eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
🔅الإمامُ الهاديُّ عليه السلام : الحِكمَـةُ لا تَنْجَـعُ في الطِّباعِ الفاسِدَةِ . حكمت در جانهاى فاسد مؤثر نمى افتد . 📚بحار الأنوار : 78/370/4 . 📃پ ن: 📎در سخنان انسان کامل الهی حكمت را فرمانبرى از خدا و شناخت امام و پیشوای معصوم دانسته اند. 📎 برای دستگاه گوارش آدم بیمار هرچی میوه آب دار تر و شیرین تر باشه بیشتر درد می کشه ، کسی هم که سیستم روحی و اخلاقی و عقلانیش درگیر و گرفتار منطق و دلیل "من خوشم میاد" و "منِ" سطحی نگرش فرماندهی "عقل فرجام نگر "ش رو به دست می گیره سخن و رفتار و اندیشه حکیمانه رو خیلی زود پس می زنه، چون پالس های هرچی "من"میگم درسته، # اینو میگن!! فلانی ها رو دیدی ! 🔗وای که این واژه های "همه" ،"هیچ" چقدر فریب دهنده اند. 📎در مردمانی که "همه" فیلسوف،پزشک،دین شناس،سیاست مدار،قاضی،خلاصه دانای به "همه"چیز اند حق و حقیقت به آسانی به مسلخ می رود. 📎اندیشه ای که "همه"،"فلانی ها"، "فلان شبکه" ،"فلان شخص" معیار پذیرش و رد قرار می گیرد درگیر فساد ناخواسته ای شده که میوه حقیقت را پس می زند. 🌱🌱🌱 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
baghare77-3(64).mp3
16.6M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۸۲) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
Al-Jumua09.mp3
6.39M
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی 📋جلسه نهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نیت ها مهم هستند! 🔹بعضي از روايات بود که انقلاب براي ما تفسير کرده است. اين انقلاب مفسّر خوبي هم هست. ما قبلاً اين روايت را مي‌خوانديم، براي ديگران هم مي‌گفتيم؛ اما واقع معناي آن را نمي‌فهميديم. 🔹روايت اين است که وجود مبارک حضرت امير(سلام الله عليه) در يک ميدان جنگي يکي از اصحاب خدمت حضرت بود به حضرت عرض کرد که اي کاش برادر ما با ما بود، در اين صحنه از اين فيض استفاده مي‌کرد! حضرت فرمود: «أَ هَوَي‏ أَخِيكَ‏ مَعَنَا»؛آيا در خط ماست يا نه؟ عرض کرد بله در خط ماست. فرمود در تمام ثواب ما شريک است. 🔹ما اين را چندين بار گفتيم شنيديم؛ اما معناي آن را نمي‌فهميديم که حضرت رهبري جنگ را به عهده دارد اين برادر هم در جبهه هست آن يکي هم مشغول کار خودش است. حضرت فرمود اگر او در مسير ماست در تمام ثواب شريک است. اين يعني چه؟ بعد از انقلاب فهميديم که معناي حديث چيست. 🔹اگر دو نفر دو تا روحاني در يک حوزه هستند، يا دو تا استاد دانشگاه در دانشگاه هستند، يا يک روحاني در حوزه است و يک دانشگاهي در دانشگاه، اينها با هم دوست هستند با هم تحصيل کردند يکي به مقامي رسيده يکي نه، اگر با هم اختلاف نداشته باشند کارشکني نکنند بدگويي هم نکنند، ثواب اين اگر بيشتر از او نباشد کمتر نيست. 🔹ما تمام مشکلاتمان در همين اختلاف است. دو تا روحاني، يا دو تا دانشگاهي يا يک روحاني و يک دانشگاهي همشهري هستند، يکي حالا به جايي رسيده يکي نرسيده و نشد، تمام اختلافات از همين جا پيدا مي‌شود. حالا اگر کسي ـ خداي ناکرده ـ اختلاف فکري دارد که بحث آن جداست؛ اما همين اختلافي که چرا من نشدم و او شد؟ اگر اين پا روي اين هوس بگذارد، بگويد هر کاري که او کرده است من تأييدش مي‌کنم، براي اينکه در يک شهر که دو تا امام جمعه نمي‌خواهد، يا دو تا فرماندار که نمي‌خواهد، هر کس اين کاري کرد من هم تأييدش مي‌کنم اين اگر ثوابش بيش از او نباشد کمتر نيست. ما تمام اختلافاتمان همين است که چرا من نيستم او هست؟ 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره جمعه جلسه نهم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله #سوره_جمعه 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
از تفسیر تسنیم(تفسیر تخصصی) جلد دوم نگاشت :(307) 📌پوشيدگى و احتجاب بهشت 🔹واژه جنت از پوشيدگى و استتار حكايت مى كند. 🔹مستور بودن بهشت گاهى به لحاظ اشجار لفيف و اغصان به هم تنيده و در هم فرو رفته آن است و گاهى به لحاظ منزلت و مقام مكنونى كه دارد نزد عقل صاحب نظر يا قلب صاحب بصر معروف يا مشهود نيست: (فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قره اعين جزاء بما كانوا يعملون) 🔹غرض آن كه، برخى مراحل برين بهشت نزد عقل حكيم يا قلب عارف مستور است، چه رسد به ديگران و بعضى از مراتب ديگر آن گرچه معلوم نظرى حكيم با بصرى عارف است، چه رسد به ديگران و بعضى از مراتب ديگر آن گرچه معلوم نظرى حكيم يا بصرى عارف است، ليكن بسيارى از ويژگيهاى آن همچنان در بوته استتار است تا قبل از شهود عينى مستور بوده و مشهود نمى شود و بعد از ورود در آن گرچه نسبت به خود بهشتى از كنان (پوشیدگی)به در آمده و در كنار او قرار مى گيرد؛ ليكن براى غير او كه پايينتر از درجه وجودى او قرار دارد همچنان در وراى حجاب نورى مستتر و پوشیده است. 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| پایان کار خداست ... 🎥 برشی از سخنرانی 🌙 پنج شنبه ۹ شهریور ماه 🕌 مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران 🌐 www.new.javedan.ir 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌آتش گداز نباش آتش نشان باش 🔰‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ "لَا تَتَحَاسَدُوا فَإِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ الْيَابِسَ" "به هم حسد نبرید که حسد ایمان را بخورد آن‌چنان که آتش هیزم خشک را." 📚بحار الانوار، ج ۷۲، ص: ۲۵۲ پ ن: 🔗به جای این که هزاران طرح و نقشه می ریزی تا زیر پای رفیقت رو خالی کنی تلاش و کوشش خودت رو بیشتر کن!تلاش صادقانه و عالمانه و خردمندانه! 🔗داشته های تو از رفیقت کمتر نیست !تو هم چیزهایی داری که او و خیلی ها ندارند.اگر صادقانه خودت رو واکاوی کنی به دارایی های منحصر به فردت می رسی. 🔗قانون خدا در دنیا جوریه که امتیازات ،موقعیت ها، انگیزه ها، برخورداری ها متفاوته و اصلا جای مقایسه فردی نیست .و همین اصل تفاوت هاست که آدم ها رو به هم نزدیک و زندگی رو زیبا می کنه. اندکی فکر کنی می بینی که مقایسه من و او و تو پیش فرض غلطیه! 🔗و هیچکدام از داشتن ها و نداشتن های مادی و ابزاری دنیا در زندگی مومنانه نه کرامت و امتیاز الهی برای برخوردار و نه تحقیر و کوچیک شمردن نابرخورداره .چون قانون امتحان اصل حاکم در زندگی است. 🔗با مقایسه ها و سپس حسرت ها و سپس طرح و نقشه ها برای افکندن دیگری در چاه ،خودت رو با سر در چاه بی آبرویی و بی دینی و سوزان حسادت سُروندی. 🌱🌱🌱 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید. @majaleezendegi
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 198.mp3
21.34M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه 198)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 گفتاری از خادم صفحه قرآنی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 194 نهج البلاغه.mp3
3.57M
📚شرح و تفسیر حکمت194 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 25.mp3
20.93M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه 25)پایان فصل 🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: تنها انتظار فرج کافی نیست؛ تهیأ، بلکه طاعت و بندگی نیز لازم است، مخصوصاً با توجه به قضایایی که پیش از ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) واقع می شود، به حدی که: ملات ظلماً و جوراً. (ر.ک. بحارالانوار، ج36) جهان مملو از ظلم و جور می گردد. 🔰خدا می داند که به واسطه ی ضعف ایمان بر سر افراد چه می آید. خدا کند ظهور آن حضرت با عافیت مطلقه برای اهل ایمان باشد و زود تحقق پیدا کند. مگر امکان دارد عافیت مطلقه بدون ایمان و طاعت و بندگی انجام گیرد؟! خدا به اهل ایمان توفیق دهد که از فتن مضله کناره گیری کنند. 📔کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 119 @rahighemakhtoom
💢علم و معرفت در عصر ظهور 🔅ميان مقوله «معرفت» با «حقيقت شناسي» رابطه متقابل برقرار است؛ يعني معرفت، مساوي است با حقيقت‌يابي و حقيقت‌يابي جز از طريق معرفت حاصل نمي‌شود. 🔅 به تعبير ديگر، انسان بصير و عالم زودتر به حقيقت و دين حق راه پيدا مي‌كند تا انسان جاهل و غير بصير (اگر بتوان هدايتي براي انسان جاهل و غير بصير متصور شد). 🔅از جمله تمايزات مردمان عصر ظهور با مردمان قبل از ظهور، اين است‌كه مردمان عصر ظهور به‌ دليل لياقت و شايستگي به درجه‌اي رسيده‌اند كه مسئله ظهور (كه نقطه عطف تاريخي براي همه انسان‌هاست) در آن دوران رخ مي‌دهد. 🔅 لياقت و شايستگي مردمان عصر ظهور داراي نشانه‌هايي است‌كه يكي از آن‌ها، همان رشد و تعالي معرفت و آگاهي آنان است. 🔅در اين ‌باره امام صادق عليه السلام مي‌فرمايد: " الْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً فَجَمِيعُ مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ حَرْفَانِ فَلَمْ يَعْرِفِ النَّاسُ حَتَّى الْيَوْمِ غَيْرَ الْحَرْفَيْنِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَخْرَجَ الْخَمْسَةَ وَ الْعِشْرِينَ حَرْفاً فَبَثَّهَا فِي النَّاسِ وَ ضَمَّ إِلَيْهَا الْحَرْفَيْنِ حَتَّى يَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِينَ حَرْفاً" 📔[مجلسي، بحار الانوار، ج52، ص336.]؛ علم و دانايي از بيست و هفت حرف تشكيل شده است. همه آن‌چه پيامبران آورده‌اند، دو حرف مي‌باشد و مردمان، بيش از دو حرف علم تاكنون نشناخته‌اند. آن‌گاه كه قائم قيام كند، بيست و پنجم حرف ديگر را ظاهر سازد و ميان مردم گسترش دهد تا در مجموع بيست و هفت حرف گسترش پيدا كند. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare78-1(64).mp3
24.45M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۸۳) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
برداشت از آیات 7تا 9 📌آمرزش خواهی فرشتگان الی باید بداند که اگر واقعی پیدا کند و و آگاهی او به کامل باشد برای او از پروردگار طلب آمرزش می کنند و می گویند: "ای خدائی که دانش و مهربانی ات همه چیز را فراگرفته است به کسانی که به مرحله توبه قدم نهاده اند و توبه را تکمیل نموده اند و دارای و اند آنها را از گرفتاری دوزخ برهان . پروردگارا آنها را وارد بهشت جاویدان خویش کن همان طوری که به آنها وعده کرده ای و پدران و همسران و ذریه آنها را هم اگر و شایسته باشند به این نعمتها داخل فرما و از گناهان آنها را نگه دار و کسی را که تو از گناه نگه داری به او فرموده ای." 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
Al-Jumua10.mp3
7.51M
🎤 تفسیر سوره جمعه علامه جوادی آملی 📋جلسه دهم و پایانی 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مراقبت زمان مناجات و نماز ✳️خدا مرحوم مفيد(رضوان الله عليه) را غريق رحمت کند! در امالي خود اين بيان را دارند که وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) در سفري حالا يا غزوه بود يا غير غزوه با مردم بودند همان نزديک‌هاي ظهر شد مرتّب آسمان را نگاه مي‌کردند. ✳️به حضرت عرض کردند چطور به آسمان نگاه مي‌کنيد؟ فرمود: «كُنَّا مَرَّةً رُعَاةَ الْإِبِلِ‏ فَصِرْنَا الْيَوْمَ رُعَاةَ الشَّمْس‏»؛[الأمالی(للمفيد)، النص، ص136.] ما قبل از اسلام شترباني مي‌کرديم، چون قسمت مهم اقتصاد عرب همان شتر بود؛ چه وقت اينها به مرتع مي‌روند؟ چه وقت برمي‌گردند؟ چه وقت شير مي‌دهند؟ چه وقت بار مي‌برند؟ ما شتربان بوديم. بعد از ظهور اسلام، شمس‌بان شديم. ✳️ مواظب هستيم چه وقت شمس از دايره نصف النهار مي‌گذرد که با خداي خود مناجات کنيم، چون «إنَّ الْمُصَلِّي يُنَاجِي رَبَّهُ»؛[من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص210] من الآن نگاه مي‌کنم ببينم چه وقت آفتاب از دايره نصف النهار مي‌گذرد که نماز ظهر را شروع بکنيم، «كُنَّا مَرَّةً رُعَاةَ الْإِبِلِ‏ فَصِرْنَا الْيَوْمَ رُعَاةَ الشَّمْس‏»؛ يعني ما از زمين به آسمان رفتيم که انقلاب اسلامي اگر کسي قدرش را بداند هم همين کار را کرده است. 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره جمعه جلسه دهم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله #سوره_جمعه 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
از تفسیر تسنیم(تفسیر تخصصی) جلد دوم آیه 25 سوره بقره؛ نگاشت :(308) 🟣مراتب وجودى نعمتها برخى از قدما (یعنی مفسران دوره اول)بر اثر غفلت از حقيقت تشكيك به اشتراك لفظى اسم هاى نعمتهاى بهشت و نعمتهاى دنيا فتوا داده اند . و طبق نقل طبرى و زمخشرى و ديگران (از مفسران اولیه)چنين گفته اند: هيچ چيزى از نعمت های بهشت شبيه آنچه در دنيا وجود دارد نيست ، مگر در اسم ؛ يعنى، فقط در لفظ شبيه هم است، نه در معنا و محتوا؛ زيرا ذوات آنها متباين است. در حالى كه شى ء واحد مى تواند داراى درجات گونه گونِ وجود باشد مثلا در مراتب طبيعت، مثال، عقل ،وجودهاى متعددى باشد؛ خواه آنچه از اين وجودهاى طولى منتزع است، ماهيت باشد و خواه مفهوم. البته به لحاظ مبدا قابلى (پدیده و آفریده)تفاوت فراوانى بين نعمت بهشت، مانند ميوه ها و بين نعمتهاى دنيا وجود دارد؛ زيرا ميوه هاى بهشت محصول درخت نماز و روزه و ساير اعمال صالح و ميوه هاى دنيا محصول درخت برخاسته از آب و خاك و كود و هوا و نور فيزيكى است، ليكن اصل هستى كه داراى درجات طبيعى، مثالى، عقلى و الهى است در جايى كه نيازمند علت است متقوم به مبدا فاعلى(آفریدگار) است و تقوم به مبدا قابلى در حقيقت هيچ موجودى از جهت اصل هستى دخيل نيست، بلكه بر اثر ويژگى مورد است. 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پیوند خویشاوندی 5.mp3
13.19M
📌و اما باور ما-(قسمت 295) ☑️- خویشاوندان (جلسه پنجم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom