#کارگزاران_فرهنگی (29)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
@rahighemakhtoom
🔆🔆🔆
✳ محیط عامل اثرگذار بر فکروفرهنگ
وَ جَاوَزْنَا بِبَنىِ إِسْرَ ءِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْاْ عَلىَ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلىَ أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُواْ يَامُوسىَ اجْعَل لَّنَا إِلَاهًا كَمَا لهَُمْ ءَالِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تجَهَلُونَ(اعراف/138)
و بنى اسرائيل را از دريا گذرانيديم. و بر قومى گذشتند كه به پرستش بتهاى خود دل بسته بودند. گفتند: اى موسى، همان طور كه آنها را خدايانى است براى ما هم خدايى بساز. گفت: شما مردمى بىخرد هستيد.
🔅🔅🔅
1.محيط جبرآور نيست، ولى تأثيرگذار هست. «فَأَتَوْا عَلى قَوْمٍ ...» پس تا در اعتقاد و ايمان قوى نشده ايم، از محيط و فرهنگ فاسد دورى كنيم، زيرا گاهى مشاهده ى يك صحنه (از فيلم، عكس، ماهواره و يا اجتماع) چنان در انسان تأثيرگذار است كه تمام زحمات تربيتى رهبران را متزلزل و خراب مىكند.
2. تقاضاى مردم، هميشه صحيح نيست و اكثريّت و خواست آنان همه جا يك ارزش نيست. «قالُوا» ... «اجْعَلْ لَنا إِلهاً» الگوپذيرى، تقليد و مدلبردارى، از خصلتهاى انسان است. «اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ»
3. جهل، ريشه ى بت پرستى و بت پرستى، عملى به دور از عقل است. «تَجْهَلُونَ» جهل، در فرهنگ قرآن، در برابر عقل قرار دارد نه علم، يعنى به كار غير.
🌷🌷🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (84)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین
💢لطايف و اشارات
☑️3- بهره هاى راهيان كوى معرفت قرآن
🔹قرآن كريم حبل ممدود الهى است كه مراتب فراوانى دارد. انسانها نيز بر اساس مراتب گوناگون طهارت دل از مراتب متنوع قرآن بهره هاى متفاوت دارند: كتاب الله عزوجل على اربعه اشياء: على العباره والاشاره واللطائف و الحقائق ؛ فالعباره للعوام والاشاره للخواص واللطائف للاولياء والحقايق للانبياء. (310)
🔹كسانى كه با مراتب نازله قرآن (مشاراليه هذا القرآن) ارتباط دارند، به علوم حصولى و مدرسه اى دست مى يابند كه در معرض نسيان و زوال قرار دارد، اما انسانهاى كامل كه با مراحل عاليه قرآن (مشاراليه ذلك الكتاب) مرتبطند، حقايق قرآن را از عندالله و لدى الله فرا مى گيرند و از اين رو بهره علمى آنان به علم لدنى موسوم شده است: (وانك لتلقى القرآن من لدن حكيم عليم). (311) هر اندازه انسان بهره مند از قرآن، از مرحله طبيعت تنزيه شود، استفاده او از عمق قرآن بيشتر مى شود.
============
310- بحار، ج 89، ص 20 و 103
311- سوره نمل ، آيه 6
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۸ #سوره_انفال
📌#امتحان
#سالک الی #اللّه باید بداند که اگر دارای #اموال و اولادی شد و خدای تعالی #محبّت آنها را برای حفظ و #تربیت آنها در #دل او انداخت اینها برای او #امتحان اند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
#مثالهای_قرآن 28
#مثل
#منافقان
🔅🔅🔅
💢مثَل #پشه 1
(إِنَّ اللَّهَ لاَیَسْتَحْیِی اءَن یَضْرِبَ مَثَلاً مَّا(23) بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَاءَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَیَعْلَمُونَ اءَنَّهُ ا لْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَاءَمَّا الَّذِینَ کَفَرُواْ فَیَقُولُونَ مَاذَ آ اءَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلاًیُضِلُّبِهِی کَثِیرًا وَیَهْدِی بِهِی کَثِیرًا وَمَا یُضِلُّ بِهِی إِلا ا لْفَسِقِینَ) . (24بقره)
((خداوند از این که (به موجودات ظاهراً کوچکی مانند) پشه و حتی کمتر از آن ، مثال بزند ، شرم نمی کند . (در این میان ) آنان که ایمان آورده اند ، می دانند حقیقتی است از طرف پروردگارشان ، و امّا آنها که راه کفر را پیموده اند ، (این موضوع را بهانه کرده ، ) می گویند : منظور خداوند از این مثل چه بوده است ؟ ! (آری ، ) خدا جمع زیادی را با آن گمراه و گروه بسیاری را هدایت می کند ، ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می سازد ! )) .
⏹جمعی از مفسّران از ((ابن عباس )) درباره شاءن نزول آیه فوق چنین نقل کرده اند :
هنگامی که خداوند در آیات گذشته پیرامون اوصاف منافقین ، دو مثال (آتش و باران ) را بیان کرد ، منافقین گفتند : خداوند برتر و بالاتر از این است که چنین مثالهایی بزند ، و به این طریق در ((وحی )) بودن قرآن اظهار تردید کردند . در این موقع ، آیه بالا نازل شد و به آنها پاسخ داد .
📚در #مثنوی ابیات ریبایی در باره آیه فوق آمده است
زد به لا یَسْتَحْیی آن شاه اجل
بر بعوضه اهل دنیا را مثل
پس به مافوقش که آن بال بقّ است
نیست ممنوع آن مثالی کز حقّ است
کافران گویند زان مقصود چیست
غیر دنیا و اهل آن مقصود نیست
یعنی این دنیا کم از بال بقّ است
نزد حقّ وان کس که او اهل حقّ است
هست مغبون آن که او بربال بقّ
قانع آمد شد حسود اهل حقّ
گمرهان را زان فزاید اشتباه
یافت زان اهل هدایت انتباه
زان یضِلُّ گفت سلطان نصیر
بهر قومی هم به یَهْدی کثیر
زان نشد گمره کس اِلاّ فاسقون
که بود آن قلب دونشان واژگون
فاسق از دنیا نگیرد جز وبال
هم فزایدشان ز قرآن بر ضلال
سرکش از رحمان و با شیطان خوشند
وَز دَمِ شیطانی اندر آتشند
شد صفات نفسشان غالب به قلب
گشتشان نور قبول از قلب سلب
بعدشان بر بعد ، از قرآن فزود
منظلم تر شد دل ظلمت نمود
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (11)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
آن كس كه در نماز انگيزه اي جز اسقاط تكليف، راحت شدن، بار سنگيني را بر زمين نهادن و مانند آن ندارد هرگز نمي تواند حال كسي را دريابد كه خود را در حضور مالك و ملك بي چون و چراي هستي مي بيند، بلكه تصور هم نمي تواند بكند.
📂پيشوايان معصوم (عليهمالسلام) در نماز حالات خوشي داشتند كه به برخي از آن ها اشاره مي كنيم:
▫️نماز پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم: از عايشه نقل شده است: همواره پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم چنين بود كه هنگام گفت وگوي با ما اگر متوجه داخل شدن وقت نماز مي شد، اشتغال به عظمت خدا و ياد او چنان دگرگونش مي كرد كه گويا ما را نمي شناسد و ما او را نمي شناسيم: كان رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم يحدّثنا و نحدّثه فإذا حضرت الصلاة فكأنّه لم يعرفنا و لم نعرفه اشتغالاً بعظمة الله. [بحار الانوار، ج 81، ص 258.]
▫️نيز آمده است: هنگامي كه به نماز مي ايستاد از خوف خدا رنگش دگرگون مي شد و صدايي چون صداي ديگ در حال جوشش از قلب آن حضرت شنيده مي شد: كان النبي صلي الله عليه و آله و سلم إذا قام إلي الصلاة يربدّ وجهه خوفاً من الله تعالي و كان لصدره أو لجوفه أزيزٌ كأزيز المِرجَل [بحار الانوار، ج 81، ص 248.]
▫️و همانند لباسي افتاده در گوشه اي بي حركت مي شد: إنّ النبي صلي الله عليه و آله و سلم كان إذا قام إلي الصلاةكأنّه ثوبٌ ملقي [فلاح السائل، ص 289؛ بحار الانوار، ج 81، ص 248.]،
▫️چنان كه مشتاقانه انتظار داخل شدن وقت آن را مي كشيد و مراقب آن بود و هنگامي كه وقتش داخل مي شد به بلال مي فرمود: با اذان گفتن خود ما را راحت كن: رُوي أنّ النبي صلي الله عليه و آله و سلم كان ينتظر دخول وقت الصلاة و يقول: أرحنا يا بلال![ مفتاح الفلاح، ص 182. نيز ر. ك: بحار الانوار، ج 80، ص 16.]
☘️☘️☘️
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
#تسنیم
#امام_زمان
📌جامعه عقل محور عدل را تحمل می کند
🔹وجود مبارك امام زمان*ارواحنا فداه* دو كار ميكند كه يكي مهم است و ديگري أهم آن كار مهم, كار اجراي عدل و داد است كه =يَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلا=،كار مهمي است و آن به عهده مسئولين است، همه ما هم در اين جهت سهيم هستيم و كاري هم أهمّ از عدل و أهمّ از داد می كند كه فرمود به بركت حضرت, ذات اقدس الهي =وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم=،به بركت دست حضرت با ذات اقدس الهي عقل مردم زياد ميشود؛ اين به مراتب بالاتر از عدل است! چون جامعهاي عدلمدار است كه عقلمحور باشد؛جامعه عقلمحور است كه عدل را تحمل ميكند! نه بيراهه ميرود و نه راه كسي را ميبندد, نه اختلاس ميكند و نه بيعرضگي نشان ميدهد.
🔹حضرت كار اهمّش اين است كه اول جامعه را عاقل ميكند، بعد كار مهمّش اين است كه عدل و داد را در جامعه گسترش ميدهد، آن روايات را حتماً ملاحظه بفرماييد كه چگونه وجود مبارك حضرت دست الهي ايشان به سر مردم كشيده ميشود که =فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم=. جامعه عاقل را، ميشود به عدل و داد دعوت كرد؛ امّا اگر عاقل نباشند، چطور شما ميخواهيد عدل پياده كنيد؟ اين طرف را ببنديد،آن طرف زيرميز؛ اين طرف را ببنديد، آن طرف روي ميز؛ جامعه عاقل را ميشود عادل كرد، وگرنه با زور و بگير و ببند اين بسيار مشكل است كه انسان بتواند جامعهاي را پُر از عدل و داد كند؛ آن وقت 313 تن هم شاگردي مثل امام دارد، اين البته ميتواند جامعه را اداره كند. چه قدرتي را ذات اقدس الهي به اين ذخيره اوّلين و آخرين داد، خدا ميداند! اين است كه وجود مبارك امام رضا*سلام الله عليه* وقتي نام مبارك حضرت برده ميشود به احترام نام حضرت بلند ميشود و دست بر بالاي سر ميگذارد براي همين است!امام رضا اين كار را كرد! وقتي نام مبارك حضرت را در حضورش بردند، به احترام وجود مبارك وليّ عصر برخاست و دست بر بالاي سر گذاشت، اين كار عادي نيست! كلّ اين جهان را اول عاقل ميكند, بعد عادل ميكند: =بأبي أنت و امّي يا حجّة الله=. درس تفسیر سوره شوری جلسه 18
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 25.mp3
15.03M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 25
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برداشت از آیه ۲۹#سوره_انفال
📌سودمندي #تقوی
#سالک الی #الله باید تقوایش را کامل کند تا به نتایج زیر برسد:
۱ – دریچه دلش به سوی #حقایق و #حکمت باز شود.
۲ – گناهانش #جبران شود.
۳ – خدا #بدی هایش را بپوشاند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (85)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین
💢لطايف و اشارات
☑️4- اسم اشاره دور، براى تعظيم قرآن و خداوند
🔹معيار اشاره دور و نزديك، حال متكلم است، نه مخاطب و مستمع، و در قرآن كريم متكلم، خداوند سبحان است كه در همه حال براى خود حاضر است. از اين رو تعبير به اسم اشاره دور (ذلك) براى تعليم و توجه انسانها به تعظيم مقام شامخ كتاب است وگرنه استعمال اسم اشاره دور نسبت به خداوندى كه اشاره مى كند صحيح نخواهد بود.
▫️همان گونه كه قرآن كريم هنگام اشاره به خداى سبحان، براى تعليم و توجه بندگان به تعظيم مقام رفيع و منيع ربوبى، تنها با اسم اشاره دور ياد مى كند: (ذلكم الله ربكم له الملك) (312) و هرگز با اسم اشاره نزديك، مانند هذا ياد نكرده است، با اين كه خداوند همواره حاضر است و در اين باره مى فرمايد: (... و ما كنا غائبين). (313)
📝تذكر:
بحث غياب و حضور در استعمال ضمير يا اسم ظاهر غير از بحث نزديك و دور در استعمال اسماى اشاره است. از اين رو در كاربرد ضمير يا اسم ظاهر، تعبير قرآن كريم درباره خداى سبحان گاهى به نحو حضور است، با استفاده از ضمير متكلم ؛ مانند (اننى انا الله لا اله الا انا فاعبدنى) (314) و يا ضمير مخاطب ؛ مانند: (اياك نعبد) (315) و گاهى به نحو غياب است با استفاده از اسم ظاهر؛ مانند (واعبدوا الله) (316) و يا ضمير غايب ؛ مانند: (فاعبدوه هذا صراط مستقيم) (317) و چون خداوند، بسيط و نامتناهى است، همه انحاى تعبير (اشاره يا ضمير) درباره او به نحو دفعى و آنى صحيح است و نيازى به تدريج يا تناوب ندارد؛ چون حقيقت نامحدود، دورى او عين نزديكى، حضور او عين غياب، عُلُوّ او عين دُنُوّ و بيرون بودن او عين درون بودن است ؛ زيرا با هيچ موجودى متحد نمى شوند تا حكم خاص آن را بپذيرد. از اين رو همه تعبيرها به نحو دفعى (نه تدريج و تناوب) صحيح خواهد بود.
============
312- سوره زمر، آيه 6
313- سوره اعراف ، آيه 7
314- سوره طه ، آيه 14
315- سوره حمد، آيه 5
316- سوره نساء، آيه 36
317- سوره زخرف ، آيه 64
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (30)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔆🔆🔆
تامین نیازهای مادی و معیشتی، عامل مهم در انجام فعالیت های فرهنگی
فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ*الَّذِي أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ (قریش/3و4)
پس (بشکرانه اين نعمت بزرگ) بايد پروردگار اين خانه را عبادت کنند،
همان کس که آنها را از گرسنگى نجات داد و از ترس و ناامنى ايمن ساخت.
☑ تا مسائل اقتصادى و امنيّتى جامعه حل نشود، نمىتوان مردم را به عبادت و مسائل اعتقادی و فرهنگی دعوت كرد. فَلْيَعْبُدُوا ... الَّذِي أَطْعَمَهُمْ ... وَ آمَنَهُمْ
☑ تلاش براى ایجاد امنیت، و رفاه اجتماعی پیش از تبلیغ خداپرستى، کارى الهى و از بین برنده بهانه مردم در ترک عبادت است. (فلیعبدوا ... و ءامنهم من خوف)
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴 صراحت فاطمی
▪️ در بخش هايي از قرآن کريم درباره عزت مسلمين آمده است که مسلمان ها عزيز هستند مؤمنين عزيز هستند و اين عزّت و اعتلا به پيروزي در سايه #عدل_و_عقل است. صديقه کبري (صلوات الله و سلامه عليها) فرمود پدرم در اثر داشتن چنين کتاب قانوني شما را عزيز کرده و جامعه اسلامي را جامعه برين کرده است و پيام «الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَي عَلَيْه»[1] را همگان از پدرم شنيده ايد و پدرم هم هر چه داشت و دارد از قرآن کريم است و اين قرآن امانتي بود که به دست شما قرار داد، شما با اين قرآن چه کرديد؟!
▪️ بعد از قرآن جريان #غدير مطرح است و اگر غدير را شما پاس مي داشتيد و #سقيفه را بر غدير مقدم نمي داشتيد اين گونه از خطرات دامنگير شما نمي شد! جريان شاهد خواستن از «ذو اليد» يکي از سنّت هاي سوء جاهلي بود ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾،[2] فرمود آنجا که به قرآن عمل نمي شود و به نام قرآن حکم مي شود آن #جاهليت است! اين آيه را صريحاً وجود مبارک صديقه کبري (سلام اله عليها) در مسجد النّبي تلاوت کرد: ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾، اين ﴿أَحْسَنُ﴾ «أحسن» تعييني است و نه تفضيلي، نه اينکه حکم غير خدا حسن است و حکم خدا أحسن! بلکه نظير ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَي بِبَعْضٍ﴾[3] نظير ﴿النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾[4] اولويت تعييني است، أحسن بودن قرآن أحسن تعييني است! فرمود اگر من «ذو اليد» هستم از «ذو اليد» بيّنه خواستن يک #حکم_جاهلي است! در شرق و غرب عالَم اين حکم يک حکم فطري است و بناي عقلا بر اين است و دين هم امضا کرده که يد أماره مالکيت است. #فدک در دست من بود و از من شاهد خواستيد و دليل خواستيد، مگر از «ذو اليد» کسي دليل مي خواهد؟! خود يد بيّنه است و أماره است و شما از کسي که دليل در دست اوست و أماره همراه اوست دليل خواستيد اين حکم، #حکم_جاهلي است.
▪️ در بخش هاي فرمود بر فرض مسئله «نحله» را نپذيريد مسئله ارث را بايد بپذيريد، در قرآن کريم پيغمبري از پيغمبر ديگر ارث برد ﴿وَ وَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُدَ﴾[5] شما بر اين #امر_باطل هستيد که پيامبران ارث نمي گذارند، بعد سرانجام در حال گريه اين حادثه تلخ را تذکر داد؛ گرچه جريان دَر به پهلو زدن و ساير آسيب هاي بدني هم توان فرسا است، اما اين #جگر_سوز است که صديقه کبري (صلوات الله و سلامه عليها) در آن محفل فرمود اول نحله بودن را شما انکار کرديد، بر فرض در جدال أحسن من از نحله بودن صرف نظر کنم و بخواهم از راه ارث وارد بشوم «أَ تَرِثُ أَبَاكَ وَ لَا أَرِثُ أَبِي»، آن گاه ناله کرد و فرمود: «اَمْ هَلْ تَقُولُونَ أَهْلُ مِلَّتَيْنِ لَا يَتَوَارَثَانِ»،[6] اين جمله #جگر_سوز از آن کار در به پهلو زدن «و لست أدری خبر المسمار»[7] و مانند آن سرودن خيلي دردناک تر است. فرمود سرّ اينکه مرا وارث پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نمي دانيد و اجازه نمي دهيد که من از مال پدرم ارث ببرم شايد براي اين باشد که «اَمْ هَلْ تَقُولُونَ أَهْلُ مِلَّتَيْنِ لَا يَتَوَارَثَانِ» ـ معاذ الله ـ در اسلام من شک بکنيد و بگوييد که پيغمبر يک دين داشتند و شما دين ديگري داريد و با تعدد دين و تخالف دين هيچ کسي از ديگري ارث نمي برد! چنين فرمايشي را گفت و ناله زد و ساکت شد.
▫️ ما اميدواريم ذات اقدس الهي به برکت صديقه طاهره و عترت معصومين (صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين) جامعه اسلامي را عزيز و سرفراز و سربلند کند و آيات قرآني که فرمود: ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾،[8] ﴿وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾،[9] ﴿وَ كَفَي بِاللَّهِ شَهِيداً﴾[10] را ابدي کند و عملي کند!
[1]. من لا يحضره الفقيه، ج4، ص334.
[2]. سوره مائده، آيه50.
[3]. سوره انفال، آيه75.
[4]. سوره احزاب، آيه6.
[5]. سوره نمل، آيه16.
[6]. بحار الأنوار (ط ـ بيروت)، ج29، ص227.
[7]. شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج3، ص33؛ «و لست أدري خبر المسمار ٭٭٭ سل صدرها خزانة الأسرار».
[8]. سوره توبه، آيه33؛ سوره فتح، آيه28؛ سوره صف، آيه9.
[9]. سوره توبه، آيه33؛ سوره صف، آيه9.
[10]. سوره فتح، آيه28.
#شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#حکم_جاهلی
#ابدی_و_عملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش ملی ریحانه النبی
تاریخ: 1398/11/27
🆔 @a_javadiamoli_doross
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویز #تکویر
🔅🔅🔅
نگاشت14: نکته های تفسیری آیات1تا 3سوره تکویر
✳️ اذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ
۱ - خورشید در آستانه آخرت، با چرخاندنى شدید در هم پیچانده شده و خاموش خواهد شد. (إذا الشمس کوّرت)
«کَوْر» و «تکویر» به معناى پیچاندن است، جز این که «تکویر» بر مبالغه نیز دلالت دارد. مراد آیه شریفه این است که خورشید، به شدت بهم پیچانده خواهد شد. برخى «تکویر شمس» را به معناى نابود ساختن خورشید و گروهى دیگر به معناى از بین بردن نور آن دانسته اند.
۲ - خورشید، جاودان نیست. (إذا الشمس کوّرت)
۳ - امکان تأثیر عوامل دیگر بر خورشید (إذا الشمس کوّرت) فعل «کوّرت» مجهول است و بر تأثیرپذیرى خورشید دلالت دارد.
۴ - ساختمان داخلى خورشید، تشکیل یافته از عناصرى قابل تغییر (إذا الشمس کوّرت)
✳️ و إِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ
۱ - در آستانه قیامت، تمام ستارگان تیره و بى فروغ خواهند شد. (و إذا النجوم انکدرت) کدورت هر چیز، به معناى از بین رفتن صافى و شفافیت آن است (مصباح) و نتیجه ایجاد «کدورة» را «انکدار» مى گویند. بنابراین ستارگان تحت تأثیر عواملى کدرکننده، قرار گرفته و صفا و جلاى خود را از دست داده، تاریک خواهند شد.
۲ - درخشندگى ستارگان، قابل زوال و در معرض بروز موانع و تأثیرپذیرى از عواملى تیرگى آفرین (و إذا النجوم انکدرت)
۳ - ستارگان، در آستانه قیامت به سرعت فرود آمده و ساقط خواهند شد. (و إذا النجوم انکدرت) از معانى «انکدار»، سرعت گرفتن و فرودآمدن است.
✳️ و إِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ
۱ - در آستانه قیامت، کوه ها از جا کنده و حرکت داده خواهند شد. (و إذا الجبال سیّرت)
۲ - قیامت، رخدادى بزرگ و همراه با به هم پاشیدن تمام زمین، حتى سخت ترین نقطه هاى آن (و إذا الجبال سیّرت) خبر رانش کوه ها، در حقیقت خبر از متلاشى شدن زمین و بیانگر عظمت رخداد قیامت است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره مبارکه زلزال.استاد ملکی.Mp3
972.4K
#قرآن
#تدبر
💢 تدبری درباره سوره #زلزال
📼حجت الاسلام و المسلمین ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل سوم
📜 قرآن براي كسي كه آن را ياد گرفته، همراه و معلّمي دائمي است و چنين شخصي را به درجات عالي رهنمون ميسازد. شرط اين تعليم و ترفيع، تمسّك به مضامين آن است.
▫ قَالَ قُلتُ لِأَبِي عَبدِ الله علیه السلام إِنَّ عَلَيَّ دَيناً كَثِيراً وَ قَد دَخَلَنِي مَا كَانَ القُرآنُ يَتَفَلَّتُ مِنِّي فَقَالَ أَبُو عَبدِ الله علیه السلام القُرآنَ القُرآنَ إِنَّ الآيَةَ مِنَ القُرآنِ وَ السُّورَةَ لَتَجِيءُ يَومَ القِيَامَةِ حَتَّى تَصعَدَ أَلفَ دَرَجَةٍ يَعنِي فِي الجَنَّةِ فَتَقُولُ لَو حَفِظتَنِي لَبَلَغتُ بِكَ هَاهُنَا
▫ يعقوب احمر گويد: به امام صادق علیه السلام گفتم: من بدهكارى بسيارى دارم و تا آنجا اندوه و پريشانى به دلم راه يافته كه قرآن را از دستم ربوده است و فراموشم كرده، امام صادق علیه السلام فرمود: قرآن، قرآن، راستى كه يك آيه از قرآن و يك سوره از آن روز قيامت مىآيد تا هزار درجه بالا مىرود، يعنى در بهشت و مىگويد: اگر تو مرا با خود نگهداشته بودى، تو را به اين مقام مىرسانيدم.
⏪ بعد از خواندن این روایت فهمیدم:
☑ 1- هیچ غمی بالاتر از دوری از قرآن نیست.
☑ 2- دوری از قرآن ضرری جبران ناپذیر است.
☑ 3- اگر انیس و مونسم قرآن باشد، هیچ غمی مرا به خود مشغول نمی کند.
👈 شما چه ویژگی هایی از قرآن پس از مطالعه این روایت فهمیدید؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 29
#مثل
🔅🔅🔅
💢مثَل #پشه 2
▫️ بعضی از مفسران گفته اند : هنگامی که در آیات قرآن ، مثالهایی به ((ذباب )) (مگس ) و ((عنکبوت )) نازل گردید ، جمعی از مشرکان این موضوع را بهانه قرار داده ، زبان به اعتراض گشودند و مسخره کردند که این چگونه ((وحی )) آسمانی است که سخن از ((عنکبوت )) و((مگس )) می گوید ؟ آیه فوق نازل شد و با تعبیراتی زنده به آنها جواب داد .
▫️ بعضی از مفسران می گویند ، تعبیر به ((یستحیی )) در آیه ، احتمال دارد در مقابل سخن کافران باشد که می گفتند : ((اءَما یَسْتَحْیی رَبُّ مُحَمَّدٍ اءَن یضربَ مثلاً بِالذُّبابِ وَالْعَنْکَبوُتِ ؛ آیا خدای محمّد شرم نمی کند که در کتاب خود به مگس و عنکبوت مثال بزند)) .
▫️ خداوند در جواب آنان فرمود : (إِنَّ اللَّهَ لاَیَسْتَحْیِی اءَن یَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ) . کافران و بهانه جویان خُردی پشه یا مگس را وسیله استهزای قرآن و اعتراض به آن قرار داده بودند ، در صورتی که :
⏪ اولاً :
در مثال مناقشه نیست ، آنهم مثلی که از ناحیه خدا صادر شود . زیرا همه کائنات مخلوق او هستند و برای او کوچک و بزرگ ندارد . ممکن است گاهی مصلحت در این باشد که به یکی از موجودات بسیار کوچک طبیعت ، همانند پشه و یا حتی کوچک تر از آن و یا کمی بزرگتر از آن مانند مگس و عنکبوت مثال بزند ، و گاهی به موجودات بزرگ .
⏪ ثانیاً :
هنگامی که گوینده درمقام ((تحقیر)) و بیان ((عجز)) و ناتوانی مدّعیان است ، بلاغت سخن ایجاب می کند که برای نشان دادن ضعف و زبونی آنان به موجودهای ضعیفی مَثَل بزند و آنها را از جهت ضعف به پشه ، مگس ، عنکبوت و امثال آن تشبیه کند . لذا در این گونه موارد ، اگر به جای این مثالهای کوچک ، از مثالهای بزرگی همچون آفرینش کواکب و آسمانهای پهناور استفاده شود ، بسیار نامناسب است و هرگز با اصول فصاحت و بلاغت سازگار نخواهد بود .
▫️ زمخشری می گوید : ((تعجب آور است از اینها که چگونه این مثلها را انکار کردند در حالی که مردم همواره به ((چهار پایان )) ، ((پرندگان )) ، ((مار و افعیهای زمین )) ، ((حشرات )) ، ((کرم )) و ((جانوران کوچک )) مثال می زنند و این گونه مثلها در میان عرب شهرنشین و بیابان گرد معروف است و آنان گاهی به حقیرترین چیزها مثل می زنند و می گویند:
اجمع من ذرّة : ((جمع کننده تر از مورچه )) ،
و اءجراءُ مِن الذّباب : ((و گستاخ تر از مگس )) ،
و اءسمع من قراد : ((و شنونده تر از میمون )) ،
و اءصرد من جرادةٍ : ((و ضعیف تر از ملخ (در مقابل سرما ، ) ))
و اءضعف من فراشة : ((و ضعیف تر از پروانه )) ،
و آکل من السوس : ((و خورنده تر از موریانه )) ،
▫️ و اعراب اگر بخواهند کسی را به پشه تشبیه کنند ، این گونه می گویند :
اءضعف من بعوضةٍ : ((ضعیف تر از پشه )) ،
وَ اءعزُّ مِنْ مُخّ البَعوض : ((نایابتر از مغز سر پشه )) .
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
وظیفه اولیه.mp3
2.44M
#فاطمیه
#مریم_اسلام
#دین_جهانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 وظیفه اولیه ما
🔹 وجود مبارک مریم (سلام الله علیها) برای همه ما محترم است؛ اما مریم کجا و فاطمه کجا! ما تا توانستیم گریه کردیم، این گریه درست است اما یک گوشه کار است! ما اگر آن عُرضه را داشتیم حداقل حضرت را مثل مریم جهانی کنیم، گوشه ای از وظیفه را انجام دادیم. آن خطبه نورانی! باسواد شدن گناه نیست! این هم که در دست و پای خیلی ها ریخته است را سواد نمی گویند. اگر کسی توانست خطبه نورانی حضرت را مدلَّل کند، خطبه نه خطابه! همان چند سطر اوّل را مدلَّل کند، فلسفی است و برهانی کند، این #مرد_ فهم است. ما چنین مریمی داریم! ایام #فاطمیه است، این گریه کار اوّل ماست؛ مثلاً کسی دارد نمازش را می خواند، نماز خواندن وظیفه اولیه ماست، نافله هایی هم هست! گفتند «هر که سحر ندارد از خود خبر ندارد».تنها نماز ظهر و عصر که نیست، به هر حال یک سحری هم هست. اینها #وظیفه_اولیه ماست! این [ایام] #فاطمیه و سیاه پوش [شدن] و گریه و مانند اینها کار اوّلی ماست، این جزء وظایف اوّلیه همه ماست! آن مراحل ثانویه که حضرت چه استدلالی کرده است، البته بین خطبه و خطابه ایشان هم خیلی فرق است، خطابه او هم گرچه خیلی علمی است؛ اما آن خطبه خیلی سنگین است، این را حداقل ما باید بگوییم که #مریم_اسلام است!
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom