eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
775 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
Nuh - 01.mp3
6.67M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌هشدار و بشارت ⏺در سوره مبارکه «نساء» فرمود رسالت ضروري است، نبوت ضروري است و رهبري الهي ضروري است و خدا کار خود را کرده است تا کسي احتجاج نکند. از همان قسمت قصّه نوح و امثال نوح را به تدريج در آيات قرآن کريم ذکر کرد. فرمود طبق آن اصل کلّي که «النبوة ضروريةٌ لا ريب فيها»، ما نوح را فرستاديم. ⏺در تعبير ﴿إِنَّا﴾ گاهي عظمت آن مقام باعث است، گاهي فرشته‌هايي که زير مجموعه تدبير الهي‌ هستند به عنوان مدبرات امر، در اجراي اين مأموريت سهمي دارند؛ لذا با متکلم «مع الغير» ياد مي‌کند. حالا يا تفخيم است يا با حضور مدبرات امر است. ﴿إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ﴾، تعبير قوم هم يک تعبير عاطفي است، گاهي انبيا از قوم خودشان بودند، گاهي انبيا از قوم خودشان نبودند. ⏺آنهايي که از قوم خودشان بودند، برادر قومي و قبيلگي بودند. آنهايي که از قوم خودشان نبودند، برادر انساني بودند. انبيايي بودند که از قبيله خودشان نبودند؛ مثل لوط و امثال ايشان، اما اگر در اين‌گونه از موارد تعبير «يا أخي» ياد مي‌کنند؛ يعني برادر انساني! در اينجا وجود مبارک نوح را براي قوم فرستادند، گرچه در همان سوره مبارکه «نساء» فرمود: ﴿رُسُلاً مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ﴾، اينها آمدند براي تبشير و براي إنذار و براي هر دو؛ اما آن نيرويي که اثربخش‌تر است، مسئله إنذار است؛ يعني مسئله شوق به بهشت آن قدر اثر ندارد که «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» اثر دارد؛ لذا در عين حال که قرآن کريم تبشير و إنذار را وصف همه انبيا مي‌داند؛ اما در هيچ جا وصف آنها را منحصر در تبشير نکرده است... 📼فرازی از سوره نوح جلسه اول 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(139) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 **** ⏪47-خودداری از اظهارات بی پایه و اعتراف بر ناآگاهی خود قُلْ إِنْ أَدْري أَ قَريبٌ ما تُوعَدُونَ أَمْ يَجْعَلُ لَهُ رَبِّي أَمَداً (25/جن) بگو من نمى‏دانم آنچه به شما وعده داده شده نزديك است، يا پروردگارم زمانى براى آن قرار مى‏دهد؟! ☑️گفتن نمى‌دانم، عيب نيست. «قُلْ إِنْ أَدْرِي» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
. 🔰 مهریه سنگین، سفیهانه و باطل است 💠 مساله (مال) آنقدر مهم است که قرآن کریم در اوائل سوره مبارکه نساء فرمود: (و لا توتوا السّفهاء اموالکم التی جعل الله لکم قیاماً)*. چون عامل قیام یک ملت است، این را به دست سفهاء ندهید (و لا توتوا السفهاء اموالکم)، مگر اینکه رشد اینها را تعیین کنید. این نهی جلویش را می گیرد! صرف اینکه حُسن فعلی دارد، کافی نیست؛ شخص باید باشد، و باشد، همه جوانب را ملاحظه کرده باشد؛ و این آیه دارد که اصلاً نمی تواند در مسائل مالی دخالت بکند. غالب این آقایان _فقها_ می گویند که معامله سفهی باطل است، و به نظر ما گذشته از اینکه معامله سفیه باطل است، معامله سفهی هم باطل است که این در کتاب نکاح مطرح شد. (معامله سفهی) این است که این شخص بالغ هست، عاقل هست؛ اما یک وقتی برای خوشایند یک کار غیر عاقلانه انجام داد. این پسر عاقل هست و درس خوانده است، جدّی است؛ اما این ای که می گوید به اندازه تاریخ تولد سکه باشد؛ این کار، کار سفهی است! این در خیابان یا بیابان دیده، در آن لحظه خوشش آمده؛ و برای او دارد به اندازه تاریخ تولدش _هزار و سیصد و فلان_ سکه مهر می کند! این آقا سفهی نیست، تحصیل کرده است، آن هم سفهی نیست؛ ولی این کار، کار سفیهانه است. این پس فردا اگر هزار و سیصد و فلان مهر کرده، هزار روزش را باید به زندان برود، حالا آن سیصد روزش را اگر جشن گلریزانی پیدا شد ...؛ این سفهی است دیگر! اینکه در اوائل سوره مبارکه نساء دارد که مال تان را به دست سفیه ندهید، این است. (مهر) جزء رکن نیست؛ در بحث های گذشته نکاح توجه داشتید که اگر عقد بدون مهر هم باشد صحیح است. عقد نظیر (لا صلاه الا بطهور)* نیست که اگر _طهور_ نباشد، نماز باطل است. مهر، رکن نیست؛ اگر اصلاً عالماً عامداً مهر را ذکر نکردند؛ این به _مهر المثل_ تبدیل می شود. مهر رکن عقد نیست، ایجاب و قبول و معلوم بودن طرفین رکن عقد است. حالا این آقا خوشش آمده، گفته به اندازه تاریخ تولد مهریه است؛ این کار، کار سفهی است. قدرت دارد، آن که ندارد عقلش است، پس او عقل ندارد! مال باید به دست رشید باشد. --------------------------------------------- 📌 سوره نساء / آیه ۵ 📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۱ / صفحه ۳۳ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
📌 و ماندگار از ص 14 قرآن کریم (آیات93-83) 1. به هر استقبالى نبايد تكيه كرد. با آنكه يهوديان در انتظار پيامبر صلى الله عليه و آله ساليانى در مدينه بودند، ولى در عمل كفر ورزيدند. «كانُوا مِنْ قَبْلُ ... كَفَرُوا بِهِ» بقره 89 2. شناخت حقّ و علم به آن كافى نيست. چه بسا افرادى كه حقّ را فهميدند، ولى به خاطر لجاجت كافر شدند. «فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا» بقره 89 3. معيار ارزش دين مردم، به انگيزه ‏هاى آنان است. «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا ... بَغْياً» بقره 90 4. قرآن، سراسر حقّ است. «أَنْزَلَ اللَّهُ ... وَ هُوَ الْحَقُّ» بقره 91 5. ذكر سوابق، زمينه را براى قضاوت درست فراهم مى‏ كند. «اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ» بقره 92 6. ميثاق گرفتن، يكى از عوامل و انگيزه ‏هاى عمل است. «وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ» بقره 93 7. انجام احكام و دستورات الهى، نيازمند جدّيّت، عشق و تصميم است و ديندارى، با ضعف و مسامحه و سازشكارى سازگار نيست. «خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ» بقره 93 8. رفتار، بهترين بيانگر افكار و عقايد انسان است. «بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمانُكُمْ» بقره 93 📋منبع :کتاب نکته های تفسیری 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الشيخ محمد صديق المنشاوي 🎙 سورة غافر 🌱 بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ ـــــــــــــــ اى قومِ من، جز اين نيست كه اين زندگى دنيا بهره ‏اى است (زودگذر) و قطعا آخرت، همان خانه باثبات و پايدار است. (سورة غافر، آیه ۳۹) @rahighemakhtoom
صلوات خاصه امام صادق علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ
. 🍃 عدالت خواهد آمد 🌺 (ره): «هر یک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که عدالت را در همه عالم اجرا بکنند لکن موفق نشدند. حتی رسول ختمی(ص) که برای اصلاح بشر، برای اجرای عدالت و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می‌فهمند که فقط قضیه عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت، به دست بزرگوار مهدی موعود- سلام الله علیه- اجرا می‌شود.» 📆 ۷ تیر ۱۳۵۹ 🌿 السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔹 من حجاب است 🔸 (ره) . هرچه است از من است همین من است که یک شرکی است یک حجابی است یک نکبتی است من یعنی استقلال یعنی آدمی خیال کند چیزی است منشاء اثری است می تواند وجود بدهد می تواند تحقق بدهد این وهم است همین این وهم که پیغمبران که آمدند برای همین است که این جهل بشر برداشته شود يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ يُزَكِّيهِمْ از این کثافت شرک که بزرگ ترین آلودگی های بشری است و زندگی را بهم می زند تمام ناراحتی ها برای همین جاست تمام نزاع ها هم از همین جاست تمام دعواهای بشری از همین جاست از دو نفر بگیرید تا دوتا کشور تمام این ها برای من است مال این است که خودش را مستقل می بیند و کاری را می خواهد انجام بدهد و می گوید باید بشود و چنین و چنان و طرف مقابلی هم پیدا می کند و آن هم چنین و چنان تو سر هم می زنند حالا یا مال یا مقام یا هرچه تمام این زد و خوردهایی که در بشر است هرچه فساد است از من است. . # 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 رسالت اندیشمندان از منظر امام صادق (ع) 💠 (سلام الله علیه) فرمود: اینکه فراگیری علم واجب است، دو پیام دارد؛ یکی نسبت به توده مردم، دیگری نسبت به علماء. و خداوند فراگیری علم را بر مردم واجب نکرد، مگر اینکه تعلیم را، تربیت را، تالیف را، سخنرانی را بر علماء واجب کرد. اگر طلب علم بر طالبان حوزه و دانشگاه واجب است، تعلیم علم بر اساتید حوزه و دانشگاه هم واجب است. استدلال امام صادق (سلام الله علیه) این است: (لانّ العلم قبل الجهل)*. اوّل علم است، بعد جهل؛ یعنی انسان وقتی از علم فاصله بگیرد، می شود جاهل! لذا این قصه از امام صادق (سلام الله علیه) به عرضتان رسید که حضرتش فرمود: (یا لیت هذه الطاغیه اذن لی فاتّخذ فی الطائف قصراً فسکنت و اسکنتکم معی)*. حضرت گِله دارد، می فرماید: ای کاش این طاغوت عصر، _منصور دوانقی_ که طغیانگر است به من اجازه می داد من در طائف یک مدرسه ای می ساختم، چند حجره در آن مدرسه بود، شما را آنجا جا می دادم، خودم هم در آن مدرسه مسکن داشتم. بعد فرمود: (رحم الله من حبّبنا الی النّاس)*. فرمود: خدا رحمت کند جامعه ای را، مردمی را، مبلّغانی را که ما را پیش مردم محبوب نشان می دهند. چرا محبوب نشان می دهند؟ برای اینکه اینها حرف های دلپذیر دارند، رفتارهای دلپذیر دارند، گفتارهای دلپذیر دارند که هم جامعه را حفظ می کند، هم سائر جوامع را متوجه اینها می کند که از اینها بهره ببرد. ----------------------------------------- 📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۴۱ 📌 الکافی / جلد ۸ / صفحه ۲۱۵ 📌 الکافی / جلد ۸ / صفحه ۲۲۹ 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۴/۰۶ @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 15 قرآن کریم (آیات103-94) 1. در برابر خيالات و موهومات، با صراحت برخورد كنيد. «قُلْ» بقرة، 94 2. وجدان، بهترين قاضى است. «إِنْ جكانَتْ ... فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ» بقرة، 95 3. خودتان مى‏دانيد كه چه كرده ‏ايد، خداوند نيز كه از آنها با خبر است، پس اين همه ادّعا براى چه؟! «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» بقرة، 95 4. عمر طولانى مهم نيست، قرب به خداوند و بركت عمر ونجات از آتش، ارزش دارد. «لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ» بقرة، 96 5. يهوديان، حريص‏ ترين و دنياگرا ترين مردم هستند. «أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَياةٍ» بقرة، 96 6. دروغگو، كم حافظه است. يهوديان از يك سو بهشت را مخصوص خود مى‏ دانند، «لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَةً» واز سوى ديگر مى ‏خواهند هميشه در دنيا زنده بمانند. «يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ» بقرة، 96 7. حمايت ودفاع از پاكانى كه مورد تهمت قرار گيرند، لازم است. «نَزَّلَهُ ... بِإِذْنِ اللَّهِ» بقرة، 97 8. ايمان و تولّى، نسبت به همه ‏ى مقدّسات لازم است. «لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ» بقرة، 98 📋منبع کتاب‌ نکته های تفسیری 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👇🏾👇🏾👇🏾
پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی حادثه غم بار آبادان أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان را به همه تعزیت عرض می کنیم! این گونه از حوادث تلخ ناشی از لرزان بودن بنیان فکری مسئولین و همچنین مردم است. جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظف اند یعنی که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر اعتقاد صائب و بنیان گذاری کنیم. این گونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است. ▫️ کسی که و می_کند، مضطرب می سازد. آن که اختلاسی و دارد، فکرش را فکرتش را فطرتش را بر لبه لرزان سقوط، بنیان گذاری کرده است _ خواه از مسئولین خواه از مردم _ و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه می سازد. خدای سبحان فرمود شما بنیان فکری و اندیشه و انگیزه را در جای لرزان نسازید، به فکر اختلاس و چپاول نباشید، به فکر زرق و برق نباشید، این شما را می برد! آن که در لبه رودخانه که زیرش خالی است خانه می سازد، غرق خواهد شد؛ فرمود: ﴿أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ‏﴾ این اصل اول. ▫️ اصل دوم آن است که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می فرماید: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»؛ این بیان نورانی حضرت در زمینه رسیدن به آن ﴿أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ تَقْوی‏ من الله﴾ است. اگر کسی خواست معتقد باشد و عمل صالح داشته باشد باید سبکبار باشد؛ بار دیگران را به دوش خود نگذارد، بار زائد را به دوش خود نگذارد، کاری که از او بر نمی آید نپذیرد، کاری که مقدور او نیست بر زمین بگذارد؛ فرمود: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا». مابقی بیانات در کامنت اول... (پیام در پی رخداد ریزش ساختمان در آبادان، مورخ ١٤٠١/٣/٧) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. حضرت آیت‌الله بهجت: در اطاعت اوامر الهی و نیز در معصیت و به فرمان شیطان و نفس بودن، امر دایر است بین اینکه با کسی که حیات و ممات، غنا و فقر، مرض و صحت،مریض‌خانه و دکتر، خزانه و ثروت و ... به دست اوست مجالست کنیم ؟ یا با کسی که هیچ ندارد؟! انسان کدام را اختیار می‌کند ؟ و محبت وجدانیه - نه به‌حسب خوف نار یا شوق بهشت - با کدام طرف است؟ . در محضر بهجت، ج١، ص١٢ . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🟢 دو آیه تأدیب‌کننده 🔹 امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در قرآن بندگان خویش را با دو آیه اختصاص داد و تأدیب فرمود: 🔸 یکی اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‌اند تصدیق نکنند (شتابزدگی در تصدیق) و دیگر اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‌اند، تا به مرحله علم و یقین نرسیده‌اند، رد و نفی نکنند (شتابزدگی در انکار). 🔹 خداوند در یک آیه فرمود: أَلَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ مِیثاقُ الْکتابِ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللهِ إِلَّا الْحَقَ‏ (اعراف/۱۶۹). آیا از آنها در کتاب پیمان گرفته نشده که جز آنچه حق است به خداوند نسبت ندهند؟ 🔸 در آیه دیگر فرمود: بَلْ کذَّبُوا بِما لَمْ یحِیطُوا بِعِلْمِهِ‏ (یونس/۳۹). انکار کردند و تکذیب کردند چیزی را که به علم آن احاطه نداشتند. 📗 استاد مطهری، انسان و ایمان، ص۶۷ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom1
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (10) نکته هایی در باره دادگاه عالی وجدان... 🔅🔅🔅 🔰تفسير: 📋نكته ها: ⏪2 - نامهاى قيامت در قرآن مجيد 🔻مـى دانـيـم قـسـمـت مـهـمـى از مـعـارف قـرآن ، و مـسـائل اعـتـقـادى آن ، بـر مـحـور مـسـائل مـربـوط بـه قـيامت و رستاخيز دور مى زند، چرا كه مهمترين تاءثير را در تربيت انسان و روند تكامل او دارد. نـام هـائى كـه در قـرآن بـراى ايـن روز بـزرگ انـتـخـاب شـده نـيز بسيار است و هر كدام بـيـانـگـر بـعـدى از ابـعـاد آن روز مـى بـاشـد، و بـه تـنـهـائى مـى تـوانـد مسائل بسيارى را در اين رابطه بازگو كند. 🔵بـه گـفـته مرحوم (فيض كاشانى ) در (محجة البيضاء) در زير هر يك از اين نامها سرى نهفته شده ، و در هر توصيفى معناى مهمى بيان گشته ، بايد كوشيد تا اين معانى را درك كرد و اين اسرار را يافت. او بـيـش از يـكـصـد نام براى قيامت ذكر كرده كه همه يا اكثر آن را مى توان از قرآن مجيد استفاده كرد. مانند (يوم الحسرة ) (يوم الندامة ) (يوم المحاسبة ) (يوم المسالة ) (يـوم الواقـعـة ) (يـوم القـارعـة ) (يـوم الراجفة ) (يوم الرادفة ) (يوم الطـلاق ) (يـوم الفـراق ) (يـوم الحـسـاب ) (يـوم التـنـاد) (يوم العذاب ) (يـوم الفـرار) (يـوم الحـق ) (يـوم الحـكـم ) (يـوم الفـصـل ) (يـوم الجـمـع ) (يوم الدين ) (يوم تبلى السرائر) (يوم لا يغنى مـولى عـن مـولى شـيـئا) (يـوم يـفـر المـرء مـن اخـيـه ) يـوم لا يـنـفـع مال و لا بنون ) و (يوم التغابن و ....) 🔺ولى معروفترين نام آن همان (يوم القيامة ) است كه هفتاد بار در قرآن مجيد ذكر شده ، و حـكـايت از قيام عمومى بندگان و رستاخيز عظيم انسانها مى كند و توجه به آن نيز انسان را به قيام در اين دنيا براى انجام وظيفه دعوت مى نمايد. 🔺بـه عقيده ما براى بيدار شدن از خواب غفلت و غرور، و مهار كردن نفس سركش ، و تعليم و تـربـيـت انسان ، كافى است كه در اين نامها بينديشيم و وضع خود را در آن روز عظيم ، روزى كـه هـمـگـى در پـيـشگاه خداوند بزرگ حاضر مى شويم ، و پرده ها كنار مى رود و اسرار درون ظاهر مى شود، بهشت تزيين مى گردد و جهنم بر افروخته مى شود، و همگان در پـاى مـيـزان عـدل الهـى حـاضر مى شويم در نظر بگيريم (خداوندا ما را در آن روز در پناه خودت جاى ده ). 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت پنجم) شیوه بحث مفسر در آیات فقهی، تفاوت اساسی با بقیه موارد تفسیر آیات، نداشته و مطالب مفصل را به کتب فقهی ارجاع داده است، اما در فلسفه احکام مانند، فلسفه وصیت ؛ فلسفه قصاص ، فلسفه تحریم گوشتهای حرام فلسفه روزه و... سعی نموده که حق مطلب را ادا نماید. در آیاتی که قصص قرآن به خصوص انبیاء را مطرح می‌نماید، سعی دارد ضمن پرهیز از اسرائیلیات، با روایات، برخی جزئیات را روشن کرده، با مقایسه قصص قرآن با تورات، وهن و ضعف قصه‌های منتسب به تورات را مشخص کند، مانند [۹ مقایسه معارف قرآن با تورات. ⏪۶ - پاورقی این تفسیر حاوی پاورقی می‌باشد که از طرف مفسر اضافه شده است، در پاورقی‌ها به طور معمول مطالب متفاوت به چشم می‌خورد از قبیل: الف) آدرس مطالب متن و منابع آن. ب) ارجاع توضیح بیشتر به مجلدات دیگر تفسیر نمونه. ج) اشاره به برخی اقوال دیگر. د) توضیح بیشتر لغوی یا تفسیری یا علمی، یا نقل مطلب از کتب مقدس. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دهم:يكسان سازى مصحف‌ها ◾️سرانجام مصحف‌هاى عثمانى 🔸مقامات حكومت و گارگزاران خليفه، عنايت و توجّه خاصى به اين مصحف‌ها و حفاظت از آنها داشتند. به علاوه علاقه و توجه زياد مردم نسبت به حفظ‍‌ آنها، موجب بقا و دوام آنها گرديد. پس از گذشت زمانى طولانى، تغييرات و دگرگونى‌هايى در اين مصحف‌ها به‌وجود آمد كه نقطه‌گذارى، علامت‌گذارى و تقسيم آن به حزب‌ها از آن جمله‌اند. آخرالامر، خط‍‌ اين مصحف‌ها نيز - كه خط‍‌ كوفى ابتدايى بود - به خط‍‌ كوفى متعارف تبديل شد. در زمان‌هاى بعد، نوشتن قرآن با خط‍‌ زيباى نسخ عربى و ديگر خطوط‍‌، متداول گرديد كه اين تغ ييرات به‌تدريج مصحف‌هاى اوليه را - كه در زمان عثمان نوشته شده‌بود - به‌دست فراموشى سپرد و رفته رفته اثرى از آنها باقى نماند. 🔹ياقوت حموى (متوفاى ٦٢٦ ه‍‌ .ق) نقل مى‌كند كه: «مصحف عثمان‌بن‌عفان در مسجد دمشق است كه مى‌گويند به خط‍‌ خود اوست». ١ اين مصحف را فضل اللّه العمرى (متوفاى ٧٤٩ ه‍‌ .ق) ديده و مى‌گويد: «مصحف عثمانى به خط‍‌ عثمان‌بن‌عفان در سمت چپ مسجد دمشق باقى است» ٢ (البته در جايى ذكر نشده‌است كه عثمان به خط‍‌ خود خط‍‌ خود مصحفى نوشته باشد و شايد مصحف يادشده، همان مصحف شام بوده كه تا آن زمان باقى مانده است). 🔹جهانگرد معروف ، ابن بطوطه ، (متوفاى ٧٧٩ ه‍‌ .ق) مى‌گويد: «در ركن شرقى مسجد و در مقابل محراب، خزانه‌اى است بزرگ كه در آن مصحفى را كه عثمان‌بن‌عفان به شام فرستاده است قرار داده‌اند. اين خزانه را در هر جمعه، پس از نماز باز مى‌كنند و مردم براى بوسيدن آن هجوم مى‌آورند و در همين جا، براى حل اختلافات و دعاوى خود قسم ياد مى‌كنند». 🔹 گفته شده‌است كه اين مصحف همچنان در مسجد دمشق باقى بود تا اينكه به سال ١٣١٠ هجرى قمرى دستخوش حريق گرديد. ١در خزانۀ حرم امام‌حسين عليه السلام مصحفى است منسوب به عثمان كه با خط‍‌ كوفى كهن نوشته شده‌است. اين قرآن با توجه به خالى بودن حروف آن از علايم و حجم بسيار بزرگ آن (به‌خصوص اينكه كلمۀ «يَرْتَدَّ» ٢ از سورۀ مائده را به‌صورت «يرتدد»ضبط‍‌ كرده‌است) به احتمال قوى از قرآنهاى عثمانى استنساخ شده و رونوشتى از يكى از آنهاست. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
Nuh - 02 s.mp3
6.28M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌پندهای نوح پیامبر ▪️سوره مبارکه «نوح» که در مکه نازل شد و اوّلين پيغمبر از انبياي الهي(عليهم السلام) است که قرآن مبسوطاً جريان اينها را ذکر مي‌کند؛ البته بين حضرت نوح و حضرت آدم(سلام الله عليهم اجمعين) حتماً انبيايي بودند، راهنماياني بودند، ممکن نيست جمعيتی در جايي زندگي بکنند و رهبر الهي نداشته باشند، چون قرآن بيانش اين است: ﴿إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فيها نَذيرٌ﴾؛ منتها کسي که کتاب داشته باشد، شريعت داشته باشد از آنها قرآن کريم با اين عظمت ياد مي‌کند. ▪️فرمود ما نوح را فرستاديم، گفتيم إنذار بکن! نه يعني فقط إنذار بکن، تبشير هم داشته باش و نوح(سلام الله عليه) هم منذر بود و هم مبشّر. إنذارش در بخش‌هاي اوّلي است، تبشيرش در بخش‌هاي ثانوي است که فرمود: ﴿يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً﴾، دنيا داريد، آخرت داريد، رفاه داريد، مسائل دنيايي شما تأمين است، آبروي دنيايي شما تأمين است، آبروي آخرتي شما تأمين است، اين ﴿يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً﴾، ﴿يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ﴾، ﴿يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً﴾، اينها تبشير است، پس منحصر در إنذار نيست. اينکه در بحث ديروز از بحث آيات پاياني سوره مبارکه «نساء» که فرمود: ﴿رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرين﴾، همين است. 📼فرازی از سوره نوح جلسه دوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.36بهار 1401.mp3
19.22M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -مرگ و زندگی و قدرت بی پایان خدا -(قسمت 36) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
18_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_01_Mashhade_Moghaddas.MP3
12.38M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت هجدهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom