برداشت از آيه ۴۸ #سوره_انعام
📌رسيدن به مقام اولياء #خدا
#مبلّغين الهی و تمام #انبياء عليهم السلام برای آنکه مردم را به #ثواب ها بشارت دهند و از #عذاب ها بترسانند مبعوث شده و فعاليت می کنند که اگر کسی راه #ايمان، اعتقادات، #تزکيه نفس، اصلاح #روح و اعمال خود را در پيش بگيرد حتماً به مقام #اولياء خدا که نه #خوفی آنها را می گيرد و نه #محزون می شوند، خواهد رسيد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢با تو تنها نیستم
امام سجاد علیه السّلام فرمودند:
لو مات من بين المشرق و المغرب لما استوحشتُ بعد ان يكون القرآن معي.
اگر همة مردمی که ما بین مشرق و مغرب هستند بمیرند من از تنهایی هراس نکنم بعد از آن که قرآن با من باشد.
📚الکافی، ج 2، ص 602
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 10.mp3
7.32M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 10
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
وقاحت وحیا 40.mp3
5.29M
#سیر_و_سلوک (40)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:53 دقیقه
🌿🌿🌿
📼وقاحت و حیا 1
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
💢 ممنوعیت #نماز در حال #مستی
«یاأیّها الّذین ءامنوا لا تقربوا الصلوة و أنتم سکاری حتی تعلموا ما تقولون و لا جنبا الاّ عابری سبیل حتی تغتسلوا... » [ نساء / ۴۲.] .
ازآیه شریفه فوق چند حکم اسلامی استفاده میشود.
⏪ الف) از نظر #قرآن کریم افراد مست نمی توانند مشغول #نماز شوند و نماز آنها در این حال باطل است. فلسفه ی آن هم روشن است. زیرا نماز سخن گفتن با خداوند است و انسان باید بفهمد چه میگوید؛ در برخی از روایات آیه ی شریفه به مستی خواب تفسیر شده است؛ یعنی در حالی که کاملاً بیدار نشده اید نماز نخوانید، ولی این تفسیر از جمله ی «حتی تعلموا ما تقولون»استفاده میشود گرچه در معنای «سکاری» داخل نشود.
⏪ ب) باطل بودن نماز در حال جنابت که با جمله «و لا جنبا»به آن اشاره شده است سپس استثنایی برای این حکم بیان فرموده و میگوید: «الاّ عابری سبیل» مگر اینکه مسافر باشید و در مسافرت گرفتار بی آبی شوید که در این حال نماز خواندن به شرط تیمّم جایز است «فلم تجدوا ماء فتیمّموا صعیدا طیبا» ولی بعضی از روایات گوید: مقصود از صلوة در آیه محل نماز گزاردن و مسجد است یعنی در حال جنابت وارد #مسجد نشوید مگر اینکه بخواهید عبور کنید.
⏪ ج) جواز نماز خواندن یا عبور از #مسجد بعد از غسل کردن که با جمله «حتی تغتسلوا» بیان شده است.
⏪ د) تیمّم برای #معذورین (افرادمریض یامسافردرصورت پیدانکردن آب). [. نمونه ۳/۳۹۵.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 257
پيام به #دانشجويان زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢دانش سودمند!
چون انسان، سالك به سوي مقصد ابدي است، علمي به حال او سودمند است كه مناسب با گوهر سالك و موافق با مسلك و راه و هماهنگ با مقصود وي باشد و اگر دانشي با هيچ كدام از اضلاع سه گانه يا با بعضي از آنها همآوا نبود، چنين علمي نافع نخواهد بود و هرگز جزء برنامه هاي آموزشي
يا پژوهشي جامعه با تقوا قرار نمي گيرد: «وَقَفوا أسماعهم علي العلم النافع لهم».[1]
كسي كه دوران تحصيل خويش را وقف فراگيري دانشِ سودمند نمود، هنگام تدريس نيز عمر خود را وقف تعليم علم نافع مي نمايد. آنگاه صدر و ساقه زندگي چنين دانشوري را سودرساني تشكيل مي دهد و نموداري از آنچه قرآن حكيم درباره حضرت مسيح(عليهالسلام) فرمود، راجع به او صادق است: (و جعلني مباركاً اَين ما كنت).[2]
سرّ آنكه گوشه اي از سيره پربركت عيساي مسيح(عليهالسلام) در حيات طيّبه عالِم متعهّد ظهور دارد اين است كه عالمانِ مُتديّن وارثان پيامبران اند: «إنّ العلماء ورثة الأنبياء».[3]
آنچه يك دانشمند از علم نافع فراگرفت، مسبوق به افاضات پيامبران الهي است، زيرا خداوند قبل از آفرينش افراد عادي پيامبر را خلق كرد تا هر كسي به دنيا مي آيد، در كناره سفره گسترده وحي، اصول كلي جهان بيني، انسان شناسي و آگاهي از پيوند بين انسان و جهان را به خوبي فراگيرد. آنگاه همين فراگرفته از انبيا(عليهمالسلام) را به كار بندد و با عمل آنها ميراث گرانبهاي ديگري را از آنان به ارث ببرد، پس عالم معتهّد از دو منظر وارث پيامبران است.
بخش مهمّ ارث دانشوران اسلامي از رهبران الهي به اين است كه ارث
پيامبران خدا، همانند ارث فردوس، متوقف بر موت وارث است؛ نه مورّث، زيرا در توريث مال، مرگ مورّث لازم است و در توريث كمال مرگ ارادي وارث معتبر است؛ يعني عالم ديني وقتي به مرحله موت ارادي نائل آمد، آنگاه با پيامبران خداوند رابطه حَسَبي برقرار مي نمايد و از آنان ارث مي برد، چنان كه تا با مرگ طبيعي رخت برنبندد، وارث فردوس نخواهد شد.
===========
[1]ـ نهج البلاغه، خطبه 193.
[2]ـ سوره مريم، آيه 31.
[3]ـ الكافي، ج1، ص32.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
یا طبیب
📌شگفتی #پزشکی خدا 2
سوره صافات آیه ۱۴۵-۱۴۶ :
فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِیمٌ (١۴۵) وَأَنْبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَهً مِنْ یَقْطِینٍ (١۴۶)
و درحالیکه بیمار بود، او را در یک سرزمین خشک و خالی از گیاه افکندیم و بوته کدوئی بر او رویاندیم …
🔅🔅🔅
◽️پوست و موی بدن یونس (ع) در مجاورت اسید معده ی نهنگ، به شدت آسیب میبیند؛ چرا در این آیات بوته ی #کدو برای بهبودی وی معرفی میگردد؟
◽️امروزه متخصصان پوست تاکید می کنند، کدو در زمینه مراقبت از 3پوست قدرتمند و بی نظیر است. این گیاه حاوی اکسیدهای قدرتمند آنتی هیدروکسی است که سلولهای مرده #پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلولهای پوستی جدید، و نرم تر و جوانتر شدن این بافت کمک می کند. از طرفی تخم #کدو اسید آمینههای منحصر به فردی دارد که برای درمان ریزش #مو بسیار مفید است.
⏹و چه کسی جز خداوند، این چنین می تواند یونس(ع) را #درمان کند !!!
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
🔅🔅🔅
💢 بهترین و بدترین بندگان از دید خداوند
📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
صَمت قلم.mp3
2.08M
🔸سکوت قلم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🔸سکوت قلم #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🔅تفسیر و قرآن پژوهش
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢سکوت قلم
🔸 كریمه ای كه نشان سوگند خدا به قلم است، این در اذهان همه آقایان هست كه ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾،[1] عمده دو نكته است: یكی اینكه سوگندهای خدای سبحان به تعبیر سیدنا الاستاد [علامه طباطبایی] (رضوان الله علیه) به بینه است و نه در قبال بینه.[2] در محاكم برای فصل خصومت متخاصمان از یك سو بینه است و از سوی دیگر یمین، ولی سوگند خدا به یمین است نه در قبال یمین. وقتی به قلم سوگند یاد می شود كه مسطورش حق باشد، وگرنه به ابزار سوگند خوردن نه تنها به بینه نیست، در قبال بینه هم نیست؛ یك چیز زائد و بیگانه است. برخی از مسطورها جزء اساطیر اولین است و افسانه است؛ ولو كذب نیست، اما لهو است، بی معناست و آموزنده نیست، این هم جای سوگند نیست.
🔸 در این كتاب شریف تحف العقول از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) نقل شده كه برخی به حضور حضرت عرض كردند چطور پیشینیان موفق بودند، علمای گذشته از توفیق بیشتری برخوردار بودند و مانند آن؛ [حضرت] فرمود: «كَانُوا یتَعَلَّمُونَ الصَّمْتَ وَ أَنْتُمْ تَتَعَلَّمُونَ الْكَلَامَ كَانَ أَحَدُهُمَا إِذَا أَرَادَ التَّعَبُّدَ یتَعَلَّمُ الصَّمْتَ قَبْلَ ذَلِكَ بِعَشْرِ سِنِین»؛[3] آنها ده سال دوره می دیدند تا ساكت باشند كه چگونه ساكت شدن را یاد بگیرند! چه زمانی حرف بزنند، كجا حرف بزنند و چطور حرف بزنند. آدم تا دو كلمه یاد گرفت بخواهد بنگارد؟ این وسط پخته نشد! فرمود اگر دیدی که پیشینیان به جایی رسیدند دوره دیدند. اینها ده سال دهانشان را بستند و جلوی قلمشان را گرفتند «كَانُوا یتَعَلَّمُونَ الصَّمْتَ ... بِعَشْرِ سِنِین» بعد شروع می كردند به نوشتن، نه اینكه از راه برسد و ببیند و بنگارد! آن [مسطور] که جای سوگند خدا نیست! فرمود شما شاگرد این چنینی ارائه كن، ما هم حرفی آن چنان تحویل می دهیم؛ این [شخص] هنوز بیرون نرفته حرف ها را منتشر می كند! كسی امیر بیان است كه امیر #صَمت هم باشد. اینكه [امام علی (سلام الله علیه)]فرمود: «إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ» یعنی چه؟ یعنی ما فصیحیم؟
▫️ شاید چندین بار گاهی در نماز جمعه و گاهی در این همایش ها این حدیث نورانی نهج البلاغه به عرضتان رسید كه فرمود ما خاندان عصمت و طهارت «وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ وَ فِینَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَینَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ»؛[4] ما فرمانده كل حرفیم، یعنی حرف اسیر ماست، می فهمیم چه زمانی حرف بزنیم، چه زمانی حرف نزنیم، بیست و پنج سال بنا شد ساكت باشیم، ساكتیم! در محضر پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به تعبیر سیدنا الاستاد ادب اقتضا می كرد من دهانم را ببندم می بستم! تمام این حرف های نهج البلاغه بعد از رحلت پیامبر است، این چنین نیست كه وجود مبارك حضرت امیر بعداً عالم شده باشد، در همان طلیعه كوه حراء خودش طبق بیان خطبه قاصعه فرمود من می دیدم كه حضرت مجاور حراء بود، دیگری كه نمی دید![5] بعد در همان خطبه قاصعه فرمود یا علی«إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِی وَ لَكِنَّكَ لَوَزِیرٌ»؛ فرمود هر چه من می شنوم تو می شنوی، هر چه من می بینم تو می بینی، ولی تو پیامبر نیستی و وزیری. این سند ولایت را كه وجود گرامی رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) امضا كرده است پس حضرت امیر خیلی چیز بلد بود! منتها در تمام این مدت 23 سالی كه در خدمت آن حضرت بود به عنوان #بالاترین_صحابه آن حضرت دم فرو بست؛ معنای فرمانده حرف بودن این است، نه یعنی ما فصیحیم و بلیغیم! ما می فهمیم که چه زمانی حرف بزنیم و چه زمانی حرف نزنیم.
▫️ اگر ائمه (علیهم السلام) در بعضی از اعصار [مانند] عصر عباسی ها ساكت بودند، چون «أُمَرَاءُ الْكَلَام» بودند می دانستند چه زمانی باید ساكت باشند، چه زمانی باید حرف بزنند، چه زمانی باید حوزه تشكیل بدهند و چه زمانی باید در مقابل بیگانه بایستند. بنابراین طبق بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) فرمود اینها دوره می دیدند كه مواظب باشند جلوی قلمشان را بگیرند، جلوی زبانشان را بگیرند، ده سال دوره بود! حالا بعضی ها زودتر از ده سال و بعضی بیشتر از ده سال، ولی ده سال را باید دوره می دیدند «كَانُوا یتَعَلَّمُونَ الصَّمْتَ ... بِعَشْرِ سِنِین» بعد شروع می كردند به نوشتن؛ اگر شما این چنین شدید، بله می توان حرف های دیگری را هم به شما گفت.
[1]. سوره قلم، آیه1.
[2]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج20، ص 147.
[3]. تحف العقول، ص309.
[4]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه233.
[5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه192؛ «وَ لَقَدْ كَانَ یجَاوِرُ فِی كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ وَ لَا یرَاهُ غَیرِی».
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
#زندگی_پیامبر
امام هادى (علیه السّلام) فرمود:
⏹ما اهل بیت هنگام خوابیدن ده چیز را مراعات مى کنیم :
طهارت داشتن، صورت بر کف دست راست نهادن، سى و سه مرتبه سبحان اللّه، سى و سه مرتبه الحمد للّه، و سى و چهار مرتبه اللّه اکبر گفتن، رو به قبله خوابیدن به گونه اى که صورت هایمان رو به قبله قرار گیرد، خواندن سوره حمد و آیه الکرسى و آیه شهد اللّه…پس هر که چنین کند بهره خود را از آن شب خود گرفته است.
#سنن_النبی
#علامه_طباطبایی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
#کسب_علم
#نظام_الهی
#عدل_محور_عقل_مدار
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب مازندرانی
تاریخ: 1394/03/18
💢 انتظار حقیقی
🔸 [ما] مهمان ولایت وجود مبارك ولی عصر هستیم، در تمام مدت عمر «وَ بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء»،[1] ما در كنار سفره آن حضرت نشسته ایم. همه ما منتظر ظهور حضرت هستیم، یك؛ هر كسی وظیفه ای دارد، دو؛ امّا علمای دین، غیر از آن وظیفه عمومی، وظیفه خاصی دارند.
🔸 وجود مبارك حضرت دو برنامه دارد: یكی مهم است و دومی اهم; آنچه كه مهم است وظیفه همه ماست كه هم آن را بدانیم و عمل كنیم و منتشر كنیم كه «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»؛[2] باید عادل باشیم، از #عدالت حمایت كنیم، عدالت را ترویج و تبلیغ كنیم و مانند آن. معنای عدل هم این است كه نه بیراهه برویم و نه راه كسی را ببندیم، نه خودمان این كار را بكنیم و نه اجازه بدهیم كسی این كار را كند؛ #امر_به_معروف_و_نهی_از_منكر هم در همین قسمت است. اینها كارهای مهمّ وجود مبارك حضرت است كه زمین را پر از عدل و داد میكند. یك كار اهم دارد كه آن مقدور همه نیست، هر منتظری نمیتواند آن كار اهم را انجام بدهد و آن این است كه وجود مبارك حضرت كه ظهور می كند جامعه را #عاقل می كند، جامعه را #عالم می كند. واقعاً ما نمی فهمیم كه چطور وجود مبارك حضرت این چند میلیارد بشر را عاقل می كند، عقل مردم را چطور بالا می برد، علم مردم را چطور بالا می برد؛ ولی این مقدار را ما می فهمیم كه وظیفه همه عالمان دین این است كه انتظار خود را نسبت به وجود مبارك ولی عصر عمل كنند و این است كه هم بر سطح معلومات خود بیفزایند تا نفس میكشد #کسب_علم! این وظیفه اوّلی ماست، چون كسی می تواند جامعه را عاقل و عادل كند كه خود عدل محور و عقل مدار باشد.
🔸 همه ما منتظر #ظهور حضرت هستیم، همه مسلمان ها و همه علاقهمندان قرآن و عترت، همه باید در صدد امر به معروف و نهی از منكر و عدل و قسط كار كنیم، آنها كارهای مهمّ حضرت است؛ امّا كار حضرت این است كه مردم را #عالم و #عاقل می كند. ما حرفی را كه علمی نیست نه بپذیریم و نه بگوییم؛ سخنی كه محقّقانه نیست، نه بپذیریم و نه بگوییم؛ بنابراین برای همه ما این است كه از این علوم به اندازه كافی استفاده كنیم، آن وقت جامعه می شود #جامعه_عاقل و جامعه عاقل را نمی شود فریب داد، #جامعه_عالم را نمی شود فریب داد، جامعه عاقل را نمی شود از نظام اسلامی جدا كرد؛ او نظام را پذیرفت و این نظام، #نظام_قرآن_و_عترت است؛ نظام، #نظام_الهی است؛ جامعه عاقل را نمی شود از این نظام جدا كرد؛ آن وقت او می تواند #منتظر_واقعی وجود مبارك حضرت باشد.
[1]. زاد المعاد ـ مفتاح الجنان، ص423؛ «دعاء العدیلة الكبیر».
[2]. زاد المعاد ـ مفتاح الجنان، ص423.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (68)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
☑ 7- رواياتى كه حروف مقطعه را ناظر به تحدى مى داند:
☑ 8- رواياتى كه حروف مقطعه را مفتاح سوره ها مى داند:
▫ - عن حسن بن على بن محمد... (عليه السلام) انه قال: ... كذبت قريش واليهود بالقرآن و قالوا هذا سحر مبين تقوله، فقال الله: (الم # ذلك الكتاب) اى... هو القرآن الذى افتتح ب (الم) هو ذلك الكتاب الذى اخبرت به موسى.... (210)
▫ عن الصادق (عليه السلام): ... ان تعالى لما بعث موسى بن عمران ثم من بعده الانبياء الى بنى اسرائيل لم يكن فيهم قوم الا اخذوا عليهم العهود والمواثيق ليومنن بمحمد الامى المبعوث بمكه الذى يهاجر الى المدينه ياتى بالكتاب بالحروف المقطعه افتتاح بعض سوره.... (211)
☑ 9- رواياتى كه اين حروف را رمزى ميان خداى سبحان و رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) مى داند:
▫ عن الصادق (عليه السلام): (الم) رمز و اشاره بينه و بين حبيبه محمد (صلى الله عليه وآله) اراد ان لا يطلع عليه سواهما بحروف بعدت عن درك الاعتبار و ظهر السر بينهما لا غير. (212)
☑ 10- رواياتى كه اين حروف را صفوه قرآن مى داند:
▫ عن اميرالمومنين (عليه السلام): ان لكل كتاب صفوه و صفوه القرآن حروف التهجى. (213)
==============
210- نور الثقلين ، ج 1، ص 27
211- تفسير برهان ، ج 1، ص 54
212- بحار ج 89، ص 384
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
اعراف 11.mp3
10.8M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 11
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
انتظار حقیقی.mp3
1.31M
#کسب_علم
#نظام_الهی
#عدل_محور_عقل_مدار
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب مازندرانی
تاریخ: 1394/03/18
💢 انتظار حقیقی
🔅🔅🔅
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (20)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
✳اصول کار #فرهنگی
5 .اصل راهیابی درست
▫ تاریخ اسلام و دوران انقلاب اسلامی گواه آن است که بسیاری از خواص و چهره های شاخص فرهنگی با بی بصیرتی بیراهه ها و کژراهه ها را راه پنداشتند وبرخود و جامعه ستمی بزرگ روا داشتند چه اینکه در مسیر گمراهی حرکت کردند و گروه زیادی از مسلمانان را گمراه نمودند.
▫ بادقت در متون دینی و قرآن شریف رمز تاویل صراط مستقیم به علی بن ابی طالب و اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) به خوبی فهمیده می شود. روزانه هفده بار در نمازواجب بر این راهیابی درست تاکید می شود.
▫ پیام همه این نشانه ها آن است که یکی از اصول زیرساختی ، مهم و تاثیرگذار در مهندسی فرهنگی برنامه ریزی بلند مدت برای معرفی مکتب اهل بیت علیهم السلام به مردم در کنار قرآن است.
اهدنا الصراط المستقیم (6/فاتحه)
⏪ چند پیام:
☑ 1- براى دستيابى به راه مستقيم، بايد به طور مستمر دعا نمود .
☑ 2- بهترين نمونه استعانت از خدا، درخواست راه مستقيم است
.
☑ 3- درخواست هدايت به راه مستقيم، بایدمهمترين خواستهى فعالان فرهنگی باشد
.
☑ 4- تنها راه مسقیم (مکتب اهل بیت علیهم السلام)است که شیطان و سپاهیانش در آن به کمین نشسته اند.
🔅🔅🔅
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
نگاشت4: تفسیر آیات 1تا6 سوره انفطار
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ «1» وَ إِذَا الْكَواكِبُ انْتَثَرَتْ «2» وَ إِذَا الْبِحارُ فُجِّرَتْ «3» وَ إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ «4» عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ «5»
آنگاه كه آسمان شكافته شود. و آنگاه كه ستارگان پراكنده شوند. و آنگاه كه درياها گشوده و به هم راه يابند. و آنگاه كه قبرها زيرورو گردد. (در آن زمان) هر كس مىداند، آنچه از پيش فرستاده و آنچه براى بعد گذاشته است.
🔅🔅🔅
▫ «انفطار» به معناى شكافته شدن است، «فطر» و «افطار» نيز به همين معناست، زيرا روزه با غذا خوردن مىشكافد. «انفطار» و «انشقاق» به يك معناست، لكن در انفطار بعد از شكافتن به چيزى مىرسيم، بر خلاف انشقاق، چنانكه عرب در حفر قنات مىگويد:
«فطرتُ» چون بعد از شكافتن زمين، به آب مىرسد.
▫ «انتثار» به معناى پراكندگى است و به چيزى كه بر سر عروس مىريزند، نثار گويند.
▫ «فجر» به معناى بروز شكاف و باز شدن راه است و «تفجير»، بيانگر عظمت و شدّت شكافته شدن كوههاست.
▫ در كلمه «بُعْثِرَ» هم معناى «بعث» (به پا خواستن) است و هم معناى «ثور» (دگرگون شدن)، لذا راغب در مفردات گفته است كه بعيد نيست فعل «بُعْثِرَ» مركّب از اين دو فعل باشد، يعنى زير و رو شدن خاكها و برپاخاستن مردگان.
▫ پيوند ميان آسمان و زمين و دريا و خشكى به گونهاى است كه هرگاه نظام يكى از آنها به هم بخورد، نظام همه چيز به هم مىخورد.
☑ 1- نظام حاكم بر آسمان و زمين به دست خداست و هرگاه او بخواهد تغيير مىكند. «إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ»
☑2- معاد جسمانى است و مردگان از قبر برمىخيزند. «إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ»
☑3- به هم ريختن نظام هستى، مقدّمه رستاخيز و رستاخيز، براى حساب و كتاب و جزاى اعمال انسانهاست. عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ ...
☑4- در قيامت ظرفيّت انسان توسعه مىيابد و همه كارهاى گذشته را به ياد مىآورد. «عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ»
☑5- انسان، هم بايد به فكر گذشته خود باشد، تا اگر خلافى كرده توبه كند و هم به فكر پس از مرگ خود باشد تا يادگار خوبى از خود بجاى گذارد. «ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ»
☑6- در قيامت، انسان هم به آنچه عمل كرده آگاه مىشود و هم به آثار خوب يا بد اعمال خود. «ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ»
☑7- در قيامت، انسان به كارهايى كه مىتوانسته بكند و به تأخير انداخته و انجام نداده پى مىبرد. عَلِمَتْ ... ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ و شايد مراد از «اخّرت» كارهايى است كه بازدهى آن پس از مرگ به ايشان مىرسد. مانند تأليف كتاب يا بناى فساد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
نگاشت5:تفسیر آیات 6 تا 12 سوره انفطار
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ «6» الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ «7» فِي أَيِّ صُورَةٍ ما شاءَ رَكَّبَكَ «8» كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ «9» وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ «10» كِراماً كاتِبِينَ «11» يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ «12»
اى انسان! چه چيز تو را در برابر پروردگار بزرگوارت مغرور و فريب داده است؟ همان كه تو را آفريد و (اندامت را) استوار ساخت و متعادل كرد. و به هر صورت كه خواست، تو را تركيب كرد. با اين همه، (شما روز) جزا را دروغ مىپنداريد. در حالى كه قطعاً بر شما نگهبانانى (از فرشتگان) گمارده شدهاند. نويسندگانى بزرگوار، كه به آنچه انجام مىدهيد آگاهند.
▫ «غر» از «غرور» به معناى غفلت، فريب و مغرور، «سواك» به معناى استوارى و استقامت و دورى از اعوجاج است و «فَعَدَلَكَ» بيانگر تعادل و توازن ميان اعضا و جوارح انسان است.
▫ به عمل خود تكيه كنيد نه بر كرم خداوند، انبيا از كرم خدا آگاه بودند امّا اهل عمل بودند.
▫ خداوند كريم است: «بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ» فرشتگان مأمور او كريماند: «كِراماً كاتِبِينَ» رسولان او كريماند: «رَسُولٍ كَرِيمٍ» «1» كتاب او كريم است: «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ» «2» و پاداش او كريمانه است. «أَجْرٍ كَرِيمٍ» «3»
▫ خداوند كريم است؛ هم گناهان را مىبخشد، هم عيبها را مىپوشاند و هم پاداش را چند برابر مىدهد.
☑ 1- انسان، موجودى غافل و فريب خورده است و خود را از عواقب كار و قهر خدا در امان مىپندارد. «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ»
☑2- چرا انسان با آن همه نياز و ضعف، مغرور باشد؟ «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ»
☑3- بدترين نوع كبر و غرور، آن است كه در برابر پروردگار كريم و هستى بخش باشد. «غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ الَّذِي خَلَقَكَ»
☑4- غرور و غفلت انسان، سوء استفاده از لطف و كرم و پردهپوشى خداست. «ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»
☑5- لطف و كرم ابتدايى خدا تنها نسبت به مؤمنان نيست، بلكه نسبت به همه انسانهاست. يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ .... بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
نگاشت6:تفسیر آیات 6 تا 12 سوره انفطار
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ «6» الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ «7» فِي أَيِّ صُورَةٍ ما شاءَ رَكَّبَكَ «8» كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ «9» وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ «10» كِراماً كاتِبِينَ «11» يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ «12»
اى انسان! چه چيز تو را در برابر پروردگار بزرگوارت مغرور و فريب داده است؟ همان كه تو را آفريد و (اندامت را) استوار ساخت و متعادل كرد. و به هر صورت كه خواست، تو را تركيب كرد. با اين همه، (شما روز) جزا را دروغ مىپنداريد. در حالى كه قطعاً بر شما نگهبانانى (از فرشتگان) گمارده شدهاند. نويسندگانى بزرگوار، كه به آنچه انجام مىدهيد آگاهند.
☑️ 6- غرور انسان، بيانگر غفلت او از نعمتهاى الهى و عظمت آفريدگار است. «ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»
☑️7- درمان غرور، توجّه به الطاف كريمانه است. الْكَرِيمِ ... خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ
☑️8- آفرينش، نشانه قدرت، «خَلَقَكَ» تسويه، نشانه حكمت، «فَسَوَّاكَ» و اعتدال، دليل علم او به تمام نيازهاست. «فَعَدَلَكَ»
☑️9- آفرينش انسان و هماهنگى و تعادل ميان اعضاى او، جلوهاى از كرم خداوند است. «الْكَرِيمِ الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ»
☑️10- تنوّع شكل و قيافه انسانها، براساس خواستِ حكيمانه خداوند است. «فِي أَيِّ صُورَةٍ ما شاءَ رَكَّبَكَ»
☑️11- براى شكستن غرور، بايد نعمتهاى الهى را پىدرپى گوشزد كرد. «خَلَقَكَ، فَسَوَّاكَ، فَعَدَلَكَ، رَكَّبَكَ»
☑️12- آنكه در دنيا تو را آفريد، در آخرت نيز تو را خلق مىكند، پس تكذيب چرا؟
«كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ»
☑️13- كسى كه به دنيا مغرور شود، آخرت را انكار مىكند. «غَرَّكَ- تُكَذِّبُونَ»
☑️14- گرچه شما قيامت را منكر مىشويد، ولى فرشتگان كار خود را انجام مىدهند. تُكَذِّبُونَ ... إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ
☑️15- فرشتگان متعدّد، مسئول حفظ و حراست از انسانها هستند. «لَحافِظِينَ»
☑️16- فرشتگان، مسئول ثبت و ضبط كارهاى انسانند. «كِراماً كاتِبِينَ»
☑️17- فرشتگانِ مراقب، در ثبت اعمال برخوردى كريمانه دارند. «كِراماً كاتِبِينَ»
☑️18- فرشتگان هم متعدّدند، هم تيزبين و هم ريزبين. «يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ»
☑️19- توجّه به ثبت اعمال توسط فرشتگان معصوم، سبب حيا و تقواى انسان مىشود. «يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ»
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی