کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آفاتِ نبودِ #عقل 5
🌴🌴🌴
⏪ 18] امور بي معنا و بي ثمر:
«بترك ما لا يعنيك يتمّ لك العقل»]8؛ با رها كردن اموري كه براي تو مهمّ نيست، عقلت كامل مي شود.
«تعْرَف حماقةُ الرّجل في ثلاث: في كلامه فيما لا يعنيه و جوابه عمّا لا يسئل عنه و تهوّره في الامُور»] 9[ ؛ در سه
چيز، كم عقلي انسان روشن م يشود: سخنان بي خاصيت، جواب گفتن به چيزهايي كه از او پرسش نشده و بي باكي و بی احتياطي او در كارها.
⏪ 19. بدمستي در نعمت و خواري در محنت:
«تعُرف حماقةُ الرجل بالأشر في النعمة و كثرة الذلّّ في المحنة]»1[ ؛ حماقت آدمي از بدمستي او به هنگام دستيابي به نعمت و خواري فراوان او در محنت شناخته م يشود.
«رزانة العقل تختبر في الرضا و الحُزن»]2[ ؛ سنگيني عقل را در خشنودي ها و اندوه ها ميتوان آزمود.
⏪ 20 . كبر:
«شرّ آفات العقل الكبر»]3[ ؛ بدترين آفت عقل تكبرّ است.
«التكبرّ عين الحماقة»]4[ ؛ كبر ورزي، عين حماقت و كم خردي است .
⏪ 21. طمع و آرزو:
«عند غرور الأطماع و الآمال تنخدع عقول الجهّال و تختبر ألباب الرجال»]5[ ؛ هنگام طمعها و آرزوها، عقل انسانها فريب مي خورد و خرد آنان در چنين اوقاتي آزمايش مي شود .
⏪ 22 . اصرار بر خطا و اشتباه:
«الجاهل لا يرعوي]»6[ ؛ جاهل )از جهالت هاي خود( باز نمي گردد.
⏪ 23. ترديد و دودلي:
«الشك ثمرة الجهل]»7[ ؛ ترديد و دودلي، ميوه ناداني و جهالت است.
⏪ 24. غفلت: «الغفلة شيمة النوّْكي»]8[ ؛ غفلت، شيوه و خوي احمقهاست .
===========
]8[ـ شرح غرر الحکم،ج6؛ ص226.
]9[ـ شرح غررالحكم، ج6، ص303.
]1[ـ شرح غررالحكم، ج3، ص295.
]2[ـ همان، ج4، ص101.
]3[ـ همان، ص178.
]4[ـ همان، ج1، ص224.
]5[ـ همان، ج4، ص325.
]6[ـ همان، ج1، ص168.
]7[ـ همان، ص189.
]8[ـ همان، ص225.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اساس عبادت.mp3
2.1M
▪️ اساس عبادت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سالروز_شهادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
#سلوک_سالک
#تفکر_و_درایت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره ملی امام حسن عسکری (علیه السلام)
تاریخ: 1391/02/11
🔅🔅🔅
🏴 اساس عبادت
▪️ وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) همانند سایر انبیا و اولیای الهی سعی و تلاششان این بود كه رهبری جوامع بشری را در سفر ملكوتی به عهده بگیرند، همان طوری كه رهبری سیاسی و اجتماعی دنیا را به عهده داشتند. انسان از منظر قرآن كریم یك سفر ملكوتی دارد كه تا «لقاء الله» آرام نمی گیرد ﴿إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾.[1] برخی به جمال و رحمت و عنایت الهی بار می یابند، برخی به جلال و قهر و انتقام الهی می رسند كه ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾،[2] برای اینكه سالكان الهی این راه را بشناسند و صریح و سریع این راه را طی كنند، وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) سه عنصر محوری را برای همه سالكان ضروری دانست؛ یكی از آن عناصر مسئله #توشه است، دوم مسئله #راحله است، سوم مسئله #مقصداندیشی و مقصدشناسی و مقصودشناسی و مقصودیابی است.
▪️ در جریان #توشه چه در سوره مباركه بقره چه در سایر سوَر و همچنین در روایات ما را تشویق كردند به اینكه تقوا زاد شماست ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾.[3] اجتناب از معاصی، امتثال از واجب ها، توفیق انجام مستحبّات و توفیق ترك مكروهات، اینها ره توشه ماست. یك مسافر زادی می طلبد، كاری كه از تقوای مصطلح ساخته است، كاری كه از عدل مصطلح ساخته است و كاری كه از عمل صالح ساخته است همین است كه توشه راه باشد.
▪️ عنصر دوم عنصر #راحله است، برخی این راه را پیاده می روند و برخی سواره می روند؛ آنها كه این راه را سواره طی می كنند آسان تر و سریع تر طی می كنند. امام عسكری (سلام الله علیه) طبق نقل مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ»؛[4] یعنی رسیدن به لقای پروردگار یك سیر ملكوتی است كه بدون مَطیه و مركب میسور نیست، آن مَطیه و مركب عبارت از نماز شب است. فرمود نماز شب، مركب راهوار خوبی است كه راكبش را تا به بارگاه منیع پروردگار می رساند، پس اگر كسی باتقوا بود آن توشه را تهیه كرد و اگر اهل نماز شب بود این راحله را فراهم كرد سواره این راه را طی می كند. پس این مركب و آن توشه زمینه می شود كه سالك ملكوتی آسان تر و زودتر و بهتر خود را به مقصد برساند.
▪️ اما عنصر سوم كه به مقصد برمی گردد و مشاهده آن مقصود در مقصد مطرح است، از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است و همین طور از وجود مبارك امام حسن عسكری (سلام الله علیه) رسیده است كه «لَیسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اللَّهِ»؛[5] عبادت در این نیست كه انسان نمازهای زیاد بخواند و روزه های زیاد بگیرد، البته نماز واجب مشخص است، نماز مستحب و نافله هم مشخص، اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بكند. فرمود اساس عبادت آن تفكّر است، آن مقصدشناسی و مقصودیابی است، بحث های توحیدی، معرفت خدا، اسمای حسنای الهی، صفات ذاتی حق، معنای تجلّی و فعل خدا، معنای حضور خدا در كنار افعال و مانند آن مهم است كه فرمود اساس عبادت تفكّر و درایت است؛ این درایت اگر با عمل همراه باشد، انسان هم راه را طی می كند، هم به مقصد می رسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می كند.
[1] . سوره انشقاق، آیه 6.
[2] . سوره سجده، آیه 22.
[3] . سوره بقره، آیه 197.
[4] . بحارالأنوار، ج75، ص380.
[5] . تحف العقول، ص442 و 448.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👇👇👇
📌 پرنده گورکن
«پس از آن خداوند کلاغی را برانگيخت زمين را می کند تا به او (به قابيل) نشان دهد "چگونه پيکر برادر خود را به خاک بسپارد"، (قابيل) گفت: ای وای بر من! آيا من ناتوان تر از آن بودم که مانند اين کلاغ بوده پيکر برادرم را به خاک بسپارم. به اين تزتيب پس از آن از پشيمانان گشت».
💢 کلاغ مرده را خاک سپاری می کند:
چرا خداوند کلاغ را برای آموختن خاک سپاری مرده به انسان می فرستد؟ پژوهش های انجام شده روی پرندگان نشان می دهد که کلاغ فهميده ترين پرندگان است و ويژگي هائی دارد که آنرا از ديگر پرندگان جدا می کند، از مهمترين آنها يکی اينکه حجم مغز آن نسبت به بدنش نسبت به ساير پرندگان بزرگتر است، و ديگر اينکه مرده خود را بخاک می سپارد.
⏪ وقتی کسی از کلاغها می ميرد، کلاغ ديگر با منقار و چنگال های خود گور می کند و پس از آن بالهای کلاغ مرده را گرد می کند و به کنار بدن آن می آورد (همانگونه که ما با مرده خود می کنيم)، و پس از آن مرده را با احترام بلند می کند و در گور خود می گذارد و بعد روی آن خاک می ريزد. حتی کلاغی که گناهی می کند و در دادگاه کلاغان گناهکار حساب شده و به اعدام محکوم می شود و او را با منقارهای خود می کشند نيز توسط يکی از کلاغها برای خاکسپاری برده می شود و بهمان ترتيب بخاک سپرده می شود. (کلاغ ويژگيهای ديگری از جمله ابزار سازی و بکارگيری ابزار برای رسيدن و دست يافتن به خواسته خود چنانکه در تصوير می بينيم نيز دارد ولی از آنجا که موضوع آيه نيست به آنها نمی پردازيم).
💢 مرده می بايست به خاک سپرده شود:
فرستادن کلاغ برای آموزش دادن خاکسپاری مرده به انسان، به اين معنی است که مرده می بايست به خاک سپرده شود. و مرده ضمن اينکه خوراکی برای درندگان می شود و می گندد و خاک سپردن آن احترامی به فرد مرده است، هنگاميکه تحليل می رود و در جو پراکنده می شود بيماريهائی را ايجاد می کند. بنابر اين چنانکه آيه مطرح نموده، دين از دير زمان به انسان ياد داده بوده که مرده را می بايست به خاک سپرد.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
راه عید الزهراء علیها السلام
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عید_الزهرا
#نهم_ربیع
#برائت
#سب_صحابه
#فحش
#اهل_سنت
#سنی
#شیعه_و_سنی
#وحدت_اسلامی
#الغدیر
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اهانت به مقدسات شیعه و سنی، حرام و گناهی بزرگ
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#سب_صحابه
#اهانت_به_مقدسات
#مقدسات
#شیعه_و_سنی
#شیعه
#سنی
#اهل_سنت
#تفرقه
#وحدت_اسلامی
#وحدت
#فتوا
#مرجع_تقلید
#عید_الزهرا
#نهم_ربیع
#برائت
#تبری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۱#سوره_مائده
📌نعمت های الهی
#سالک الی #اللّه باید #نعمت های الهی را دائماً متذکر باشد، بخصوص #نعمت نجات از بلاها و #دشمن هایی که متوجّه او بوده اند و #خدا او را از آنها نجات داده است. لذا به شکرانه آن #نعمت ها باید #تقوی را اهمیت بیشتری بدهد و در تمام امور به خدا #توکل کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از #قران کریم درباره نماز - ۱۸ شرافت نماز - صفحه ۲۹]
📌 شرافت #نماز
#قرآن کریم در توصیف مؤمنان میفرماید:
مؤمنان کسانی هستند که علاوه بر پاسخ مثبت به ندای الهی #نماز را اقامه میکنند؛ «والّذین استجابوا لربّهم وأقاموا الصلوة و أمرهم شوری بینهم». [۱]
مرحوم #علامه_طباطبایی رضی الله عنه میفرماید: اگر از میان همه ی تکالیف اسلامی خداوند نام نماز را بیان کرد و فرمود: #نماز را بر پا میدارند، از باب ذکر خاص بعد از عام است که دلالت بر اهمیت و #شرافت نماز دارد. [۲]
----------
[۱]: ۱. شوری / ۳۷.
[۲]: ۲. المیزان / ج ۱۸ / ص ۹۶. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢قرآن نوری خاموش ناشدنی
🗓امام علی علیه السّلام فرمودند:
ثم انزل عليه (انزل علي نبيه محمد) الكتاب نوراً لا تطفاً مصابيحه و سراجاً لا يخبوا توقُّدُهُ و بحراً ليدرك قعرُهُ و منهاجاً لا يُضل نهجه و شعاعاً لايظلم ضَوؤُهُ و فرقاناً لا يخمه برهانه و تبياناً لا تهدم اركانه.
سپس خداوند قرآن را بر پیامبر - صلّی الله علیه و آله - نازل فرمود، قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که روندة آن گمراه نگردد، شعله ای است که نور آن تاریک نشود، جدا کنندة حق و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد، بنایی است که ستون های آن خراب نشود.
📚نهج البلاغه، خطبه198
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حیات و ممات عاقلانه در پرتو شناخت امام زمان عج
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_زمان
#ولی_عصر
#مرگ
#حیات
#عاقلانه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (61)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
☑️2- رواياتى كه اين حروف را به نحو غالب ناظر به اسماى الهى و به نحو اجمال ناظر به مظاهر ويژه آن مى داند:
◽️عن جويريه عن سفيان الثورى قال: قلت للصادق (عليه السلام): يابن رسول الله ما معنى قول الله عزوجل: (الم والمص والر و المر و كهيعص و طس و طسم و يس و ص و حم و حمعسق وق ون ؟
قال (عليه السلام):
اما (الم) فى اول البقره فمعناه انا الله الملك و
اما (الم) فى اول آل عمران فمعناه انا الله المجيد
و المص معناه انا الله المقتدر الصادق و (الر) معناه انا الله الرؤ ف
و (المر) معنا انا الله المحيى المميت الرزاق
و (كهيعص) معناه انا الله الكافى الهادى اولى العالم الصادق الوعد
واما (طه) فاسم من اسماء النبى (صلى الله عليه وآله) و معناه يا طالب الحق الهادى اليه...
و اما (طه) فاسم من اسماء النبى (صلى الله عليه وآله) و معناه يا ايها السامع لوحيى...
و اما (ص) فعين تنبع من تحت العرش و هى التى توضا منها النبى () لما عرج به و... اما (حم) فمعناه الحميد المجيد
و اما (حمعسق) فمعناه الحليم المثيب العالم السميع القادر القوى
و اما (ق) فهو الجبل المحيط بالارض و خضره السماء منه و به يمسك الله الارض ان تميد باهلها
واما (ن) فهو نهر فى الجنه... قال سفيان: فقلت له يابن رسول الله بين لى امر اللوح والقلم و المداد فضل بيان...فقال: يابن سعد لولا انك اهل للجوب ما اجبتك. فنون ملك يؤ دى الى القلم و هو ملك... ثم قال: قم يا سفيان فلا آمن عليك . (168)
◽️- عن الصادق (عليه السلام): الالف حرف من حروف دل على قولك الله و دل باللام على قولك الملك العظيم القاهر للخلق اجمعين و دل بالميم على انه المجيد المحمود فى كل افعاله و جعل هذا القول حجه على اليهود و ذكلك ان الله لما بعث موسى بن عمران ثم من بعده من الانبياء الى بنى اسرائيل لم يكن فيهم قوم الا اخذوا عليهم العهود والمواثيق لومنن بمحمد العربى الامى المبعوث بمكه الذى يهاجر الى المدينه ياتى بالكتاب بالحروف المقطعه افتتاح بعض سوره تحفظه امته فيقرؤ نه قياما و قعودا (169)
-◽️ عن الصادق (عليه السلام) قال:) معناه: انا الله المقتدر الصادق. (170)
==========================================
168- بحار، ج 89، ص 373
169- تفسير برهان ، ج 1، ص 54
170- همان ، ج 2، ص 2
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (62)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
☑️2- رواياتى كه اين حروف را به نحو غالب ناظر به اسماى الهى و به نحو اجمال ناظر به مظاهر ويژه آن مى داند:
▫ - قال: قلت لجعفر بن محمد بن على بن الحسين بن على بن ابيطالب (صلوات الله عليهم): ما معنى (الر) قال: انا الله الروف . (171)
- قال: قلت لجعفر محمد...: يابن رسول الله ما معنى (المر)؟ قال: (المر) معناه: انا الله المحيى المميت الرازق. (172)
▫ - سفيان بن سعيد الثورى قال: قلت لجعفر بن محمد... (عليه السلام): يابن رسول الله ما معنى (كهيعص)؟ قال: معناه انا الكافى الهادى الولى العالم الولى العالم الصادق الوعد. (173)
▫ روى عن اميرالمومنين (عليه السلام) انه قال فى دعائه: اسالك يا (كهيعص).(174)
▫ النبى (صلى الله عليه وآله): و اسئلك باسمك التام العالم الكامل يا الله و اسئلك باسمك (ص) و (يس) والصافات و (حم عسق) و (كهيعص) يا الله و اسالك باسمك (الم # الله لا اله الا هو الحى القيوم) يا الله.... (175)
-... قال: حضرت عند جعفر بن محمد (عليهم السلام) فدخل عليه رجل سئله عن (كهيعص) (عليه السلام): كاف كاف، هاء هاد لهم، يا ولى لهم، عين عالم طاعتنا، صاد صادق لهم وعده حتى يبلغ بهم المنزله وعدها اياهم فى بطن القرآن. (176)
▫ - عن الصادق (عليه السلام) قال: (كهيعص) هذه اسماء الله مقطعه و اما قوله (كهيعص) قال الله هو الكافى و الهادى العالم الصادق ذوالايادى العظام الصابر على الاعادى و هو قوله كما وصف نفسه تبارك و تعالى.(177)
▫ - عن الصادق (عليه السلام) (فى قول الله عز و جل طس و طسم) قال: و اما (طس) فمعناه انا الطالب السميع و اما (طسم) فمعناه انا الطالب السميع المبدء المعيد. (178)
▫ عن سفيان بن سعيد الثورى عن الصادق (عليه السلام) قال له اخبرنى يابن رسول الله (صلى الله عليه وآله) عن (حم) و (حم عسق) قال: اما (حم) فمعناه الحميد المجيد و اما (حم عسق) فمعناه الحليم المثيب العالم السميع القادر القوى. (179)
==================================
171- همان ، ص 206
172- همان ، ص 277
173- همان ، ج 3، ص 2
174- نور الثقلين ، ج 3، ص 320.
175- بحار، ج 90، ص 262
176- تفسير برهان ، ج 3، ص 3
177- همان ، ص 3
178- همان ، ص 179.
179- همان ، ج 4، ص 90.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت38 :تفسیر آیه23 و24و25سوره مطففین
✳ عَلَى الْأَرَائِکِ يَنْظُرُونَ
☑ ۱ - نیکوکاران در قیامت، بر تخت هاى تزیین شده آرمیده و به تماشاى منظره ها خواهند پرداخت. (على الأرائک ینظرون)
«أریکة» (مفرد «أرائک») به تختى گفته مى شود که تزیین یافته و در خیمه یا خانه اى نهاده شود. هم چنین به جایگاه آرمیدن و لمیدن - اعم از تخت، یا تخت عروس و یا تخت خواب - اطلاق مى شود. (قاموس)
☑۲ - چشم نیکوکاران در آخرت، بى نیاز از خواب است و حتى به هنگام آرمیدن بر تختخواب، نظاره گر زیبایى نعمت ها است.* (على الأرائک ینظرون)
«أرائک» (تخت خواب ها)، به معناى محل خوابیدن است که در آیه شریفه محل نظاره گرى معرفى شده است. شاید این تعبیر، به نبود خواب در بهشت اشاره داشته باشد.
☑۳ - نعمت هاى آخرت، زیبا و تماشایى است. (لفى نعیم ... ینظرون)
☑۴ - نیکوکارى، مایه رفع نگرانى و آسودگى خاطر در آخرت است. (على الأرائک ینظرون)
🔅🔅🔅
✳ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ
☑۱ - وفور، خرمى و طراوت نعمت هاى آخرت، نیکوکاران را شاداب و داراى رخسارى درخشان خواهد ساخت. (تعرف فى وجوههم نضرة النعیم)
«نعیم» به معناى نعمت فراوان، «نضرة» به معناى زیبایى و «نضرة النعیم» به معناى درخشندگى آن است (مفردات راغب). مراد از آن به قرینه «تعرف فى وجوههم»، تابناکى چهره بر اثر نعمت وافر است.
☑۲ - تلألؤ نور و زیبایى در رخسار نیکوکاران بر اثر نعمت هاى آخرت، بر هر بیننده اى آشکار و مشهود است. (تعرف فى وجوههم نضرة النعیم) «تعرف»، خطاب به نوع است و هر مخاطبى را شامل مى شود.
🔅🔅🔅
✳ يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ
▫ «رَحِیقٍ»: شراب خالص. «مَخْتُومٍ»: مهر شده. سربسته. این تعبیر تأکیدی بر خلوص و پاکی و دستنخوردگی شراب بهشت است که هوش و عقل و نشاط و عشق و صفا میآفریند.
☑۱ - نیکوکاران در آخرت، با گواراترین باده و شرابى ناب، پذیرایى خواهند شد. (یسقون من رحیق مختوم)
«رحیق»، به باده خالص یا گواراترین نوع آن گفته مى شود. (قاموس)
☑۲ - جام مى نیکوکاران در آخرت، سربسته و مهرخورده و محفوظ از هرگونه دخل و تصرف است. (رحیق مختوم)
☑۳ - در آخرت، ساقى شراب، در خدمت نیکوکاران و عهده دار باده نوشاندن به آنان خواهد بود. (یسقون)
فعل مجهول «یُسْقَون» بیانگر این است که در آخرت فرد یا افرادى، باده ریز و شرابدار محفل مى گسارى نیکوکاران خواهند بود.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت38 :تفسیر آیه 26؛27 و28 سوره مطففین
✳️خِتَامُهُ مِسْکٌ وَ فِي ذٰلِکَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ
☑️۱ - معطّر بودن آخرین جرعه ها و مشک انگیز بودن آن، از ویژگى هاى باده بهشتى است. (ختامه مسک)
«ختام» به معناى نهایت و پایان است (مفردات راغب). جمله «ختامه مسک» بیانگر صفاى شراب بهشتى است; به گونه اى که حتى آخرین قطرات آن نیز نوشیده مى شود و مانند ته نشین شراب دنیایى دور ریخته نخواهد شد; زیرا به خوشبویى مشک است.
☑️۲ - صُراح باده بهشتى نیکوکاران، با مشک لاک و مهر شده است. (ختامه مسک)
برخى از اهل لغت، «ختام» را به معناى وسیله ختم و علامت گذاشتن مى دانند و مى گویند: تنگ شراب را در آخرت، با مشک ممهور مى کنند; نه این که مانند صُراح (تنگ شراب) دنیا، آن را با گل و امثال آن سربسته سازند. راغب این معنا را با آیه شریفه مناسب نمى داند.
☑️۳ - به کار گرفتن تمام تلاش براى رقابت با دیگران، تنها شایسته خوش گذرانى و شراب خوارى در جهان آخرت است. (و فى ذلک فلیتنافس المتنفسون)
«تَنافُس»; یعنى، هر یک از رقابت کنندگان، نیروى نَفْس خویش را در برابر دیگرى آشکار سازد (مقاییس اللغة). «ذلک»، به محتواى آیات «على الأرائک ینظرون» و «یسقون» اشاره دارد.
☑️۴ - خداوند، انسان ها را به تلاش براى ربودن پاداش هاى آخرت از یکدیگر، دعوت و ترغیب کرده است. (و فى ذلک فلیتنافس المتنفسون)
☑️۵ - دنیا، عرصه تلاش براى رسیدن به لذت هاى آخرت است. (فلیتنافس المتنفسون)
🔅🔅🔅
✳️وَ مِزَاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ
☑️۱ - باده هاى بهشتى نیکوکاران، با شربتى از چشمه «تسنیم» آمیخته است. (و مزاجه من تسنیم)
به هر یک از عناصر مخلوط شده با چیز دیگر، «مزاج» گفته مى شود. «تسنیم» نام چشمه اى است که مقرّبان در بهشت از آن مى نوشند. ممکن است این نام، از ماده «سنم» - که به معناى علوّ و ارتفاع است - مشتق باشد و بر ارزش والاى آن چشمه دلالت کند.
☑️۲ - چشمه «تسنیم»، داراى شربتى برتر از باده هاى بهشتى است. (و مزاجه من تسنیم)
آیه شریفه، در مقام مدح شراب بهشتى از امتزاج آن با نوشیدنى چشمه «تسنیم» سخن گفته و این امتزاج را از مزیت هاى باده بهشتى قرار داده است. بنابراین شربت تسنیم، لذیذتر و ارجمندتر از شراب بهشتى است.
🔅🔅🔅
✳️عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ
☑️۱ - چشمه «تسنیم» سیراب کننده مقرّبان درگاه خداوند است. (عینًا یشرب بها المقرّبون)
«عیناً» حال براى «تسنیم» است و «باء» در «بها» - که براى استعانت مى باشد - قرینه است بر این که در فعل «یشرب» علاوه بر نوشیدن، معناى «سیراب شدن» نیز تضمین شده است. برخى آن را به معناى «من» گرفته و تضمین معناى سیراب شدن را ضرورى نمى دانند.
☑️۲ - مقرّبان درگاه خداوند، داراى مقامى برتر از نیکوکاران اند. (إنّ الأبرار ... عینًا یشرب بها المقرّبون)
☑️۳ - آشامیدنى مقرّبان درگاه الهى، تنها از چشمه تسنیم و خالص و ناب خواهد بود. (تسنیم . عینًا یشرب بها المقرّبون)
در جمله «یشرب بها المقرّبون»، سخنى از امتزاج به میان نیامده است; با آن که درباره «رحیق» ابرار گفته شده: «مزاجه من تسنیم». بنابراین نوشیدنى مقربان، با چیزهاى دیگر آمیخته نخواهد بود.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
موعود موجود.mp3
1.11M
#آغاز_امامت_حضرت_مهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#انتظار
#امید
#مراقبه
#مرابطه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢موعود موجود
📚 دیدار پژوهشگران و محققان مهدویت (سلام الله علیه) با حضرت استاد
تاریخ: 1383/06/31
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آغاز_امامت_حضرت_مهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف #انتظار #امید #مراقبه #مرابطه #آیت_الله_العظمی_جو
#آغاز_امامت_حضرت_مهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#انتظار
#امید
#مراقبه
#مرابطه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢موعود موجود
🔸 اصل اینكه بشر امیدوار است یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ [البته] یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست. اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه #مهدی_موجود_موعود! خصیصه شیعه است این است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است؛ اگر موجود موعود است، ما غیر از #انتظار و غیر از #امید، مسئله #مراقبه و #مرابطه هم داریم.
🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه #عدل و #احسان حكومت بكند؛ این را خیلی ها در انتظارش به سر می برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) هستیم، غیر از #انتظار و #امید، یك مسئله ای است به نام #مراقبه كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ای به نام #مرابطه كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم، ولی ماست و زنده است، باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می بیند! اینكه فرمود ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است؛ هركاری كه ما می كنیم خدا می بیند، پیغمبر می بیند و ائمه می بینند، وجود مبارك حضرت هم می بیند! باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان، سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبه است، چون بالأخره از او كمك می خواهیم، پس باید مراقب باشیم كه خلافی عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله مرابطه هم هست؛ مراقبت این است كه خلاف نكنیم، اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را [به حضرت] نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و #فیض بگیریم؛ نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم! بلكه رابطه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد! ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا﴾،[2] آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ»،[3] مرابطه برقرار كنیم!
[1]. سوره توبه، آیه105.
[2]. سوره آل عمران، آیه200.
[3]. الغیبة للنعمانی، النص، ص 27؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الْبَاقِرِ ع فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ».
📚 دیدار پژوهشگران و محققان مهدویت (سلام الله علیه) با حضرت استاد
تاریخ: 1383/06/31
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هان تا سر رشته خرد گم نکنی
خود را ز برای نیک و بد گم نکنی
رهرو توئی و راه توئی منزل تو
هشدار که راه خود به خود گم نکنی
شیخ اشراق
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۳#سوره_مائده
📌#عهد و پیمان
#سالک الی #اللّه باید همیشه متوجّه #عهد و پیمانی که با #خدا بسته باشد والاّ خدای تعالی او را از #رحمت خود دور می کند، او را #لعنت می نماید و دل او را آنچنان مبتلا به #قساوت می کند که کلام خدا را به نفع خود #تحریف می کند و از آن لذتی که باید مؤمنان از کلام خدا ببرند او را بی نصیب می فرماید و آنها آنچنان #خیانتکار می گردند که آبرویشان می رود. امّا آنهایی که رعایت #عهد و #پیمان خدا را می کنند، مورد #عفو و گذشت الهی واقع می شوند که قطعاً خدا #محسنین و نیکوکاران را دوست می دارد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ازدواج پیامبر (ص) با خدیجه (س)، دلیلی بر نفی گرایش به شهوت
💠 دهم ربیع الاول . سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص) با حضرت خدیجه (س)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر
#رسول_الله
#حضرت_خدیجه
#خدیجه_کبری
#همسران_پیامبر
#ازدواج
#ازدواج_پیامبر
#تعدد_زوجات
#شهوت
#شهوترانی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آفاتِ نبودِ #عقل 6
🌴🌴🌴
⏪ 25 . ب يپروايي در معاشرت:
«الطمأنينة إلي كلّ أحد قبل الإختبار من قصور العقل»]1[ ؛ اعتماد به هر كس، قبل از امتحان و آزمايش كردن او، ناشي از كم عقلي است .
⏪ 26 . تمايل به دنياي مذموم:
«الركون إلي الدنيا مع ما يعاينَ من غِيرَِها جهلٌ»] 2[ ؛ تمايل پيدا كردن به دنيا، با توجه به حوادث و تغييرات آن، نشانه جهل است .
⏪ 27. زيادهروي در مدح و ذم:
«أكبر الحمق الإغراق في المدح و الذّمّ»]3[ ؛ بزرگترين حماقت، زيادهروي در ستايش و نكوهش است.
⏪ 28. عمل نكردن به دانستههاي خود:
«أحمق الناس من أنكر علي غيره رذيلةً و هو مقيمٌ عليها]»4[ ؛ احمقترين مردم كسي است كه ديگران را از رذيلتي برحذر دارد، در حالي كه خود، آن را انجام ميدهد .
⏪ 29. مستيهاي دنيا:
«ينبغي للعاقل أن يحترس من سُكر المال و سُكر القدرة و سُكر العلم و سُكر المدح و سُكر الشَّباب فإنّ لكلّ ذلك رياحاً خبيثةً تسلب العقل و تستخفّ الوقار»]5[؛ شايسته براي عاقل آن است كه خود را از مستي مال، مستي قدرت، مستي علم، مستي ستايش ديگران و مستي جواني حفاظت كند؛ زيرا هر يك از اينها باد غرور، نخوت و خودبيني در انسان ايجاد ميكند، به گونه اي كه عقل را سلب و وقار را سبك ميكند .
=====================
]1[ـ شرح غررالحكم، ج2، ص103.
]2[ـ همان، ص102.
]3[ـ همان، ص396.
]4[ـ همان، ص474.
]5[ـ همان، ج6، ص445.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom