eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت 263 تا 265 استاد صادقی.mp3
11.01M
📚شرح و تفسیر حکمت 263و265 (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه هشتم.mp3
24.16M
🔰شرح دعای اول 💢از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها، ملاک‌های سعادت و هلاکت انسان، روش‌های خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راه‌های ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است. 🔈جلسه هشتم و پایانی دعای اول 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 166.mp3
13.81M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه 166) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 1.mp3
13.9M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه 1)بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
چرا سفارش كرده ‏اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید؟ 🔻 حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» درباره فلسفه زیارت و عزاداری وعلت سفارش به خواندن بیان می دارند: سرّ این كه سفارش كرده ‏اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل‏ بیت (علیهم ‏السلام) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبرّی بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود، وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعنت کنیم. نام و یاد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نیز زباله ‏دانی بیش نیست، الآن سخن از فکر و راه یزید و است. ◻️ زن فرعون وقتی که به درگاه الهی دعا کرد، نگفت خدایا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: (ربّ ابْنِ لی عنْدک بیتاً فی الجَنّه ونجّنی من فرْعوْن وعمله ونجّنی من القوْم الظالمین)؛ یعنی مرا از فرعون و فرعونیان، که طرفداران و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. برای همیشه باقی می‏ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغییر پیدا کند. ◻️ بعد از تار و مار شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنه حیات و زندگی، به علی‏ بن ابی ‏طالب (علیهماالسلام) عرض شد: این ‏های_خشک از بین رفتند. فرمود: «کلاّ والله إنّهم نُطَف فى أصْلاب الرجال وقرارات النساء کلّما نَجَم منْهم قرنٌ قُطِع، حتّی یکون آخرهم لُصوصاً سَلاّبین»؛ اینها نطفه ‏هایی هستند در پشت مردان و قرارگاه زنان. هرگاه مقداری از اینها از بین بروند، عده ای دیگر ظهورمی کنند تا این که سرانجامِ کار، سارقانِ مسلّح و خواهند شد. ◻️ اکنون نیز، هم زنده است و هم‏ مرام و مسلک اموی و مروانی و عباسی وجود دارد. این که سفارش فراوان به اشک ریختن و عزاداری کردن نموده ‏اند برای آن است که اشک بر شهید را به همراه دارد، را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا می‏ گرداند. چون اشکْ رنگ کسی را می گیرد که برای او ریخته می ‏شود و همین رنگ را به صاحب اشک نیز می‏دهد. از این‏ رو ‏ منش، نه ستم می‏ کند و نه ستم می‏ پذیرد. ◻️ این که عده‏ ای به فکر ظلم کردن یا ظلم‏ پذیری هستند برای آن است که در آنها نیست وگرنه شیعه خاص حسین ‏بن علی(علیهم االسلام) نه ظلم می کند و نه ظلم می‏ پذیرد. آن کسی که ‏پذیر است اموی مسلک است چنان‏که هم اموی صفت است، هر چند که زمزمه «یا حسین» بر لب داشته باشد. و در قیامت که هر کسی را به نام زمامدارش صدا می زنند: (یوْم ندْعوا کلَّ أُناسٍ بإمامهم)، شخص ستمگر در صف امویان شرکت می کند. لذا اگر انسان بخواهد بفهمد که راهی راه حضرت حسین ‏بن علی (علیهماالسلام) است یا راهی راه امویان، باید ببیند که در او خوی ستم‏ پذیری یا سلطه ‏گری وجود دارد یا نه. اگر گرایش به این خصلت‏ های زشت را در خود دید باید در اخلاق خود تجدیدنظر کند! 📚 كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» ص310. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#محرم #حسین #حق 📌عقل سرخ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
. 🔴 عقل سرخ 🔰 طرد جهالت و تثبیت عقلانیت توسط سالار شهیدان (ع) 💠 اعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین (علیه السّلام) و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره (علیه الصّلاه و علیه السّلام) اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تامین بشود، آن جامعه است، و (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد، خونش را داد تا را، را، و را، و را طرد کند و جامعه را و کند‌. (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضّلاله)*. سالار شهیدان همه ایام، مخصوصاً این ایام را فروغ بخشید؛ با خونش، با جانش، با فرزندانش آنقدر تلاش و کوشش کرد که جامعه را نورانی کند، جامعه را زنده کند؛ لذا هدف والای وجود مبارک این بود که به این کار برسد، و رسید؛ نشانه اش بیان نورانی (صلوات الله و سلامه علیه) است. از او سئوال کردند: در این صحنه و نبرد نابرابر چه کسی پیروز شد، فرمود: (( ما ))! (اذا اردت ان تعلم من غلب و اذا دخل وقت الصّلاه فاذّن ثمّ اقم)*. اگر خواستید بفهمید در صحنه چه کسی پیروز شد، هنگام نماز اذان و اقامه بگوئید، ببینید در اذان و اقامه نام که را می برید! ما رفتیم، این نام را زنده کردیم و برگشتیم‌. این نام جامعه را زنده می کند، نام پیغمبر است که (استجیبوا لله و للرّسول اذا دعاکم لما یحییکم)*. آنگاه کاملاً روشن می شود که (رضوان الله تعالی علیه) با این سرمایه قیام کرد و موفق شد، و هشت ساله با این سرمایه مقا و مت کرد و موفق شد. جبهه ها را _کربلا، کربلا_ اداره کرد، جبهه ها را مرثیه _یا حسین، یا حسین_ اداره کرد؛ آنچه کشور را نجات داد، کربلای بود؛ آنچه این ملّت را ستون دین کرد، کربلای حسین بن علی بن ابیطالب بود. ----------------------------------------------- 📌 تهذیب الاحکام / جلد ۶ / صفحه ۱۱۳ _ (زیاره الاربعین) 📌 الامالی للطوسی / صفحه ۶۷۷ 📌 سوره انفال / آیه ۲۴ 📋 پیام به گردهمایی مبلّغان و گروههای تبلیغی محرّم 📆 دماوند ؛ مرداد ۱۴۰۰ @rahighemakhtoom
: تابلوی نقاشی «عرش بر زمین افتاد»، حسن روح الامین، سال ۱۳۹۴ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰‌به ثمر رساندن شخصیت آدمی ⏏️حمد و سپاس بی‌کران خداوندی راست که با فیض اعظم و لطف و حکمت ربانی خود، انسانی معنی‌دار در جهانی معنی‌دار بیافرید و او را در مسير إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، «ما از آنِ خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم.» به تکاپو درآورد، و برای به ثمر رساندن شخصیت آدمی در این حرکت بزرگ، او را از دو نوع راهنما برخوردار فرمود: ۱. راهنمایان درونی که فطرت و عقل و قلب نامیده می‌شوند. ۲. راهنمایان برونی که پیشوایان الهی هستند. درود و سلام بی‌پایان به ارواح پاک همۀ انبیا و مرسلین و ائمۀ طیبین و طاهرین و پیروان راستین آنان باد که با همۀ نیروها و استعدادهای خود، برای هدایت و ارشاد انسان‌ها قيام نمودند، و عده‌ای فراوان از آنان حتی از جان خود در این جهاد بزرگ گذشتند، تا جان‌های آدمیان را از آلودگی‌های ماده و مادیات نجات دهند و به هدف اعلای «حیات معقول» رهنمون شوند. ⏪در ردیف اول جهادگران انسان‌ساز، حسین‌بن علی(ع) را می‌بینیم که با نظر به مجموع قضایا و حوادثی که پیرامون شهادت او صورت گرفته است، در مرتفع‌ترین قلۀ فداکاری در راه حق و حقیقت با قامتی راست و با جدی‌ترین قیافه ایستاده و با رساترین صدا، همۀ افراد بشر را مخاطب قرار داده و فریاد می‌زند: ⏺«ای انسان‌ها! برای زندگی معنایی والاتر وجود دارد که قرار گرفتن در شعاع جاذبیت کمال است. و برای مرگ نیز حقیقتی عالی‌تر وجود دارد که ورود در حوزۀ جاذبیت کمال می‌باشد.» زندگی به این معنی، همان «حیات طیبه» یا حیات معقول است که آزادی و عزت و شرف و علم و عدل و صدق و صفا و کمال‌جویی، از مختصات آن است. و مرگ به آن معنی، شکوفایی همان «حیات طیبه» است که شخصیت آدمی به وسیلۀ آن در حوزۀ جاذبیت کمال، به ثمر جاودانی خود می‌رسد. این است زندگی حقیقی که از «إِنَّا لِلَّهِ» شروع و به «إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» واصل می‌گردد. ، محمدتقی. (ع)، شهید فرهنگ پیشرو انسانیت. ص ۱۵ تصویر: تابلوی نقاشی «عرش بر زمین افتاد»، حسن روح الامین، سال ۱۳۹۴ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌موقعیت عالی ☑️۱.طبیعت عالم مادی و دنیا برخورد و اصطکاک است. انتظار و توقع زندگی بی درد و رنج ،کنش و واکنشی بیهوده است و چنین انتظاری به معنی عدم شناخت دقیق از واقعیت دنیای مادی است. ☑️۲.بنابر گزارش خداوند در کتاب راهنما آیه ۱۷۲ سوره اعراف ،آدمی بنابر بر فطرت خدادادی خویش در لایه های درهم و تو در توی همین دنیا ،همین برخوردها و تنوع ها و از میانه همین دره ها و کتل های سخت عبور می کند و رسد بدانجا که به جز خدا نبیند! آری قانون مسلم و خدشه ناپذیر در زندگی انسان آن است که بدون دادن هزینه لازم و شایسته و عبور از موانع کمرشکن رسیدن به قله کمال و دستیابی به خدا امکان پذیر نیست. و این همان قالو بلی است که انسان ها به حکم فطرت سالم اولیه به خدای خویش تعهد سپرده اند برای رسیدن به محبوب ماندگار باید از محبوب های رفتنی عبور کرد و گذشت. ☑️۳.و از سوی ديگر فطرت آدمی به دنبال رسیدن به حیاتی بی درد سر و خوشی دائمی و مستمر و بی زوال و ماندگار است.ویژگی های دنیا نشان می دهد که پاسخ مناسب فطرت در دنیا وجود ندارد .بنابر این باید جایگاهی وجود داشته باشد که آدمی در آن عیش قطعی و کامل را در آغوش گیرد.و آن جایگاه پارادایز یا همان فردوس خداوند است. ✅شاید جناب خواجه شیراز و حافظ کتاب حقیقت که می فرماید: مقام عیش میسر نمی شود بی رنج بلی به حکم بلا بسته اند عهد الست ناظر به همان موقعیت عالی حیات آدمی است که قطعا کمتر از فردوس برین نیست و حد نهایی آن مقام هم رضوان و خشنودی محبوب ازلی است . سخنی 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (18) تفسیر آیات 26 تا 30 ⭐️⭐️⭐️ لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشرِ(29)عَلَیهَا تِسعَةَ عَشرَ(30) 29 - پوست تن را به کلی دگرگون می کند .30 - نوزده نفر (از فرشتگان عذاب ) بر آن گمارده شده اند! ⏪تفسیر : 🔻در آیه 29 به بیان وصف دیگری از این آتش سوزان قهر الهی پرداخته می افزاید : ((پوست تن را کاملا دگرگون می سازد که از فاصله بسیار دوری برای انسانها نمایان است )) (لواحة للبشر) .(لواحة) خبر مبتدای محذوفی است و در تقدیر (هی لواحة) می باشد.آنچنان چهره را سیاه و تاریک می کند که سیاه تر از شب تاریک است : ▫️((بشر)) در اینجا جمع ((بشره )) به معنی ظاهر پوست تن است و نیز ممکن است به معنی انسانها بوده باشد ، ▫️و ((لواحة )) از ماده ((لوح )) گاه به معنی ظاهر و آشکار شدن آمده ، و گاه به معنی تغییر دادن و دگرگون ساختن . 🔺بنابر معنی اول ، تفسیر آیه چنین می شود : دوزخ از فاصله دوری برای انسانها نمایان می گردد ، همانگونه که در آیه 36 سوره نازعات آمده است ، و برزت الجحیم لمن یری ((دوزخ برای بینندگان آشکار می گردد)) . 🔺و بنابر معنی دوم تفسیر آیه چنین است : ((دوزخ رنگ پوست تن را به کلی دگرگون می سازد)) ◾️و در آخرین آیه مورد بحث می فرماید : ((نوزده نفر از فرشتگان عذاب بر دوزخ گمارده شده اند)) (علیها تسعة عشر) .در این جمله (علیها) خبر مقدم و (تسعة عشر) مبتدای موخر است و می دانیم این کلمه مبنی بر فتح است و لذا در ظاهر رفع به خود نمی گیرد و علتش این گفته اند که متضمن معنی واو عاطفه می باشد. ▪️فرشتگانی که قطعا ماءمور به ترحم و شفقت و مهربانی نیستند ، بلکه ماءمور به کیفر و عذاب و خشونتند . ➖گر چه در آیه فوق تنها عدد نوزده ذکر شده ، و تصریح به ملائکه ماءمور عذاب نشده است ، ولی از آیه بعد به خوبی استفاده می شود که این عدد اشاره به عدد ماءموران عذاب از فرشتگان است . ➖بعضی نیز گفته اند اشاره به نوزده گروه از فرشتگان می باشد ، نه نوزده نفرو جمله ((و ما یعلم جنود ربک الا هو)) لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی داند که در آیه بعد آمده قرینه ای بر این معنی می دانند . 🔺اما چرا از میان اعداد تنها عدد نوزده برای ماءموران عذاب الهی انتخاب شده ؟⁉️ کسی دقیقا به درستی نمی داند ، ولی جمعی احتمال داده اند این به خاطر آن است که در عدد نوزده بزرگترین عدد آحاد (عدد نه ) و کوچکترین عدد عشرات (عدد ده ) جمع است . ➖بعضی نیز گفته اند به خاطر آن است که ریشه های اخلاق رذیله به نوزده خلق ظاهر و باطن باز می گردد ، و از آنجا که اخلاق رذیله هر کدام یکی از عوامل عذاب الهی است . طبقات دوزخ نوزده طبقه ، به تعداد آنها ، و در هر طبقه فرشته یا گروهی از فرشتگان ماءمور عذابند . 🔺اصولا مسائل مربوط به قیامت و بهشت و دوزخ و جزئیات و خصوصیات آنها برای ما که در محیط محدود دنیا اسیریم دقیقا روشن نیست ، آنچه ما می دانیم کلیات آن است ، و لذا در روایات دارد که هر یک از این نوزده فرشته قدرت عظیمی دارند که می توانند قبیله بزرگی را به آسانی در دوزخ بیفکنند ! ⚡️ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom