eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
! 📌رابطه بیهوده خواری و به خطر افتادن بهداشت معنوی 🌱🌱🌱 ‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ "إِيَّاكُمْ وَ فُضُولَ المَطْعَمِ فَإِنَّهُ يَسُمُّ الْقَلْبَ بِالْفَضْلَةِ وَ يُبْطِئُ بِالْجَوَارِحِ عَنِ الطَّاعَةِ وَ يُصِمُّ الْهِمَمَ عَنْ سِمَاعِ الْمَوْعِظَة." "از پر خوردن دوری گزینید که قلب را مسموم می‌سازد، و اندام‌ها را در طاعت خدا سست می‌کند، و گوش دل را از شنیدن موعظه باز می‌دارد." 📘بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۱۸۴ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (16) تفسیر آیات 22 تا 35 🌱🌱🌱 ✅ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﺣﻖّ ﻣﻌﻠﻮم» ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺯﻛﺎﺕ، ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﺍﻥ ﺑﺪﻫﺪ.ﻭ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ، ﺫﻳﻞ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺛﺮﻭﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺣﻞ ﻛﻨﺪ. ✅«ﺳﺎﺋﻞ» ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺎﺟﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻠﺎﺡ ﻓﺎﺭﺳﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ «ﮔﺪﺍ» ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﺍﻣﺎ «ﻣﺤﺮﻭم» ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻫﺮﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻣﺪﺍﺩ ﺭﺳﺎﻧﻲ ﻛﺮﺩ. ✅ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﻭﺣﻲ، ﻣﻌﺎﺩ ﺭﺍ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﭘﺮﻫﻴﺰﻧﺪ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﻋﻤﻠﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ✅ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﻫﺮﺍﺳﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻳﻤﻦ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺧﻄﺎﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻲ ﺷﻤﺎﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻤﻨﺎﻙ ﺍﻧﺪ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﺎﻝ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻧﺪ. ..ادامه دارد 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
11 dine fetri_ ostad azimi.mp3
20.84M
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه یازدهم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هفدهم: سوگندهاى قرآن‌ 🔹سوگند، تأكيدى است كه براى نشان دادن اهميت مطلب به كار مى‌رود؛ البته كاربرد سوگند در مواردى است كه امر مهمّى در ميان بوده و به تأكيد مُغَلَّظ[ تأكيد مضاعف و چند برابر] نياز باشد؛ به گونه‌اى كه ادوات (ابزار خاص) تأكيد در رساندن شدت اهميت آن كفايت نكند. در قرآن نيز طبق شيوه‌هاى كلام عرب از اين روش استفاده شده است. 🔹سوگند به چيزى ياد مى‌شود كه خود از اهميت ويژه‌اى برخوردار باشد، به گونه‌اى كه مورد توجه و عنايت شنوندگان قرار گيرد؛ زيرا سوگند در حقيقت يك نوع تشبيه است؛ يعنى همانگونه كه «مُقْسَمٌ به»[ آنچه به آن سوگند ياد مى‌شود.] ثابت، استوار و پذيرفته شده است، «مُقْسَمٌ عليه»[ آنچه براى آن سوگند ياد مى‌شود.] نيز ثابت، استوار و مورد قبول همگان مى‌باشد. بنابراين سوگند نه تنها آميخته‌اى از تأكيد و تشبيه است، بلكه اهميت مُقْسَمٌ به و مُقْسَمٌ عليه را نيز مى‌فهماند. ..ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 📌فرا روان شناسی در قرآن 1. منظور از فرا روان شناسی چیست؟ 2. آیا در قرآن به تمامی علوم اشاره شده است؟! 3. قرآن به چه شکلی به مسئله ی فرا روان شناسی پرداخته است؟ 🔖پاسخ سوال اول: دانش «فرا روان شناسی» عبارت است از: کسب اطلاع (و بدست آوردن معرفت و آگاهی) از چیز یا رویدادی بدون دخالت حواس عادی بشر. مثل: سحر، چشم زخم، تله پاتی و هیپنوتیزم و ... 🔖پاسخ سوال دوم: برخی بر این باورند که چون قرآن کتاب الهی و معجزه ی جاوید پیامبر (ص) است باید به تمام موارد- علوم- اشاره نماید و حال آنکه چنین نیست. به عبارتی قرآن کتاب هدایت انسان است و ضرورتی ندارد تمام مسائل علوم تجربی را با طول و تفصیل بیان کرده باشد. ولی در بیش از هزار آیه به مسائل علمی در راستای هدایت، اشاره کرده است. 🔖پاسخ سوال سوم: با توجه به تعریف فرا روان شناسی در آیات فراوانی- براساس برخی تفاسیر- بدان اشاره شده که فهرست برخی از آنها عبارتند از: 1. سحر و جادو بقره/ 102. 2. چشم زخم یوسف/ 67. 3. روح اسراء/ 85. 4. خواب صافات/ 102- 107 و یوسف/ 12. 5. اخبار غیبی آل عمران/ 5 و بقره/ 255. 6. امدادهای غیبی آل عمران/ 123. 7. معجزات الهی مریم/ 29 و 30. 📋جمع بندی و نتیجه: دانش فرا روان شناسی از جمله دانش هایی است که بشر به صرف داشتن دانش تجربی، نمی تواند به ابعاد مختلف آن پی ببرد. از این رو لازم است با توجه به اشارات قرآن به علم فرا روان شناسی و تجربه علمی و عملی دانشمندان، این علم را توسعه داد و قرآن کریم را یکی از منابع تحقیق برای این علم دانست. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تلاوت دلنشین دکتر فرزند مرحوم شحات محمد انور [📖] تلاوت سوره ضحی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase57-koli_02.mp3
24.86M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۱۹) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
17 🔹معناي انتظار ظهور حقيقي و نجات بخش الهي حضرت مهدي( اين نيست که مسلمانان در ديني خود دست روي دست گذاشته و در آنچه بر آنها واجب است, مانند ياري حقّ, زنده کردن قوانين و دستورهاي ديني, جهاد و امر به معروف و نهي از منکر فروگذاري کنند و به اين اميد که آل محمّد بيايد و کارها را در درست کند از آنها دست بردارند. 🔹هر موظف است که خود را به انجام دستورهاي اسلام مکلف بداند, براي شناسايي از راه صحيح از هيچ کوششي فروگذاري نکند و به توانايي خود از امر به معروف و نهي از منکر دست نکشد, همچنان که بزرگوار( فرمود: همه شما رهبر يکديگر و در راه اصلاح هم مسئول هستيد. بر اين اساس, يک مسلمان نمي‌تواند به خاطر ظهور مهدي مصلح از وظايف مسلّم و قطعي خود دست بکشد يا بيايد, چه, انتظار به ظهور نه اسقاط تکليف مي‌کند و نه مجوز به انداختن عمل مي‌دهد و سستي در وظايف دين و بي‌تفاوتي به آن به هيچ وجه جايز نيست. 🔅 فرهنگ راستين انتظار بر سه اساسي استوار است: ☑️يک ـ نارضايتي و يا قانع نبودن از وضع موجود؛ ☑️دو ـ اميد داشتن به آينده بهتر؛ ☑️ سه ـ حرکت و تلاش براي گذر از وضع موجود و قرار گرفتن در وضع مطلوب. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom