eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیه ۲۴۵ 📌قبض و بسط از این استفاده می‏ شود با اینکه همه چیز حقیقتاً ملک است ولی تعالی با بشر مانند کسی که مستقلاً در مقابل او قرار گرفته عمل فرموده و از او الحسنه می‏ خواهد این به خاطر کرامتی است که تعالی به او فرموده و او را یک موجود مستقل قرار داده و ضمناً به الی فهمانده که قبض و بسط در دست است تا به خاطر این قبض و بسط به برسد و با او ملاقات کند.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌روز بهترین سرمایه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای کریمانه این تعبیر لطیف وجود مبارک (سلام الله علیه) در ، عرض می کند: خدایا! اعضاء و جوارح مرا وارث من قرار بده، مرا وارث آنها قرار مده. مهمترین عضو، سمع و بصر است؛ عرض کرد: (وَ اجعَلهُمَا الوارثَینِ مِنّی). اینطور نباشد که اول چشم را بگیری، گوش را بگیری، من محتاج بچه هایم بشوم؛ من وارث چشم و گوش باشم، یعنی چشم و گوش بروند، من بمانم؛ خدایا! این کار را نکن؛ آنها را وارث من قرار بده که من بروم، آنها بعد از من یقیناً خواهند رفت‌. این (وَ اجعَلهُمَا الوارثَینِ مِنّی) از لطیف ترین تعبیرات دعای نورانی (سلام الله علیه) است؛ این ، دعای کریمانه است و اینها که اند، دعاهایشان این است. 🔷️ ر.ک الکافی / جلد ۲ / صفحه ۵۷۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 12 ⏪ 22. پرهيز از دروغگويي: 🔹 «يا هشام! إنّ العاقل لا يكذب و إن كان فيه هواه»[ بحار، ج1، ص143.]؛ 🔸 اي هشام! عاقل دروغ نمي‌گويد، هر چند كه مطابق ميلش باشد. 🔹 «ثمرة العقل الصّدق»[ شرح غررالحكم، ج3، ص333.]؛ 🔸 ثمره عقل راستگويي است. «ما كذب عاقل»[ همان، ج6، ص65.]؛ هيچ عاقلي دروغ نگفته است. ⏪ 23. ابزار غلبه بر مشكلات روزگار: 🔹 «لا يستعان علي الدّهر إلاّ بالعقل»[ بحار، ج75، ص7.]؛ 🔸 جز با عقل نمي‌توان بر مشكلات روزگار فايق آمد. ⏪ 24. نجات دهنده از عذاب الهي: 🔹 «لو كنّا نسمع أو نعقل ما كنّا في أصحاب السعير»[ سوره ملك، آيه 10.]؛ 🔸 اگر گوش شنوا مي‌داشتيم يا تعقّل مي‌كرديم، جزو اصحاب جهنّم نمي‌بوديم. كسي اهل نجات است كه يا خود مانند چشمه، از درون، آب زلال معرفت بجوشاند (عاقل) و يا مانند استخر، از نهر يا بحر، آب بگيرد (سامع). اما كسي كه در معرفت، خودكفا و عاقل نيست و به صاحب اصيل معرفت گوش فرا نمي‌دهد و سامع نيست، نجات نمي‌يابد. ⏪ 25. بهره‌مندي از امر و نهي: 🔹 «العقل مُنزِّهٌ عن المنكر آمِرٌ بالمعروف»[ شرح غررالحكم، ج1، ص328.]؛ 🔸 عقل، پاكيزه كننده از منكرات و امر كننده به معروف است. 🔹 «العقل يوجب الحذر»[ همان، ص204.]؛ 🔸 عقل،موجب پرهيز و دوري از خطر است. ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 221 📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها بسم اللّه الرحمن الرحيم ....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد. ⏪ سوم. عنوانِ سفر، سير و سلوك، پيمودن منازل و امثال آن، اگر در امور مادّي طرح شوند، حتماً انفصالِ آغاز و انجام، وسط قرار گرفتن راه و جدا بودن رونده در آن منظور است؛ ولي اگر در امور مجرّد ارايه گردند، چنين نخواهد بود، بلكه ممكن است هيچ فاصله اي بين مقصد و سالك نباشد، به طوري كه مقصود محيط به ساير بوده و قيّوم هويّت او باشد و رونده نيز جدا از جاده نباشد، بلكه با آن متحد بوده و بايد در خويشتن خود سفر كند و از عقبه كئودِ جهل به علم، جهالت به عقل و اِلحاد به توحيد و بالاخره از رحم تنگ طبيعت متولّد شود و به فراخناي فراطبيعت بار يابد كه همگي از شئون وجودي خود سالك محسوب مي گردند. ▫ بنابراين توزيع سلوك به سير در آفاق و انفس از يك سو و تقسيم سفر به اسفار اربعه از سوي ديگر و تنويع مسافت به منازل گونه گون سالكان كوي خداوند از سوي سوم و دسته بندي هاي ديگر، از سنخ تقسيم حجاب دروني و توزيع انحاي خرق آن خواهد بود و اگر كوششي صورت گيرد و رنج سفر طولاني تحمّل شود، ليكن پرده پندار طبيعي كنار نرود و رخسار فراطبيعي پديد نيايد، هرگز چنين سعي خائبي سفر نخواهد بود، لذا راهيان صراط الهي، سفر «من الخلق الي الخلق» را اصلاً سلوك ندانسته و آن را جمود، سكون، ركود و سنگواره شدن مي دانند؛ يعني ملحدي كه از زمين به كيوان سفر كرد، به همان اندازه سير مكاني داشت كه آهن و چدن نقل مكان يافتند، زيرا هيچ سلوكِ مكانت و خرقِ حجاب اِلحاد و شهود آيات توحيد در آن مشهود نيست. ▫ چون عنصر محوري سفر را حضور حق تشكيل مي دهد، در تمام سفرهاي چهارگانه معروف، نامِ سامي حقّ مطرح است و هيچ كدام آنها محجوب از حق نيستند و اگر حركتي فاقد اين عنصر محوري باشد، سرگرداني است، زيرا (فماذا بعد الحقّ إلاّ الضّلال) [سوره يونس، آيه 32.]؛ از اين جهت فرقي بين مبدأو منتها و ما بين آنها نيست، چون «لا مَيز في الأعدام من حيث العدم» [شرح المنظومه، ج 2، ص 191؛ منظومه سبزواري، مقصد اوّل، فريده اوّل، غرر13.]و آنكه محجوبِ از حقّ است، همواره مردّد است و در مدارِ بسته شك تردّد مي كند: (فهم في ريبهم يتردّدون) [سوره توبه، آيه 45.]و از آن جهت كه مبتلايان به رَيب در تيه گمراهي فرو رفته اند، در صحنه قيامت كه ظهور حق بيش از دنياست و برخي كه در دنيا از شهود آن محروم بوده اند، در آخرت به شهود آن نائل مي شوند، متحجّران مُلحد و ملحدانِ لَدُود از رؤيت آن بي بهره اند: (إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون) [سوره مطففين، آيه 15.]، زيرا حجاب اينان خارج از هويّت آنها نيست تا قابل خرق باشد، بلكه عين هستي پست آنان است، لذا جدا شدني نيست، چنان كه برخي از اقسام آتش كه از نهان دوزخيان سر بر مي آورد، قابل اطفا نيست، چون خارج از هويّت آنها نيست تا با آب يا وسيله ديگر خاموش گردد: (نار الله الموقدة الّتي تطّلع علي الأفئدة).[ سوره همَزه، آيات 6 ـ 7.] ▫ غرض آنكه عنوان سفر، حجاب و مانند آن، گاهي با تعدّد سالك و مسلك، حاجب و محجوب و نظاير آن همراه است و زماني نيز بدون تعدّد محقّق مي شود. ادامه دارد👈 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مائده 09.mp3
11.26M
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
شرح کوتاه دعای عرفه.عین صاد.mp3
18.36M
صوت کامل سخنرانی استاد علی صفائی حائری(عین.صاد) 🌿 @einsad ✅ شرح با عرفات، معرفت‌ها و آگاهى‌ها شكل مى‌گيرد و كوچ و هجرت آغاز مى‌شود.با اين معرفت‌ها از خويش و استمرار خويش و از دنيا و پيوند آن با عوالم ديگر و از شهادت و غيب و از خداوند و احاطه و حضور و رحمت و محبت او،با اين معرفت‌ها حريم‌ها و حرمت‌ها در شعور آدمى مى‌نشيند و شعور به حرمات آدمى را به حذر و دقت مى‌كشاند. 📚 حقیقت حج، صفحه 96 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom