📌مولای #آزادی ها 2
کسی را میخواند که ضررش نزدیکتر از نفعش میباشد. این خواندهشده که تمام نیروهای انسان بینوا را مستهلک میسازد، مولا و پیشوای بدی است که گروه بدی را دنبال خویش میکشد. (سورۀ حج، آیۀ ۱۳)
☑ آزاد ساختن مردم از زنجیرهای گرانبار طبیعی که مانند مگسهای ناچیز دور شیرۀ «خود طبیعی انسانی» گرد آمدهاند، بدون تعین یک مولا که ماهیت او را عوض کند و نگذارد مگسها و حشرات طبیعت به روح او راه پیدا کنند، امکان ندارد. تأکید مکرر قرآن مجید در موضوع «مولا»، چه علتی بالاتر از این دارد که روح انسانی را از همۀ عوامل پست حیوانی آزاد نموده و او را به مبدأ مطلق خود بسپارد.
▪ اگر آن تبهکاران روی بگردانند،[اندوهگین و مضطرب مباشید]. به یقین خدا مولای شماست؛ چه مولای نیکو و چه یاوری نیکو. (سورۀ انفال، آیۀ ۴۰)
▪ به دامان کبریای خداوندی چنگ بزنید، مولای شما اوست؛ چه مولای نیکو و چه یاوری نیکو. (سورۀ حج، آیۀ ۷۸)
☑ آری، تنها مردم باایمان هستند که از آزادی روحی بهرهمند و برخوردارند، زیرا الله مولای آنهاست. مردم بیایمان و تبهکار که از چنگ زدن به دامان مبدأ و «من»های حقیقی محرومند، آنان مبدأ و «من»های حقیقی نداشته، بیگانه از خویشتناند و مولایی ندارند.
خداوند مولای کسانی است که ایمان آوردهاند؛ کفار مولایی ندارند. (سورۀ محمد، آیۀ ۱۱)
☑ در یکی از ایام جهاد، کفار خطاب به مسلمانان شعارهای تحریککنندهای میگفتند:
نحن لنا العزی و لا عزی لکم.
ما بت عزّی داریم، شما عزّی ندارید.
☑ پیامبر اکرم(ص) [به یاران خویش] فرمود: شما هم بگویید:
الله مولانا و لا مولی لکم.
الله مولای ماست و شما مولا ندارید.
شعار «نحن لنا العزی و لا عزّی لکم»، (ما عزّی داریم شما عزّی ندارید)، در هر دوره و در هر جامعهای، میان افراد و طبقات رایج بوده است.
☑ نیرومندی، ثروت، مقام و زیبایی ظاهری، مانند بت همواره جنبۀ پشتیبانی افراد را داشته است که بت عزّی به مردم جاهلیت.
☑ امروزه شعارهای فردی تحتالشعاع شعارهای کشورها و جوامع به یکدیگر قرار گرفته است. یک جامعۀ نیرومند به جوامع دیگر میگوید:
نحن المال و لا مال لکم
ماییم که ثروت و مال داریم، شما مالی ندارید. (ماییم که سلاح و معادن و سیاستبازی داریم، شما چیزی ندارید.)
#علامه_جعفری
#علامه_محمد_تقی_جعفری
🌱🌱🌱
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌مولای #آزادی ها 3
☑ هر موجودی که خود، بستۀ زنجیر بردگی است، نمیتواند موجود دیگر را آزاد کند.
☑آیا تاکنون شنیدهاید که یک انسان عاقل در مقابل یک دیوار آجری و سنگی بایستد و با آن دیوار به راز و نیاز بپردازد و بگوید: من حیات دارم، هوش و تعقل و اراده دارم، من روح دارم؛ بیا ای دیوار عزیز! حیات و جان و عقل و ارادۀ مرا هماهنگ کن و آنها را مطیع روحم نموده، روحم را به کمال اعلای انسانی رهنمون باش؟!
☑آیا تاکنون شنیدهاید یک فرد از انسان که دارای درک و عقل معتدل باشد، در کنار جویبار یا دریا، یا در مقابل یک درخت یا یک کوه سر به فلک کشیده، دست به سینه بایستد و این تقاضاها را متوجه آنها بسازد و به مقصودش برسد؟!
☑چنین اتفاقی در گذشته و حال و آینده، مساوی آن است که روزی از مغز خود خواهش کنید ۲ را با ۲ جمع کند و نتیجۀ ۱۷۶۰۰۲ را به دست آورده، در اختیار شما بگذارد!
☑چرا تقاضای یادشده خندهآور و امکانناپذیر است؟ پاسخ این سؤال بسیار روشن است: زیرا دیوار و جویبار و دریا و درخت و کوه، هیچ یک از پدیدههای حیات و عقل و جان و هوش را ندارد تا بتواند آن را درک نموده، آنها را در وجود شما با یکدیگر هماهنگ ساخته و فرمانبر روح شما قرار بدهد.
☑ این تقاضاها را باید از کسی طلب کنید که خود دارای پدیدههای مذکور است و خود توانسته است آنها را هماهنگ ساخته و مطیع روحش گرداند. همچنین، روح را با پدیدۀ باعظمت آزادی شکوفان ساخته و به میوۀ حقیقی خود برساند.
☑این قانون را در ردیف بدیهیترین و ضروریترین قوانین هستی که تاکنون برای شما روشن شده است بگذارید:
ذات نایافته از هستیبخش
کی تواند که شود هستیبخش؟!
خشک ابری که شود زآب تهی
ناید از وی صفت آبدهی
☑هر وقت دیدید، یا شنیدید کسی که دست و پای خودش به اجبار در زنجیر آهنین بسته شده و میگوید: «من میتوانم زنجیر فولادین جبر را از دست و پای شما برکنار بسازم»، یا خود عقل ندارد، یا میخواهد به عقل شما بخندد. به قول جبران خلیل جبران: «من به پند و اندرز آن سرباز دربارۀ دفاع از وطن که خود او به خاطر تنپروری در جبهه شکست خورده است، هرگز نمیتوانم گوش بدهم.»
#علامه_جعفری
#علامه_محمد_تقی_جعفری
🌱🌱🌱
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۸۵ #سوره_بقره
📌#ایمان
#سالک الی #اللّه باید دائماً در آیات الهی #تفکر کند تا ایمانش به #خدا، #رسول و #ملائکه تقویت شود، #اطاعت و بندگی اش به #خدای تعالی زیاد شود و پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را که اوّل #مؤمن به #قرآن و دستورات الهی است الگوی خود قرار دهد و بداند که بازگشتش به سوی #پروردگارش خواهد بود...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینیم و بیندیشیم و راز جاودانگی تفکر و مرام آقایمان را بفهمیم
بابی أنت و أمی و نفسی و مالی و اهلی یا امیرالمومنین
#کسی_که_فرار_کرد_را_تعقیب_نمیکنم#غدیری_ام #امیرالمؤمنین_علیه_السلام #امام_علی_علیه_السلام
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سه_دقیقه_در_قیامت
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
سه دقیقه در قیامت 59.mp3
34.66M
📒 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📼 جلسه پنجاه و نهم
* روحیه سلحشوری، ویژگی بارز یاران حضرت مهدی عج
* اکرام خدا برای شهدا
* شهید، ناظر بر رفتار و اعمال دیگران
* تفاوت آرزوی شهید و منافق
* گریه برای شهید به چه مناسبت است؟
* شهدا همسنخ ملائکه
* میدان نبرد، فروشگاه خدا
* تفاوت بین کشته شدن و مرگ در راه خدا
* رجعت شهدا
* سبیلالله چیست؟
* برتری شهید بر شهید
* جایگاه شهدا در کلام امام خمینی ره
* ارزش والای شهدای مدافع حرم
* شاگردان مکتب توحید از شهادت نمیهراسند
📅99/04/06
🌷🌷🌷
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
16- khatare zafe farhangi.mp3
1.5M
💢 خطر ضعف فرهنگی
▫ ﴿و اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾؛ خدا تو را از مردم حفظ می كند، اولاً رسول گرامی در ردیف اوحدی از مبلغان الهی است، از كسی ترسی ندارد! از بشر هراسناك نبود تا در اثر ترس از مردم از تبلیغ حادثه تاریخی غدیر تسامح كند؛ زیرا به شهادت قرآن كریم آن روزی كه همه مسلح بودند و رسول گرامی بی سلاح بود از هیچ كس ترسی نداشت.
▫ اینكه در بخش پایانی آیه فرمود خدا تو را از مردم حفظ می كند، معلوم می شود خطر نظامی نبود؛ عمده خطر سیاسی و جو سازی مردم حجاز بود كه مبادا بگویند رسول گرامی برای این داعیه، داعیه رسالت در سر پروراند كه مردم را محكوم خاندان خود كند، پسر عمو و داماد خود را جانشین خود كند و امارت بر مردم را میراث و موروث خاندان خود كند و مانند آن. اگر مردم در اثر ضعف فرهنگی دچار چنین شبهه ای شدند آنگاه چه كند؟ این ترس همیشه هست. وجود مبارك رسول گرامی هم چنین ترسی را داشت كه اگر مردم نتوانند تشخیص بدهند كه این حكم «حكم الله» است، ولایت علی بن ابی طالب در رخداد غدیر نصب الهی است، وكالت نیست ولایت است، من نگفتم خدا گفته است، شخصیت حقیقی و حقوقی علی همانند ندارد، اینچنین نیست كه سخن از امارت و حكومت و سلطنت و امثال ذلك باشد.
▫ اینكه فرمود: ﴿وَ اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾ یعنی من طرزی انجام می دهم كه طرز فكر مردم عوض بشود، مردم كاملاً بفهمند، دیگر این را توطئه ندانند و دیگر تو را متهم نكنند. ذات اقدس الهی با چنین اهمیتی حادثه غدیر را برای رسول گرامی (علیه وعلی آله تحیه و الثناء) تحلیل كرد و تبیین كرد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 29.mp3
14.42M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 50
📼 قسمت: بیست و نهم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالصِّحَّةِ وَ الْأَمْنِ وَ السَّلامَةِ فِى دِينِى وَ بَدَنِى، وَ الْبَصِيرَةِ فِى قَلْبِى، وَ النَّفَاذِ فِى أُمُورِى، وَ الْخَشْيَةِ لَكَ، وَ الْخَوْفِ مِنْكَ، وَ الْقُوَّةِ عَلَى مَا أَمَرْتَنِى بِهِ مِنْ طَاعَتِكَ، وَ الاجْتِنَابِ لِمَا نَهَيْتَنِى عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ.
و بر من منت بگذار به تندرستی و ایمنی و سلامت در دینم و بدنم، و بصیرت در قلبم، و در پیشبرد امورم، و ترس برای تو، و بیم از تو، و نیرومندی بر انجام آنچه به من امر کرده ای از طاعت هایت، و اجتناب برای نهی تو از آن که مرا نهی کرده ای از معصیتت.
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 50
📼 قسمت: بیست و نهم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
❇️ این متن دارای فایل صوتی در همین کانال می باشد
🔅🔅🔅
▫ وامنن علی بالصحة و الامن ...خدایا با همراه کردن صحت و امنیت در زندگی ام بر من منت گذار
▫ امام علیه السلام از واژه اُمنُن به جای واژه هایی از قبیل هب لی، وامنحنی؛ اعطنی و کلمات مشابه برای درخواست نیاز خویش استفاده می کنندو این نکته نشانه اهمیت عوامل عافیت ساز در زندگی آدمی است.
✅ واژه شناسی منت
منت از ریشه "منن" از کلمات اضداد به شمار میرود و لذا معانی متعدد و متفاوتی را از جمله: قطع کردن، نقص واردکردن، حساب کردن، قوت دادن، تضعیف نمودن، نعمت بخشیدن، نعمت محدود و احسان کردن برای آن ذکر کردهاند؛ که در این میان معانی "قطع کردن" را میتوان به عنوان معنای جامع و مورد اتفاق اکثر لغویین برای این واژه دانست.
مثلا در قرآن می خوانیم إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ (فصلت: 8) براي آنها پاداش غير مقطوع ؛ناگسیختنی؛ماندگار؛بی پایان و ابدي است.
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ (۶سوره تین)
مگر كسانى را كه گرويده و كارهاى شايسته كرده اند كه پاداشى بى منت خواهند داشت ...
▫ ویژگی واژه منت این است که این این نعمت ها و موهبت ها غیر منقطع و ماندگار باشد و حرف علی هم می رساند که این نعمت صحت و امنیت همه امور و شئون زندگی ام را فراگیر(صحت جامع امنیت کامل و در ابعاد گوناگون)
▫ می دانیم که در روابط انسانی و تعاملات بشری با یکدیگر از زاویه دید اسلامی منت گزاردن اخلاقی ناپسند است.حال منت نهادن و منت گزاردن خدا بر ما به چه معناست؟
از سویی خداوند میفرماید «منّت» نگذارید و خود دهندهی بی منّت است و از سوی دیگری «منّان» یکی از نامهای خداست و در برخی از آیات منّت میگذارد.لقد من الله اذ بعث فی المومنین رسولا منهم...
✅ نکته مهم:(قیاس نابجا ممنوع)
الزاماً هر آن چه خداوند بندگان را از آن منع مینماید مطلقاً بد و مذموم نیست، بلکه ادعای آن و یا انجام آن از سوی بنده جایز نمیباشد. خداوند متعال اسمای افعالی بسیاری دارد که دیگران را از مدعی شدن به آن منع کرده است، مانند إله، رب، تکبر، منّت، هدایت و ...، و کسانی چون ابلیس یا فرعون را که تکبر نموده و خود را إله و رب خواندند، از درگاه خود رانده و میراند، چرا که اولوهیت، ربوبیت، کبریایی، منّت و نعمت بخشی، مختص ذات احدیت است.
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تا عشق به سرزمین دل غالب شد.
معشوق علی ابن ابیطالب ع شد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۸۶ #سوره_بقره
📌مناجات با #خدا
#سالک الی #اللّه باید در معرفت #خدا آن چنان عمیق باشد که بداند #پروردگارش به قدر وُسع او بیشتر بر او تکلیف نمی کند و با ذات مقدّس #پروردگار با پیمودن مراحل #تزکیه نفس، انس بگیرد، #مناجات کند، خود را از امت مرحومه که رحمت خاص #خدا شامل آنها شده بداند و در همه حال #عفو، مغفرت و #رحمت را از #پروردگارش مطالبه کند و خود را آن چنان بسازد که بتواند با یاری #پروردگار بر کفّار بخصوص #شیطان غلبه نماید...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) در پیامی تصویری به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم، فرمودند:
طبق بیان لطیف مرحوم #کلینی که از وجود مبارک #امیر_المومنین (سلام الله علیه) نقل کرد، ایشان وقتی خود را معرفی می کند، می فرماید: (مَا لِله آیَه اَکبَرُ مِنّی). گرچه صدر و ساقه عالم #آیات_الهی اند؛ #آیات_آفاقی ، #آیات_انفسی ؛ ولی هیچ موجودی بزرگتر از من نیست. با اینکه طبق بیان نورانی #امام_سجاد که در #دعای_عرفه #صحیفه_سجادیه است، (اَنَا اَقَلُّ الاَقلّین وَ اَذَلُّ الاَذَلّین وَ مِثلُ الذَرَّهِ اَو دُونَها)؛ حرف همه #ائمه این است که: خدایا! آن ذرّه ضعیف مائیم؛ اما وقتی که #آیت_الهی را می خواهند تشریح کنند، می فرمایند: خدا #آیت و #نشانه ای بزرگتر از من خلق نکرده است؛ (مَا لِله آیَه اَکبَرُ مِنّی).
🔷️ ر.ک الکافی / جلد ۱ / صفحه ۲۰۷ و الصحیفه السّجادیه / دعای ۴۷ _ فِی یَومِ عَرَفه
✅ پیام به مناسبت عید سعید غدیر خم _ دماوند ؛ مرداد ۱۳۹۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عید_غدیر
#غدیر_خم
#غدیر
#امام_علی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
📌مولای #آزادی ها 5
#علامه_جعفری
#علامه_محمد_تقی_جعفری
🌱🌱🌱
☑️بارها در زندگی خود شنیده و خواندهایم که: آنچه از دست انسانها برمیآید، کار و کوشش است که زمینه را برای وصول به هدف آماده نموده و موانع را از پیش پای آنان برمیدارد، اما سازندۀ هدفها و عامل وصول آنها، مربوط به عنایت ربانی خداست. ما جز اینکه از مقدار ناچیزی آزادی برخوردار شده و آن را به کار بیندازیم، کار دیگری نمیتوانیم انجام بدهیم.
☑️ اما وقتی همین مقدار ناچیز از آزادی را مورد اهمیت قرار بدهیم، رو به افزایش میرود، یعنی: زمینۀ افزایش آزادی را کمکم در درون خود فراهم میسازیم؛ همانگونه که با اهمیت دادن به فعالیتهای تعقلی، زمینۀ افزایش عقل در مغز ما آمادهتر میشود. بر این اساس، میتوان گفت:
☑️آزادی در طبیعت امکانپذیر نیست، بلکه آزادی را باید تحصیل کرد. اما هر اندازه بتوانیم نیروی آزادی را در درون خویشتن تقویت کنیم، باز از آنرو که جزئی از اجزای طبیعت محسوب میشویم و روح ما در برابر قوانین و پدیدههای طبیعت تأثر میپذیرد، هرگز به آزادی مطلق دست نخواهیم یافت. بنابراین، اگر بتوانیم موقعیت رهبری به انسانها پیدا کنیم و در رساندن آنها به آزادی اثری داشته باشیم، نمیتوانیم جز مقدار محدودی از آزادی به آنها ارزانی بداریم.
☑️آزادی مطلق از آن خداست و تا زمانی که کسی از جبر طبیعت و آزادی طبیعی محدود رها نشود، نمیتواند شایستگی پذیرش نمونهای از آزادی مطلق خداوندی را دارا شود. ابراهیم خلیل(ع) نمونهای از آزادی مطلق را از پروردگارش دریافته بود. ابراهیم پس از این دریافت:
وقتی خدای ابراهیم با دستوراتی ابراهیم را آزمایش کرد و او از عهدۀ آزمایش به صورت کامل برآمد، در نتیجه خدا فرمود: تو را پیشوای مردم قرار میدهم. (سورۀ بقرۀ، آیۀ ۱۲۴)
اموالش را در راه خدا بخشید، از وطن خود آواره شد و با همۀ افراد و گروههای جامعه خود، به تنهایی به مبارزه برخاسته، در نهایت به فرمان خداوندی پسر نازنینش را هم در راه خدا به زمین خواباند تا او را ذبح کند.
☑️علاوه بر پرستشهای خالصانۀ ابراهیم، همۀ این موارد نیز زمینۀ پذیرش نمونۀ آزادی مطلق را در ابراهیم(ع) فراهم ساخت. همچنین است دیگر پیامبران الهی.
☑️از مجموع ملاحظات مربوط، به این نتیجۀ قطعی میرسیم که: چون پیامبران میخواستند نعمت عظمای آزادی انسانی را که فراتر از آزادی معمولی طبیعی است به انسانها بدهند، میباید خود آنان از نعمت عظمای آزادی مطلق برخوردار باشند. این نعمت بزرگ الهی را پیامبران به دست آورده بودند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.📌مولای #آزادی ها 8
#علامه_جعفری
#علامه_محمد_تقی_جعفری
☑️تاریخ اسلام دربارۀ داستان غدیر غوغایی دارد و هیاهویی.
به نظر میرسد قضیۀ غدیرخم به وسیلۀ ۱۱۰ صحابی و ۸۴ تابعی و ۳۶۰ نفر علمای عالیمقام اسلامی، جای تردیدی در این داستان سازنده باقی نمیگذارد.
☑️همچنین، هزاران شاعر عرب و غیر عرب، قضیۀ غدیر و مولویت علی(ع) را در اشعاری که از صمیم قلب سرودهاند، مجالی به تردید در وجود چنین حادثهای بزرگ باقی نمیگذارد. اگر کسی به خود اجازه بدهد که در ثبوت چنین حادثهای با وجود نقل فوق متواتر تردید کند، او میتواند همۀ حوادث یقینی و قطعی تاریخ را مورد انکار قرار بدهد.
☑️از طرف دیگر، داستان غدیر میگوید: پیامبر اکرم(ص) در آن روز، علی(ع) را به مردم نشان داد و گفت: جبرئیل از طرف پروردگارم به من دستور داده است در این جایگاه که جمعیت انبوهی از مردم حاضرند، بایستم و به هر انسان سفید و سیاه اعلام کنم: علیبن ابیطالب، برادر و وصی و خلیفه و پیشوای مسلمین بعد از من میباشد... محکمات قرآن را بفهمید و در متشابهاتش سرگردان نشوید.
☑️این قرآن را (متشابهاتش را)، کسی پس از من تفسیر نخواهد کرد، جز این شخص که از دستش گرفته و بازویش را بلند کردهام.
هر کس من مولای او هستم، علی مولای اوست...
☑️در این جمله، عدهای از گذشتگان که به قول
جلالالدین: مغز باعظمتشان را در باز و بسته کردن و دوباره باز کردن و بستن گره مستهلک میسازند کلمۀ «مولا» را مانند جنازۀ بیصاحب گورستان، به آن خرابه کشانده و با این بلاتکلیفی، محصول داستان غدیر را به شکل یک حادثۀ خندهآور درآوردهاند.
☑️تاکنون ۲۷ معنی برای «مولا» پیدا کردهاند تا مقصود از جملۀ: من کنت مولاه فهذا علی مولاه، برای ابد در تاریکی محض فرو رود! گفتهاند: مولا به معانی زیر آمده است:
۱- خدا، ۲- عمو، ۳- پسرعمو، ۴- پسر، ۵- پسرخواهر، ۶- آزادکنندۀ برده، ۷- بردۀ آزادشده، ۸- برده، ۹- مالک، ۱۰- پیرو، ۱۱- کسی که به او نعمت داده شده است، ۱۲، شریک، ۱۳، همپیمان، ۱۴- رفیق، ۱۵- همسایه، ۱۶- کسی که به جایی وارد شده باشد، ۱۷- داماد، ۱۸- نزدیک، ۱۹- سردهندۀ نعمت، ۲۰- کسی که مرده یا مفقود شده است، ۲۱- ولی، ۲۲- کسی که به چیزی از همه شایستهتر است، ۲۳- شریف و آقا، نه مالک و آزادکنندۀ برده، ۲۴- دوست، ۲۵- یاور، ۲۶- متصرف در امر، ۲۷- متولی امر.
🌱🌱🌱
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💐 #عید_سعید_غدیر را به تمامی همراهان گرامی تبریک عرض میکنیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#غدیر
#غدیر_خم
#عید_غدیر
#امیرالمومنین
#عیدتون_مبارک
#livelikeali
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غدیر، الگوی ولایت
#غدیر ، الگوی #ولایت است؛ همانطوری که #لیله_قدر مخصوص #قرآن_کریم است و علوم وحیانی به وسیله #قرآن در #شب_قدر نازل شده است، جریان غدیر هم اینچنین است. علوم #اهل_بیت عصمت و طهارت، علوم اولیای الهی، اسرار اولیای الهی در غدیر تجلی کرده است. لذا سخن از #کمال_دین مطرح است، #تمام_نعمت مطرح است. آن #دین خدا پسند با غدیر تحصیل شده است، که ذات اقدس اله فرمود: چون به کمال و تمام رسیده است، (رَضیتُ لَکُمُ الاسلامَ دیناً).
🔷️ ر.ک سوره مائده / آیه ۳
✅ درس اخلاق _ قم ؛ دی ۱۳۸۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عید_غدیر
#عید_غدیر_خم
#غدیر_خم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (9)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2
📈 فضيلت فراگيرى و تلاوت
⏪ 2- آنچه درباره فضيلت قرائت سوره ها و آيات وارد شده بايد با پيام قرآن از يك سو و با راهنمايى سنت اهل بيت (عليه السلام) از سور ديگر مطابق باشد. آنچه از قرآن استنباط مى شود اين است كه استعاذه به خداوند از شيطان، ادب تلاوت است و كسى كه به گناه آلوده است به شيطان گرايش دارد، نه اين كه از او گريزان باشد و قرآن كريم در آيات فراوانى، كيفر تلخ تبهكارى را گوشزد مى كند. بنابراين، نمى توان گفت اگر تبهكار قرآن را (كه گناه را تقبيح و گناهكار را توبيخ مى كند) تلاوت كند، ثواب مى برد.
▫ مستفاد از سنت معصومين (عليه السلام) نيز اين است كه: رب تال القرآن والقرآن يلعنه، (48) ليس القرآن بالتلاوه و لا العلم بالعروايه ولكن القرآن بالهدايه والعلم بالدرايه، (49) اقراء القرآن ما نهاك فان لم ينهك فلست تقراه. (50) از اين جا روشن مى شود كه در احاديث وارد در فضيلت قرائت قرآن، صرف تلاوت مطلوب نيست، بلكه حق تلاوت آن است كه در آيه 121 سوره بقره به آن اشاره شده است: الذين اتيناهم الكتاب يتلونه حق تلاوته اولئك يومنون به و من يكفر به فاولئك هم الخاسرون، زيرا همه كتابهاى آسمانى و تلاوت هر يك از آنها در اين اصل جامع يكسان است.
▫ بنابراين، تلاوت قرآن بدون ايمان و عمل صالح، سودى ندارد؛ گرچه عدالت قارى شرط صحت قرائت نيست، بلكه شرط كمال آن است، ليكن براى كسى كه در صراط بهره ورى از اين مائده الهى باشد. البته درجات تلاوت ممدوح به تفاوت درجات ايمان و مراتب عمل قارى صالح وابسته است كه نمونه اى از حق تلاوت در آيات 107 تا 109 سوره اسراء و آيه 58 سوره مريم و آيه 16 سوره حديد و... آمده است.
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom