نمی ‌شناسد، این قاسم سلیمانی تربیت می ‌کند و امثال خود شما عزیزان. این روحیه که ما حق داریم خون‌ بها بگیریم، چون پدر ما را شهید کردند؛ این روحیه باید زنده بماند. [1]. علل الشرائع, ج1, ص127. [2]. مصباح المتهجد، ج‏2، ص772. 📚 دیدار سردار رحیم صفوی با حضرت استاد تاریخ: 1396/07/29 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی اجمالی سوره مسد ▪ سوره مَسَد یا تَبَّت صد و یازدهمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. مسد (ریسمانی از لیف خرما) از کلمه آخر سوره و تَبَّت از آیه اول این سوره گرفته شده است. سوره مسد درباره ابولهب و همسرش، دشمنان سرسخت پیامبر(ص)، نازل شده است و آن دو را گرفتار آتش جهنم می‌خواند. در این سوره خداوند، همسر ابولهب را «حمالة الحطب: حمل‌کننده هیزم» می‌خواند که برخی از تفاسیر گفته‌اند زیرا او برای آزاردادن پیامبر، جلوی پای پیامبر خار می‌ریخت. در روایات آمده است پیامبر(ص) دعا کرد هرکس که این سوره را می‌خواند، خداوند او و ابولهب را در یک خانه جای ندهد. ▪ این سوره را به جهت آخرین کلمه آن، مَسَد (ریسمان بافته‌شده از لیف خرما) نامیده‌اند؛ همچنین به آن تَبَّت می‌گویند که اولین کلمه این سوره است و از آنجا که سوره درباره ابولهب سخن می‌گوید، به آن سورهٔ ابولهب‌ نیز گفته می‌شود. ▪ سوره مسد در اوایل دعوت آشکار پیامبر(ص)، نازل شده است؛ بنابراین جزو سوره‌های مکی است. این سوره در ترتیب نزول، ششمین و در چینش کنونی مُصحَف، صدو یازدهمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. ▪ سوره مسد، ۵ آیه، ۲۲ کلمه و ۸۱ حرف دارد و به لحاظ حجم، جزو سوره‌های مُفصَّلات (دارای آیات کوتاه) و قِصار(کوتاه) قرآن است. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت2:نگاهی به محتوای اجمالی سوره مسد ▪ تمام سوره مسد درباره ابولهب و همسر او است. در این سوره از نابودی ابولهب و اعمالش سخن به میان آمده است و او و همسرش به گرفتاری در عذاب جهنم تهدید شده‌اند. تفسیر نمونه این سوره را تنها سوره‌ای دانسته است که در آن از یکی از دشمنان اسلام با ذکر نام، یاد شده و نوشته است: محتوای سوره نشان می‌دهد که ابولهب و همسرش دشمنی زیادی با پیامبر(ص) داشته‌اند. ▪ سوره مسد، ام جمیل همسر ابولهب را با عبارت «حَمّالَة الحَطَب»(حمل‌کننده هیزم) توصیف کرده است. مفسران درباره اینکه چرا قرآن این عبارت را درباره او به کار برده است، تفسیرهای مختلفی ارائه داده‌اند؛ از جمله: 🔸 • ام‌جمیل خارهای بیابان را به دوش می‌کشید و زمانی که پیامبر برای اقامه نماز بیرون می‌آمد، آنها را جلوی پای او می‌ریخت تا اذیت شود. 🔸 • او با كارهایی که انجام می‌داد، آتش جهنم را برای خودش می افروخت؛ 🔸 • این عبارت، كنایه از سخن‏‌چینى او است. ▪ درباره شأن نزول سوره مسد، روایات فراوانی نقل کرده‌اند که همگی مضمونی نزدیک به هم دارند. از ابن عباس نقل شده است که پیامبر(ص) روزی بالای تپه صفا رفت و قریش را فراخواند و آنها را از عذاب سخت بیم داد. ابولهب که در میان جمع بود، با زبان دشنام با پیامبر سخن گفت و اعتراض کرد که «برای این ما را جمع کردی؟» و با جمله «تبّا لک»(زیان ببینی)، به پیامبر دشنام داد. آیات سوره مسد در پاسخ به این دشنام نازل شد و خود ابولهب را زیان‌زده معرفی کرد. @rahighemakhtoom
برشی از (47) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 لطايف و اشارات ✅ 4 ـ راز اختصاص حمد به خدا ▪ خداي سبحان در آياتي چند از قرآن كريمْ خود را به عنوان «حميد» مي ستايد. حميد هم به معناي محمود به كار مي رود و هم به معناي حامد. بر اين اساس هم تمامي حمد و ستايشهاي موجودات از آن اوست و هم حامد حقيقي فقط ذات اقدس اوست و تنها اوست كه مي تواند حق ستايش خود را ادا كند و در «الحمد لله» احتمال هر دو معنا (انحصار محموديت و انحصار حامديت در خدا) هست و در دو بخش بايد بيان شود: ⏪ الف: انحصار محموديّت اختصاص محموديّت به خداي سبحان با براهيني چند قابل اثبات است؛ مانند: 1⃣ برهان يكم: حمد در برابر نعمت است و چون منعم حقيقي و بالذات ذات اقدس الهي است و همه‌ي نعمتها (با واسطه يا بي واسطه) از آنِ اوست: (وما بكم من نعمة فمن الله) [سوره‌ي نحل، آيه‌ي 53.]؛ پس محمود حقيقي تنها اوست. ▪ [سپاس و تشكر از مخلوق نيز در حقيقت از آن خدايِ سبحان است و معناي احاديثي مانند: «من لم يشكر المنعم من المخلوقين لم يشكر الله عزّ وجلّ» (بحار، ج68، ص44)، ▪ يا «أشْكَرُكُمْ لله أشْكَرُكُمْ للناس» (اصول كافي، ج2، ص99)، اين نيست كه اگر كسي از مردم حق شناسي نكرد، از خدا حق شناسي نكرده است؛ زيرا در اين صورت تلازمي بين مقدم (من لم يشكر المنعم...) و تالي (لم يشكر الله) وجود ندارد و تلازم در صورتي محفوظ است كه بگوييم منعم از آن جهت كه مخلوق خداست، پيام خالق را دارد؛ ▪ نظير آنچه امام اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي فرمايد: «إنّ المسكين رسول الله» (نهج البلاغة، حكمت304). در جايي كه شخص، ديگري را اطعام مي كند نيز بايد گفت: «المطعم رسول الله»، چه آن مطعم خود بداند رسول الهي است يا نداند، مسلمان باشد يا كافر و شكي نيست كه مراد از رسالت در اين جا رسالت تكويني است، نه تشريعي و در رسالت تكويني هيچ موجودي مستقل نيست و بدون اين كه پيك خدا باشد كاري نمي كند. از اين رو خداوند حركت باد لقاح كننده را رسالت خود مي داند: وأرسلنا الرياح لواقح (سوره‌ي حجر، آيه‌ي 22) و آسمان را در بارش باران، رسول خود معرفي مي كند: يُرسل السماءَ عليكم مدراراً (سوره‌ي نوح، آيه‌ي 11). بر اين اساس، شياطين را نيز رسول خود شمرده، مي فرمايد: ألم تَرَ أنّا أرسلنا الشياطين... (سوره‌ي مريم، آيه‌ي 83) ▪ و بالاخره در نظام تكوين هر ذرّه اي كه از نقطه اي رهسپار نقطه ديگر مي شود پيك خداست، چه موافق نظام تشريع باشد يا نباشد. ▪ به بيان ديگر، ايمان، كفر، اطاعت، عصيان و پاداش و كيفر، تنها در نظام تشريع مطرح است وگرنه در نظام تكويني عصيان راه ندارد. ▪ اين نكته را نيز بايد افزود كه همان گونه كه مسكين پيك حق است و خداوند براي آزمودن متنعم، نيازمندي را به سوي او مي فرستد، انفاق كننده نيز رسول خداست؛ زيرا خداوند او را هدايت و به رفع نياز محروم وادار كرده است. ▪ با اين بيان، كسي كه نعمتي را از مخلوق خدا دريافت مي كند بايد بداند كه آن منعم، پيك خداست و بايد از او به عنوان اين كه «مخلوق» و «رسول» الهي است، حق شناسي كند، نه از آن جهت كه شخصِ معيني است. ▪ در نتيجه معناي حديث اين است: «من لم يشكر المخلوق بما أنه مخلوق، لم يشكر الخالق»؛ كسي كه از مخلوق با اين نگاه كه مخلوق خداست و منعم بالعَرَض است، نه بالذات تشكر نكند، در واقع از خالق تشكر نكرده است؛ زيرا تشكر از مخلوق در واقع تشكر از خالق است. ▪ حاصل آن كه، روايت مزبور نه تنها منافاتي با اختصاص همه‌ي حمدها به خداي سبحان ندارد، بلكه مؤيد آن است و از طرف ديگر در تلازم مزبور مي توان احتمال داد كه اگر كسي از مخلوق، كه اِنعام او محسوس است، شكرگزاري نكرد، معلوم مي شود روحيّه سپاس در برابر اِحسان در او نيست؛ مگر آن كه جزو اوحدي از انسانها باشد كه همه‌ي نعمتها را از خداوند بداند و غير او را اصلاً نبيند، كه در اين حال از بحث خارج خواهد بود] ⬅ ادامه دارد... 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 منابع تفسیر(1) ▪ منبع از ریشه «النَّبْع» (جوشش آب) به معنای جایی است كه چشمه از آن می‌جوشد و منابع آب محل‌های خارج شدن آن از زمین است[ترتیب كتاب العین، جمهره اللغه، معجم مقائیس اللغه (ذیل همین واژه).]. سرچشمه و منشأ هر چیزی را نیز منبع آن می‌گویند[معجم الوسیط، فرهنگ سیاح (ذیل همین واژه).]. منابع تفسیر، به اموری اطلاق می‌شود كه اطلاعات و داده‌هایی كه با مفاد آیه یا آیه‌هایی تناسب محتوایی دارد در اختیار مفسّر قرار می‌دهد و معانی آیات و مفاد واژگان به كار رفته در آن را روشن می‌كند، بنابراین، كلیه اموری كه مفسّر، معارف ناظر به مفاد آیات را ـ‌كه به نحوی در روشن شدن آن تأثیر دارند‌ـ از آنها به دست می‌آورد، منبع تفسیر به شمار می‌آید؛ به عنوان مثال، وقتی گفته می‌شود قرآن منبع تفسیر است، بدان معنا است كه در بین آیه‌های آن مطالبی یافت می‌شود كه ارتباط محتوایی با آیات دیگر دارد و در روشن شدن مفاد آن آیه‌ها به مفسّر كمك می‌كند. ▪ بحث از منابع تفسیر، كه در كتب علوم قرآن با عناوین «مآخذ تفسیر»[ البرهان فی علوم القرآن، ج 2، ص 156.] و «مصادر تفسیر»[ الصغیر، محمّد حسین علی، المبادی العامه لتفسیر القرآن الكریم، ص 53.] نیز از آن یاد شده است، یكی از مباحث مهم روش‌شناسی تفسیر است. توجه به منابع تفسیر سابقه‌ای بس طولانی دارد و اصولاً همزمان با نزول قرآن مطرح بوده است، ولی تدوین این منابع به صورت مستقل و تعیین حد و مرز هر یك و بحث و بررسی مستقل در باب آن، در زمان‌های متأخر از عصر نزول صورت پذیرفته و به رغم بحث‌های نسبتاً مفیدی كه مطرح شده است، هنوز نیازمند تلاش جدّی و تعمیق بیشتری است. منابع تفسیر، ارتباط تنگاتنگی با (قواعد تفسیر) دارد. قواعد تفسیر، تعیین‌كننده محدوده منابع تفسیر است؛ یعنی با توجه به این نكته كه در قواعد تفسیر لزوم مراجعه به قرآن، روایت، لغت و مانند آن ثابت می‌شود، در این جا از چگونگی دستیابی به آنها، روش استفاده و میزان اعتبار و اهمیّت هر یك سخن به میان می‌آید. از سوی دیگر، منابع تفسیر پیوند نزدیكی با علوم مورد نیاز مفسّر دارد؛ زیرا این علوم، مفسّر را در شناخت دقیق منابع یاری می‌رساند. به عنوان مثال، ممكن است مفسّری كه از علم رجال و درایه و اصول آگاهی ندارد، به خطا روایتی را كه به دلیل ضعف سند یا دلالت، فاقد شرایط لازم است، مورد استناد قرار دهد و بر اساس آن، فهمی نادرست از آیه را تفسیر آیه پندارد. در این مورد، استفاده نادرست مفسّر از منبع روایات، معلول عدم آگاهی وی از علوم مورد نیاز مفسّر است. از سوی دیگر، مشخص شدن منابع تفسیر در تعیین علوم مورد نیاز مفسّر تأثیر دارد؛ به عنوان مثال اگر روایات معتبر یكی از منابع تفسیر به شمار آید، علومی كه در شناخت اعتبار یا مفاد روایات مؤثّرند مانند علم رجال و علم درایه در قلمرو علوم مورد نیاز مفسّر قرار می‌گیرند. به هر حال، شناخت دقیق منابع تفسیر و میزان كارایی آن، نقش مهمی در تفسیر قرآن كریم دارد و این شناخت، ارتباط وثیقی با شناخت قواعد وعلوم مورد نیاز مفسّر دارد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom