رعد.05.mp3
19.17M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_رعد #رعد
💢جلسه پنجم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #رعد را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انسان-جلسه سوم.mp3.mp3
12.08M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_انسان #انسان
⏪ تفسیر سوره انسان استاد دکتر محمد علی انصاری
📼جلسه سوم تفسیر آیات 11 تا 19
📝فهرست درسگفتار
توصیف بهشت ابرار و نیکوکاران
ویژگی های مومنین
تفاوت نضرة و سرور
مفهوم صبر و اقسام آن
پاداش صابران در قیامت
تفاوت نعمت های دنیا و آخرت
برخی ویژگیهای بهشت
خصوصیت سایه های بهشتی
وضعیت میوه های بهشتی
شیوه پذیرائی ابرار و نیکوکاران در بهشت
ماجرای خواستگاری و ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_انسان #انسان ⏪ تفسی
📌 خلاصه از درس گفتار استاد
در بارۀ مدنى يا مكى بودن سورۀ مبارکۀ انسان در ميان مفسران گفتگو است، ولى اجماع علما و مفسران شيعه بر اين است كه همه يا حداقل قسمتى از آيات آغاز سوره كه جایگاه ابرار را بيان مىكند در مدينه نازل شده است. اين سوره در عين كوتاهى محتواى عميق و متنوع و جامعى دارد. خلقت انسان از نطفه و آزادى اراده و اختیار او در انتخاب مسیر هدایت، پاداش ابرار و نيكان، اهميت قرآن و طريق اجراى احكام آن و راه پرفراز و نشيب خودسازى، حاكميت مشيت الهى در عين مختار بودن انسان؛ ازجمله موضوعات مطرح شده در این سوره است. با توجه به شأن نزول خاص سوره، آیات ابتدایی این سوره سندی است بر فضیلت اهل بيت (ع).
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
⭕️ علم #غرب، هویت برانداز است!
☢️ علم نافع، دانشی #هویتساز است و علم غیرنافع، دانش هویت #برانداز. علمی که برای ساختن سلاحهای شیمیایی و کشتار جمعی و فتنه و آشوب باشد، هویت برانداز است.
❌ دانش در عالم کم نبوده و نیست؛ قبل و پس از اسلام علوم فراوانی بوده و هست. دانش هویت برانداز نه عامل #صعود است و نه سزاوار فراگیری. علم غیرنافع، تعلیم و تعلّم آن نیز شایسته نیست.
💠 در تعقیبات و دعاهای نماز آموختهاند که از علم غیر#سودمند به خدا پناه میبریم: «اعوذ بک من علم لا ینفع.» علم اگر به مرحله عمل نرسد و در حد کلیات بماند، نظیر عالم بیعمل، بیثمر و منفعت است و هویتبخش نیست.
📑 دیدگاههای آیتالله جوادی آملی درباره پالایش علوم انسانی؛ تهیه و تنظیم: محمّد رضا فلاح
#علوم_انسانی
#علم_لاینفع
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📣رونمایی از کتاب زبان وحی مقدماتی
🔰به اطلاع علاقهمندانِ فراگیری زبان عربی قرآنی میرساند، کتاب #زبان_وحی_مقدماتی به چاپ رسید.
📙این کتاب تألیف اساتید مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت و جلد اول از مجموعه کتب زبان وحی است.
▫️این مجموعه کتب، جهت آموزش زبان عربی قرآنی با طرحی نوین و جذاب تألیف شده است.
▫️در کتاب زبان وحی مقدماتی، اجمال و صورتبندی اصلی مطالب واژهشناسی و جملهشناسی قرآنی بیان شده است.
▫️کتاب حاضر، مناسب غالب دانشجویان دغدغهمندِ فهم قرآن و همچنین طلاب جوانی است که میخواهند برای فهم واژگان و جملات نه چندان پیچیده قرآن به ابزارهای لازم مجهز گردند.
▫️جهت آشنایی بیشتر با ویژگیهای این کتاب، پیام بعد را از دست ندهید.
🛒 برای تهیه این کتاب میتوانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:
🔗 tadabor.ir/mahsoolat
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📣رونمایی از کتاب زبان وحی مقدماتی 🔰به اطلاع علاقهمندانِ فراگیری زبان عربی قرآنی میرساند، کتاب #زب
💡ویژگیهای تفصیلی کتاب زبان وحی مقدماتی
✅ کتاب زبان وحی مقدماتی دارای ویژگیهایی میباشد که آن را از دیگر تألیفات در زمینه آموزش زبان قرآن و عربی، ممتاز و متمایز کرده است، برخی از این ویژگیها عبارتند از:
💡 قرآن محور بودن:
-محوریت دادن به موارد پر کاربرد قرآنی و در حاشیه قرار گرفتن موارد کم کاربرد
-حذف قواعد و موارد به کار نرفته در قرآن
-انحصار مثالها و تمارین در استعمالات قرآنی
-توجه به فطری، ساده، شفاف و در عین حال دقیق بودن زبان قرآن
💡 معنامحور و کاربردی بودن:
-توجه به تقویت مهارت فهم معنای واژه و جمله به جای مهارت تجزیه و ترکیب
-اولویت دادن به سرفصلهای معنایی به جای پرداختنِ صرف به مباحث صوری و لفظی
-توجه به نحوه فهم و شناخت کلمات و جملات به جای نحوه ساخت آنها
-توجه به مفهوم سیاق و نقش بی بدیل آن در فهم واژگان، جملات و عبارات قرآنی
-بیان مثالهای قرآنی رسا در هر مبحث
-ارائه تمرینات متنوع قرآنی و کاربردی در پایان سرفصلها
💡 ساده، نظاممند و مفهومی بودن:
-تقسیم بندی ابتکاری مباحث در قالبی نظاممند و معنایی
-بیان مطالب و تعاریف به شیوه ساده و تا حد امکان مفهومی
-بهرهگیری از شباهتهای زبان فارسی با زبان عربی برای انتقال مطالب
-بکارگیری اصطلاحات و نامهای گویا و ساده برای مفاهیم
-خلاصگی و پرهیز از طرح حواشی و تفصیل بیش از نیاز مطالب
-بکارگیری ساختاری گویا و منظم در سرفصلها و تقسیمات
-استفاده از نمودارهای متعدد و جداول جهت جمعبندی و ساماندهی مطالب
💡 اتقان علمی:
-توجه به منابع و مآخذ مهم و اصلی ادبیات عرب
-توجه به منابع و تفاسیر قرآنی و دستاوردهای علمی آنها در زمینه ادبیات عرب
-مراجعه به دستاوردهای متأخرتر در زمینه بازخوانی و تدوین ادبیات عرب
-ارجاع به منابع و بیان توضیحات تخصصیتر در پاورقیها
❄️در زمستان امسال دقیقتر با #زبان_قرآن آشنا شوید.
🛒 برای تهیه این کتاب میتوانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:
🔗 tadabor.ir/mahsoolat
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 مژده ای برای غفاریت خدا
💠 به شما مژده بدهیم که او #غفار است، راه برای #توبه باز است. اینچنین نیست که اگر کسی خدای ناکرده چهار روزی لغزید، بگوید من برای همیشه محرومم؛ اینطور نیست. در این عالم بدترین موجود، به بهترین موجود تبدیل می شود؛ همه این کودها هستند که به صورت یاس در می آیند! انسانهای #تبهکار هم می توانند اینطور باشند. اینطور نیست که اگر کسی چند روز بیراهه رفته است، بعد نتواند معطّر بشود، روح و ریحان بشود! اگر کودهای بدبو یاس و یاسمن می شوند، انسان تبهکار هم می تواند روح و ریحان بشود؛ راه باز است!
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#آمرزش
#غفار_الذنوب
#غفار
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسان قرآنی!
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
04-ahamiyate mohebbate khoda.mp3
8.62M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع اهمیت محبت به خدا (5)
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (8)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
⏪۲ـ اسلام به معنای مطلق تسلیم
بعضی طرفداران تعدد ادیان برای به کرسی نشاندن مدعای خود، "اسلام" را در آیات قرآن کریم به "مطلق تسلیم" در برابر خداوند معنا و تفسیر کردند، یعنی آنچه خداوند حکیم از انسان خواسته است انقیاد و تسلیم در برابر او و التزام به یکی از ادیان آسمانی است.
🔹شهید مطهری در پاسخ به این اِشکال، با پذیرفتن معنای "مطلق تسلیم" برای "اسلام"، معتقد است مصداق پیدا کردن و تحقق حقیقت تسلیم در گرو تسلیم انسان است به هر آنچه خداوند از او خواسته است.
"اگر گفته شود که مراد از اسلام، خصوص دین ما نیست بلکه منظور تسلیم خدا شدن است، پاسخ این است که البته اسلام همان تسلیم است و دین اسلام همان دین تسلیم است ولی حقیقت تسلیم در هر زمانی شکلی داشته و در این زمان شکل آن همان دین گرانمایهای است که به دست حضرت خاتمالانبیاء ظهور یافته است و قهرا کلمه اسلام بر آن منطبق میگردد و بس."
به دیگر سخن گوهر و ماهیت ادیان همان تسلیم محض در برابر خداوند است که با تسلیم در برابر انبیاء و گوش جان سپردن به پیامهای آنان عینیت مییابد.
⏪۳ـ عذاب اکثریت مردم
یکی از دستاویزهای مهم طرفداران پلورالیزم ادعای لزوم عذاب اکثریت مردم در جهنم بنا بر انحصار حق به یک دین است؛ چرا که لازمه حقانیت یک دین و باطل بودن دیگر ادیان، قول به ضلالت و گمراهی اکثریت مردم است که پیروان ادیان دیگر هستند و اعمال چنین انسانهایی هر چند که دارای ابتکارات و اختراعات عظیمی باشند، به خاطر کفرشان محکوم بطلان است، امّا اگر پلورالیزم را بپذیریم و پیروان جمیع ادیان را از رهیافتگان و سالکان راه نجات تلقی کنیم؛ تصویری از خوشبینی و سعادت مطلق به اکثریت مردم را ترسیم کردهایم که مطابق با حکمت و هدایت و خیرخواهی خداوند است.
اشکال فوق را بیشتر جان هیک فیلسوف معاصر طرح و تقویت نموده است. بعضی معاصران نیز آن را در مقالات خود دنبال کردند. البته اصل این اشکال چهار دهه پیش در جزوهای چنین تقریر شد: "اگر پیروان هر یک از مذاهب این طور فکر کنند که فقط خودشان رستگارند، چنین طرز تفکری با روح عدالت خداوند منطبق نخواهد بود."
متفکر برجسته معاصر در کتاب گرانسنگ خود، عدل الهی، به تفصیل و مستدل رفع شبهه کرده است. شبهه مذکور از دو جهت قابل طرح است یکی مربوط به اعمال نیک کفار در دنیا و همچنین سرنوشت نهایی آنها در آخرت؛ دوم مربوط به اهل کتاب که متأله امّا منکر نبوت پیامبر اسلام هستند.
ادامه دارد...
========
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (9)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
🔘اعمال نیک کفار
چه بسا کفاری که اعمال زیبا مانند اختراعات عامالمنفعه انجام میدهند. آیا به صرف اینکه کافرند، اعمالشان فاقد ارزش و اثری در قیامت است؟ استاد با طرح شرایط اصل حسن فعلی با حسن فاعلی، معتقد است که اگر عملی از فاعل صادر شود که کننده آن نیّت خیر و حسنی نداشته است، چنین عملی فاقد ارزش خواهد بود و فاعل آن نیز سزاوار ستایش نیست؛ امّا اگر نیّت فاعل خیر و صلاح و خدمت به خدا و یا حداقل به مردم باشد، عملش دارای ارزش خواهد بود و نمیتوان به صرف اینکه فاعل آن کافر است، عمل او را نستود. چه آن عمل کوچک باشد و چه عمل بزرگ مانند اختراعات دانشمندان کافر.
امّا اینکه چگونه اعمال نیکوی کفار در قیامت به درد آنها خواهد خورد؟
"اعمال خیر افرادی که به خدا و قیامت ایمان ندارند و احیانا برای خدا شریک قائلاند، موجب تخفیف و احیانا رفع عذاب آنها خواهد بود."
"هرگاه عملی به منظور احسان و خدمت به خلق و به خاطر انسانیت انجام گیرد، در ردیف عملی که انگیزهاش فقط برای خود است، نیست. البته خداوند چنین کسانی را بیاجر نمیگذارد."
متفکر شهید در تعبیری جالب و تا اندازهای اختصاصی میگوید اعمال کفاری که به انگیزه خدمت و احسان باشد، روایتگر وجود نور معرفت خداوند در ضمیر آنهاست.
🔘سرنوشت کفار در قیامت
اشکال مهم مدعیان تعدد ادیان، متوجه عذاب کفار در قیامت بود. در پاسخ به این اشکال، استاد معتقد است اکثریت مردم روی زمین که به دین اسلام نگرویدهاند، به خاطر جهل و عدم اتمام حجّت است؛ یعنی نور اسلام بر آنها اصلاً نتابیده است؛ نه اینکه تابیده و آنها از آن روی برگرداندهاند. لذا عقابی متوجه آنها نیست.
🔹شهید مطهری در تأیید مدعای خویش با استناد به آیه شریفه "وَ ما کُنّا مُعَذَّبینَ حَتّی نَبْعَث رسُولاً". (اسراء، ۱۵) مینویسد: "محال است که خدای حکیم کسی را که حجت بر او تمام نشده است، عذاب کند."
🔘اهل کتاب
امّا اعمال صالح و نیکوی اهل کتاب که معتقد به خداوندند مورد قبول درگاه الهی میتواند باشد به شرط اینکه آفت تحریف و شرک در اندیشه آنان راه نیافته باشد، و در این صورت میتوانند به بهشت نیز داخل گردند. "افرادی که به خدا و آخرت ایمان دارند و اعمالی با انگیزه تقرب به خدا انجام میدهند و در کار خود خلوص نیت دارند، عمل آنها مقبول درگاه الهی است و استحقاق پاداش و بهشت مییابند اعم از آنکه مسلمان باشند یا غیر مسلمان."
البته پیش از شهید مطهری حکما و عرفای بزرگی مانند بوعلیسینا و صدرالمتألهین قایل به نجات اکثریت مردم و نیل آنان به سعادت در قیامت بودند.
به دیگر سخن ما نباید مردم را در دو دایره "مسلمان" و "کافر" جمع کنیم؛ بلکه باید دایره سومی نیز ترسیم کنیم که انسانهایی با عنوان "قاصران" "جاهلان" و "مرجوّ عنداللّه" در آن قرار میگیرند که اعضاء آن به مراتب بیشتر از اعضای دو دایره پیشین است.
از رحمت آمدند و به رحمت روند خلقاین است سرّ عشق که حیران کند عقول
خلقان همه به فطرت توحید زادهانداین شرک عارضی بود و عارضی یزول
گوید خرد که سر حقیقت نهفته داربا عشق پرده در، چه کند عقل بوالفضول؟
حاصل اینکه مدعیان پلورالیزم که عذاب اکثریت مردم را دستاویز مدّعای خود قرار داده بودند، خلع سلاح شدند؛ چرا که برای رهایی از اشکال فوق، لازم نیست که ما ملتزم به صراط مستقیم و حقانیت ادیا ن بگردیم بلکه کافی است به آیات الهی و احادیث معصومین خودمان عنایت داشته باشیم که چگونه این سرچشمههای زلال معرفت دینی اشکال مذکور را چهارده قرن پیش حل نمودند.
شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بسکه نه هر کو ورقی خواند، معانی دانست
📚(به نقل از مجله وارش / سال دوم / شماره اول / مقاله آقای جعفر محقق)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰ – ۱۵ #سوره_احزاب
📌تعهّدات با پروردگار
#سالک الی #اللّه باید با جدّیت کامل به دستورات #اخلاقی الهی که در زیر گفته می شود عمل کند:
۱ – به تعهّداتی که در #عالم_ذر با پروردگار بسته پشت نکند، زیرا از او #سؤال خواهد شد.
۲ – بداند که نباید در راه خدا از #مرگ و کشته شدن فرار کند، زیرا بالاخره خواهد مرد ولی با #عصیان الهی با خدا روبرو می شود.
۳ – بداند که از #رحمت و #غضب پروردگار کسی او را نجات نمی دهد و ولی و ناصری در مقابل خدای تعالی برای خود پیدا نمی کند.
۴ – بداند که خدای تعالی به همه کارها #آگاهی دارد و اعمال منافقین را می شناسد.
۵ – اگر #دشمن به خاطر #تزکیه نفس او و یا هر کار خوبی که می کند #حسادت ورزید، بداند که خدای تعالی آنها را به #خوف و ترسی می اندازد و اعمال آنها را نابود می کند و این کار بر خدا #آسان است.
۶ – نباید #سالکین الی اللّه ساده لوح باشند و دشمن را ندیده بگیرند تا مخفیانه به آنها صدمه وارد کنند.
۷ – در عین حال آنها را #ضعیف بداند و با شرح صدر به آنها توجّه نکند.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_رضا
السلام علی الکریم
انا وقفت ببابک الکریم
فاکرمنی و ذریتی و اسرتی و اصدقائی و قائدنا و اهل بلدی و جمیع المومنین و المومنات فی ارجاء العالم
☘سلام بر تو که همه ی کرامتی،مرا وخانواده ام و دوستانم وهمه مومنان عالم را کرامت بخش☘
🔰غروب چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ نایب الزیاره دوستان و همراهان
🌷سید خادم صفحه قرآنی #رحیق🌷
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(210)
آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين.
🔅🔅🔅
📌لطایف و اشارات
⏪8- معناى فروش هدايت و خريد ضلالت
آنچه از ظاهر آيه محل بحث برمى آيد اين است كه منافقان، هدايت را فروختند و ضلالت را به عنوان بها گرفتند. در حالى كه آنها مالك هدايت (مبيع) نبوده و نيز فاقد ضلالت (ثمن) نبوده اند تا يكى را به ديگرى تبديل كنند.
در تصحيح اين بيع و شراء، وجوهى گفته شده، مانند اين كه معناى خريدن ضلالت، همان انتخاب و برگزيدن گمراهى بر هدايت است، گرچه گمراهى آنان قبل از بعثت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) بوده و همچنان باقى مانده بود و يا اين كه هدايت فطرى را كه بر آن متولد شده اند، فروختند و ضلالت عارضى را خريدند، و مانند آن، از وجوه مصحح اطلاق عنوان اشتراء.
🌱🌱🌱
⏪9- معناى عدم اهتداى منافقان
اگر جمله (و ما كانوا مهتدين)، كه در ذيل آيه اشتراء آمده ناظر به نفى اصل هدايت باشد، اشتراء به معناى انتخاب و استحاب است، نظير آيه (... فاستحبوا العمى على الهدى)، و اگر ناظر به نفى هدايت در خصوص جريان اشتراء مزبور باشد، بدين معنا كه در اين خريد و فروش را صحيح را نپيموده و مهتدى نبوده اند، آنگاه مى توان اشتراء را به همان معناى خريدن معهود، تفسير كرد، زيرا آنان هدايت فطرى را واجد بوده، آن را به ضلالت تبديل كرده اند، گرچه در اين استبدال گمراه بوده اند؛ گرچه در اين استدلال گمراه بوده اند، نه مهتدى.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Insan - 07 ss.mp3
6.17M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 7.docx
35K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 7.pdf
806.8K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌نعمت هایی فوق آرزوی بهشتی ها
يک سلسله نِعَمي در بهشت است که فوق آرزوست ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾، ﴿وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ﴾ اين ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾ يعني هر چه بخواهند هست هر کسي در هر حدّي لذت ظاهري بخواهد لذت باطني بخواهد معنوي بخواهد ملکوت بخواهد هر چه بخواهد هست و به او ميرسد. يک سلسله نعَمي در بهشت هست که کسي نميخواهد، فوق مشيئت آنهاست چرا؟ براي اينکه مشيئت انسان در قلمرو معرفت اوست انسان چيزي را که ميداند ميخواهد چيزي را که نميداند اصلاً آرزو ندارد.
مکرّر در همين بحثها گذشت که يک کشاورز يا يک دامدار در طول مدت زندگي هرگز آرزو نميکند که اي کاش من نسخه خطي تهذيب شيخ طوسي را داشته باشم! او اصلاً آرزو نميکند. اين را يک عالم يا يک فقيه آرزو ميکند، اما يک کشاورز يا دامدار در طول مدت زندگي اصلاً به ذهنش نميآيد که چنين چيزي را از خدا بخواهد و بگويد خدايا آن نسخه خطي و دستنوشته خود شيخ طوسي را در تهذيب به من مرحمت بکن! او اصلاً تهذيب را نميشناسد در آن بخش از آيات ميفرمايد اصلاً يک سلسله چيزهايي است که اصلاً بهشتي نميخواهد ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾، ﴿وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ﴾ زائد بر مشيئت است؛ وقتي آدم نداند آنجا چه خبر است چه چيزی را بخواهد؟ بگويد خدايا هر چه را که من از آن لذت ميبرم بده، اين را به طور کلي ميتواند بگويد اما فلان نعمت را بده فلان نعمت را بده فلان ملاقات را بده فلان حضور را بده فلان ظهور را بده، او اصلاً نميداند تا آرزو کند؛ لذا فرمود حواس شما جمع باشد بهشت محدود به معرفت شما نيست. ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾، ﴿وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ﴾ فوق مشيئت است فوق مشيئت است يعني فوق معرفت است و فوق آرزوست.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الانسان جلسه هفتم
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📙 اتحاد با قرآن
🔹 اگر #قرآن در وجود انسان پیاده شد و سراسر وجودش ظهور حقیقت قرآن گردید، قرآن با او متحد شده و انسان به وجود عینی قرآن تبدیل خواهد شد. متحد شدن با قرآن مفهومی به ظاهر ساده است ولی واقعیت آن از حد معرفت علمای بزرگ اسلام آغاز میشود و تا مرتبهی بیحدّیِ روح نبی مکرم اسلام و حضرات معصومین علیهمالسلام امتداد مییابد.
🔸 وقتی انسان با #امام_زمان و قرآن کریم انس میگیرد، مییابد که کمکم ابواب دیگری از آیات قرآن که تاکنون برایش روشن نبود، روشن میشود. ابوابی که مانند اتاقهای تودرتویی که کلید چراغ اتاق دوم در اتاق اول است و با ورود به اتاق اول، امکان روشن کردن چراغ اتاق دوم فراهم میشود، همچنین اتاقهای بعدی که مرتبهبهمرتبه روشن میشوند.
🔰 یعنی انسان تا به مرتبهای از #فهم و #عمل قرآن نائل نشود، مراتب بعد برای او پیش نخواهد آمد.
✍️ استادعابدینی
📖 رفیق روزهای بندگی، ص ۸۳
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
حکمت ۲۲۷و۲۲۸ استاد صادقی.mp3
5.96M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۷و۲۲۸(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#نهج_البلاغه #حکمتها #امام_علی 📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۷و۲۲۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادق
📌متن و ترجمه خ ۲۲۷و۲۲۸
قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقَالَ هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْ ءَ مَوَاضِعَهُ فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ يعني أن الجاهل هو الذي لا يضع الشي ء مواضعه فكان ترك صفته صفة له إذ كان بخلاف وصف العاقل
☘☘☘
به امام عليه السّلام گفتند خردمند را براى ما وصف كن پس آن حضرت (در نشانه خردمند) فرمود
1- خردمند كسى است كه هر چيز را بجاى خود گذارد (بگويد آنچه سزاوار است و بجا آورد آنچه شايسته است)
2- گفتند نادان را براى ما بيان فرما فرمود: بيان كردم (سيّد رضىّ «عليه الرّحمة» فرمايد:) يعنى جاهل كسى است كه هر چيز را در جاى خود نگذارد، پس بيان نكردن (امام عليه السّلام) صفت او را براى او صفت است از آنجا كه وصف او بخلاف وصف عاقل است.
( ترجمه وشرح نهج البلاغه(فيض الاسلام)، ج 6 ص 1191)
ارزش دنیا از نگاه امام علی علی علیه السلام
☘☘☘
امام علی علیه السلام فرمودند:
وَ اللَّهِ لَدُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِی عَیْنِی مِنْ عُرَاقِ خِنْزِیرٍ فِی یَدِ مَجْذُومٍ.
به خدا قسم این دنیای شما در چشم من از استخوان بی گوشت خوک در دست بیمار جذامی پست تر است.
نهج البلاغه: حکمت 228
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
.
🔰 چرا فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، لیله القدر است؟
💠 در صحنه #مباهله * که قلّه معارف قرآنی است که می خواهند با یک دعا وضع را یکسره کنند، #فاطمه حضور دارد. در جریان #هل_اتی * ، فاطمه حضور دارد. در جریان (انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت)*، فاطمه حضور دارد. و در جریان #حدیث_کسا * که مربوط به همین بخش است، فاطمه حضور دارد. آنگاه چگونه درباره #صدیقه_کبری (سلام الله علیها) وارد نشود که او #لیله_قدر * است؟!
این نکته هم مخصوص #صدیقه کبری (سلام الله علیها) نیست، هر انسان کاملی وقتی به دنیا می آید، میلادش لیله قدر است؛ منتها درباره صدیقه کبری (سلام الله علیها) وارد شده، و درباره وجود مبارک #ولی_عصر (ارواحنا فداه) وارد شده که #نیمه_شعبان لیله قدر است*. فرقی بین این #چهارده_معصوم مقدّس نیست، زیرا همه اینها عِدل قرآنند، یک؛ هر وقت #قرآن نازل شد، شده #شب_قدر ، دو؛ اینها هم هر وقت از آن عالم نازل شدند، به عالم طبیعت آمدند، متولد شدند می شود لیله قدر، سه.
چرا شب قدر محترم است؟ برای اینکه قرآن از یک عالمی به این عالم آمد. نیمه شعبان چرا مقدّس است؟ برای اینکه وجود مبارک ولی عصر از آن عالم به این عالم آمد. #سیزده_رجب هم برای ما لیله قدر می شود، بیستم جمادی الثانیه که میلاد وجود مبارک #زهرا (سلام الله علیها) است برای ما لیله قدر می شود. هر وقت یک انسان کاملی از یک عالمی به عالم ما تنزّل کرده، تجلّی کرده؛ لیله قدر می شود. چرا؟ چون اینها نور واحدند، یک. همتای قرآن کریم اند برابر حدیث ثقلین*، دو. اگر ظرف نزول قرآن لیله قدر می شود، اینها هم ظرف تنزّل شان لیله قدر می شود! این را ( #فاطمه_شناسی ) می گویند.
--------------------------------------------------
📌 ر.ک سوره آل عمران / آیه ۶۱
📌 ر.ک سوره انسان / آیات ۸ و ۹
📌 سوره احزاب / آیه ۳۳
📌 ر.ک احقاق الحق / جلد ۲ / صفحه ۵۵۴ ، عوالم / جلد ۱۱ / بخش دوّم / صفحه ۹۳۰
📌 ر.ک تفسیر فرات الکوفی / صفحه ۵۸۱ ، بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۶۵
📌 ر.ک الامالی للطوسی / صفحه ۲۹۷
📌 ر.ک مستدرک الوسائل / جلد ۳ / صفحه ۳۵۵
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ خرداد ۱۳۸۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حضرت_فاطمه
#حضرت_زهرا
#فاطمه_الزهرا
#فاطمه_زهرا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom