eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
رخساره مهر ۱.mp3
8.65M
📌رخساره مهر 🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت ▪️یادآوری: سلسله سخن ""به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود. ◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare-33-1.mp3
21.12M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ج ۶۴ شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (11) نکات تفسیری آیات 11تا 15 🔅🔅🔅 ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺟﻦ ﻫﺎﻱ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﮔﺮﻳﺰﻧﺎﭘﺬﻳﺮﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩﻫﺎﻱ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﺪﻧﺪ.ﺁﺭﻱ؛ ﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﻏﻠﺒﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻭ ﮔﺮﻳﺨﺖ.ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻓﺮﺍﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ☑️ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ، ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ؛ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﻋﺎﺩﻝ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺮﻭﻩ «ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ» ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ «ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ» ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.ﺍﻳﻦ ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻱ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻱ ﻋﺪم ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻇﻠﻢ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﺳﻠﺎم ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺳﺖ. 🔘ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ: ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ☑️ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺁﺗﺶ ﮔﻴﺮﻩ ﻱ (هیزم)ﺩﻭﺯﺥ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﺗﺶ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩم ﻣﻲ ﺯﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﻋﻤﻠﺸﺎﻥ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ...ادامه دارد 📖مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 📌چرا بیشتر صفاتی که در قرآن کریم، یا در احادیث و دعاها، از خداوند یاد می شود مذکر است؟ 📋پاسخ این پرسش را ضمن چند نکته می آوریم: 1️⃣ خداوند تبارک و تعالی از جنس ماده و مادیات نیست، و مثل ما جسم نیست، که مذکر و مونث داشته باشد، خداوند مجرد است و در آن مرحله، مسئله ی مذکر و مونث مطرح نیست. بنابراین اگر الفاظ مذکر یا مونث، به کار برده می شود فقط جنبه ی ادبیاتی دارد نه جنبه ی واقع نمایی، یعنی مثل آن نیست که ما برای خانم ها الفاظ مونث به کار می بریم و برای آقایان الفاظ مذکر- بویژه در ادبیات عرب، که این قاعده خیلی رایج است- بلکه فقط اینجا جنبه ی ادبیاتی دارد. 2️⃣نکته دوم اینکه بالاخره ما می خواهیم خدا را یاد کنیم و یا خداوند خودش را معرفی کند و برای این کار یا باید صیغه مذکر به کار رود یا مونث؛ لذا اگر صیغه ی مونث هم به کار می رفت همین سوال مطرح بود که چرا مونث بکار رفته است؛ در حقیقت این عرفِ ادبیات عرب است که اینطور شکل گرفته است. و دلیل خاص عقلی یا نقلی ندارد. 3️⃣نکته سوم اینکه با توجه به مطالب بالا صحیح نیست که اگر صفات خدا مذکر به کار رفته، بگوییم: پس خدا از جنس مردان است و مردان احساس برتری کنند، یا بالعکس. زیرا این روش به کار بردن الفاظ باصطلاح یک عادت و عُرف است یعنی یک قاعده ی ادبی است نه یک قاعده ی واقع نما که نشانگر واقعیت های خارجی باشد. و به عبارت دیگر کاربرد این الفاظ به معنای ارزشی نیست بلکه کاربرد این الفاظ صرف کاربرد ادبی و عرفی است. 📚پرسش و پاسخ های قرآنی ویژه جوانان، ج 1، ص: 154 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
doaye makareme akhlagh-06.mp3
7.2M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع : 🗓بررسی دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه جلسه (6)پایانی 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 📌قسمت سی و سوم 🔰روايات مربوط به نشاط و بهجت در عبادات 🔰 مفتخر به ذكر بعضى از روایات در این قسمت هستیم: ❇️محمّد بن يعقوب باسناده عن أبي عبد اللّه عليه السلام قال: «لا تكرهوا الى انفسكم العبادة؛ خود را به اكراه به عبادت وادار مسازيد.» اصول كافى، ج 3، ص 129 ❇️و عن أبي عبد اللّه (ع) قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: «يا علىّ، انّ هذا الدّين متين، فاوغل فيه برفق و لا تبغّض إلى نفسك عبادة ربّك؛ اى على، اين دين متين و استوار است، با رفق و مدارا در آن گام نه و پرستش پروردگارت را مبغوض خود مكن.» اصول كافى، ج 3، ص 138 ❇️و در حديث است از حضرت عسكرى سلام اللّه عليه: «اذا نشطت القلوب فاودعوها، و اذا نفرت فودّعوها. هنگامى كه قلوب نشاط و بهجت دارند به آنها امانت بسپاريد، و وقتى كه گريزاناند آنها را واگذاريد.» بحار الانوار، ج 75، ص 377 🔷اين دستور جامعى است كه فرموده اند: ✅ كه در هنگام نشاط و بهجت قلوب، به آن‌ها وديعه بسپاريد، ⛔️ در و‌قت نفار و گريز آنها را راحت بگذاريد، 🌴 پس در كسب معارف و علوم نيز اين ادب را بايد منظور داشت و قلوب را با كراهت و تنفر وادار به كسب نكرد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ ⏪متشابهات در قرآن‌ 🔘آيه 7 سوره آل عمران، آيات قرآن را به دو بخش محكمات و متشابهات تقسيم كرده است: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ ...؛ او كسى است كه اين كتاب [آسمانى‌] را بر تو نازل كرد كه قسمتى از آن، آيات محكم است، كه اساس اين كتاب مى‌باشد و قسمتى از آن متشابه است؛ اما آنان كه در قلبهايشان انحراف است به دنبال متشابهاتند تا فتنه انگيزى كنند [ومردم را گمراه سازند] و تفسير [نادرستى‌] براى آن مى‌طلبند ...». 🔸آيات محكمه- كه اكثر آيات قرآن را تشكيل مى‌دهد- شبهه‌ناپذير و رسا است و درنتيجه مورد كج فهمى قرار نمى‌گيرد؛ بدين جهت به آن محكم گويند كه مستحكم و خلل‌ناپذير است. 🔸در كنار آيات محكمه آياتى وجود دارد كه مراد واقعى از ظاهر آنها به‌دست نمى‌آيد و نارسا و مبهم است و مايه شبهه و اشتباه مى‌گردد و گاه فتنه جويان با تمسك به چنين آياتى بدعتهايى به‌وجود آورده‌اند؛ به چنين آياتى متشابه مى‌گويند. 🔻راغب اصفهانى درباره آيات متشابهه گفته است: «متشابهات قرآن عبارتند از آياتى كه تفسير آنها مشكل است؛ زيرا نشان دهنده معناى واقعى‌شان نيستند و به چيز ديگر شباهت دارند» كه در مورد قرآن، آن «چيز ديگر»، جز ضلالت و گمراهى نيست: «... فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ ...»[ يونس، 32]. طبق اين تعريف، تشابه در قرآن، تشابه حق و باطل است و هرگاه كلام خداوند (قرآن كريم) نمودى جز حق داشته و به باطل شبيه باشد، آن‌را متشابه گويند. پس منظور از تشابه در آيات متشابهه، تشابه حق و باطل است؛ به اين صورت كه سخن حق خداوند، باطل جلوه داده شود. ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رخساره مهر 2.mp3
9.41M
📌رخساره مهر 2 🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت ▪️یادآوری: سلسله سخن ""به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود. ◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 دعوت ابتدایی قرآن کریم به حیا 💠 قبل از اینکه ما را از جهنّم بترساند، قبل از اینکه ما را به کیفر تلخ برنجاند؛ ما را به آن جهان بینی توحیدی لذّت آور عادت داده است. در سوره مبارکه علق که اوّلین سوره ای است طبق نقل مشهور که بر وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) نازل شد، در آنجا دارد: ( ا لم یعلم بانّ الله یری )*. انسان نمی داند که خدا او را می بیند؟ ما را به " " دعوت کرده است، نه از جهنّم ترساند! این در سوره مبارکه علق است که بخش اوّلی اش، اوّلین آیاتی است که نازل شده. بعدها مساله جهنّم و ترساندن و آنها مطرح شد. اگر کسی اهل حیا نباشد، بالاخره به او می گویند: این راه که تو می روی به دوزخ است. بنابراین اگر کسی به این معارف آشنا شد؛ چه در خلوت، چه در جلوت دست به خلاف نمی زند، ظلم نمی کند. مگر می شود یک انسان ناپرهیز در یک جای خلوتی غذای مسموم بخورد، بگوید پشت درهای بسته است، من حالا امضاء می کنم؟! درب چه باز باشد، چه بسته؛ غذای سمّی اثر دارد. اینکه می بینید گاهی در پشت درب های بسته خلاف می کنند، گاهی مخفیانه خلاف می کنند؛ خیال می کنند به اینکه اینها معلوم نیست، کسی نمی بیند! این مکتب ( الم یعلم بانّ الله یری) که در سوره مبارکه علق هست، زندگی انسان را قرآنی می کند؛ یعنی آدم می داند همیشه در مشهد و در محضر و در منظر ذات اقدس اله است، او دارد می بیند دیگر! و این را هم که خدای سبحان فرمود این کار را نکن، تقوا پیشه بگیر، پرهیز بکن؛ برای اینکه این کارِ سمّی است! @rahighemakhtoom
baghare-33-2.mp3
22.31M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ج ۶۵ شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 💚 🌿 ختم صلوات هدیه به ساحت مقدس امام زمان عج و امام رضا عليه السلام و حاجت روایی اعضای محترم کانال. جهت شرکت در ختم صلوات ، تعداد صلوات مد نظرخود را به آیدی @rasul_khalili94 ارسال نمائید. ( 🕔 مهلت ارسال تا ساعت ۱۷ امروز) 🎁🎁 در پایان به ۵ نفر از شرکت کنندگان کارت شارژ اهدا می شود. التماس دعا 🙏 🆔@rahighemakhtoom
🌼🌿 ختم صلوات به اتمام رسید از همگی قبول باشه ان شاءالله. 📿 تعداد صلوات ثبت شده : 42430 🎁 به قید قرعه ۵ شرکت کننده برگزیده شدند👇👇 1⃣ نام کاربری ☆♡ اللهم عجل لولیک الفرج ♡☆ 2⃣ نام کاربری فاطمه فدوی 3⃣ نام کاربری یا حسین شهید 4⃣ نام کاربری محنا 5⃣نام کاربری امیر محمد یوسفی برگزیدگان ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند. ( در صورت عدم مراجعه، مجدد قرعه کشی خواهد شد) 🆔@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (12) پیام آیات 11تا 15 ☑️ﺟﻨﻴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺩﺭ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺧﻄﻮﻁ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ☑️ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﻭ ﮔﺮﻳﺰﻧﺎﭘﺬﻳﺮﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ(ﻛﻪ ﺟﻨﻴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺁﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ). ☑️ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﺗﺎ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻳﺎﺑﻴﺪ. ☑️ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍ، ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺁﻭﺭ ﺍﺳﺖ. ☑️ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ☑️ﻓﺮﺟﺎم ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ. ...ادامه دارد 📖مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(252) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🌷🌷🌷 🔰لطايف و اشارات 🔘2- امر به سبب و مسبب 🔸خداى سبحان در قرآن كريم گاهى به سبب امر مى كند، مانند امر "اُعبُدوُا" كه سبب است و مسبَّب آن تقواست و مانند دستور وضو و غسل و تيمم كه با آن طهارت حاصل مى شود: (اذا قمتم الى الصلوه فاغسلوا وجوهكم وايديكم الى المرافق) و گاهى نيز به مسبب امر مى كند؛ مانند: (و ان كنتم جنبا فاطهروا) و (يا ايها الناس اتقوا ربكم) گرچه آن مسبب نيز خود وسيله اى براى نيل به كمال برتر بوده، نسبت به آن سبب است. 🔸همچنين قرآن در ترتيب بين ذكر اصل و فرع گاهى ابتدا فرع را ذكر مى كند و سپس اصل را، مانند آيه مورد بحث كه ابتدا فرع (عبادت) ذكر شده و سپس ‍ دليل و اصل (الذى خلقكم) به عنوان سند ذكر شده است. 🔸گاهى نيز ابتدا اصل و سپس فرع بيان مى شود؛ مانند: قفلبذ(ذلكم الله ربكم لا اله الا هو خالق كل شى فاعبدوه) 📋تذكر: عبادت در آيه محل بحث اگر مخصوص اعمال معهود باشد و شامل عقايد نشود، چون عبادت بدون ايمان صحيح نيست و امر به ذى المقدمه عقلا مستلزم وجوب مقدمه است، پس نسبت به كافران و منافقان واجب است ابتدا ايمان خالص را تحصيل و سپس عبادت كنند. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Mulk 02. s.mp3
6.52M
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه دوم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_ملک #سوره_ملک #ملک 💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه دوم 🌷🌷
💢رابطه بین موت و وفات مسئله دیگر این است که مرگ آن طوری که قرآن کریم مرگ را معنا کرده است به همه فهماند که انسان مثل یک دسته شلغم یا تُرُب نیست برود زیر خاک بپوسد، این طور نیست. مرگ به معنای تخلل عدم بین متحرک و هدف نیست که این قافله بروند در گودال نیستی معدوم بشوند، دوباره سر از حیات در بیاورند. عدمی در کار نیست، نیستی در کار نیست. یک سیر وجودی است: ﴿إِنَّکَ کَادِحٌ﴾، ﴿کَادِحٌ﴾، ﴿کَادِحٌ﴾، ﴿کَادِحٌ﴾، ﴿کَادِحٌ إِلَی رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاَقِیهِ﴾. عدمی در کار نیست؛ منتها چون است هجرت دو چهره دارد: آن مهجور عنه می‌بیند این مهاجر را الآن نمی‌بیند. این مسافرت همین طور است، سفر دو چهره دارد: از جایی منتقل می‌شود به جایی می‌رسد. نسبت به منقول عنه دیگر حالا غایب است یعنی همین! پرسش: رابطه بین موت و در قرآن کریم چیست؟ پاسخ: قرآن کریم موت را وفات می‌داند، فوت که نمی‌داند. بارها یعنی بارها تشریح شد که وفات این «تاء» جزء کلمه نیست. زائد است. اصل آن «واو و فاء و یاء» است که «متوفِّی، متوفّا، مستوفا، استیفا»، همه اینها مربوط به اخذ تام است. می‌گویند فلان کس مقاله‌اش مستوفاست یا حقّش را استیفا کرد؛ یعنی همه حرف را گفته است. خدا متوفّی است؛ یعنی تمام حقیقت انسان را می‌گیرد. فرشته مرگ عزرائیل(سلام الله علیه) متوفِّی است: ﴿یَتَوَفَّاکُم مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ﴾؛یعنی تمام حقیقت شما را می‌گیرد. شما فوت نمی‌کنید، این «تاء» در فوت جزء کلمه است «فات» این «تاء» لام الفعل است؛ اما وفات این زائد بر کلمه است. این یک «واو» است و یک «فاء» است و یک «یاء». «تاء» چه کاره است. حقیقت انسان می‌کند، نه فوت. 📼فرازی از سوره ملک جلسه دوم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رخساره مهر 3.mp3
6.05M
📌رخساره مهر 3 🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت ▪️یادآوری: سلسله سخن ""به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود. ◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ناگهان فاتحه ای خواند به عالم،آتش بیشتر فاجعه میساخت،همین کم،آتش از نگارنده ی تقدیر،سوالی دارم این چه رسمی ست،که شد قاتلِ شبنم،آتش نامه ها در قفسِ سینه ی خود،زهرا داشت مُهر کوبید بر آن نامه چو خاتم،آتش آه آرام بگیرید،عزادارم من پشت در کیست علی جان؟به گمانم آتش 🥀 💔 🥀 @Shere_naab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا