eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
808 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔰 کوثر جان را شفاف نگه دارید 💠 خدای سبحان همه را صاف و شفاف و پاک آفرید، هیچ کس را خدا تیره خلق نکرد! و این مواظبت نکردن ها، مراقبت نکردن ها؛ انسان هر غذایی را بخواهد بخورد، هر چیزی را بخواهد نگاه بکند، هر جایی بخواهد برود، هر حرفی را بخواهد بزند، هر حرفی را بخواهد بشنود، هر چیزی را بخواهد بخواند؛ این کم کم یا به صورت گرد و غبار است، یا اگر گرد و غبار نیست، مشوّش کردن آبِ کوثر درون است. بالاخره اگر آب شفاف بخواهد یک جایی را نشان بدهد، این دو خطر باید از او گرفته بشود؛ یک وقت است یک مقدار گردی، خاکی، غباری در این آب شفاف می ریزند، این آلوده می شود. آب تیره جایی را نشان نمی دهد! شما بخواهید عکس ستاره ها را در یک حوض تیره ببینید، نمی توانید؛ بخواهید عکس ماه و اختر را در آب گل آلود ببینید، نمی بینید؛ در صورتی که این آب تیره بشود. یک وقت است آب تیره نشده، غبار آلود نیست؛ امّا مرتّب انسان این آب را به هم می زند، این آب را مشوّش می کند؛ این آب لرزان و متحرّک هم نشان نمی دهد. می گویند این دو کار را نکنید، نه با خودتان بازی کنید؛ خیالات باطل، کارهای مباح، سرگردانی ها، آرزوها حرام نیست؛ امّا مرتّب چوب دست گرفتید، این استخر زلال کوثری را دارید هم می زنید؛ این کار را بکنم، آن کار را بکنم، این کار را نکنم، آن کار را نکنم؛ دائماً آدم در همین فکر است! مثل اینکه دائماً چوب دست گرفته، این استخر زلال را دارد هم می زند‌. خُب این آب مشوّش که عکس ماه و ستاره را نشان نمی دهد! اگر کسی _ خدای ناکرده _ در کنار این سعی کرد که خیالات باطل، افکار حرام، افکار باطل، اوصاف باطل، نفسانیات زشت را وارد صحنه بکند، مثل آن است که این آب شفاف را گل آلود کرده؛ آب گل آلود هم نشان نمی دهد. بعضی ها گرفتار هر دو خطرند؛ یعنی هم آب را گل آلود کردند، هم مشوّش کردند؛ این دیگر هیچ جا را نمی بینند. 📋 هشتمین همایش آموزشی _ فرهنگی دانشجویان سراسر کشور (کوثر) 📆 مشهد مقدّس ؛ ۱۳۸۱/۰۵/۰۷
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (18) تفسیر آیات 22 تا 35 🌱🌱🌱 ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﺮ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻥ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻲ ﺁﻳﺎﺕ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﮔﻨﺎﻩ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺍﺩﺍﻱ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺣﻖ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻓﺮﺩﻱ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺮﺩم ﭘﺎﻱ ﻣﺎﻝ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺟﺮﺍ ﮔﺮﺩﺩ. ✅ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺣﻘﻴﻘﻲ دارای ویژگی های برجسته و عالی هستند. ✅ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺪﺍﻭﻣﺖ ﻭ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ. ✅ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم، ﺑﺎ ﺧﻠﻖ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺰ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺍﺭﺩ. ✅ﺩﺭ ﺛﺮﻭﺕ ﺧﻮﻳﺶ ﺳﻬﻢ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﻘﺮﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ. ✅ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﮔﺪﺍﻳﺎﻥ ﻛﻤﻚ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﺍﻥ ﺁﺑﺮﻭﻣﻨﺪ ﻧﻴﺰ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﻴﺪ. ادامه دارد.... 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(272) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزکار شوید. 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى 🔘4- عبادت عاشقانه 🔻واژه عشق كه در روايت دوم آمده، از عشقه گرفته شده است، عشقه همان پيچك است كه وقتى در كنار درختى سرسبز مى رويد، آن را به عنوان تكيه گاه خود احاطه مى كند و آن مى تند و راه نفس كشيدن را بر آن مى بندد و در نتيجه برگهاى آن درخت همانند رخ عاشق زرد مى شود. 🔻برترين مردم كسى است كه به عبادت بلكه به معبود عشق بورزد و با بدن خود با ظاهر عبادت در ارتباط باشد و براى عبادت فارغ البال باشد. انسان گرچه زهد سلمان و تمكن سليمان داشته باشد بايد عاشق عبادت بلكه عاشق معبود باشد، چنانكه سليمان (عليه السلام) با داشتن همه امكانات زندگى همانند سلمان بلكه كاملتر از او زندگى مى كرد. 👈🏼مرحوم مولى صالح مازندرانى در ذيل اين حديث، پس از تفسير عشق به افراط در محبت ، مى گويد: برخى اشكال كرده اند كه حكيمان عشق را در مباحث طبيعى و طبى جزو بيماريها دانسته اند و در مسائل الهى از برترين كمالها و سعادتها به شمار آورده اند. بنابراين، ممكن است ميان اين دو سخن تخالفى انگاشته شود، ليكن اين پندارى نادرست است، عشق بدنى حيوانى شهوانى است، ولى آنچه در الهيات مطرح است عشق روحانى انسانى نفسانى و ممدوح است. عشق حيوانى به مجرد وصال و اتصال زايل و فانى مى شود، اما عشق الهى همواره پايدار و فزاينده است. ادامه دارد... 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
Al-Tahrim08.mp3
6.06M
💢 تفسیرصوتی تفسیر سوره تحریم جلسه هشتم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما. تقویت بنیه دفاعی ۱۴.mp3
6.3M
📌و اما باور ما-(قسمت 243)زکات و تقویت بنیه دفاعی نظام اسلامی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اگرازیادخداغافل باشیم.گرفتاریهاومشکلات میادبسمت ما 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase58-1.mp3
26.17M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۲۱) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (19) تفسیر آیات 22 تا 35 🌱🌱🌱 ✅ﺍﮔﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺟﺰء ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﺁﻳﻴﺪ ﻣﻌﺎﺩﺑﺎﻭﺭ ﻭ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻴﻤﻨﺎﻙ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻳﻤﻦ ﻧﺪﺍﻧﻴﺪ. ✅ﺍﮔﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺟﺰء ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﭘﺎﻙ ﺩﺍﻣﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ✅ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﻱ ﺟﻨﺴﻲ، ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻴﺪ ﻧﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﺮﻛﻮﺏ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺑﻲ ﺑﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺭ ﺭﻫﺎﻳﺶ ﺳﺎﺯﻳﺪ. ✅ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﺮﺩﻥ ﭼﻴﺰ ﻧﻜﻮﻫﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﺴﺖ. ✅ﺑﻲ ﺑﻨﺪﻭﺑﺎﺭﻱ ﺟﻨﺴﻲ ﻧﻮﻋﻲ ﺗﺠﺎﻭﺯ(ﺑﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻣﺮﺯﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ)ﺍﺳﺖ. ✅ﺍﮔﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﻨﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ. ✅ﺍﮔﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺣﻖ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﻫﻴﺪ. ✅ﺍﮔﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻓﺮﺩﻱ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺷﻮﻳﺪ. ادامه دارد.... 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (15) خداوند در آیه ی کریمه ۲۹ سوره ی مبارکه عنکبوت می فرماید: أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَتَأْتُونَ فِي نَادِيكُمُ الْمُنْكَرَ ۖ فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ* آيا شما با مردها درمى‌آميزيد و راه [توالد و تناسل‌] را قطع مى‌كنيد و در محافل [اُنس‌] خود پليدكارى مى‌كنيد؟» و[لى‌] پاسخ قومش جز اين نبود كه گفتند: «اگر راست مى گويى عذاب خدا را براى ما بياور.» ▪️قطع السّبیل: ➖معنای ظاهری: بریدن راه ➖معنایی کنایی: پیمودن راه- دزدی و چپاول کردن ➖در قرآن:به معنای بستن راه و سد کردن راه است. 🔘علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان، مفهوم کنایی این آیه را چنین توضیح می دهد: مراد از قطع سبیل، اهمال گذاشتن طریق تناسل و لغو کردن آن است، چون راه تناسل عبارت است از نزدیکی و آمیزش با زنان، قوم لوط این راه را قطع نموده و آن را لغو کردند پس تعبیر به قطع سبیل کنایه است از اعراض از همسران و ترک مقاربت با آنان. 🔹البته نباید از نظر دور داشت که مفهوم حقیقی این تعبیر کنایی نه ترک آمیزش جنسی با زنان بلکه بستن راه و نشستن سر راه کاروان ها برای چپاول و غارت اموال آنهاست و مرحوم علامه در این آیه با توجه به قرائن موجود در سیاق آیات است که واژه قطع السبیل را کنایه از ترک مقاربت با زنان می داند. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom