eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس دوم :شناخت وحی پيامبران، مردان تكامل يافته‌اى هستند كه آمادگى دريافت وحى را در خود فراهم ساخته‌اند. امام‌حسن عسكرى عليه السلام در اين‌باره مى‌فرمايد: «خداوند، قلب و روان پيامبر را بهترين و پذيراترين قلب‌ها يافت و آنگاه او را براى نبوّت برگزيد». ٢پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله فرموده‌اند: «خداوند، پيامبرى برنيانگيخت، مگر آنكه عقل خود را به كمال رسانده باشد و خرد او از خرد تمام امتش برتر باشد». ٣طبق گفتۀ صدرالدين شيرازى، پيش از آنكه ظاهر پيامبر به نبوّت آراسته گردد، باطن او حقيقت نبوّت را دريافت كرده بود. ٤پديدۀ وحى همانند الهام، به تابناك شدن درون در مواقع خاص، اطلاق مى‌شود. با اين تفاوت كه منشأ الهام بر الهام گيرنده پوشيده است، ولى منشأ وحى بر گيرندۀ وحى - كه پيامبرانند - روشن است. به همين علت، پيامبران هرگز در گرفتن پيام آسمانى دچار حيرت و اشتباه نمى‌شوند؛ زيرا بر منشأ وحى و كيفيت انجام آن آگاهى حضورى كاملى دارند. ⏺زراره از امام‌جعفر صادق عليه السلام پرسيد: «چگونه پيامبر مطمئن شد كه آنچه به او مى‌رسد، وحى الهى است و نه وسوسه‌هاى شيطانى‌؟» امام عليه السلام فرمود: «هرگاه خداوند بنده‌اى را براى رسالت برگزيند، به او آرامش و وقار ويژه‌اى ارزانى مى‌دارد، به‌گونه‌اى كه آنچه از جانب حق بدو مى‌رسد، همانند چيزى خواهد بود كه با چشم باز مى‌بيند». ⏺خداوند براى رفع هرگونه تعجب و يا توهّمى بى‌جا در مورد برانگيختن پيامبرى از ميان مردم می فرماید: «ما به تو وحى فرستاديم؛ همان‌گونه كه به نوح و پيامبران پس از او وحى فرستاديم و [ نيز] به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط‍‌ [ \فرزندان] و عيسى و ايوب و يونس و هارون و سليمان وحى نموديم و به داوود زبور داديم پيامبرانى كه سرگذشت آنان را پيش از اين براى تو باز گفته‌ايم و پيامبرانى كه سرگذشت آنان را براى تو بيان نكرده‌ايم. ⏺و خداوند با موسى آشكارا سخن گفت [ و اين امتياز از آنِ‌ او بود]. پيامبرانى كه بشارت دهنده و بيم دهنده بودند تا پس از اين پيامبران، حجتى براى مردم بر خدا باقى نماند [ و بر همه اتمام حجت شود] و خدا توانا و حكيم است. ولى خداوند گواهى مى‌دهد به آنچه بر تو نازل كرده كه [ او] آن‌را به علم خويش نازل كرده‌است و فرشتگان [ نيز] گواهى مى‌دهند؛ هرچند گواهى خدا كافى است. بى ترديد، كسانى كه كفر ورزيدند و [ مردم را] از راه خدا باز داشتند، در گمراهى دورى گرفتار شده‌اند». ١بنابراين شگفتى ندارد كه به يكى از افراد بشر وحى شود؛ زيرا پديده‌اى است كه بشريت با آن خو گرفته و پيوسته در طول تاريخ با آن سر و كار داشته است. ⏪ادامه دارد... 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (19) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (20) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیت الله 📌 اندیشه توحیدی ....فرمود: ﴿وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾؛ از امام(سلام الله عليه) سؤال کردند که چگونه اکثر مؤمنين مشرک‌اند؟ فرمود همين که مي‌گويند ”لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ”!يا اوّل خدا دوم فلان کس!خدا اوّلي نيست که دومي داشته باشد. نبايد بگوييم ”لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ” بگوييم خدا را شکر که از اين راه مشکل ما را حلّ کرد، نه اينکه اگر فلان کس نبود مشکل ما حلّ نمي‌شد. اگر ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ است، اگر به ما در نماز و غير نماز گفتند: ”اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك‌”، ديگر فرض ندارد ما بگوييم که اوّل خدا دوم فلان شخص! يا ”لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ”. بايد بگوييم خدا را شکر که از اين راه مشکل ما را حلّ کرد، بله. خدا را شکر که به وسيله فلان شخص مشکل ما را حلّ کرد، او کار را انجام داد؛ منتها اينها ابزار کار هستند. اگر انديشه اين است اگر فکر اين است که اوّل خدا دوم فلان شخص، اين شرک است؛ منتها حالا اين شرک ضعيفي است که ذات اقدس الهي عفو مي‌کند، ولي اين توحيد نيست. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یوسف 25.mp3
12.69M
💢جلسه بیست و پنجم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۹ 📌رفاه و آسایش الی باید همیشه به فکر رفاه و آسایش و باشد و با هر زحمتی که هست وسیله آنها را فراهم بیاورد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
گناه تازه، عذاب تازه 💠 خیلی از ها هستند که درمانش ناشناخته است. این بیان نورانی (سلام الله علیه) را مرحوم نقل کرده است که فرمود: تازه، های تازه می آورد. گناهانی که سابقه نداشته اند، اگر که انجام داده اند؛ عذاب هایی می آید که اصلاً نمی شناسند از کجاست! (کلّما احدث العباد من الذنوب ما لم یکونوا یعملون احدث الله لهم من البلاء ما لم یکونوا یعرفون).* این تلازم هست؛ انسان چیز جدایی از عالم نیست. همانطوری که عالم در انسان اثر می گذارد، انسان هم در عالم بی اثر نیست. ________________________________________________ * الکافی / جلد ۲ / صفحه ۲۷۵ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۱/۰۹/۲۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۳ – ۳۰ 📌 الی در حال با پروردگار و خواند قرآن که در حقیقت خدا با او صحبت می کند و دیدن کرامات و از جانب پروردگار از هیچ چیز نترسد و در مقابل همه استقامت داشته باشد و خدای تعالی را خود بداند تا به دریافت نائل گردد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گناه تازه، عذاب تازه 💠 خیلی از ها هستند که درمانش ناشناخته است. این بیان نورانی (سلام الله علیه) را مرحوم نقل کرده است که فرمود: تازه، های تازه می آورد. گناهانی که سابقه نداشته اند، اگر که انجام داده اند؛ عذاب هایی می آید که اصلاً نمی شناسند از کجاست! (کلّما احدث العباد من الذنوب ما لم یکونوا یعملون احدث الله لهم من البلاء ما لم یکونوا یعرفون).* این تلازم هست؛ انسان چیز جدایی از عالم نیست. همانطوری که عالم در انسان اثر می گذارد، انسان هم در عالم بی اثر نیست. ________________________________________________ * الکافی / جلد ۲ / صفحه ۲۷۵ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۱/۰۹/۲۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(194) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون ⏪گزيده تفسير 🔘در اين دو آيه، با تعبيرهاى گوناگون، تمايل درونى منافقان به كفر افشا شده است و چون شيطان به معناى موجود مكار و گريزان از حق است، به آنان شيطان اطلاق شده است. منافقان نزد مومنان ابراز ايمان مى كردند و چون با دوستان خود خلوت مى كردند، مى گفتند: ما با شماييم و مومنان را استهزا مى كنيم. 🔘خداوند نيز مى گويد خدا آنان را استهزا مى كند و در طغيان خود رهايشان مى كند تا سرگردان باشند. اين دو استهزا متفاوت است ؛ زير استهزاى منافقان اعتبارى و فاقد هر گونه اثر واقعى است، اما استهزاى خداوند تكوينى است (آنان را سبك مغز و سبك قلب مى كند.) 🔘گرچه نگه داشتن منافقان در تباهى، كار ماموران قهر الهى (شيطان و تبهكاران) و از باب اضلال كيفرى است، ولى چون همه امور عالم به دست خداست، خداوند اين كار را به خود اسناد مى دهد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
An-Nabaa - 05 ss.mp3
4.92M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نبأ جلسه 5.docx
37.2K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ⏪ فرازی از متن درس: و از امام صادق(سلام الله عليه) هم سؤال کردند که چطور ما هر وقت قرآن را مي‏خوانيم براي ما تازگي دارد خسته نمي‏شويم فرمود قرآن «يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمرُ»؛ اين شد که شما در تمام مدت عمر که هر روز آفتاب را مي‏بينيد يک وقت بگوييد ما از آفتاب خسته شديم يا ماه را که شب مي‏بينيد بگوييد ما از ماه خسته شديم يعني چند سال است که در شب مي‏تابد يا آفتاب و شمس چند سال است که در روز مي‏تابد؛ اينها حيات‏بخش هستند عامل خستگي نيستند فرمود: «يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمرُ». ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نبأ جلسه 5.pdf
1.04M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ⏪ فرازی از متن درس: و از امام صادق(سلام الله عليه) هم سؤال کردند که چطور ما هر وقت قرآن را مي‏خوانيم براي ما تازگي دارد خسته نمي‏شويم فرمود قرآن «يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمرُ»؛ اين شد که شما در تمام مدت عمر که هر روز آفتاب را مي‏بينيد يک وقت بگوييد ما از آفتاب خسته شديم يا ماه را که شب مي‏بينيد بگوييد ما از ماه خسته شديم يعني چند سال است که در شب مي‏تابد يا آفتاب و شمس چند سال است که در روز مي‏تابد؛ اينها حيات‏بخش هستند عامل خستگي نيستند فرمود: «يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمرُ». ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌حسابرسی آسان 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اقْنَعْ بِما اُوتيتَهُ يَخِفَّ علَيكَ الحِسابُ به آنچه به تو داده شده است قناعت كن، تا كار حسابرسى برتو آسان گردد. 📚أعلام الدين : ۳۴۴. پ.ن: قناعت به معنای دست بر داشتن از تلاش و تولید نیست .قناعت یعنی حرص زدن و بدون رعایت حلال و حرام الهی هر مالی را به دست نیاوریم. 🌷🌷🌷 💢مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
توحید خواص.mp3
1.34M
🔹 توحید خواص 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 128.mp3
16M
۱۶۳ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۲۸ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تو فرشته شوي ار جهد كني از پي آنك برگ توت است که گشتست به تدريج اطلس حکیم @rahighemakhtoom
حکمت ۱۹۸ تا ۲۰۰ استاد صادقی.mp3
8.76M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۹۷ و ۱۹۸ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 127 نهج البلاغه.mp3
5.55M
📚شرح و تفسیر حکمت۱۲۷(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۴ – ۵۳ 📌# ایمان به الهی الی وقتی که آیات الهی بر او می شود به آنها ایمان می آورد و را تصدیق می کند و اوامر الهی می گردد و از آن چه خدای تعالی به او داده است می کند. لذا خدای تعالی به خاطر این عملش را دو برابر می دهد و بدیهای او را به خاطر اعمال خویش از بین می برد. 🌷🌷🌷 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(118) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 ⏪ 25- اتقان درپاسخ گویی و متانت در برخورد رفتار با مخالفان قَالَ يَاقَوْمِ لَيْسَ بىِ ضَلَالَةٌ وَ لَاكِنىّ‏ رَسُولٌ مِّن رَّبّ‏ الْعَلَمِينَ(61/اعراف) گفت: اى قوم من، گمراهى را در من راهى نيست، من پيامبرى از جانب پروردگار جهانيانم‏. قَالَ يَاقَوْمِ لَيْسَ بىِ سَفَاهَةٌ وَ لَاكِنىّ‏ِ رَسُولٌ مِّن رَّبّ‏ِ الْعَلَمِينَ(اعراف/67) گفت: اى قوم من، در من نشانى از بيخردى نيست، من پيامبر پروردگار جهانيانم‏. 🌱🌱🌱 1 پيامبران با سخت‏ترين و صريح‏ترين تبليغات، جوسازى‏ها، مخالفت‏ها و تهمت‏ها رو به رو بوده‏اند. «ضَلالٍ مُبِينٍ»، «سَفاهَةٍ» ... «الْكاذِبِينَ» در راه ارشاد مردم، بايد تحمّل شنيدن زشت‏ترين سخنان را داشته باشيم. 2 سعه‏ ى صدر و بزرگوارى انبيا تا آنجاست كه پس از آن همه جسارت باز با مهربانى مى‏گويند: اى قوم من. «يا قَوْمِ» 3 از خويش نفى تهمت كنيم، ولى حقّ نداريم تهمت را به سوى ديگران سوق دهيم. «لَيْسَ بِي سَفاهَةٌ» 4 انبيا حتّى ذرّه‏اى و لحظه‏ اى كارى را كه معقول نباشد انجام نمى‏ دهند. «لَيْسَ بِي سَفاهَةٌ» (در ادبيات عرب، هر گاه نكره در كنار نفى قرار گيرد، نفى عموم است، يعنى در هيچ زمانى من كار سفيهانه نكرده‏ ام.) 6 آنكه به هدف خود ايمان دارد و از پشتوانه‏ ى الهى برخوردار است، در برابر برخورد بد ديگران آرام برخورد مى‏كند. «لَيْسَ بِي سَفاهَةٌ» 7 مربّى و مبلّغ، نبايد وظيفه‏ ى اصلى را فراموش كند. «لكِنِّي رَسُولٌ» 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(195) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون تفسير 🔘شياطينهم: هر موجود مكار، شرور و گريزان از حق شيطان است و از اين رو بر ابليس، شيطان شده است. 🔘مستهزون: تحقير و اهانت به ديگران، خواه با گفتار باشد يا عمل، استهزا است و چون استهزا كننده با انجام دادن كارى كه دلالت بر خفت و سبكسرى ديگرى مى كند در پى تحقير اوست و حقير شدن او را مى طلبد اين معنا در قالب باب استفعال بيان مى شود. 🔘يعمهون: عمه به معناى حيرت شديد است و رتبه آن پس از شك، تردد و تحير است. عمه حيرتى است كه چشم دل آدمى را از هر راى و نگاه صحيحى كور مى كند. پس عمه كورى چشم جان است در برابر عمى كه هم بر كورى چشم تن اطلاق مى شود و هم بر كورى چشم جان. ⏺منافقان در صدر اسلام دو دسته بودند، گروهى از همان آغاز كافر بودند ولى تظاهر به ايمان مى كردند: (يقولون بافواههم ما ليس فى قلوبهم) و عده اى در ابتدا صادقانه ايمان آوردند اما وقتى اسلام را با منافع و اغراض ‍ دنيوى خود ناسازگار يافتند قلبا كافر شدند، ولى ايمان ظاهرى خود را حفظ كردند و در سايه آن به مبارزه با دين پرداختند. (اتخذوا ايمانهم جنه فصدوا عن سبيل الله انهم ساء ما كانوا يعلمون # ذلك بانهم امنوا ثم كفروا...) خداى سبحان كه به سر و علن همه انسانها آگاه است: (او لا يعلمون ان الله يعلم ما يسرون و ما يعلنون)، ☑️ در اين دو آيه مورد بحث با چهار تعبير، تمايل باطنى منافقان را به كفر افشا مى كند: ⏪1- از اجتماع منافقان با مومنان با تعبير (اذالقوا) ياد مى كند تا نشانه ى نكته باشد كه اصرارى بر ملاقات با مومنان ندارند و اگر روزى ناخواسته با آنها برخورد كردند، به دروغ اظهار ايمان مى كنند، ولى از ملاقات آنها با كافران با تعبير (اذا خلوا) ياد مى كند. منافقان با رغبت، به سوى خانه هاى امن كفار رفته، در مجالس خصوصى با آنان خلوت مى كردند. اين دوگانگى تعبير (برخورد، خلوت) نشانه تمايل ايشان به كفر است، به طورى كه خلوت آنها را كفر و جلوت آنها را ايمان مى سازد. ⏪2- منافقان در برخورد با مومنان با جمله فعليه كه مفيد حدوث است اظهار ايمان مى كنند: (امنا)، ولى در خلوت با كافران با جمله اسميه كه مفيد تاكيد و ثبوت است و با حرف تاكيد ان ابراز يگانگى با آنها مى كنند: (انا معكم). ⏪3- از تقابل ميان منافقان، مومنان و شياطين برمى آيد كه مراد از شياطين كافران هستند و از اضافه شياطين به ضمير هم كه به منافقان برمى گردد: (شياطينهم) دانسته مى شود كه منافقان و كافران از يك سنخند. ⏪4- خودشان به نحو حصر تصريح مى كنند كه در برخوردمان با مومنان تنها كار ما استهزاى آنان است: (انما نحن مستهزون). البته منافقان، روز امتحان تمايل خود را به كافران علنى مى كنند: (هم للكفر يومئذ اقرب منهم للايمان). ===== 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom