#فاطمیه
#روضه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
▪️ایام هم متعلّق به وجود مبارك صدیقه كبراست. می دانید وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) در دفن آن حضرت چه چیزی گفت؟ خیلی جانسوز بود. هر دو گفته در نهج البلاغه هست؛ یك گفتار ویژه ای در دفن رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) دارد در آنجا به پیغمبر می گوید التماس دعا! «اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ»؛ تو الآن به ملاقات پروردگار می روی، علی را فراموش نكن! در هنگام دفن پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض كرد: «اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِك»؛ علی را فراموش نكن! وقتی به لقای پروردگار رفتی به یاد ما باش![3] در هنگام دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ»،[4] اینكه فرمود: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ»؛ یك تعبیر نورانی امام سجاد دارد. همان طور كه قرآن «القُرآن یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً»؛[5] احادیث هم همین طور است، احادیث هم «یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً».[6] حضرت اَبدان ما را، یك؛ قبور ما را، دو؛ معرفی كرد. فرمود: این ابدان «رَهَائِنِ الْقُبُور»[7] هستند؛ این تعبیر حضرت امام سجاد است كه از ماها تعبیر می كند كه انسان ها «رهائن القبور» هستند، یعنی چه؟ یعنی بدهكارند، رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) فرمودند «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم»؛[8] فرمود آقایان! شما بدهكارید، بدهكار باید گرو بدهد. گرو بدهكار اینجا مال و خانه و فرش و اینها نیست، خود ما را گرو می گیرند، بیایید با استغفار فكّ رهن كنید. هر وقت بنالیم و استغفار كنیم مخصوصاً شب های جمعه، آزاد می شویم، وقتی كه آزاد شدیم دیگر به دام این و آن نمی افتیم، به دام این و آن نیفتادن، نشانه آزادی است؛ «فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم». این بیانات نورانی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) بود که در هنگام دفن صدیقه كبرا (صلوات الله و سلام الله علیها) گفتند. امیدواریم به بركات این ذوات قدسی به فرد فرد شما و علاقهمندان قرآن و عترت آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت است مرحمت بفرماید!
[1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت10.
[2] . سوره بقره، آیه265.
[3] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه235.
[4] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه202.
[5]. کامل بهایی(طبری)، ص390.
[6]. جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج26، ص67؛ «أن کلامهم علیهم السلام جمیعا بمنزلة کلام واحد، یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً».
[7] . صحیفة سجادیة، دعای سوم.
[8] . فضائل الأشهر الثلاثة، ص78.
@rahighemakhtoom
#تصویر_نگاشت
#سیف_البغی
#ستمگران
#قرآن_و_عترت
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #دین_و_سیاست #آزادی_سیاسی #اصول_سیاست_خارجی #دین #سیاست #امکان_فهم_قرآن #معارف_قران
#بررسیهای_قرانی
#دین_و_سیاست
#آزادی_سیاسی
#اصول_سیاست_خارجی
#دین
#سیاست
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 اصول سیاست خارجی در قرآن(2)
⏪ 4 . اسلام دو بخش ثابت و متغیر دارد: ثابتات آن ناظر به اصول و مبانی كلی رفتار دینداران است و در طول زمان بقا و ماندگاری دارد، اما جنبه متغیر آن از عرف و ضرورتهای زمانه تاثیر میگیرد . بخش متغیر سیاست خارجی به این جنبه برمیگردد، چرا كه در شرایط و مقتضیات زمانه تغییر مشی میدهد; بنابراین اندیشه دینی در مورد مسائل سیاسی و مدیریت اجتماعی در حیطه طرح كلیات و اصول محدود میگردد .
⏪ 5 . مسائل روابط بین الملل و سیاست خارجی به شكل امروزی و در قالب یك سیستم اكادمیك و منسجم محصول قرون اخیر به خصوص دوره پس از جنگ جهانی دوم است; اما برخی مسائل آن، نظیر مراودات خارجی و مسائل جنگ و صلح به قدمت تاریخ بشر سابقه دارد . چنین نگرشی طرح بحث سیاست خارجی اسلامی را تبیین میكند، زیرا به گفته «هالستی» اگر یكی از مهمترین مسائل روابط بین الملل را مطالعه دو پدیده جنگ و صلح بدانیم، مطالعه مسائل بین الملل به دوره های قبل از میلاد باز میگردد و اثر تاریخی «توسیدید» در مورد جنگهای «پلوپونز» از قدیمیترین متون این رشته محسوب میگردد. [1]
⏪ 6 . با توجه به نكات مذكور میتوان از اصول سیاست خارجی اسلام در قرآن یاد كرد . این اصول ناظر به چارچوب كلی و كلان رفتار خارجی دولت اسلامی است و روابط خارجی مسلمانان با جوامع غیراسلامی را تنظیم میكند . قرآن كریم مشتمل بر مسائل اعتقادی و اجتماعی و سیاسی است و از برخی آیات آن میتوان اصول سیاست خارجی اسلام را استخراج كرد .
⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #دین_و_سیاست #آزادی_سیاسی #اصول_سیاست_خارجی #دین #سیاست #امکان_فهم_قرآن #معارف_قران
#بررسیهای_قرانی
#دین_و_سیاست
#آزادی_سیاسی
#اصول_سیاست_خارجی
#دین
#سیاست
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 اصول سیاست خارجی در قرآن(3)
▪ اصول سیاست خارجی اسلام
همانگونه كه اشارت رفت، مقصود از اصول سیاست خارجی مجموعه ای از آموزه های دینی است كه چارچوب كلان سیاست خارجی دولت اسلامی را شكل میدهد . این مجموعه از نوعی خصلت ثبات و ماندگاری برخوردار است و از نظر تفسیری بر دیگر مسائل سیاستخارجی حكومت دارد . یكی از پژوهشگران مسلمان در تعریف اصول سیاست خارجی میگوید: مقصود از اصول سیاست خارجی، مبادی و اساس روابط خارجی دولت اسلامی است كه منابع دینی آنها را به عنوان چارچوب و اساس تنظیم روابط خارجی مطرح میكند .[2]
✅ با عنایت به تعریف مزبور میتوان این اصول را از مجموع آیات قرآنی ناظر به روابط خارجی به دست آورده و در محورهای زیر مطرح كرد:
⏪ 1 . اصل دعوت یا جهاد;
⏪ 2 . اصل ظلم ستیزی و نفی سبیل;
⏪ 3 . اصل عزت اسلامی و سیادت دینی;
⏪ 4 . اصل التزام و پایبندی به پیمانهای سیاسی .
▪ البته برخی پژوهشگران در كنار اصول مزبور عناوین دیگری نظیر «تولی و تبری»، «تالیف قلوب» و «امر به معروف» را نیز مطرح كرده اند،
🔸 اما به نظرمی رسد اصول چهارگانه فوق این عناوین را نیز دربرمیگیرد و به ذكر مستقل و مجزای آنها نیازی نیست . درباره تالیف قلوب گفتنی است هر چند از آن در ذیل اصول سیاست خارجی اسلام بحث كرده اند،
🔸 اما از فلسفه تشریع این حكم و موارد اعمال آن میتوان استظهار نمود كه تالیف قلوب بیشتر با ابزارهای سیاستخارجی همخوانی دارد تا اصول، چون تالیف قلوب با آنچه امروزه ذیل ابزارهای اقتصادی سیاست خارجی و كمكهای بشر دوستانه مطرح میگردد شباهت بیشتری دارد . در واقع دولت اسلامی برای جلب جوامع غیرمسلمان یا كاهش خصومتها از سهم «مؤلفه القلوب» استفاده میكند، برای مثال پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله درجنگ طایف به اشراف و بزرگانی كه تازه اسلام آورده بودند یا مشركانی كه به حضرت یاری رسانیده بودند، از سهم مؤلفه القلوب بخشید تا نظر آنان و قبایلشان را به اسلام جلب كند .[3]
⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(132)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#شهید_گمنام
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تشييع_پيكر_مطهر_شهداي_گمنام_در_آمل
📌 چند اصل حياتي
✅ يكم. نظام استوار بر هندسه عدل، مبرّاي از سلطه گري و منزّه از سلطه پذيري است، زيرا هر دو خروج از قلمرو قسط و ورود به منطقه ممنوعه تجاوز است و هيچ كدام با روح اسلام كه بر متن اعتدال قرار دارد، سازگار نيست؛ گرچه امت مسلمان از وسوسه تعدّي به حريم ديگران مصون است، ولي از دسيسه بيگانگان به حَرَم امن او در امان نيست و صفحات گوياي تاريخ تازه و كهن سند معتبري است؛ چه اينكه جريان مشهود دفاع مقدّس هشت سال براي همگان روشن است.
▪ به منظور حفظ تماميت ارضي از يك سو و صيانت ذخائر طبيعي و مواريث فرهنگي از سوي ديگر و نزاهت حريم پاك دين كه مهم ترين عامل حيات بخشي جامعه است، از طمع تسامح و تساهل دگرانديشان از سوي سوم، لازم است همگان به رهنمود وحي الهي گوش فرا دهيم؛ (لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض ولكنّ الله ذوفضل علي العالمين)؛[ سوره بقره، آيه 251.] (لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدّمت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذكر فيها اسم الله كثيراً).[ سوره حج، آيه 40]
▪ دفاع از كيان كشور اسلامي در پرتو حراست همه جانبه از تمام مظاهر تمدّن يك ملّتي است كه تمدّن خويش را در تديّن خود مي داند، و سرّ ضرورت دفاعِ قهرآميز آن است كه هرگز خشونتِ مهاجمان با نرمش آسيب ديدگان برطرف نمي شود، چنان كه حضرت علي بن ابي طالب امير مؤمنان(عليهالسلام) فرموده اند: «ردّوا الحجر من حيث جاء فانّ الشرّ لا يدفعه الاّ الشرّ»؛[ نهج البلاغه، حكمت 314.]سنگ جفا را همان جا كه آمد باز گردانيد و مادامي كه امت اسلامي چونان بنيان مرصوص نباشد، دشمن مهاجم احساس ستبري و اقتدار نكند، مرز و بوم متدينان در امان نيست، لذا خداوند فرمود: (وليجدوا فيكم غلظةً)؛[ سوره توبه، آيه 123.]يعني بيگانگان نسبت به شما طمع نكنند، نه آنكه شما ابتدائاً به آنها هجوم آوريد.
▪ جريان دفاع از هر مسلماني نيز همسان با دفاع از خود، از بهترين فرائض ديني است؛ رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم چنين فرمود: «من ردّ عن قومٍ من المسلمين عادية ماءٍ او نارٍ وجبت له الجنّة»؛[ الكافي، ج 2، ص 164.]
⏪ ...ادامه مبحث سروش هدایت در روزهای فرد هفته
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌 یا حسین یا حسین کشور را حفظ کرد
🔸شما ميبينيد در اين دفاع مقدس بالأخره كم و بيش رفتيم جبهه، كم و بيش ما ديديم، بعضي بيشتر بعضي كمتر
؛🔸اگر پنجاه پرچم بود يكي آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ايران باشد اما همه پرچمها يا حسين، يا عباس، يا زهرا ؛🔸پرچم ايران، پرچم مرز پرگهر، پرچم مكتب ايراني نبود.
🔸الآن هم اگر حادثهاي پيش آيد همان پرچم يا زهراست، اين كشور را اينها حفظ كردند.
🔸بالأخره رفتيد به جبهه يا نرفتيد؟ ديديد يا نديديد؟ اگر پنجاه پرچم بود چندتايش پرچم سه رنگ بود؟ يا اصلاً نبود، يا يك دانه بود روي ماشين بود.
🔸اين شعرها و نواهاي خاكريز اول و دوم يا حسين يا حسين، كربلا كربلا بود، ديگر مرز پرگهر و اينها نبود.
🔸اينهاست كه كشور را حفظ ميكند.
🔸براي اينكه مردم وقتي باور كردند روح با عظمت الهي به شربت شهادت ميرسد و عنداللّهي ميشود، فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ ميشود و مرزوق است، او فداكار است وگرنه بگويد من چرا كشته بشوم براي اينكه زيد به رياست برسد، عمرو به كياست برسد!
🔸هيچگاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد ...
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#دیدار
#ریحانه_النبی
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 لزوم الگو گرفتن جامعه اسلامی از حضرت صدیقه کبری (س)
💠 تاثیر پذیرفتن و الگو گرفتن از وجود مبارک #صدیقه_کبری سلام الله علیها در انقلاب اسلامی خود را به خوبی نشان داد.
💠 ما باید دو اقدام مهم را در دستور کار خود داشته باشیم؛ اول اینکه یک فردوسی دیگر بپرورانیم و دوم اینکه به تشریح بزرگی و عظمت ذوات مقدس ائمه علیهم السلام بپردازیم.
💠 ما ملتی هستیم که در طول تاریخ به ویژه در دوران دفاع مقدس و بعد از آن، کرامت خود را به جهان اثبات کرده ایم لکن یک فردوسی نداشتیم که این حماسه ها را ثبت و بیان کند و به گوش همگان برساند.
💠 پرچم یا زهرا(س) کشور را در دوران دفاع مقدس حفظ کرد، وگرنه پرچم سه رنگ به تنهایی نمی تواند خود و کشور را حفظ کند، چنانکه در حوادث جنگ جهانی اول و دوم نتوانست، اما وقتی پرچم یا زهرا(س) و یا حسین(ع) به میدان آمد هم دین حفظ شد و هم کشور محفوظ ماند.
🌺 باید ائمه(ع) را جهانی بدانیم و آنها را جهانی معرفی کنیم
💠 مراقب باشیم تا حضرات معصومین را تنها برای خود مصادره نکنیم، باید ائمه(ع) را جهانی بدانیم و آنها را جهانی معرفی کنیم که لازمه این کار آن است که در دریای معرفت ایشان غرق شویم.
💠 همه ما وحدت را دوست داریم اما حضرت در خطبه خود می فرماید تنها عامل #وحدت «عدل» است، و این عدل تحت هدایت و رهبری ائمه تحقق پیدا می کند چرا که به بیان ایشان ائمه(ع) علاوه بر امام و رهبر بودن، «رائد» یعنی پیشرو هستند، حضرت می فرماید ما پیشرو هستیم! راه را می شناسیم، قبلا این راه بهشت را رفته ایم و بازگشته ایم و لذا از هر کسی بهتر این راه را می شناسیم و از سوی دیگر «وَ الرَّائِدُ لا یَکْذِبُ اَهْلَهُ».
💠 دیدار جمعی از دست اندرکاران برگزاری دومین همایش ملی «ریحانةالنبی» با حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🗓 05 اسفندماه 96
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#تصویر_نگاشت
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 دفاع از کیان کشور
▪ دفاع از كيان كشور اسلامي در پرتو حراست همه جانبه از تمام مظاهر تمدّن يك ملّتي است كه تمدّن خويش را در تديّن خود مي داند، و سرّ ضرورت دفاعِ قهرآميز آن است كه هرگز خشونتِ مهاجمان با نرمش آسيب ديدگان برطرف نمي شود، چنان كه حضرت علي بن ابي طالب امير مؤمنان(عليهالسلام) فرموده اند: «ردّوا الحجر من حيث جاء فانّ الشرّ لا يدفعه الاّ الشرّ»؛[ نهج البلاغه، حكمت 314.]سنگ جفا را همان جا كه آمد باز گردانيد و مادامي كه امت اسلامي چونان بنيان مرصوص نباشد، دشمن مهاجم احساس ستبري و اقتدار نكند، مرز و بوم متدينان در امان نيست، لذا خداوند فرمود: (وليجدوا فيكم غلظةً)؛[ سوره توبه، آيه 123.]يعني بيگانگان نسبت به شما طمع نكنند، نه آنكه شما ابتدائاً به آنها هجوم آوريد.
▪️ جريان دفاع از هر مسلماني نيز همسان با دفاع از خود، از بهترين فرائض ديني است؛ رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم چنين فرمود: «من ردّ عن قومٍ من المسلمين عادية ماءٍ او نارٍ وجبت له الجنّة»؛[ الكافي، ج 2، ص 164.]
🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
💢 پُل صراط چیست؟
[با دقّت و تأمّل خوانده شود]
جناب صدرالمتألّهین شیرازی (ره) که عارفی کامل بود، در خلال مباحث فلسفی معاد، یکی از شهودات ملکوتیاش را که دربارهی «پُل صراط» است، اینچنین حکایت میکند:
🔹 «صراط مستقیم» که مؤمن در روز قیامت بر آن قدم میگذارد و به وصال بهشت میرسد، حقیقتِ ملکوتیِ همان مسیر هدایتی است که در این حیاتِ خاکیاش بهواسطهی «اعمال قلبی» برای روحِ خودش ایجاد کردهاست. چه، که آن حقیقت در این عالَم خاک، مانند دیگر حقایقی است که حواسّ ظاهری توانِ درکش را ندارند.
🔸 اما آنگاه که بهواسطهی «مرگ» حجابِ طبیعت از مقابل چشمان انسان کنار برود، در روز قیامت همان (مسیر هدایتی که بهواسطهی «اعمالِ قلبی» برای روح ساخته شده است) در قالب یک پُل در مسیرِ پیشروی انسان پهن میشود؛ پُلی که از درون جهنّم رد میشود، ابتدای آن توقّفگاهِ انسان در محشر است و انتهای آن به دربِ بهشت ختم میشود. و انسان با مشاهدهاش مییابد که آن را خودش ساخته و بنا کرده است.
🔻 آن جهنّم هم، چهرهی ملکوتیِ همین بُعد خاکی و حیوانیِ وجود انسان است که در طول حیات دنیوی وقتی از او پرسیده میشد که «هل إمتلأتِ» آیا پُر نشدی؟ پاسخ میداده «هل مِن مَزیدٍ!» هنوز سیر نشدهام و بیشتر میخواهم.* و انسان آن پل را با اعمال قلبیهاش، بر روی این بُعد وجودیاش ساخته است.
* سوره ق ، آیه ۳۰. این عبارت «هل إمتلأتِ هل مِن مَزیدٍ» بخشی از گفتوگوی خداوند با جهنّم است. و این حکیم بزرگ، حقیقتِ #جهنم را در این دنیا تفسیر میکند به «بُعد خاکی و حیوانی وجود انسان».... (تأملبرانگیز)
📖 الشواهد الرّبوبیّة ؛ ص ۲۴۷
📌 پ.ن: "اَعمال قلبی" نکتهی محوریِ صراط است؛ شاید مجالی دیگر برای شرحش...
#سالکانه #ابدیت #ملاصدرا #انسانشناسی
@rahighemakhtoom
#تلنگر
عمل از بين نميرود عمل زنده است عمل, عامل را رها نميكند
اين دو اصل از اصول قرآني است كه «العمل حيٌّ لا يموت بإذن الله و العمل معلّقٌ علي عامله بإذن الله»
كاري كه انسان انجام داد از بين نميرود نميشود گفت گذشت, ما گذشتيم نه اينكه آن عمل از بين رفته باشد پس عمل باقي است بدون شك, از بين نميرود وقتي از بين نرفت يك موجود معطّل در عالَم هستي وجود ندارد .
آیت الله جوادی آملی/جلسه 20 درس تفسیر سوره فاطر
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#تلنگر
...فرمود: ﴿مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ﴾[سوره فاطر, آيه 2.] امور, ارزاق, شئون, مقامات همه اينها در اختيار ذات اقدس الهي است دري را كه او بگشايد كسي نميتواند ببندد دري را كه او ببندد كسي نميتواند بگشايد واقعاً اين قرآن را كه ما بالاي سر ميگذاريم بايد حيات ما را تأمين كند يعني وقتي پذيرفتيم كه اين كتاب ميگويد دري را كه خدا از روي رحمت باز كند هيچ كسي نميتواند ببنديد اين مسئله تحريم ميشود افسانه, مشكل ما اين است كه ما موحّد نيستيم مشكل ما اين است وگرنه هر چه اينها عربده بكِشند خب چه چيزي را تحريم ميكنند رازق كه اوست, عزيزمان حاج آقاي حسنزاده(حفظه الله) فرمود:
به مجاز اين سخن نميگويم
به حقيقت نگفتهاي الله
آیت الله جوادی آملی/جلسه 21 درس تفسیر سوره فاطر
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَي بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (سوره ابراهیم آیه 5)
همانا موسى را همراه معجزاتى (به سوى مردم) فرستاديم (و به او گفتيم:) قومت را از تاريكى ها به سوى نور خارج ساز و روزهاى (نزول قهر يا لطف) خدا را به آنان يادآورى كن، همانا در اين (يادآورى) براى كسانى كه صبر و مقاومت وسپاس فراوان داشته باشند نشانه هايى از قدرت الهى است.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت7:نکات تفسیری آیه 1 سوره کافرون(جحد)
قُلْ يَا أَيُّهَا الْکَافِرُونَ
«الْکَافِرُونَ»: بیباوران.
🔅 شأن نزول آیات ۱ تا ۶:
«شیخ طوسى» گویند: ابن عباس گوید: این سوره در جواب جماعتى از قریش نازل شده که به رسول خدا صلی الله علیه و آله گفته بودند، یک سال تو خدایان ما را عبادت کن و ما متقابلاً یک سال خداى تو را عبادت مینمائیم سپس این سوره آمد و نیز درباره آنها آیه ۶۴ سوره زمر «أَفَغَیرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّی أَعْبُدُ أَیهَا الْجاهِلُونَ» نازل گردید.
و نیز گویند: ولید بن مغیرة و عاص بن وائل و اسود بن مطلب و امیة بن خلف به پیامبر گفته بودند ما و شما عبادت خدایان متعدد خود و خداى واحد تو را دست به دست مى چرخانیم تا این که دشمنى و کینه ما با شما از بین برود سپس این سوره نازل گردید.
🔅🔅🔅
✅ ۱ - پیامبر(ص)، مأمور مخاطب ساختن کافران و ابلاغ آشکار مواضع خویش (قل یأیّها الکفرون)
✅ ۲ - گروهى از کافران در عصر پیامبر(ص)، بى خبر از موضع قاطع آن حضرت در برابر کفر و امیدوار به تنزل او در برابر شرک (قل یأیّها الکفرون)
🔹 ادامه سوره، قرینه است بر این که مراد از «الکافرون»، همه کافران نیستند; بلکه تنها آن گروه مخاطب اند که امیدى به ایمان آنان نمى رفت. سخن گفتن با آنان در این باره - که پیامبر(ص) اهل سازش نیست - بیانگر آن است که آنان تسامح و تساهل را براى آن حضرت، امکان پذیر مى پنداشتند.
✅ ۳ - خداوند، تعلیم دهنده پیامبر(ص) و تنظیم کننده محتوا و الفاظ گفتوگوى آن حضرت با کافران (قل)
✅ ۴ - مشرکان، مستورسازنده حقیقت اند. (قل یأیّها الکفرون) به کار بردن عنوان «کافر» - که به معناى پوشاننده و انکارکننده امرى معلوم است - تعریض به مخاطبان است که بین من و شما، این شما هستید که حقیقت را پوشانده اید.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت8:نکات تفسیری آیه 2 سوره کافرون(جحد)
لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ
«مَا»: آنچه. موصول است.
✅ ۱ - رد معبودهاى کافران و امتناع از عبادت آنها در تمام عمر خویش، خط مشى ارائه شده از سوى پیامبر(ص)، در گفتوگو با کافران (لا أعبد ما تعبدون)
✅ ۲ - قاطعیت در اعلان جدایى از مشرکان و نفى ارتباط با برنامه هاى عبادى آنان، وظیفه اى الهى بر عهده پیامبر(ص) (قل ... لا أعبد ما تعبدون)
✅ ۳ - پیامبر(ص)، مأیوس سازنده کافران از پیوستن به آنان در شرک (لا أعبد ما تعبدون)
🔹 حرف «لا» گرچه براى نفى مستقبل است; ولى مفهوم سخن، شامل زمان حال نیز مى شود.
۴ - مشرکان، گرفتار توهّم هماهنگى دین پیامبر(ص) با عقاید شرک آلود آنان (لا أعبد ما تعبدون)
🔹 سوره «کافرون»، بیانگر اعلان مواضع قطعى پیامبر(ص) در برابر معبودهاى مشرکان است. گویا آنان در آغاز رسالت، گمان مى کردند که دین پیامبر(ص) تباینى با آیین آنان ندارد و معبود آن حضرت از سنخ معبودان ایشان است.
🔹 پیامبر(ص) در این سوره، با صراحت از تباین دو دین سخن مى گوید و خود را پرستشگر معبودى معرفى مى کند که از سنخ معبودهاى مشرکان نیست.
✅ ۵ - پیامبر(ص)، مأمور ابلاغ تباین معبود خود با معبودهاى مشرکان و تصریح به ناهماهنگى کامل، بین شرک و توحید (قل ... لا أعبد ما تعبدون)
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت9:نکات تفسیری آیه 3 سوره کافرون(جحد)
وَ لاَ أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
«مَا»: آنچه. مراد خدا است. در قرآن از خدا به «مَنْ»،و ما تعبیر میکنند.
✅ ۱ - برخى از کافرانِ عصر بعثت، مدعى آمادگى براى عبادت خداوند، در صورت اظهار آمادگى پیامبر(ص) براى عبادت معبودهاى آنان (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
🔹 خبر دادن پیامبر(ص) از سر سختى کافران - پس از نفى کوتاه آمدن خود - بیانگر آن است که کافران در صورت سازش پیامبر(ص) خود را براى عبادت خداوند آماده مى خواندند.
✅ ۲ - کافرانى که خود را در صورت مماشات پیامبر(ص)، آماده عبادت خداوند مى خواندند، هرگز به آن تن نداده و معبود پیامبر(ص) را نمى پرستیدند. (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
✅ ۳ - پیامبر(ص)، مأمور افشاى سرسختى مشرکان در ترک پرستش خداوند; حتى در فرض محال تن دادن پیامبر(ص) به پرستش معبودهاى آنان (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
✅ ۴ - بیان سرسختى سازش خواهان کافر و وفا نکردن آنان به وعده ایمانِ مشروط خویش، از اخبار غیبى قرآن (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
✅ ۵ - پیامبر(ص)، مصمم به پایدارى بر عبادت خداوند (أعبد)
🔹 فعل هاى «أعبد» در این آیه و «عبدتم» در آیه بعد، عِدل یکدیگر قرار گرفته است. ماضى آوردن فعل، در مورد عبادت مشرکان و مضارع آوردن آن درباره عبادت پیامبر(ص)، بیانگر استمرار عبادت آن حضرت است.
✅ ۶ - کافران، خود را در اقدام به خداپرستى - در صورت سازش پیامبر(ص) با آنان - پیش قدم معرفى کرده و زمان پیوستن پیامبر(ص) به آنان را، پس از مرحله پیوستن خود به پیامبر(ص) قرار داده بودند. (لا أعبد ما تعبدون . و لا أنتم عبدون ما أعبد)
🔹 در آیه قبل، پیامبر(ص) عبادت آینده خود از معبودهاى مشرکان را منتفى دانست; ولى در این آیه، عبادت کنونى مشرکان از خداوند را نفى کرد. مى توان گفت: اختلاف دو تعبیر - که از فعلى بودن آیه قبل و اسمى بودن این آیه استفاده مى شود - ناظر به ترتیبى است که مشرکان براى توافق با پیامبر(ص)، پیشنهاد کرده بودند. آنان گفته بودند: یک سال ما بنده خداى تو مى شویم; مشروط به این که سال بعد تو خدایان ما را پذیرا باشى.
✅ ۷ - کافران، از معبود پیامبر(ص)، شناخت نادرست و تصورى در حد معبودهاى خویش داشتند. (ما تعبدون ... ما أعبد)
🔹 کلمه «ما» در معنایى اعم از عاقل و غیر عاقل به کار مى رود، به کار نبردن کلمه «من» - که تصریح به عاقل بودن است - به جهت بیان این نکته است که مشرکان، معبود پیامبر(ص) را در سطح معبودان خویش مى پنداشتند.
✅ ۸ - سرسختى مخالفان توحید در مواضع خویش، نباید پایدارى اهل توحید را متزلزل سازد. (و لا أنتم عبدون ما أعبد)
🔹 پایدارى اهل توحید، از مضارع بودن «أعبد» استفاده شده است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_کافرون
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
سوره کافرون
قل یا ایها الکافرون
#سردار_دلها
#قاسم_سلیمانی
#احیاگر_مکتب_تفکر_قرآنی
🕑 زمان ۱/۲۳دقیقه
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀
▪️در این صفحه آموزه ها و معارف اسلامی بر اساس منظومه فکری کارشناسان بزرگ اسلامی و مفسران برجسته شیعه ارائه می شود.
🌿تبلیغ و انتشار سخن حق وظیفه ماست و راهبری و راهنمایی از آن خداوند...
الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا
☘️ ☘️ ☘️
واژه رحیق آیه 25 سوره مطففین
🎼تماس پیامکی با خادم صفحه:
09218305249
▪️با توفیق الهی این حرکت فرهنگی را با معرفی به دیگران حمایت فرمایید. 🌷
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 جامع بین معقول و مشهود و منقول
🔹 مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) جهان را بر اساس ﴿أَحْسَنَ كُلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ﴾[1] تفسیر می كند، قرآن را بر اساس ﴿اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ﴾[2] تنظیم می كند انسان را, تمدن انسان را, فرهنگ و مدنیت انسان را بر اساس ﴿خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ﴾[3] تنظیم می كند؛ چنین انسانی حكمت را جامع بین معقول و مشهود و منقول می داند و خود می شود جامع این امور. اگر جناب مولوی هنر را در مشاهده عالَم قیامت می داند این بزرگوار مصداق آن است. اگر مولوی گفت:
خود هنر دان دیدن آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دلّ علی النار الدخان[4]
یعنی آن حكیمی كه عارف نیست او گپ می زند، او كه برهان حكمت و برهان عدل اقامه می كند تا بگوید دوزخی هست او گپ می زند و آن كه اینجا نشسته دوزخ را می بیند و از برزخ می گذرد او هنرمند است.
🔹 مستحضرید كه با مفاهیم محض با ذهنیات محض با انتزاعیات صِرف، با صغرا و كبرای محض هرگز انسان به واقعیت نمی رسد، اگر بخواهد به واقعیت برسد همان است كه جناب سنایی گفت که «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش»، وقتی بخواهد از گوش به آغوش برسد و از علم به عین بیاید چاره جز این نیست كه انسان, هنرمندانه هجرت كند.
یك حمله مردانه مستانه بكردیم ٭٭٭ تا علم بدادیم و به معلوم رسیدیم[5]
🔹 هنر در این است كه انسان مثل حكیم مفاهیم خوب را ارزیابی كند، بعد از مفهوم به مصداق هجرت كند و طوری كه در دیوان شمس آمده مردانه هجرت كند بگوید:
یك حمله مردانه مستانه بكردیم ٭٭٭ تا علم بدادیم و به معلوم رسیدیم
آنگاه می تواند واقعیت را درك كند و اگر در فضای مفهوم ذهنی ماند، گرچه از حس و تجربه حسّی به در آمده ولی در گودال مفهوم، در گودال فلسفه و در گودال حكمت مفهومی مانده است؛ این شخص باید به تعبیر لطیف و ظریف جناب عطار در منطق الطیر كه تعبیر فراز و فرود از اوست، از این فرودِ مفهومی به فراز شهودی برسد اینكه جناب مولوی گفت:
آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال[6]
همین است. ما مفاهیم نظری را با مفهوم بدیهی حل كنیم، صفا و مروه ما همین است!
و الفكر حركة الی المبادی ٭٭٭ و مِن مبادی الی المراد[7]
ما از معنای نظری به معنای بدیهی, از معنای بدیهی به معنای نظری می رسیم صفا و مروه ما در فضای ذهن و بین مفهومات ماست, مفهوم نظری را با مفهوم بدیهی می خواهیم حل كنیم، حرف این بزرگوار این است اگر این كار را كردید:
آفت ادراك آن قال است و حال ٭٭٭ خون به خون شستن محال است و محال
🔹 مفهوم خون است، مفهوم را باید با مصداق شست، فلسفه را با عرفان باید حل كرد و ذهن را با عین باید تطهیر كرد. حكمای بزرگوار كم نبودند كه به این مقام بار یافتند! برخی از اساتید علامه طباطبایی اینچنین بودند، خود علامه طباطبایی اینچنین بود كه از علم هجرت كرد به معلوم رسید، از ذهن هجرت كرد به عین رسید؛ این قوس نزول و صعودش از فضای ذهن به در آمد و به فضای خارج رسید كه امیدواریم حشر او با انبیا و اولیای الهی باشد، امام راحل از همین قبیل بود كه جامع بین معقول و مشهود و منقول بود آن آثار عرفانی امام را اگر كسی ببیند و بداند, چنین نظری را تأیید می كند.
[1] . سورهٴ سجده, آیهٴ 7.
[2] . سورهٴ زمر, آیهٴ 23.
[3] . سورهٴ تین, آیهٴ 4.
[4] . مثنوی معنوی, دفتر ششم، بخش 83.
[5] . دیوان شمس تبریزی, غزل 1481.
[6] . مثنوی معنوی, دفتر سوم, بخش 226.
[7] . شرح المنظومه, ج1, ص57.
📚 پیام به کنگره هنر ـ بزرگداشت علامه طباطبایی
تاریخ: 1392/03/07
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 دهه فخر آور
🔹 ایام پربركت دهه فجر كه برای همه ما فخر آور و شرف آور بود را به پیشگاه ولی عصر و عموم علاقه مندان قرآن و عترت تحنیت عرض می كنیم، امیدواریم خدای سبحان همه كسانی را كه در تأسیس این نظام اسلامی و بارور شدن آن سعی بلیغ نمودند، مشمول عنایت ویژه ولی عصر (ارواحنا فداه) قرار بدهد! امام و شهدای انقلاب و جنگ و شهدای گمنام را مشمول عنایت ویژه خودش قرار بدهد!
🔹 خدای سبحان به عنوان یك سنّت پایدار و اصل زوال ناپذیر فرمود: ﴿فَاذْكُرُونی أَذْكُرْكُمْ﴾؛[1] شما به یاد من باشید، من به یاد شما هستم. اگر كسی به یاد خدا بود یقیناً خدا به یاد اوست، ممكن نیست كسی به یاد الهی باشد، در انجام واجبات و پرهیز از محرّمات و مناهی خدا را در نظر داشته باشد و ممكن نیست خدا به یاد او نباشد ﴿فَاذْكُرُونی أَذْكُرْكُمْ﴾.
🔹 شهید از آن جهت كه مظهر نام مبارك خداست, بنده ویژه الهی است و «عندالله» به سر می برد، طَرْفی از این مزایای الهی خواهد برد. اگر كسی به یاد شهید باشد، شهید هم به یاد اوست. صدای همه فرشته ها, ندای همه انبیا و اولیا, صلحا و صدّیقین و شهدا این است، ﴿فَاذْكُرُونی أَذْكُرْكُمْ﴾ به یاد ما باشید، ما هم با یاد شماییم.
🔹 مطلب دیگری كه شهدا به ما آموختند و باید برابر آن عمل كنیم، همین آیات قرآن كریم است كه خدای سبحان به ما فرمود، گرچه در مسائل ارتباط با بیگانه, جنگ و جهاد و مانند آن ﴿فَمَنِ اعْتَدی عَلَیكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیكُمْ﴾؛[2] اگر كسی به آب و خاك شما تجاوز كرد, به اعتقادات و ارزش های شما تعدّی كرد، شما هم به همان مقدار تجاوز را تجویز كنید، لكن در بین دوستان و مؤمنان و امّت واحده به ما فرمودند، اگر كسی نسبت به شما بدی كرد، شما بدی را دفع كنید، نه انسانِ بد را! وقتی بدی را دفع كردید، انسان بد هم صالح می شود: ﴿ادْفَعْ بِالَّتی هِی أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَینَكَ وَ بَینَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِی حَمیمٌ﴾؛[3] فرمود با روش خوب, جلوی بدی را بگیرید، اینكه فرمود: ﴿یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾،[4] همین است، مردان الهی كسانی هستند كه با نیكی جلوی بدی را می گیرند, با عفو و گذشت، جلوی سیئه را می گیرند. اگر ما با عفو و گذشت جلوی سیئه را گرفتیم، دیگران از سیئات و لغزشهای ما به بهترین وجه عبور می كنند و آن را به انتقام نمی گیرند.
🔹 غرض آن است كه شهید مظهر نامی از نام های خداست، یك؛ و خدای سبحان فرمود اگر شما به یاد من باشید، من به یاد شما هستم، دو؛ اگر ما به یاد شهدا بودیم، حتماً آنها به یاد ما خواهند بود، سه؛ و تذكره آنها برای ما شرف آور و فخر آور است، چهار؛ و نشانه اینكه آنها به یاد ما هستند، این است كه در عقاید ما, در اخلاق ما, در رفتار و گفتار و روش و منش و سیره و سنّت ما, فضیلت تازه، فوز جدید و فیض نو، ظهور می كند كه امیدواریم خدای سبحان این توفیق را به همگان مرحمت كند!
[1] . سوره بقره،آیه152.
[2] . سوره بقره،آیه194.
[3] . سوره فصلت،آیه34.
[4] . سوره رعد، آیه22؛ سوره قصص، آیه54.
📚 پیام به همایش شهدای گمنام
تاریخ: 1393/11/19
۱۲ بهمن روز ورود حضرت امام خمینی( ره ) بنیان گذار کبیر انقلاب به ایران و آغاز دهه فجر مبارک باد.🌹
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📌 محدودیت #علم تجربی
🔸مشكل جهان فعلي و بسياري از مردم اين است كه اينها با علوم تجربي سر و كار دارند كه دانش اينها حسّي و تجربي است.
🔸كاربرد اين علوم هم امور تجربي است؛ لذا بسياري از اين دانشجويان عزيز ما در فضاي حس دارند زندگي ميكنند.
🔸علوم تجربي، عمل تجربي انسان را در قلمرو حس بسته نگه ميدارد؛ اين ديگر به فكرِ علوم تجريدي نيست، [به فكرِ] علوم متافيزيكي نيست، [به فكرِ] علوم ماوراءالطبيعي، نيست، [به فكرِ] علوم بعد از مرگ نيست.
🔸اين تا مرگ را فكر ميكند؛ خيال ميكند مرگ پوسيدن است اما بعد از مرگ چه خبر است هيچ علم تجربي جوابگوي اين سؤال نيست.
🔸ميگويد انسان ميپوسد تمام شد و رفت! «از پوست به در ميآيد»، اين را ديگر علم تجربي نه ميفهمد و نه داوري دارد.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 6 الی 8
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
#بنیان_مرصوص_امام_خمینی
📌 سيره علمي و عملي امام خميني(قدسسره)
📕بعضي از مراجع قم به #شاه معدوم تلگرافي زده و او را مخاطب قرار داده بودند تا دولت را وادارد كه از انحرافات ديني دست بردارد و شاه معدوم در جواب نوشت: «ما توفيق شما را در ارشاد #عوام خواهانيم»؛
📖 آنگاه استاد عالي قدر امام خميني(قدسسره) به قلم دست بردند و فرمودند:
📕 «به عنوان يك اعلاميه (شما كه توفيق مراجع را در ارشاد عوام خواهانيد) به تو و دولت تو تذكر ميدهم كه... »[2]؛ يعني شما عوام هستيد و بايد به شما هشدار داد و هدايتتان كرد.
📖اين گونه موضعگيري و داشتن قلمي فولادين، نه تنها از ديگران ساخته نبود، بلكه خواندن اعلاميه اين بزرگوار هم براي ديگران رعب آور بود، تا كمكم جريان انقلاب در سال 1342(هـ .ش) از مرز اعلاميّه، تلگراف، رفت و آمد، پيام تلفني، خواهش، ارشاد و نصيحت گذشت و روز 25 شوال 1382هـ .ق. (برابر 2/1/1342هـ .ش) فرارسيد
📖 و در سالروز شهادت حضرت امام صادق(عليهالسلام) در مدرسه فيضيه آن غايله فراموش نشدني به دست مزدوران رژيم منحوس پهلوي و آن كشتار و ضرب و شتم و مجروح كردن طلاّب مدرسه فيضيه و طلاب حوزه علميّه شروع شد كه ديگران با ديدن آن صحنه رعب آور ترسيدند و ساكت شدند، ولي حضرت امام راحل(قدسسره) به قلم دست برد و دولت را محكوم كرد[1] و فرمود: «شما روي چنگيز مغول را سپيد كرديد».[2] اين اعلاميه جان تازهاي در حوزه علميّه و در سطح ايران دميد.
📖او ترس از مرگ، زندان رفتن، محروم شدن و تبعيد شدن را از طلاب و فضلاي حوزهها گرفت، بلكه ترس را ترساند كه به حوزه علميّه و به دلهاي اولياي الهي راه نيابد[3] و مكتب (اَلا اِنَّ اَولِياءَ اللهِ لاخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون)[4] را با سيره عرفاني و برهاني خود اجرا كرد.
📖ميفرمود: «انسان زنده است براي اينكه به «لقاء الله» برسد؛ چه بهتر كه با «شهادت» به لقاي حق بار يابد».
📙[بنيان مرصوص امام خميني (ره) - صفحه 47]
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر
#امام_خمینی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#بنیان_مرصوص_امام_خمینی
🔅🔅🔅
📌 امام راحل جامع بين غيب و شهادت، عرفان، فلسفه و سياست بود.
📗امام راحل (قدّس سرّه) يك سير تاريخي دارد كه مورّخان ميتوانند دربارهٴ او و شناسنامهٴ او بررسي كرده و سخن بگويند: «او 19سال در #خمين زندگي كرد، و پس از آن كم كم وارد مسايل علمي شد، ادبيات، فقه و اصول را مانند ديگران فرا گرفت، تا به حدود سنّ 27 سالگي رسيد، و….»، كه ديگران نيز اين مراحل را داشتهاند،
📗ولي در زندگي90سالهٴ امام امّت (قدّس سرّه)، دو دهه را بايد از يكديگر جدا كرد، كه ديگران اين دو دهه را نداشتند و اين دو دهه مخصوص ايشان است؛ دههٴ اوّل، دههٴ انس او به جهان «غيب» و «عرفان» است و دهه دوّم، دههٴ انس او به عالم «شهادت» و «رهبري» است.
#غیب
#عرفان
📗دههٴ اوّل از اواخر سنّ 27سالگي تا اوايل 38 سالگي است كه از سال (1347 هـق) شروع و تا سال1358(هـ ـ ق) ادامه مييابد، يعني سالهايي كه حضرت امام (قدّس سرّه) كتابهاي عميق عرفاني را نوشت؛
📗در 27سالگي كتاب شريف «مصباح الهداية إلي الخلافة و الولاية» را نوشت، سپس تعليقات بر #فصوص، تعليقات بر #مصباح_الأُنس و آنگاه «سرّ الصّلاة» را به رشتهٴ تحرير در آورد. اينها كتابهايي نيست كه هر كس ده يا بيست سال در حوزهٴ علميّه بود و درس خواند، بتواند بفهمد. اينها نظير #رسائل، #مكاسب، #جواهر يا #منظومه نيست. اين دههٴ 27 تا 37 سالگي دههٴ غيب و قلمرو غيبي شخصيت امام راحل (قدّس سرّه) است.
#شهادت
#رهبری
📗 امّا دههٴ دوم كه دههٴ شهادت ونشأهٴ شهادت اوست، از پايان سال (1357هـش) تا آغاز سال (1368هـش) است كه در اين دهه عالم را زير و رو كرد.
📗 دوران #زندان و #تبعيد نشانهٴ «مظلوميّت» بود، نه اقتدار، و خيلي از افراد به زندان رفتند، ولي آيا توانستند پس از آزاد شدن، كشور را رهبري و جنگ را هدايت كرده، انقلاب را به سامان رسانند؟ بسياري مظلوم بودند، ولي آيا اين قدرت را داشتند كه اگر بر سرير اقتدار بنشينند، چون حضرت على (عليهالسلام) حكومت كنند؟
📗اين مطلب براي ديگران ثابت نشد، ممكن بود كه «مدرّس» بتواند، ولي ثابت نشد، ممكن بود كه ديگران بتوانند، ولي عملي نشد. آنكه همهٴ يافتهها و اسفار اربعه را از علم به عين آورد و از گوش به آغوش رساند، امام امّت (قدّس سرّه) بود. اين دو دههٴ شاخص و بارز، تميز دهندهٴ زندگي حضرتامام خميني (قدّسسرّه) از ديگران است، بقيّهٴ آنچه كه ايشان در #قم بود، يعني چهل سال وسط، هر چند با رياضت و تهذيب نفس هماهنگ بود، تدريس ميكرد، ولي ديگران نيز چنين دوراني را پشت سر گذاشتند و تفاوتي كه با ديگران بود، در اين جهات قابل تبيين بود، اگر تعمق در «اصول» يا تحقيق در «فقه» داشت، هر چند با ديگران فاصله داشت، ولي نه آن قدر كه عالم آرا و عالم گير باشد، بنابراين امام راحل (قدّس سرّه) را بايد با اين دو دهه شناخت: دههٴ اوّل، دههٴ «غيب» و دههٴ ديگر دههٴ «شهادت» اوست.
📗 طوبي براي كسي كه
🔅بين غيب و شهادت از يك سو،
🔅بين عرفان و سياست از سوي ديگر،
🔅و بين فلسفه و سياست از سوي سوّم جمع كرد. او نه تنها قائل به «ولايت فقيه» بود، بلكه چون حكيم بود، قائل به «ولايت حكيم» بود و چون عارف بود، قائل به «ولايت عارف» بود؛ او « #ولايتي » را آورد كه در آن فقاهت، آميخته با حكمت و حكمت، عجين شده با عرفان بود.
@rahighemakhtoom