eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 نشانه حکمت 🔹 این راه باز است. اگر این راه باز است وجود مبارك امام رضا به ما نشان می‌ دهد. به حضرت عرض كردند كه یكی از نشانه‌ های حكمت را به ما بگویید, فرمود خاموشی.[1] آدم این‌قدر پرحرف نیست! هر حرفی را نمی ‌زند! هر حرفی را نمی ‌شنود! این همه کتاب‎ ها، آیات الهی، تفسیر قرآن، نهج البلاغة و روایات اهل بیت، اینها را آدم بگذارد كنار به دنبال حرف‌ های فضای مجازی و امثال مجازی بگردد؟! فرمود «صَمْت» و ساكت بودن، مكتبی است! عد ه‌ای تلاش و كوشش می ‌كردند مواظب زبانشان باشند و پرحرفی نکنند، هر حرفی را نزنند، سكوت را یاد می گرفتند! بعد از اینكه این دوره را گذراندند، تمرین کردند؛ بعد از مدتی ساكت شدند و ورّاجی و پرحرفی نكردند، شدند سكّیت, از این مرحله به بخش سوم رسیدند شدند «ابن ‌السّكیت»؛ این کلمه «ابن و أب» که می‎ گویند ابوالفضائل، ابو فاضل، اینها نشانه صاحب و داشتن است, «ابن ‌السّكیت» كه از علمای بزرگ بود؛ یعنی او آن‌قدر مسلط بود كه جلو دهانش و قلمش را می گرفت. 🔹 آدم وقتی مواظب زبانش باشد, مواظب قلمش باشد، خدای سبحان به مكتوبات و به این ملفوظات قسم یاد می ‌كند، چه چیزی از این بهتر! اگر به قمر قسم یاد می‌ كند چون نور می‌ دهد, اگر به قلم قسم یاد می ‌كند چون نور می ‌دهد, مگر خدا به قلم قسم نخورد؟! مگر به مكتوبات قلم قسم نخورد؟! ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُون‏﴾[2] مگر لسان «احد القلمین» نیست و قلم هم «احد اللسانین» نیست؟! فرقی ندارد انسان چیزی بنویسد، خدا بفرماید من به مسطورات این قلم قسم یاد می‌ كنم؛ چون این مسطور و مكتوب, نور می ‌دهد یا سخن بگوید ملفوظِ او به جامعه نور می‌ دهد، اینها می ‌شود كرامت. [1]. قرب الإسناد (ط ـ الحدیثة)، النص، ص369؛ «مِنْ عَلَامَاتِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ وَ الصَّمْتُ، إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِكْمَةِ، إِنَّ الصَّمْتَ يُكْسِبُ الْمَحَبَّةَ وَ هُوَ دَلِيلٌ عَلَى الْخَيْر». [2]. سوره قلم، آیه1 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396 /04/29 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa ☘☘☘ @rahighemakhtoom
📌 این منم که..... 👇👇👇
📌 این منم که.... از قراین و شواهدى که در دست داریم، چنین به نظر می‌رسد که اگر همۀ انسان‌هاى در خاک خفته را زنده کنیم و همۀ زندگان را جمع‌آورى نموده، همۀ آنان را در یکجا کنار هم قرار بدهیم و از هر یک از آنان خواهش کنیم که جمله‌اى دربارۀ خود بگویید و بروید، به استثناءِ رهروان منزلگه کمال که در اقلیت اسف‌انگیزى هستند، هر امتیازى که براى ابراز افتخار بگویند، از این قبیل خواهد بود: ➖این منم که با هوش و قدرتى که داشتم، هرچه خواستم کردم! ➖این منم که ثروت‌ها اندوختم! ➖این منم که سالیان متمادى همه را زیردست خود نموده، سَرورى کردم! ➖این منم که راه‌هاى کوتاه‌تر براى نابود کردن مخالفانم کشف کردم! ➖این منم که در شناخت اصول رقابت‌هاى کُشنده، به کشفیات تازه‌اى نائل شدم! ➖این منم که تازه‌گویى‌ها نموده، بشر را از فعالیت‌هاى مغزى و روانى منصرف کرده، به پایین‌تر از شکم متوجه ساختم! ➖من داراى فرزندان قدرتمند و عشیرۀ نیرومندى هستم! ➖این منم که توانستم مقدس‌ترین وسایل پیشرفت مانند مذهب و علم و عدل و قانون را دستاویز خودخواهى‌هایم نمایم! ➖این منم که حیله‌گرى‌ها و چاره‌سازى‌ها به راه انداختم تا حق را باطل و باطل را حق جلوه دهم! ➖این منم که توانستم مردم را با نشان دادن شوره‌زارها، از چشمه‌سارهاى زلال حیات که با عرق جبین و تکاپوهاى خستگى‌ناپذیر به دست می‌آوردند، منصرف نموده، در بیابان‌هاى خشک و سوزان خودخواهى‌هایم سرگردانشان نمایم! آرى این منم که توانسته‌ام با صدها وسیلۀ فکرى و مادى، الفت و محبت و یگانگى مردم را به خصومت و تنفر از یکدیگر تبدیل نمایم! جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، ج ۳، ص ۱۰۴ و ۱۰۵، چاپ قدیم (۲۷ جلدی) @rahighemakhtoom
🗣چطور به مقصود متکلم از کلامش می رسیم؟ ‌ @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی @rahighemakhtoom ✔️عطر تقوی، لازمه ی اداره شهر و کشور بالأخره آدم بايد بويي، خاصيّتي داشته باشد! 🔅🔅🔅 🔸يك سواد متوسط براي يك شهر كافي است اما با يك تقواي صد درصد.مردم وقتي طهارت تقوا، بوي تقوا، عطر تقوا را از يك امام جمعه، امام جماعت، از يك واعظ، از يك مدرّس استشمام كنند شيفته او هستند.هر كس بخواهد شهري را اداره كند لازم نيست حالا علامه طباطبايي بشود؛ بر فرض حالا اگر كسي علامه طباطبايي شد اين فقط بايد در حوزه بنشيند و كتاب بنويسد، اين ديگر به درد مردم نمي‌خورد. 🔸يك سواد متوسط و يك تقواي صد درصد، شهري را، كشوري را اداره مي‌كند.مگر ممكن است به مردم بگويند آقا شما از اين گُل استفاده كنيد، از عطر استفاده كنيد؟!؛ خود عطر، جاذبه‌اي دارد كه تمام شامّه‌ها را جذب مي‌كند.بالأخره اگر ما در حدّ گياهان هم بخواهيم زندگي كنيم يا بايد عود باشيد يا عبير؛ و اگر در حدّ حيوانات است يا بايد مُشك باشيم يا عنبر. 🔸بالأخره آدم بايد بويي، خاصيّتي داشته باشد؛ بعضي از چوب‌ها هستند كه فقط به درد هيزم شدن مي‌خورند، اما مي‌بينيد بعضي از چوب‌ها هستند كه مي‌شود عود.اين عود، چوبي بيش نيست اما فضايي را معطّر مي‌كند؛ عَبير هم فضايي را معطّر مي‌كند؛ آن نافه آهو هم بالأخره گوشه‌اي از بدن آهوست، آن عنبر هم گوشه‌اي از بدن ماهي‌ است. 🔸بالأخره انسان اگر در حدّ حيات حيواني هم زندگي بكند بايد فضا را معطّر كند؛ اگر در حدّ گياهي هم زندگي بكند بايد فضا را معطّر كند.تقوا واقعاً معطّر است، عدل واقعاً معطّر است، ادب واقعاً معطّر است.اين با عقل عملي حل مي‌شود؛ اين‌كه شده آقاي بهجت، آن‌كه شده آقاي خوانساري، آن‌كه شده آقاي قاضي.مردم شيفته آن طهارت و طيب‌اند كه «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ» ... وقتي مي‌بينند اين راه معطّر است ... اگر فهميدند فقير الي الله‌اند به طرف الله مي‌روند. 🔸خب كدام راه مي‌روند؟ كدام جادّه مي‌روند؟ ... آ‌ن جادّه‌اي كه كَلِم طيّب مي‌رود؛ آن تقوا، آن عدل، كَلِم طيّبي است كه به سرعت، انسان را به لقاي الهي مي‌رساند و راحت مي‌كند كه «رزقنا الله و إيّاكم ان‌شاءالله». 🔹فراز پایانی درس تفسیر قرآن سوره فاطر، آیات 12 الی 17 ☘️☘️☘️ 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
نساء 37.mp3
5.92M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. ☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی @rahighemakhtoom 📌 هر عالمي عاقل نيست ! 📜هر عالمي عاقل نيست و هر عاقلي هم اهل خشيت نيست ... رسمي و اسميِ حوزه و دانشگاه، اين اصلاً در تقسيم نيست؛ اين را مي‌گويند علم رسمي و اسمي، آن علمي كه به عمل بنشيند اين در تقسيم است... 📜در سوره مباركه «» فرمود علم يك نردبان است، اين نردبان را شما به دست چه كسي مي‌خواهيد بدهيد؟ اگر به دست يك مقنّي چاه‌كن بدهيد اين با اين نردبان مي‌رود ته چاه! اگر به دست يك فنّان بدهيد با اين مي‌رود سقف و تزيين مي‌كند ... 📜فرمود «وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ» يعني بايد اين نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روي دوش علم پا بگذارد بالا برود ... و اگر علم شده نردبان، به دست مغنّي نيفتاد، به دست افتاد و انسان مصداق «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» شد، بالا آمد مي‌شود عاقل. 📜وقتي شد «عُبد به الرحمن» مي‌شود، وقتي «عُبد به الرحمن» شد اهل خشيت مي‌شود، ناله مي‌شود، گريه مي‌شود، «و سلاحه البكاء» مي‌شود، آن وقت هم از خدا راضي است هم خدا از او راضي است... 📜اينها زمينه‌اش علم است؛ علم توحيدي نردبان خوبي است كه انسان را عاقل مي‌كند؛ علامت عقل هم خشيت است، وقتي خشيت شد به رضوان بار مي‌يابد، راضيه مي‌شود، مرضيه مي‌شود، مطمئنه مي‌شود، بعد شايسته خطاب است كه بيا بالا! (يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ٭ ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ) ... 📜ما در همه امور موظّفيم باشيم حتي در هراس و اميد؛ اگر مي‌ترسيم فقط از خدا بترسيم و اگر اميدواريم فقط به خدا اميدوار باشيم. 📜ديگر «خدا و خلق خدا»، «از خدا و از خلق خدا» اين ديگر با سازگار نيست. 📚گزیده درس تفسیر /سوره فاطر، آیات 27 الی 30 ☘☘☘
بسم الله الرحمن الرحيم برداشت از آیات 1 تا 5 📜مرحله 📁از این آیات استفاده می شود که پروردگار متعال صاحب، مالک و مربی تمام عوالم وجود است و همیشه دست در کار است. او به همه مخلوقاتش مهربانی می کند که با تکرار کلمه الرحمن این معنی را به ما فهمانده است. 📁به مؤمنین و کسانی که راه تزکیه نفس را پیموده اند مهربانی خاصی دارد و آنها را از راهنمائی های خاصی برخوردار می کند که با تکرار کلمه الرحیم در این سوره این معنی را به ما می فهماند 📁 و انسان باید در مراحل تزکیه نفس قدم بردارد تا مشمول این مهربانی خاص واقع گردد و سپس زمینه عبودیت کامل که جز خدا را نپرستد و بنده رسمی خدا بشود و از شیطان و نفس امّاره بالسوء نجات پیدا کند بوجود آورد که از کلمه ایّاک نعبد استفاده می شود. ☘☘☘ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌زیارت خدا از (ع) سئوال کردند که و را برای ما کنید؛ حضرت این جمله های اقامه را معنا کرد که ( ) یعنی چه، و ( ) ... معنا کرد تا رسیدند به ( ) ؛ این را مرحوم (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحیدشان نقل کردند. به حضرت عرض کردند: قَد قَامَتِ الصّلاه یعنی چه؟ فرمود: (حانَ وَقتُ الزّیارَه). ما می رویم، را می کنیم؛ می خوانیم، خدا را زیارت می کنیم. فرمود: حانَ وَقتُ الزّیارَه. اگر کسی وارد نماز بشود و مَزور خود را نبیند، اَلوَیلُ لِلمُصَلّین، (وَیل لِلمُصَلّین . اَلَّذینَ هُم عَن صَلاتِهِم ساهُون). فرمود: نماز زیارهُ الله است، است. 🔶️ ر.ک التوحید للصدوق / صفحه ۲۴۱ و سوره ماعون / آیات ۴ و ۵ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۱ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
@rahighemakhtoom 📌 تدبیر الهی 🔹 ما ائمه (علیهم السلام) را به عنوان امامت با جان و دل پذیرفتیم، آنها می‌ فرمایند راه ما را طی كنید! افراد عادی راه آنها را طی می ‌كنند، یعنی سعی می ‌كنند به دستورهای آنها عمل كنند كه اینها كار خوبی است؛ اما خواصّ از امت, علمای از امّت تلاش می‌ كنند ببینند كه آنها چه راهی رفتند كه این علمای الهی راهی همان راه بشوند، منتها در حدّ خودشان. 🔹 یك بیان نورانی از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) است، همان بیان نورانی از وجود مبارك حضرت حجّت (سلام الله علیه) است[1] كه ولی ماست, امام زمان ماست, مسئول مستقیم ماست و ما هم مسئولیت مستقیم در برابر آن حضرت داریم, هر لحظه از امور ما به اذن خدا آگاه است, آن بیان نورانی كه مشترك است بین امام اول و آخر (علیهم السلام) كه هر دو فرمودند, فرمودند ما در مكتب «الله» داریم تربیت می ‌شویم: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا»؛[2] ما مصنوع و دست ‌پرورده پروردگار هستیم. همه عالم را خدا می ‌پروراند، او «ربّ‌العالمین» است؛ اما همان‌ طوری كه در مثال باغ و بوستان اشاره شد كه برخی از نهال ‌ها را خود آن مدیركلّ با دست خود غرس می‌ كند و بعضی ‌ها را هم با دست زیرمجموعه خود, در جریان ﴿أَنْبَتَها﴾ این‌طور بود که ﴿وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً﴾[3] و درباره خصوص مریم (سلام الله علیها) هم فرمود: ﴿وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً﴾،[4] درباره مصنوع بودن, مخلوق بودن, تحت تدبیر بودن هم همان ‌طور است. وجود مبارك حضرت امیر همین را فرمود, وجود مبارك امام زمان همین را فرمود این در بیانات نورانی حضرت در نهج ‌البلاغه هست، آن هم در بیانات نورانی توقیعات مبارك حضرت است: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا»؛ ما مصنوع خدا هستیم، كسی ما را نساخت، كسی ما را پرورش نداد، تربیت نكرد، معلّم ما او, مدیر ما او, مربّی ما او, راهنمای ما او و دیگران زیر مجموعه تدبیر و تربیت و هدایت ما به سر می ‌برند: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا». 🔹 عالمان دین سعی می ‌كنند این راه را خصوصی طی كنند، آن راه عمومی كه سر جایش محفوظ است. هرگز همّت شما این نباشد كه جامعه شما را بپذیرد، همّت شما این باشد كه خدایی كه جامعه ‌آفرین است بپذیرد! وقتی او پذیرفت كلّ كارها حل می ‌شود، آن وقت توفیقی عطا می‌ كند انسان هم خودش مهتدی می ‌شود و هم هادی دیگران می ‌شود. [1] . الغیبة (للطوسی)، متن، ص286؛ «نَحنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الخَلقُ بَعدُ صَنَائِعُنا». [2] . نهج البلاغه (للصبحی صالح)، نامه28. [3] . سوره نوح، آیه17. [4] . سوره آل عمران، آیه37. 📚 سخنرانی در مراسم شروع سال تحصیلی حوزه علمیه دماوند تاریخ: 1393/06/15 ☘☘☘ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ (132) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 8 ـ وحدت و كثرت صراط در بحث تفسيري گذشت كه صراط مستقيم، بر خلاف سبيل، واحد است، نه كثير و سرّ كثرت ناپذيري صراط اين است كه از خداست و به طرف اوست و آنچه از خداست و به سوي خداست واحد است و اختلاف، تخلّف و تناقض نمي پذيرد[بحث مبسوط درباره‌ي وحدت و كثرت صراط ذيل آيه‌ي 153 سوره‌ي انعام خواهد آمد.]؛ مثلاً، قرآن كريم چون از خداي سبحان است، سراسرِ آن هماهنگ و منسجم است و برهان مصونيت قرآن از اختلاف نيز همين است كه از جانب خداست: (أفلا يتدبّرون القرآن ولوكان مِن عند غيرالله لَوَجدوا فيه اختلافاً كثيراً)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 82.]. پس آنچه از نزد خداست اختلاف بردار نيست؛ همان گونه كه آنچه از نزد غير خداست وحدت پذير نخواهد بود و اين دو مطلب يكي از مفهوم و ديگري از منطوق اين آيه‌ي كريمه استفاده مي شود. 📐 آنچه از نزد خداست اگر كثرتي هم داشته باشد، كثيرِ هماهنگ است و آنچه از نزد غير خدا و محصول هوا و هوس است گرچه به ظاهر متحد باشد در واقع مختلف است و بر همين اساس حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) خطاب به هواپرستان فرمودند: «أيها الناس! المجتمعة أبدانهم المختلفة أهوائهم»[ نهج البلاغه، خطبه 29، بند 1.]. هوا در برابر خداست. از اين رو گرچه به ظاهر مجتمع باشد، در حقيقت مختلف است. بر اين اساس كثرتي كه در قرآن كريم براي صراط مطرح است، مزاحم با وحدت آن نيست، بلكه كثرت آن نظير كثرت قواي نفساني و حواس ظاهري و باطني اوست كه در عين تعدّد، بر اثر وحدتِ روح، منسجم و هماهنگند و همه در پي برآوردن خواسته هاي انسانند. 📁 توضيح اين كه، صراط در قرآن كريم، گرچه تثنيه و جمع ندارد، ولي با تعبيري مانند «كلّ» تعدد و كثرت آن مطرح شده است؛ مثلاً در نقل سخنان حضرت شعيب (عليه السلام) خطاب به قومش مي فرمايد: (ولا تقعدوا بكلّ صراطٍ) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 86.]؛ بر هر صراطي ننشينيد، تا مردم بتوانند راه خدا را بپيمايند[معناي نهي حضرت شعيب (عليه السلام) با توجه به اين سخن شيطان كه به خداي سبحان گفت: بر سر راه انسانها براي رهزني كمين مي كنم: لَأقعُدَنَّ لهم صراطك المستقيم (سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 16)، اين است كه از شياطين نباشيد. اگر كسي مانع عملِ خير يا فهم صحيح يا آراسته شدن به خُلق خوبي شد، او نيز شيطاني است به صورت انسان كه در كمين راهيان صراط نشسته است.]. ☘️☘️☘️ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (133) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 8 ـ وحدت و كثرت صراط 📐 بر اساس بحث گذشته، صراط يك واحد هماهنگ است؛ همانند نور آفتاب كه اشيا و مكانهاي مختلف و متكثر را روشن مي كند اما يك نور است؛ زيرا مراد از اين وحدت، خصوص وحدت عددي نيست تا با تعدّد منافات داشته باشد؛ چون ممكن است چيزي داراي وحدت انبساطي و گسترده باشد كه بر اثر برخورد با قوابل متعددْ كثير گردد، ليكن وحدت واقعي آن محفوظ است. بنابراين، كثرتي كه از عنوانِ «كلّ صراط» استفاده مي شود يا ناظر به شئون، مقاطع، منازل و مراحل همان صراط واحد مستقيم است و يا معناي سبيل را به همراه دارد كه تعدّدپذير است. قرآن كريم پيروي از صراط مستقيم را عامل وحدت و نجات از تفرقه، و پيروي از سُبُل انحرافي را مايه‌ي تشتت معرفي مي كند: (وأنّ هذا صراطي مستقيماً فاتّبعوه ولا تتّبعوا السُّبُل فتفرّق بكم عن سبيله) ▪ [ سوره‌ي انعام، آيه‌ي 153. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) براي تبيين اين آيه‌ي كريمه، خطي مستقيم و در اطراف آن خطوط ديگري رسم كردند و آنگاه فرمودند: «اين خط مستقيم، راه رشد است و اين خطوطديگر راههايي است كه بر سر هر يك از آنها شيطاني است و به آن راه دعوت مي كند» و سپس اين آيه را تلاوت فرمودند. (جوامع الجامع، ج1، ص427؛ درّالمنثور، ج3، ص385).]. 📁 صراط مستقيم هر گونه كثرت و پراكندگي را منسجم مي كند و سُبُل متفرق هرگز اتحادپذير نبوده، به يك جا نخواهد رسيد، همان گونه كه اهل جهنم اتحادي ندارند: (كلَّما دخلت أُمّةٌ لعنت أُختها) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 38.]؛ آنان پيوسته همتايان خود را لعنت مي كنند؛ اما بهشتيان كه خداي سبحان هر گونه اختلاف وغِلّ را از سينه هايشان زدوده است: (ونزعنا ما في صدورهم من غِلٍّ) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 43.]، در بهشت هيچ گونه اختلافي با هم ندارند و خدا را بر زدودن اندوه از دلهايشان سپاس مي گويند: (الحمد لله الّذي أذهب عنّا الحَزَن) [سوره‌ي فاطر، آيه‌ي 34.]و اصحاب صراط مستقيم در دنيا همان اصحاب جنّت در آخرتند: (قل كلٌّ متربَصٌ فتربّصوا فستعلمون مَن أصحاب الصّراط السوِيّ ومَن اهتدي)[ سوره‌ي طه، آيه‌ي 135.]. ☘☘☘ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
5dc4513477dbda646de634cd_9066634252305413924.mp3
493.2K
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان:4دقیقه 📈جزء سی ام -سوره غاشیه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره اعلی 📁 سوره اَعلی هشتاد و هفتمین سوره و از سوره‌های مَکّی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. نام سوره (اعلی‌) از آیه اول آن گرفته شده و به معنای «برتر» است. آیات ابتدایی سوره، پیامبر(ص) را به تسبیح خداوند فرا می‌خواند و سپس هفت صفت برای خداوند برمی‌شمرد و در ادامه از مؤمنان خاشع و کافران شقی و عوامل سعادت و شقاوتِ این دو گروه سخن می‌گوید. 📁 در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده است که هر کس این سوره را بخواند، خداوند به ازای هر حرفی که بر ابراهیم، موسی و محمد(ص) نازل کرده، ده حسنه می‌دهد. در روایات همچنین آمده است که پیامبر(ص) این سوره را دوست می‌داشت. 📐 سوره اَعلیٰ را به این مناسبت «‌اَعلی‌ٰ» می‌نامند که با تسبیح پروردگار بلندمرتبه آغاز می‌شود. اعلی به معنای برتر، بلند و بالای هر چیزی است. 📐 سوره اعلیٰ جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول هشتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتادوهفتمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن قرار دارد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
سوره اعلی.منشاوی
360.6K
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان:3دقیقه 📈جزء سی ام -سوره اعلی 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت2:معرفی کلی تفسیر سوره اعلی سوره اعلیٰ ۱۹ آیه، ۷۲ کلمه و ۲۹۶ حرف دارد و جزو سوره‌های مُفَصّلات (دارای آیات کوچک و متعدد) و آخرین سوره از سوره‌های مُسَبّحات (آغازشده با تسبیح الهی) است. در تفسیر مجمع البیان آمده است برخی گفته‌اند مراد از تزکیه و صلاة در آیه ۱۴ و ۱۵، زکات فطره و نماز عید است. اما ممکن است اشکال شود این سوره مکی است و در آن زمان نه زکاتی بود و نه نماز عید. در پاسخ آن گفته شده ممکن است آیات ابتدایی این سوره در مکه و آیات پایانی آن، از جمله آیات ۱۴ و ۱۵، در مدینه نازل شده باشد. سیدهاشم بحرانی در تفسیر البرهان ذیل آیه ۱۴ می‌نویسد از امام صادق(ع) نقل شده است: روزه با پرداخت زکات فطره کامل می‌شود، همچنان که نماز با درود فرستان بر پیامبر(ص) به کمال خود می‌رسد. پس هر کس روزه بگیرد، اما به عمد زکات فطره را وا گذارد، روزه‌ای از برایش نیست و هر کس نماز بخواند و بر پیامبر(ص) درود نفرستد و عمداً آن را وا گذارد، نمازی از برایش نیست. خداوند عزوجل زکات فطره را بر نماز مقدم داشت و فرمود: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّىٰ وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّىٰ». 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت3:معرفی کلی تفسیر سوره اعلی 📝 تعداد انبیا و کتاب‌های آسمانی آیه پایانی سوره اعلی نشان می‌دهد حضرت ابراهیم و موسی(ع) نیز کتاب آسمانی داشتند. در روایتی، ابوذر نقل می‌کند: به پیامبر عرض کردم انبیا چند نفر بودند؟ فرمود: ۱۲۴ هزار نفر. ... سپس پیامبر(ص) فرمود ای ابوذر چهار نفر از انبیا عرب بودند: هود، صالح، شعیب و پیامبر تو. گفتم ای رسول خدا خداوند چند کتاب نازل کرد؟ فرمود: ۱۰۴ کتاب. ده کتاب بر آدم، پنجاه کتاب بر شیث، بر اخنوخ که ادریس است سی کتاب و او نخستین کسی است که با قلم نوشت، و بر ابراهیم ده کتاب و نیز تورات را بر موسی و انجیل را بر مسیح و زبور را بر داوود و فرقان را بر پیامبر اسلام نازل کرد. 📝 آیات مشهور سوره اعلی «إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَىٰ: او (خداوند) آشکار و نهان را می‌داند».(آیه ۷) در تفسیر این آیه آمده است، آشکار و نهان برای خداوند یکی است؛ چراکه هرچه هست، چه پیدا و چه ناپیدا، مخلوق اوست.ملاصدرا نیز می‌نویسد این آیه علم را برای خداوند ثابت می‌کند و خداوند را از جهل و نقص دور می‌کند. ⏪ این آیه در شعر فارسی نیز بازتاب داشته است. سعدی شیرازی می‌سراید: بر او علم یک ذره پوشیده نیست که پیدا و پنهان به نزدش یکی است ⏪ در تفسیر مجمع البیان از پیامبر(ص) نقل شده است هر کس این سوره را بخواند، خداوند به ازای هر حرفی که بر ابراهیم، موسی و محمد(ص) نازل کرده، ده حسنه می‌دهد. همچنین از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که پیامبر(ص) این سوره را دوست می‌داشت. ⏪ از امام صادق(ع) نیز نقل است کسی که سوره اعلی را در فرایض (نماز واجب) یا نوافل خود بخواند، روز قیامت به او گفته می‌شود از هر یک از درهای بهشت می‌خواهی وارد شو ان شاء الله. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅 🔅 🔅 📌 نگاشت 4 :محتوای نموداری تفسير سوره اعلی 📜بنابر تفسیر نمونه، سوره اعلیٰ از دو بخش تشکیل شده است: روی سخن در بخش نخست به شخص پیامبر(ص) است و دستورهایی درباره تسبیح خداوند و ادای رسالت به آن حضرت می‌دهد. همچنین اوصاف هفت‌گانه خداوند در این بخش آمده است. در بخش دوم خداوند از مؤمنان خاشع و کافران شقی سخن می‌گوید و عوامل سعادت و شقاوت این دو گروه را بیان می‌کند. 📁محتوای سوره اعلی حقانیت رسالت توحیدی پیامبر گفتار دوم: آیه۱۴-۱۹ دلایل حقانیت دعوت توحیدی پیامبر گفتار اول: آیه ۱ - ۱۳ وظایف پیامبر در تبیین توحید دلیل اول: آیه۱۴-۱۷ رستگاری خداپرستان وظیفه اول: آیه ۱-۵ تسبیح خدای برتر دلیل دوم: آیه ۱۸-۱۹ گواهی کتاب‌های پیامبران به توحید وظیفه دوم: آیه ۶-۱۳ ابلاغ توحید به حق‌جویان ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 و در یک مسیر 📜 در روايتي در اول كتاب القرآن كافي حضرت امام باقر علیه السلام مي فرمايد: روز قيامت از صف مؤمنين و شهدا و انبياء عبور مي كند و به صحنه محشر مي آيد، كسي گفت آقا مگر هم زنده است؟ حضرت فرمود «رَحِمَ اللَّهُ الضُّعَفَاءَ مِنْ شِيعَتِنَا إنّهم أهل تسليم» من مي گويم اينطوري مي آيد، تو مي گوئي مگر مي شود؟! 📜حضرت عالم به جميع حقايق كتاب است، معتصم بالكتاب است، امام سجاد (عليه السلام) فرمودند كه از شئون امام، است و عصمت از صفات باطني است؛ گفت آقا يعني چه؟ حضرت فرمود المعتصم بحبل الله أي كتاب الله امام تمام مراتب وجودش معتصم به جميع مراتب كتاب است، لذا مراتب كمال انسان همان گونه كه مترتب بر مراتب درك است؛ اقرء وارقع، و تابع مراتب ولايت است: «هُمْ وَ اللَّهِ يَا عَمَّارُ دَرَجَاتٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ بِوَلَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ إِيَّانَا يُضَاعَفُ لَهُمْ أَعْمَالُهُمْ وَ يَرْفَعُ اللَّهُ لَهُمُ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى» 📜 در كافي شريف هست كه حضرت فرمودند «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَمُ» يعني يهدي إلي الامام اگر كسي اهل قرآن شد دستش به امام مي رسد؛ لذا آنهايي كه به امام نرسيدند به نرسيده اند؛ بي جا است كسي بگويد فلاني ها را گرفتند و ما اهل البيت را. اينطور نيست. ☘☘☘ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
📌 استفاده ابزاری از ممنوع 🍀نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: 💫✨ را وسیله‌ی نان‌خوری خود قرار ندهید و از آن برای افزودنِ دنیای خود بهره نبرید. 💫بدترین امّت من کسی است که از برای ساختن و آبادکردن دنیایِ خود بهره برد. 📕 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
📌 دوری از قرآن مشکل بزرگ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
.📌عاشقان ریاست شایسته دلسوزی @rahighemakhtoom 👇👇👇
.📌عاشقان ریاست شایسته دلسوزی 📁تاکنون علت این مسئله روشن نشده است که چرا صاحب‌نظران و روشنفکران جوامع انسانى دربارۀ توبیخ و ممنوعیت بردگى، سخن‌ها گفته و داد و فریادها به راه انداخته‌اند، ولى دربارۀ عشاق ریاست که شایستۀ دلسوزى بیشترى هستند، سخنى قاطعانه نگفته و ممنوعیت آن را اعلان ننموده‌اند؟! 📁به راستى آیا عشق به ریاست می‌تواند با عشق به شخصیت سازگار باشد؟ یعنى آیا می‌توان هم به منِ انسانى عشق ورزید و هم عاشق ریاست بود؟ اگر این مطلب را بپذیریم که انسان ریاست‌پرست، اسیر یکى از مختصات خود طبیعى است که مفهومى جز «من از همه برترم» ندارد، تصدیق خواهیم کرد که این گروه به دلسوزى بیشتر از بردگان استحقاق دارند. این حقیقت شبیه به آن است که یکى از انسان‌شناسان دوران جدید گفته است که: «اگر مقدار کمی از آن اشک‌هایی که برای شکم‌های گرسنه و بدن‌های برهنه ریخته شده است، دربارۀ ارواح گرسنۀ معرفت و فضایل انسانی و برهنه از لباس شرافت و کرامت، بر رخسار بشر سرازیر می‌شد، نه روحی گرسنه و برهنه بر روی زمین می‌ماند و نه شکمی گرسنه و بدنی برهنه.» 📁این تشبیهات و مباحث، همه و همه مربوط به ریاست معمولى است که یکى از مختصات «خود طبیعى» می‌باشد، نه مدیریت انسان‌ها به عنوان شخصى امین که امتیاز مدیریت را امانتى تلقى کرده به حکم «من انسانى» خود را موظف به اداى آن امانت الهى می‌بیند. 📁نخستین سرمایه‌ای را که ریاست‌پرستان معمولى از دست می‌دهند، قدرت رویاروی قرار گرفتن با خویشتن می‌باشد. و آخرین نقدینه‌ای که از دست این بردگان خندان به در می‌رود، کیمیاى وجود آنان است که می‌توانستند مِس وجود خود را به قول گذشتگان مبدل به طلا نمایند. 📚جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، ج ۳، ص ۱۱۳ و ۱۱۴، چاپ قدیم (۲۷ جلدی) @rahighemakhtoom