#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_ماعون
#سوره_ماعون
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی کلی سوره ماعون
▪ سوره ماعون یا أَرَأَيْتَ الَّذِي صد و هفتمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء سیام جای گرفته است.
▪ واژه ماعون از کلمه آخر این سوره گرفته شده و به معنای زکات یا هر چیز مفیدی است.
▪ در این سوره صفات منکران قیامت آمده است. قرآن میگوید این افراد انفاق نمیکنند، نماز را سَرسَری میگیرند و ریا میکنند.
▪ گفته شده است سوره ماعون درباره ابوسفیان نازل شد.
▪ فضیلتهایی برای تلاوت این سوره ذکر شده است، از جمله اینکه هر كس سوره ماعون را پس از نماز عشا قرائت کند، خداوند او را میبخشد و تا وقت اذان صبح او را حفظ میكند.
🔹 این سوره را ماعون و سوره «أَرَأَيْتَ الَّذِي» نامیدهاند. ماعون از انتهای سوره و «أَرَأَيْتَ الَّذِي» از آغاز سوره گرفته شده است.
🔹 درباره معنای ماعون گفته شده است، در زمان جاهلیت به هر منفعتی (یا هر وسیله مفید) ماعون گفته میشد و بعد از اسلام به زکات، ماعون گفتند.
🔹 نامهای دیگر این سوره را «دین» و «تکذیب» گفتهاند. زیرا این دو موضوع، از مضامین این سورهاند.
🔹 سوره ماعون جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول، هفدهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و هفتمین سوره است. و در جزء سیام قرآن جای دارد.
🔹 سوره ماعون ۷ آیه، ۲۵ کلمه و ۱۱۴ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سورههای مُفصّلات (دارای آیات کوتاه) است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_ماعون
#سوره_ماعون
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:محتوی کلی سوره ماعون
به نام خداوند رحمتگر مهربان
آيا كسى را كه [روز] جزا را دروغ مىخواند، ديدى؟ (۱) اين همان كس است كه يتيم را بسختى مىراند، (۲) و به خوراكدادن بينوا ترغيب نمىكند. (۳) پس واى بر نمازگزارانى (۴) كه از نمازشان غافلند، (۵) آنان كه ريا مىكنند، (۶) و از [دادن] زكات [و وسايل و مايحتاج خانه] خوددارى مىورزند. (۷)
🔅🔅🔅
در این سوره صفات و اعمال منکران قیامت در پنج مرحله بیان شده است، اینکه به دلیل انکار این روز بزرگ، از انفاق در راه خدا و کمک به یتیمان و مسکینان سر باز میزنند و نماز را سَرسَری میگیرند و ریاکارند و به نیازمندان کمک نمیکنند.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(59)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
✅ 6 ـ اختصاص حمد به خدا
▪ عن السّجاد (عليه السلام): «ولو دلّ مخلوق مخلوقاً من نفسه علي مثل الذى دللت عليه عبادك منك كان محموداً فلك الحمد»[ صحيفه سجّاديه، دعاي 45.].
▪ عن الباقر (عليه السلام): «... وأنت جمال السماوات والأرض فلك الحمد وأنت زين السماوات والأرض فلك الحمد»[ بحار، ج84، ص258، دعاي پايان نماز شب.].
▪ عن أبى الحسن الأوّل (عليه السلام): «إذا فرغت من صلاة الليل فقل: اللهم ماعملتُ من خير فهو منك لا حمد لى فيه وما عملت من سوء فقد حذّرتنيه، لا عذر لى فيه. اللهم إنّى أعوذ بك أن أتكل علي ما لا حمد لى فيه»[ همان، ص221].
... «... ولك الحمد... واستخلصت الحمد لنفسك وجعلت الحمد من خاصتك ورضيت بالحمد من عبادك وفتحت بالحمد كتابك وختمت بالحمد قضائك ولم يعدل إلي غيرك ولم يقصر الحمد دونك، فلامدفع للحمد عنك ولامستقر للحمد إلاّ عندك ولاينبغى الحمد إلاّ لك»[ بحار، ج87، ص129، دعاي روز جمعه.].
🔅 اشاره: هر يك از اين كلمات نوراني حاوي برهاني بر اختصاص حمد به خداي سبحان است. در حديث اوّل امام سجاد (عليه السلام) پس ازبرشمردن نعمت هدايت الهي و علوم ارزشمندي كه بدون تعليم الهي، بشر را ياراي رسيدن به آن نيست، به خداي سبحان عرض مي كند: بار خدايا اگر مخلوقي بتواند از جانب خود چنين هدايتها و معارفي را در اختيار ديگران بگذارد، آن گونه كه تو خلقِ خود را هدايت و تعليم مي كني، او نيز سزاوار حمد خواهد بود، ليكن چون همهي نعمتها و علوم از جانب توست، پس ستايش نيز ويژهي توست. در جملهي «فلك الحمد» با تقديم «لك» بر «الحمد»، حمد در خداي سبحان حصر شده است. اين حديث ناظر به برهاني است كه حد وسط آن اِنعام الهي است.
🔅 حديث دوم اشاره به برهاني دارد كه حدّ وسط آن جمال است و در براهين اختصاص حمد بدين شرح بيان شد: سراسر عوالم هستيِ امكاني از آن جهت كه مخلوق خداي سبحان است، زيبا و نيكوست و چون حمد در برابر جمال و كار زيباست، حمدْ ويژهي خداي جميل جمال آفرين است.
🔅 در حديث سوم بر اساس توحيد افعالي همهي كارهاي نيك آدمي را ازخداي سبحان و هر حمدي بر هر كار نيكي را از او مي داند. بر اساس توحيد افعالي و ربوبيّت مطلق خداي سبحان، كارهاي نيك صالحان نيز جز ظهور و تجلي فيض و فعل او نيست و از اين رو محمود حقيقي تنها ذات اقدس الهي است.
🔅 چهارمين حديث نيز با تصريح به اين كه حمد جز حريم و ساحت قدس خداي سبحان هيچ قرارگاهي ندارد و حمد جز براي او سزاوار نيست، به روشني بر انحصار حمد در خداي سبحان دلالت دارد.
🔸 تذكّر: اگر بعضي از نصوص ديني ظهور دارد كه حمد غير خدا رواست، ولي حمد خدا بهتر است، اين گونه ظواهر را بايد به معناي تعيين حمد خدا تفسير كرد، نه تفضيل حمد وي؛ مانند آنچه در طليعهي دعاي سحر امام سجاد (عليه السلام) به نقل ثابت بن دينار (ابوحمزهي ثُمالي) آمده است: «... فَرَبّى أحمدُ شى ء عندى وأحَقُّ بحمدى»[ إقبال الأعمال، ج1، ص157.].
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 امنیت پایدار
🔹ما بهتر از این می توانیم باشیم و شدنی است، این بیان نورانی قرآن را نگاه كنید فرمود: ﴿فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ وَأَنتُمُ الأعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن یتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ﴾؛[1] فرمود وهن نداشته باشید یك، پیشنهاد سازش هم ندهید دو، چرا؟ چون ﴿وَأَنْتُمُ الأعْلَوْنَ﴾، چرا ﴿وَأَنْتُمُ الأعْلَوْنَ﴾؟ چون ﴿وَاللَّهُ مَعَكُمْ﴾، چرا ﴿وَاللَّهُ مَعَكُمْ﴾؟ برای اینكه ﴿وَلَن یتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ﴾ خون دادید، این پنج جمله است که هركدام حدّ وسط یك برهان است. چرا ﴿أَنْتُمُ الأعْلَوْنَ﴾؟ برای اینكه خدا با شماست، چرا خدا با شماست؟ برای اینكه كار كردید! شما در این تعبیرات اصولی می بینید می گویید این حرف، «مَوْتُوْر» است ادّعای بدون دلیل را میگویند «وَتْر»، «مَوْتُوْر»، تك! اما آن آقا می گوید آن حرف «مشفوع است»؛ یعنی حرف را زده، برهان در كنارش هست این «وَتْر» نیست، پس می گوید «مَشْفُوعٌ بِالْبُرْهَان» است. فرمود كارتان «مَوْتُوْر» نیست، كار كردید ما نتیجه می دهیم! این خداست!
🔹یك وقت این را به عرض دوستان رساندم؛ در همین قم، خدا رحمت كند مرحوم آقای دیباجی! یك وقت با هم رفته بودیم امیدیه، جای دیگر هم با هم رفته بودیم، ایشان یك سفری تنها رفته بود كردستان که آمد و گزارش میداد، خدا رحمتش كند! گفت رفتیم كردستان، گفت یك قدری آب بردیم كه فقط تشنه نمانیم، تمام نمازهای ما با تیمّم بود ـ ایشان از كردستان ما را باخبر كرد ـ زمستان شد، برف آمد و این عزیزانی كه اینجا در سنگر بودند ماندند، ماندند، یخ زدند و مُردند! من آن شب رفتم در مسجد اعظم [مراسم] تا آخر خجالت كشیدم و گریه كردم، اینها بودند! خیلی حرف است! آخر می داند كه دیگر خبری نیست و بیگانه هم نمی تواند بیاید، این طور نیست كه برای این سرد باشد و برای او سرد نباشد كه بتواند بیاید، اصلاً راه نیست بیاید! یك كسی بخواهد آنچا را منفجر کند راه نیست! روز راه نیست، چه رسد به شب! او گفت نه، چون «سنگر» است من باید باشم، این «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتی فیها دُفِنْتُمْ»[2] نیست؟! آن ﴿وَالْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾[3] نیست؟! استكبار را اینها حل می كنند، این یك كتابی می خواهد!
[1]. سوره محمد، آیه35.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص723.
[3]. سوره اعراف، آیه58.
📚 دیدار اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه با حضرت استاد
تاریخ: 1398/02/03
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
048.mp3
6.92M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه48
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اعلام خطر قرآن نسبت به ادامه راه طاغوت
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) در جلسه درس خارج تفسیر که پیش از ظهر امروز در مسجد اعظم قم با حضور طلاب و فضلای حوزه برگزار شد، فرمودند:
الآن ما در آستانه چهل و یکمین سال #نظام_اسلامی ، #انقلاب_اسلامی ، برکات خون #شهدا هستیم. این اعلام خطری است برای ما که (قرآن) فرمود: شما به جای #ظالمین نشسته اید. یعنی آنها چون #ظلم کردند رفتند، نماندند، نگذاشتیم بمانند؛ و شما به جای آنها نشسته اید. شما اگر بخواهید بمانید، باید راه آنها را نروید. یک وقت است کسی (خدای ناکرده) با #نظام الهی مشکل جدّی دارد، آن جور خیلی کم هستند. امّا اکثری #مردم وقتی ببینند یک کسی #عالم_دینی است و #عامل به #دین است، دین را رها نمی کنند. نه تنها #دین_ستیز نیستند، #دین_گریز هم نیستند. اگر ما واقعاً هیچ وقت طمعی در مالی نمی کردیم، #اختلاسی نبود، #نجومی نبود؛ ما مشکلی نداشتیم!! 🔷️ ر.ک سوره ابراهیم / آیه ۴۵
✅ درس خارج تفسیر _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 آزادمردان علوی
🔹یک بیان نورانی حضرت امیر دارد، فرمود حواستان جمع باشد شما رفتید در این کاخ ها و زمین ها نشستید، آنچه به نام پهلوی بود که الآن در دست شماست مواظب باشید! «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ»،[1] این حکم رادمردی و آزادگی است. خود حضرت فرمود بعضی ها که کار خلاف نمی کنند، برای اینکه به جهنم نروند یا به بهشت بروند معصیت نمی کنند، اما بعضی آزاد از بهشت و جهنم هستند، ولی الهی هستند، «قُرْبَةٌ إِلَی اَللَّه» و « لِقَاء اَللَّهِ» این کار را می کنند. فرمود چرا مردان آزاده پیدا نمی شوند که از «لُمَاظَة» صرف نظر کنند. این «لُمَاظَة» با «طاء ظاء» مانده لای دندان است.[2] فرمود پهلوی ها و امثال پهلوی ها تا آنجا که ممکن بود از این باغ و راغ ایران استفاده کردند؛ آنچه لای دندان اینها مانده بود را درآوردید و گذاشتید زمین، آزادمردانی می خواهم که از این «لُمَاظَة» بگذرند؛ اینها دست دوم است، دست اول که نیست! همه این کاخ ها، همه این نیاوران ها، همه اینها دست دوم است، اینها «لُمَاظَة» پهلوی است. فرمود من یک آزادمرد می خواهم، این کتاب بوسیدنی نیست؟! «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ». آن بحث های حرام است و جهنم و حلال است و بهشت آنها در نهج البلاغه کم نیست، اما این کلمات هم در نهج البلاغه برجستگی دارد، یک آزادمرد می خواهم که از مانده لای دندان پهلوی بگذرد، این بزرگواری است!
🔹 این شهدا کم مقامی ندارند. بارها به عرض شما رسید این شهدای گمنام کسانی نبودند که مثلاً بی نشان رفته باشند، نه! خدا این سراینده تبریزی را غریق رحمت کند! این تبریز چه برکاتی دارد! وقتی ادیبی پیدا میشود چه می کند! آن کسی که جریان کربلا را به آن صورت گفت، فرمود جریان وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) را گفت، با اینکه اینها آذری زبان هستند، وقتی فارسی شعر می گویند چقدر غنی و قوی است!
نسیم قدسی دمی گذر کن به بارگاهی که لرزد آنجا ٭٭٭ خلیل را دست ذبیح را دل مسیح را لب کلیم را پا[3]
🔹وقتی حرم امام رضا می روی این [اشعار] است! ایشان درباره کربلا چه گفت؟ یک «عابس بن ابی شبیب شاکری» بیشتر نبود که جوشن و زره خود را گرفت و لخت به میدان رفت. ما در این دفاع مقدس هشت ساله چندین نفر مثل «عابس بن ابی شبیب شاکری» داشتیم، اینها که پلاک ها را گرفتند یعنی چه؟ ما شهدای گمنام نداریم، همه آنها پلاک داشتند، مشخص بود، حساب و کتابی داشتند؛ اما خیلی ها در شب های عملیات این پلاک ها را کنار گذاشتند! آن یک نفر بود در کربلا بقیه مسلّح می رفتند؛ اما در این شب های عملیات بسیاری از عزیزان این پلاک گردنشان را دور انداختند، اینها هستند! پس بیان نورانی حضرت امیر مستمع فراوانی دارد، صدها بلکه هزارها نفر! ما چرا [چنین] نباشیم؟! جهنّم نرفتن و بهشت رفتن خیلی مهم نیست، «آزاد بودن» خیلی مهم است، «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ» فرمود این کاخ نیاوران، این دستگاه پهلوی، این ثروت پهلوی، این بجا مانده ها، اینها دست دوم است، اینها مانده لای دندان دودمان پهلوی است، ننگ شما است، مبادا خودتان را آلوده کنید! اگر ما واقعاً هیچ وقت طمعی در مالی نمی کردیم، اختلاسی و نجومی نبود ما مشکلی نداشتیم؛ خیلی ها هستند که از این کار ما می رنجند!
🔹 غرض این است که این ایام، به واقع «ایام الله» است، به واقع برکات الهی است، به واقع عنایت الهی است. حضرت فرمود: «أَلَا حُرٌّ»، یک آزادمرد می خواهم که نگاهی به این «لُمَاظَة» نکند.
[1]. نهج البلاغه، (للصبحی صالح)، حکمت 456.
[2]. کتاب العین، ج8، ص164؛ «اللَّمْظُ: ما تَلَمَّظُ به بلسانك علی أثر الأكل و هو الأخذ باللسان مما یبقی فی الفم و الأسنان و اسم ذلك الشیء لُمَاظَةٌ».
[3]. اشعار نیر تبریزی.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه غاشیه جلسه 2
تاریخ: 1398/11/19
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#راهپیمایی_22بهمن
✅ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه امروز خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با دعوت از آحاد مختلف مردم به حضور در راهپیمایی 22 بهمن، بیان داشتند:
▪ در راهپیمایی 22 بهمن به لطف الهی همه ما شرکت کنیم و این را حق و وظیفه خود بدانیم با رعایت دو اصل؛
🔹 اصل اول اینکه، همانطور که در راهپیمایی قبل از انقلاب مشخص بود که چه میخواهیم، الآن هم مشخص است که چه میخواهیم، شعار ما، محتوای قطعنامههای ما، بیانیه پایانی ما، باید همان شعارها و اصول کلی قبل از انقلاب باشد.
🔹 اما اصل دوم این است که بالاخره ما یک سری مشکلاتی داریم، این مشکلات یک مقدار در اثر ضعف مدیریت است که ما با داشتن این همه سرمایههای غنی و قوی از نظر اقتصاد در زحمت هستیم و یک سلسله بداخلاقی و بدحقوقی است، یک عدهای در کشور دهه غارت تشکیل دادند، اینجا سرقت، آنجا سرقت، کل خزانه را خالی کردند، این دهه غارت را هم ما باید در شعارهایمان بگوییم، اینها حق مسلّم ماست.
🔹 ما معرفتشناسی، خداشناسی، خداباوری و دینباوری را باید تقویت کنیم، اینها در راهپیماییهای ما باید باشد، اما الآن ما دو هدف داریم؛ یکی خواستن همین مسائل و یکی خواستن مدیران باعرضه که مال بیتالمال را امانت بدانند و رها نکنند تا شاهد غارت های هزار میلیاردی نباشیم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(137)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#شهید_گمنام
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تشييع_پيكر_مطهر_شهداي_گمنام_در_آمل
📌 چند اصل حياتي
✅ اصل چهارم. گرچه شهادت سعادت ابد را به همراه دارد، لذا در نيايش هاي امامان معصوم(عليهمالسلام) به عنوان يك خواسته برخاسته از معرفت والا مطرح است: «نسأل الله منازل الشهداء» [نهج البلاغه، خطبه 23.]؛ «حمداً ... نصير به في نظم الشهداء بسيوف أعدائه، إنّه ولي حميدٌ»،[ صحيفه سجّاديه، دعاي 1، ص 28.]ليكن شهادت گمنامانه لطف ويژه اي دارد كه شهادت شهرگان فاقد آن است.
▪ اين پيام گذشته از تعظيم مقام شامخ همه شهيدان، فروتنانه در پيشگاه گمنامان نامور ونام آوران بي نام آنان كرنش دارد و شمّه اي از فضائل گمنامي را ترسيم مي نمايد؛ گمنامي گاهي اضطراري است و زماني اختياري؛ گمنامي اضطراري چون مرگ طبيعي و اجباري افتخار آور نيست، زيرا صرف مردن بدون ويژگي مايه فخر نخواهد بود. گمنامي اختياري نظير موت ارادي و اختياري فخر وافر را به همراه دارد.
▪ سرّ كمال بودن گمنامي ارادي آن است كه شهيدان كوي حق داراي مراتب متعدداند، هر چند همگان از بند طبيعت رهيده و به ملكوت فراطبيعت بار يافتند. مرتبه برخي از آنان با تثليث و مرحله بعضي با تثنيه، و درجه اوحدي آنها با توحيد ناب تأمين شده است، زيرا عدّه اي هم به خود كه شهيداند، عنايت دارند و هم به شهادت خويش كه كمال برين [است] اهتمام مي ورزند و هم به مشهودٌ له كه خداي سبحان است، تقرّب مي جويند.
▪ اين مثلّث، يعني عنايت به سه منظر و منظور، سبب تثليث نگري اين گروه است و عدّه اي، هرچند به خود عنايت ندارند، ولي از شهود كمال شهادت غافل نيستند و آن را منظور دارند كه چنين آميختگي مايه تثنيه نگري اين گروه است؛ نظير آنچه درباره اهل معرفت گفته شد كه «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثاني»،[ اشارات و تنبيهات ابن سينا، نمط نهم.]
▪و عدّه اي كه اوحدي كوي شهادت اند، از شهود خود و شهادت خويش فاني شدند و به بقاي مشهودٌ له، يعني خداي سبحان باقي اند، نه نامي مي طلبند و نه عنواني و نه مرقد خاص و نه مضجع مخصوص كه چنين فنا و تجريدي پايه توحيد ناب و وحدت نگري اين موحّدان ناياب است.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
049.mp3
11.55M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه48
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
کانال قرآنی رحیق
#حدیث
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه57 ( یک شنبه 20-11-1398)
🔅🔅🔅
📌 مقام والای زیدبن علی بن الحسین علیه السلام
▪ سند روایت، سند معتبری است. حمزة بن حمران میگوید: بر امام صادق علیه السلام وارد شدم، حضرت پرسیدند از کجا میآیی؟ عرض کردم از کوفه. اسم کوفه را که شنیدند، اشک از چشمان حضرت بر محاسن شریفشان سرازیر شد، عرض کردم: یا بن رسول الله! چرا گریه میکنید؟
🔸 فرمود: به یاد عمویم زید و آنچه بر سر ایشان آمد، افتادم پس گریستم.
🔹 - چون گاهی دربارۀ جناب زید در تعبیرات، یک بی التفاتی هایی می شود، من این روایت را که سند معتبری هم دارد، از این جهت میخوانم که معلوم بشود مقام جناب زید خیلی بالاست-
🔹
🔸 عرض کردم: از این عمو چه چیزی یادتان آمد که شما را به گریه انداخت؟ فرمود: کشته شدن عمویم به یادم آمد، آنگاه که تیری به پیشانی اش اصابت کرد، پسر جوانش، جناب یحیی بن زید بالای سر پدرشان آمدند، خودشان را روی بدن انداختند، به ایشان عرض کردند: أبشر یا ابتاه! فإنّک ترد علی رسول الله و علیٍّ و فاطمة و الحسن و الحسین علیهم السلام ،
🔸 این پسر یک چنین معرفتی داشت، این همان است که بعد از شهادت پدر در خراسان آن قیام های کذائی را راه انداخت و بعد هم به شهادت رسید.
🔸 قال: أجل یا بنیّ! پدر در آن حالت به او گفت: بله، پسرم! همینطور است که میگویی.
🔸 سپس یک آهنگری را آوردند و این تیر را که در استخوان پیشانی فرو رفته بود، بیرون کشیدند، با این کار اجلش فرارسید و تمام شد!
🔸 از آنجا که یوسف بن عمر که حاکم کوفه بود، مرد بسیار خبیثی بود و همراهان جناب زید می دانستند که اگر او را جایی دفن کنند و او بفهمد، نبش قبر خواهد کرد! لذا جهت جلوگیری از نبش قبر، در یک مسیر آبی، مثل جوی آب را کندند و بدن مطهرش را دفن کردند و آب را بر آن مکان جاری نمودند تا کسی نتواند جای دفن را حدس بزند.
🔹 غلامی همراهشان بود که برای حکومت جاسوسی میکرد، محل دفن را به یوسف بن عمر گزارش کرد، به دستور او جسد مطهر جناب زید را از زیر خاک بیرون آوردند و در کناسۀ کوفه که حومۀ کوفه است، بدن ایشان را به دار کشیدند، به مدّت چهار سال بدن این بزرگوار بالای دار ماند و متلاشی نشد! پس از چهار سال وقتی دید که بدن از بین نمیرود، دستور داد بدن را سوزاندند و خاکسترش را به باد دادند. فلعن الله قاتله و لعن الله خاذله، این، مهم است. حضرت علیه السلام لعنت میکند قاتلان را و آن کسانی که او را مخذول کردند، یعنی او را یاری نکردند، آنها را هم لعنت میکند. و الی الله أشکو ما نزل بنا اهل بیت نبّیه بعد موته و به استعین علی عدوّنا و هو خیرمستعان.
🔅🔅🔅
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_ماعون
#سوره_ماعون
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:تفسیر صوتی سوره ماعون
▪ استاد قرآن: حجت الاسلام و المسلمین شیخ محسن قرائتی
🔸 بیان زیبا
🔸 ساده و روان
🔸 مختصر
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom