#سرچشمه -1
#قرآن_شناسی
#تفسیر
💢اصول كلي شناخت قرآن
براي ورود در مباحث تفسيري و بهره جستن از قرآن، شناخت معيارها و اصول كلي لازم است كه در اين مقال بدانها پرداخته شده است:
◽️1. خداي سبحان كه متكلم قرآن و نازل كنندهي آن است، از هر موجود ديگري قرآن را بهتر مي شناسد و در تعريف او شايسته تر از هر صاحب نظر ديگر است؛ بلكه سزاوار بودن ذات اقدس الهي قابل سنجش با صلاحيت ديگران نيست؛ زيرا آنان يا اصلاً قرآن شناس نيستند و يا در پرتو معرّفي خداوند آن را شناخته و مي شناسند؛ بنابراين، برجسته ترين تعريف، همانا تعريفي است كه خداوند دربارهي اين كتاب عظيم آسماني نموده است.
◽️2. خداي سبحان، قرآن كريم را به عنوان نور به جهانيان شناسانده و چنين فرمود: (يا أيّها الناس قد جاءكم برهانٌ من ربّكم و أنزلنا إليكم نوراً مبيناً)[ سورهي نساء، آيهي 174.]؛ (قد جاءكم من اللّه نور و كتاب مبين).[ سورهي مائده، آيهي 15.]
خاصيت نوراني بودن قرآن آن است كه هم معارف آن روشن و مصون از ابهام و تيرگي است و هم جوامع بشري را از هرگونه تاريكي اعتقاد يا تيرگي اخلاقي يا ابهام در شناخت يا سرگرداني در انتخابِ راه يا تحيّر در ترجيح هدف و مانند آن مي رهاند و به شبستان روشن صراط مستقيم و هدف راستينِ بهشتِ «عدن» مي رساند؛ (كتاب أنزلناه إليك لتخرج الناس من الظلمات إلي النور).[ سورهي ابراهيم، آيهي 1.]
تناسب تجلّي خداي سبحان در قرآن كريم، اقتضاي چنين سمتي را براي اين كتاب آسماني دارد؛ زيرا كلام مبدئي كه (نور السموات و الأرض)[ سورهي نور، آيهي 35.]است، حتماً بايد روشن و روشنگر باشد.
👈🏾ادامه دارد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه -2
#قرآن_شناسی
#تفسیر
💢اصول كلي شناخت قرآن
▫️3. خداي سبحان، قرآن كريم را به عنوان تبيان همه چيز به انسانها شناسانده و چنين فرموده است: (و نزّلنا عليك الكتاب تبياناً لكلّ شي ء و هديً و رحمةً و بشري للمسلمين)؛[ سورهي نحل، آيهي 89.]
يعني هر چيزي كه در تأمين سعادت انسان سهم مؤثر دارد، در اين كتاب الهي بيان شده است و اگر انجام كاري عامل فراهم نمودن سعادت بشر است، در آن آمده و اگر ارتكاب عملي مايهي شقاوت بشري مي گردد، پرهيز از آن به صورت يك دستور لازم در آن تعبيه شده است.
اشتمال قرآن بر همهي معارف و اخلاق و اعمال الهي و انساني به طور رمز يا ابهام يا معمّا و مانند آنها كه از قانون محاوره و اسلوب تعليم و تربيت جداست، نمي باشد؛ بلكه به طور روشن است؛ زيرا خداي سبحان ازجامعيّت قرآن نسبت به همهي اصول اسلامي به عنوان «تبيان» ياد كرده است.
پس هيچ گونه كمبودي در اين كتاب نيست تا از خارج جبران شود؛ نه كمبود قانون و دستورهاي انساني و نه كمبود شناخت و معارف اسلامي و نه قصور در تبيين آنها؛ يعني هم از لحاظ محتوا و مضمون، بي نياز از مطالب بيگانه است و هم در تعليم و تفهيم آنها بياني رسا و لساني گويا دارد كه از زبان ديگران بي نياز و از قلم بيگانگان مستغني است؛ زيرا خاصيت «تبيان كل شي ء» بودن، همين است.
▫️4. خداي سبحان خود را معلّم بالذات و بالإصالهي اين كتاب آسماني مي داند: (الرّحمن علّم القران خلق الإنسان علّمه البيان)[ سورهي الرحمن، آيات 1 ـ 4.]
و در اهميّت علوم قرآني مي توان به اين نكته استشهاد كرد كه خداي سبحان، سرآغاز همهي نعمتهاي مادّي و مجردِ ظاهري و باطني را كه در سورهي «الرحمن» يادآور شده و همهي مكلفان را به اعتراف فرا خوانده و راه هرگونه تكذيب منكران را مسدود كرده، نعمت تعليم قرآن و نيز تعليم بيان انسان كه محصول آموزش قرآن كريم است، مي شمارد.
اسم شريف رحمان كه حاكي از جامعيت همهي شئون رحمت است و در مشهد بعضي از ارباب شهود، اين نام همانند نام مبارك «اللّه» از عظمت خاص برخوردار است و جامع همهي اسماي حسناي ديگر مي باشد، مبدأ تعليم قرآن قرار گرفت تا انسانها در مكتب خداي رحمان درس رحمت مطلقه بياموزند و از قيد انتقام آزاد شوند و از بند غضب رها گردند و از دام سَخَط پرواز كنند و از زندان ستم بيرون آيند و همچون آورندهي اين كتاب، (بالمؤمنين رءؤف رحيم)[ سورهي توبه، آيهي 128.]شوند و همچون همراهان و اصحاب راستين او (رحماء بينهم)[ سورهي فتح، آيهي 29.]گردند و قبل از رحمت به ديگران بر جان خويش ترحّم نمايند و بر بدن ناتوان خود رحم كنند كه نه جان را طاقتِ (نار اللّه الموقدة الّتي تطّلع علي الأفئدة)[ سورهي همزه، آيات 6 ـ 7.]است و نه جسم را توانِ تحمّلِ (كلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غيرها ليذوقوا العذاب)[ سورهي نساء، آيهي 56.]مي باشد.
👈🏾ادامه دارد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 60 نهح البلاغه.mp3
1.76M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت60 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
حکمت 61 نهج البلاغه.mp3
8.46M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت61 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تدبر
💢قران خودش را معرفی می کند
📼حجتالاسلام والمسلمین علینژاد
کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#شئون_نفس
📌 امیر سوء امیر حسن
▫ این بیان نورانی حضرت امیر است که فرمود: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَی أَمِیرٍ» اگر اسیر شد، آن وقت آن نفس میشود «امّارهٴ بالسّوء»، اینطور نیست که از اول «امّارهٴ بالسّوء» باشد ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾؛ ولی ما میتوانیم همین نفس را «امّارهٴ بِالحُسن» بکنیم که ما را به نیکی دعوت کند، به خیر دعوت کند و امر کند! ببینید بعضیها همین که اول وقت شد اصلاً بیتاب هستند و یک چیز گمشده ای دارند، تا نماز اول وقت نخوانند یا مثلاً روزه های مستحبی را نگیرند گمشده ای دارند یا مشکلی اگر برای کسی پیدا شد تا حلّ نکنند خوابشان نمیبرد!
▫ این همان است، این میشود «امّارهٴ بِالحُسن». شما الآن میبینید که خیلی کم اتفاق میافتد انسان بتواند به این بهزیستی برود این بچه ها و این عزیزان را ببیند و یک ساعت تحمّل بکند؛ اما بعضی اصلاً شیفته این کار هستند، این یعنی چه؟ تمام آن بد و بیراهی که آن بچه ها میگویند، او لذت میبرد، اینها شیفتهٴ این کار هستند، این میشود «امّارهٴ بِالحُسن»، پس میشود این کار را کرد!
▫ یعنی در درون ما میتوانیم به کسی رأی بدهیم که «امّارهٴ بِالحُسن» باشد نه «امّارهٴ بالسّوء». ما که قبلاً امیری نداشتیم، این انتخابات است! ما خودمان امیر درست میکنیم، ما خودمان اسیر درست میکنیم و ما خودمان مُسَوِّل درست میکنیم! اگر «امّارهٴ بِالحُسن» بتوانیم درست کنیم، چرا نکنیم؟!
▫ مگر ذات اقدس الهی در درون ما «امّارهٴ بالسّوء» گذاشته؟ ما را که براساس فطرت آفریده است: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا﴾ بود و ما امیری نداشتیم؛ اما به ما گفت شما میتوانی امیری داشته باشید، حالا چرا امّاره بالسّوء داشته باشی؟! اماره به حُسن داشته باش! فرمود شیطان راهتان را نبندد!
درس تفسیر سوره زخرف جلسه 19
آیت الله #جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#تدبر #راهکارها
📜 از نگاه قرآن یکی از بهترین کارهای نیک، آزادی بردگان است، در این روزگار که بردهای به شکل گذشته وجود ندارد، چه چیزی معادل آزادی بردگان است؟
▫️ با توجه به تأثیر زمان و مکان و شرایط دیگر، در مورد ارزشگذاری و اهمیت کارهای نیک، نمیتوان در این رابطه یک قالب و یک قاعده کلی ارائه نمود، چه بسا در همان زمانی که بردهداری رواج داشت، در برخی موارد، امور مهمتر از آن نیز وجود داشت؛ لذا در اینجا به برخی موارد که به نظر میرسد از اهمیت بسزایی برخوردار باشند اشاره میکنیم.
⏪ ۱. روایتی از امام رضا(ع) بیانگر آن است که حتی در زمانی که بردهداری نیز رواج داشت، کمک به گرسنگان - که در آیه بعدی سوره بلد بدان اشاره شده است - به عنوان بهترین جایگزین برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به این روایت، به نظر میرسد اکنون که بردهداری از بین رفته است، سیر کردن شکم گرسنگان بهترین جایگزین خواهد بود.
▫️ معمر بن خلاد میگوید: امام هشتم (ع) را دیدم غذا میل مینمود و این آیه را خواند: «درگیر نشده در گردنه و چه دانى که گردنه چیست؟ آزاد کردن بنده است».[1] ... سپس فرمود: خدا میدانست که همه آفریدگانش(انسانها) نمیتوانند بنده آزاد کنند، با اطعام طعام برایشان راهى به بهشت گشود (یعنى ثواب آزاد کردن بنده را دارد).[2]
⏪ ۲. تهیه مسکن برای کسانی که عائلهمند هستند و سرپناهی از خودشان ندارند. امام صادق(ع) فرمود: هر کس داراى خانهاى باشد (که به آن نیاز ندارد) و مؤمنى براى سکونت در آن نیاز پیدا کند، ولى او دریغ کند، خداوند عز و جل به فرشتگان خود خطاب مىفرماید: اى فرشتگان من! بنده من نسبت به بنده دیگر من، از خانهاى (که به آن نیازى نداشت) دریغ کرد و بخل ورزید، به عزت و جلالم سوگند که هرگز او را در بهشت سکونت نخواهم داد.[3]
▫️ اگرچه حدیث پیرامون کسی است که خانه اضافی داشته باشد، اما به نظر میرسد کسی که سرمایهای داشته باشد که مورد نیازش نباشد و بتواند با آن برای دیگران خانهای تهیه کند، مورد و مشمول این حدیث واقع میشود.
⏪ ۳. تهیه اثاثیه و جهیزیه برای جوانانی که در سن ازدواج هستند، امّا به دلیل فقر قادر به ازدواج نیستند. امام صادق(ع) فرمود: هر کس عزب و شخص مجردی را به همسرى برساند، از جمله کسانى است که خداى بزرگ در روز قیامت به او نظر خواهد کرد.[4] روشن است که کمک به شخص مجرد برای رسیدن به همسر از راههای متعدد ممکن است؛ مانند معرفی همسر شایسته و مناسب، وساطت در امر ازدواج در صورت نیاز، همچنین در صورت امکان، کمک برای تهیه وسائل ضروری زندگی.
۴. ادای بدهکاری و دین بدهکاران و مدیونینی که توانایی پرداخت آن را ندارند، خواه گرفتار زندان باشند و یا نباشند.
▫️ امام رضا(ع) در ضمن بیان فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان میفرماید: کسی که به مؤمنی کمک کند خداوند وی را در عبور از پل صراط کمک میکند روزی که قدمها درآن میلغزند.[5] اگرچه امام(ع) این را در اعمال ماه مبارک رمضان فرمودند، امّا روشن است که این کمک کردن، اولاً: اختصاص به آن ماه ندارد، ثانیاً: اینکه تحقیقاً این کمک شامل کمک مالی و پرداخت دیون نیز میشود.
==================
[1]. بلد، 11 – 13.
[2]. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 2، ص 389، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371 ق.
[3]صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 241، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406 ق.
[4] کلینی، کافی، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 5، ص 331، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، تهران، 1407 ق
[5] مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 93، ص 341، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🍃 🌹
📌حدیث ششم؛حب دنیا
🔰توضیحات ابتدایی حدیث
.
.
.
ابن ابی یعفور گوید: حضرت صادق (ع) فرمود:
《مَن أصبَحَ وَ أمسى وَ الدّنيا أكبَرُ هَمّهِ جَعَلَ اللهُ الفَقرَ بَينَ عَينَيهِ وشَتَّتَ أمرَهُ وَلَم يَنَل مِنَ الدّنيا إلا ما قُسِمَ لله. وَمَن أصبَحَ وَأمسى وَالآخِرَةُ أكبَرُ هَمِّهِ، جَعَلَ اللهُ الغِني في قَلبِهِ وَجَمَعَ لَهُ أمرَهُ》
《کسی که صبح و شام کند، در حالی که دنیا بزرگترین هم او باشد، خداوند فقر را بین دو چشمش قرار می دهد و کارش را پریشان می سازد و از دنیا جز آنچه برای او قسمت شده، برخوردار نمی گردد. و کسی که صبح و شام کند، در حالی که بزرگ ترین همّ و فکر او آخرت باشد، خداوند بی نیازی را در دل او قرار می دهد و کار او را برایش گرد می آورد و سامان می بخشد.
***
بدان که برای دنیا و آخرت و حقیقت آنها، تعریف های مختلفی است که وارد آن مباحث نمی شویم. آنچه در این باب مهم است، فهم دنیای مذموم برای انسان آخرت طلب است، تا آگاهانه از آن پرهیز کند.
.
.
.
📚بر کرانه شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)
.
.
.
.
.
#خمینی #آیت_الله_خمینی #امام_خمینی
#چهل_حدیث #چهل_حدیث_امام
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
🔰 تفسیر سوره #حمد
غایت #عبادت...
💢تذکر شدید، غایت عبادات است- چنانچه خدای تعالی در خلوت انس و محفل قدس به کلیم خود موسی بن عمران فرمود: انَّنِی انَا الله لا الهَ الَّا انَا فَاعبُدنِی وَ اقِمِ الصَّلاةَ لِذِکرِی، غایت اقامه صلاة را ذکر خود قرار داد- پس، بعد از تذکّر شدید، راه دیگر از معارف به قلب عارف باز شود.
📚 کتاب تفسیر سوره #حمد، ص۱۹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
📌سوگند خدا به #قلم علماء
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#قلم
#علماء
#تربیت
#شهداء
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
org.crcis.noorhadith(1.4.1).apk
12.82M
🔰#نرم_افزار🔰
📚عنوان : نسخه جدید نرم افزار جامع الاحادیث
📖موضوع: نرم افزار
#نرم_افزار
#جامع_الاحادیث
💢کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا )
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢رفتار تبلیغی
«آیات کریمهی قرآن دربارهی پیغمبر و دربارهی تعالیمی که به پیغمبر میدهد و بنای جامعهی اسلامی نوپا را قدم به قدم و کلمه به کلمه به پیغمبر تعلیم میدهد، خیلی زیاد است.
✅ #توصیهی ما به خودمان، به #جوانهایمان، به #مبلّغین امور دینی، به کسانی که سررشتههای فکر مردم دست اینها است، این است که به همهی این #آیات مراجعه کنند، همهی این مفاهیم را در #قرآن ببینند؛ یک مجموعه است، یک #مجموعهی_کامل است. اشکال کار ما این است که ما از مجموعهی کامل تعالیم الهی خطاب به پیغمبر و توصیفی که خدا از پیغمبر میکند، غفلت میکنیم.
اگر این مجموعهی کامل را مقابل نظر قرار بدهیم، آنوقت آن رفتار درست، آن صراط مستقیمی که پیغمبر بر آن قرار داشته، جلوی پای ما ظهور پیدا خواهد کرد. اِنَّکَ عَلیٰ صِراطٍ مُستَقیم؛(زخرف۴۳) این صراط مستقیم را باید پیدا کرد.»
#آیت_الله_خامنه_ای
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 عدل مهدوی
🔹 برنامه رسمی حضرت ولیّ عصر (عجل الله تعالی فره الشریف) اجرای#عدل_الهی است و اگر جهان تشنه ظهور و حضور آن حضرت است، برای اینكه #تشنه_عدل آن حضرت است و اگر انقلاب اسلامی بركتی دارد، محصول #عدل_خواهی آن ذات مقدس است.
🔹 وقتی قرآن كریم از امامت سخن به میان می آورد، آن عنصر محوری امامت را تذكر می دهد و می فرماید: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظّالِمینَ﴾؛[1] یعنی امامت #عهد_خداست و این عهد باید به افراد شایسته برسد و به ظالم نمی رسد. [این عهد] به جاهل و فاسق هم نمی رسد، اما آنچه كه عنصر محوری امامت و رهبری است جریان #عدل است فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظّالِمینَ﴾، البته ظلم اعتقادی و اخلاقی هم مشمول همین عنوان است، لكن بارزترین مصداق ظلم همان #ظلم_حقوقی است این اصل اول و چون وجود مبارك حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) خلیفه خداست او هم اگر بخواهد سمتی بدهد كسی را نصب بكن،د ابلاغی بدهد و شأنی را به كسی واگذار كند «لا ینال عهده الظالِمین»، چون ممكن نیست که عهد خدا به عادل برسد ولی عهد عادل به ظالم برسد. بنابراین كسی نیابت عام یا خاص از وجود مبارك ولی عصر خواهد داشت كه #عهد آن حضرت به او رسیده باشد «و لا ینال عهده الظالِمین».
🔹 جریان نصرت، سربازی و تخصص هم به شرح ایضاً؛ اگر كسی خواست شاگرد آن حضرت باشد پژوهشگر و محقق درباره آن حضرت باشد درباره او سخنی گفته باشد گفتاری ارائه كرده باشد مقال یا مقالتی را نشان داده باشد، همه اینها #فیوضات_خاص آن حضرت است باز «لا ینال فیضه الظالمین»، قهراً وضع ما هم باید روشن بشود، این هم اصل دوم. ما كه در این رشته تلاش و كوشش می كنیم به این امید [هستیم] كه عهد او به ما برسد كه او هم به ما عنایتی بكند. این را می دانیم كه آن حضرت به ظالم عنایتی ندارد، چون با همان دستی كه #عهد_خدا را گرفته است باید با همان دست #فیض_الهی را به جامعه منتقل كند، به شاگردان و به عالمان منتقل كند، چه نیابت عام و چه نیابت خاص، چه رشته تخصصی و چه رشته تعممی، بالأخره اگر كسی بخواهد به وجود مبارك ولی عصر منتصب بشود باید بداند كه «لا ینال عهده الظّالِمین».
🔹 مطلب بعدی آن است كه مهمترین كاری كه امام انجام میدهد #عدل است، این عدل یك مثلث میمونی می طلبد. #جامعه و حكومتی عادل می شود كه #قانونش عدل باشد یك، #رهبرش عادل باشد دو، امتش عدل خواه باشند سه. اگر قانون مشكل داشت یا مجری قانون ها كه مشكل داشت یا جامعه مشكلی داشتند، بالأخره #حكومت_عدل مستقر نمی شود. در حكومت اسلامی خاندان عصمت و طهارت آن دو اصل محقق بود، یعنی قانون الهی بر اساس عدل بود كه ابدا در حرم امن این قانون ظلمی را پیدا نمی كرد، ظلم باطل است و در حریم قرآن راه ندارد ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾[2] و مانند آن، می ماند حاكم كه اینها عدل ممثلند. پس هم قانون قانون عدل است و هم رهبر رهبر عادل، مشكل مهم جامعه است كه وظیفه ما هم از نظر #ارتباط با آن حضرت مشخص می شود، هم ترویج مكتب حضور و #فرهنگ_انتظار مشخص می شود و ما هم كه به عنوان #منتظران آن حضرتیم وظیفه ما مشخص می شود. جامعه اگر عادل نباشد و عدل خواه نباشد، آن #عدل_علوی و مهدوی محقق نخواهد شد.
[1]. سوره بقره، آیه124.
[2]. سوره فصلت، آیه42.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_قرآن_و_معنویت_وحدت_اسلامی_آمادگی_برای_طلوع_خورشید_ولایت_عظمی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#حکومت_عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع مسئولین بنیاد مهدویت
تاریخ: 1389/03/21
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
عدل مهدوی.mp3
2.04M
💠 عدل مهدوی #دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_قرآن_و_معنویت_وحدت_اسلامی_آمادگی_برای_طلوع_خورشید_ولایت_عظمی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#حکومت_عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع مسئولین بنیاد مهدویت
تاریخ: 1389/03/21
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۹۶ ـ ۹۱ #سوره_توبه
💢#انفاق
مردم #مسلمان دو دسته هستند: يک دسته #مال و ثروتی ندارند ولی مايلند کارهای خيری انجام دهند، #انفاق کنند و به #جهاد بروند و حتّی اگر آنها را از #انفاق و جهاد نمودن مانع شوند، از #غم و اندوه اشکشان می ريزد و ناراحت می شوند و از آن طرف دسته ديگری هستند که #ثروتمندند ولی دوست دارند که با زن و فرزندشان در خانه بنشينند، دلهايشان مرده است، #انفاق نمی کنند، فقط #معذرت خواهی می کنند و اصرار دارند که #خدا و رسولش از آنها راضی شوند. آنها #دروغ می گويند، اگر چه #قسم بخورند که اين گونه نيستيم. اينها پليدند و #جهنمی هستند و خدا از #فساق راضی نمی شود. بنابراين #سالک الی #اللّه نبايد خود را از دسته دوم قرار دهد.
بلکه بايد کوشش کند که از #مال دنيا خود را ثروتمند نمايد و #انفاق کند و اگر نمی تواند اين کار را بکند بايد لااقل #آرزوی کارهای خوب را داشته باشد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انفال ۵.mp3
13.19M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انفال
#جلسه 5
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انفال را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (104)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 لطايف و اشارات
⏪ 6- مدار بهره مندى از هدايت قرآن است، اوصاف خاصى براى آنان ذكر است ؛ جمله (يومنون بالغيب) بيانگر تقواى اعتقادى است، گرچه خود، پشتوانه تقواهاى ديگر است و جمله (يقيمون الصلواه) نشانه تقواى عبادى و جمله (مما رزقناهم ينفقون) مبين تقواى مالى و غير مالى است (بنابراين تعميم انفاق).
▫ ذكر اين اوصاف خاص بدين معناست كه چون هدايت قرآن درجات گوناگونى دارد، تنها كسانى كه جامع همه درجات تقوا باشند از همه مراتب هدايت قرآن بهره مى برند و چون متعلق تقوا در آيه محل بحث، محذوف است و حذف متعلق نيز نشانه عموم است، مى توان عنوان متقين را ناظر به تقواى از همه قبايح و سيئات دانست.
🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (105)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 لطايف و اشارات
⏪ 7- پندارى نادرست در معناى انفاق
▫️ برخى مفسران گفته اند: چون ماده اصلى انفاق نفق است و هر كلمه اى كه با حرف ن آغاز شود و دومين حرف آن نيز ف باشد، معناى زوال و نابودى دارد (مانند نفر، نفد، نفى و...)، (398) در انفاق نيز معناى زوال و انعدام نهفته است و در نتيجه مراد از انفاق در جمله (مما رزقناهم ينفقون) انفاق مالى است كه مايه سلب و زوال مالكيت مالك پيشين مى گردد و شمه آن نسبت به علم كه بر اثر نشر و تعليم به ديگران نه تنها از آن كاسته نمى شود، بلكه بر آن افزوده مى شود محتمل است (نه، حتمى). (399)
▫️ پاسخ اين است كه اولا، واژه انفاق در قرآن كريم درباره اعطاى الهى نيز به كار رفته است: (ژ كيف يشاء) (400) و معلوم است كه انفاق الهى مايه كاهش ملك و ملك او نيست، بلكه انفاق او زمينه افزونى نعمت وجود و كرم بيشتراو مى گردد: (لئن شكرتم لازيدنكم)، (401) ولا تزيده كثره العطاء الا جودا وكرما. (402) پس، در اين گونه موارد سخن از زوال و نابودى متاع مورد انفاق نيست و در نتيجه بايد گفت: در كاربرد قرآنى انفاق، چنين معنايى لحاظ نشده است، بلكه هم در موارد زوال و هم در موارد افزونى و هم در موارد يكسان بودن به كار رفته است.
▫️ ثانيا، انفاق مال نيز اگر با حسن فعلى و فاعلى همراه باشد، يعنى هم مال حلال باشد و هم اعطاى آن از سر اخلاص و بر پايه احترام و تكريم انجام گيرد، نه ترحم و تحقير، با زوال و نابودى همراه نيست و نه تنها خداوند از فضل خود چيزى را جايگزين آن مى كند: و ما انفقتم من شى ء فهو يخلفه)، بلكه آن را مضاعف مى كند: (مثل الذين ينفقون اموالهم فى سبيل الله كمثل حبه انبتت سبع سنابل فى كل سنبله مائه حبه والله يضاعف لمن يشاء والله واسع عليم) (403) و بدين جهت، اهل تقوا انفاق را غنيمت و كافران آن را غرامت و خسارت مى شمارند: (و من الاعراب من يتخذ ما ينفق مغرما). (404) در برخى از نصوص روايى براى ترغيب به انفاق چنين آمده است: من ايقن بالخلف، جاد العطيه. (405)
===============================
398- كشاف ، ج 1، ص 41، كنز الدقائق ، ج 1، ص 88
399- تفسير بيضاوى ، ج 1، ص 19، با اندك تصرف .
400- سوره مائده ، آيه 64
401- سوره ابراهيم ، آيه 7
402- مفاتيح الجنان ، دعاى افتتاح .
403- سوره بقره ، آيه 216
404- سوره توبه ، آيه 98
405- نهج البلاغه ، حكمت 138
🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت4:معرفی اجمالی و ویژگی های سوره عبس
👈🏾آیات مشهور
◽️فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ (آیه ۲۴)
ترجمه: پس انسان باید به خوراک خود بنگرد.
در تفسیر این آیه آمده است مقصود از «نظر کردن» دقت و اندیشیدن است. اندیشیدن درباره اینکه غذایی که به دست آمده از چه راهی به دست آمده و آیا از خوراکیهای حلال است یا حرام؟ در بعضی روایات آمده است منظور از طعام در اینجا علم و دانشی است که غذای روح را تشکیل میدهد؛ پس انسان باید بدان بنگرد که آن را از چه کسی میگیرد.
◽️يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ وَ صَاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ... (آیات ۳۴ـ۳۷)
ترجمه: روزى كه آدمى از برادرش و از مادرش و پدرش و از همسرش و فرزندانش مىگريزد... .
در تفاسیر گفته شده است این آیات، نشاندهنده شدت قیامت و هول و وحشت محشر است که آدمی در آن هنگام نه تنها نزدیکانش را فراموش میکند، بلکه از آنان فرار میکند. این اتفاقها بعد از صیحه شدیدی است که گوشها را کر میکند. این صیحه همان نفخه دوم صور اسرافیل است که واژه «صاخّه» در آیه قبل (آیه ۳۳) به آن اشاره میکند. امیرالمؤمنین(ع) در مناجات مسجد کوفه این آیات را میخواند و از خداوند برای آن روز، امان میطلبد .
در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده هر كس سوره عبس را قرائت کند، در روز قیامت در حالی خواهد آمد كه شادمان و خندان است. از امام صادق(ع) نیز نقل شده در بهشت زیر پرچم و سایه خداوند و مشمول كرامت خداوند خواهد بود و این كار برای خداوند کوچک و آسان است. همچنین از آنان امام نقل شده است هر كس هنگام بارش باران این سوره را بخواند، خداوند به تعداد قطرههای باران گناهانش را میآمرزد. در برخی روایات برای قرائت این سوره خواصی چون در امان ماندن مسافر از خطرات و پیدا شدن گمشده ذکر شده است.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت5:محتوای کلی سوره عبس
▫ سوره عبس در عین کوتاهی از مسائل مختلفی بحث میکند و تکیه خاصی بر مسئله معاد دارد. محتوای آن را در پنج موضوع میتوان خلاصه کرد:
۱. عتاب شدید خداوند در مورد کسی که در برابر مرد نابینای حقیقتجو برخورد مناسبی نداشت.
۲. ارزش و اهمیت قرآن مجید.
۳. کفران و ناسپاسی انسان در برابر نعمتهای خداوند.
۴. بیان گوشهای از نعمتهای خدا برای تحریک حس شکرگذاری بشر.
۵. اشاره به قسمتهای تکاندهندهای از حوادث قیامت و سرنوشت مؤمنان و کفار در آن روز
👈 ادامه دارد....
☘☘☘
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢مانند قلّه دماوند باشید
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#بیگانه
#آشوب
#فقر
#تحریم
#مسامحه
#ندانم_کاری
#فساد
#سستی
#مدیریت
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (44)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
💢 راهبردهای فرهنگی
⏪ 13.روشنگری وتبیین مسیر کج اندیشان
وَ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ وَ لِتَسْتَبينَ سَبيلُ الْمُجْرِمينَ (55انعام)
و ما بدين گونه آيات را (براى مردم) به روشنى بيان مىكنيم، (تا حقّ آشكار) و راه و رسم گناهكاران روشن شود.
☑️ روشنگرى نسبت به سيماى مجرمان و راه خطاكاران و اهل توطئه، از اهداف مكتب است.(تا راه سوء استفاده آنان گرفته شود)
☑️ ترسیم راه و روش صالحان و مجرمان باید از محورهاى اساسى تبلیغ باشد. (و کذلک نفصل الأیت و لتستبین سبیل المجرمین) چون در آیه ترسیم راه و روش مجرمان و صالحان به عنوان هدفى بارز براى تفصیل آیات بیان شده، مى توان این پیام را در موضوع تبلیغ از آن دریافت کرد.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر #انقلاب_اسلامی #بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#امت_ولایی
#تمدن_نوین_اسلامی
#حفظ_حیات
#وحدت_محبت_انس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 اصول تمدن اسلامی
🔹 تمدن اسلامی را در مشتركات بین انسان و فرشته باید جستجو كرد. انسان و فرشته در بسیاری از مسایل شركت دارند كه برجسته ترین آنها سه اصل معروف #جهان_دانی و #جهان_داری و #جهان_آرایی است; فرشتگان به تعلیم الهی جهان را خوب می شناسند، در صیانت جهان جزء مدبّرات امرند، در آرایش جهان جزء تزیین كنندگان صحنه گیتی و ماورای طبیعت هستند. انسان از آن جهت كه با فرشتگان در آن اصول مشترك است یك #جهان_دان خوبی است, یك #جهان_دار خوبی است, یك #جهان_آرای خوبی است.
از وجود مبارك امام صادق (علیه السلام) رسیده است كه #تمدن_اسلامی مرهون سه عنصر اصیل علمی و دینی است: «لَا یسْتَغْنِی أَهْلُ كُلِّ بَلَدٍ عَنْ ثَلَاثَةٍ یفْزَعُ إِلَیهِمْ فِی أَمْرِ دُنْیاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجا»؛ سه عنصر اصلی است كه هیچ ملت متمدّنی از آنها بی نیاز نیست و اگر ملتی فاقد آنها بود، زندگی او زندگی «همج» و حیوانی است، زندگی معقول و مقبولی نخواهد داشت: «فَقِیهٍ عَالِمٍ وَرَعٍ وَ أَمِیرٍ خَیرٍ مُطَاعٍ وَ طَبِیبٍ بَصِیرٍ ثِقَة»،[1] داشتن حوزه های علمی و دانشگاه های علمی كه مردان متفكّرِ متفقّهِ وارسته تربیت می كند و پزشكان حاذق, امین و باتجربه و موثّق تربیت می كند كه بیماری های ظاهری را تشخیص بدهند و داشتن نیروی نظامی و انتظامی كه حریم كشور را حفظ كنند، نه به بیگانه تجاوز كنند, نه اجازه دهند بیگانه به حریم كشور او تجاوز كنند؛ داشتن این سه عنصر اصلی، نشانهٴ تمدّن یك ملت است كه نه به بیگانه حمله می كنند, نه اجازه می دهند كه بیگانه به مردم آنها بتازند. جهل علمی و جهالت عملی را با داشتن علم و اخلاق از بین می برند و سعی می كنند که عاقلانه به سر ببرند, این درباره حیات معنوی و تمدّن معنوی یك ملت است.
🔹 درباره حیات ظاهری و تمدّن ظاهری آن ملت هم امام صادق (سلام الله علیه) چنین فرمود: «لَا تَطِیبُ السُّكْنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ الْهَوَاءِ الطَّیبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ»؛[2]یعنی زندگی چه در شهر, چه در روستا وقتی گواراست كه با این اصول سه گانه همراه باشد: یكی داشتن هوای سالم و محیط سالم و منزّه از آلودگی, دوم داشتن سرزمین حاصل خیز, سوم داشتن آب فراوان كه جامعه را از #نیازمندی به غیر برهاند.
🔹 مطلب دیگر آن است كه بهره برداری از نظام برای #حفظ_حیات است، نه برای از بین بردن حیات! تعبیر قرآن كریم این است كه اگر كسی یك نفر را از بین ببرد، گویا جامعه را یا همه مردم را از بین برد؛ یعنی برای انسانیت انسان حرمتی قائل نشد. قرآن كریم نمونه ای از حُكّام و سلاطین و حكمرانان الهی را مطرح می كند كه همه آنها با داشتن قوی ترین امكانات سعی كردند كاری نكنند كه خونی ریخته شود: یكی جریان داوُد پیامبر است كه رهبری انقلاب را به عهده گرفت امكاناتی خدا به او داد كه قوی ترین آنها همان ﴿وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدیدَ﴾[3] بود كه آهن خام و سرد در دست داوُد پیامبر، همچون موم نرم می شد؛ اما او از این قدرت الهی سوء استفاده نكرد، از این آهن, شمشیر و دشنه و تیر و نیزه و خنجر نساخت، بلكه سلاح دفاعی بافت كه فرمود: ﴿وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ﴾[4] این برای آن است كه به ما نشان بدهد از قدرت جهانی برای حفظ حیات و حفظ وحدت و حفظ صلح و آرامش باید استفاده كرد و همچنین سلیمان بن داوُد (سلام الله علیهما) که او حكومت تشكیل داد؛ اما با همه امكانات كه فرمود: ﴿وَ أَسَلْنا لَهُ عَینَ الْقِطْرِ﴾[5] آن حضرت با چنین امكاناتی، هرگز از مس به عنوان ابزار كشتار جمعی چیزی استفاده نكرد، فقط ابزار عادی و سودمند و مفید ساخت، نه وسیله كشتار جمعی, این نشان می دهد كه تمدّن در خونریزی نیست، تمدّن در سایه #وحدت و #محبت و #انس حاصل می شود.
[1]. تحف العقول، النص، ص321.
[2]. تحف العقول، النص، ص320.
[3]. سوره سبأ، آیه10.
[4]. سوره انبیا، آیه80.
[5]. سوره سبأ، آیه12.
تاریخ: 1394/07/06
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
اصول تمدن اسلامی.mp3
2.04M
#دهه_فجر #انقلاب_اسلامی #بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#امت_ولایی
#تمدن_نوین_اسلامی
#حفظ_حیات
#وحدت_محبت_انس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 اصول تمدن اسلامی
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom