eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
☀☀☀ تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1 بِسْمِ ﭐللَّهِ ﭐلرَّحْمَـنِ ﭐلرَّحِیمِ إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ ﭐلْکَوْثَرَ ﴿1﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَﭐنْحَرْ ﴿2﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ ﭐلْأَبْتَرُ ﴿3﴾ ترجمه: ما به تو کوثر [= خیر و برکت فراوان‌] عطا کردیم! پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن! (قطعا)دشمنت خود بى‌تبار خواهد بود. و اما بررسی آیه اول: إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ ﭐلْکَوْثَرَ ﴿1﴾ 🔹 شان یا سبب فرودآمدن سوره: روایتی گوید: هنگامی که ابراهیم فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله از دنیا رفت،مشرکین که به یکدیگر می رسیدند از باب طعنه و سرزنش می گفتند محمد دیشب ابتر شده است.پس این سوره فرود آمد.- تفاسیر ابن المنذر و طبرانى- 🔹 یادآوری مجدد: شان نزول ها مفهوم آیه را محدود نمی کنند. در حقیقت فهم آیه را آسان تر می کنند. @rahighemakhtoom
☀☀☀ تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1 📓✏ واژه نگاشت: 🔹 اعطینا: «أعطی» و «إعطاء» از ریشۀ «عَطو»، به معنای دادن چیزی به دیگری،گرفتن و به یکدیگر بخشیدن،است. عطاء هر چند مخصوص به بذل و احسان است، ولى در قرآن هم در بذل و هم در مطلق دادن چیزى به کار رفته است.- واژه "اعطینا" در این قالب همین یک بار در قرآن آمده است. 🔹 کوثر:از کثیر «الْکَوْثَرَ»: مبالغه در کثرت است، یعنی خیر و خوبی بی‌نهایت فراوان. بر حروف اصلى «کوثر» (کاف، ثاء و راء)، حرف «واو» اضافه شد تا بر افزون بودن وصف کثرت دلالت کند; این کلمه نام نهرى در بهشت نیز مى باشد (مقاییس اللغة). به مردى که سرور و داراى خیر فراوان باشد «کوثر» گفته مى شود (صحاح) و در معناى آن، عدد فراوان نیز گفته شده است. (مصباح) 🔹 وانحر: از ماده «نحر» که مخصوص کشتن شتر است و به معانی زیر نیز از این واژه استفاده شده است. رو به قبله ایستادن به هنگام نمازاست، چرا که ماده «نحر» به معنى گلوگاه مى باشد، سپس عرب آن را به معنى «مقابله با هر چیز» استعمال کرده است. بلند کردن دست ها به هنگام تکبیرو آوردن آن در مقابل گلوگاه و صورت است 🔹 شانِئَکَ: دشمن کینه توز . از مصدر شنآن به معنی کینه توزی . 🔹 اَبتَر: اَبتر به حیوان دم بریده سپس به مناسبت به کسى که نسلى نداشته باشد تا جانشینش شود، مى‌گویند . به روایت ابن‌عبّاس و سُدّى، قریش به مردى که پسرانش مى‌مردند نیز ابتر مى‌گفت. @rahighemakhtoom
☀☀☀ تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1 ✳ دانستنی های مفید: -🔹 فخر رازی صاحب تفسیر الکبیراز علمای بزرگ اهل سنّت است، می‌گوید واقعاً این کوثر باید زهرا باشد. این کلمه ‌از این عالم سنّی است. «چه نسلی با برکت تر از نسل فاطمه که مثل باقر و صادق و رضا از نسل او هستند»(تفسیر نور؛قرائتی) 🔹 - حضرت خدیجه (س)همسر گرامی رسول خدا(ص) مال کثیر داد، کوثر گرفت. از کثیر بگذرید و به کوثر برسید (تفسیر نور؛قرائتی) 🔹 - بی همتا بودن کلمات سوره کوثر در قرآن @rahighemakhtoom
✏ سخنی در باره ملائكه و شياطين‌ 🔹 طبق توجيه گذشته ملائكه و فرشتگان نام قواى طبيعى است كه به خير و خوش‌بختى، و شياطين نام قواى طبيعى است كه به شر و بدبختى دعوت مى‌كنند! ولى آنچه از قرآن مجيد استفاده مى‌شود خلاف اين است و قرآن ملائكه و شياطين را يك عده موجودات بيرون از حس و داراى وجود و شعور و اراده مستقل مى‌داند. 🔹 اما ملائكه، آيات چندى در اين باره گذشت كه به موجب آنها ملائكه موجودات مستقل و داراى ايمان و كارهايى كه با شعور واراده تحقق مى‌پذيرد هستند و آيات بسيار ديگرى نيز در قرآن مجيد هست كه به همين مدعى گواهى مى‌دهد. 🔹 و اما شياطين ماجراى سرپيچى ابليس از سجده آدم و محاوره‌اى كه ميان او و خداى متعال جارى گرديده است در چند جاى قرآن مجيد نقل شده ابليس پس از رانده شدن از ساحت قرب مى‌گويد: همه ذريه آدم را جز بندگان مخلص گمراه خواهم كرد: وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ* إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ « حجر، آيات 39- 40 » و خداى متعال در جواب مى‌فرمايد: «دوزخ را از تو و پيروانى كه از بشر خواهى داشت- به كيفر اعمال‌تان- پرخواهم نمود{«لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ»}. « ص، آيه 85 » بديهى است كيفر عمل جز باشعور و ادراك كيفر بيننده صورت نمى‌بندد @rahighemakhtoom
_ 12 ✏ سخنی در باره ملائكه و شياطين‌ 🔹 هم‌چنين خداى متعال در جاى ديگر از كلام خود عطف به تهديدى كه ابليس بشر را كرده مى‌فرمايد: {«وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» « سبأ، آيه 20 » ابليس گمانى را كه به ايشان داشت تحقق بخشيد پس جز فرقه‌اى از مؤمنين پيروى او را كردند. چنان كه مى‌بينيم ابليس را با ظن و گمان متصف ساخته. 🔹 هم چنين در جاى ديگر مى‌فرمايد: {«وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ» « ابراهيم، آيه 22 » و شيطان پس از آن كه كار خاتمه يافت مى‌گويد: خدا به شما وعده داد وعده حق من نيز وعده دادم و تخلف كردم و مرا تسلطى بر شما نبود جز اين‌كه شما را- فقط- دعوت كردم و شما پذيرفتيد پس مرا ملامت و سرزنش مكنيد و خودتان را ملامت كنيد. 🔹 ملامت و سرزنش نيز از امورى است كه تنها به كسانى كه شعور و اراده دارند تعلق مى‌گيرد. 🔹 آيات بالا و آيات ديگرى كه در همين مضامين است براى شيطان صفات و حالاتى اثبات مى‌كند كه با داشتن وجود و شعور و اراده استقلالى ملازمند و بر قواى طبيعى كه فاقد اين صفات مى‌باشند صدق نمى‌كنند. @rahighemakhtoom
✏ سخنی در باره جن 🔹 نظاير آياتى كه درباره ملائكه و شياطين گذشت بلكه بيشتر و روشن‌تر درباره جن نيز هست. خداى متعال درباره فرزندانى كه دعوت پدر و مادر خود را نپذيرفته ايمان نمى‌آورند و آيين خدا را خرافات و اساطير گذشتگان مى‌شمارند مى‌فرمايد: أُولئِكَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنَّهُمْ كانُوا خاسِرِينَ» « احقاف، آيه 18 » آنانند كسانى كه سخن در ايشان ثابت شده در ميان امت‌هايى كه از جن و انس درگذشته‌اند به درستى آنان زيان‌كار بودند. 🔹 به مقتضاى اين آيه جن نيز مانند انسان امت‌هاى مختلف و تكاليف و مرگ و مير دارند.. 🔹 و باز در جاى ديگر مى‌فرمايد: وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَيْكَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قالُوا أَنْصِتُوا فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلى‌ قَوْمِهِمْ مُنْذِرِينَ* قالُوا يا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا كِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‌ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى‌ طَرِيقٍ مُسْتَقِيمٍ* يا قَوْمَنا أَجِيبُوا داعِيَ اللَّهِ وَ آمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُجِرْكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ* وَ مَنْ لا يُجِبْ داعِيَ اللَّهِ فَلَيْسَ بِمُعْجِزٍ فِي الْأَرْضِ وَ لَيْسَ لَهُ مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءُ أُولئِكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ يادآورى مى‌كنيم وقتى را كه چند تن از جن را براى شنيدن قرآن به سوى تو برگردانيديم تا وقتى كه براى آن حضور يافتند- به همديگر- گفتند گوش دهيد پس همين كه خاتمه يافت براى انذار- دعوت- به سوى قوم خود روانه شدند گفتند: اى قوم ما كتابى را گوش داديم كه پس از موسى نازل شده به سوى حق و به سوى راه راست راه نمايى مى‌كند اى قوم داعى خدا را بپذيريد و به وى ايمان بياوريد تا خدا از گناهانتان بيامرزد و شما را از عذابى دردناك پناه دهد و كسى كه داعى خدا را نپذيرد در زمين- خدا را- عاجز كننده نيست و سرپرستان ديگرى جز خدا ندارد آنان در يك گمراهى آشكار مى‌باشند. 🔹 دلالت قصه به اين كه جن نيز مانند بشر يك گروه داراى وجود مستقل و شعور و اراده و تكليف مى‌باشند روشن است و آيات ديگرى نيز در قرآن مجيد در ميان آيات قيامت است كه در دلالت بر اين مدعى از آيات بالايى كمتر نيستند. @rahighemakhtoom
☀☀☀ 📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه اول سوره کوثر نکته ها و پیام ها ✅ *عبادت و نماز تنها برای انجام فرمان خدا (اقامه نماز خالی از ریا و خودنمایی)-لام در لِرَبِّک برای اختصاص است- ✅ *اقامه نماز،از تکالیف الهی برای پیامبر ✅ *اخلاص در نماز و انجام دادن آن تنها به جهت فرمان خدا وظیفه ای بر عهده پیامبر ✅ *توجه به ربوبیت خداوند از آداب نماز ✅ * مدبریت و مالکیت خداوند دلیل بر شایستگی او برای پرستش و عبادت خالصانه به درگاه او ✅ *سپاسگذاری در برابر نعمت "کوثر"انگیزه برای انجام نماز خالصانه ✅ *جلوه گری مقام ربوبی در اعظای فاطمه سلام الله علیها به پیامبر ✅ *نماز شکر نعمت های خداوند ✅ *قربانی کردن شتر با نیت و انگیزه الهی فرمان خداوند به پیامبر ✅ *لزوم توجه به ربوبیت الهی به هنگام قربانی کردن حیوانات ✅ *مالک و مدبر بودن خداوند دلیل لزوم اخلاص و قصد قربت در قربانی ✅ *برگزیدن گران بهاترین حیوان اهلی برای قربانی واکنشی بایسته از سوی پیامبر در سپاسگذاری از "کوثر"عطا شده به ایشان @rahighemakhtoom
☀☀☀ 📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه اول سوره کوثر ✅ *اهدای قربانی شکر نعمت های الهی ✅ *لزوم ایجاد پیوند با خلق(قربانی و اطعام) در کنار ارتباط با پروردگار(اقامه نماز) ✅ *عطای نعمت از سوی پروردگار و یادآوری نعمت از سوی پیامبر آمادگی دریافت فرمان نماز و قربانی ✅ *نعمت های الهی حتی برای پیامبر مسئولیت آفرین است(نعمت ها گتره در اختیار کسی قرار نمی گیرد) ✅ *بخشش پیش از درخواست تکلیف وانجام وظیفه روشی الهی است. ✅ *ارتباط با خدا مقدم بر پیوند و ارتباط با خلق و زمینه ساز آن است. ✅ *لزوم تاخیر قربانی از نماز در عید قربان ✅ *لزوم بالا بردن دست ها تا گلوگاه در آغاز نماز (گفتن تکبیره الاحرام)نحر الرجل: یعنی برای نماز ایستاد و دست ها را در آن هنگام بالا برد.-تاج العروس- ✅ *لزوم خواندن نماز در ابتدای وقت آن(نحر الصلاة )یعنی نماز را در آغاز وقت آن خواند @rahighemakhtoom
🕙درنگ تامل 📢هشدار و تهدید ✅خدا در نگهداری و حفظ دین خود با هیچ کس تعارف و مدارا ندارد! کسي بخواهد به حريم اين دين تجاوز کند، ما به او مهلت نمي‌دهيم؛ مخصوصاً وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلّم)، زيرا او در اثر دريافت معجزه ما مقامي پيدا کرده است، حرف او مقبول است و کسي که در کنار سفره ما نشسته و مقبوليتي به برکت مائده ما پيدا کرده، اگر بخواهد به دين ما دسترسي پيدا کند، ما به او مهلت نمي‌دهيم. درباره پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به صورت روشن، درباره عالمان دين که در کنار سفره دين نشسته‌اند و مقبوليتي را از راه دين پيدا کردند، احترامي را از راه دين پيدا کردند، اگر ـ خداي ناکرده ـ بخواهند به دين آسيب برسانند، مهلت نمي‌دهد برخلاف متنبّيان؛ متنبّيان از همان راه که رسيدند، مبارزه با دين را شروع کردند، يک مسيلمه کذّابي درآمد و ديگري درآمد، مدت‌ها مهلت پيدا کردند، درباره آنها چنين تهديدي نيست؛ اما درباره کسي که در کنار سفره دين نشسته و خدا به او مقبوليت داد، او اگر ـ معاذالله ـ بخواهد افترا ببندد، در امان نيست. (درس تفسیر سوره الحاقه -علامه جوادی آملی) @rahighemakhtoom
مدتی مواظبت کن از قلب خود و اعمال و رفتار و حرکات و سکنات خود را در تحت مداقه آورده و خفایای قلب را تفتیش کن و حساب شدید از او بکش مثل اینکه اهل دنیا از یک نفر شریک حساب می کشند هر عملی را که شبهه ریا و سالوسی در اوست ترک کن گرچه عمل خیلی شریفی باشد حتی اگر دیدی واجبات را در علن کردن خالص نمی توانی بکنی در خفا بکن. امام خمینی (.شرح چهل حدیث، ص54) @rahighemakhtoom
«تو مناجات با حق را مثل تکلم با یک نفر بندگان ناچیز حساب کن.چه شده است که اگر با یک نفر از دوستان, سهل است با یک نفر از بیگانگان، اشتغال به صحبت داشته باشی مادام که با او مذاکره می کنی از غیر غافلی و با تمام توجه به او مشغولی، ولی در اشتغال به مکالمه و مناجات با ولی النعم و پروردگار عالمیان بکلی از او منصرف و غافلی و به دیگر امور متوجهی !آیا قدر بندگان از ذات مقدس حق افزون است؟ یا تکلم با آنها ارزشش از مناجات با قاضی الحاجات بیشتر است؟ آری من و [شما] مناجات با حق را نمی دانیم چیست.تکالیف الهیه را سربار امور می دانیم.البته امری که تحمیل بر شخص شد و سر بار زندگانی گردید،در نظر اهمیت نخواهد داشت.باید سرچشمه را اصلاح کرد و ایمان به خداوند و فرمایشات انبیاء پیدا کرد تا کار اصلاح شود.همه بدبختی ها از ضعف ایمان و سستی یقین است » (شرح چهل حدیث ، ص428-429) @rahighemakhtoom
درنگ تامل بخورید اما...... 1⃣ «كلوا . . . واشكروا» بخورید و شكر كنید. 2⃣«كلوا . . . ولاتطغوا» بخورید و طغیان نكنید. 3⃣«كلوا . . . واعملوا» بخورید و كار شایسته انجام دهید. 4⃣«كلوا . . . وأطعموا» بخورید و بخورانید. 5⃣«كلوا . . . ولاتسرفوا»بخورید و اسراف نكنید. 6⃣«كلوا . . . ولاتتّبعوا خطوات الشیطان» بخورید ولی تبعیت از شیطان نکنید 7⃣كلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلاَلًا طَیِّباً بخورید ..... حرام نباشه نجس نباشه 📚 قرآن مجید @rahighemakhtoom
☀☀☀ 📚 تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 2 فَصَلِ‌ لِرَبِّکَ‌ وَ انْحَرْ پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن! ✳ شان نزول: ✅ این سوره در روز حدیبیه نازل شد، وقتى که کفار رسول خدا صلى الله علیه و آله را از حج خانه خدا منع کرده بودند. خداوند با فرستادن این سوره به رسول خود فرمود: هر جا که هستى نماز بخوان و قربانى کن و مراجعت بنما.( تفسیر روض الجنان از شیعه.) ✅ مقاتل بن حیان از اصبغ بن نباته و او از امیرالمؤمنین على علیه‌السلام نقل نماید که فرمود: وقتى که این سوره نازل شد. پیامبر به جبرئیل گفت: منظور از نحیرة که در این سوره به من امر شده که آن را انجام بدهم چیست؟ جبرئیل گفت: یا رسول اللّه منظور از آن، نحیرة نیست بلکه خداوند به تو دستور می‌دهد که هر وقتى خواستى تکبیرة الاحرام بگوئى دست‌هاى خود را هنگام گفتن تکبیر بلند کنى و همچنین وقتى خواستى رکوع نمائى دست‌هاى خود را بلند کنى و نیز موقعى که سر از رکوع برمی‌دارى باز دست‌هاى خود را بلند کنى و نیز هنگامى که خواستى به سجده روى باز دست‌هاى خود را بلند کنى زیرا این قسم نماز گذاردن روش نمازگذارى ما و فرشتگان در هفت آسمان است و از براى هر چیزى زینت و آرایشى است و زینت نماز بلند کردن دست‌ها است.( مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۸۳۷; نورالثقلین، ج ۵- ، ص ۶۸۳، ح ۱۹.) ✅ در موقع گفتن هر تکبیرى، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بلند نمودن دست‌ها در موقع نماز از استکانة و وقار است. از پیامبر سؤال شد که یا رسول الله استکانه چیست؟ فرمود: آیه «فَمَا اسْتَکانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما یتَضَرَّعُونَ» را در قرآن نخوانده اى؟ @rahighemakhtoom
📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه 2 سوره کوثر ✅ *عبادت و نماز تنها برای انجام فرمان خدا (اقامه نماز خالی از ریا و خودنمایی)-لام در لِرَبِّک برای اختصاص است- ✅ *اقامه نماز،از تکالیف الهی برای پیامبر ✅ *اخلاص در نماز و انجام دادن آن تنها به جهت فرمان خدا وظیفه ای بر عهده پیامبر ✅ *توجه به ربوبیت خداوند از آداب نماز ✅ * مدبریت و مالکیت خداوند دلیل بر شایستگی او برای پرستش و عبادت خالصانه به درگاه او ✅ *سپاسگذاری در برابر نعمت "کوثر"انگیزه برای انجام نماز خالصانه ✅ *جلوه گری مقام ربوبی در اعظای فاطمه سلام الله علیها به پیامبر ✅ *نماز شکر نعمت های خداوند @rahighemakhtoom
اگر کسي به دين اهانت بکند، ممکن است چند روزي خدا به او مهلت بدهد؛ ولي کسي که در کنار سفره دين نشسته، حرمتش را از دين گرفته، بخواهد با دين بازي کند، خدا به او مهلت نمي‌دهد. @rahighemakhtoom
در روايات ما هست «إِيَّاكُمْ وَ الْإِيْكَالَ بِالْمُنَی فَإِنَّهَا مِنْ بَضَائِعِ الْعَجَزَة»،فرمود اينها آرزوها برای زنان سالمند کم‌خرَد است، کار با آرزو پيش نمي‌رود: ﴿لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ﴾، البته رجاء چيز خوبي است، اميد چيز خوبي است؛ اما آرزو چيز بدي است. بين آرزو و اميد هم خيلي فرق است. يک وقت است که کسي مزرعه‌اي ندارد، هيچ کاري هم نکرده، يک انتظاري دارد که يک برنج خوبي، گندم خوبي، ميوه خوبي نصيبش بشود، اين آرزوست. يک وقت است که تمام تلاش‌ها و کوشش خود را کرده منتظر باران رحمت است. اين رجاء است. رجاء چيز خوبي است؛ اما آرزو چيز بدي است. آرزو يعني بدون مقدمات انسان توقع نتيجه داشته باشد، رجاء اين است که با حفظ مقدمات توقع نتيجه داشته باشد. @rahighemakhtoom
وحیانی بودن قرآن-14 آیا وحی و نبوت نداى وجدان به دعوت‌است! برخی گفته اند، معناى نبوت و رسالت همان برانگيخته شدن و گردن‌گير شدن است از ندايى كه وجدان انسانى به اصلاحات عمومى مى‌نمايد ولى از قرآن مجيد خلاف اين معنا فهميده مى‌شود، زيرا خداى متعال مى‌فرمايد: وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها* فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» « شمس، آيه 8 » سوگند به نفس و كسى كه او را درست كرد پس الهام نمود به او- به دلش انداخت- بزه‌كارى و پرهيزكارى او را. به دلالت آيه هر فرد از انسان با وجدان و نهاد خدادادى خود نيك و بد و زشت و زيباى اعمال خود را درك مى‌كند و نداى اصلاحات در درون هر انسان نهفته است جز اين كه برخى گوش داده رستگار مى‌شوند و برخى اعتنا نكرده به سوى بدبختى قدم برمى‌دارند. چنانكه بعد مى‌فرمايد: {«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها* وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها» « شمس، آيه 10 » رستگار شد كسى كه نفس را نمو خوب داد (پرورانيد) و زيان‌كار شد آن كه آن را از نمو به آن بازداشت. @rahighemakhtoom
وحیانی بودن قرآن-15 اگر نبوت و رسالت اثر همين نداى وجدان بود كه عموميت دارد، همه افراد نبوت و رسالت را داشتند و حال آن كه خداى متعال اين منصب را به برخى از افراد تخصيص مى‌دهد چنان كه مى‌فرمايد: وَ إِذا جاءَتْهُمْ آيَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى‌ مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ «انعام،آیه 124» زمانى كه آيه‌اى براى ايشان مى‌آيد مى‌گويند ايمان نخواهيم آورد تا وقتى كه آنچه به پيغمبران خدا داده شد به شما نيز داده شود. خدا بهتر مى‌داند كجا رسالت خود را قرار دهد. آيه دلالت دارد بر اين كه كفار براى ايمان خود شرط مى‌كردند كه رسالت عمومى شود و ايشان نيز بهره‌اى از آن داشته باشند ولى خداى متعال پاسخ رد به ايشان داده‌ اختصاصى بودن رسالت را تثبيت مى‌كند. @rahighemakhtoom
وحیانی بودن قرآن-16 توجيه دوم نيز به بيانات قرآنى وفق نمى‌دهد زيرا: طبق دیدگاه گروهی اصول اعتقادى كه پيغمبران به مردم تلقين كرده‌اند يك رشته اعتقادات خرافى است كه از باب سياست دينى به مردم آن زمان كه از علم و فرهنگ عارى بودند تحميل شده، البته از راه خيرخواهى بوده كه مردم از ترس خدايى كه به سرپيچى از قوانين دينى كيفر سخت مى‌دهد و ترس روز قيامت كه كيفر در آن روز داده مى‌شود و هم چنين از طمع در بهشتى كه به فرمانبرداران نويد داده شده و به روز قيامت موكول گرديده از قوانين دينى پيروى كنند. تاريخ زندگى ساير پيغمبران زياد روشن نيست ولى تاريخ حيات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بسيار روشن است و كسى كه به تاريخ حيات و سيرت آن حضرت دقيقانه مراجعه كند كمترين ترديد نخواهد داشت كه آن حضرت به دعوت خود صد درصد ايمان و كاملًا اعتماد و اطمينان داشته است، در اين صورت اگر داستان اعتقادات دينى داستانى خرافى بود اين همه براهين و ادله كه در قرآن كريم به اعتقادات اسلامى اقامه شده و احتجاجاتى كه براى اثبات صانع عالم و توحيد و ساير صفات وى و ساير اعتقادات راجع به نبوت و معاد شده هرگز معنا نداشت. @rahighemakhtoom
موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء:پروفسور ونسان فرولدی مدیر روابط اسلام و مسیحیت شورای کاردینال فرانسه به همراه پروفسور هانری دولهوگ رئیس دانشکده الهیات کاتولیک پاریس و مدیر مرکز تعالیم علوم دینی مسیحیت با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. در این دیدار آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سوال ونسان فرولدی درباره سبک زندگی دینی بیان داشتند: رها کردن دنیا و ترک دنیا روا نیست چون ما تا زنده هستیم مسئولیم، ما موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم اما هم آن محبت و هم این احسان، کار است برای یک نتیجه ای که آن نتیجه به دو بخش تقسیم می شود، تامین عدل اجتماعی در دنیا و سعادت ابدی در آخرت! ایشان خاطرنشان کردند: عمده مساله معاد است! اعتقاد به معاد بهترین مکتب آموزنده است، زیرا در قیامت همه، عقاید، خاطرات و رفتار خود را یکجا می بینیم و چنین عالمی برای ابد می ماند، حتی عشق به خدا و علاقه و خدمت به جامعه وسیله رسیدن به ندای الهی است، این یک اصل کلی است که به همه شئون ما احاطه دارد، چه دیگران ما را تشویق کنند و چه نکنند باید اینچنین باشیم، زیرا ما همیشه در مشهد و مرئای پروردگاریم و این کار و عقاید در درون ما و همسفر ابدی ما هستند. @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
موظفیم زندگی را با محبت الهی و احسان به خلق خدا به سر ببریم به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسر
معظم له ادامه دادند: انسان نتایج اعمال بد خود را به صورت مار و عقرب در قیامت خواهد دید، همه ما اوصاف جهنم را شنیده ایم اما هیزم جهنم را از جنگل نمی آورند، در قرآن کریم آمده است که هیزم جهنم خود ظالمان هستند و این آتش از درون می جوشد که از خدا مسالت می کنیم به برکت انبیاء الهی هیچ آتشی را روشن نکنیم و هیچ کسی را نسوزانیم و خود نیز نسوزیم! به امید عدل اجتماعی در دنیا و سعادت ابد در آخرت برای همه انسان های جهان. @rahighemakhtoom
☀☀☀ 📚 تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 3 إِنَ‌ شَانِئَکَ‌ هُوَ الْأَبْتَرُ (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده‌نسل و بی‌عقب است! بدون شکّ، دشمن کینه‌توز تو بی‌خیر و برکت و بی‌نام و نشان خواهد بود. ✏ واژه نگاشت: شانِیء:از شَنِءَ ،دشمن،کینه توز- شَنَآن،کینه توزی،دشمنی الابتر:هرچیزی که بریده و ناقص باشد،دم بریده،مار کوتاه و خطرناک،بی خیر و برکت،آنکه فرزندی ندارد.-بتراء،مونث ابتر –بُتر،جمع آن است. @rahighemakhtoom
☀☀☀ ✳ شان و سبب نزول: ابن عباس گوید: درباره عاص بن وائل السهمى نازل شد زیرا روزى پیامبر را در مسجدالحرام دید، وقتى بود که پیامبر از مسجد بیرون مى آمد در باب بنى سهم به او برخورد و با یکدیگر صحبت کردند. عده اى از صنادید(بزرگان و سرشناسان) قریش نیز در مسجد بودند بعد از اتمام صحبت از عاص پرسیدند با چه کسى صحبت می‌کردى؟ در جواب گفت: با ابن ابتر سخن مى گفتم و موقعى بود که طفلى به نام عبدالله که از خدیجه علیهاالسلام متولد شده بود، وفات یافته بود و عرب جاهلیت به کسى که فرزند ذکور او می‌مرد ابتر مى گفتند سپس این سوره نازل گردید.[ تفاسیر روض الجنان و کشف الاسرار] شمر بن عطیه گوید: عقبة بن ابى معیط مى گفت: فرزند پسر از براى محمد باقى نمانده روى همین اصل او ابتر است سپس این سوره نازل شد.[ طبرى صاحب جامع البیان.] @rahighemakhtoom
📿 هر روز با قرآن 💠 سوره مبارکه الْأَنْبِيَآء آیه ۱۰۵ 🔸 وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ 🔹 در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!» @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📿 هر روز با قرآن 💠 سوره مبارکه الْأَنْبِيَآء آیه ۱۰۵ 🔸 وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْ
سوره انبیا (آیه ۱۰۵) وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (١٠٥) ترجمه آیت الله مکارم شیرازی در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد!»(۱۰۵) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: كلمه‌ی «زبور» در لغت عرب به معنای هر نوع نوشته و كتاب است. «وَ كُلُّ شَیْ‌ءٍ فَعَلُوهُ فِی الزُّبُرِ» ‌ قمر، 52. ولی به قرینه‌ی آیه‌ «وَ آتَیْنا داوُدَ زَبُوراً» ‌ نساء، 63 و اسراء، 55.* به نظر می‌رسد كه مراد، كتاب اختصاصی حضرت داود علیه السلام باشد كه در برگیرنده مجموعه‌ی مناجات‌ها، نیایش‌ها واندرزهای آن حضرت است. این كتاب بعد از تورات نازل شده ومراد از «ذكر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانكه در آیه 48 همین سوره هم گذشت كه تورات، ذكر است. «وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسی‌ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِكْراً لِلْمُتَّقِینَ» بعضی گفته‌اند كه منظور از «زبور» در این آیه، تمام كتب آسمانی و مراد از «ذكر»، قرآن‌ مجید است و كلمه‌ی‌ «مِنْ بَعْدِ» نیز بمعنای «علاوه بر» می‌آید، كه در این صورت معنای آیه چنین می‌شود: ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانی نوشتیم كه وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود. از امام صادق علیه السلام درباره‌ی زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود است و همه‌ی كتاب‌های نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهل‌بیت) هستیم. ‌كافی، ج 1، ص 225. در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بشمار می‌رود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد. ‌ تفسیر نمونه. در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحی كه وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدی علیه السلام هستند. تفسیر نورالثقلین. در بعضی روایات می‌خوانیم كه اهل‌بیت پیامبر اسلام علیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد. ‌ تفسیر قمی، ج 2، ص 297. پیام‌ها: 1- سنّت الهی آن است كه بندگان صالح، حاكم و وارث جهان باشند. «كَتَبْنا» 2- پیشگوئی‌های قرآن قطعی است. لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ ... 3- قرآن، از آینده‌ی تاریخ خبر می‌دهد. یَرِثُها ... 4- آینده از آن صالحان است. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 5- دین از سیاست جدا نیست. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 6- عبادت تنها كافی نیست، صلاحیّت و عمل صالح نیز لازم است. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 7- وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگی خداوند و انجام اعمال صالح. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» @rahighemakhtoom