🍁 بیان آیات 2⃣ و3⃣ سوره عادیات🍁
✳ تفسیر المیزان
فَالمورياتِ قَدحا2⃣
🔹كلمه ( #موريات ) #جمع اسم #فاعل از مصدر ( #ايراء) است، كه به معناى برون كردن #آتش (از سنگ #چخماق ) است، و كلمه ( #قدح ) به معناى زدن به #ضرب است وقتى گفته مى شود: (قدح فاورى ) معنايش اين است سنگ و چخماق را به #هم كوبيد، و #جرقه بيرون آورد. و منظور از اينكه #اسبان_عاديات را توصيف كرده به (موريات قدحا) اين است كه اين اسبان در هنگام دويدن در زمين #سنگزار جرقه هايى از #برخورد نعلهايشان به سنگ زمين بيرون مى جهد.
🍁🍁🍁🍁🍁
ولى #بعضى ها گفته اند: مراد از ( ايراء) #مكر جنگندگان در ميدان جنگ است.
#بعضى ديگر گفته اند: منظور آتش #افروختن است.
#بعضى ديگر گفته اند: منظور #زبان_مردان است كه آتشها مى افروزد، و با پاره #سخنان سخت و ناهنجار خود #فتنه ها مى انگيزند، ليكن اين اقوال سخنانى #ضعيف است.
🍁🍁🍁🍁🍁
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
@rahighemakhtoom
🍁 بیان آیات 3⃣ سوره عادیات🍁
✳ تفسیر المیزان
فَالمُغيراتِ صُبحا3⃣
🔹كلمه ( #مغيرات ) جمع #مونث اسم فاعل از باب افعال ( #اغاره ) است، و (اغاره ) و همچنين (غاره ) به معناى #سواره هجوم بردن بر #دشمن به طور ناگهانى است، و اين جمله كه به #ظاهر و مجازاً صفت #خيل قرار گرفته، در واقع صفت سوارگان #صاحب_خيل است، و معنايش اين است كه:
سوگند مى خورم به سوارگان كه در هنگام #صبح و #بناگهانى بر دشمن هجوم مى آورند.
🍁🍁🍁🍁🍁
ولى #بعضى گفته اند: مراد از #مغيرات، شترانى است كه سوارگان خود را در روز #قربان از مشعر به منى مى آورند، #سنت هم همين است كه از #مشعر حركت نكنند تا آفتاب روز #عيد طلوع كند، و اغاره در اينجا به معناى غارت بردن #نيست، بلكه به معناى #سير_سريع است.
ولى اين تفسير از اين نظر كه #خلاف ظاهر كلمه اغاره است درست نيست.
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
@rahighemakhtoom
#تذکر_قرآنی
✅هیچگاه از بزرگی #سپاه_دشمنان_خدا و امکانات و تبلیغاتشان نترسید و کنار نکشید... مگر اینکه برای اجرای تاکتیکی جدید، کمی عقب بکشید!
🔴وگرنه جهنم، مکان ظهور غضب پروردگار عالم، منتظر شماست...
♦️ #استکبار جهانی و داخلی در چشمانمان بزرگ نباشد، همه نابودشدنی هستند...
💠 @rahighemakhtoom
اگر راه را نادرست برویم، #رضاخان دیگری در راه است!
🔰آیت الله جوادی آملی:
ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭﺍﻥ، ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻗﻠﻢ ﻫﺎ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﻢ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻗﻠﻢ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﮑﺘﻮﺏ ﻣﺎ ﻗﺴﻢ ﺑﺨﻮﺭﺩ؛ ﭼﺮﺍ ﺍﯾﻦ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻣﯽ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪ؟ ﻣﮕﺮ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻗﻠﻢ ﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﭼﺮﺍ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﯼ ﻧﻨﻮﯾﺴﯿﻢ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺬﯾﺮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺪﮔﻮﯾﯽ ﮐﻨﻨﺪ؛ ﺁﺛﺎﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺩﺭ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺁﺗﺶ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﻓﺤﺶ ﺍﺳﺖ، ﺧﻄﺮﯼ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺪ ﺁﻥ ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﺍﻩ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﻭﯾﻢ ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﺳﺖ!
ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ ﮐﺸﻒ ﺣﺠﺎﺏ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ، ﺣﺴﯿﻨﯿﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﺮﺍﺏ ﮐﺮﺩ، ﻋﻤﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﺎ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺎﻥ ﺣﻖ ﻣﻨﺒﺮ ﺭﻓﺘﻦ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﯾﻦ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﻨﺪ ﺑﺮﺧﯽ ﺑﺎ ﻟﺒﺎﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍﻩ ﻣﯽ ﺭﻓﺘﻨﺪ، ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻮﻗﻮﻓﺎﺕ ﺭﺍ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻣﺘﻮﻟﯽ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺻﺪﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻧﻤﯽ ﺁﻣﺪ .
❗️ﺍﮔﺮ ﺫﺭﻩ ﺍﯼ ﺩﯾﻦ ﺁﺳﯿﺐ ﺑﺒﯿﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮐﻔﺎﺭ ﻋﺎﺩﯼ ﯾﮏ ﺟﺎ ﺑﺴﻮﺯﺍﻧﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ!
(🔷 ۲۹ فروردین۹۷ - درس تفسیر
@tafsire_tasnim1
@rahighemakhtoom
🔻علامه حسن زاده آملی:
💠 «از اهمّ مراقبات این است که انسان، مواظب واردات و صادرات دهان (و گوش) خود باشد... انسانی که واردات گوشش یاوه و هرزه و گزاف است صادراتش هم آلوده است. حرفها و افسانه های باطل، دهن و ذهن را کج و معوج میکند».
📗#انسان_و_قرآن
علامه حسن زاده آملي
#راز_هجران
بشنو از نی، چون حكایت میكند
راز هجران را شكایت میكند
راز هجران، راز هجر مرتضی(ع)
از فراق و دوری و هم از جفا
از جفای مردمانِ دون و پست
قومِ نسیانکردۀ عهد الست
پشت سر انداختند آن عهد یار
آن جفاکارانِ در حقّ نگار
عهدشان شد چون طناب و ریسمان
همچو حبلی گردن صاحب زمان!
صاحبِ هم عالم امر و نهان
او كه در عهد ولایت شد عیان
ریسمانی از غلاف حقد و كین
روی بازوی نگارَش چون نگین
آن، نشان سوز هجر مرتضی(ع) است
خونِ دل خوردن ز بهر مجتبی(ع) است
سوز نی از هجر زهرا(س)، هم علی(ع)
نالهاش در روز و شبها، منجلی
او بنالد بر علی(ع) مولا به چاه
او ز ناله، نی بوَد، مولا(ع) ز آه!
نالۀ نی، جان عاشقْ سوخته
چشم مولا(ع) هم به در شد دوخته
نالۀ نی، قصۀ دلدار شد
چشم مولا(ع) بر در و مسمار شد
بشنو از نی، چون حكایت میكند
راز هجران را شكایت میكند...
#خانم_فاطمه_میرزایی
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📚 وحی و نبوت در قرآن-24
✅ بروز اختلاف و لزوم قانون
🔹 اگر چه انسان اضطراراً در مقام برخورد با همنوعان خود اجتماع تعاونى را پذيرفته و بدينوسيله در حقيقت برخى از آزادى عمل خود را براى نگهدارى برخى ديگر فدا نموده است ولى مجرد بناگذارى به اجتماع تعاونى با وجود عدم تعادل و تفاوت فاحش كه در مقام موازنه در نيروى روحى و جسمى افراد است دردى را دوا نمىكند و در اثر برخورد منافع افراد همين اجتماع كه براى اصلاح و رفع اختلاف به وجود آمده بود اولين سبب بروز فساد و اختلاف مىشود.
🔹 اين جاست كه ضرورت يك سلسله مقررات مشتركى كه در ميان افراد جامعه مسلم و مورد احترام باشد كاملًا حس مىشود، زيرا بديهى است كه حتى در يك معامله داد و ستد ناچيزى هم اگر مقررات مشتركى كه پيش فروشنده و خريدار مسلم و محترم باشد وجود نداشته باشد معامله تحقق نمىپذيرد، پس بايد در ميان افراد قوانينى به وجود آيد كه با جريان آن اجتماع از متلاشى شدن و منافع افراد از ضايع شدن محفوظ و مصون بماند و دستگاه آفرينش كه هدايت انواع به سوى هدف و سعادتشان جزء برنامه اوست انسان را نيز بهسوى قانونى كه سعادت جامعه را تضمين مىكند هدايت نمايد.
🔹 خداى متعال مىفرمايد:
{«مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ* ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ» « عبس، آيات 19- 20 »
و آسان نمودن راه زندگى براى انسان كه زندگى اجتماعى برايش مقدر شده است اين است كه قوانين و مقرراتى در دسترس وى گذاشته شود.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📚 وحی و نبوت در قرآن-25
✅ در هدايت انسان بهسوى قانون، عقل كفايت نمىكند!
🔹 اين هدايت به هر وسيله و بهسوى هرچه باشد كار دستگاه آفرينش خواهد بود، زيرا همان دستگاه است كه انسان را آفريد و براى وى هدف سعادتى قرار داده و هدايت عمومى را كه هدايت انسان نيز جزئى از آن است جزئى از برنامه خود مقرر داشته و روشن است كه در كار آفرينش تناقض و خطا معنا ندارد و اگر احياناً سببى از هدف خود باز مىماند يا منحرف مىشود گناه خود آن سبب نيست بلكه مستند به تأثير سبب يا اسباب ديگرى است كه تأثير آن سبب را خنثى يا منحرف مىكند و اگر مزاحمت اسباب در ميان نبود هرگز سببى دو كار متضاد و متناقض نمىكرد و نه در كار خود خطا و انحراف مىپذيرفت.
🍁🍁🍁
🔹 و از اين جا روشن است كه هدايت به سوى قانونى كه رافع اختلاف باشد كار عقل نيست، زيرا همين عقل است كه به سوى اختلاف دعوت مىكند، همين عقل است كه در انسان غريزه استخدام و حفظ منافع به طور اطلاق و آزادى كامل عمل به وجود مىآورد و اجتماع تعادلى را نظر به وجود مزاحم از راه اضطرار و ناچارى مىپذيرد و بديهى است كه در آفرينش يك نيروى عامل دو اثر متناقض- القاى اختلاف، رفع اختلاف- از خود بروز نمىدهد.
🍁🍁🍁
🔹 اين همه تخلفات و نقضهاى بىشمار نسبت به قوانين جاريه كه روزانه اتفاق مىافتد و گناه شمرده مىشود همه از كسانى سر مىزند كه داراى عقلند وگرنه گناه محسوب نمىشد و اگر عقل به قوانين رافع اختلاف هدايت مىكرد و به حسب غريزه با تخلف ميانه نداشت به تخلفات نامبرده رضايت نمىداد و از آنها ممانعت مىنمود.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📚 وحی و نبوت در قرآن-26
✅ در هدايت انسان بهسوى قانون، عقل كفايت نمىكند!
🔹 عامل اصلى اين تخلفات با وجود عقل اين است كه حكم عقل به پذيرفتن اجتماع تعادلى و رعايت قوانين متضمن عدالت اجتماعى از راه اضطرار و ملاحظه مزاحم بود كه از آزادى عمل كامل مانع بود و در غير صورت وجود مزاحم حكمى به رعايت تعاون و عدالت اجتماعى نداشت.
🍁🍁🍁
🔹 و متخلفين قانون يا كسانى هستند كه قدرتى فوق قدرت قوه مجريه قانون داشته بىباكانه تخلف مىكند يا اشخاصى هستند كه از دسترس مجريان قانون بواسطه دورى يا استحكام محل يا غفلت مراقبين امور بيرونند يا عذرهايى پيش خود تراشيدهاند كه تخلف خودشان را قانونى جلوه دهند يا از بيچارگى و بىدستوپايى كسان مورد تعدى استفاده مىنمايند و در هرحال مزاحمى در برابرشان نيست و اگر هم باشد زبون و بىاثر است و روشن است كه عقل در اين صورت حكمى ندارد و جلو آزادى مطلق را نمىگيرد و غريزه استخدام را به حال خود مىگذارد.
🍁🍁🍁
پس عقل بهسوى قانون اجتماعى كه منافع جامعه را تأمين و تضمين كند و در ضمن آن منافع فرد را به طور عادلانه حفظ نمايد هدايت نمىتواند نمايد، زيرا تنها در صورتى به رعايت قانون در اجتماع تعادلى حكم مىكند كه مزاحمى وجود داشته باشد و اما در جايى كه در برابر خود مزاحمى مانع از آزادى مطلق نبيند هرگز حكمى ندارد يا حكم برخلاف مىكند.
🍁🍁🍁
🔹 خداى متعال مىفرمايد:
{«إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى* أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى» « علق، آيات 6- 7»
به درستى انسان همين كه خود را مستغنى و بىنياز ديد از حد خود تجاوز و تعدى خواهد كرد.
#تفسیر_المیزان
🍁 بیان آیه 4⃣ سوره عادیات🍁
فأثَرنَ بِهِ نَقعاً4⃣
🔹كلمه ( #اثرن ) جمع #مونث_غايب از فعل #ماضى و از مصدر ( #اثاره ) است كه به معناى انگيختن گرد و #غبار و امثال آن است، و كلمه ( #نقع ) به معناى غبار است.
🍁🍁🍁🍁🍁
معناى آيه اين است كه:
سوگند به #هجوم كنندگان در #صبح كه با اغاره به دشمن و دست و #پاچه كردن آنان گرد و غبار بر مى انگيزند.
@al_mizan
@rahighemakhtoom
#تفسیر_المیزان
🍁 بیان آیه 5⃣ سوره عادیات🍁
فَوَسَطنَ بِهِ جَمعاً5⃣
🔹كلمه ( #وسط ) كه #مصدر فعل ( #وسطن ) است، به معناى #توسط - در وسط قرار گرفتن - است، و ضمير( #به ) به #صبح بر میگردد، و حرف ( #باء ) به معناى حرف (فى) است، كه در اين صورت معنا چنين مى شود:
(پس در وقت صبح در #وسط جمع قرار گرفتند). ممكن هم هست ضمير به كلمه ( #نقع ) برگردد، و حرف (با) براى #ملابسه باشد، كه در اين صورت معنا چنين مى شود:
(پس در هنگام صبح دسته جمعى در وسط غبار قرار گرفتند).
🍁🍁🍁🍁🍁
#بعضى گفته اند: منظور در وسط قرار گرفتن شتران در #جمع_منى است.
ولى #خواننده محترم توجه دارد كه #حمل كردن آيات پنجگانه، با اينكه تك تك #مفردات آن ظهور در سواركاران دارد، بر #شتران حاجيان كه از مشعر به منى كوچ مى كنند حملى است بى اندازه #خلاف_ظاهر.
🍁🍁🍁🍁🍁
پس #متعين آن است كه آيات را حمل بر #جنگندگان_اسلام كنيم، و #سياق آيات #مخصوصا جمله (فالمغيرات صبحا)، و جمله (فوسطن به جمعا) مى رساند كه منظور همان #جنگندگان است، كه خداى تعالى در اين آيات به آنان #سوگند ياد كرده، و حرف (فاء) در آيات #چهارگانه دلالت دارد بر اينكه مضمون آنها #مترتب بر همين سوگند است.
___________________
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
@al-mizan
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی
#سوره_العادیات
#علامه_طباطبایی
#المیزان
🍁 بیان آیه 6⃣ سوره عادیات🍁
✳ تفسیر المیزان
إنَّ الإنسانَ لِرَبِّهِ لَكَنود6⃣
🔹كلمه (كنود) به معناى #كفرانگر است و اين آيه مانند آيه شريفه (إن الانسانَ لكفور) از آنچه در #طبع بشر نهفته شده خبر مى دهد، و آن اين است كه #پيرو هواى نفس و دلداده به #لذائذ دنيا است، و در نتيجه از #شكر پروردگارش در مقابل نعمت هايى كه به او ارزانى داشته #منقطع مى شود.
🍁🍁🍁🍁🍁
و در اين لحن گفتار #تعريضى است به آن مردمى كه مسلمانان بر سرشان تاختند، و گويا منظور از كفرانگريشان، #كفران نعمت اسلام است، كه از بزرگترين نعمت هايى است كه خدا بر بشر و بر آنان #انعام فرموده، و چه كفرانى بالاتر از اينكه چنين نعمتى را كه مايه #پاكى زندگى دنيا و سعادت حيات #ابديشان است نپذيرند، و كار به جايى برسد كه #لشكر اسلام بر سرشان بتازد.
🍁🍁🍁🍁🍁
🌴🌴🌴🌴
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی
#سوره_العادیات
#علامه_طباطبایی
#المیزان
🍁 بیان آیه 7 سوره عادیات🍁
✳ تفسیر المیزان
وَ إنَّهُ عَلىَ ذلِكَ لَشَهيد7⃣
🔹ظاهر #سياق ضميرهاى پى در پى اين است كه:
#ضمير در جمله مورد بحث هم مانند ساير ضماير به انسان برگردد، آن وقت #مقصود از شاهد بودن انسان #عليه خودش، اين مى شود كه انسان خودش آگاه به كفرانگرى خود هست، و نيز مى داند كه #كفران صفت نكوهيده اى است. در #نتيجه معناى آيه قبل و آيه مورد بحث اين مى شود كه: انسان نسبت به پروردگارش #ناسپاس است، و خودش بر اين معنا #شاهد است، و كفران خود را تحمل مى كند. پس آيه شريفه در معناى آيه (بل الانسان علَى نفسه بَصيره ) است.
🍁🍁🍁🍁🍁
و #بعضى گفته اند: #ضمير به كلمه (الله ) بر مى گردد. ولى #وحدت سياق اجازه نمى دهد اين چنين #مرجع
ضمیر را مختلف بدانیم.
🌴🌴🌴🌴
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی
#سوره_العادیات
#علامه_طباطبایی
#المیزان
🍁بیان آیه 8سوره عادیات 🍁
✳️ تفسیر المیزان
وَ إنَّهُ لحُب الخير لشَديد8⃣
🔹#بعضى از مفسرين گفته اند: #لام در جمله (لحب الخير) لام #تعليل است، و كلمه ( #خير ) در اينجا به معناى #مال است، و معناى جمله اين است كه:
انسان براى #دوستى مال، بسيار #شديد يعنى #بخيل و تنگ نظر است.
🍁🍁🍁🍁🍁
⬅️ #بعضى گفته اند: مراد آيه اين است كه:
انسان نسبت به مال دنيا #شديدالحب است ، و اين شدت #حب وادارش مى كند به اينكه از دادن #حق خدا #امتناع بورزد، و مال خود را در راه خدا #انفاق نكند. اين چنين آيه را تفسير كرده اند.
🍁🍁🍁🍁🍁
و #بعيد نيست مراد از (خير)، تنها مال نباشد، بلكه #مطلق_خير باشد، و آيه شريفه بخواهد بفرمايد: حب خير #فطرى هر انسانى است، و به همين جهت وقتى #زينت و مال دنيا را #خير خود مى پندارد #قهراً دلش مجذوب آن مى شود و اين شيفتگى #ياد_خدا را از دلش مى برد و در مقام شكرگزارى او بر نمى آيد.
🌿🌿🌿🌿🌿
@al_mizan
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی
#سوره_العادیات
#علامه_طباطبایی
#المیزان
🍁 بیان آیات 9⃣ و🔟 و1⃣1⃣ سوره عادیات🍁
✳️ تفسیر المیزان
أَفَلا يَعلَمُ إذَا بُعثِرَ مَا فِى القُبُورِ9⃣
و حُصِّلَ ما فِی الصُّدور🔟
إنَّ رَبِّهُم بِهم یومئذٍ لَخَبير1⃣1⃣
🔹#مصدر (بعثره) نظير مصدر (بحثره) به معناى #بعث و نشر است، يعنى #برانگيخته شدن و منتشر گشتن، و در جمله (و حصل ما فى الصدور) منظور از #تحصيل آنچه در #سينه ها است، #جدا سازى صفاتى است كه در #باطن نفوس است، يعنى صفات ايمان از #كفر و رسم نيكوكارى از بدكارى، همچنان كه در جاى #ديگر فرموده (يوم تبلى السرائر).
🍁🍁🍁🍁🍁
ولى #بعضى از مفسرين گفته اند: منظور از #تحصيل ما فى الصدور، #برملا شدن نهانى هايى است كه هر كس در #باطن خود پنهان كرده، در آن روز اين باطنها #ظاهر مى شود، كه هر فردى همانطور كه به #حساب ظاهرش رسيدند، و #جزاى اعمال ظاهريش را دادند، به حساب باطنش هم برسند، و جزاى آن را نيز بدهند.
🍁🍁🍁🍁🍁
و #جمله (افلا يعلم ) جمله اى است #استفهامى كه بوى #انكار از آن مى آيد، و استفهامش براى انكار است، و #مفعول فعل (يعلم) جمله اى است كه #حذف شده، و مقام #دلالت دارد بر اينكه آن جمله چيست، و آن جمله #قائم_مقام هر #دو مفعول فعل (يعلم) است، و جمله (افلا يعلم) با آنچه حذف شده جمله اى است #تمام و از كلمه (اذا بعثر) مطلبى از #نو شروع شده، تا انكار در جمله قبل را #تأكيد كند. و منظور از جمله (ما فى القبور) #بدنهاى آدميان است.
🍁🍁🍁🍁🍁
و #معناى آيه - و خدا داناتر است - اين است كه:
آيا #انسان نمى داند كه به خاطر #كفران نعمت هاى پروردگارش عقوبت هايى دارد كه وى به #زودى به آن مى رسد، و با آن جزا داده مى شود؟ وقتى آنچه بدن در #قبرها هست از قبرها بيرون شود، و نهفته هاى در باطن نفوس #برملا گردد، و #معلوم شود در باطن كافرند يا مومن؟ مطيعند يا عاصى؟ در آن وقت #خدا به #وضع ايشان باخبر است، و بر معيار #باطن نفوس، جزايشان مى دهد.
____________________________
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
🌿🌿🌿🌿🌿
@al_mizan
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی
#سوره_العادیات
#علامه_طباطبایی
#المیزان
🍁 بحث روايتى سوره عادیات🍁
✳️ تفسیر المیزان
🔹در #مجمع_البيان، است كه:
گويند #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) لشكرى به سوى قبيله اى از #كنانه گسيل داشت، و #منذر بن عمرو انصارى يكى از #نقباء را سرپرست آنان كرد، لشكر به طرف آن قبيله روان شد، و مراجعتش #طول كشيد، #منافقان گفتند همه آنان كشته شدند، خداى تعالى سوره مورد بحث را #نازل كرد، و خبر داد كه (و العاديات ضبحا) - نقل از #مقاتل.
🍁🍁🍁🍁🍁
#بعضى ديگر گفته اند: اين سوره وقتى نازل شد كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) #على (عليه السلام) را به جنگ #ذات_السلاسل فرستاد، و على (عليه السلام) لشكر دشمن را #شكست داده بود، و اين بعد از #چند نوبت اعزام لشكر واقع شد كه رسول خدا(صلى اللّه عليه و آله و سلم) #بسركردگى غير على (عليه السلام) فرستاده بود، آنها #نتوانستند كارى صورت دهند و هر يك لشكر را دچار شكست نموده، نزد #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) برگشتند، اين قصه در حديثى #طولانى از امام #صادق (عليه السلام) روايت شده. آنگاه فرموده:
و از اين جهت آن را #ذات_السلاسل خوانده اند كه آن جناب شكست #فاحشى به ايشان داده و عده اى را كشت و #جمعى را اسير نموده، اسيران را در #طناب آنچنان به هم بست كه گويى در كنده و #زنجيرند.
🍁🍁🍁🍁🍁
و وقتى اين سوره نازل شد #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) از #خانه به ميان مردم آمد و #نماز_صبح را خواند و در نماز #همين سوره را تلاوت كرد، بعد از آنكه نمازش تمام شد #اصحابش عرضه داشتند: ما اين سوره را نشنيده بوديم، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) فرمود: بله #على(علیه السلام) بر دشمنانش #ظفر يافت و خداى تعالى اين سوره را فرستاد، و #جبرئيل امشب با آوردن آن، #فتح_على را به من #مژده داد، چند روز بيشتر نگذشت كه على (عليه السلام) با #غنائم و اسيران برسيد.
____________________________
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
🌿🌿🌿🌿🌿
@al_mizan
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📚 وحی و نبوت در قرآن-27
✅ تنها راه براى هدايت انسان راه وحى است
🍁🍁🍁
از بحثهاى گذشته به دست آمد كه:
🔹 انسان مانند ساير انواع آفرينش در زندگى خود هدف سعادتى دارد
و چون از جهت چگونگى ساختمان وجودى و نيازمندىهاى طبيعى از زندگى اجتماعى گريزى ندارد سعادت و بدبختى وى در سعادت و بدبختى اجتماع مىباشد
🔹 و در هرحال بايد جزء يك واحد اجتماعى بوده سعادت و حسن عاقبت طبيعت شخصى خود را در سعادت اجتماع بجويد.
🔹 و معلوم شد كه تنها قانون مشترك است كه مستقيماً سعادت جامعه و ضمناً سعادت شخص را به طور عادلانه تضمين مىنمايد.
🔹 و باز معلوم شد كه انسان نيز بايد مانند ساير انواع به سعادت نوعى و هرچه در مقدمه اين سعادت قرار دارد از راه آفرينش هدايت شود
🔹 و سعادت انسان در سعادت زندگى اجتماعيش بود و در نتيجه مىبايست از راه آفرينش بهسوى قانون مشترك نامبرده هدايت شود
و باز معلوم شد كه عقل انسانى براى هدايت بهسوى قانون كافى نيست، زيرا در همه احوال به رعايت تعاون عمومى و عدالت اجتماعى حكم نمىكند.
🌹🌹🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📚 وحی و نبوت در قرآن-28
✅ تنها راه براى هدايت انسان راه وحى است
🔹 از مقدمات بالا بايد نتيجه گرفت كه سخنى ديگر از درك در ميان نوع انسان غير از درك عقلى بايد وجود داشته باشد كه هدايت نامبرده آفرينش به وسيله آن انجام گيرد، و راهى كه با اين مشخصات غير از راه عقل در ميان نوع انسان سراغ داريم راه دركى است كه برخى از افراد انسان به نام پيغمبران و فرستادگان خدا از آن سخن گفته و آن را به نام وحى آسمانى ناميدهاند و بهراستى ادعا و دعوت خود حجت اقامه نمودهاند.
✳ خداى متعال مىفرمايد:
كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ»
مردم يك امت بودند.- در حال سادگى بدون اختلافات زندگى مىكردند پس از آن اختلافات پيدا شد- پس خدا پيغمبران را در حالىكه نويد دهنده و ترساننده بودند برانگيخت و با ايشان به حق كتاب- شريعت- نازل كرد تا در اختلافات مردم حكم كند.
✳ و باز مىفرمايد:
إِنَّا أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ تا آنجا كه مىفرمايد-رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ
ما به سوى تو وحى فرستاديم چنان كه وحى فرستاديم به سوى نوح و پيغمبران پس از نوح- تا آن جا كه مىفرمايد- پيغمبران و فرستادهشدگانى كه نويد دهنده و ترساننده بودند براى اين كه مردم بر خدا حجت نداشته باشند- بلكه حجت خدا بر مردم تمام شود.
🔹چنان كه پيداست آيه اولى طريق وحى و نبوت را تنها راه رفع اختلافات مردم تشخيص مىدهد
🔹و آيه دوم وحى و نبوت را دليل منحصر به فرد اتمام حجت معرفى مىكند
🔹 و لازمهاش اين است كه عقل براى نشان دادن راه و اتمام حجت كافى نباشد؛ يعنى اگر پيغمبران مبعوث نبودند و احكام الهى تبليغ نمىشد و مردم ظلم و فساد مىكردند به مجرد اين كه عقل داشتند و قبح ظلم و فساد را مىفهميدند در پيشگاه خدا قابل مؤاخذه نبودند.
@rahighemakhtoom
🍀#توصيه_علامه_طباطبائي(ره) :
به علامه حسن زاده آملي 🍀
🔻 آيت اللّه علاّمه حسن زاده آملى مى فرمايد:
روزى در محضر مرحوم علاّمه طباطبايى عرض كردم: آقا! راه ترقّى و تعالى چيست؟
🔻حضرت علاّمه طباطبايى (ره) فرمود:
🍀تخم سعادت، مراقبت است. مراقبت يعنى كشيك نفس كشيدن. يعنى حريم دل را پاسبانى كردن. يعنى سر را از تصرّفات شيطانى حفظ داشتن.
ين تخم سعادت را بايد در مزرعه دل كاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنى، تخم سعادت اين نهال سعادت را بپروراند. مراقبت، حضور داشتن و حريم دل را مواظب بودن است. انسان است كه بايد دو قوّه نظرى و عمليش را كه به منزله دو بال هستند از قوّه به فعليّت برساند تا بتواند به معارج عاليّه انسانى پرواز نمايد.
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال1
🍁 ترجمه آيات سوره #زلزلة در تفسیر المیزان🍁
💠به نام خداوند رحمان و رحيم💠
وقتى كه زمين آن #زلزله مخصوصش را آغاز مى كند۱
و زمين آنچه از #مردگان (و يا معادن ) كه در #شكم دارد بيرون مى ريزد۲
و انسانها از در #تعجب مى پرسند: زمين را چه شده است۳
در آن روز زمين اخبار و #اسرار خود را شرح مى دهد۴
آرى پروردگار تو به وى #وحى كرده كه به زبان آيد و اسرار را بگويد۵
در آن روز مردم #يك_جور محشور نمى شوند بلكه #طايفه هايى مختلفند تا اعمال هر طايفه اى را به آنان نشان دهند۶
پس هر كس به #سنگينى يك ذره عمل #خيرى كرده باشد آن را مى بيند۷
و هر کس به سنگینی یک ذره عمل #شری کرده باشد آن را خواهد دید۸
🍁🍁🍁
@al_mizan @rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال2
🍁 بيان آيات سوره زلزلة 🍁
✳️ #تفسیر_المیزان
✅در اين سوره سخن از #قيامت و #زنده شدن مردم براى #حساب، و اشاره به بعضى از #علامتهايش رفته، كه يكى #زلزله زمين، و يكى ديگر سخن گفتن آن از #حوادثى است كه در آن رخ داده.
✅ اين سوره هم مى تواند #مكى باشد و هم #مدنى.
🍁🍁🍁
@al_mizan
@rahighemakhtoom
شرح کلمه 72 از کلمات قصار نهج البلاغه
در اینجا حضرت می فرماید «الدَّهْرُ یخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ یجَدِّدُ الْآمَالَ وَ یقَرِّبُ الْمَنِیةَ وَ یبَاعِدُ الْأُمْنِیةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ»؛ فرمود گذشت روزگار بدن را فرسوده میکند، چون در عمر در حال رفتن است و آرزوها را طولانی میکند. یک بیان نورانی در روایات ما هست که فرمود: «إِیاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَی الْمُنَی» زنده به عمل باشید نه به آرزو. امید یک مطلب دیگری است، رجا برکت و رحمت است. بین آرزو و بین امید خیلی فرق است. امید این است که انسان مقدمات را فراهم کند و به انتظار نتیجه باشد. کشاورزی که همه کارها را کرده به انتظار باران است این را میگویند رجا. اما کسی که کِشتی نکرده، شیاری نکرده، زمینی را آماده نکرده، او آرزو دارد که زندگشاش تأمین بشود! آرزو با مقدمات همراه نیست، ولی امید با مقدمات همراه است؛ لذا رجاء برکت است و آرزو برکت نیست و مذموم است.
کانال قرآنی رحیق مختوم در ایتا
@rahighemakhtoom
🌷💐🌷
🌷🍃 سید علی آقا قاضی (ره) :
🍃🌷هرحقی از دیگران بر گردنت باشد
تــا ادا نـڪنــۍ
باب قرب و معرفت باز نمیشود
🍃🌷 خداوند رضایتش را
در رضایت مردم قرار داده!
🌷💐🌷
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال3
🍁بیان آیه 1 سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیر المیزان
إذا زُلزِلَتِ الارضُ زِلزالَها1⃣
🔹كلمه ( #زلزال ) مانند كلمه (زلزله) #مصدر و به معناى #نوسان و تكان خوردن #پى_در_پى است، و اينكه اين مصدر را به #ضمير زمين اضافه كرد، و فرمود (زمين زلزله اش را سر مى دهد) به ما مى فهماند كه زمين زلزله اى #خاص به خود دارد، و اين مى رساند كه زلزله مذكور امرى #عظيم و مهم است، زلزله اى است كه در شدت و #هراسناكى به نهايت رسيده است.
مقصود از اينكه در #قيامت زمين ( #اثقال ) خود را بيرون مى كند و (انسان) مى گويد آن را چه شده است
🍁🍁🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال4
🍁بیان آیه 2 سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
و أخرَجتِ الارضُ أثقالَها2⃣
🔹كلمه اثقال #جمع كلمه (ثقل) - به #فتحه ثاء و فتحه قاف - است، كه به معناى #متاع و كالا و يا #خصوص متاع مسافرين است. ممكن هم هست جمع كلمه (ثقل ) - به #كسره ثاء و سكون قاف - باشد كه به معناى #حمل باشد، به هر حال چه آن باشد و چه اين، مراد از اثقال زمين كه در #قيامت زمين آنها را بيرون مى ريزد - به طورى كه ديگران هم گفته اند - #مردگان و يا گنجها و #معادنى است كه در #شكم خود داشته. و #ممكن هم هست منظور #همه اينها باشد، كه البته براى هر #سه قول قائلينى هست، و اولين قول به نظر #نزديك ترين قول است، و از آن گذشته قول #سوم است كه اشاره دارد بر اينكه خارج شدن براى #حساب است، و جمله ( يومئذ يصدر الناس ) اشاره دارد به اينكه بعد از #بيرون شدن، به سوى #جزا روانه مى شوند.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom