eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 31 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 101. آباداني آخرت: «الجهل يُفسد المعاد»[ شرح غررالحكم، ج1، ص157.]؛ جهالت آخرت را فاسد مي‌كند. «العاقل مهمومٌ مغمومٌ»[ همان، ص237.]؛ عاقل هميشه اندوهناك و غمگين (براي آخرت خويش) است. «العاقل من هجر شهوته و باع دنياه بآخرته»[ همان، ص237.]؛ عاقل كسي است كه از هوا و هوس خويش دوري گزيده، دنياي خود را به آخرت بفروشد. 102. آرامش: «السّكينة عنوان العقل»[ همان، ج2، ص34.]؛ عنوان و سرفصل عقل آرامش است. 103. حسن خلق: «الخلق المحمود من ثمار العقل»، «الخلق المذموم من ثمار الجهل»[ همان، ج1، ص199.]؛ خوي پسنديده از آثار عقل و خوي ناپسند، از آثار جهل است. 104. هماهنگي گفتار و عمل: «العاقل مَن صدق أقوالَه أفعالُه»[ همان، ص339.]؛ عاقل كسي است كه كردار او گفتارش را تصديق كند. 105. وفا: «الوفاء حلية العقل و عنوان النُّبل»[ همان، ج2، ص10.]؛ وفا، زينت عقل و سرفصل نجابت است. 106. گزيده‌گويي: «العاقل لا يتكلّم إلاّ بحاجته أو حجّته»[ همان، ص35.]؛ عاقل، سخن نمي‌گويد، مگر به مقدار حاجت يا به مقداري كه حجّت و دليلي بر گفتار خود اقامه كند. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 59 🌿🌿🌿
💠دعای هر روز ماه صفر ✅در مفاتیح الجنان آمده است که اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه در هر روز ده مرتبه این دعا را بخواند 🔹يا شَدِيدَ الْقُوىٰ وَ يَا شَدِيدَ الْمِحالِ، يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِى شَرَّ خَلْقِكَ، يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ، يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذٰلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنِينَ، وَصَلَّى اللّٰهُ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa 🏴 ابدیّت ▪️ قرآن آن است كه جامعه را جامعه ای بهشتی كند، سرقت در آن نباشد, اختلاس نباشد, خلاف نباشد، نجومی و از این حرف ‌ها نباشد. قرآن به ما می ‌گوید ما یك دشمن داریم به نام مرگ، چون ما اگر از مار و عقرب و چیز دیگری می ‌ترسیم، برای اینكه ما را به مرگ می‌ رسانند؛ آنها عامل بالعرض هستند. ما از مرگ می ‌ترسیم و همه هم از او می ‌ترسند؛ اما زیر این آسمان این حرف فقط حرف انبیاست، غیر از انبیا كسی این حرف را نزد، دین به ما می ‌گوید بدترین دشمنِ انسان مرگ است؛ ولی ما در این مصاف ما مرگ را می ‌میرانیم نه او ما را بمیراند، این حرف انبیاست. ما بر مرگ مسلّطیم, ما مرگ را زیر پا له می ‌كنیم. ▪️ حرف ‌های پوسیده, حرف ‌هایی كه می ‌پوسد, حرف ‌هایی كه تاریخ مصرف دارد، اینها برای ما نیست. وقتی انبیا گفتند هر كسی مرگ را می‌ میراند، معلوم می ‌شود باید كارِ ابدی بكند. در بیانات نورانی سیدالشهدا (سَلامُ الله عَلَیه) است كه محرم و صفر متعلّق به این ذات مقدس است، وجود مبارك سیدالشهدا روز عاشورا در حال مبارزه است ولی او دارد مرگ را معنا می ‌كند، آن‌جا كه «وَ أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»[1] فرمود: یاران من! «صَبرَاً بَنِی الكِرَام» شما فرزندان كرامتید، «صَبرَاً بَنِی الكِرَام فَمَا المَوتُ إِلاّ قَنطَرَة»،[2] مرگ یك پلی است، زیر پای شما, شما دارید روی پل رد می ‌شوید، شما مرگ را می ‌میرانید و زیر پایتان می ‌گذارید، اگر ما مرگ را زیر پا می‌ گذاریم، ما هستیم كه هستیم! یك موجود ابدی باید فكر ابدی داشته باشد، فلان كس آمده، فلان كس رفته, دو گونه حرف بزنیم، این عمرفروشی است، حیف انسان كه خود را به اِقبال و ادبار این و آن بفروشد و حیف است كه ـ خدای ناكرده ـ برابر روز حرف بزند, برابر این باند و آن باند حرف بزند! این قرآن كریم است. ▪️ وجود مبارك امام رضا (علیه السلام) فرمود مردم بفهمند ما چه می‌ خواهیم بگوییم، قبول می ‌كنند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»،[3] ما حرفی می ‌زنیم دل ‌مایه كه از دل برآید، این حرف بیگانه نیست. الآن شما می ‌بینید این بچه‌ها را كه می ‌برند مهد كودك، اینها مشغول بازی ‌اند؛ هر كسی یكی از این بچه ها را هر چه صدا بزند، چون مشغول بازی است گوش نمی ‌دهد؛ اما مادرِ بچه وقتی آمد، صدا زد، این بچه می ‌فهمد این صدا آشناست فوراً برمی گردد. حرف انبیا برای ما آشناست، ما یك وقت یك جا این حرف‌ ها را شنیدیم، این حرف‌ ها برای ما آشناست. یك ذرّه در تمام قرآن كریم یا نهج ‌البلاغه یا صحیفه سجادیه یك چیزی كه دل نپذیرد، در آن نیست. از ابدیت ما, از عظمت ما, از عقل ما, از عدل ما سخن می‌ گوید. [1]. اللهوف علی قتلی الطفوف(فهری)، ص100. [2]. معانی الاخبار، ص289. [3]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص307. 📚 سخنرانی در جمع اعضای کانون قرآن و عترت و مهدویت کل کشور تاریخ: 1395/08/18 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 243 (پيام علمي به دهمين همايش ) 🔅🔅🔅 💢 سه گانه عدل ▫ عدل كه از اوصاف كمالي خداست، داراي مفهومي روشنْ و تحقيق معرفتي دشوار و پيچيده و تحقّق عيني توانفرساست كه با چراغْ گِرد دولت و دَوْرِ ملت گشتن تا سراغي از آن گرفتنْ رواست، زيرا عدل همان صراط مستقيم است كه معناي واضح و تحليل عميق معرفتي آن از مو باريك تر (أدَقّ مِنَ الشعر) و اتّصاف عملي آن، از رفتن بر لبه تيز شمشيرْ برنده تر است (أحَدُّ من السّيفِ).[ الكافي، ج 8، ص 312.] ▫ راز اين تثليث (وضوح مفهوم، صَعْب بودن معرفت حقيقت، مُسْتَصْعَب بودن تحقّق به آن) آن است كه اين گونه كمالهاي واقعي، به نحوي از وجود برمي گردد و هستي نيز داراي اين مثلّث است؛ يعني مفهوم آن از روشن ترين معاني است و معرفت آن پيچيده و دشوار، زيرا حقيقت هستي، عينِ خارجْ بودن است و چيزي كه خارج بودنْ عينِ ذات يعني هويّت نه ماهيت اوست، هرگز به ذهن نمي آيد و با علم حصولي ادراك نمي شود و فقط با دانش شهودي ادراك پذير است و علم حضوري، ميسور همگان نيست و تحقّق به آن در صورت فقدان، نيازمند به مبدأ فاعلي هستي بخش است و هرگز با دست يازيدن و پاكوبيدن حاصل نمي شود. ▫ اگر ايراد مقال يا ارائه مقالت پيرامون عدالتْ سهل است، فقط به لحاظ مفهوم روشن و آثار مثبتِ فراوانْ در قلمرو معنا و لوازم سودمندِ بي شمارْ در اقليمِ ذهن است. ▫ آنچه از اميربيان، حضرت امام علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) رسيده است كه «فالحقّ أوْسعُ الأشياء في التّواصفِ وأضيَقُها في التّناصُفِ» [نهج البلاغه، خطبه 216.]، درباره عدل نيز صادق است، زيرا عدلْ حقّ است و نيز از حقوق غير قابل اغماض دولت و ملت است، ▫ بنابراين سهولتِ قلم فرسايي، آسان بودن سخنراني و روان بودن شعار عدالت خواهي، هرگز با صعوبت تحقيق معرفتي و توانسوزي تحقّقِ عيني اشتباه نشود، لذا فقر و فساد و فاصله، فضاي برخي از جوامع را آلوده و هواشناسانِ سياسي، اجتماعي و اقتصادي را به اعتراف آفتِ زيستْ محيطي وادار نموده و هريك در صدد تبرئه خود و تلويث[آلوده كردن، آلودن، تيره كردن و...(فرهنگ فارسي معين، ج 5، ص 51 ـ 69).]ديگري است؛ غافل از آنكه نه آن توهم تبرئه سودمند است و نه اين تهمت تلويث. ........ادامه دارد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیات 189 تا 194 سوره آل عمران.استاد مصطفی اسماعیل.mp3
1.21M
🔅🔅🔅 تلاوت مبنا - سوره آل عمران آیات 189 تا 194 مصطفی اسماعیل 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان:7 دقیقه وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿189﴾ إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ ﴿190﴾ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿191﴾ رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ ﴿192﴾ رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿193﴾ رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ ﴿194﴾ 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر17.mp3
5.42M
(17) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:44دقیقه 🌿🌿🌿 📼مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر 2 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
انعام 8.mp3
17.54M
8 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بخوان و بالا برو امام سجاد علیه السّلام فرمودند: علَيكَ بالقُرآنِ ، فإنَّ اللّه َ خَلقَ الجَنّةَ ... وجَعلَ دَرَجاتِها علي قَدْرِ آياتِ القُرآنِ ، فمَن قَرأَ القُرآنَ قالَ لَهُ : إقْرَأْ وارْقَ ، ومَن دَخلَ مِنهُمُ الجَنّةَ لَم يَكُنْ في الجَنّةِ أعلي دَرَجةً مِنهُ ما خلا النَّبِيّونَ والصِّدِّيقونَ ؛ با قرآن باش ؛ زیرا خداوند را آفرید ... و درجات آن را به اندازه آیات قرآن قرار داد . پس هر که قرآن بخواند ، به او گوید : بخوان و بالا رو . و هر کس از این افراد وارد شود در آن جا بلند مرتبه تر از او نخواهد بود مگر پیامبران و . 📚بحار الأنوار : 8 / 133 / 39 📎با همراهی این صفحه قرآنی؛ محققان و مروجان فرهنگ وحیانی را حمایت و تشویق کنید. در پناه قرآن باشید 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
در روايات هم آمده که گل براي بو كردن است، شما يك بار دست به آن بزنيد، كمي پژمرده مي‌شود، دو بار دست به آن بزنيد، پژمرده مي‌شود، چند بار دست به آن بزنيد، ديگر پژمرده است؛ فرمود يك كار خيري كردي، چرا به اين و آن مي‌گويي؟ فرمود هر بار كه گفتي، من آن كار خير را كردم، مثل آن است كه يك بار به اين برگ لطيف گُل دست بزني، پس قدري پژمرده شد، ده بار که ‌گفتي، ديگر تمام مي‌شود ميميرد. فرمود كار خير را كردي، كردي؛ لذا بايد بگوييم اين بيان نوراني امام سجاد(سلام الله عليه) است بايد شاكر باشيم كه خدا توفيق داد اين كار به دست ما انجام شد، ما که هميشه بدهكار هستيم. 🌴🌴🌴 📎با همراهی این صفحه قرآنی؛ محققان و مروجان فرهنگ وحیانی را حمایت و تشویق کنید. در پناه قرآن باشید 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی : ظاهر مردم ، باطن مسئولین است. مسئولین باطنشان را درست کنند ، ظاهر مردم اصلاح می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۴۴ 📌حجاب علم بعضی از مردم با مختصر سوادی از و يا و يا جمع آوری سخنان ديگران آنچنان به خود می شوند و خود را با سواد و می دانند که حاضر نيستند در و راه حقيقی حرکت کنند و حتّی را به می کشانند. اين افراد در حجاب که ضخيمی است قرار گرفته اند و با اين حال محال است که به روحی برسند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (41) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى ششم ▫ حروف مقطعه سوگندهايى است كه خداوند ياد كرده است بر اين كه قرآن كلام و كتاب اوست و سر سوگند به اين حروف آن است كه حروف الفبا داراى شرافت و حرمت است ؛ زيرا كتب آسمانى و اسماى الهى از همين حروف تشكيل شده است. (115) ⏪ پاسخ: اين احتمال نيز گرچه استحاله عقلى ندارد، ليكن از يك سو، هيچ گونه دليل معتبرى آن را تاييد نمى كند و از سوى ديگر، احتمال مزبور تفسير حروف حروف مقطعه محسوب نمى شود. اگر بپذيريم كه يس به معناى سوگند به يس است همچنان اين پرسش باقى است كه مراد از اين مقسم به چيست ؟ و آنچه به عنوان سر، ياد شد، اختصاصى به حروف چهارده گانه ندارد. ▫ آنچه در قرآن كريم بدان سوگند ياد شده، اعم از جمادات مانند: خورشيد و ماه يا غير آنها مانند: اسماى حسناى خداوند، معنايش روشن است، ولى معناى حروف مقطعه روشن نيست. پس در اين راى دو ابهام وجود دارد: يكى در اصل سوگند بودن حروف مقطعه و ديگرى در معناى مقسم به. ▫ مخاطبان سوگند بايد بدانند لفظى كه بدان سوگند ياد شده چه معنايى دارد. قسم براى كسى است كه در صحت دعوى مدعى شك داشته باشد و گوينده بخواهد با سوگند، شك او را بزدايد. ▫ رسول اكرم و ساير معصومان (عليهم السلام) كه به راز و رمز اين حروف آگاهند، چون در صحت دعوى الهى شك ندارند نيازى به سوگند ندارند و ديگران كه بر اثر شك نيازمند اين سوگندها هستند به معناى آنها راه ندارند. ====================== 115- مجمع البيان ، ج 1، ص 112؛ البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 173 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (42) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى هفتم ▫ اين حروف بر اساس حساب ابجد (116) اشاراتى است به مدت بقاى اقوام و امتها و اجل آنها و نعمتها و بلاها؛ (117) چنانكه در روايات آمده است كه المص ناظر به انقراض دولت اموى است. اين راى از برخى روايات گرفته شده است. ⏪ پاسخ: رواياتى كه مويد اين قول است، اعتبارش معلوم نيست. (118) گرچه اعتبار علم حروف و خواص هر حرف مانند علم اعداد و آثار ويژه هر عدد، نزد مدعيانش پذيرفته است و دليلى بر بطلان آنها نيست. آنچه در اين جا مطرح است اين است كه آيا مدلول حروف مقطعه اشاره به تحديد برخى اقوام و تهديد به زوال و انقراض بعضى امت هاست ؟ كه ظاهرا مدعايى بى دليل است. ======================== 116- در حساب ابجد حروف الفباى عربى به اساس ترتيب خاص است كه در كلمات زير تنظيم شده است : ابجد، هوز، حطى كلمن ، سعفص ، قرشت ، ثخذ، ضظع و هر يك از اين حروف داراى ارزش ‍ عددى و رياضى خاصى بدين ترتيب : اء 1، ب = 2، ج = 3،د = 4، ه = 5، و = 6، ز = 7، ح = 8، ط =9، ى = 10، ك = 20،ل = 30، م = 40،ن = 50، س = 60، ع = 70، ف = 80، ص = 90، ق = 100، ر =200، ش = 300، ت = 400، ث = 500، خ = 600، ذ = 700، ض = 800، ظ = 900، غ= 1000. 117- مجمع البين ، ج 1، ص 113،؛ تفسير كبير، ج 2، ص 7 118- مفسرانى مانند طبرى (در جامع البيان ، ج 1، ص 68) و ابن كثير (در تفسير القرآن العظيم ، ج 1، ص 40) به بررسى برخى از اين احاديث پرداخته و آن را ضعيف و فاقد اعتبار لازم دانسته اند. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انعام 9.mp3
12.28M
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انشقاق جلسه 3.docx
31.1K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 28:تفسیر متنی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
Al-Inshiqaq03.mp3
5.63M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 29:تفسیر صوتی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقرسلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره انشقاق.docx
19.3K
📌 نگاشت 30: پویش موضوعی سوره انشقاق ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره انشقاق حاوی بیش از 300 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. 🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام محمد باقر علیه السلام هدیه کنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
ادامه مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی‌از منکر18.mp3
6.2M
(18) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:51دقیقه 🌿🌿🌿 📼مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر 3 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
جامعه معطّر.mp3
1.9M
🏴 جامعه معطّر ▪️ اگر کسی اهل رشوه بود، اهل تخلّف بود، وقتی می ‌بیند در هر کوی و برزنی، در هر جامعه‌ ای، در هر حسینیه و مسجدی او را با چشم نفرت می ‌بینند، او خودش را اصلاح می ‌کند. امر به معروف این نیست که حالا حتماً انسان با زبان بگوید، اگر کسی مقدورش نبود این مقدار که از ما بر می ‌آید. بنابراین بر همه واجب است که راهی راه سالار شهیدان باشیم و از ذات أقدس الهی هم مسئلت می ‌کنیم که خون ‌بهای حسین ‌بن ‌علی را ما بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه‏» 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
🏴 جامعه معطّر ▪️ اگر کسی گرفتار خلافی ‌شود، در کوی و برزن همه با یک چهره نفرت ‌آوری او را نگاه کنند ـ همین ـ لازم نیست به او فرمان بدهند, همین که عبوسانه او را ببینند او کنار می ‌کشد. این حدّ اقلّی است که بر همه ما واجب است. اگر ما هم سر خود را خم کردیم و رد شدیم ما هم معصیت کردیم، او هم معصیت کرده است. غرض آن است که امر به معروف اگر وظیفه عمومی است و انسان عبوسانه و متنفّرانه کسی را نگاه بکند، این زن یا این مردِ تبهکار از آغاز تا انجام خیابان که می‌ گذرد شرمنده می‌ شود, می ‌بیند در این جامعه نمی ‌تواند گناه کند. بنابراین این حداقل است و اگر جامعه ما این حداقل را انجام بدهد مشکل حل است، این بر همه ما واجب است. آن وقت چنین جامعه ای معطّر می‌ شود. ▪️ ما الآن در ایام سوگ سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی (صلوات الله و سلامه علیهما) هستیم. وجود مبارک سید الشهدا روی زمین آرمیده است؛ به برکت سید الشهدا طهارتی نصیب کلّ زمین شد، اما نتیجه آن جریان کربلا این بود که ما در بهترین عزیزان ما به ابی ‌عبدالله لبیک گفتند و به خون آرمیدند. این زیارت «وارث» برای ما مدرسه است، اینکه به ما گفتند مرتّب بخوانید همین است. در بخشی از این زیارت ‌های عرض می ‌‌کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛[1] شما ایران را طیب و طاهر کردید، شما این سرزمین را پاک کردید، باور ما این است! دین ما این است! عقیده ما این است! آن وقت چگونه حاضر هستیم این سطل‌ های زباله در سرزمین پاک باشد؟! پارک جای طیب و طاهر, کنار چشمه‌ های کوثری، جا برای این آلودگی نیست! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». آن گاه این صغرای مسئله که حل شد در خدمت کبرای مسئله که قرآن کریم است می رویم که مشخص می ‌کند ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ﴾،[2] سرزمین طیب که میوه او به اذن خدا می‌ روید همان میوه طهارت است، میوه علم است، میوه قداست است، میوه استقلال است، میوه آزادی است، میوه است، همین تحقّق شعارهاست. اگر خداست حرفش این است که میوه را کشورهای طیب می ‌دهد، اگر سنّت است حرفشان این است که سرزمین شهدا طیب است; ما هم صغرا را داریم هم کبرا را داریم, هم مقدمه اُولیٰ را داریم, هم مقدمه دوم را داریم، چرا نتیجه نمی‌ گیریم؟! بنابراین اگر همه ما به حدّاقلّ وظیفه‌ خود عمل بکنیم جامعه ما معطّر خواهد شد و ‌چنین نیست که اگر کسی گناه کرد بر اساس حجاب و امثال حجاب یا روی رشوه و ارتشا، ما می ‌دانیم که فلان شخص اهل رشوه است، در مجالس با او برخورد متنفّرانه داشته باشیم این بر ما واجب, واجب یعنی واجب است، در «سلام و علیک»‌ ها این ‌چنین باشیم؛ عبوسانه, متنفّرانه, غضبان او را نگاه کنیم. ▪️ اگر کسی اهل رشوه بود، اهل تخلّف بود، وقتی می ‌بیند در هر کوی و برزنی، در هر جامعه‌ ای، در هر حسینیه و مسجدی او را با چشم نفرت می ‌بینند، او خودش را اصلاح می ‌کند. امر به معروف این نیست که حالا حتماً انسان با زبان بگوید، اگر کسی مقدورش نبود این مقدار که از ما بر می ‌آید. بنابراین بر همه واجب است که راهی راه سالار شهیدان باشیم و از ذات أقدس الهی هم مسئلت می ‌کنیم که خون ‌بهای حسین ‌بن ‌علی را ما بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه‏».[3] [1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص723. [2]. سوره اعراف، آیه58. [3]. كامل الزیارات، ص175. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/09/24 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای از اخلاص یک رزمنده من یک روزی به اتفاق بعضی از علماء (خدا رحمتشان کند)، رفتیم ؛ تابستان هم بود. وارد شدیم، همین که وارد شدیم آنجا، دما پنجاه درجه بود، و برای ما خیلی سخت بود. گفتند باید به بروید، بعد از ظهر بیرون بیائید؛ ما رفتیم سنگر. آنوقت زمان نبود، بر خلاف آنوقتی که به رفتیم که آنجا خطرناک بود. هفت تپه هم فراوان خاص خودش را دارد. در امیدیه، به سنگر رفتیم، گفتند باید پنج بعد از ظهر بیرون بیائید، ما پنج بعد از ظهر بیرون آمدیم، زمان هم زمان حمله نبود. من دیدم یک جوانی ما را همراهی می کند که من کجا وضو بگیرم‌. این مرتب این طرف و آن طرف را نگاه می کند. گفتم: اینجا امن است و حمله نیست، کجا را نگاه می کنید؟ گفت: نه حاج آقا! می خواهم ببینم باد گرم از کجا می آید که صورتم را جلو ببرم، به شما نخورد!! اینها رفتند ....!!! ✅ دیدار با هنرمندان بسیجی و مسئولین فرهنگی هنری استان قم _ ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom