eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
رعد.05.mp3
19.17M
💢جلسه پنجم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انسان-جلسه سوم.mp3.mp3
12.08M
⏪ تفسیر سوره انسان استاد دکتر محمد علی انصاری 📼جلسه سوم تفسیر آیات 11 تا 19 📝فهرست درسگفتار توصیف بهشت ابرار و نیکوکاران ویژگی های مومنین تفاوت نضرة و سرور مفهوم صبر و اقسام آن پاداش صابران در قیامت تفاوت نعمت های دنیا و آخرت برخی ویژگیهای بهشت خصوصیت سایه های بهشتی وضعیت میوه های بهشتی شیوه پذیرائی ابرار و نیکوکاران در بهشت ماجرای خواستگاری و ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_انسان #انسان ⏪ تفسی
📌 خلاصه از درس گفتار استاد در بارۀ مدنى يا مكى بودن سورۀ مبارکۀ انسان در ميان مفسران گفتگو است، ولى اجماع علما و مفسران شيعه بر اين است كه همه يا حداقل قسمتى از آيات آغاز سوره كه جایگاه ابرار را بيان مى‏كند در مدينه نازل شده است. اين سوره در عين كوتاهى محتواى عميق و متنوع و جامعى دارد. خلقت انسان از نطفه و آزادى اراده و اختیار او در انتخاب مسیر هدایت، پاداش ابرار و نيكان، اهميت قرآن و طريق اجراى احكام آن و راه پرفراز و نشيب خودسازى، حاكميت مشيت الهى در عين مختار بودن انسان؛ ازجمله موضوعات مطرح شده در این سوره است. با توجه به شأن نزول خاص سوره، آیات ابتدایی این سوره سندی است بر فضیلت اهل بيت (ع). 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⭕️ علم ، هویت برانداز است! ☢️ علم نافع، دانشی است و علم غیرنافع، دانش هویت . علمی که برای ساختن سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی و فتنه و آشوب باشد، هویت برانداز است. ❌ دانش در عالم کم نبوده و نیست؛ قبل و پس از اسلام علوم فراوانی بوده و هست. دانش هویت برانداز نه عامل است و نه سزاوار فراگیری. علم غیرنافع، تعلیم و تعلّم آن نیز شایسته نیست. 💠 در تعقیبات و دعاهای نماز آموخته‌اند که از علم غیر به خدا پناه می‌بریم: «اعوذ بک من علم لا ینفع.» علم اگر به مرحله عمل نرسد و در حد کلیات بماند، نظیر عالم بی‌عمل، بی‌ثمر و منفعت است و هویت‌بخش نیست. 📑 دیدگاه‌های آیت‌الله جوادی آملی درباره پالایش علوم انسانی؛ تهیه و تنظیم: محمّد رضا فلاح 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📣رونمایی از کتاب زبان وحی مقدماتی 🔰به اطلاع علاقه‌مندانِ فراگیری زبان عربی قرآنی می‌رساند، کتاب به چاپ رسید. 📙این کتاب تألیف اساتید مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت و جلد اول از مجموعه کتب زبان وحی است. ▫️این مجموعه کتب، جهت آموزش زبان عربی قرآنی با طرحی نوین و جذاب تألیف شده است. ▫️در کتاب زبان وحی مقدماتی، اجمال و صورت‌بندی اصلی مطالب واژه‌شناسی و جمله‌شناسی قرآنی بیان شده است. ▫️کتاب حاضر، مناسب غالب دانشجویان دغدغه‌مندِ فهم قرآن و همچنین طلاب جوانی است که می‌خواهند برای فهم واژگان و جملات نه چندان پیچیده قرآن به ابزارهای لازم مجهز گردند. ▫️جهت آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این کتاب، پیام بعد را از دست ندهید. 🛒 برای تهیه این کتاب می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید: 🔗 tadabor.ir/mahsoolat ‌‌‌ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📣رونمایی از کتاب زبان وحی مقدماتی 🔰به اطلاع علاقه‌مندانِ فراگیری زبان عربی قرآنی می‌رساند، کتاب #زب
‌‌‌ 💡ویژگی‌های تفصیلی کتاب زبان وحی مقدماتی ✅ کتاب زبان وحی مقدماتی دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که آن را از دیگر تألیفات در زمینه آموزش زبان قرآن و عربی، ممتاز و متمایز کرده است، برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: 💡 قرآن محور بودن: -محوریت دادن به موارد پر کاربرد قرآنی و در حاشیه قرار گرفتن موارد کم کاربرد -حذف قواعد و موارد به کار نرفته در قرآن -انحصار مثال‌ها و تمارین در استعمالات قرآنی -توجه به فطری، ساده، شفاف و در عین حال دقیق بودن زبان قرآن 💡 معنامحور و کاربردی بودن: -توجه به تقویت مهارت فهم معنای واژه و جمله به جای مهارت تجزیه و ترکیب -اولویت دادن به سرفصل‌های معنایی به جای پرداختنِ صرف به مباحث صوری و لفظی‌ -توجه به نحوه فهم و شناخت کلمات و جملات به جای نحوه ساخت آنها -توجه به مفهوم سیاق و نقش بی بدیل آن در فهم واژگان، جملات و عبارات قرآنی -بیان مثال‌های قرآنی رسا در هر مبحث -ارائه تمرینات متنوع قرآنی و کاربردی در پایان سرفصل‌ها 💡 ساده، نظام‌مند و مفهومی بودن: -تقسیم بندی ابتکاری مباحث در قالبی نظام‌مند و معنایی -بیان مطالب و تعاریف به شیوه ساده و تا حد امکان مفهومی -بهره‌گیری از شباهت‌های زبان فارسی با زبان عربی برای انتقال مطالب -بکارگیری اصطلاحات و نام‌های گویا و ساده برای مفاهیم -خلاصگی و پرهیز از طرح حواشی و تفصیل بیش از نیاز مطالب -بکارگیری ساختاری گویا و منظم در سرفصل‌ها و تقسیمات -استفاده از نمودارهای متعدد و جداول جهت جمع‌بندی و سامان‌دهی مطالب 💡 اتقان علمی: -توجه به منابع و مآخذ مهم و اصلی ادبیات عرب -توجه به منابع و تفاسیر قرآنی و دستاوردهای علمی آنها در زمینه ادبیات عرب -مراجعه به دستاوردهای متأخرتر در زمینه بازخوانی و تدوین ادبیات عرب -ارجاع به منابع و بیان توضیحات تخصصی‌تر در پاورقی‌ها ❄️در زمستان امسال دقیق‌تر با آشنا شوید. 🛒 برای تهیه این کتاب می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید: 🔗 tadabor.ir/mahsoolat ‌‌‌‌ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 مژده ای برای غفاریت خدا 💠 به شما مژده بدهیم که او است، راه برای باز است. اینچنین نیست که اگر کسی خدای ناکرده چهار روزی لغزید، بگوید من برای همیشه محرومم؛ اینطور نیست. در این عالم بدترین موجود، به بهترین موجود تبدیل می شود؛ همه این کودها هستند که به صورت یاس در می آیند! انسانهای هم می توانند اینطور باشند. اینطور نیست که اگر کسی چند روز بیراهه رفته است، بعد نتواند معطّر بشود، روح و ریحان بشود! اگر کودهای بدبو یاس و یاسمن می شوند، انسان تبهکار هم می تواند روح و ریحان بشود؛ راه باز است! 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۷/۱۴ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
04-ahamiyate mohebbate khoda.mp3
8.62M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع اهمیت محبت به خدا (5) 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰پلورالیزم و قرآن (8) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ ⏪۲ـ اسلام به معنای مطلق تسلیم بعضی طرفداران تعدد ادیان برای به کرسی نشاندن مدعای خود، "اسلام" را در آیات قرآن کریم به "مطلق تسلیم" در برابر خداوند معنا و تفسیر کردند، یعنی آن‏چه خداوند حکیم از انسان خواسته است انقیاد و تسلیم در برابر او و التزام به یکی از ادیان آسمانی است. 🔹شهید مطهری در پاسخ به این اِشکال، با پذیرفتن معنای "مطلق تسلیم" برای "اسلام"، معتقد است مصداق پیدا کردن و تحقق حقیقت تسلیم در گرو تسلیم انسان است به هر آن‏چه خداوند از او خواسته است. "اگر گفته شود که مراد از اسلام، خصوص دین ما نیست بلکه منظور تسلیم خدا شدن است، پاسخ این است که البته اسلام همان تسلیم است و دین اسلام همان دین تسلیم است ولی حقیقت تسلیم در هر زمانی شکلی داشته و در این زمان شکل آن همان دین گرانمایه‏ای است که به دست حضرت خاتم‏الانبیاء ظهور یافته است و قهرا کلمه اسلام بر آن منطبق می‏گردد و بس." به دیگر سخن گوهر و ماهیت ادیان همان تسلیم محض در برابر خداوند است که با تسلیم در برابر انبیاء و گوش جان سپردن به پیامهای آنان عینیت می‏یابد. ⏪۳ـ عذاب اکثریت مردم یکی از دستاویزهای مهم طرفداران پلورالیزم ادعای لزوم عذاب اکثریت مردم در جهنم بنا بر انحصار حق به یک دین است؛ چرا که لازمه حقانیت یک دین و باطل بودن دیگر ادیان، قول به ضلالت و گمراهی اکثریت مردم است که پیروان ادیان دیگر هستند و اعمال چنین انسانهایی هر چند که دارای ابتکارات و اختراعات عظیمی باشند، به خاطر کفرشان محکوم بطلان است، امّا اگر پلورالیزم را بپذیریم و پیروان جمیع ادیان را از ره‏یافتگان و سالکان راه نجات تلقی کنیم؛ تصویری از خوش‏بینی و سعادت مطلق به اکثریت مردم را ترسیم کرده‏ایم که مطابق با حکمت و هدایت و خیرخواهی خداوند است. اشکال فوق را بیشتر جان هیک فیلسوف معاصر طرح و تقویت نموده است. بعضی معاصران نیز آن را در مقالات خود دنبال کردند. البته اصل این اشکال چهار دهه پیش در جزوه‏ای چنین تقریر شد: "اگر پیروان هر یک از مذاهب این طور فکر کنند که فقط خودشان رستگارند، چنین طرز تفکری با روح عدالت خداوند منطبق نخواهد بود." متفکر برجسته معاصر در کتاب گرانسنگ خود، عدل الهی، به تفصیل و مستدل رفع شبهه کرده است. شبهه مذکور از دو جهت قابل طرح است یکی مربوط به اعمال نیک کفار در دنیا و همچنین سرنوشت نهایی آنها در آخرت؛ دوم مربوط به اهل کتاب که متأله امّا منکر نبوت پیامبر اسلام هستند. ادامه دارد... ======== 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰پلورالیزم و قرآن (9) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ 🔘اعمال نیک کفار چه بسا کفاری که اعمال زیبا مانند اختراعات عام‏المنفعه انجام می‏دهند. آیا به صرف این‏که کافرند، اعمالشان فاقد ارزش و اثری در قیامت است؟ استاد با طرح شرایط اصل حسن فعلی با حسن فاعلی، معتقد است که اگر عملی از فاعل صادر شود که کننده آن نیّت خیر و حسنی نداشته است، چنین عملی فاقد ارزش خواهد بود و فاعل آن نیز سزاوار ستایش نیست؛ امّا اگر نیّت فاعل خیر و صلاح و خدمت به خدا و یا حداقل به مردم باشد، عملش دارای ارزش خواهد بود و نمی‏توان به صرف این‏که فاعل آن کافر است، عمل او را نستود. چه آن عمل کوچک باشد و چه عمل بزرگ مانند اختراعات دانشمندان کافر. امّا این‏که چگونه اعمال نیکوی کفار در قیامت به درد آن‏ها خواهد خورد؟ "اعمال خیر افرادی که به خدا و قیامت ایمان ندارند و احیانا برای خدا شریک قائل‏اند، موجب تخفیف و احیانا رفع عذاب آن‏ها خواهد بود." "هرگاه عملی به منظور احسان و خدمت به خلق و به خاطر انسانیت انجام گیرد، در ردیف عملی که انگیزه‏اش فقط برای خود است، نیست. البته خداوند چنین کسانی را بی‏اجر نمی‏گذارد." متفکر شهید در تعبیری جالب و تا اندازه‏ای اختصاصی می‏گوید اعمال کفاری که به انگیزه خدمت و احسان باشد، روایتگر وجود نور معرفت خداوند در ضمیر آنهاست. 🔘سرنوشت کفار در قیامت اشکال مهم مدعیان تعدد ادیان، متوجه عذاب کفار در قیامت بود. در پاسخ به این اشکال، استاد معتقد است اکثریت مردم روی زمین که به دین اسلام نگرویده‏اند، به خاطر جهل و عدم اتمام حجّت است؛ یعنی نور اسلام بر آن‏ها اصلاً نتابیده است؛ نه این‏که تابیده و آن‏ها از آن روی برگردانده‏اند. لذا عقابی متوجه آن‏ها نیست. 🔹شهید مطهری در تأیید مدعای خویش با استناد به آیه شریفه "وَ ما کُنّا مُعَذَّبینَ حَتّی نَبْعَث رسُولاً". (اسراء، ۱۵) می‏نویسد: "محال است که خدای حکیم کسی را که حجت بر او تمام نشده است، عذاب کند." 🔘اهل کتاب امّا اعمال صالح و نیکوی اهل کتاب که معتقد به خداوندند مورد قبول درگاه الهی می‏تواند باشد به شرط این‏که آفت تحریف و شرک در اندیشه آنان راه نیافته باشد، و در این صورت می‏توانند به بهشت نیز داخل گردند. "افرادی که به خدا و آخرت ایمان دارند و اعمالی با انگیزه تقرب به خدا انجام می‏دهند و در کار خود خلوص نیت دارند، عمل آن‏ها مقبول درگاه الهی است و استحقاق پاداش و بهشت می‏یابند اعم از آن‏که مسلمان باشند یا غیر مسلمان." البته پیش از شهید مطهری حکما و عرفای بزرگی مانند بوعلی‏سینا و صدرالمتألهین قایل به نجات اکثریت مردم و نیل آنان به سعادت در قیامت بودند. به دیگر سخن ما نباید مردم را در دو دایره "مسلمان" و "کافر" جمع کنیم؛ بلکه باید دایره سومی نیز ترسیم کنیم که انسانهایی با عنوان "قاصران" "جاهلان" و "مرجوّ عنداللّه‏" در آن قرار می‏گیرند که اعضاء آن به مراتب بیشتر از اعضای دو دایره پیشین است. از رحمت آمدند و به رحمت روند خلقاین است سرّ عشق که حیران کند عقول خلقان همه به فطرت توحید زاده‏انداین شرک عارضی بود و عارضی یزول گوید خرد که سر حقیقت نهفته داربا عشق پرده در، چه کند عقل بوالفضول؟ حاصل این‏که مدعیان پلورالیزم که عذاب اکثریت مردم را دستاویز مدّعای خود قرار داده بودند، خلع سلاح شدند؛ چرا که برای رهایی از اشکال فوق، لازم نیست که ما ملتزم به صراط مستقیم و حقانیت ادیا ن بگردیم بلکه کافی است به آیات الهی و احادیث معصومین خودمان عنایت داشته باشیم که چگونه این سرچشمه‏های زلال معرفت دینی اشکال مذکور را چهارده قرن پیش حل نمودند. شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بسکه نه هر کو ورقی خواند، معانی دانست 📚(به نقل از مجله وارش / سال دوم / شماره اول / مقاله آقای جعفر محقق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰ – ۱۵ 📌تعهّدات با پروردگار الی باید با جدّیت کامل به دستورات الهی که در زیر گفته می شود عمل کند: ۱ – به تعهّداتی که در با پروردگار بسته پشت نکند، زیرا از او خواهد شد. ۲ – بداند که نباید در راه خدا از و کشته شدن فرار کند، زیرا بالاخره خواهد مرد ولی با الهی با خدا روبرو می شود. ۳ – بداند که از و پروردگار کسی او را نجات نمی دهد و ولی و ناصری در مقابل خدای تعالی برای خود پیدا نمی کند. ۴ – بداند که خدای تعالی به همه کارها دارد و اعمال منافقین را می شناسد. ۵ – اگر به خاطر نفس او و یا هر کار خوبی که می کند ورزید، بداند که خدای تعالی آنها را به و ترسی می اندازد و اعمال آنها را نابود می کند و این کار بر خدا است. ۶ – نباید الی اللّه ساده لوح باشند و دشمن را ندیده بگیرند تا مخفیانه به آنها صدمه وارد کنند. ۷ – در عین حال آنها را بداند و با شرح صدر به آنها توجّه نکند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علی الکریم انا وقفت ببابک الکریم فاکرمنی و ذریتی و اسرتی و اصدقائی و قائدنا و اهل بلدی و جمیع المومنین و المومنات فی ارجاء العالم ☘سلام بر تو که همه ی کرامتی،مرا وخانواده ام و دوستانم وهمه مومنان عالم را کرامت بخش☘ 🔰غروب چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ نایب الزیاره دوستان و همراهان 🌷سید خادم صفحه قرآنی 🌷
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(210) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌لطایف و اشارات ⏪8- معناى فروش هدايت و خريد ضلالت آنچه از ظاهر آيه محل بحث برمى آيد اين است كه منافقان، هدايت را فروختند و ضلالت را به عنوان بها گرفتند. در حالى كه آنها مالك هدايت (مبيع) نبوده و نيز فاقد ضلالت (ثمن) نبوده اند تا يكى را به ديگرى تبديل كنند. در تصحيح اين بيع و شراء، وجوهى گفته شده، مانند اين كه معناى خريدن ضلالت، همان انتخاب و برگزيدن گمراهى بر هدايت است، گرچه گمراهى آنان قبل از بعثت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) بوده و همچنان باقى مانده بود و يا اين كه هدايت فطرى را كه بر آن متولد شده اند، فروختند و ضلالت عارضى را خريدند، و مانند آن، از وجوه مصحح اطلاق عنوان اشتراء. 🌱🌱🌱 ⏪9- معناى عدم اهتداى منافقان اگر جمله (و ما كانوا مهتدين)، كه در ذيل آيه اشتراء آمده ناظر به نفى اصل هدايت باشد، اشتراء به معناى انتخاب و استحاب است، نظير آيه (... فاستحبوا العمى على الهدى)، و اگر ناظر به نفى هدايت در خصوص جريان اشتراء مزبور باشد، بدين معنا كه در اين خريد و فروش ‍ را صحيح را نپيموده و مهتدى نبوده اند، آنگاه مى توان اشتراء را به همان معناى خريدن معهود، تفسير كرد، زيرا آنان هدايت فطرى را واجد بوده، آن را به ضلالت تبديل كرده اند، گرچه در اين استبدال گمراه بوده اند؛ گرچه در اين استدلال گمراه بوده اند، نه مهتدى. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 07 ss.mp3
6.17M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 7.docx
35K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 7.pdf
806.8K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نعمت هایی فوق آرزوی بهشتی ها يک سلسله نِعَمي در بهشت است که فوق آرزوست ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾، ﴿وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ﴾ اين ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾ يعني هر چه بخواهند هست هر کسي در هر حدّي لذت ظاهري بخواهد لذت باطني بخواهد معنوي بخواهد ملکوت بخواهد هر چه بخواهد هست و به او مي‏رسد. يک سلسله نعَمي در بهشت هست که کسي نمي‏خواهد، فوق مشيئت آنهاست چرا؟ براي اينکه مشيئت انسان در قلمرو معرفت اوست انسان چيزي را که مي‏داند مي‏خواهد چيزي را که نمي‏داند اصلاً آرزو ندارد. مکرّر در همين بحث‏ها گذشت که يک کشاورز يا يک دامدار در طول مدت زندگي هرگز آرزو نمي‏کند که اي کاش من نسخه خطي تهذيب شيخ طوسي را داشته باشم! او اصلاً آرزو نمي‏کند. اين را يک عالم يا يک فقيه آرزو مي‏کند، اما يک کشاورز يا دامدار در طول مدت زندگي اصلاً به ذهنش نمي‏آيد که چنين چيزي را از خدا بخواهد و بگويد خدايا آن نسخه خطي و دست‏نوشته خود شيخ طوسي را در تهذيب به من مرحمت بکن! او اصلاً تهذيب را نمي‏شناسد در آن بخش از آيات مي‏فرمايد اصلاً يک سلسله چيزهايي است که اصلاً بهشتي نمي‏خواهد ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾، ﴿وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ﴾ زائد بر مشيئت است؛ وقتي آدم نداند آنجا چه خبر است چه چيزی را بخواهد؟ بگويد خدايا هر چه را که من از آن لذت مي‏برم بده، اين را به طور کلي مي‏تواند بگويد اما فلان نعمت را بده فلان نعمت را بده فلان ملاقات را بده فلان حضور را بده فلان ظهور را بده، او اصلاً نمي‏داند تا آرزو کند؛ لذا فرمود حواس شما جمع باشد بهشت محدود به معرفت شما نيست. ﴿لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها﴾، ﴿وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ﴾ فوق مشيئت است فوق مشيئت است يعني فوق معرفت است و فوق آرزوست. 📼فرازی از سوره الانسان جلسه هفتم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙 اتحاد با قرآن 🔹 اگر در وجود انسان پیاده شد و سراسر وجودش ظهور حقیقت قرآن گردید، قرآن با او متحد شده و انسان به وجود عینی قرآن تبدیل خواهد شد. متحد شدن با قرآن مفهومی به ظاهر ساده است ولی واقعیت آن از حد معرفت علمای بزرگ اسلام آغاز می‌شود و تا مرتبه‌ی بی‌حدّیِ روح نبی مکرم اسلام و حضرات معصومین علیهم‌السلام امتداد می‌یابد. 🔸 وقتی انسان با و قرآن کریم انس می‌گیرد، می‌یابد که کم‌کم ابواب دیگری از آیات قرآن که تاکنون برایش روشن نبود، روشن می‌شود. ابوابی که مانند اتاق‌های تودرتویی که کلید چراغ اتاق دوم در اتاق اول است و با ورود به اتاق اول، امکان روشن کردن چراغ اتاق دوم فراهم می‌شود، همچنین اتاق‌های بعدی که مرتبه‌به‌مرتبه روشن می‌شوند. 🔰 یعنی انسان تا به مرتبه‌ای از و قرآن نائل نشود، مراتب بعد برای او پیش نخواهد آمد. ✍️ استادعابدینی 📖 رفیق روزهای بندگی، ص ۸۳ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۲۷و۲۲۸ استاد صادقی.mp3
5.96M
📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۷و۲۲۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#نهج_البلاغه #حکمتها #امام_علی 📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۷و۲۲۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی #صادق
📌متن و ترجمه خ ۲۲۷و۲۲۸ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقَالَ هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْ ءَ مَوَاضِعَهُ فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ يعني أن الجاهل هو الذي لا يضع الشي ء مواضعه فكان ترك صفته صفة له إذ كان بخلاف وصف العاقل ☘☘☘ به امام عليه السّلام گفتند خردمند را براى ما وصف كن پس آن حضرت (در نشانه خردمند) فرمود 1- خردمند كسى است كه هر چيز را بجاى خود گذارد (بگويد آنچه سزاوار است و بجا آورد آنچه شايسته است) 2- گفتند نادان را براى ما بيان فرما فرمود: بيان كردم (سيّد رضىّ «عليه الرّحمة» فرمايد:) يعنى جاهل كسى است كه هر چيز را در جاى خود نگذارد، پس بيان نكردن (امام عليه السّلام) صفت او را براى او صفت است از آنجا كه وصف او بخلاف وصف عاقل است. ( ترجمه وشرح نهج البلاغه(فيض الاسلام)، ج 6 ص 1191) ارزش دنیا از نگاه امام علی علی علیه السلام ☘☘☘ امام علی علیه‌ السلام فرمودند: وَ اللَّهِ لَدُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِی عَیْنِی مِنْ عُرَاقِ خِنْزِیرٍ فِی یَدِ مَجْذُومٍ. به خدا قسم این دنیای شما در چشم من از استخوان بی گوشت خوک در دست بیمار جذامی پست تر است. نهج البلاغه: حکمت 228 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 چرا فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، لیله القدر است؟ 💠 در صحنه * که قلّه معارف قرآنی است که می خواهند با یک دعا وضع را یکسره کنند، حضور دارد. در جریان * ، فاطمه حضور دارد. در جریان (انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت)*، فاطمه حضور دارد. و در جریان * که مربوط به همین بخش است، فاطمه حضور دارد. آنگاه چگونه درباره (سلام الله علیها) وارد نشود که او * است؟! این نکته هم مخصوص کبری (سلام الله علیها) نیست، هر انسان کاملی وقتی به دنیا می آید، میلادش لیله قدر است؛ منتها درباره صدیقه کبری (سلام الله علیها) وارد شده، و درباره وجود مبارک (ارواحنا فداه) وارد شده که لیله قدر است*. فرقی بین این مقدّس نیست، زیرا همه اینها عِدل قرآنند، یک؛ هر وقت نازل شد، شده ، دو؛ اینها هم هر وقت از آن عالم نازل شدند، به عالم طبیعت آمدند، متولد شدند می شود لیله قدر، سه. چرا شب قدر محترم است؟ برای اینکه قرآن از یک عالمی به این عالم آمد. نیمه شعبان چرا مقدّس است؟ برای اینکه وجود مبارک ولی عصر از آن عالم به این عالم آمد. هم برای ما لیله قدر می شود، بیستم جمادی الثانیه که میلاد وجود مبارک (سلام الله علیها) است برای ما لیله قدر می شود. هر وقت یک انسان کاملی از یک عالمی به عالم ما تنزّل کرده، تجلّی کرده؛ لیله قدر می شود. چرا؟ چون اینها نور واحدند، یک. همتای قرآن کریم اند برابر حدیث ثقلین*، دو. اگر ظرف نزول قرآن لیله قدر می شود، اینها هم ظرف تنزّل شان لیله قدر می شود! این را ( ) می گویند‌. -------------------------------------------------- 📌 ر.ک سوره آل عمران / آیه ۶۱ 📌 ر.ک سوره انسان / آیات ۸ و ۹ 📌 سوره احزاب / آیه ۳۳ 📌 ر.ک احقاق الحق / جلد ۲ / صفحه ۵۵۴ ، عوالم / جلد ۱۱ / بخش دوّم / صفحه ۹۳۰ 📌 ر.ک تفسیر فرات الکوفی / صفحه ۵۸۱ ، بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۶۵ 📌 ر.ک الامالی للطوسی / صفحه ۲۹۷ 📌 ر.ک مستدرک الوسائل / جلد ۳ / صفحه ۳۵۵ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ خرداد ۱۳۸۶ 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom