#جمعه
روز ظهور مهدی (علیه السلام)
جمعه، روز پایانی هفته، مورد احترام مسلمانان و یکی از اعیاد مهم آنان است. به عقیدة برخی، جمعه از آن رو جمعه نامیده شده است که در آن جهت نماز #اجتماع میکنند.(1)
اهمیت شب و روز جمعه، در احادیث بسیاری بیان شده و اعمال و ادعیه فراوانی برای آن مقرر گشته است.
از #مهمترین اعمال مؤمنان در روز جمعه، توجه به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و انتظار #فرج آن بزرگوار است. در این رو، زیارت آن حضرت و #دعا برای تعجیل فرج او مستحب است؛ زیرا طبق برخی از روایات و زیارات، امید ظهور آن حضرت در روز جمعه بیش از سایر روزها است.(2)
امام صادق (علیه السلام) در این باره فرموده است:
… و قائم ما اهل بیت در روز جمعه خروج میکند.(3)
همچنین در روایاتی آمده است:
روزی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) حضرت علی (علیه السلام) را در غدیر خم نصب فرمود، جمعه بود و روز قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جمعه خواهد بود و روز بر پایی رستاخیز جمعه خواهد بود.(4)
البته بین این سه رخداد عظیم، وجوه مشترک فراوانی وجود دارد. از ویژگیهای دیگر این روز با عظمت، آن است که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن روز شریف پای به عرصه گیتی نهاد.(5)
نیز ن.ک: ظهور، قیام.
- - -
1- راغب اصفهانی، مفردات.
2- ر.ک: محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج99، ص215.
3- «…وَیَخرُجُ قائِمُنا اَهْلَ البیْتِ یَوْمَ الجُمُعَةِ…»، شیخ صدوق، الخصال، ص394، ح101.
4- «وَکانَ الیَوْمُ الَّذِی نَصَبَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) اَمِیرَالمُؤمِنینَ (علیه السلام) بِغَدِیرِ خُمِّ یَوْمَ الجُمُعَةِ وَقِیامُ القائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یَکُونُ فِی یَوْمِ الجُمُعَةِ وَتَقُومُ القِیامَةُ فِی یَومِ الجُمُعَةِ…»، شیخ صدوق، من لایحضرهالفقیه، ج1، ص422، م 1241.
5- شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص393؛ شیخ صدوق، کمالالدین و تمام النعمة، ح2، ص432، ح12، 13.
#آدینه_های_امید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ
همه زندگیمو میدم
نگاهتو میخرم...
🫂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر سهیلا سامی، فوق تخصص مغز و اعصاب در هانوفر آلمان:
از کودکی علاقهمند حفظ قرآن بودم
@rahighemakhtoom
Z0002632.MP3
9.92M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله در تبیین و نقد آراء برخی متفکران ایرانی درباره #انتظار بشر از #دین - جلسه ششم
▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله
@rahighemakhtoom3
baghare171-26khordad1400-1.mp3
20.84M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۷۱)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
شناخت جن.استاد مخلباف 8.mp3
14.19M
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه هشتم)
🎤استاد: مرتضی #مخملباف
Almiqat.com
#جن #شیطان #ابلیس #قرآن
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
آل عمران ۱.mp3
10.49M
#تفسیر_کوتاه
📜نکته ها و پیام های #سوره_آل_عمران آیات اول تا ۴۵ برگرفته از تفسیر تخصصی #المیزان و تفسیر ساده #نور
🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح
🎙استاد سید حامد #غضنفری
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
⚡️ارتباط مومنانه مبارزه با ابلیس
🔹لَيسَ شيءٌ أنكى لِاءبلِيسَ وجُنودِهِ مِن زِيارَةِ الإخوانِ في اللّه ِ بعضِهِم لِبعضٍ
🔹امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
هيچ چيز به اندازه ديدار برادران از يكديگر به خاطر خدا، ابليس و سپاه او را در هم نمى كوبد.
📚الكافي : ۲/۱۸۸/۷
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری شهادت
▪️فرارسیدن سالروز رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد▪️
کاش تو مدینه داشتی صحن حضرت زهرا سلاماللهعلیها
برا تو بارونی میشد چشم همه دنیا…
آه رسوال الله 😭😭
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
#مقاله پژوهشی،تحلیل تاریخی در باره پیامبر و اسلام
«چارچوب و پارادایم تصمیم گیری و تصمیم سازی پیامبر به کلی متفاوت بود با چارچوب و پارادایم تصمیم سازیهای جامعه عربی آن دوران. آنچه برای آنان مطرح بود واکنش نشان دادن به هر نوع کنشی بود که نمیپسندیدند، حال به هر قیمت که تمام شود. این نشانه شجاعت و مردانگی و وفاداری به میراث اجدادی و افتخار قبیلهای و یا شخصی بود. در این میان محاسبه و شکل دادن به حوادث به گونهای که نتیجه نهایی به طور طبیعی منافع و مصالح را تأمین و تضمین کند، جایگاهی نداشت. مدیریت پیامبر به کلی متفاوت با این دیدگاه بود. مسئله این نبود که واکنشی سریع به آنچه اتفاق میافتاد، نشان داده شود، مهم این بود که زمینه متناسب با اهداف مورد نظر تغییر یابد و بلکه آن را تغییر دهند.»
👈برای مطالعه تمام مقاله کلیک کنید
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ از یهود بدتر
من تعجب میکنم از این که مسیح (ع) با آن همه تهذیب نفس و با آن همه دعوت به معنویات،چطور شده که مریدهایش بدتر شدند از یهو.د هم.
با اینکه از یهو.د نمیشود گفت کسی بدتر است.
- یهود اسـ.رائـ.یـ.ل را میگویم-
چه جور شده است که مریدهای او،
سران کشورهایی هستند که تمام بشر را دارند به آتش میکشند.
این، برای این است که علم را اینها دارند، علم سیاست دارند، علم صنایع دارند، همه چیز دارند،اما آنی که باید داشته باشند ندارند.
آنی که برای بشر مفید است ندارند
و آن، تهذیب نفس و معنویت.
... هر چه به سر بشر میآید از #علم میآید؛ علم بدون #تهذیب.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پیام آور رحمت
💠 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) نقل می کند که در یکی از جبهه های جنگ یک باران تندی آمده، بین حضرت (رسول اکرم (ص)) و بین سپاهیانش فاصله شد. نیروهای رزمی حضرت در آن طرف قرار گرفتند؛ حضرت هم تنها ماند و خسته شد و زیر یکی از این بوته ها سرگرم استراحت بود. دشمن هم فرصت را مغتنم شمرد، در کمینگاه کمین کرد و خود را به بالای سر حضرت رساند.
🔹مرحوم کلینی نقل می کند که این دشمن آمده، شمشیر کشیده؛ گفته: (من ینجیک)؟ سپاهیانت که آن طرف هستند، تو تنها هستی؛ بین شمشیر من و سرت هیچ فاصله ای نیست، چه کسی تو را نجات می دهد؟ حضرت که آنجا استراحت کرده بود، زیر آن شمشیر برّاق قرار داشت؛ در کمال شهامت و قدرت و طمانینه فرمود: (الله)! یعنی بین این شمشیر تیز و برهنه تو و سر من قدرت غیبی فاصله است.
🔹آن شخصی که مشرک بود، سُر خورد و افتاد و خودش یک طرف، شمشیر یک طرف؛ مرحوم کلینی از امام (سلام الله علیه) نقل می کند که حضرت برخواست و بالای سر او شمشیر کشید، فرمود: (من ینجیک)، حالا تو را چه کسی از دست من نجات می دهد؟ عرض کرد: (کن خیر آخذ)، کَرم و بزرگواری تو؛ حضرت فرمود: برو، بخشیدم*؛ این " پیغمبر " است!!
🔹این می شود (رحمه للعالمین)*، این می شود (لا تکلّف الّا نفسک)*، این می شود (علّمه شدید القوی)*، این می شود کسی که هنگام قبض روح عزرائیل (سلام الله علیه) اجازه می خواهد؛ از پیغمبر اجازه می خواهد.
🌷🌷🌷
📌 الکافی / جلد ۸ / صفحه ۱۲۷
📌 سوره انبیاء / آیه ۱۰۷
📌 سوره نساء / آیه ۸۴
📌 سوره نجم / آیه ۵
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
آیت الله #جوادی_آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام به همراه اطلاع رسانی مراسم چهارپایه خوانی شهادت امام رضا علیهالسلام تقدیم شما
یه روز میاد بقیع آباد میشه
برات سینه زدن آزاد میشه😭
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
⚡️آزمونی برای #شناخت
🎇گویند:گل پسری برای مراسم عروسی اش ليستی از اسامی دوستانش را كه بيش از 30 نفر بودند را به پدرش داد و از او خواست كه با دوستانش تماس بگيردو آنها را برای روز عروسی دعوت كند ، پدر هم قبول ميكند.
▪️روز عروسی ، پسر با تعجب دید كه فقط شش نفر از دوستانش آنجا هستند ،بشدّت ناراحت شد و به پدرش گفت: من از شما خواستم تمامِ دوستانم رادعوت كنيد اما اينها كه فقط شش نفر هستند.
▪️پدر گفت: من با تك تك دوستانت تماس گرفتم و به آنان گفتم مشكلی برای تو پيش آمده و به كمك آنها احتياج داری,و از آنها خواستم كه امروز اينجا باشند.
☑️بنابر اين پسرم نگران نباش ، دوستان واقعی تو کسانی هستندکه امروز درخدمت شمامی باشند .
دوست نَبوَد ، آن که در نعمت زند لاف یاری و برادر خواندگی
دوست آن دانیم که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درماندگی
📝چه خوش گفت شاعر :
وه چه خوش فرمودآن اهل طریق
این مثل در صحبت از یارو رفیق،
تا توانی میگریز از یار بد
یار بد بدتر بُوَد از مار بد،
ماربدتنهاهمین برجان زند
یاربد برجان و بر ایمان زند
👈مجال عیش محفل زیست آگاهانه را همراهی فرمایید.
⚡️تمثیلی زیبا از دلبستگی به دنیا
🔹مَثَلُ الدنيا مَثَلُ ماءِ البحرِكُلَّما شَرِبَ مِنهُ العَطشانُ ازدادَ عَطَشاً حتّى يَقتُلَهُ
🔹امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
دنيا به آب دريا مى ماند كه هر چه تشنه از آن بنوشد، تشنه تر مى شود تا سرانجام او را مى كشد.
📚تحف العقول : ۳۹۶
#استوری اطلاع رسانی مراسم چهارپایه خوانی شهادت امام رضا علیهالسلام
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
⚡️عزیز جان!ابدیت در پیش داریم
⚡️صائب و درنگ در تجسم عمل
به قدر رم ازین عالم، توانی آرمید آنجا
که اینجا هر که سستی کرد نتواند رسید آنجا
رواجی نیست در محشر عبادات ریایی را
به سیم قلب نتوان ماه کنعان را خرید آنجا
هلال جام می هر جا نماید گوشه ابرو
ز خجلت پشت سر خارد به ناخن ماه عید آنجا
در اقلیم مدارا ضعف بر قوت بود غالب
به مویی می توان کوه گرانی را کشید آنجا
میاسا از گرستن گر وصال کعبه می خواهی
که باشد جامه احرام از چشم سفید آنجا
به غربال بصیرت پاک گردان دانه خود را
که هر تخمی که کاری، یک به یک خواهد دمید آنجا
اگر بر دفتر عصیان، خط باطل کشی اینجا
نخواهی بر زمین از شرمساری خط کشید آنجا
ز خشکی، خرده ای کز تنگدستان در گره بستی
عرق خواهد شد و بر چهره ات خواهد دوید آنجا
اگر اینجا گشایی عقده ای از کار محتاجان
در جنت به رویت باز گردد بی کلید آنجا
نسازی تا به خون چون لاله اینجا چهره را رنگین
ز جوی شیر نتوان کاسه ها بر سر کشید آنجا
ره بی منتهای عشق دارد جذبه ای صائب
که نتواند شکار وحشی از دنبال دید آنجا
✏ «صائب تبریزی_غزل شماره ۳۲۱»
📝پ ن:
☑️آرامش پایدار در گریز از وابستگی ها و دلبستگی های ناپایدار دنیوی است.با سعی و تلاش می توان به آسایش پایدار رسید
☑️باسکه تقلبی و نماز و روزه و عمل ریایی نتوان به یاررسید
☑️توانایی و نیروی حقیقی درمدارا و همراهی بامردمان است
☑️دستیابی به حریم یار با ناله و زاری میسر شود.جامه احرام کوی یار چشم سفید شده از گریه و تضرع است.
☑️اعمال خویش از صافی حقیقت عبور ده .غربال گری ،در معرض آزمون ها قرار گرفتن دانه حقیقت را بارور می سازد.
☑️شرمساری در پیشگاه محبوب نتیجه باطل گرایی و سرکشی در برابر خواسته های او در دنیا.
☑️عرق شرمساری در پیشگاه خداوند نتیجه بخل و کوتاهی های تو در برابر محرومان است.
☑️چون گره از کار نیازمندی گشایی در حقیقت کلید خانه یار را به دست آورده ای
☑️دستیابی به نعمت های بهشتی در گرو شادمانی چهره و جان مردمان است.
🎇خلاصه مضمون غزل آن است که، دنیا و آخرت از هم جدا نیستند و مرگ امتداد حیات دنیوی است و اینجا کشتگاه است و آنجا برداشت می کنیم. و دقیقا آنجا عمل آدمی از خوب و بد تجسم می یابد.
🌷خوانش غزل و فایل صوتی در اینجا🌷
👈مجال عیش محفل زیست آگاهانه را همراهی فرمایید.
🔰درس بيست و دوم: دفع شبهه تحريف(8 و پایان)
🌅دلايل نفى تحريف
دلايل نفى تحريف بسيار و مبسوط است؛ آنچه در اينجا مىآوريم خلاصهاى از اين دلايل است:
1. گواهى تاريخ
2. ضرورت تواتر قرآن
3. مسأله اعجاز قرآن
4. ضمانت الهى
5. عرضه روايات بر قرآن
6.نصوص اهل بیت (ع)
دلایل شش گانه بالا را در پست های پیشین توضیح دادیم .
7. نظر علماى بزرگ شيعه
علماى شيعه، همواره قائل به تحريف نشدن قرآن بودهاند؛ البته برخى اخباريون افراطى- كه در زمره شاخصين علماى شيعه قرار نگرفتهاند- در اين زمينه مطالبى را گفتهاند كه نبايد به حساب عموم شيعه گذاشت. بى مناسبت نيست در اينجا به كلام يكى از بزرگان علماى اماميه درباره نفى تحريف قرآن اشاره كنيم:[ بيانات بزرگان شيعه را درباره نفى تحريف در كتاب« صيانة القرآن من التحريف» بهتفصيل آوردهايم.]
شيخالمحدّثين، ابوجعفر، محمدبنعلى بنالحسين بنبابويه صدوق (متوفاى 381) در رساله اعتقادات چنين مىگويد: «اعتقاد ما بر اين است قرآنى كه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل گرديده، همين قرآن موجود است كه در دست مردم قرار دارد با 114 سوره، بى كم و كاست؛ و هر كس به ما نسبت دهد كه قرآن را بيش از اين مىدانيم، دروغگوست»[اعتقادات شيخ صدوق همراه با شرح باب حادى عشر؛ ص 94- 93.].
ردّ اتهام؛ بسيارى از بزرگان علماى اهل سنّت- كه منصفانه مسأله تحريف را بررسى كردهاند- شيعه اماميّه را از تهمت قول به تحريف مبرّا دانستهاند. اولين كسى كه شهادت به نزاهت موضع شيعه داده است، ابوالحسن علىبناسماعيل اشعرى (متوفاى 324)- شيخ اشاعره و بنيانگذار مكتب اشعرى- است كه امروزه جهان تسنّن پيرو اين مكتب هستند. وى در اين زمينه چنين مىگويد:
«شيعه اماميه دو دستهاند: يك دسته كوته نظرانِ ظاهر بين كه فاقد انديشهاند و در مسائل دينى داراى نظر و آراى عميق نيستند. اينان قائل به تحريف در جهت نقص برخى كلمات بودهاند و دليل آنان رواياتى است كه نزد محققين طائفه فاقد اعتبار است؛ ولى همين دسته نسبت به زيادتى در قرآن، به كلى منكرند و مىگويند: هرگز در قرآن زيادتى رخ نداده است. دسته دوم، محققين و صاحبانِ نظر و اجتهادند كه هر دو جهت زيادت و نقص را منكرند. آنان مىگويند: قرآن همچنان كه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده، تاكنون دست نخورده است و از گزند تحريف، به طور مطلق، در امان بوده است و زيادت، نقص و تبديل و تغييرى در آن حاصل نشده است»[الف) مقالات الإسلاميين؛ ج 1، ص 120- 119. ب) صيانة القرآن من التحريف؛ ص 81- 79.].
همچنين برخى ديگر از علماى بزرگ اهل سنّت همچون استاد شيخ محمد محمد مدنى و محمد عبداللَّه درّاز از موضع شيعه دفاع كرده و به طور كلى اين نسبت را به شيعه ظالمانه دانستهاند.[صيانة القرآن من التحريف؛ ص 81- 79.]
الحمد لله رب العالمین .پایان مباحث کتاب آموزش علوم قرآن
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
#آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔶فصل دوازدهم : حب دنیا و پراکندگی خیال
9️⃣7️⃣قسمت هفتاد و نهم
🔶 يكى از نكات بزرگ در نماز:
☑️تقوى و پرهيز از مشتهيات نفسانيّه
☑️ترك هواهاى نفسانيّه و رياضات شرعيّه و عبادات و مناسك الهيّه،
☑️تقويت عزم و انقهار قواى ملكيّه در تحت ملكوت نفس است.
#اسرار_الصلاه
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
شناخت جن.استاد مخلباف 8.mp3
14.19M
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه هشتم)
🎤استاد: مرتضی #مخملباف
Almiqat.com
#جن #شیطان #ابلیس #قرآن
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
87.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند غروب خورشید از شبکه ولایت
🔹نگاهی به روایات شیعه و اهل سنت پیرامون مسمومیت و شهادت پیامبر گرامی اسلام
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کپی برداری دانشمندان از قرآن _ حقیقتی غیرقابل انکار
آیا دانشمندان غرب، دزد اندیشه ها بود یا پدید آورنده اندیشه ها؟
اولین بار این قرآن بود که از این علوم صحبت کرده است
الحمدلله علی نعمت القرآن
قرآن، نمی تواند کلام انسان باشد
علوم قرآنی فراتر از هر علمی ست
هر چه علم پیشرفت می کند بیشتر تسلیم قرآن می شود.
https://eitaa.com/rahighemakhtoom