eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
775 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 33 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 11 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک
📌 واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه قسمت 11 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک... 📈 صلوات گشایش باب عافیت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مَن صَلّى عَلَيَّ مَرَّةً ، فَتَحَ اللّه ُ عَلَيهِ بابا مِنَ العافِيَةِ . هر كس يك بار بر من صلوات فرستد، خداوند درى از عافيت به رويش بگشايد. ( جامع الأخبار : ۱۵۳/۳۴۴ ) 📁 «وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ» خدایا برای من یک حفاظی و دژی از عافیت خود درست بکن. یعنی یک عافیتی که من را حفظ بکند.عافیت خود را برای من سنگر و دژ و محافظ قرار بده .عافیتی که از هر شری مرا محافظت کند.اینگونه تعابیر و سخن گفتن با خداوند را فقط زبانی که از پستان وحی نوشیده می تواند بیافریند. بر اساس حدیث متواتر «انی تارک فیکم الثقلین»تنها امام معصوم که عِدل قرآن کریم است می تواند این تعابیر را خلق کند. 📁 گفتیم یکی از رمز و رازهای تکرار واژه عافیت این است که هر کدام معنای خاص خودش را دارد در همین فقره دعا «وَ حَصِّنِّی بِعَافِیَتِکَ،» «مِمَّن یُریدُ بِی سُوءً» این مخصوص آن است که عافیتی به من بده، عافیتی که نیّت بد را جلوگیری بکند. یک نفر یک نیّت بد در حقّ من دارد. می‌خواهد به من صدمه برساند یا نقشه کشیده است آبروی من را ببرد. این‌جا می‌گوید با عافیت خود برای من حصنی درست بکن. این غیر از آن عافیتی است که برای مرض بدن است. این‌جا می‌گوید: دژی درست بکن که این نتواند به من کاری داشته باشد. «وَ حَصِّنّی بِعَافَیتِک مِمَّن یُریدُ بِی سُوءً» از کسی که یک بدی را برای من اراده کرده است. دژ برای من درست بکن، حالا می‌خواهد آبروی من را ببرد. 📁 از راهکارهای عافیت جویی عافیت همه جانبه وقتی است که آدمی خود را در حصن و حصار توحید و ولایت رسول و اهل بیت ایشان قرار دهد . هرکه خواهد همنشینی خدا تا نشیند در حضور اولیا از حضور اولیا گر (بسکلی)بُگسَلی(دوری کردن) تو هلاکی زان که جزو بی کلی هر که را دیو از کریمان وابرد بی کسش یابد سرش را او خورد(مثنوی دفتر دوم) 📁 تقوی عامل دریافت عافیت الهی آنگاه که این دو درهم تنیده شود رضایت و خورسندی همه زندگی را فرا می گیرد.شیطان همه تلاشش این است که حال خوش آدمی ؛این رضایت و خورسندی را از او بگیرد و برای مقابله با او قرار گرفتن در حصن و قلعه عافیت پروردگار برخورداری از تقوای همه جانبه است. از پناه حق حصاری بِه ندید یورتگه(خانه و منزل) نزدیک آن دژ برگزید(مثنوی دفتر سوم) امام صادق علیه السلام: مَن سَرَّهُ طولُ العافِيَةِ ، فَلْيَتَّقِ اللّه َ . هر كه خوش دارد از عافيت طولانى برخوردار شود، تقواى خدا در پيش گيرد.( بحار الأنوار : ۷۲/۲۳۲/۲ ) 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِین @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (۹9) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) 📌 سرّ التفات از غيبت به خطاب 📁 در آيات آغازين سوره‌ي مباركه‌ي حمد، سخن به لفظ «غيبت» بود و در بخش پاياني آن، كه با آيه‌ي مورد بحث آغاز مي شود، به لسان خطاب و حضور است. اين تغيير سياق در علوم ادبي (بديع) «التفات از غيبت به خطاب» ناميده مي شود و تنها تفنّني ادبي و براي زيباسازي كلام است و زمام آن نيز به دست متكلم است؛ گوينده براي ايجاد تنوع در كلام و آراستن آن، گاهي شخصي را غايب فرض كرده، گاهي مخاطب قرار مي دهد. 📁 امّا در اين آيه‌ي كريمه، التفات از غيبت به خطاب تنها يك تفنّن ادبي نيست تا زمام آن به دست متكلم باشد و او به اختيار خود خداي سبحان را گاهي غايب و گاهي حاضر فرض كند، بلكه زمام كار به دست مخاطب است. 📁 توضيح اين كه، درك و پذيرش اسماي حسنايي كه در آغاز اين سوره آمده براي فرا خواندن انسان غايب به محضر خداست. اگر براي كسي ثابت شد كه خداي سبحان جامع همه‌ي كمالات وجودي است: (الله)، بر سراسر عوالم هستيِ امكاني ربوبيّتي مطلقه دارد: (ربّ العالمين)، رحمت مطلقه او بر هر چيزي سايه انداخته: (الرّحمن) و رحمت مخصوصي براي مؤمنان و سالكان راهش دارد: (الرحيم) و سرانجام مالكيت بي مرز او در «يوم الدين» ظهور مي كند: (مالك يوم الدين) و جز او هيچ موجودي شايسته خضوع و خطاب نيست و آنگاه به همه‌ي اين معارف ايمان آورد، چنين كسي كه تا كنون غايب بود از غيبت به حضور آمده، خود را در محضر خداي سبحان مي بيند و لياقت تخاطب مي يابد. پس تفاوت در متكلم است كه از غيبت به حضور آمده است، نه مخاطب كه هرگز غايب نيست؛ ولي كسي كه اين اسماي حسني را درك نكرد يا نپذيرفت، شايسته‌ي تخاطب نيست و حق قرار گرفتن در محضر خدا را ندارد؛ زيرا او غايب است؛ گرچه خداوند مشهود مطلق است. ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (100) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) 📌 براهين حصر عبادت و استعانت 📁 آيه‌ي كريمه‌ي (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) به روشني مفيد حصر عبادت و استعانت در خداي سبحان است و اسماي حسناي الله، ربّ العالمين، الرّحمن، الرّحيم و مالك يوم الدّين كه در آيات قبل آمده، علاوه بر اين كه هر يك حد وسط برهاني بر اثبات حمد و حصر آن در خداي سبحان است، حدّ وسط برهان بر «حصر عبادت» و «حصر استعانت» در او نيز خواهد بود؛ مثلاً با استفاده از اسم «الله» برهاني بدين تقرير اقامه مي شود: «ذات اقدس خداوند، جامع و دربردارنده‌ي همه‌ي كمالات وجودي است[در بحث تفسيري آيه‌ي الحمد لله ربّ العالمين گذشت كه «الله» نام هويّت غيبي محض نيست؛ زيرا آن هويّت مطلق، اصلاً اسم ندارد. «الله» نام ذات مقدسي است كه جامع و مستجمع همه صفات كمالي است. (ص 334 ).]و چنين موجود كاملي تنها معبود و تنها مستعان سراسر عوالم هستي است، بنابراين عبادت و استعانت ويژه‌ي اوست». همچنين ساير اسماي حسناي مذكور در صدر سوره، هر يك حد وسط برهاني بر حصر عبادت و استعانت در خداست. 📁 تفاوتي كه ميان براهين مذكور وجود دارد در اين است كه برخي همانند براهيني كه حدّ وسط آنها «جامعيّت كمال»، «ربوبيّت مطلق»، «رحمت فراگير» و «رحمت خاص» است، ناظر به نظام فاعلي جهان آفرينش و صدور موجودات از سرچشمه‌ي هستي است و برخي ديگر مانند برهاني كه حدّ وسط آن «مالكيّت يوم الدّين» است، ناظر به نظام غايي و رجوع موجودات به خداي سبحان است، البته رجوع مراتبي دارد كه مرحله نهايي آن در قيامت كبراست وگرنه برخي از مراحل نظام غايي، قبل از قيامت كبرا نيز حاصل مي شود. ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت11: نکات تفسیری آیه 8سوره القارعه القارعة ٨ ✅ وَ أَمَّا مَنْ‌ خَفَّتْ‌ مَوَازِينُهُ‌ ▫ «خَفَّتْ»: سبک گردید. مراد سبک شدن حسنات، یا به عبارت دیگر، کمتر بودن حسنات از سیّئات است. ✅ ۱ - اعمال برخى از مردم در قیامت، سبک وزن و بى ارزش است. (و أمّا من خفّت موزینه) «موازین» یا جمع «میزان» و یا جمع «موزون» است. برداشت یاد شده، با هر دو مبنا سازگار است. ✅ ۲ - وزنه هاى محاسبه اعمال در قیامت، متناسب با آنها و سنگین یا سبک خواهد بود. (فأمّا من ثقلت موزینه ... و أمّا من خفّت موزینه) چنانچه کلمه «موازین» جمع «میزان» (وزنه اى که با آن متاع را مى سنجند)، باشد، نکته یاد شده استفاده مى شود. ✅ ۳ - محاسبه اعمال ناروا در قیامت (و أمّا من خفّت موزینه) ✅ ۴ - فرجام اخروى هر کس، وابسته به اعمال او است. (فأمّا من ثقلت موزینه ... و أمّا من خفّت موزینه) ✅ ۵ - کردار خطاپیشگان، در قیامت سبک و بى ارزش خواهد بود. (فأمّا من ثقلت موزینه) ✅ ۶ - کردارهاى ناروا، هنگام حسابرسى در قیامت - با وجود تهى بودن همه آنها از وزن و ارزش - گوناگون بوده و ابزار سنجش آنها متفاوت است. (و أمّا من خفّت موزینه) جمع بودن «موازین»; بیانگر تعدد میزان و موزون و تغایر آنها است. ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت12: نکات تفسیری آیه 9سوره القارعه القارعة ٩ ✅ فَأُمُّهُ‌ هَاوِيَةٌ ▫ «أُمُّ»: مادر. برای ریشخند است. مراد مأوی و جایگاه است. «هَاوِیَةٌ»: پرتگاه و محلّ سقوط اشیاء بدان. اسمی از اسماء دوزخ است. ✅ ۱ - صاحبان اعمال بىوزن و ارزش، در قیامت گرفتار جهنم و سقوط کننده در پرتگاه عمیق آن (فأُمّه هاویة) «هاویة» - که در این آیه بر «جهنم» تطبیق یافته است - به معناى هر درّه و یا حفره اى است که عمق آن معلوم نباشد. (لسان العرب) ✅ ۲ - اعماق جهنم، تنها پناهگاهى است که خطاپیشگان را پس از سنجش اعمال آنان در آغوش خواهد گرفت. (فأُمّه هاویة) تعبیر «اُمّ»، کنایه از احاطه جهنم بر خطاپیشگان است; بسان مادرى که طفل خود را در آغوش گرفته است. ✅ ۳ - گرفتارى به جهنم، کیفر کردارهاى بى ارزش است. (و أمّا من خفّت موزینه . فأُمّه هاویة) ✅ ۴ - تشبیه خطاپیشگان در قیامت، به جان باختگانى که تحمّل مرگ آنان براى مادرشان هلاکت آفرین است.* (فأُمّه هاویة) فعل «هوى» در معانى مختلفى - از جمله «سَقَطَ» و «مات» - به کار رفته است (قاموس). بنابر معناى دوم، کلمه «هاویة»، به معناى «هالکة» خواهد بود نسبت دادن هلاکت به مادر کسى که میزان اعمال او سبک است، کنایه از عظمت سختى هاى وارد بر وى است; به گونه اى که در آن موارد، مادران تاب تحمّل چنین وضعى را براى فرزند خود نداشته و هلاک خواهند شد. در این صورت مرجع ضمیر «هى» در آیه بعد، عنوان «داهیة» (مصیبت بزرگ) خواهد بود که مفاد جمله «فأُمّه هاویة» است. ✅ ۵ - «هاویة» از اسامى جهنم (فأُمّه هاویة) «هاویة» گرچه منصرف است و نمى تواند علم باشد، ولى مى تواند وصفى باشد که بر جهنم اطلاق شده است. ✅ ۶ - فرجام اخروى انسان، وابسته به کردار او است. (فأمّا من ثقلت موزینه . فهو فى عیشة راضیة . و أمّا من خفّت موزینه . فأُمّه هاویة) ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت13: نکات تفسیری آیه 10و11سوره القارعه القارعة ١٠ ✅ وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا هِيَهْ‌ ▫ «مَاهِیَهْ»: مرکب است از (مَا) استفهام و (هِیَ) ضمیر و (هْ) سکته ✅ ۱ - ابزار شناخت زوایاى جهنم و اعماق هولناک آن، در اختیار همگان نیست. (و ما أدریک ماهیه) کلمه «هیه» ترکیبى از ضمیر «هى» و هاء «سَکْت» است. ✅ ۲ - عظمت جهنم و توصیف اعماق هولناک آن، فراتر از حد تصوّر و بیان است. (و ما أدریک ماهیه) ✅ ۳ - پیامبر(ص)، در شناخت «هاویة»، نیازمند تعلیم الهى است. (و ما أدریک ماهیه) 🔅🔅🔅 القارعة ١١ ✅ نَارٌ حَامِيَةٌ ▫ «حَامِیَةٌ»: بسیار گرم و سوزان ✅ ۱ - جهنم، یک پارچه آتش و داراى حرارتى بس شدید است. (نار حامیة) «هاویة»، اسم مکان است و آتش خواندن آن، مبالغه در بیان گستردگى آتش است; به گونه اى که گویا آن مکان چیزى جز آتش نیست. «حَمِیَتِ النار»; یعنى، حرارت آن شدت یافت (قاموس). ✅ ۲ - حرارت آتش جهنم، غیرقابل قیاس با حرارت دیگر آتش ها است. (نار حامیة) وصف «حامیة» با هر آتشى همراه است; بنابراین تأکید بر آن در توصیف آتشِ جهنم، بیانگر این است که گویا در مقابل حرارت آن، آتش هاى دیگر حرارتى ندارد. ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی ◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی 🔸این‌چنین نیست که اگر جلوی بی‌حجابی را گرفتند، جلوی آزادی را گرفتند.آزادی، حریّت، از بهترین نعمت‌های الهی است. 🔸بارها به عرضتان رسید که کلمه وِلِنگار کلمه بسیط نیست، مرکّب از وِل و انگاره است.یعنی اگر کسی انگاره و انگیزه او این باشد که وِل است، این را می‌گویند وِلِنگار.خب مگر می‌شود انسان وِل باشد؟ می‌شود انگیزه کسی وِل بودن باشد؟ این دین جلویش را گرفته. 🔸خب اگر به ما فرمود لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ و ما باید تأسّی کنیم، اختصاصی به بیت او ندارد.ملاحظه فرمودید همان طور که در سوره مبارکه «نور» درباره زن و مرد باایمان این بیانات را دارد، همان‌ها را با یک تفاوت مختصری درباره همسران وجود مبارک پیغمبر بیان می‌کند .ما می‌خواهیم جامعه‌مان اصلاح بشود؛ بسیاری از مشکلات است که به دست خود ما باید حل بشود، برخی از کارهای ماست که به دست دولت باید حل بشود. 🔸دولتی که با مردم است، مردمی که با دولت‌اند نباید کارها را به یکدیگر ارجاع بدهند.ما هم باید وظیفه‌مان را انجام بدهیم، آنها هم باید وظیفه‌شان را انجام بدهند تا پاسدار کوشش امام راحل و خون های پاک شهداء(رضوان الله تعالی علیهم) باشیم. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن سوره احزاب، آیات 53 الی 55 ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلنگر و درنگ یادآوری اول به خودم بعد به باقی رفقا برای پیش رو ، برنامه ریزی داشته باشیم ... . . ترک یک خطا در عادات ترک معصیت تمرین یک کار درست و ثواب توجه بیشتر به قرآن و مفاهیم قرآنی و ... . . امسال و با توجه بیشتر به دل هامون بیشتر برای ماه رمضان امدست اگر هنوز میون اینهمه فرصت سوزی فرصت نکردیم مناجات رو بخونیم حتما در این دو سه روز از این نجوای عاشقانه و عارفانه استفاده کنیم ... @rahighemakhtoom
نساء 14.mp3
24.37M
14 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان:30دقیقه 📈 این تلاوت شامل آیات ۲۳۳ تا ۲۴۸ سوره مبارکه بقره است . 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 170 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی ✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا 🔰🔰🔰 📈 اصل سوم. خداي عزيز مظاهر فراواني براي عزت نمايي دارد كه بارزترين آنها «ثقلين»، يعني قرآن عزّت مدار و عترت عزّت محور است، عزّت علمي خدا در مجالي عقيده، خُلق و عمل در قرآن متبلور است، و عزّت عيني او در مرائي استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي در عترت متجلّي است. ☑ تحليل عميق مآثر قرآني خراباتيان استعمار، استثمار و استبداد را بيدار مي كند و تعليل لطيف معارف عترت، به ويژه آثار علوي(عليه‌السلام) و حسيني(عليه‌السلام) از غدير تا عاشور، خرافاتيان استعباد و استحمار را هشيار مي نمايد و امّت حي بن يقظان را عليه نظام سلطه و طغيان مي شوراند و كاخ نشينان استكبار را به دست كوخ نشينان استضعاف طرد مي كند كه چنين پيروزي خون بر شمشير، نه در فاهمه دوستان مي گنجيد: (ما ظَنَنتُم اَنْ يخرجوا) و نه در واهمه دشمنان ترسيم مي شد؛ (و ظنوا أنّهم مانعتُهُم حصونهم من الله فاتيهم الله من حيث لم يحتسبوا) [سوره حشر، آيه 2.]و سرّ سرآمد بودن نظام قضا و قدر غيب بر نظام هندسه و رياضي، شهادت آن است كه نظام قضاي الهي فراكمي و كيفي است و هرگز محكوم كم متصل و منفصل نخواهد شد و نظام رياضي امري است طبيعي كه هماره تحت سيطره ملكوت نظام مند فراطبيعي است. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom 👇👇👇
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 170 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گونا
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 171 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی ✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا 🔰🔰🔰 ☑ قرآن كريم و حكيم كه وصف ممتاز عزّت را از خداي عزيز به همراه دارد؛ (...وإنّه لكتابُ عزيزُ) [سوره فصّلت، آيه 41.]، عزّت خويش را در سِداد حقْ مَداري هر آيه به تنهايي از يك سو و در صلابتِ وفاق محوري مجموع آيات از سوي ديگرمي داند. 📁 سخن نغز امير مؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) درباره كتاب پرمغز خداي سبحان اين است: «والله سبحانه يقول: (ما فرّطنا في الكتاب من شي ء)،[ سوره انعام، آيه 38.]وفيه تبيانٌ لكل شي ء، وذكر اَنّ الكتابَ يُصَدِّق بَعْضُه وانه لااختلافَ فيه فقال سبحانه: (ولو كان من عند غيرالله لوَجَدُوا فيه اختلافاً كثيراً) [سوره نساء، آيه 82.]، واِنّ القرآن ظاهره انيق وباطنه عميق، لاتفني عجائبهُ ولاتَنْقضي غرائبه ولاتُكْشَفُ الظلماتُ إلّابه».[ نهج البلاغه، خطبه 18.]چون عترت طاهرين(عليه‌السلام) همتاي قرآن كريم و همگي نور واحدند، هركدام از اين ذوات مقدس به منزله سوره مستقل و مجموع اينان به مثابه صورت قرآن عزيزند كه نه بطلان پذيرند؛ (لايأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه) [سوره فصلت، آيه 42.]، و نه انفكاك پذيرند تا واقفي را بهانه اي و كيساني را دستاويزي و زيدي را زياده روي روا گردد و حيات علمي و عملي اينان، يعني اهل بيت وحي، تحقق عيني قرآن عزيز است كه دلمايه مشتاقان حق و جانمايه مشتاقان خداي عزيز جز عزّت علوي و حسيني نخواهد بود: « بهم عُلِمَ الكتابُ وبه عَلِموا وبهم قامَ الكتابُ وبه قاموا».[ نهج البلاغه، حكمت 432.] حضرت امام سجّاد(عليه‌السلام) كه از بنيانگذاران نام آور ملكوت كربلا است و سخن گوي عترت طاهرين(عليهم‌السلام) درباره «انا ابن مكّة ومني... » [الاحتجاج، ج 2، ص 311.]است، اعتصام به قرآن را كه هم وزن اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) است، ما يه صعود به قلّه شرف مي داند: «وَاجْعَلِ القرآنَ وسيلةً لنا الي اَشْرَفِ منازل الكرامة» [صحيفه سجاديه، دعاي 42، ص 178.]، و ريشه اين سخنان پُرمحتوا بيان وحي آميز رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم است كه فرمود: «دُوْرُوا مع كتاب اللّهِ حيثما دار».[ نهج الفصاحه، ج2، ص767.] 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی ۱7 #گفتگو #مقالات #تفسیر #دنیا_خانه_امتحان #امتحان #علامه_مصباح_یزدی #مصباح_یزدی 🔅🔅🔅
۱8 🔅🔅🔅 📈 انبيا، امامان و ولي فقيه، آينه‌هاي هدايت 📁 با وجود اين مشکلات چه کنيم تا کمک و پشتيباني داشته باشيم؟ طي مسير نياز به علائم راهنمايي دارد. در جاده‌ها، به‌خصوص در جاده‌هاي سخت و پر پيچ و خم، علائمي گذاشته مي‌شود تا راهنماي پويندگان آن مسير باشد. گاه بر سير يک پيچ آينه‌اي نصب مي‌کنند تا مسير پيچ را کامل نشان دهد. خداي متعال براي محفوظ ماندن از خطرات مسير سعادت، پيامبر و امامان معصوم عليهم‌السلام و بعد ولي‌فقيه را قرار داده است. 📁 ممکن است شما بگوييد مگر ولي‌فقيه معصوم است؟! عرض مي‌کنم: خير، هيچ کس نگفته ولي‌فقيه معصوم است. اما من سؤال مي‌کنم: مگر مرجع تقليد معصوم است؟ شما چه‌طور وقتي از مرجعي تقليد مي‌کنيد و به رساله آن عمل مي‌کنيد به اين نکته کار نداريد که آيا همه فتواهاي او مطابق واقع هست يا نيست. چراکه مي‌دانيد در حال حاضر راهي بهتر از اين وجود ندارد. آن کسي که فرمود:فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُم‌؛[11] اين مسئوليت را برعهده گرفته است. 📁 امام زمان عجل‌الله‌تعالي‌فرجه فرمود من حجت خدا بر شما هستم و فقهاي جامع‌الشرايط حجت من بر شما هستند. کسي نمي‌گويد ولي فقيه معصوم است اما در اين شرايطي که ما دست‌مان به امام معصوم نمي‌رسد راهي بهتر از اين براي ما وجود ندارد و اين همان راهي است که امام معصوم به ما فرموده است و ولي فقيه را حجت قرار داده و به ما دستور داده است که از او اطاعت کنيم. به همان دليلي که ما در فتوا از مرجع جامع‌الشرايط تقليد مي‌کنيم و هر فتوايي داد اطاعت مي‌کنيم از ولي فقيه هم اطاعت مي‌کنيم. 📁 براي مثال اگر در گذشته از يک مرجعي تقليد مي‌کرده‌ايم و او از دنيا رفت پس از او به مرجع جامع‌الشرايط زنده مراجعه مي‌کنيم و به همين خاطر گاهي رفتارمان را تغيير مي‌دهيم. براي مثال ممکن است ديروز در نماز يک مرتبه تسبيحات اربعه مي‌گفتيم، ولي امروز سه مرتبه بگوييم و به‌خاطر ملزم شدن به اين تغيير رفتار، اعتراض نمي‌کنيم که مگر دين تغيير کرده است! چراکه مي‌دانيم ديروز حجت، فتواي مرجع قبلي بود و امروز حجت، فتواي مرجع زنده است. آن خدايي که آن مرجع قبلي را حجت قرار داده بود و پيش از اين،‌ عمل به آن فتوا را از من مي‌خواست امروز عمل به فتواي مرجع زنده را مي‌خواهد. از نظر عقلايي هم هيچ راهي بهتر از اين وجود ندارد. 📁 کسي که قانون را بهتر از ديگران بداند و تعهدش به عمل به قانون بيش از ديگران باشد و مصالح مردم را هم بهتر از ديگران درک کند، يا کل مصلحت را خودش بهتر بفهمد يا به کمک مشاورين و شوراها بفهمد که يکي از آن‌ها مجلس شوراي اسلامي است ‌- البته در نهايت، حکم و قانون مطلق را او صادر مي‌کند چراکه امام معصوم عليه‌السلام فرموده است:فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُم ‌- محور قرار دادن او بهترين راه ممکن است. 📁 بالاترين خيانت ممکن در حق مردم انقلابي و شهدا چيست؟ بالاترين خيانت اين است که اين علامت‌ها را بشکنيم و آن‌ها را از صحنه جامعه پاک کنيم. آيا شايسته است آينه‌اي را که در جاده بر سر پيچ خطرناک نصب کرده‌اند بشکنيم؟! براي محفوظ ماندن در فتنه‌ها، هيچ کاري بهتر از اين نيست که ما در درجه اول کسي را بشناسيم که اصلح براي ولايت است و بعد با تمام قوا از او حمايت کنيم. بدانيم هر کس مقام ولايت را تضعيف کند بزرگ‌ترين خيانت را به اسلام، به تشيع و به خون شهدا کرده است. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی ۱8 #گفتگو #مقالات #تفسیر #دنیا_خانه_امتحان #امتحان #علامه_مصباح_یزدی #مصباح_یزدی 🔅🔅🔅
۱9 🔅🔅🔅 📈 توسل به امام عصر عجل‌الله‌تعالي‌فرجه، روح تلاش‌هاي ما 📁 همه اين‌ها که گفته شد در صحنه اسباب ظاهري و قابل محاسبه است که مي‌توانيم درباره آن‌ها بحث کنيم و دين هم بر همين اساس نازل شده و احکام هم بر همين اساس تبيين شده است. اما همه اين‌ها يک روح هم دارد و آن روح را هم خدا به ما شيعيان عنايت کرده است که سايرين از آن محروم‌اند و آن اعتقاد به حضور ولي خدا در جامعه و تأثير عنايت او، دعاي او، توسل به او و کمک خواستن از او است. 📁 در کنار اين اسبابي که گفته شد، دل ما بايد هميشه با آن مرکز انوار الهي يعني قلب مقدس ولي عصر اروحنافداه در ارتباط باشد. ان‌شاءالله خدا به برکت عنايات آن حضرت به همه ما توفيق دهد که اين ارتباط را تقويت کنيم و در اسباب ظاهري هم تا آن‌جا که مي‌توانيم از مقام ولايت حمايت کنيم و در اطاعت از او کوشا باشيم. والسلام عليکم ورحمة ‌الله. [1] . عنکبوت، 1-3. [2] . ملک،‌ 2. [3] . بقره،‌214. [4] . نهج‌البلاغه، للصبحي صالح، خطبه 16. [5] . عنکبوت، 64. [6] . اسراء، 20. [7] . الکافي، ج2، ص74. [8] . بحارالانوار، ج67، 84. [9] . نساء، 145. [10] . بقره، 9 [11] . کمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص484. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی ◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی 🔸اگر اهل علم‌اليقين باشي هم‌اكنون كه اينجا نشستي جهنم را مي‌بيني، چون بعد از مرگ كه خُب كفار هم مي‌بينند مي‌گويند رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا ... 🔸اين قصه را هم ما بارها به عرضتان رسانديم: سالي در مدينه در عمره مفرده در برابر ضريح مطهر رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نشسته بودم ديدم يك مرد ميانسالي تقريباً نزديك چهل سال بود، آمد نشست و گفت حاج آقا مي‌توانم چيزي بپرسم؟، گفتم بپرس. 🔸گفت كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ، لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ معنايش چيست؟؛ ما هم توضيح كوتاهي در موردش داديم. 🔸ديدم مي‌گويد من آبميوه‌ فروشم، آن روزها رسم بود كه چند قالب يخ را بين‌الطّلوعين جلوي اين مغازه‌هاي آبميوه‌فروشي و امثال آن مي‌آوردند. گفت من صبح كه نماز خواندم آمدم جلوي مغازه که مغازه‌ام را باز كنم ديدم از اين قالب‌هاي يخي كه جلوي مغازه من است آتش شعله‌ مي‌كشد! هر چه مي‌بينم، مي‌بينم كه اين شعله‌هاي آتش است كه از اين قالب‌هاي يخ در مي‌آيد! 🔸فهميدم در مالِ ما حرامي راه پيدا كرده؛ رفتم از بعضي از علماي شهرم ـ اهل شيراز بود ـ سؤال كردم كه اين چيست كه من مي‌بينم؟ 🔸[آن عالم] گفت كه شما چطور آبميوه مي‌فروشي؟ گفت ما به اين مشتري‌ها مي‌گوييم مثلاً اين يك ليوان آبميوه صد تومان، اين ليوان آبميوه به اندازه‌اي كه ما همين آبميوه را در آن بريزيم چون گرم است خوشمزه نيست يك قالب يخ هم در آ‌ن مي‌گذاريم، خُب آن يك قالب يخ كه به اندازه آبميوه نمي‌ارزد! 🔸گفت آتش همين است! همين حرام به آن صورت در آمد. 🔸گفتم پس ما چه كار كنيم؟ 🔸گفت شما دو ليوان تهيه كنيد، يك ليوان بزرگ و يك ليوان معمولي، قراردادتان با همين ليوان معمولي باشد يعني وقتي مي‌گوييد يك ليوان آبميوه صد تومان با همين ليوان باشد، آن قالب يخي كه مي‌خواهي بگذاري كه قيمتش يك قِران است آن را در ليوان بزرگ بگذار كه اين آبميوه در آن ليوان بزرگ باشد، خنك و گوارا باشد به او بدهي. گفت ما اين كار را كرديم بعد ديگر آتش را نديديم. آتش يعني همين مال حرام! 🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 60 الی 68 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
📈 تجارت حقیقی 📁 اگر كسی سرمایه ‌ای دارد باید تجارت كند، كسی خانه‌ ای دارد، زمینی دارد یا بالأخره این زمین را می ‌فروشد و استفاده می ‌كند، خانه را می‌ فروشد و استفاده می ‌كند یا اجاره می ‌دهد، غیر از این كه نمی‌ شود! آنها كه رفتند شهید شدند با «بیع» معامله كردند، ما كه توفیق شهادت نداشتیم باید اجاره بدهیم؛ این اجاره همان است كه در قرآن كریم دارد كه ما به اینها «اجر» می‌ دهیم،[1] اجر و اجرت به چه كسی می ‌دهند؟ به كسی كه عقد اجاره دارد، پس ما هم تعبیر «بیع» داریم و هم تعبیر «اجر»، آنها كه شربت شهادت نوشیدند فروختند و گرفتند كه البته هر دو را گرفتند! ماها كه آن توفیق را پیدا نكردیم باید اجاره بدهیم، اجاره بدهیم یعنی چه؟ اگر كسی خانه خود را اجاره داد به دیگری یعنی چه؟ یعنی آ‌ن مستأجر باید از آن استفاده كند نه صاحب‌ خانه، ما اگر وقتمان را به خدای سبحان اجاره دادیم، این یعنی چه؟ یعنی هر چه او می‌ خواهد باید انجام بدهیم نه هر چه خودمان می‌ خواهیم! این معنی محاسبه است، آن وقت آدم راحت است. 📁 در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود هر كار خیری كه كردی برای خودت كردی ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ این «لام»، «لام» اختصاص است و اگر ـ خدای ‌ناكرده ـ كسی كار بدی كرد ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾[2] آن هم برای خودت است، هیچ كس به دیگری بد نمی ‌كند! اگر كسی در درون خانه خود یك چاه و كنیف بدبویی حفر كرد خب در تمام شبانه ‌روز خودش در زحمت است، البته گاهی هم شامّه عابرین را آسیب می‌ رساند؛ لذا این «لام»، «لام» اختصاص است كه در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ﴾ باز ﴿فَلَهَا﴾ حالا بعدها سراینده ‌های ما گفتند: اگر بار خار است خود كشته ‌ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته ‌ای[3] 📁 مردم مشغول دو كار هستند، خیلی از شماها شاید این درخت‌ های پرتیغ جنگلی را دیدید كه در عربی به آن می ‌گویند قَتاد، این درخت هیچ میوه ‌ای ندارد مگر تیغ، هر چه هم به او بیشتر آب دهید تیغ‌ هایش تیزتر است، حرف این سراینده این است كه «اگر بار خار است» تیغ محصول كار شماست «خود كشته‌ای»، «وگر پرنیان است» پرنیان همین ابریشم است «اگر پرنیان است خود رشته‌ای» یا انسان مشغول رشته پرنیانی است یا آبیاری آن درخت پرتیغ است، این معنی محاسبه است كه می ‌گویند ماه شعبان كه آخر سال است انسان باید حساب ‌هایش را بررسی كند تا سال جدید وارد بشود ببیند كه آیا مثل شهدا (رضوان الله علیهم) خرید و فروش كرده یا مثل جانبازان كه بخشی را خرید و فروش كردند كه حشرشان با اولیای الهی است، نشد اجاره است! آدم نه «بیع» بكند نه اجاره آن وقت اجری نمی ‌برد. اینكه در بسیاری از آیات دارد اجر آنها با خداست اجر برای اجیر است. 📁 شما خانواده ‌های معظّم شهدا، جانبازان كه به لطف الهی تلاش و كوشش كردید این نعمت را قدر بدانید، البته جامعه قدر شما را می‌ داند ولی عمده آن است كه خودتان قدر این نعمت ‌ها را بدانید دعاهای شما كه ـ ان‌شاءالله ـ مستجاب است برای نظام دعا كنید؛ فرزندان و جامعه ‌تان را با دعا تأمین كنید، از خدای سبحان بخواهید كه توفیق مراقبه و محاسبه را نصیب همه ما بكند كه ما با زبان آزاد، قلب آزاد و صدر مشروح وارد سال جدید یعنی اول ماه مبارك رمضان ـ ان ‌شاء الله ـ بشویم. [1] . سورهٴ بقره، آیهٴ 62 و... . [2] . سورهٴ اسراء، آیهٴ 7. [3] . شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/04/22 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 12.mp3
11.16M
34 📌واکاوی دعای 23 12 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتک و اکرمنی بعافیتک... ✅ درخواست عافیت کریمانه مقام کرامت ارجمندی و بزرگواری 🔹 و با عافیتت مرا گرامی بدار؛مرا با عافیت خودت اکرام کن تادر نزد خودت و بندگانت ارجمند و محترم باشم. 🔹 عافیتی عنایت فرما که در جامعه خوار و پست نباشم (اکرمنی من الذُّل والمهانه؛اکرمنی من المعایب و القبایح) با عافیتت در جامعه چنان مرا ارجمند قرار ده که عیب هایم بر خلق آشکار نگردد و زشتی هایم برآنان پوشیده باشد.با توجه به این معنا در می یابیم که عافیت در این فقره دعا نیز تکرار نیست و معنای خاص خودش را دارد. 📁 همراه شدن عافیت با اکرام و درخواست عافیت کریمانه کردن یعنی خداوندا عافیت استدراجی نمی خواهم که سلامتی بدهی کرامت اجتماعی داشته باشم و بعد بخواهی یقه مرا بگیری ؛من چنین بپندارم که نعمتی را به من داده ای اما باطن و ملکوت آن عذاب و درد و رنج اخروی باشد. 🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 34 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 12 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیت
34 📌واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 12 اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک وحصّنّی بعافیتکو اکرمنی بعافیتک... ✅ کرامت: ارجمندی و بزرگواری درخواست کرامت و مقام ارجمندی اجتماعی درخواست مقام کرامت و ارجمندی خانوادگی درخواست مقام کرامت و ارجمندی نفسانی و روحی 🔅 و با عافیتت مرا گرامی بدار؛مرا با عافیت خودت اکرام کن تادر نزد خودت و بندگانت ارجمند و محترم باشم. 🔅 عافیتی عنایت فرما که در جامعه خوار و پست نباشم (اکرمنی من الذُّل والمهانه؛اکرمنی من المعایب و القبایح) با عافیتت در جامعه چنان مرا ارجمند قرار ده که عیب هایم بر خلق آشکار نگردد و زشتی هایم برآنان پوشیده باشد.با توجه به این معنا در می یابیم که عافیت در این فقره دعا نیز تکرار نیست و معنای خاص خودش را دارد. 🔅 همراه شدن عافیت با اکرام و درخواست عافیت کریمانه کردن یعنی خداوندا عافیت استدراجی نمی خواهم که سلامتی بدهی کرامت اجتماعی داشته باشم و بعد بخواهی یقه مرا بگیری ؛من چنین بپندارم که نعمتی را به من داده ای اما باطن و ملکوت آن عذاب و درد و رنج اخروی باشد. 🔅 در سنت استدراج ؛خداوند به خاطر گناهان فراوانی که مستکبرانه و از روی عناد و لجبازی از انسان سر زده است او را به حال خودش رها کرده است و دیگر استحقاق کمک و یاری الهی را ندارد .(دعای پیامبر: الهی لا تکلنی الی نفسی طرفة عین)اما خود بیچاره او فکر می کند هر چه دارد و به او داده می شود (عافیت؛عزت؛احترام کاذب)نعمت و موهبت است حتی کوچکترین بیماری و سر درد هم در طول عمرش سراغش نمی رود. 🔅 دنیا دار الامتحان فی حال الغنی و الفقر،الصحة و المرض و السقم(به سوره فجر نگاه کنید) الفقر و الغنی بعد العرض علی الله 🆔 @rahighemakhtoom
*۹سفارش از قران که اگر عمل کنیم خیلی از رفتارهایمان شاید شکل دیگری بخود گیرد* *👌فَتَبَيَّنُوا:* اهل تحقیق و بررسی باشید، قبل از اینکه سخنی بگویید، خوب در باره آن تحقیق کنید. *👌فَأَصْلِحوُا* اگر بین دوستان و آشنایان شما کدورتی هست، میان ایشان صلح و سازش برقرار کنید و خود نیز اهل صلح و سازش باشید. *👌وَأَقْسِطُوا:* عادل باشید و براساس حق قضاوت کنید و در اجرای حق، میان دوست و آشنا با غریبه فرقی نگذارید. *👌لَا يَسْخَر:* دیگران را مسخره نکنید، مردم‌ و‌ اقوام گوناگون را به سُخره نگیرید. *👌وَلَا تَلْمِزُوا:* به دیگران طعنه نزنید و از آنها عیب جویی نکنید. *👌وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب:* لقب‌های زشت و ناپسند بر یکدیگر مگذارید و از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنید، شدیداً اجتناب کنید. *👌اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ:* از بسیاری از گمانها دوری کنید، همچنین از گمان بد در مورد دیگران به شدت خودداری کنید. *👌وَلَا تَجَسَّسُوا:* اهل جاسوسی و پرده دری نباشید و در کار و زندگی دیگران سرک نکشید. *👌وَلَا يَغْتَب:* اهل غیبت پشت دیگران نباشید و جلساتی را که در آن غیبت کسی می شود، ترک کنید. *🗣 🌹این سفارشات ۹گانه در سوره مبارکه حجرات آمده و برخی از رهنمودهای الهی در تعامل با سایر انسانها را به اختصار بیان فرموده است.🌹 @rahighemakhtoom
✅ حرّیت 🔸 برخی‌ ها نقل کردند در آخرین جمعه ماه شعبان، بعضی ‌ها نقل کردند در آخرین روز ماه شعبان، ولی إبن طاووس (رضوان الله تعالی علیه) دارد که در یکی از روزهای ماه شعبان وجود مبارک حضرت [رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)] این خطبه را ایراد کردند. ایشان می ‌فرمایند به اینکه «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَنَا ذَاتَ یوْم‏»، نه آخرین روز ماه شعبان بود و نه آخرین جمعه ماه شعبان، بلکه یکی از روزهای ماه شعبان این خطبه را ایراد کرد که فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور» که با بسیاری از اینها را شما مأنوس هستید. در بخشی از این خطبه فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم‏»؛[1] فرمود به اینکه شما احساس سنگینی می ‌کنید. 🔸 اینکه می ‌بینید بعضی ‌ها می‌گویند من هر چه می‌ خواهم خودم را کنترل کنم نمی ‌توانم یا می‌ خواهم سحر بلند شوم نمی‌توانم یا فلان کار خیری را می ‌خواهم انجام بدهم نمی‌ توانم راست می‌گویند! حضرت اینجا تحلیل کرده است، فرمود انسانی که ـ خدای ناکرده ـ خلاف کرده بدهکار حق است، این مطلب اول؛ انسان بدهکار باید گرو بسپارد، این مطلب دوم. در مسائل مالی اگر کسی مالی بدهکار است، زمین خود، خانه خود، فرش خود را گرو می‌ دهد؛ اما اگر کسی گناه کرده، نمی ‌تواند خانه خود یا زمین خود را به خدایی که «مالک السماوات و الأرض» است گرو بگذارد، خود او را گرو می‌ گیرند. اینکه در دو جای قرآن فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾[2] و در جای دیگر ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾[3] هر کسی رهن خلاف ‌های خودش است برای همین است؛ یک انسان بدهکار باید گرو بسپارد. اگر بدهکاری مالی در دنیا باشد، به هر حال انسان زمین و خانه و فرش و مانند آن را گرو می ‌سپارد، اما بدهکاری عقیده ‌ای، اخلاقی، حقوقی ـ یعنی معصیتی کرده ـ خود او را گرو می ‌گیرند؛ لذا او آزاد نیست، بعضی از کارها را می ‌کند و بعد پشیمان می ‌شود، معلوم می ‌شود که آزاد نبود. این «رهین» که در دو جای قرآن کریم آمده است، این بر وزن «فعیل» به معنای مفعول است، منتها یک جا مؤنث است و یک جا مذکر، گرچه فعیل به معنای مفعول مذکر و مؤنث در آن یکسان است، لکن آنجا که دارد: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ نه چون نفس مؤنث است، این «رهینة» اسم است و صبغه مبالغی هم دارد، انسان را گرو می‌ گیرند! 🔸 یک بیان نورانی مرحوم صدوق در توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می‌ کند که چرا ما دلمان می‌ خواهد نماز شب بخوانیم اما موفق نمی‌ شویم؟ فرمود: این گناهی که روز انجام دادید شما را بسته است.[4] بنابراین انسان آزاد نیست. حُرّیت از بهترین نعمت‌ های الهی است. فرمود ماه مبارک رمضان ماه آزادی است فکّ رهن کنید، با توبه، با انابه، با تطهیر، خودتان را آزاد کنید، با استغفار کردن خودتان را آزاد کنید، فکّ رهن کنید، دَین خود را أدا کنید و اگر ذَنب و گناهی دارید به وسیله اعمال خیر آنها را شستشو کنید: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم»‏. [1]. إقبال الأعمال(ط - القديمة)، ج‏1، ص2. [2]. سوره مدّثّر، آيه38. [3]. سوره طور، آيه21. [4]. التوحيد(للصدوق)، ص97. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 444 تاریخ: 1398/02/11 @rahighemakhtoom
✳ با سلام و عرض ادب حضور همه همراهان بزرگوار فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک و تهنیت عرض می کنم و صمیمانه التماس دعا دارم. در سحرهای بندگی و عاشقی همدیگر را یاد آوریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom