فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 ایثار ابراهیم
🎙 #امام_خمینی
.
حضرت ابراهیم که این #عید منتسب به او است
و بنیانگذار ایثار است
ما همین میگوییم که #ایثار کرد، #قربانی کرد
و واقعاً این طور بوده است، مهم هم هست.
لکن آیا در نظر ابراهیم هم ایثار بوده است؟
ابراهیم هم در نظرش این بوده است که حالا یک چیزی، تحفهای میبرد پیش خدا؟
اسماعیل هم- سلام الله علیه- در نظرش بوده که یک جانفشانی دارد میکند برای خدا؟
یا مساله این نیست.
این مسئلهای است که تا نفسانیت #انسان هست،
خودیت انسان هست، ایثار اسمش هست.
من ایثار میکنم در راه خدا فرزندم را،
من ایثار میکنم در راه #خدا جان خودم را.
این، برای ما مهم است و زیاد مهم است،
برای ابراهیم نیست مساله این، ایثار نیست.
ابراهیم خودی نمیبیند تا ایثاری کرده باشد، اسماعیل خودی نمیبیند تا ایثار کرده باشد.
ایثار این است که من هستم و تو هستی و عمل من و برای تو و ایثار.
این، در نظر بزرگان اهل معرفت و اولیای خدا شرک است،
در عین حالی که در نظر ما کمال بزرگی است، ایثار بزرگی است...
.
#عیدقربان #عید_قربان #حضرت_ابراهیم #حضرت_اسماعیل #اخلاق #قرآن
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#لطایفی_از_المیزان
◾️مساله" امر به اخلاص در پرستش" بزرگترين اوامر دينی، و اخلاص در عبادت از واجبترين واجبات شرعی است، هم چنان كه در مقابل، شرك ورزيدن به خدای عز و جل بزرگترين گناه است و به همين جهت فرمود:" خدا نمیآمرزد اين گناه را كه بدو شرك بورزند، و پائينتر از آن را از هر كه بخواهد میآمرزد".
◽️ ما اگر يك يك معاصی را تحليل و تجزيه كنيم خواهيم ديد كه برگشت تمامی گناهان به #شرك است، زيرا اگر انسان غير خدا يعنی شيطانهای جنی و انسی و يا هوای نفس و يا جهل را اطاعت نكند هرگز اقدام به هيچ معصيتی نمیكند، و هيچ امر و نهيی را از خدا نافرمانی نمیكند، پس هر گناهی اطاعت از غير خدا است، و اطاعت هم خود يك نوع عبادت است، هم چنان كه در آيات زير اطاعت شيطان را پرستش وی خوانده و فرمود:
أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ
و نيز فرمود:
أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ
◽️حتی كافری كه منكر صانع است نيز مشرك است، زيرا با اينكه فطرت سادهاش حكم میكند بر اينكه برای عالم صانعی است مع ذلك امر تدبير عالم را به دست ماده و يا طبيعت و يا دهر میداند.
📚تفسیر المیزان علامه طباطبایی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 قربانی مومن
💠 هر عملی که انسان را به خدای او نزدیک بکند، #قربانی اوست. و اینکه در روز دهم عده ای در سرزمین منا یا غیر منا گوسفند قربانی می کنند، برای آن است که عامل تقرّب به (الله) است؛ و گرنه نماز قربانی است، روزه قربانی است، حج قربانی است، درسهای صحیح قربانی است، تعلیم و تعلّم صحیح قربانی است، خدمت به مردم قربانی است اگر صحیح باشد و برای رضای خدا باشد. هر عملی که انسان را به خدای خود نزدیک می کند، باعث #تقرب اوست را ( قربانی ) می گویند.
درباره (( نماز )) وارد شده است که: (الصّلاه قربان کلّ تقی)*، نماز قربانی هر انسان باتقواست. درباره زکات هم همین طور است که (( الزکاه )) هم (قربان کلّ تقی)*. انسان با اعمال واجب و مستحب، با این قربانی ها به خدا نزدیک می شود. وقتی به خدا نزدیک شد، محبوب خدا می شود. وقتی محبوب خدا شد، (حتّی احبّه فاذا احببته کنت سمعه الّذی یسمع به و بصره الّذی یبصر بها و لسانه الّذی ینطق به و یده الّتی یبطش بها)*. ذات اقدس اله نه در مقام ذات، یک؛ نه در مقام صفات ذات، دو؛ اینها منطقه ممنوعه است. در مقام فعل و در مقام فیض خاص می فرماید: من در مقام فعل نه در مقام ذات و نه مقام صفات ذات که عین ذات است؛ زبان گویای این شخص می شوم. این شخص که حرف می زند، به لسان الله سخن می گوید. من چشم او می شوم، او که می بیند به بصر الهی می بیند. من قلب او می شوم، من دست او می شوم، من پای او می شوم!
📌 الکافی / جلد ۳ / صفحه ۲۶۵
📌 برداشت از من لا یحضره الفقیه / جلد ۴ / صفحه ۴۱۶
📌الکافی / جلد ۲ / صفحه۳۵۲
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆علامه #حسن_زاده_آملی
🔆يكى از اهم مراقبات اين است كه انسان واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد . آن لقمه نانى را كه به #دهان مى گذارد اگر از روى حساب نباشد هرزه خوار مى شود و انسان هرزه خوار هرزه گو مى گردد , آن دهانى كه وارداتش #آلوده است صادراتش هم آلوده است .
و به قول شيخ بهائى در نان و حلوا :
#لقمه كامد از طريق #مشتبه
خون خور و خاك و بر آن دندان منه
كان ترا در راه دين #مفتون كند
#نور عرفان از دلت #بيرون كند
#عرفه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Brochure.pdf
7.12M
#بروشور تالیفات و آثار نوشتاری حضرت استاد علامه آیت الله #جوادی_آملی حفظه الله تعالی تفسیری ✅فقهی و اصولی ✅اخلاقی و اجتماعی ✅فلسفی ✅عرفانی ✅معارف اسلامی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (5) تفسیر آیه 3 سوره مدثر
🔅🔅🔅
و ربک فکبر(3)تنها پروردگارت را بزرگ بشمار
🔰تفسیر :
🔹...به دنبال دعوت به قیام و انذار پنج دستور مهم به پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) می دهد که سرمشقی است برای دیگران ، و نخستین دستور درباره توحید است می فرماید : ((تنها پروردگارت را بزرگ بشمار)) (و ربک فکبر) .
▫️(فا) در (فکبر) به عقیده بعضی (زائده) و برای تاکید است
▫️و به عقیده جمعی برای افاده معنی (شرط) است و معنی جمله چنین است: هر جریان و حادثه ای واقع شود بزرگداشت خدا را فراموش مکن (درباره آیات بعد نیز همین گفتگو است)
همان خدائی که مالک و مربی تو است ، و هر چه داری از او داری .
غیر او را در بوته فراموشی بیفکن ، و خط سرخ بر تمام معبودهای دروغین درکش ، و هرگونه آثار شرک و بت پرستی را محو کن .
🔸تکیه روی کلمه ((رب )) و مقدم داشتن آن بر ((کبر)) که دلیل بر انحصار است ، مساءله توحید را با ذکر دلیل در این عبارت کوتاه مطرح می کند ، چه جالب و پر محتوا است ، تعبیرات قرآن که در یک عبارت کوتاه اینهمه معنی بیان شده است .
🔸منظور از جمله ((فکبر)) تنها گفتن ((الله اکبر)) نیست ، هر چند گفتن ((الله اکبر)) یکی از مصداقهای آن است که در روایات نیز به آن اشاره شده ، بلکه منظور این است که خدای خود را بزرگ بشمار ، هم از نظر اعتقاد ، هم عمل ، و هم در سخن و او را متصف به اوصاف جمال و منزه از هر گونه نقص و عیب بدان ، بلکه او را از اینکه در توصیف بگنجد برتر بدان ، همانگونه که در روایات اهل بیت (علیهم السلام ) آمده است که معنی ((الله اکبر)) این است که خدا برتر از آن است که توصیف شود ، و در فکر انسان بگنجد ، بنابراین ((تکبیر)) مفهومی گسترده تر از ((تسبیح ))دارد که فقط تنزیه از هر گونه عیب و نقص را شامل می شود .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #کتاب #علمی #علوم #بشری #دیدگاه #مفسرین
🔅🔅🔅
آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت اول)
☑️در این باره حداقل سه دیدگاه وجود دارد که به صورت کوتاه به آن اشاره می شود:
1️⃣ديدگاه اول:همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد
می توان گفت: اوّل بار این دیدگاه، توسط یکی از دانشمندان اهل سنّت، به نام: «ابوحامد غزالی» (م. 505 ق.) در «احياء العلوم» و «جواهر القرآن» بیان شد. او معتقد بود و سعى كرد نشان دهد همه علوم را می توان از قرآن استخراج كرد. ابوحامد غزالی می نويسد:
«پس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضيح می دهد و اين علوم بی نهايت است و در قرآن به اصول و كليّات (مجامع) آنها اشاره شده است».
🔸پس از وی، ابوالفضل مرسی (655- 570 ق.)، صاحب كتاب «التفسير» اين ديدگاه را به صورت افراطى می پذيرد. وی می گويد: «همه ى علوم، اوّلين و آخرين در قرآن وجود دارد».
🔸آن گاه بدرالدين زركشى (م. 764 ق.) در «البرهان» اين نظريه را می پذيرد، و پس از او جلال الدين سيوطى (م. 911 ق.) در كتاب «الاتقان فى علوم القرآن» و «الاكليل فى استنباط التنزيل» با پذيرفتن ديدگاههاى غزالى و مرسى آن را تقويت می كند.
🔸ملّا محسن فيض كاشانى(م. 1091ق.)، از دانشمندان بزرگ قرن یازدهم و معاصر با علّامه مجلسی، در مقدمه کتاب «تفسير صافى» اين ديدگاه را به صورت خاصى در قسمتى از علوم می پذيرد.
آن چه گفته شد، مربوط به علمای گذشته از شیعه وسنّی بود. اين ديدگاه، یعنی وجود همه علوم در قرآن کریم، در عصر جديد هم با پيشرفت علوم تقويت شد و طرفدارانی پیدا کرد.
◾️كسانى مثل طنطاوى جوهرى (متولد 1862م.)، در تفسير مشهور خود تحت عنوان: «الجواهر فى تفسير القرآن» سعى كرد تا بسيارى از علوم جديد را به قرآن نسبت دهد.
▪️جديدترين تمايل نسبت به اين نظريه از طرف شخصى بنام رضا نيازمند در سال (1375 ش) اظهار شد كه در مقالهاى نوشت: «كسى كه قرآن را قبول داشته باشد، بايد قبول كند كه مطالب آن شامل كليه علوم هم هست و در آن هر چيز بر اساس دانش تفصيل داده شده است».
📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا
🖇برای دیدن دلایل دیدگاه نخست و دیگر دیدگاههای مفسران با ما همراه باشید
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰چرایی ضرورت رجوع #مردم به #امام
🔺عترت طاهره کسانی هستند که بر گویا ساختن قرآن و شنیدن نجوای آن و آگاهی بر باطن پنهان آن توانمندند و مفسران و مترجمان حقیقی قرآنند و بر مردم واجب است که چون قرآن، به ایشان نیز رجوع کنند. چون این دو (معصوم و قرآن) هرگز از یکدیگر جدا نمی گردند.
🔻از این رو حضرت علی(علیهالسلام) می فرماید: کجا می روید و چگونه بازگردانده می شوید در حالی که عَلَمها استوار و نشانه ها آشکار و چراغهای روشن برپاست؟ چنین سرگردان به کجا می روید؟ چرا سرگشته و متحیرید، در حالی که عترت پیامبرتان در میان شما هستند و آنان زمام های حقّ و پرچم های دین و زبانهای صدق هستند؟ پس آنان را در بهترین جایگاه قرآن جا دهید و چون تشنگان سوزان بر این چشمه ها هجوم آورید؛ فأین تذهبون و أنّی تُؤفکون و الأعلام قائمة و الآیات واضحة و المنار منصوبة؟ فأین یتاه بکم؟ و کیف تعمهون و بینکم عترة نبیّکم و هم أزمّة الحقّ و أعلام الدّین و ألسنة الصّدق؟ فأنزلوهم بأحسن منازل القرآن و ردّوهم ورود الهیم العطاش.
🔺راز انحصار عترت طاهره(علیهمالسلام) در مترجم و گویاگر بودن قرآن، آن است که میان درجات قرآن امتیازاتی هست ولی منزلت عترت طاهره(علیهمالسلام) بهترین جایگاه قرآن است. زیرا درجات قرآن عبارت است از بالاترین مرتبه یعنی پیشگاه خداوند حکیم علیم تا پایین ترین مرتبه یعنی عالم لفظ. عبارت عربی آن نیکو است، ولی به ناچار میان مراتب آن تفاوتهایی است؛ به گونه ای که بالاترین مرتبه نیکوترین آن است. زیرا به خداوند علیم حکیم نزدیکتر است.
🔻عترت طاهره(علیهمالسلام) رازهای نهانی قرآن را می دانند و بر گویا ساختن اخراج غیب آن به شهادت توانمندند. زیرا جایگاه ایشان همان برترین جایگاه قرآن است.
📚منبع: کتاب قرآن حکیم از منظر امام رضا(ع)،اثر علامه #جوادی_آملی
#غدیر #امامت #ولایت #مردم
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۵۲بهار۱۴۰۱.m4a
16.41M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما-(قسمت 52)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌 #نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۳۲ قرآن کریم (آیات ۲۰۳ تا ۲۱۰ )
۱.زمان در دعا اثر دارد. «فِي أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ» آیه ۲۰۳ بقره
۲.ايمان به معاد، قویترين عامل تقواست. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ ... أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» آیه ۲۰۳
۳.سخنان شيوا و سحرآميزِ منافقان، شما را فريب ندهد. «يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ» آیه ۲۰۴
۴.سوگند دروغ يكی از راههای نفوذ منافقان است. «يُشْهِدُ اللَّهَ عَلی ما فِي قَلْبِهِ» دشمنان از مقدّسات عليه مقدّسات و از مذهب عليه مذهب استفاده میكنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خيانت میكنند. آیه ۲۰۴ بقره
۵.سوژههای سخن منافقان، مربوط به مسائل دنيوی است تا ديگران را تحت تاثير قرار دهند. «يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» آیه ۲۰۴
۶.نااهل اگر به قدرت رسد، همه چيز را به فساد میكشاند. «إِذا تَوَلَّی سَعی» آیه ۲۰۵
۷.گناه، مايهی عجب، غرور و تكبّر است. «أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ» آیه ۲۰۶
۸.پيش مرگِ اوليای خدا شدن، يك ارزش است. «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي» آیه ۲۰۷
۹.بزرگترين سود آن است كه انسان بهترين متاع را كه جان اوست به خالق خودبفروشد، آن هم نه برای بهشت و يا نجات از دوزخ، بلكه فقط برای كسب رضای او. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّـهِ» آیه ۲۰۷
۱۰.سليقهها را كنار گذاشته، تنها تسليم قانون خدا باشيم. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً» آیه ۲۰۸
۱۱.شيطان، دشمن صلح و وحدت است وهمهی نداهای تفرقهانگيز، بلندگوهای شيطانی هستند. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» آیه ۲۰۸
۱۲.انتظار رؤيت خدا و فرشتگان، بهانهای برای فرار از پذيرش حقّ است.
«يَنْظُرُونَ ... يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ ... وَ الْمَلائِكَةُ» آیه ۲۱۰
۱۳.سرچشمه و بازگشت همه چيز به سوی خداست. چرا در انتظار ديدن خود او هستيد، مگر آثار او را نمیبينيد. «هَلْ يَنْظُرُونَ ... وَ إِلَی اللَّـهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ» آیه ۲۱۰
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (6) تفسیر آیه 4 سوره مدثر
🔅🔅🔅
و ثیابک فطهر(4)و لباست را پاک کن
🔰تفسیر :
🔹... به دنبال مساءله توحید دومین دستور را درباره پاکیزگی از آلودگیها داده ، می افزاید ((و لباست را پاک کن )) (و ثیابک فطهر) .
▫️تعبیر به ((لباس )) ممکن است کنایه از عمل انسان باشد چرا که اعمال هر کس به منزله لباس او است ، و ظاهر او بیانگر باطن او است .
▫️بعضی نیز گفته اند منظور از لباس در اینجا قلب و روح و جان است ، یعنی قلبت را از هر گونه آلودگی پاک کن ، جائی که باید لباس تطهیر شود صاحب لباس اولویت دارد .
▫️بعضی نیز آن را به همان لباس ظاهر تفسیر کرده اند چرا که پاکیزگی لباس ظاهر از مهمترین نشانه های شخصیت ، و تربیت و فرهنگ انسان است ، مخصوصا در عصر جاهلیت کمتر از آلودگیها اجتناب می نمودند و لباسهائی بسیار آلوده داشتند ، مخصوصا معمول بود (همانگونه که در میان گرفتاران جاهلیت عصر اخیر نیز معمول است ) دامان لباس را بسیار بلند می کردند ، به گونه ای که روی زمین می کشید ، و آلوده می شد ، و اینکه در بعضی از روایات از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که فرمود : معنی آیه این است ((ثیابک فقصر)) (لباست را کوتاه کن )*مجمع البیان جلد 10 صفحه 385*نیز ناظر به همین معنی است .
▫️بعضی نیز آن را به همسران تفسیر کرده اند ، چرا که قرآن می گوید : شما لباس همسران خود هستید ، و آنها را نیز لباس شما (چرا که حفظ آبروی یکدیگر می کنید ، و زینت یکدیگرید هن لباس لکم و انتم لباس لهن (بقره آیه 187) .جمع میان این معانی نیز ممکن است .
🔸در حقیقت آیه اشاره به این نکته نیز دارد که رهبران الهی هنگامی می توانند نفوذ کلمه داشته باشند که دامانشان از هر گونه آلودگی پاک باشد و تقوی و پرهیزکاریشان از هر نظر مسلم گردد ، و لذا به دنبال فرمان قیام و انذار ، فرمان پاکدامنی می دهد .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom