نساء 51.mp3
15.56M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه51
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@rahighemakhtoom
.
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
🔅🔅🔅
👈 این است دعا و نیایش یک #مربی واقعی:
▫ ای مالک مطلق هستی و ای #آفرینندۀ جان آدمی!
میدانم با «کسی» روبهرو هستم، نه با چیزی». میدانم که سرنوشت جان آدمی را به دست گرفتهام، نه چند قطعه کاغذ و مقوا و چوب برای ساختن عروسک.
▫میدانم که این مورد #تربیت، با این لحظات گام از «خود طبیعی» فراتر مینهد و به عرصۀ «من ایدهآل» وارد میشود.
▫این جان آدمی است که برای هدفی عالی آفریده شده است، نه برای اشباع شهوتهای من و نه برای آنکه خود را مانند یک تابلوی بیاختیار به من (#مربی) که این جان غیر محسوس را نقاشی میکنم، تسلیم کند، تا هر چه که خواستهها و تمایلات حیوانی من اقتضا میکند، در آن ترسیم نمایم.
▫این روح انسانی است که چند روز دیگر توانایی پرواز بینهایت در او ایجاد خواهد شد، و تنها برای تقویت بال و پر خود و تعیین فضایی که باید در آن به پرواز درآید، در اختیار من قرار گرفته است.
▫این #جوان نورس، تا دیروز به صورت آزادانه و با تمام شور و نشاط بازی میکرد، دنبال پروانهها میدوید و عکسهای رنگارنگ، او را در عالمی از لذت فرو میبرد. من امروز میخواهم آن آزادی را که دیروز اجازۀ ورود کوچکترین اندوه را بر دل این کودک نمیداد و در آینده هم هیچ مزیت انسانی باعظمتتر از آن آزادی برای او مطرح نخواهد شد، راهنمایی کنم و شکلهایی خاص را برای آزادی و «میخواهم» او ترسیم کنم.
▫این موجود که با تمام شخصیتش در اختیار من (#مربی) قرار گرفته است، به من مینگرد، به سخنان من گوش میدهد، به حرکات و سکنات من تماشا میکند، نه برای خریداری آنها، تا کار من در تربیت کار، سخنفروشی و خودفروشی باشد، زیرا دیر یا زود همۀ این سخنان، حرکات، سکنات و حتی خود من نیز مفهوم امروزیام را برای او از دست خواهم داد، و یا او تکامل پیدا کرده، این فروشندگی را محکوم میسازد، یا رو به سقوط رفته و به همۀ کالاهایی که به او فروختهام، خواهد خندید.
📒 #جعفری، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق، تعلیم و تربیت. ص ۱۸۱
🔅 در رساندن سخن #حق و پایبندی به آن #استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در #انتشار این #دغدغه باشید.
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌 زنجیرِ آداب و عادات باطل
📁 الآن حرف وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين است كه ما با حيوانات فرق داريم، ما با نباتات فرق داريم، ما با اقوام ديگر فرق داريم.
📁 نباتات بالأخره تلقيح در آنها هست، نر و مادهاي دارند؛ حيوانات نر و مادهاي دارند، اين نر و ماده با هم جمع ميشود.
📁 ما نيامديم كه مذكر و مؤنث را با هم جمع كنيم؛ ما انبياء يك چيز تازهاي آورديم و آن نكاح است؛ نكاح غير از اجتماع مذكر و مؤنث است، غير از اجتماع نر و ماده است.
📁 «النكاح سنّتي» و اگر كسي نكاح بكند «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه»؛ ما اين را آورديم! ما اجتماع مذكر و مؤنث را نياورديم!
📁 اين مهريه زياد، اين جهيزيه زياد، اين تجمّلپرستي، اين مشكلات، اين اغلال دست و پاگير است!
📁 اين است كه سنّ ازدواج را ميبرد بالا و دهها مفاسد ميآورد؛ فرمود انبياء مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر آمدند كه اين اغلالِ دست و پاگير را از دست و پاي جامعه باز كند.
📁 فرمود «النكاح سنّتي»؛ اجتماع مذكر و مؤنث يا نر و ماده در حيوانات هم هست، در كفار هم هست، ما اين را نياورديم.
📁 «النكاح سنّتي»، «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه» اين اجتماع كجا و آن نكاح كجا!
📂 غرض اين است كه اگر اغلال گفته شد، زنجير گفته شد، اينها مصاديق فراواني دارد.
🔹درس تفسیر قرآن
🔅 در رساندن سخن #حق و پایبندی به آن #استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در #انتشار این #دغدغه باشید.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom
42.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 در رساندن سخن #حق و پایبندی به آن #استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در #انتشار این #دغدغه باشید.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 202 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگر
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 203
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره)
📐 منشأ همه اين شكوه، همانا جلالت معلوم و كبريايي اوست كه در علم و عالم عرفاني ظهور مي يابد و راه ظهور آن نيز شهود حضوري است نه مفهوم حصولي، چون هر مفهوم ذهني به حمل شايع، رخداد دروني است و مقهور ذهن عالم و هرگز آثار سودمند وجود عيني را ندارد؛ «...مَخلوقٌ مثلُكم، مردودٌ اليكم».[ شرح الاسماء الحسني، ج2، ص17 (حديث مرسل منسوب به امام باقر(عليهالسلام)).]
◀ در چنين فضايي كه دانشور به انبوه مفاهيم مي بالد و اين بضاعت مزجات را بهاي كالاي اندك مي كند: (مَتاعُ الدنيا قليلٌ) [سوره نساء، آيه 77.]و از تخضّع در ساحت وحي سرباز مي زند و مصداقِ (فلمّا جائَتْهُم رُسُلُهمْ بالبيّنات فرحوا بما عندهم من العلم وحاقَ بهم ما كانوا به يَسْتَهْزِؤن) [سوره غافر، آيه 83.]مي شود، ره توشه اي جز اندوه ندارد و همواره مغموم و مقبوض است، و اگر دانش آموخته اي فرهيخته شد و از استبرق غرورِ مَدرك و منصب راست قامت آمد و از زهدفروشي بوريا بستري كه از آن بوي ريا استشمام مي شود، رهايي يافت و عقل خويش را در خدمت معرفت اسماي حسناي الهي قرار داد، هرچند از خطرِ مأزور بودن نجات يافت و معذور شد، ليكن به اندازه ادراك مفهومي خويش مأجور است، نه بيش از آن؛
هزار عقل ببندي به هم، بدو نرسد
كجار سد به مَهِ چرخ، دست يا پايي
فلك به طَمع گلو را دراز كرد بدو
نيافت بوسه وليكن چشيد حلوايي
◀ امّا اگر دانشمندِ دل سوخته اي جامع عقل و عرفان شد و انديشه هاي نظري را تحت امامتِ بينش هاي شهودي هدايت نمود و عرفان را حاكم بر همه شئون پويا و بالنده دانشگاه كرد و دليل و دل را هماهنگ ساخت و از طرّاري خانمانسوز «حَسْبُنا العلمُ» آزاد شد و به طيّاري مَعيّتِ فكر و ذكر، ذهن و عين، و نظر و عمل نائل آمد، با هر دو جناح به اجرت لقاءاللّهي مي رسد و ره آورد عقل نظر جزء هيئت هاي نوري عقلِ عمل مي گردد و اسماي الهي براي هر دو ظهور(ويژه هر كدام را ملحوظ مي دارد) مي نمايد:
جَسْت دلم كه من دَوَم، گفت خرد كه من رَوَم
كرد اشارت از كَرَم، گفت: «بَلي، كلا كما»
[ديوان شمس تبريزي.]
◀ بنابراين هرگز مباد كه دانش مدار محض بود و از بينش محوري محروم شد:
بود انديشه چون بيشه، در و صد گرگ و يك ميشه
چو انديشه كنم پيشه، كه من زانديشه ده مَسْتم
[ديوان شمس تبريزي.]
◀ و اگر معاذاللّه انديشه حصولي حجاب بينش حضوري شد و علم پرده عرفان آمد و جاه دانش چاه راه او شد، چاره اي جز تنبيه چنين علم درساحت دل نيست:
از دل و جان شكسته ام، بر سر ره نشسته ام
قافله خيال را بهر لِقاش مي زنم
گر قمر و فلك بود، ور خرد و مَلَك بود
چون كه حجاب دل شود، زود قَفاش مي زنم
[ديوان شمس تبريزي.]
🌴🌴🌴
🔅 در رساندن سخن #حق و پایبندی به آن #استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در #انتشار این #دغدغه باشید.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 203 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگر
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 204
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره)
عصاره همه مطالب منظوم و منثور، بلكه اصل همه آنها، جمله اي از مناجات شعبانيّه اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام) است كه امام راحل(قدسسرّه) هماره به آن عشق مي ورزيد و بر آن اعتماد مي نمود و بدان استناد مي كرد و تحرير و شرح آن را توصيه مي نمود: «هَبْ لي كمال الإنقطاع إليك وانر اَبْصار قلوبنا بضياء نظرها إليك حتّي تَخْرِقَ اَبصارُ القلوب حُجُبَ النور، فَتصِلَ إلي معدن العظمة وتَصيرَ ارواحنا مُعَلَّقةً بعزّ قدسك»،[ اقبال الاعمال، ص687؛ مناجات شعبانيه.]
و سيره سَلَف صالح و سنّت حسنه عارفان الهي، به ويژه سيّد آل معرفت حضرت سيّد علي قاضي طباطبايي)طابت تربته(، تلاوت اين مناجات و تدبر در آن و استنان به سنّت آن و ترغيب انس با آن و ترهيب حرمان از آن بود.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 11 #مثال #مثل #تمثیلات #آیت_الله_مکارم_شیرازی #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال
#مثالهای_قرآن 12
#مثال
#مثل
#تمثیلات
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
#منافقان
#تمثیلات_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 مثال منافقان 3
▪ تفسیر دوم:
در پی تفسیر اول، باید خاطر نشان کرد که روشنی ظاهری آن آتش و تاریکی و تنهایی بعدیاش تنها مربوط به جهان معنوی و قیامت نیست، بلکه پیامدهایی در این دنیا نیز دارد.
🔻 منافق برای همیشه نمیتواند نفاقش را پنهان کند، در نهایت رسوا میشود؛ زیرا زمانی که منافعش را در خطر نابودی میبیند، باطن پلید و درون ناپاکش را آشکار میسازد. مگر منافقان صدر اسلام نبودند که در جنگها و حوادث مختلف باطن خود را آشکار کردند؟!
🔻 مگر به چشم خود در انقلاب اسلامی ایران مشاهده نکردیم که در طول انقلاب و نهضت اسلامی چه تعداد از منافقان با گذشت زمان و به مناسبتهای گوناگون چهره زشت و درون پلیدشان را نشان دادند و از پس نقاب نفاق بیرون آمدند و در همین دنیا رسوا شدند- اعاذنا الله من شرور انفسنا- بنابراین، طبق این تفسیر «ذهب الله بنورهم نه تنها در جهان آخرت و قیامت، که در همین دنیا تحقق پیدا میکند.
📝 پیامهای آیه
⏪ 1- اقسام منافقان
منافق الزاما شخص نیست، بلکه ممکن است یک گروه و یا یک سازمان نیز منافق باشد و در بعدی وسیعتر حتی ممکن است حکومت یک کشور نیز منافق باشد.
🔻 بعضی از کشورهای مدعی اسلام که به ظاهر سنگ اسلام را به سینه میزنند و در محافل و مجالس و کنفرانسهای اسلامی شرکت میکنند، دیدهایم که چگونه رسوای خاص و عام شدهاند؛ چرا که همدستی و همداستانی آنها با یکی از بزرگترین دشمنان اسلام و مسلمانان؛ یعنی اسرائیل غاصب آشکار شده و عهد و پیمانهای پیدا و پنهانشان برملا گشته است و آن روشنی آتش ادعایشان به خاموشی گراییده و دورویی و ریاکاریشان به اثبات رسیده است.
آری! این است عاقبت نفاق (فاعتبروا یا اولی الابصار)!
🌴🌴🌴
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 12 #مثال #مثل #تمثیلات #آیت_الله_مکارم_شیرازی #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال
#مثالهای_قرآن 13
#مثال
#مثل
#تمثیلات
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
#منافقان
#تمثیلات_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 مثال منافقان 4
⏪ 2- صورتهای نفاق
از جمله نتایجی که از بحث اجمالی بالا گرفته میشود، صور گوناگون نفاق است که عبارتند از:
✅ الف- نفاق در عقیده: مانند کسی که به زبان مدعی اسلام و مسلمانی است؛ ولی «مسلمان» شناخته نمیشود و یا تظاهر به ایمان میکند؛ ولی «مومن» شمرده نمیشود.
✅ ب- نفاق در گفتار: مانند کسی که سخنی میگوید؛ ولی خود در دل بدان اعتقاد ندارد. با این بیان «دروغگو» منافق است؛ زیرا که زبان و دلش یکی نیست.
✅ ج- نفاق در کردار: مانند کسی که «عمل» ظاهرش با نیت باطنی او متفاوت و متضاد است. همچون کسی که در ظاهر خود را نمازخوان و یا امانتدار نشان میدهد؛ ولی در واقع «بینماز» و «خائن» است. «1»
(1)- برای آگاهی بیشتر: ر. ک. میزان الحکمه، باب 3966، حدیث 20599.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom
اربعین کلیمی.mp3
725.8K
مستحضريد که ماه پُربرکت ذيقعده تا دهم ذيحجّه اين ايام به عنوان اربعين موسوي و کليمي معروف است؛ يعني اين چهل شبانهروز، چلّهاي است که وجود مبارک موساي کليم به دستور ذات اقدس الهي عهدهدار شد. اين آيات ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً﴾ ناظر به همين است؛ لذا در تمام ايام سال گرچه چلّهگيري فضيلت دارد، ولي از اول ذيقعده تا دهم ذيحجّه اين فضيلت بيشتر است. وقتي هم که وارد ماه پُربرکت ذيحجّه شديم دو رکعت نماز بين نماز مغرب و عشاء بعد از خواندن حمد و فاتحة الکتاب آن ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلاَثِينَ لَيْلَةً﴾ تا پايان آيه هم که مستحضريد مستحب است. اين ناظر به آن است که انسان اين چهل شبانه روز را همانند موساي کليم (سلام الله عليه) چلّه بگيرد. بارها هم به عرض شما رسيد که چلّه گيري اعراض از دنياست نه از کار دنيا و از خلق دنيا و از جامعه! انسان در متن جامعه زندگي ميکند، در درس و بحث هست اگر حوزوي و دانشگاهي است، در تجارت و اقتصاد هست اگر تاجر و پيشهور است، ولي در همه امور ميگويد خدا، ديگر نميگويد اوّل خدا، دوم فلان شخص! اين يک بيماري است که دامنگير اکثر ما هست.
درس اخلاق
04/06/1395
@rahighemakhtoom
#کریمه_اهل_بیت
#اصحاب_خاص_ائمه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢زیارت مأثور
🗓 زیارتی كه برای معصوم زادگان و امامزادگان آمده است دو قسم است؛ بعضی از معصوم زادگان و امام زادگان زیارت خاصی ندارند، علما و بزرگان برای زیارت آنها جمله هایی را انشاء می كنند، نظیر آنچه كه برای حضرت عبدالعظیم حسنی (سلام الله علیه) هست كه بعضی از علما زیارتنامه او را تدوین كردند، اصل زیارت آن حضرت كه ثواب دارد از معصومین رسیده است، امّا وجود مبارك حضرت عبدالعظیم (سلام الله علیه) را چگونه زیارت بكنیم این زیارتنامه ها تدوین شدهٴ بعضی از علمای بزرگ است، لكن دربارهٴ فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) زیارتش را از امام هشتم نقل كردند.
🗓 یكی از محدّثین بزرگ قم كه توفیق تشرّف محضر امام زمانش وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) را پیدا كرد، نقل كرد كه وجود مبارك امام رضا به من فرمود، یعنی به همین سعد اشعری كه از قمیون بزرگوار است فرمود «یا سعد» قبری از ما در خاك شماست، عرض كرد منظور قبر كریمهٴ اهل بیت فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) است؟ فرمود آری، بعد فرمود شما آن بزرگوار را با این وضع زیارت بكنید؛ این زیارتنامه ای كه در كتب زیارات و ادعیه ها آمده است این جزء منشآت وجود مبارك امام هشتم (سلام الله علیه) است كه امام رضا (علیه السلام) فرمود وقتی خواستید فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) را زیارت كنید این چنین بگویید.
🗓 از این زیارت چند نكته بر می آید: اوّلین نكته آن است كه وجود مبارك كریمه اهل بیت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در سلسله جلیله انبیا و اولیا قرار دارد؛ یعنی وقتی انبیا (علیهم السلام) سلسله شان به پایان رسید، اولیای الهی یعنی ائمّهٴ معصومین سلسله شان به پایان رسید، نوبت به شاگردان ممتاز ائمّه رسید و نوبت به اصحاب خاص ائمّه رسید، می بینید وجود مبارك فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) بهعنوان یكی از شاگردان نمونه ائمه (علیهم السلام) است و یكی از اصحاب خاص ائمّه (علیهم السلام) مطرح است و وارث همان معارف است؛ منتها نبوّت برای انبیا است، امامت برای ائمّه (علیهم السلام) است، این كریمهٴ اهلبیت طهارت را، معرفت را، زهد و عبادت را، علم و عقل و سائر ملكات نفسانی را در اثر شاگردی ائمّه (علیهم السلام) و صحابت ائمّه (علیهم السلام) به دست آورده است.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1378/05/02
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom