#تفسیر_متنی
#سوره_العادیات
#علامه_طباطبایی
#المیزان
🍁بیان آیه 8سوره عادیات 🍁
✳️ تفسیر المیزان
وَ إنَّهُ لحُب الخير لشَديد8⃣
🔹#بعضى از مفسرين گفته اند: #لام در جمله (لحب الخير) لام #تعليل است، و كلمه ( #خير ) در اينجا به معناى #مال است، و معناى جمله اين است كه:
انسان براى #دوستى مال، بسيار #شديد يعنى #بخيل و تنگ نظر است.
🍁🍁🍁🍁🍁
⬅️ #بعضى گفته اند: مراد آيه اين است كه:
انسان نسبت به مال دنيا #شديدالحب است ، و اين شدت #حب وادارش مى كند به اينكه از دادن #حق خدا #امتناع بورزد، و مال خود را در راه خدا #انفاق نكند. اين چنين آيه را تفسير كرده اند.
🍁🍁🍁🍁🍁
و #بعيد نيست مراد از (خير)، تنها مال نباشد، بلكه #مطلق_خير باشد، و آيه شريفه بخواهد بفرمايد: حب خير #فطرى هر انسانى است، و به همين جهت وقتى #زينت و مال دنيا را #خير خود مى پندارد #قهراً دلش مجذوب آن مى شود و اين شيفتگى #ياد_خدا را از دلش مى برد و در مقام شكرگزارى او بر نمى آيد.
🌿🌿🌿🌿🌿
@al_mizan
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی
#سوره_العادیات
#علامه_طباطبایی
#المیزان
🍁 بیان آیات 9⃣ و🔟 و1⃣1⃣ سوره عادیات🍁
✳️ تفسیر المیزان
أَفَلا يَعلَمُ إذَا بُعثِرَ مَا فِى القُبُورِ9⃣
و حُصِّلَ ما فِی الصُّدور🔟
إنَّ رَبِّهُم بِهم یومئذٍ لَخَبير1⃣1⃣
🔹#مصدر (بعثره) نظير مصدر (بحثره) به معناى #بعث و نشر است، يعنى #برانگيخته شدن و منتشر گشتن، و در جمله (و حصل ما فى الصدور) منظور از #تحصيل آنچه در #سينه ها است، #جدا سازى صفاتى است كه در #باطن نفوس است، يعنى صفات ايمان از #كفر و رسم نيكوكارى از بدكارى، همچنان كه در جاى #ديگر فرموده (يوم تبلى السرائر).
🍁🍁🍁🍁🍁
ولى #بعضى از مفسرين گفته اند: منظور از #تحصيل ما فى الصدور، #برملا شدن نهانى هايى است كه هر كس در #باطن خود پنهان كرده، در آن روز اين باطنها #ظاهر مى شود، كه هر فردى همانطور كه به #حساب ظاهرش رسيدند، و #جزاى اعمال ظاهريش را دادند، به حساب باطنش هم برسند، و جزاى آن را نيز بدهند.
🍁🍁🍁🍁🍁
و #جمله (افلا يعلم ) جمله اى است #استفهامى كه بوى #انكار از آن مى آيد، و استفهامش براى انكار است، و #مفعول فعل (يعلم) جمله اى است كه #حذف شده، و مقام #دلالت دارد بر اينكه آن جمله چيست، و آن جمله #قائم_مقام هر #دو مفعول فعل (يعلم) است، و جمله (افلا يعلم) با آنچه حذف شده جمله اى است #تمام و از كلمه (اذا بعثر) مطلبى از #نو شروع شده، تا انكار در جمله قبل را #تأكيد كند. و منظور از جمله (ما فى القبور) #بدنهاى آدميان است.
🍁🍁🍁🍁🍁
و #معناى آيه - و خدا داناتر است - اين است كه:
آيا #انسان نمى داند كه به خاطر #كفران نعمت هاى پروردگارش عقوبت هايى دارد كه وى به #زودى به آن مى رسد، و با آن جزا داده مى شود؟ وقتى آنچه بدن در #قبرها هست از قبرها بيرون شود، و نهفته هاى در باطن نفوس #برملا گردد، و #معلوم شود در باطن كافرند يا مومن؟ مطيعند يا عاصى؟ در آن وقت #خدا به #وضع ايشان باخبر است، و بر معيار #باطن نفوس، جزايشان مى دهد.
____________________________
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
🌿🌿🌿🌿🌿
@al_mizan
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی
#سوره_العادیات
#علامه_طباطبایی
#المیزان
🍁 بحث روايتى سوره عادیات🍁
✳️ تفسیر المیزان
🔹در #مجمع_البيان، است كه:
گويند #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) لشكرى به سوى قبيله اى از #كنانه گسيل داشت، و #منذر بن عمرو انصارى يكى از #نقباء را سرپرست آنان كرد، لشكر به طرف آن قبيله روان شد، و مراجعتش #طول كشيد، #منافقان گفتند همه آنان كشته شدند، خداى تعالى سوره مورد بحث را #نازل كرد، و خبر داد كه (و العاديات ضبحا) - نقل از #مقاتل.
🍁🍁🍁🍁🍁
#بعضى ديگر گفته اند: اين سوره وقتى نازل شد كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) #على (عليه السلام) را به جنگ #ذات_السلاسل فرستاد، و على (عليه السلام) لشكر دشمن را #شكست داده بود، و اين بعد از #چند نوبت اعزام لشكر واقع شد كه رسول خدا(صلى اللّه عليه و آله و سلم) #بسركردگى غير على (عليه السلام) فرستاده بود، آنها #نتوانستند كارى صورت دهند و هر يك لشكر را دچار شكست نموده، نزد #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) برگشتند، اين قصه در حديثى #طولانى از امام #صادق (عليه السلام) روايت شده. آنگاه فرموده:
و از اين جهت آن را #ذات_السلاسل خوانده اند كه آن جناب شكست #فاحشى به ايشان داده و عده اى را كشت و #جمعى را اسير نموده، اسيران را در #طناب آنچنان به هم بست كه گويى در كنده و #زنجيرند.
🍁🍁🍁🍁🍁
و وقتى اين سوره نازل شد #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) از #خانه به ميان مردم آمد و #نماز_صبح را خواند و در نماز #همين سوره را تلاوت كرد، بعد از آنكه نمازش تمام شد #اصحابش عرضه داشتند: ما اين سوره را نشنيده بوديم، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) فرمود: بله #على(علیه السلام) بر دشمنانش #ظفر يافت و خداى تعالى اين سوره را فرستاد، و #جبرئيل امشب با آوردن آن، #فتح_على را به من #مژده داد، چند روز بيشتر نگذشت كه على (عليه السلام) با #غنائم و اسيران برسيد.
____________________________
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
🌿🌿🌿🌿🌿
@al_mizan
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📚 وحی و نبوت در قرآن-27
✅ تنها راه براى هدايت انسان راه وحى است
🍁🍁🍁
از بحثهاى گذشته به دست آمد كه:
🔹 انسان مانند ساير انواع آفرينش در زندگى خود هدف سعادتى دارد
و چون از جهت چگونگى ساختمان وجودى و نيازمندىهاى طبيعى از زندگى اجتماعى گريزى ندارد سعادت و بدبختى وى در سعادت و بدبختى اجتماع مىباشد
🔹 و در هرحال بايد جزء يك واحد اجتماعى بوده سعادت و حسن عاقبت طبيعت شخصى خود را در سعادت اجتماع بجويد.
🔹 و معلوم شد كه تنها قانون مشترك است كه مستقيماً سعادت جامعه و ضمناً سعادت شخص را به طور عادلانه تضمين مىنمايد.
🔹 و باز معلوم شد كه انسان نيز بايد مانند ساير انواع به سعادت نوعى و هرچه در مقدمه اين سعادت قرار دارد از راه آفرينش هدايت شود
🔹 و سعادت انسان در سعادت زندگى اجتماعيش بود و در نتيجه مىبايست از راه آفرينش بهسوى قانون مشترك نامبرده هدايت شود
و باز معلوم شد كه عقل انسانى براى هدايت بهسوى قانون كافى نيست، زيرا در همه احوال به رعايت تعاون عمومى و عدالت اجتماعى حكم نمىكند.
🌹🌹🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📚 وحی و نبوت در قرآن-28
✅ تنها راه براى هدايت انسان راه وحى است
🔹 از مقدمات بالا بايد نتيجه گرفت كه سخنى ديگر از درك در ميان نوع انسان غير از درك عقلى بايد وجود داشته باشد كه هدايت نامبرده آفرينش به وسيله آن انجام گيرد، و راهى كه با اين مشخصات غير از راه عقل در ميان نوع انسان سراغ داريم راه دركى است كه برخى از افراد انسان به نام پيغمبران و فرستادگان خدا از آن سخن گفته و آن را به نام وحى آسمانى ناميدهاند و بهراستى ادعا و دعوت خود حجت اقامه نمودهاند.
✳ خداى متعال مىفرمايد:
كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ»
مردم يك امت بودند.- در حال سادگى بدون اختلافات زندگى مىكردند پس از آن اختلافات پيدا شد- پس خدا پيغمبران را در حالىكه نويد دهنده و ترساننده بودند برانگيخت و با ايشان به حق كتاب- شريعت- نازل كرد تا در اختلافات مردم حكم كند.
✳ و باز مىفرمايد:
إِنَّا أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ تا آنجا كه مىفرمايد-رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ
ما به سوى تو وحى فرستاديم چنان كه وحى فرستاديم به سوى نوح و پيغمبران پس از نوح- تا آن جا كه مىفرمايد- پيغمبران و فرستادهشدگانى كه نويد دهنده و ترساننده بودند براى اين كه مردم بر خدا حجت نداشته باشند- بلكه حجت خدا بر مردم تمام شود.
🔹چنان كه پيداست آيه اولى طريق وحى و نبوت را تنها راه رفع اختلافات مردم تشخيص مىدهد
🔹و آيه دوم وحى و نبوت را دليل منحصر به فرد اتمام حجت معرفى مىكند
🔹 و لازمهاش اين است كه عقل براى نشان دادن راه و اتمام حجت كافى نباشد؛ يعنى اگر پيغمبران مبعوث نبودند و احكام الهى تبليغ نمىشد و مردم ظلم و فساد مىكردند به مجرد اين كه عقل داشتند و قبح ظلم و فساد را مىفهميدند در پيشگاه خدا قابل مؤاخذه نبودند.
@rahighemakhtoom
🍀#توصيه_علامه_طباطبائي(ره) :
به علامه حسن زاده آملي 🍀
🔻 آيت اللّه علاّمه حسن زاده آملى مى فرمايد:
روزى در محضر مرحوم علاّمه طباطبايى عرض كردم: آقا! راه ترقّى و تعالى چيست؟
🔻حضرت علاّمه طباطبايى (ره) فرمود:
🍀تخم سعادت، مراقبت است. مراقبت يعنى كشيك نفس كشيدن. يعنى حريم دل را پاسبانى كردن. يعنى سر را از تصرّفات شيطانى حفظ داشتن.
ين تخم سعادت را بايد در مزرعه دل كاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنى، تخم سعادت اين نهال سعادت را بپروراند. مراقبت، حضور داشتن و حريم دل را مواظب بودن است. انسان است كه بايد دو قوّه نظرى و عمليش را كه به منزله دو بال هستند از قوّه به فعليّت برساند تا بتواند به معارج عاليّه انسانى پرواز نمايد.
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال1
🍁 ترجمه آيات سوره #زلزلة در تفسیر المیزان🍁
💠به نام خداوند رحمان و رحيم💠
وقتى كه زمين آن #زلزله مخصوصش را آغاز مى كند۱
و زمين آنچه از #مردگان (و يا معادن ) كه در #شكم دارد بيرون مى ريزد۲
و انسانها از در #تعجب مى پرسند: زمين را چه شده است۳
در آن روز زمين اخبار و #اسرار خود را شرح مى دهد۴
آرى پروردگار تو به وى #وحى كرده كه به زبان آيد و اسرار را بگويد۵
در آن روز مردم #يك_جور محشور نمى شوند بلكه #طايفه هايى مختلفند تا اعمال هر طايفه اى را به آنان نشان دهند۶
پس هر كس به #سنگينى يك ذره عمل #خيرى كرده باشد آن را مى بيند۷
و هر کس به سنگینی یک ذره عمل #شری کرده باشد آن را خواهد دید۸
🍁🍁🍁
@al_mizan @rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال2
🍁 بيان آيات سوره زلزلة 🍁
✳️ #تفسیر_المیزان
✅در اين سوره سخن از #قيامت و #زنده شدن مردم براى #حساب، و اشاره به بعضى از #علامتهايش رفته، كه يكى #زلزله زمين، و يكى ديگر سخن گفتن آن از #حوادثى است كه در آن رخ داده.
✅ اين سوره هم مى تواند #مكى باشد و هم #مدنى.
🍁🍁🍁
@al_mizan
@rahighemakhtoom
شرح کلمه 72 از کلمات قصار نهج البلاغه
در اینجا حضرت می فرماید «الدَّهْرُ یخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ یجَدِّدُ الْآمَالَ وَ یقَرِّبُ الْمَنِیةَ وَ یبَاعِدُ الْأُمْنِیةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ»؛ فرمود گذشت روزگار بدن را فرسوده میکند، چون در عمر در حال رفتن است و آرزوها را طولانی میکند. یک بیان نورانی در روایات ما هست که فرمود: «إِیاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَی الْمُنَی» زنده به عمل باشید نه به آرزو. امید یک مطلب دیگری است، رجا برکت و رحمت است. بین آرزو و بین امید خیلی فرق است. امید این است که انسان مقدمات را فراهم کند و به انتظار نتیجه باشد. کشاورزی که همه کارها را کرده به انتظار باران است این را میگویند رجا. اما کسی که کِشتی نکرده، شیاری نکرده، زمینی را آماده نکرده، او آرزو دارد که زندگشاش تأمین بشود! آرزو با مقدمات همراه نیست، ولی امید با مقدمات همراه است؛ لذا رجاء برکت است و آرزو برکت نیست و مذموم است.
کانال قرآنی رحیق مختوم در ایتا
@rahighemakhtoom
🌷💐🌷
🌷🍃 سید علی آقا قاضی (ره) :
🍃🌷هرحقی از دیگران بر گردنت باشد
تــا ادا نـڪنــۍ
باب قرب و معرفت باز نمیشود
🍃🌷 خداوند رضایتش را
در رضایت مردم قرار داده!
🌷💐🌷
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال3
🍁بیان آیه 1 سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیر المیزان
إذا زُلزِلَتِ الارضُ زِلزالَها1⃣
🔹كلمه ( #زلزال ) مانند كلمه (زلزله) #مصدر و به معناى #نوسان و تكان خوردن #پى_در_پى است، و اينكه اين مصدر را به #ضمير زمين اضافه كرد، و فرمود (زمين زلزله اش را سر مى دهد) به ما مى فهماند كه زمين زلزله اى #خاص به خود دارد، و اين مى رساند كه زلزله مذكور امرى #عظيم و مهم است، زلزله اى است كه در شدت و #هراسناكى به نهايت رسيده است.
مقصود از اينكه در #قيامت زمين ( #اثقال ) خود را بيرون مى كند و (انسان) مى گويد آن را چه شده است
🍁🍁🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال4
🍁بیان آیه 2 سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
و أخرَجتِ الارضُ أثقالَها2⃣
🔹كلمه اثقال #جمع كلمه (ثقل) - به #فتحه ثاء و فتحه قاف - است، كه به معناى #متاع و كالا و يا #خصوص متاع مسافرين است. ممكن هم هست جمع كلمه (ثقل ) - به #كسره ثاء و سكون قاف - باشد كه به معناى #حمل باشد، به هر حال چه آن باشد و چه اين، مراد از اثقال زمين كه در #قيامت زمين آنها را بيرون مى ريزد - به طورى كه ديگران هم گفته اند - #مردگان و يا گنجها و #معادنى است كه در #شكم خود داشته. و #ممكن هم هست منظور #همه اينها باشد، كه البته براى هر #سه قول قائلينى هست، و اولين قول به نظر #نزديك ترين قول است، و از آن گذشته قول #سوم است كه اشاره دارد بر اينكه خارج شدن براى #حساب است، و جمله ( يومئذ يصدر الناس ) اشاره دارد به اينكه بعد از #بيرون شدن، به سوى #جزا روانه مى شوند.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال5
🍁بیان آیه3 سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
🍁 بیان آیه 3⃣ سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیر المیزان
و قالَ الانسانُ مالَها 3⃣
🔹يعنى انسانها #بعد از بيرون شدن از #خاك در حال دهشت زدگى و #تعجب از آن زلزله #شديد و هول انگيز مى گويند: (ما للارض ) #زمين را چه مى شود كه اين طور #متزلزل است ؟!
🍁🍁🍁🍁🍁
بعضى از #مفسرين گفته اند: منظور از (انسان ) تنها #كفار هستند، نه آنهايى كه در دنيا به مساله #معاد و رستاخيز ايمان داشتند.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
@al_mizan
#تفسیر_سوره_زلزال6
🍁بیان آیه4 سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
🍁بیان آیات4 سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیرالمیزان
يَومَئذٍ تُحَدِثُ أخبارها4⃣
🔹آنگاه #زمين به اعمالى كه بنى آدم كردند شهادت مى دهد، همانطور كه #اعضاى_بدن خود انسانها و نويسندگان اعمالش يعنى #ملائكه رقيب و عتيد و نيز شاهدان اعمال كه از جنس بشر و يا غير بشرند همه بر #اعمال بنى آدم شهادت مى دهند.
🍁🍁🍁🍁🍁
شادی روح علامه طباطبایی صلوات
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
@al_mizan
#تفسیر_سوره_زلزال 7 🍁بیان آیه 5 سوره زلزلة🍁
✳️ تفسیر المیزان
بأنَّ رَبکَ أوحی لَها5⃣
⬅️ در #جمله (بانَّ ربك أوحى لَها) حرف #لام به معناى (الى - به سوى )است، چون مصدر (ايحاء) كه فعل(اوحى ) #مشتق از آن است با حرف (الى ) #متعدى مى شود، و معناى جمله اين است كه:
زمين به سبب اينكه #پروردگار تو به آن وحى كرده و فرمان داده تا سخن بگويد از #اخبار_حوادثى كه در آن رخ داده سخن مى گويد، پس معلوم مى شود زمين هم براى خود #شعورى دارد، و هر عملى كه در آن واقع مى شود مى فهمد، و خير و شرش را #تشخيص مى دهد، و آن را براى روز اداى شهادت تحمل مى كند، تا روزى كه به او #اذن داده شود، يعنى روز قيامت شهادت خود را ادا كرده، اخبار حوادث #واقعه در آن را بدهد. و در تفسير آيه (و ان من شى ء الا يسبح بحمده و لكن لا تفقهون تسبيحهم ) از كلام خداى سبحان به دست مى آيد كه حيات و شعور در تمامى موجودات جارى است، هر چند كه ما از نحوه حيات آنها بى خبر باشيم.
🍁🍁🍁🍁🍁
در بين #مفسرين اختلاف شديدى به راه افتاده در اينكه معناى #خبر دادن زمين به وسيله وحى از حوادثى كه در آن واقع شده چيست؟ آيا خداى تعالى زمين #مرده را زنده مى كند، و به آن #شعور مى دهد تا از حوادث خبر دهد؟ و يا اينكه #صوتى در روى زمين خلق مى كند تا آن صوت خبر دهد و يا آنكه زمين به زبان #حال دلالت مى كند بر اينكه بر پشت آن چه حوادثى رخ داده؟ ليكن #بعد از آنكه بيان ما را شنيدى هيچ جايى براى اين #اختلاف نيست، علاوه بر اين با هيچ يك از اين #وجوه و هيچ يك از اقسام شهادت كه در اين وجوه آمده #حجت تمام نمى شود.
#تفسیر_سوره_زلزال 8
🍁 بیان آیه 6⃣ سوره زلزلة 🍁
✳️ تفسیر المیزان
يَومئذٍ يَصدُرُالنَّاسُ أشتاتًا لِيُرَواأعمَالَهُم6⃣
🔹كلمه (#صدور) كه فعل (يصدر) از آن #مشتق شده به معناى برگشتن #شتر از لب آب بعد از #رفتنش بدانجا است. و كلمه ( #اشتات ) مانند كلمه (شتى ) #جمع شتيت است، كه به معناى #متفرق است. و آيه شريفه جواب #دوم است براى كلمه (اذا)، بعد از جواب اول يعنى آيه (يومئذ تُحدثُ اخبارها)
🍁🍁🍁🍁🍁
و #مراد از (صادر شدن مردم در #قيامت با حالت #تفرقه )، #برگشتن آنان از موقف #حساب به سوى منزلهاشان كه يا #بهشت است و يا #آتش مى باشد، در آن روز اهل #سعادت و رستگارى از اهل شقاوت و #هلاكت متمايز مى شوند، تا اعمال خود را ببينند، #جزاى اعمالشان را نشانشان دهند، آن هم نه از #دور، بلكه داخل در آن جزايشان كنند، و يا به اينكه خود اعمالشان را بنابر #تجسم اعمال به ايشان نشان دهند.
🍁🍁🍁🍁🍁
بعضى از #مفسرين گفته اند: مراد از #صدور مردم، بيرون شدنشان از #قبور به سوى موقف #حساب است، و منظور از #متفرق بودنشان، متمايز بودن آنان از نظر #سيما است، بعضى با روى #سفيد، و برخى با روى #سياه بيرون مى آيند، بعضى با حالت #امنيت، برخى با حالت فزع، و همچنين تمايرهاى ديگر كه از جزاى اعمالشان و #نتيجه حسابشان خبر مى دهد، و تعبير از #آگهى از جزا با واژه رويت، و تعبير از اعلام به نتيجه حساب با #واژه (ارائه) نظير #تعبيرى است كه در آيه (يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء)، ولى #وجه اول هم به #ذهن نزديك تر و هم روشن تر است.
________________________________
🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) #صلوات
کانال قرآنی رحیق مختوم در ایتا
👇👇👇
@rahighemakhtoom
👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 29
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
✳ نقدو پرسشی مهم و پاسخ آن
📚 برای مطالعه تفاوت حکم عقل و وحی به لینک زیر مراجعه فرمایید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
وحی و نبوت در قرآن 29
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
✳ نقدو پرسشی مهم و پاسخ آن
مردم همانطور که با عقل مخالفت می کنند با دستور وحی هم به مخالفت بر می خیزند.
👇👇👇
نقد و پرسش:✏
شما به اين عذر كه عقل نمىتواند جلو نقض قوانين و تخلفات مردم را بگيرد فريضه قانونگذارى يا به تعبير كتاب: هدايت انسان به سوى سعادت نوعى را از دست عقل گرفته به دست وحى و نبوت سپرديد در حالى كه قوانين و مقررات وحى نيز نمىتواند كارى از پيش ببرد و جلو تخلفات را بگيرد بلكه تخلف از مقررات شرايع و اديان بيشتر و اقبال مردم به اين مقررات كمتر است.
پاسخ نقد:✏
🔹 نشان دادن راه مطلبى است و پيروى عملى مردم از آن راهنمايى و هدايت مطلبى ديگر و آنچه به مقتضاى قانون هدايت عمومى به عهده آفرينش و تكوين است اين است كه نوع انسان را به وسيلهاى از وسايل بهسوى قانونى كه سعادتش را تضمين نمايد هدايت و راهنمايى كند نه اين كه عملًا راه تخلف را ببندد و مردم را به پيروى وادارد.
🔹 و اين كه ما مورد تخلفات قانونى را كه مزاحم و مانعى از آزادى عمل در ميان نيست دليل عدم كفايت عقل گرفتيم نه از اين جهت بود كه عقل از عمل جلوگيرى نمىكند بلكه از اين جهت بود كه عقل در اين موارد حكمى نداشت و به تعاون اجتماعى و پيروى قانون دعوت نمىكرد، زيرا دعوتش براساس اضطرار بود و مزاحمتى كه مانع از آزادى عمل است در برابر خود مىديد و ضرر آزادى عمل را بيشتر از نفع آن تشخيص مىداد.
🔹 بديهى است كه چنين حاكمى در جايى كه مزاحمى در كار و مانعى از آزادى عمل در بين نباشد از تخلف كه آزادى عمل در آن است نهى و به پيروى قانونى كه خلاف آزادى است امر نخواهد كرد.
🔹 پس عقل چون در همه موارد به پيروى قانون حكم نمىكند نمىتواند وسيله كافى براى هدايت مداوم انسان باشد ولى طريق وحى بىاستثنا و به طور كليت و دوام حكم به پيروى قانون مىكند و حكم را به دست خدايى مىسپارد كه با قدرت و علم نامتناهى خود در هر حال مراقب انسان است و بدون تبعيض داشتن، كار نيك را پاداش نيك و كار بد را كيفر بد خواهد داد.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
ادامه
👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 30
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
✅ به آیات زیر توجه کنید تا بهتر تفاوت بین حکم عقل و وحی را دریابیم
🔹 خداى متعال مىفرمايد:
إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ « يوسف، آيه 40»حكم تنها از آن خداست.
🔹 و مىفرمايد:
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ* وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ « زلزال، آيه 8 » پس هر كه به اندازهاى سنگينى ذرهاى كار نيك انجام دهد- پاداش- او را خواهد ديد و هر كه به سنگينى ذرهاى كار بد كند- سزاى- او را خواهد ديد.
🔹 و مىفرمايد:
إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ « حج، آيه 17 » به درستى خدا در ميانشان روز قيامت حكم خواهد نمود، زيرا خدا بالاى همه چيز شهادت و حضور دارد.
🔹 و مىفرمايد:
أَ وَ لا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ « بقره، آيه 77 » آيا نمىدانند كه خدا آنچه را كه پنهان مىكنند و آنچه را كه آشكار مىكنند مىداند
🔹 و مىفرمايد:
وَ كانَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ رَقِيباً « احزاب، آيه 52 » خدا بر هر چيزى مراقب مىباشد.
و از اين جا روشن مىشود كه دين آسمانى كه از راه وحى رسيده در جلوگيرى از تخلف و نقض تواناتر از قوانين معمولى بشرى است، زيرا آخرين وسيله قوانين بشرى در جلوگيرى از تخلف و نقض اين است كه مراقبين و مأمورين انتظامى به ظواهر اعمال مردم بگمارند و براى متخلفين و نقضكنندگان قانون كيفرى تعيين نمايند كه تنها در صورت قدرت قانون و ظهور جرم اجرا خواهد شد و بس.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
ادامه👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 31
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
✳ تفاوت بین حکم عقل و وحی
🔹 ولى دين آسمانى:
🔹 اولًا: مانند قوانين بشرى و رژيمهاى معمولى مراقبان خصوصى نسبت به ظواهر اعمال مردم دارد.
🔹 ثانياً: از راه وضع فريضه امربهمعروف و نهى از منكر همه مردم را بىاستثنا مراقب اعمال همديگر و نگهبان قانون قرار داده
🔹 و ثالثاً: جزء عقايد دينى است كه اعمال مردم از نيك و بد، ضبط و حفظ و براى روز بازخواست بايگانى مىشود و رابعاً: بالاتر از همه اينها خداى جهان و جهانيان به انسان و عمل وى محيط و در همه حال و در هر جا حاضر و ناظر است.
و نسبت به كيفر اعمال اضافه به كيفر اين جهانى كه مانند قوانين بشرى در هر جرم تعيين شده كيفر روز بازخواست كه هرگز تبعيض و استثنا برنمىدارد جزء عقايد دينى است.
🔹 خداى متعال مىفرمايد:
أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ « نساء، آيه 59 »
اطاعت و فرمانبردارى كنيد خدا را و فرمانبردارى كنيد پيغمبر و صاحبان امر را از خودتان.
🔹 و مىفرمايد:
وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ « توبه، آيه 71 »
مردان با ايمان و زنان با ايمان بعضشان سرپرستان بعض ديگرند به معروف امر مىكنند و از منكر نهى مىكنند.
🔹 و مىفرمايد:
وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ* كِراماً كاتِبِينَ* يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ « انفطار، آيه 12 » و به درستى بر شما نگهبانانى گماشته شدهاند كه- پيش خدا- گرامى و نويسندگان- اعمال شمايند آنچه را كه مىكنيد مىدانند.
🔹 و مىفرمايد:
وَ رَبُّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ «سبأ، آيه 21 » و پروردگار تو نگهبان هر چيزى است.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#تفسیر_سوره_زلزال9
🍁 بیان آیات 7⃣ و 8⃣ سوره زلزلة🍁
✳ تفسیر المیزان
✳ شأن نزول آیات ۷ و ۸:
مقاتل و سعید بن جبیر گویند: وقتى که آیه «وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتِیماً وَ أَسِیراً» نازل گردید، مسلمین مى پنداشتند که اگر مال کمى را انفاق و بخشش کنند داراى پاداش و ثواب نخواهند بود و نیز اگر گناهانى که به نظرشان کوچک مى آمد از قبیل دروغ و نگاه کردن از روى شهوت به نوامیس مردم و غیبت کردن را مرتکب گردند، مؤاخذه نخواهند شد.
سپس این آیات نازل گردید و به آنها فهمانید که بر کوچکترین اعمال خیر و شر پاداش و کیفر خواهند دید(تفاسیر روض الجنان از خاصه و کشف الاسرار و ابن ابى حاتم از عامه.)
فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّة خَيراً يَرَه7⃣
و َ مَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّة شَرا يَرَه8⃣
🔹كلمه ( #مثقال ) به معناى هر #وسيله اى است كه با آن #وزنها را مى سنجند، و كلمه ( #ذره ) به معناى آن #دانه هاى ريز #غبار است، كه در #شعاع_آفتاب ديده مى شود، البته اين كلمه به معناى #مورچه هاى ريز نيز مى آيد.
🍁🍁🍁🍁🍁
آيه مورد #بحث 7⃣ به دليل اينكه حرف ( #فاء ) بر سر دارد تفريع و #نتيجه گيرى از آيه #قبلى است، كه سخن از #ارائه اعمال بندگان داشت، و همان بيان را #تأكيد نموده مى فهماند كه از كليت ارائه اعمال #هيچ عملى نه خير و نه شر نه كوچك و نه بزرگ حتى به #سنگينى ذره #استثناء نمى شود و نيز #حال هر يك از صاحبان عمل خير و عمل شر را در #يك_جمله_مستقل بيان نموده، جمله را به عنوان يك #ضابطه و
قاعده #كلى كه مورد هيچ خصوصيتى ندارد) ذكر مى فرماید.
@rahighemakhtoom
✳ نکته های آیه 7 سوره زلزال
✅ ۱ - انجام دهندگان کار خیر، در قیامت پاداش دیده، با کردار خویش مواجه خواهند شد. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره)
✅ ۲ - کارهاى خیر، هر چند به وزن مورچه اى ریز و یا ذرّات معلق در هوا باشد، باقى مانده، در قیامت بر انسان عرضه خواهد شد. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره)
«مثقال»; یعنى، وسیله اى که با آن، وزن چیزى سنجیده شود (مفردات). «ذرّة» (مفرد «ذرّ») به معناى کوچک ترین نوع مورچه است (صحاح اللغة). برخى آن را یک صدم وزن «جو» دانسته و برخى گفته اند: مراد ذرّاتى است که در شعاع خورشید، مشاهده مى شود. (لسان العرب)
✅ ۳ - سرنوشت هر کس در آخرت، وابسته به کردار او در دنیا است. (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره)
✅ ۴ - تجسّم و قابل رؤیت شدن تمام اعمال نیکِ انسان - حتى سبکوزن ترین آنها - در آخرت (خیرًا یره)
✅ ۵ - زمین، مشخّصات کردارهاىِ ریز و درشت انسان را در خود محفوظ داشته، در قیامت آن را گزارش خواهد کرد. (یومئذ تحدّث أخبارها ... فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره)
🌿🌿🌿
با پیوستن به کانال رحیق حامی معارف و آموزه های قرآنی باشید
🆔 کانال قرآنی رحیق در ایتا
@rahighemakhtoom
✳ نکات آیه
8 سوره زلزال
✅ ۱ - بدکاران در قیامت، کیفر دیده و با کردار نارواى خود، روبه رو خواهند شد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
✅ ۲ - کارهاى ناروا، هر چند به وزن مورچه ریز و یا ذرّات معلق در هوا باشد، باقى مانده، در قیامت بر انسان عرضه خواهد شد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
✅ ۳ - سرنوشت هر کس در آخرت، وابسته به کردار او در دنیا است. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
✅ ۴ - تجسّم و قابل رؤیت شدن تمام اعمالِ ناشایست انسان - حتى سبکوزن ترین آنها - در آخرت (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
✅ ۵ - زمین، مشخصات کردارهاى ریز و درشت انسان، اطلاعاتى را در خود محفوظ داشته، در قیامت آن را گزارش خواهد کرد. (و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
✅ ۶ - ترغیب به کار خیر و وعده پاداش به آن، مقدّم بر تهدید در امر تربیت (فمن یعمل مثقال ذرّة خیرًا یره . و من یعمل مثقال ذرّة شرًّا یره)
🌿🌿🌿
با پیوستن به کانال رحیق حامی معارف و آموزه های قرآنی باشید
🆔 کانال قرآنی رحیق در ایتا
@rahighemakhtoom
✳ تفسیرالمیزان
نقد و پاسخی در سوره زلزال آیه 7و8
📌 پرسش:
⬅ در اينجا اين سؤال به #ذهن مى رسد كه در آيات شريفه قرآن #آياتى هست كه با اين ضابطه كلى(که هرکس عملی انجام دهد نتیجه آن را در قیامت می بیند) #سازگار نيست، از آن جمله آياتى كه دلالت دارد بر #حبط و بى نتيجه شدن اعمال #خير به خاطر #پاره اى عوامل، و آياتى كه دلالت دارد بر #انتقال اعمال خير و شر اشخاص به ديگران، مانند انتقال #حسنات قاتل به مقتول، و گناهان مقتول به قاتل، و آياتى كه #دلالت دارد بر اينكه در بعضى #توبه كاران گناه #مبدل به ثواب مى شود
🍁🍁🍁🍁🍁
پاسخ:
📌 پاسخ:
#جواب از اين سؤال اين است كه آيات مذكور حاكم بر اين #دو آيه است، و بين دليل حاكم و محكوم #منافاتى نيست، #مثلا آياتى كه دلالت دارد بر #حبط اعمال، شخص صاحب عمل خير را از #مصاديق كسانى مى كند كه عمل خير ندارند، و چنين كسى عمل خير ندارد تا به حكم آيه مورد بحث آن را ببيند، و همچنين #قاتلى كه نگذاشت مقتول زنده بماند و عمل #خير انجام دهد، اعمال خيرش را به #مقتول مى دهند، و خودش عمل خيرى ندارد تا آن را ببيند، و توبه كارى كه #گناهش مبدل به حسنه مى شود، براى اين است كه گناه #موافق ميل او نبوده، عواملى #خارجى باعث گناهكارى او شدند، و آن عوامل كار خير، #موافق طبعشان نيست، ولى چون مى خواستند در بين مردم نيكوكار و #موحد باشند، و بلكه رئيس و #رهبر آنان باشند، لذا با زبان #شكار حرف زدند، پس خوبيهاشان از خودشان نيست، لذا در #قيامت بديهاى توبه كاران را به آن عوامل مى دهند، و خوبيهاى آن عوامل را به توبه كاران، در نتيجه توبه كاران گناهى ندارند تا به حكم آيه مورد بحث در #قيامت آن را ببينند، و نيز #عوامل شر، كار خيرى ندارند، تا به حكم آيه مورد بحث آن را ببينند - دقت فرماييد.
🆔 کانال قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom