eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
40 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪پنجم. اكنون كه روشن شد تفسير قرآن بدون علم و قبل از بررسي و تحقيق مذموم بوده و به عنوان تفسير به رأي مطرود است، لازم است رسيدگي شود كه منابع علم تفسير و اصول بررسي و تحقيقِ دستيابي به مطالب قرآني چيست تا تفسير قرآن بدون تحقق هيچ كدام يا بعضي از آنها تفسير به رأي و مذموم بوده و با دستيابي همه‌ي آنها تفسير درايي و ممدوح خواهد بود. 🔹يكي از آن منابع و مهم ترين آنها، همانا خود قرآن كريم است كه مبيّن خود و شاهد خويش و مفسّر خويشتن خواهد بود كه ضرورت تفسير قرآن به قرآن و تأثير عميق آن در دسترسي به معارف آن مُبرهن مي باشد و فصلي از كتاب را به خود اختصاص داده است. 🔹منبع ديگر سنّت معصومين(عليهم السلام) است كه طبق حديث متواتر ثقلين، عترت طاهرين(عليهم السلام) همتاي قرآن بوده و تمسّك به يكي بدون ديگري مساوي ترك هر دو مي باشد و اعتصام به هر كدام بايد همراه با تمسك به ديگري باشد و فصل مستقلي از كتاب، طلايه دار ضرورت جمع بين قرآن و حديث در تفسير قرآن كريم خواهد بود. 🔹منبع سوم از منابع تفسير قرآن مجيد، عقل برهاني است كه از گزند مغالطه‌ي وَهْم مصون و از آسيبِ تخيّل محفوظ باشد. منظور از عقل برهاني،همان است كه با اصول و علوم متعارفه‌ي خويش، اصل وجود مبدأ جهان، ضرورت وحدت آن، ضرورتِ حيات، ابديّت، ازليّت، قدرت، علم، اراده، سمع، بصر، حكمت، عدل و ساير اسماي حسنا و صفات عُلياي خدا را ثابت نموده و در اين تثبيت، استوار و ثابت قدم خواهد بود؛ گرچه برخي از اسماي مزبور را دليل نقلي هم اثبات مي كند. ▫️پس، اگر عقل برهاني با همان علوم متعارفه كه بنيان مرصوص عقايد اصيل را تأسيس نموده است، مطلبي را اثبات يا نفي كرد، حتماً در تفسير قرآن بايد آن مطلب ثابت شده، مصون بماند و با ظاهر هيچ آيه اي نفي نگردد؛ چنان كه مطلبِ نفي شده حتماً بايد منتفي باشد و با ظاهر هيچ آيه اي ثابت نشود؛ اگر آيه اي داراي احتمال هاي متعدد بود و غير از يك محتمل معيّن، همه‌ي آنها عقلاً منتفي باشد، بايد به كمك عقل برهانيْ آيه‌ي محل بحث را فقط بر همان مُحتمل عقل پسند حمل نمود و يا اگر آيه اي داراي مُحتمَل هاي متعددي بود كه يكي از آنها برابر عقل برهاني ممتنع بود، حتماً بايد آن مُحتملِ معهود را از نظر دور داشت؛ سپس آيه را بر يكي از آن مُحتمل هاي ممكن، بدون ترجيح (در صورت فقدان رجحان) حمل نمود. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
⭕️ هیچ کدوم باورشون نمیشد که... شاید هیچ کدوم از کسایی که پای گفت و گوهای سلطان الواعظین با علمای اهل سنت بودند، فکرش رو هم نمی کردند که چند شب دیگه شیعه میشن!!! اما تسلط سلطان الواعطین به کتب اهل سنت و روش مناظره ایشون، باعث شد تا جمعی از بزرگان شهر پیشاور که آن زمان جز هندوستان بوده شیعه بشن! این مناطرات در کتاب «شب های پیشاور» جمع آوری شده و شما می تونید خلاصه این کتاب رو در کتاب «شهابی در شب» بخونید. در طرح پیش فروش چاپ ۱۳۸ ام، فقط تا امشب (یکشنبه ۳تیر) غرصت دارید، تا این کتاب رو با قیمت خیلی ویژه 29500 تهیه نمایید. لینک خرید در باسلام https://basalam.com/kifekhas/product/2236658?fro لینک خرید آسان از طریق ایتا https://pay.eitaa.com/?link=Q9V1B
برداشت از آیات ۵۱ – ۴۹ 📌 الهی الی اگر به خدا و روز داشته باشد و عمل شایسته مقام را دقیقا انجام دهد خدای تعالی او را می بخشد و خوبی به او خواهد داد و بالعکس کسانی که فکر می کنند الهی نمی توانند مردم را کنند و آنها را تصوّر می کنند، هستند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌بدان و عمل کن 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: مَنْ عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ، ما يُفسِدُ أكثَرُ مِمّا يُصلِحُ.(تحف العقول، ص 47) هر كس كارى را بدون شناخت انجام دهد، تباه كارىِ او بيشتر است از آنچه سامان مى دهد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری قمری(۱۵) 🔰باد و باران در قرآن اثـر مـهـنـدس مـهـدی بـازرگان (متولد 1286 ش) از اصلاحگران و رجال سیاسی و نخستین نخست وزیر (رئیس دولت موقت) در آغاز تکوین جمهوری اسلامی ایران. وی از نـویـسـنـدگـان اسلامی متجدد و متعهد است (برای نقش او در مبارزات ملی منتهی به انقلاب - انقلاب اسلامی ایران). بـاد و بـاران در قرآن در یک مجلد و به زبان فارسی است و مؤلف، آیات مربوط به باد و باران را به شیوه علمی و استدلالی به تطبیق آنها با علوم جدید تفسیر کرده است. این اثر به اهتمام سید محمد مهدی جعفری توسط شرکت انتشار، منتشر گردیده است. ▫️ مـؤلـف آثـار قرآن پژوهی متعدد دیگری هم دارد از جمله : سیر تحول قرآن که حاوی بحث تازه و دقـیـقـی در باره نزول سورهای قرآن کریم است این اثر را نیز آقای سید محمد مهدی جعفری به طبع رسانده است. آموزش قرآن که حاوی تجوید و شیوه های آموزش درست خوانی و روخوانی قرآن است. ▫️شناخت وحی و جمله شناسی قرآن نیز جزو آثار قرآن پژوهی اوست. جـدیـدتـرین اثر قرآنی مهندس بازرگان بازگشت به قرآن نام دارد که تاکنون چهار مجلد از آن انتشار یافته است و بازنویسی جلسات فسیر و برنامه با قرآن در صحنه در تلویزیون ماههای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. 📚منبع : تفسیر و تفاسیر جدید، 42 - 43. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(162) 🔅🔅🔅 ⏪آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين ☑️گزيده تفسير ▫️منافقان كه در باطن كافرند، ولى كفر درونى خود را كتمان مى كنند، گرچه در برخى احكام با كافران و مشركان شريكند، ليكن از كافران تبهكار و زيانبارترند و از اين رو قرآن كريم آنان را بدتر از كافران مى داند. ▫️خداى سبحان در آيات متعدد به افشاى منافقان پرداخته از كفر آنان نسبت به مبدا، رسالت و معاد و از رياى آنان در نماز و انفاق پرده برمى دارد. ▫️هدف منافقان از اظهار ايمان، جاسوسى براى كافران يا بهره مندى از مزاياى اجتماعى بيشترى بود. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره نباء ▫️سوره نبأ یا عَمَّ یا تسائُل هفتاد و هشتمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که جزء سی‌ام قرآن با آن آغاز می‌شود؛ به همین دلیل این جزء را «عَمّ جزء» نامیده‌اند. این سوره را به این مناسبت نَبَأ‌ می‌نامند که آیه دوم آن از «نبأ عظیم» سخن می‌گوید. ▫️سوره نبأ درباره روز قیامت و حوادث آن سخن می‌گوید و جایگاه و حالات گنهکاران و نیکوکاران در آن روز را توصیف می‌کند. از آیات مشهور آن، آیات ۳۱ به بعد است که سرگذشت «متقین» را در قیامت بیان می‌کند. در روایات، مراد از متقین در این آیه امیرالمؤمنین(ع) معرفی شده است. ▫️در فضیلت تلاوت سوره نبأ آمده است هر کس آن را بخواند و حفظ کند، حساب او در قیامت [چنان سریع انجام می‌شود که] به مقدار خواندن یک نماز خواهد بود. ▫️این سوره را به این مناسبت نَبَأ‌ می‌نامند که آیه دوم آن از «نبأ عظیم» سخن می‌گوید. نبأ به معنای خبر یا خبر مفید است. نام‌های دیگر آن عَمَّ‌ (به معنای از چه چیزی) و تَسائُل‌ (از یکدیگر پرسیدن) است؛ زیرا با «‌عم یتسائلون‌» آغاز می‌شود. نام چهارم آن مُعصِرات‌ (به معنای ابرهای متراکم) است؛ زیرا این کلمه در آیه چهاردهم این سوره، به کار رفته است. 🌴🌴🌴 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌امیر الاُمراء 💠 در همین زیارت نورانی (سلام الله علیه)، فرمود: در هیچ صحنه ای خدا برای توی ، قرار نداد؛ (فما امّر احداً علیک)، هیچ کسی را امیر تو قرار نداد، تو امیر الامرائی.* تحت امارت احدی قرار نگرفتی. پیغمبر باید امیر قرار بدهد، سِمت قرار بدهد. ▫️در یکی از صحنه های جنگ، دست راست مبارک آسیب دید. پرچم افتاد، یک عده رفتند پرچم را بگیرند. فرمود: (ضعوه فی شماله فانّ شماله خیر من ایمانکم).* فرمود درست است دست راست آسیب دید، ولی پرچم را به دست چپ حضرت بگذارید. دست چپ حضرت از تمام دست های راست بالاتر است. __________________ * المزار (للشهید الاوّل) / صفحه ۸۱ * مناقب آل ابی طالب (علیهم السّلام) لابن شهر آشوب / جلد ۳ / صفحه ۲۹۹ ✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری قمری(١۶) 🔰احسن الحدیث اثر سید علی اکبر قرشی (زنده در 1366 ش) از قرآن پژوهان کوشای معاصر صاحب قاموس قرآن 7 جلد در 3 مجلد به فارسی که یکی از محققانه ترین فرهنگهای خاص لغات قرآن مجید است. ▫️ احـسن الحدیث تفسیری است به فارسی، به شیوه عقلی - استدلالی، کلامی، و گرایش به مسائل علمی و اجتماعی عصر جدید. مؤلف درباره شیوه نگارش خود در پایان مقدمه چنین آورده است : ▫️ در این تفسیر ابتدا قسمتی از آیات که به نظر نگارنده باهم ارتباط دارند، نوشته شده، و ترجمه آیات در ذیل آنها بیان می گردد. ▫️سپس مطالب تفسیری در سه بخش : کلمه ها، شرحها و نکته ها بررسی می شود. بدین طریق که ذیل عنوان کلمه ها متن آنها توضیح داده می شود. ▫️ و ذیل عنوان شرحها آیات شریفه مورد تفسیر قرار می گیرد و در ذیل عنوان سوم، برداشتهایی که می شود از آیات کرد و مطالبی که مربوط به آنهاست بیان می شود (احسن الحدیث، 1/26). احـسن الحدیث در 12 مجلد است و در فاصله سالهای 1360 تا 1371 از سوی بنیاد بعثت در تهران انتشار یافته است. 📚 منبع : احسن الحدیث. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۲ 📌طمع ورزی شیطان الی باید بداند که شیطان به قدری است که اگر خدای تعالی از انبیاء و اولیائش نمی کرد و وسوسه های او را به آنها نمی فهماند در آرزوهای می نمود و آنها را در شان تضعیف می کرد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌کیفیت کار قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ مادامَ مِن عَمَلٍ صالِحٍ وَ اِن كانَ يَسيرا.(كنزالعمال، ح 5348) خداوند عمل صالح مداوم را هر چند اندك باشد، دوست دارد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪ششم. همان طوري كه قبلاً اشاره شد، تفسير كتابِ هر مؤلف و گفتار هر گوينده، به صِرفِ رأي خواننده يا شنونده نارواست و همين ناروايي اگر درباره‌ي متون مقدّس ديني باشد، با منع ويژه‌ي عقلي و نقلي همراه خواهد بود و تا حدودي منابع تفسير صائب و نيز معيار تفسير به رأي مشخص شد. اما آنچه مهم است توجه به يك نكته حسّاس و شايان اهتمام مي باشد و آن اينكه آيا تفسير همه‌ي معارف قرآن، طبق قواعد ادبي عرب، لغت، صرف، نحو،معاني، بيان، بديع، و ساير شئون وابسته به ادبيات ممكن است تا كسي بگويد: رعايت قانون محاوره‌ي عرب در ديالوگ و گفت و گو يا تفهيم و تفهّم يا امر و نهي و وعد و وعيد، براي استنباط معارف از قرآن كافي است. هرچند علوم ديگري نيز لازم است، ولي ابزار مفاهمه‌ي مطالب قرآن، واژگان عربي است. ▫️يعني تمام علوم پايه براي استظهار مطالب اسلامي از متون ديني كه به زبان عربي است، فقط در محدوده‌ي قوانين ادبي عرب كاربرد دارد يا آنكه براي نيل به بلنداي معارف الهي بايد كاملاً دقيق بود كه پيام ويژه قرآن و فرهنگ مخصوص وحي را تا آنجا كه ممكن است بدون تصرّف در واژگان عرب به نحو توسّع از همان قانون محاوره بهره مند شد و اما فراتر از آن منطقه كه ظرفيت لغت و ادبيات عرب، تاب آن مظروفِ رفيع و عميقْ را ندارد، بايد صنعتِ ادبي ويژه‌ي وحي را كه خداوند سبحان در كالبَد واژگان عرب اعمال كرد و سطح ادبيات عربي را ارتقاء داد و با شواهد و قرائنِ خاص، ظرفيت آن را توسعه داد؛ سپس مظروف سپهري را در ظرفِ زميني ريخت و اين ريزش و املاء را به نحو تجلّي دانست؛ نه به نحو تجافي و پيوندِ بخشِ طبيعي ظرف را با سَمْت و سوي فرا طبيعي آن حفظ نمود، ملاحظه نمود و با آن ابزار معارف اسلامي را از متون ديني استنباط كرد. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
76 🔅🔅🔅 ⏪مثَل کف دست و آب 3 (اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . ((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردنزینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولیآنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنینمثال می زند)) . 🌱🌱🌱 2- معنای ((زَبَد)) و ((رابی )) ((زَبَد)) به معنای کف روی آب و یا هرگونه کف می باشد و ((رابی )) به معنای بلندی و برتری است ، در نتیجه معنای جمله (فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا) این است که : ((سیلاب ، کفهایی را بر بالای خود حمل می کند)) ، یعنی باطل همواره مستکبر ، بالانشین و همچون کف روی آب خود نما و میان تهی است، ولی حق همیشه پر محتوا و سنگین وزن است . ▫️بعضی از مفسّران گفته اند : ((در آیه بالا در حقیقت سه تشبیه است : 🔸الف ((نزول آیات قرآن )) ازآسمان وحی ، تشبیه شده به نزول قطرات حیاتبخش باران . 🔸ب ((دلهای انسانها)) تشبیه شده به زمین ها و درّه ها که هر کدام به اندازه وسعت وجودیشان بهره می گیرند . 🔸ج ((وسوسه های شیطانی )) به کفهای آلوده روی آب تشبیه شده است که این کفها از آب پیدا نشده ، بلکه از آلودگی محل ریزش آب به وجود می آید و به همین جهت وسوسه های نفس و شیطان از تعلیمات الهی نیست ، بلکه از آلودگی قلب انسان است و به هر حال سرانجام ، این وسوسه ها از دل مؤ منان بر طرف می گردد و آب زلال وحی که مایه هدایت و حیات انسانهاست باقی می ماند)) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
♻️پرکارترین و پرمحتواترین مجموعه در زمینه معارف قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌گرفتن حق بدون ترس 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: لَنْ تُقَدَّسَ اُمَّةٌ لايُؤْخَذُ لِلضَّعيفِ فيها حَقُّهُ مِنَ الْقَوىِّ غَيْرَ مُتَعْتِـعٍ. (تحف العقول، ص 142) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: ملّتى كه نتوان در ميان آنان بدون دلهره، حقّ ضعيف را از قوى گرفت، هرگز قابل ستايش نيست. 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔆 دیدگاه جالب امام خمینی ره درباره غدیر و مساله حکومت علوی ◼️مسأله غدیر، مسأله ای نیست که به نفسه برای حضرت امیر یک مسأله ای پیش بیاورد، حضرت امیر مسأله را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد، آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. ◻️ خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله کسی نیست که بتواند را به آن طوری که باید انجام بدهد، آن طوری که دلخواه است انجام بدهد، مأمور می کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن. نصب حضرت امیر به این طور نیست که از حضرت باشد، مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که پیدا بشود و این که در روایات ما و از آن زمان تا حالا این غدیر را آن قدر از آن تجلیل کرده اند، نه از باب این که حکومت یک مسأله ای است، حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می گوید که (به قدر این کفش بی قیمت هم پیش من نیست) ، آن که هست است. ◼️ زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسأله این نیست. مسأله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد . 📚صحیفه نور جلد 20 صفحه 28 @rahighemakhtoom ♻️صفحه قرآنی رحیق