eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-Burooj01.mp3
6.54M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 12:تفسیر صوتی سوره بروج 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره بروج جلسه 1.docx
33.6K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 12:تفسیر متنی سوره بروج 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ⚘. ⚘. . ❈.این مسئله ایست که باید روی آن دقت نمود؛ مقام علم و ادراک‌ به حقائق جداست، و مرحله خضوع نفس و انقیاد او نسبت به حق جداست. بسیاری از کسانی که در چاه طبیعت و هوی گرفتارند، نه به علت جهل آنان بطریق صلاح می باشد، بلکه چه بسا دارای علم کافی هستند، و بسیار خوب زشت را از زیبا تشخیص می دهند، ولی در مقام عمل روی سیطره قوای نفسیه، و عدم انقیاد آنها نسبت بملکه عقل، و روی غلبه غرائز شهویه، خود را در کام آن کردار زشت و ناپسند در می آورند. لذا انبیاء و ائمه اطهار دعتوشان مبنی بر اصلاح نفس است، و خضوع و انقیاد در مقابل حق، خدای علی اعلی فرمود: قَد اَفلَحَ مَن زَکّیها وَ قَد خابَ مَن دَسّیها ( شمس/۱۰) هیچ نفرمودند فلاح مختص کسانی است که روایت از پیغمبر بشنود، و بدبختی و خسران برای کسی که نشنود؛ بلکه فرمود رستگاری برای کسی است که نفس خود را اصلاح کند، و زیان و خسران برای کسی است که نفس خود را به تباهی آورد، و در طی طریق هلاک آزاد گذارد. . . • امام شناسی ، ج۱ ، ص ۲۳۰ • علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس سره . . . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۶۳ ـ ۲۶۱ 📌 الی باید بداند که بزرگترین وسیله ‏ای که به او در پیشرفت‏های معنوی کمک می‏ کند در راه است و از خصوصیات این است علاوه بر آن که از انسان در واقع چیزی کم نمی‏ شود بلکه هر مقدار بیشتری در داشته باشد تعالی بیشتر آن را اضافه می‏ کند. کسانی که می‏ کنند و منتی به طرف نداشته و او را اذیت نمی‏ کنند به مقام اولیاء که آنها خوفی ندارند و هیچ گاه محزون نمی‏ شوند خواهند رسید.و همه بدانیم که گفتن مواعظ و دادن غذای روحی به دیگران و به آنها کمک کردن بهتر از دادنی است که انسان طرف را اذیت کند و به او بگذارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مائده 10.mp3
7.95M
10 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 12 ⏪ 26. نردبان كمال و ترقّي: «العقل رقيٌّ إلي علّيّين»[ شرح غررالحكم، ج1، ص350.]؛ عقل و خرد، بالا برنده انسان به علّيين است. «العاقل يطلب الكمال الجاهل يطلب المال»[ همان، ص153.]؛ عاقل، طلب كمال مي‌كند و جاهل، طالب مال است. ⏪ 27. اصلاح فكر و انديشه: «العقل يحسن الرويّة»[ همان، ص133.]؛ عقل، فكر را نيكو مي‌كند. ⏪ 28. سود بخشي علم و معرفت: «من لم يعقل عن الله لم يعقد قلبه علي معرفة ثابتة يبصرها و لم يجد حقيقتها في قلبه»[ بحار، ج1، ص139.]؛ كسي كه بهره عقلي از خدا نبرد، نمي‌تواند قلبش را بر معرفت ثابتي گره‌بزند كه او را بصير كند، و حقيقت آن را در قلب خويش احساس نمي‌كند. 📜 تذكر: چنان كه قبلاً نيز اشاره شد[ر.ك: ج1، ص275.5]، براي پرورش صحيح انسان، دو عقد و گره لازم است: ◀ يكم. عقد و گره بين موضوع و محمول مسئله كه اگر ربط بين دو طرف قضيّه، مستحكم و مُتْقن نباشد، يعني مطلبي با دليل معتبر عقلي يا نقلي ثابت نشده باشد، علم راستين حاصل نمي‌شود؛ زيرا قطع علمي، فرع بر عقد متقن بين دو طرف مسئله است؛ لذا قضيّه را عَقد گويند. ◀ دوم. عقد و گره بين عصاره قضيّه و قلب است كه اين عقد دوم و گره جديد را عقيده گويند و اگر ايمان و اعتقاد، يعني عقد دوم حاصل نشود، عقل ناب ظهور نمي‌كند. ▫ بنابراين، با عقد نخست، علم حاصل مي‌شود و با عقد دوم، عقل ظهور مي‌كند كه با آن خدا عبادت مي‌شود و بهشت كسب مي‌گردد. اينكه گاهي علم وجود دارد و عدل و قسط نيست و اطاعت از دستور خدا حاصل نمي‌شود و بالاخره بهشت كسب نمي‌گردد، براي آن است كه علم هست، اما عقل نيست؛ چنان‌كه اميرمؤمنان(عليه‌السلام) فرمود: «ربّ عالم قد قَتَلَه جَهْلُه و علمه معه لا ينفعه».[ نهج البلاغه، حكمت 107.] 📐 نكته مهم آنكه محور اساسي در عقد دوم، اين است كه قلب به عصاره علم گره بخورد؛ به طوري كه دل در اختيار علم باشد، نه به عكس؛ زيرا علم، نوري است كه به خداي جهان؛ يعني به (نور السّموات و الأرض) مرتبط است؛ چون حقيقت علم، همان است كه به صورت دين در قرآن كريم تجلّي يافته است و قرآن حكيم حبل متين الهي است و اعتصام به حبل، وقتي سودمند است كه آويخته باشد، نه انداخته. حقيقت علم و دين، طناب خداست كه يك طرف آن به دست انسان و طرف ديگر آن به دست خداوند است؛ يعني اين طناب علمي آويخته است، نه انداخته. پس حقيقت علم از هر گزندي مصون است و اگر قلب انسانِ سالكِ صالحي به اين حقيقت گره بخورد، از هر گونه آسيبي محفوظ خواهد ماند. ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 222 📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها بسم اللّه الرحمن الرحيم ....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد. ⏪ چهارم. چون هويّت نامتناهي خداي سبحان، نه متزمن است و نه متمكن و نه موجّه، و سير به سوي او، نه زمانمند است و نه مكاندار و نه در جهت خاص قرار دارد، و تنها وسيله سلوك به طرف وي، خرق حجاب تقيّد، بلكه تعيّن است، بايد عنايت نمود كه از اين منظر، فرقي بين موجود مادّي و مجرّد نيست، زيرا هر دو نسبت به حقيقت نامحدود الهي محجوب اند و بدون برطرف شدن حجاب، توان شهود حقّ مطلق را، هر چند نسبت به اندازه محدود خود ندارند. از اين لحاظ، حجاب به ظلماني و نوري منقسم شده است. ▫ قلمرو طبيعت، محدوده حجابِ ظلماني است. منطقه مثال و عقل، قلمرو حجابِ نوري است و رقّت حجاب و غلظت آن رهين ضعف وجود و شدّتِ آن است. هر اندازه وجود قوي تر باشد، حجاب رقيق تر است و هر اندازه وجود ضعيف تر باشد، حجاب غليظتر است. البته از منظر ديگر حكم آن معكوس است، چون سلوك به سوي خدا از بستر معرفت مي گذرد و شناخت اسماي حسناي الهي يا به نحو علم اليقين است يا عين اليقين و يا حق اليقين؛ يعني يا به طور دانستن نام خداست يا يافتن آن و يا شدن كه در اين حال خود انسان كامل، مظهر نام سامي پروردگار مي شود، لذا بايد حجاب نوري را شناخت و با كيفيّت خرق آن نيز آشنا شد تا به مقدار ميسور، اين سير روحاني انجام شود. ▫ حجاب نوري براي صاحب نظرانِ برهان عقلي، اعم از حكيم و متكلم، همانا يافتن مبادي مُتقَن استدلال و خرق آنها از رهگذر فهم دقيق و ادراك ماوراي آنها يا نتيجه است، زيرا مقدمات، حاجب مطلوب اند و تا شخص مستدِلّ از آنها عبور نكند، به مقصد، يعني به نتيجه نمي رسد و كسي كه ژرف نگر نيست، پشت ديوار نوري مبادي استدلال مي ماند و گذرنامه ندارد و كسي كه عميق انديش است، با رواديد علمي از مقدمات مي گذرد و مقصود را مي فهمد و آن را با علم حصولي ادراك مي نمايد. حجاب نوري براي صاحب بصران عرفان شهودي، مثال متصلْ و خرق آن از مجلاي طهارت روح و نزاهت نفس و شهود، مثال منفصل و خرق آن يافتن عقل منفصل است، زيرا هر متصلي اعم [از] خيال و عقل، حاجب منفصل است، چنان كه مثال منفصل حاجب عقل منفصل است و تا عارف شاهد از حجاب نوري دروني و بيروني نرهد، به فرشته عقل منفصل نمي رسد و او را مشاهده نمي كند و رهيدن از اين انوار، باصره نيرومندِ باطنْ مي طلبد. ▫حجاب نوري براي شاهدانِ عيني فرشته عقلِ ناب، انفصال وجودي شاهد و مشهود است، زيرا در مرتبه حقّ اليقين، هنوز تعدّد نسبي محفوظ است، هر چند در دو مرحله قبلي، يعني مرتبه علم اليقين و عين اليقين، جريان اتحاد عاقل و معقول به دست آمد؛ ولي اتحاد با رقيقه يك واقعيت خارجي غير از اتحاد با حقيقت آن است و با خرق اين فصل وجودي، سالك شاهد از مقام يافتن، يعني عين اليقين، به مقام شدن، يعني حق اليقين نائل مي گردد. ▫ البته تبيين اين صعود و اتحاد و عينيّت بر مبناي جسمانيّة الحدوث و روحانية البقاء بودن نفس انسان از يك سو و حركت جوهري و مراتب تشكيكي هستي از سوي ديگر و تفاوت اتحاد مفهومي يا ماهوي كه باطل است، با اتحاد وجودي كه حقّ است از سوي سوم، دشوار نيست. ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
11- parchamdare eslam.mp3
858.1K
📌 پرچمدار اسلام ▫ یک روزی بهترین زنان عالم که دومی ندارد فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از مهاجر و انصار خواست که بیایید به کمک علی بن ابی طالب ـ در همین مدینه ـ کسی حرکت نکرد و نیامد. فرمود بیایید علی را یاری کنید، غدیر که یادتان نرفته، هنوز آب غدیر خشک نشده است، شما چرا غدیر را فراموش کردید؟! شما او را می ‌شناسید، تمام جنگ ‌ها به نام او فتح شد! هر جا که پرچم به دست علی بود پیروزی بود. ▫ در یکی از جبهه‌ ها دست راست حضرت آسیب دید پرچم افتاد، یک عده پرچم را جمع کردند بلند کردند حضرت رسول اکرمک (صل الله علیه و آله و سلم) فرمود «فَضَعُوهُ فِی یدِهِ الشِّمَال‏»؛[1] دست چپ علی از دست راست شما بهتر است، امنیت شما را او حفظ کرد، امانت شما را او حفظ کرد. ▫ ثواب بعضی از فاتحین بیشتر از شهدا است! حضرت امیر شهید شد، درباره شهادت او که نیامده «شهادة علی افضل»، آن روز کوبیدن عمرو بن عبدود اسلام را حفظ کرد «ضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین‏»،[2] شهادت خود حضرت امیر در کنار سفره فتح اوست. [1]. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص299. [2]. عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏4، ص86. 📚 دیدار اعضای همایش بین المللی ریحانة النبی (صل الله علیه و آله و سلّم) با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/14 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. ⚪️ سود بردن از خطا . 🔹 عالیترین مظهر عقل و تربیت صحیح، خطایابی از خویشتن است؛ یعنی انسان بتواند در دریای ژرف افکار و اندیشه‌ها و تمایلات و افعال و اقوال خود فرو برود و خطاهای خود را بیابد و انگشت روی آنها بگذارد و آنها را از خود دور کند. . 🔸 از بشر انتظار اینکه خطا نکند، خطاست، بشر جایزالخطاست؛ از بشر باید انتظار داشت که خطاهای خود را تکرار نکند، از خطاهای خود استفاده کند. یعنی چه از خطاهای خود استفاده کند؟ یعنی آنها را بشناسد و مصمم گردد که تکرار نکند. . 📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۶۷ . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۶۶ ـ ۲۶۴ 📌 بدون الی وقتی صفات رذیله ‏اش شد اگر به کسی محبتی چه مادی و چه معنوی نمود نباید به او کاری که مایه اذیت او باشد دستور دهد و بگذارد. زیرا می ‏داند که گذاشتن و اذیّت کردن او را باطل می‏ کند و او هیچ گاه نمی‏ کند. زیرا می‏ داند که مال کسی است که به ثوابی که در نزد خدای تعالی در روز است اعتقاد ندارد. الی انفاقش فقط و فقط برای رضای است و می‏ داند که خدا ثوابش را برایش ثابت نگه می‏ دارد و بلکه سودش را چندین برابر کرده و به حسابش واریز می‏ نماید تا برای خودش و فرزندانش در و باقی بماند.‌‌.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مرگ انسان مدعی علم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔴 یک علامت برای تشخیص عالم واقعی از عالم غیرواقعی . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (5) 🔅🔅🔅 تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 ▫ درباره آيات پايانى سوره بقره نيز به گنج عرشى تعبير شده است: اعطيت لك ولامتك كنزا من كنوز عرشى: فاتحه الكتاب و خاتمه سوره البقره. (31) ◽ خطوط كلى معارف سوره (32) ✅ 1- نبوت عامه، تحريف كتب آسمانى پيشين، تحدى، اعجاز و عظمت قرآن كريم. ✅ 2- تاريخ پيامبران بزرگ الهى، مانند حضرت ابراهيم و حضرت موسى (عليهما السلام). ✅ 3- خلافت الهى انسان و خضوع فرشتگان در برابر انسان كامل. ✅ 4- اوصاف پرهيزكاران منافقان و كافران به ويژه يهود و كارشكنى هاى آنان در برابر اسلام. ✅ 5- ارزش و جايگاه شهيد و شهادت. ✅ 6- احكام عبادى ؛ مانند نماز (و تحويل قبله)، روزه (و ماه مبارك رمضان). ✅ 7- احكام خانواده ؛ مانند رضاع، طلاق، وصيت و ارث. ✅ 8- احكام اقتصادى، مانند انقاق، تجارت، دين، ربا و تنظيم اسناد مالى. ✅ 9- احكام اجتماعى ؛ مانند جهاد و دفاع، نفى اكراه در دين و... ✅ 10- احكام كيفرى ؛ مانند قصاص. ✅ 11- احكام خوراكيها؛ مانند تحريم گوشتهاى حرام و شراب. قرطبى از ابن العربى نقل مى كند: از بعضى مشايخ خود شنيدم كه مى گفت: در سوره بقره هزار امر، هزار نهى، هزار حكم و هزار خبر وجود دارد. (33) 📝پی نوشت: 31- همان ، ص 263 32- تشخيص خطوط كلى معارف هر سوره و دريافت پيام و هدف آن در گرو پيمودن راههاى زير است : الف .تعيين مكى يا مدنى بودن سوره و بررسى فضاى نزول آن . ب . بررسى صدور و ذيل سوره ، چون ذيل سوره از باب رد العجز الى الصدر به منزله جمع بندى مضامين سوره است . ج : انسجام و پيوستگى مطالب و آيات سوره . د: تكرار برخى مطالب در مضامين سوره . هه : بررسى غرر آيات (آيات برجسته ) سوره كه به منزله واسطه العقد آن سوره است ؛ مانند آيات (شهد الله ...) (سوره آل عمران ، آيه 18) و (قل اللهم مالك الملك ...) (سوره آل عمران ، آيات 26 - 27). كه در سوره آل عمران برجستگى خاصى دارد و نشانه آن است كه خط اصلى اين سوره تبيين توحيد حق به ويژه توحيد افعال اوست . و: بررسى شان نزول برخى از آيات و فضاى نزول مجموع سوره . ز: رهنمود احاديث معتبر كه در آگاهى دادن به سير اصلى معارف سوره وارده شده است . 33- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 148 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (6) 🔅🔅🔅 تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 📈 هدف سوره بقره گرچه آيات اين سوره به تدريج نازل شده و مشتمل بر موضوعات گوناگون است، ولى از آنجا كه هر سوره به منزله فصلى از فصول قرآن كريم و در نتيجه داراى هدف و پيام واحد است، اين سوره نيز داراى غرض واحد و جامعى خواهد بود. ▫ هدف واحدى كه مى توان از مباحث متنوع اين سوره انتزاع كرد اين است كه مقتضاى بندگى خداى سبحان، ايمان به همه پيامبران و همه كتابهاى آسمانى است و بر اين اساس، كافران و منافقان را بر اثر نداشتن ايمان مذمت مى كند و اهل كتاب را به خاطر بدعتهايشان، از جمله تفرقه در دين خدا و فرق گذاشتن بين پيامبران، ملامت مى كند و احكامى را كه ايمان به آنها مقتضاى اسلام بيان مى كند. ▫انسجام و هماهنگى صدر و ذيل سوره بقره شاهد اين مدعاست، در اولين آيات آن سخن از ايمان پرهيزكاران به غيب و كتابهاى آسمانى و كفر و انكار كافران و منافقان نسبت به اين حقايق است و در پايان سوره نيز سخن از ايمان رسول و مومنان به وحى ، فرشتگان و رسولان الهى و عدم تفريق بين مرسلين است. 📈 فضيلت فراگيرى و تلاوت در فضيلت فراگيرى و تلاوت اين سوره احاديثى در جوامع روايى آمده است كه به برخى از آنها اشاره مى شود: ✅ 1- پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) به ابى بن كعب فرمودند: پاداش ‍ قرائت سوره بقره درود و رحمت الهى و اجراى همسان اجرا يك سال مرزبانى در راه خداست. ▫اى ابى !مسلمانان را به فراگيرى اين سوره فراخوان كه در فراگيريش بركت و در رها ساختن آن حسرت است . من قراها فصلوات الله عليه و رحمه و اعطى من الاجر كالمرابط فى سبيل الله سنه... يا ابى مر المسلمين ان يتعلموا سوره البقره، فان تعلمها بركه و تركها حسره . (34) ✅ 2- امام صادق (عليه السلام) فرمودند: سوره بقره و آل عمران در روز قيامت مانند دو قطعه ابر بر سر قارى خود سايه مى افكند: من قرا البقره و آل عمران جاء تا يوم القيامه تظلانه على راسه مثل الغامتين...(35) ✅ 3- پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: هر كس يك روز، سوره بقره را در خانه خود قرائت كند، سه روز آن خانه از گزند اهريمن مصون است و همچنين اگر يك شب آن را در خانه خود تلاوت كند، سه شب آن خانه از آسيب شيطان محفوظ است و شيطان به آن جا در نمى آيد: من قراها فى بيته نهارا لم يدخل بيته شيطان ثلاثه ايام و من قراها فى بيته ليلا لم يدخله شيطن ثلاث ليال (36) 📝پی نوشت: 34- مجمع البيان ، ج 1، ص 111 35- بحار، ج 89، ص 265 36- مجمع البيان ، ج 1، ص 111 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مائده 11.mp3
12.98M
11 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام هادی علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
12- noore koda.mp3
1.15M
شمیم_ولایت 📌 نور خدا ▫ امیرمؤمنین (سَلامُ الله عَلَیه) در نهج البلاغه درباره صدیقه کبریٰ، حجت بالغه الهی، صاحب عصمت کلیه الهی (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) فرمود وجود مبارک زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) به مقامی رسیده است که خاموش کردن این چراغ مقدور افراد عادی نبود. همه تلاش و کوشش کردند، یعنی امت صدر اسلام تلاش و کوشش کرد تا مقام والای آن حضرت را نادیده انگارد. در هنگام دفن بی‌بی (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) رو به قبر پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏) فرمود «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا»؛[1] یعنی شکستن مقام والای زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) کار همگان بود؛ یعنی سقیفه و مردم، خلیفه و مردم، دست نشانده ‌ها، همه این منافقین، همه افراد ضعیف الایمان، همه «مُرجفون» و همه گسسته‌ های از قرآن و عترت (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ أجمعین‏) تلاش و کوشش کردند که زهرا (سَلامُ الله عَلَیها) را حذف کنند ولی نتوانستند. ▫ چرا زهرا (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏)، این «ریحانة النبی» فراموش شدنی نیست؟ برای اینکه این به نور الهی وابسته است. نور الهی نوری است که زمین را روشن می‌ کند، زمان را روشن می‌ کند، سپهر را روشن می ‌کند؛ لذا حضرت فرمود آنها تلاش کردند که صدیقه کبریٰ (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) را خاموش کنند ولی موفق نشدند، نور خدا خاموش شدنی نیست! [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه202. تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت14:نکته های تفسیری آیه4 سوره بروج ✅ قُتِلَ‌ أَصْحَابُ‌ الْأُخْدُودِ 🔹 «قُتِلَ»: هلاک باد. مرگ بر. نفرین بر 🔹 «الأُخْدُودِ»: گودال مستطیلی شکلی در زمین؛ مفرد است و جمع آن أَخادید است. نماد همه کوره‌های آدم‌سوزی و شکنجه‌گاهها و سیاه‌چالهای تاریخ است. « 🔹 أَصْحَابُ الأُخْدُودِ»: شکنجه‌گران کافر و بیرحمی‌بودند که در سرزمین یمن، گودال ژرف و درازی را کندند و در آن آتش زیادی را برافروختند و از مؤمنان مسیحی خواستند که دست از ایمان خود بردارند. هنگامی که با مقاومت آنان روبرو شدند، ایشان را بدان گودال هولناک انداختند و در کنار آن ایستادند و از سوختن و بریان شدن مؤمنان شادی کردند و لذّت بردند. 🔹 «قُتِلَ أَصْحَابُ الأُخْدُودِ»: این جمله می‌تواند خبریّه و جواب قسم باشد، بدین معنی: صاحبان گودال شکنجه، به عذاب خدا و کیفر اعمال خود گرفتار شدند و نابود گشتند. یا این که دعائی بوده و معنی آن در بالا گذشت. در این صورت رهنمود به جواب قسم محذوف است و تقدیر چنین است: أُقْسِمُ بِهذِهِ الأُمُورِ، إِنَّ الَّذِینَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ، مُعَذِّبُونَ وَ مَلْعُونُونَ، کَمَا لُعِنَ أَصْحَابُ الأُخْدُودِ. ✅ ۱ - گروهى از جباران، براى تعذیب مؤمنان، در زمین حفره عمیقى ایجاد کردند. (أصحب الأُخدود) 🔹 «اخدود»; یعنى، شکاف طولانى و عمیقى که در زمین ایجاد شود. اصل و ریشه آن «خدّ» است; یعنى، مقدارى از صورت که طرف راست و چپ بینى قرار گرفته است (مفردات راغب). 🔹 «أصحاب الاُخدود»; یعنى، کسانى که حفره را ایجاد کردند. این احتمال که مراد، مؤمنان معذّب در «اخدود» باشد، با ضمیرهایى که در آیات بعد آمده، ناسازگار است. ✅ ۲ - ایجادکنندگان کوره آدم سوزى (اصحاب اخدود)، مورد نفرین خداوند و مشمول شدیدترین توبیخ هاى او (قتل أصحب الأُخدود) 🔹 فعل «قتل»، براى نفرین به کار رفته است. مفاد نفرین هاى خداوند توبیخ و تهدید است; زیرا معناى حقیقى نفرین درباره خداوند تصور ندارد. ✅ ۳ - کشته شدن و نابودى، سزاوارترین فرجام براى اصحاب اخدود (قتل أصحب الأُخدود) 🔹 روایات در این اختلاف دارند که قصه «اصحاب اخدود» در یمن اتفاق افتاده، یا حبشه و یا جاى دیگر؟ و این که درباره مسیحیان بوده، یا غیر آنان؟ چنانچه این قضیه مکرر انجام گرفته باشد، مى توان گفت: آیه شریفه، ناظر به موردى خاص نبوده; بلکه نظرى عام به تمام آنها دارد. ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام هادی علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📈 عظمت غدير ▫️ داستان غدير و تاريخ غدير، از عظمت غدير و ضرورت ولايت و ريشه‏ اى بودن اين مسأله خبر مى ‏دهد. ▫️ رسول در آن هنگام و در زير آن آفتاب سوزان، آن همه جمعيت را براى چه نگه مى ‏دارد و چه پيامى براى آنها دارد؟ ▫️ بايد اين پيام اساسى‏ ترين پيام او باشد و بزرگترين ستون دين او،چون او براى هيچ يك از پايه ‏هاى دين خود، اين گونه دعوت نكرد و اين گونه مردم را گرد نياورد. ◀️ بايد اين مسأله را تحليل كرد و توضيح داد كه : ۱. ولايت چيست؟ ۲. چه زيربناها و پايه ‏هايى دارد؟ ۳. و چه ضرورتى؟ ۴. هدف اين ولايت و رهبرى چيست؟ ۵. رسول براى اين ولايت و رهبرى چه گام‏ هايى برداشته؟ باشد در اين تحليل، عمق پيام رسول، كه شيعه را بپاداشت و تاريخ او را به خون كشيد، لمس شود و احساس شود تا آنها كه در راهند، بيشتر بتازند و آنها كه سنگ راهند، به خود آيند، 📝 📚 کتاب غدیر، صفحه ۹ تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت15:نکته های تفسیری آیه5و6 سوره بروج ✅ النَّارِ ذَاتِ‌ الْوَقُودِ 🔹 «النَّارِ»: بدل اشتمال (الأُخْدُود) است. 🔹 «ذَاتِ الْوَقُودِ»: دارای هیمه و افروزینه. 🔹 «الْوَقُودِ»: افروزینه و هیمه آتش ✅ ۱ - حفره اصحاب اخدود، یکپارچه آتش برافروخته و داراى سوخت فراوان و کافى بود. (النار ذات الوقود) 🔹 «النار»، بدل از «الاُخدود» است. بدل قرار گرفتن آتش براى مکان آن، مبالغه است و از شدت آتش حکایت دارد; گویى که آن حفره چیزى جز آتش نبود. «وقود» به معناى مواد سوختنى (هیزم و غیر آن) است و به شعله نیز اطلاق مى شود(مفردات راغب). توصیف آتش به «ذات الوقود»، گویاى فراهم بودن سوخت کافى و سلطه آتش بر تمام آن است; به گونه اى که گویا آتش مالک آن مى باشد. 🔅🔅🔅 ✅ إِذْ هُمْ‌ عَلَيْهَا قُعُودٌ 🔹 «قُعُودٌ»: جمع قاعِد، نشستگان. ✅ ۱ - اصحاب اخدود، اطراف حفره آتش گرد آمده، به تماشاى سوختن مؤمنان نشستند. (إذ هم علیها قعود) ضمیر «علیها»، به آتش برمى گردد و مراد مشرف بودن بر آتش است. ✅ ۲ - اصحاب اخدود، از سوختن مؤمنان هیچ اضطرابى در خود احساس نکرده، خاطرى آرام داشتند. (إذ هم علیها قعود) نشستن هنگام تماشاى سوختن مؤمنان، نشانگر آن است که براى تماشاگران، این حادثه اهمیت چندانى نداشت و آنان را برآشفته نمى ساخت. ✅ ۳ - اصحاب اخدود، به دلیل حضور بى رحمانه خود در مراسم سوزاندن مؤمنان و نشستن و نظاره کردن آن، گرفتار نفرین خداوند و سزاوار قتل و نابودى شدند. (قتل أصحب الأُخدود ... إذ هم علیها قعود) کلمه «إذ»، ظرف براى «قتل» و بیانگر نقش آن لحظه در استحقاق نفرین است. ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام هادی علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت16:نکته های تفسیری آیه7 سوره بروج ✅ وَ هُمْ‌ عَلَى‌ مَا يَفْعَلُونَ‌ بِالْمُؤْمِنِينَ‌ شُهُودٌ 🔹 «یَفْعَلُونَ»: استعمال فعل مضارع، دلیل بر این است که کوره گودال آدم‌سوزی مدّتی استمرار داشته و یک حادثه زودگذر نبوده است. 🔹 «شُهُودٌ»: جمع شاهِد، گواهان. مشاهده‌کنندگان. حاضران. ✅ ۱ - اصحاب اخدود، هنگام سوزانده شدن مؤمنان، حاضر و ناظر بوده و آن را مشاهده مى کردند. (و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود) 🔹 «شهادة»، در اصل به معناى خبر دادن از چیزى است که شخص آن را مشاهده کرده و نزد آن حاضر بوده است (نهایه ابن اثیر); و چون جمله «و هم على...» حالیه و مربوط به زمان حضور کنار خندق آتش است; مراد تحمل شهادت و دریافت خبر است، نه اداى آن. ✅ ۲ - اصرار و مداومت اصحاب اخدود، بر مقابله با مؤمنان و آزار دادن و سوزاندن آنان (یفعلون) فعل مضارع، هرگاه درباره کارهاى گذشته به کار رود، استمرار را مى رساند. ✅ ۳ - در دیدگاه اصحاب اخدود، ایمان مردم، جرمى سنگین و موجب کیفر سوزاندن بود. (ما یفعلون بالمؤمنین) ✅ ۴ - اصحاب اخدود، مردمى سنگدل و بى عاطفه بودند. (و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود) حضور اصحاب اخدود در مراسم آدم سوزى براى شهود و نظاره آن صحنه، گویاى قساوت قلب و بى رحمى آنان است. ✅ ۵ - کارى که با رضایت یا دستور کسى انجام شود، کار شخص او به شمار مى آید. (و هم على ما یفعلون ... شهود) اصحاب اخدود، با آن که نشسته و نظاره مى کردند (هم ... قعود ... شهود); ولى تعبیر «یفعلون» کار را به خود آنان نسبت داده است. این استناد بیانگر برداشت یاد شده است. ✅ ۶ - نظاره گران شکنجه مؤمنان، در صورت رضایت به آن خود نیز شکنجه گر آنان قلمداد مى شوند. (و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود) استناد «یفعلون» به شاهدان صحنه، گویاى آن است که ناظران - هر چند دستور دهنده نباشند - شریک جرم شمرده مى شوند. ✅ ۷ - اصحاب اخدود، هنگام سوزاندن مؤمنان، آزارها و شکنجه هاى دیگرى نیز بر آنان وارد مى ساختند. (على ما یفعلون بالمؤمنین) تعبیر «ما یفعلون» - که مفهومى وسیع تر از سوزاندن مؤمنان دارد - نشانگر برداشت یاد شده است. ✅ ۸ - نظاره گر بودن اصحاب اخدود بر جنایت هاى خویش درباره مؤمنان، جایى براى انکار آن در قیامت باقى نمى گذارد. (و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود) منظور از تحمل شهادت - که آیه شریفه بر آن دلالت دارد - ممکن است این باشد که آزار دهندگان، از انکار آن در قیامت ناتوان خواهند بود; زیرا خود گواه کردار خویش بوده اند. ✅ ۹ - اصحاب اخدود در قیامت، بر کردار خویش شهادت خواهند داد. (و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود) آیات «و الیوم الموعود» و «و شاهد و مشهود» در آغاز سوره، مى تواند قرینه بر نکته یاد شده باشد. ✅ ۱۰ - اصحاب اخدود، در ماجراى سوزندان مؤمنان، مراقب و گواه کار یکدیگر بودند.* (و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود) شاهد بودن اصحاب «اخدود» ممکن است به این منظور باشد که هر یک، بر انجام صحیح مأموریت دیگرى نظارت داشته و نزد حاکمان به آن گواهى دهد. ✅ ۱۱ - حضور بى رحمانه اصحاب اخدود براى سوزاندن و تماشاى سوختن مؤمنان، موجب گرفتارى آنان به نفرین خداوند بود. (قتل أصحب الأُخدود ... إذ ... و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود) ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام هادی علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
«سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(صلّی اللّه عليه و آله) وَ سُئِلَ بِأَيِ‏ لُغَةٍ خَاطَبَكَ‏ رَبُّكَ لَيْلَةَ الْمِعْرَاجِ‏؟ قَالَ: خَاطَبَنِي بِلُغَةِ عَلِيِّ(عليه السّلام)، فَأَلْهَمَنِي أَنْ قُلْتُ: يَا رَبِّ خَاطَبْتَنِي أَنْتَ أَمْ عَلِيٌّ فَقَالَ يَا محمّد [أحمد]، أَنَا شَيْ‏ءٌ لَا كَالْأَشْيَاءِ، لَا أُقَاسُ بِالنَّاسِ وَ لَا أُوصَفُ بِالشُّبُهَاتِ خَلَقْتُكَ مِنْ نُورِي وَ خَلَقْتُ عَلِيّاً مِنْ نُورِكَ فَاطَّلَعْتُ عَلَی سَرَائِرِ قَلْبِكَ فَلَمْ أَجِدْ فِي قَلْبِكَ أَحَبَّ إِلَيْكَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(عليه السّلام)، فَخَاطَبْتُكَ بِلِسَانِهِ كَيْمَا يَطْمَئِنَّ قَلْبُك». رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين، ج‏1، ص32 و 33؛ تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۷۲ ـ ۲۶۷ 📌فواید الی باید از اموالی که از راه به دست آورده کند و از مال و مال مردم بخصوص اگر مردم او را امین اموال خود قرار داده ‏اند بیجا نکند. الی باید بداند که به او وعده و ناتوانی می‏ دهد و او را همیشه به کوتاهی در پیشرفت‏های مادی و معنوی سرزنش می‏ کند و به خاطر آن که او را تضعیف نموده، به و منکرات می‏ کشاند ولی خدا به شما وعده کمک داده و لغزش‏های شما را می‏ بخشد، به شما تفضل نموده و اگر اهل نفس شوید را که همان شناخت حقایق اشیاء است به شما الهام کرده و مرحمت می‏ فرماید که در این صورت به شما خیر کثیری عنایت فرموده است. که می‏کنید ادا نمایید، را علنی یا در خفا به بدهید. این اعمال برای شما و کمالاتتان بهتر است زیرا گناهان شما را پاک می‏ کند. نفستان را می ‏کند و به دیگران بیشتر از آنچه وظیفه ‏تان هست کاری نداشته باشید. زیرا تعالی خودش عهده ‏دار کامل آنها است و شما را منظور و به آنچه وعده فرموده می‏ کند و کوچکترین ظلمی به کسی نمی‏ نماید... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom