#تسنیم
آیت الله #جوادی_آملی
📌 فکر فرعونی
📜 الآن ببینید خیلی از بشرها فرعون عصرند؛ منتها «بالصراحة» نمیگویند که ﴿أَنَا رَبُّکُمُ الأعْلَی﴾،در همه مدت و در تمام کارها به این سه عنصر محتاجیم؛ عنصر اصلی که توحید است را آنها برداشتند و خودشان به جای عنصر اصلی نشستند.
📜 هر کشوری در هر حال یک موادّ قانونی دارد، مثلاً ما یک رساله عملیه داریم یا مثلاً موادّ قانونی مجلس شورای اسلامی داریم که این کاربردی و عملیاتی است، این را همه کشورها دارند؛ این امر مشترک بین مؤمن و کافر است.
🔘 امر دوم آن است که این موادّ حقوقی را از یک سلسله مبانی میگیرند، مثل عزّتِ مملکت، امنیتِ مملکت، امانتِ مملکت، استقلالِ مملکت، زندگی مسالمت آمیز، عدم دخالت در شئون دیگری، اجازه ندهند که کشورها در شورا دخالت بکنند، فضای سالم، مواسات، مساوات، دستگیری نیازمندان، بهداشت، همه اینها مبانی اصلی است که از این مبانی آن موادّ حقوقی استنباط میشود، این مشترک بین مؤمن و کافر است.
📜 کلید همه این مبانی که «مبنی المبانی» است عدل است، این مشترک بین مؤمن و کافر است که به عنوان اصل عدل را همه میپذیرند، حقوق بین الملل هم این را قبول کرده است.
🔘 عدل هم مفهوم آن «وَضعُ کُلَّ شیءٍ فِی مُوضِعِه» هست، این معنایش روشن است که مسلمان و کافر قبول کردند، حقوق بین الملل هم قبول کرده است؛ تا اینجا مشترک بین مسلمان و کافر است؛ اما از اینجا به بعد که عدل «وَضعُ کُلَّ شیءٍ فِی مُوضِعِه» است، جای اشیا را چه کسی باید معیّن کند؟ جای اشخاص را چه کسی باید معیّن کند؟ مؤمن میگوید جای اشیا را اشیاءآفرین و جای اشخاص را اشخاص آفرین باید معیّن کند، ولی کافر میگوید جای اشیا را خودم و جای اشخاص را خودم تعیین میکنم، این همان فکر فرعونی است! این میشود: ﴿أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾،
📜 این حقوق سازمان ملل هیچ پایهٴ علمی ندارد؛ لذا شما میبینید یک روز ملتی را که از کشور خودش دارد دفاع میکند میگویند تروریسم؛ حزب الله را ـ معاذ الله ـ میگویند تروریسم است! یک روز هم که چنین نخواهند، میگویند از فهرست تروریسم برداشته شد. آن منافق تروریسم را و آن داعش تروریسم را میگویند او مدافع است، این را که مدافع است و از کشور خودش و از دین خودش دفاع میکند را میگویند تروریسم، سرّش این است که واقعاً اینها فرعون هستند! واقعاً خود را «الله» میدانند! چرا؟ برای اینکه منبع ندارند! شما تا اینجا آمدید، گفتید ما عدل داریم، معنای عدل هم این است که هر چیزی سر جایش باشد، تا اینجا درست است؛ اما جای اشیا کجاست؟ شما میگویید هر چه که از انگور درست شده، چه شیره انگور و چه شراب انگور هر دو حلال است، ما میگوییم آنکه انگورآفرین است باید فرق بگذارد، نه شما!
🔘 اینها نمیدانند که فرعون میباشند و ﴿أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾ هستند، ﴿أَنَا رَبُّکُمُ الأعْلَی﴾ هستند، ﴿مَا عَلِمْتُ لَکُم مِنْ إِلهٍ غَیْرِی﴾ هستند، همین است! شما وقتی بررسی کنید و سؤال بکنید که شما این قانون را از چه چیزی میگیرید؟ شما که قبول دارید عدل است، معنای عدل را هم که میدانید روشن است؛ یعنی «وَضعُ کُلَّ شیءٍ فِی مُوضِعِه»، اما جای اشیا کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟
🔲 درس تفسیر سوره جاثیه جلسه 7
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (59)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 29- شناسایی شبکه های گوناگون فعالیت فرهنگی
الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْراً وَنِفَاقاً وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُواْ حُدُودَ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (توبه/197)
باديه نشينانِ عرب (به خاطر دورى از تعليم وتربيت وسخنان پيامبر)، در كفر ونفاق شديدترند وبه اينكه حدود آنچه را خدا بر پيامبرش نازل كرده ندانند سزاوارتر، و خداوند دانا و حكيم است.
🔅🔅🔅
☑️ محيط اجتماعى و فرهنگى انسان، در بينش و موضعگيرى او در مورد حقايق و معارف مؤثّر است. «الاعراباشدّكفراً»
☑️ افرادِ ناآگاه و دور از فرهنگ، گاهى آلت دست كافران و منافقان قرار مىگيرند و از خود آنها هم بى منطق تر مى شوند. «الاعراب اشدّ كفراً و نفاقاً»
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (120)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 تفسير
🔲 رابطه ايمان به قرآن با ايمان به ساير كتب آسمانى
ايمان به آنچه بر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نازل شده، مستلزم ايمان به همه پيامبران پيشين و كتب آسمانى آنان نيز خواهد بود؛ زيرا حقانيت انبياى گذشته و كتب آنان به سه طريق از قرآن كريم استفاده مى شود:
1️⃣ 1- همه شرايع در اصول و خطوط كلى معارف يكسان و مشترك است: (ان الدين عندالله الاسلام) (452) و اسلام كه ره آورد قرآن كريم است روح همه مكتبهاى الهى است.
2️⃣ 2- قرآن كريم مصدق كتب آسمانى پيشين و مهمين برآنهاست:
(و انزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب و مهيمنا عليه). (453)
3️⃣ 3- در قرآن كريم به طور گسترده از پيامبران گذشته تمجيد شده و قصص آنان نيز به عنوان وسيله هدايت و نجات بازگو و معارف، اخلاق و احكام غير منسوخ آنها بيان شده است. بنابراين، ايمان به قرآن كريم با ايمان به پيامبران پيشين و كتب آسمانى آنان ملازم است.
🍀🍀🍀
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
💢بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. ما این آسمان و زمین و کرات مختلف را با چشم خود میبینیم امّا عوالمی که در درون این جهان قرار دارند نمیبینیم و اگر دید و درک دیگری داشتیم هم اکنون میتوانستیم آنها را ببینیم چنانچه در این عالم موجودات بسیاری هستند که امواج آنها با چشم ما قابل درک نیستند، همچنین ملکوت و باطن عالم دنیا برای ما قابل درک نیست چنانچه قرآن می فرماید: «کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ» اگر علم الیقین داشتید، دوزخ را مشاهد میکردید
▫️از پارهای از احادیث استفاده میشود که بعضی از مردان خدا درک و دیدی در این جهان داشتند که بهشت و دوزخ را نیز با چشم حقیقت میدیدند
▫️برای این موضوع میتوان مثالی ذکر کرد: فرض کنید فرستندة نیرومندی در یک نقطه زمین وجود داشته باشد که به کمک ماهوارههای فضائی امواج آن به سراسر زمین پخش شود و به وسیلة آن نغمة دل انگیز تلاوت قرآن با صدائی فوق العاده دلنشین و روحپرور در همه جا پخش گردد، و در نقطه دیگری از زمین فرستنده دیگری با همان قدرت وجود داشته باشد که صدائی فوق العاده گوش خراش و ناراحت کننده روی امواج دیگری در همه جا پراکنده شود
▫️هنگامی که ما در یک مجلس عادی نشستهایم صدای گفتگوی اطرافیان خود را میشنویم امّا از آن دو دسته امواج «روحپرور» و «آزار دهنده» که در درون محیط ما است و همه جا را پر کرده است هیچ خبری نداریم، ولی اگر دستگاه گیرندهای میداشتیم که موج آن با یکی از این دو فرستنده تطبیق میکرد فوراً در برابر ما آشکار میشدند امّا دستگاه شنوائی ما در حال عادی ازدرک آنها عاجز است
▫️عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محیط بر این عالم هستند، و به اصطلاح این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته، درست همانند عالم جنین که در درون عالم دنیا است، زیرا میدانیم عالم جنین برای خود عالم مستقلی است، امّا جدای از این عالمی که در آن هستیم نیست، بلکه در درون آن واقع شده است، عالم دنیا نیز نسبت به عالم آخرت، همین حال را دارد، یعنی در درون آن قرار گرفته است.
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۴ ـ ۲۲ #سوره_رعد
📌#تعهدات_عالم_ذر
#سالک الی #اللّه باید در مقابل #تعهدات عالم #ذر مقید بوده و بردبار باشد، #عبادت فردی و اجتماعی مانند: #نماز و #انفاق را صحیح و خوب انجام دهد و به جای #گناه، کار خوب بکند تا خودش، پدر، همسر و فرزندانش وارد بهشت #عدن گردند و #ملائکه از هر دری که بر او وارد می شوند، به او سلام کنند و به #بهشت بشارتش بدهند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مراتب یقین ۷۰.۳.mp3
5.2M
#سیر_و_سلوک (70)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼 یقین ۳
🕑 زمان:۴۲دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
محققان ناسا تحقیقانی را در زمینه چگونگی شعله ور شدن آتش در فضا که یک محیط بدون گرانش است شامل بیش از 200 آزمایش را انجام داده اند و متوجه شده اند که آتش در فضا به شکل زمین نمی سوزد و ، انتشار مولکولی در فضا اکسیژن را به سمت شعله جلب کرده و محصولات احتراقی را با سرعتی 100 برابر آهسته تر از جریان شناور روی زمین از آن دور میکند همچنین آتش فضا بسیار کم نور تر و با انرژی کمتری می سوزد این دو تصویر مقایسه ای بین نحوه سوختن آتش شمع و آتش در فضا است.
همانطور که می بینید در تصویر اول آتش یک حالت کروی چتر مانند را دارد تصویر دوم نیز به همین شکل است و اگر از بالا به این چتر نگاه کنیم مشابه این تصویر می شود.
در سوره الزمر آیه 16 نوشته شده است :
لَهُم مِّن فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِّنَ النَّارِ وَمِن تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِکَ یُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ یَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ ﴿۱۶﴾
آنها از بالاى سرشان چترهایى از آتش خواهند داشت و از زیر پایشان [نیز] طبقهایى [آتشین است] این [کیفرى] است که خدا بندگانش را به آن بیم مىدهد اى بندگان من از من بترسید (۱۶)
همچنین در آیه به کلمه بالای سر اشاره شده است که می تواند به فضا و آسمان دلالت کند و در ز زیر پایشان نیز به طبقاتی از آتش اشاره شده است که همانطور که می دانید زیر زمین که مواد مذاب در آن قرار دارند لایه لایه است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 12
#قرآن_شناسی
#تفسیر
💢اصول كلي شناخت قرآن
⏪ 9. خداي سبحان، قرآن كريم را به عنوان نور و هدايت و اوصاف كمالي ديگر معرّفي نمود و لازمهي اين توصيف، آن است كه قرآن حاوي همهي معارف و قوانين سعادت بخش بشري است و در روشن نمودن آنها نيز همانند نورافكن نيرومند، قوي و غني است؛ يعني هم در محتوا بي نياز از علوم ديگران است وهم در دلالت بر آنها مستغني از چاره جويي اغيار. لذا كسي نمي تواند مطلبي از خود بر مطالب قرآن كريم بيفزايد يا از آن بكاهد و نيز نمي تواند روش تبيين و دلالت خاصّي را بر او تحميل كند.
▫ ليكن اين معنا مستلزم آن نيست كه انسان با قرآن كريم برخورد جاهلانه نمايد و آنچه از علوم و معارف كه اندوخته است، آنها را ناديده بگيرد و همانند يك فرد بسيط تحصيل نكرده، در حضور اين كتاب عظيم الهي قرار گيرد؛ زيرا بين تحميل كردن و تحمّل نمودن فرق است. آنچه صحيح است آن است كه كسي حق ندارد، چيزي از يافته هاي بشري را بر آن وحي الهي تحميل نمايد و در نتيجه، قرآن را بر هوا و ميل خود معطوف دارد و بر رأي خاص خويش تفسير كند؛ ولي تحصيل علوم، ظرفيت دل را گسترش مي دهد و مايهي تحمّل صحيح و قابل توجّه معارف قرآن مي سازد و مايهي شرح صدر خواهد بود؛ «إنّ هذه القلوب أوعية فخيرها أوعاها».[ نهج البلاغه، حكمت 147.]
▫ هر قلبي كه از انديشه هاي مستدلْ برخوردار است، آمادگي آن قلب براي تحمّل و دريافت علوم قرآني بيشتر است و هرچه انسان در مدرسهي جهان آفرينش از آيات كتاب تكويني خداوند بهره مي برد و آگاه مي شود، قدرت تحمّل او نسبت به آيات كتاب تدويني افزون تر مي گردد؛ زيرا با صدر مشروح، قرآن را تلاوت و آن را استماع و به سوي او انصات و همچنين گرايش پيدا مي كند.
▫ خلاصه آنكه تحميل فرضيهي علوم تجربي و مانند آن كه در طيّ اعصاردگرگون مي گردد، بر علوم قرآني كه معصوم از تحوّل و مصون از بطلان است، صحيح نيست؛ ولي تحمّل علوم قرآني در پرتو علوم و معارف انساني رواست.
🌿🌿🌿
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 51
#مثل
#انفاق #باد #دنیا #کشتزار #سوزان
🔅🔅🔅
🗓مثَل باد سموم و کشتزار
(مَثَلُ مَایُنفِقُونَ فِی هَذِهِ ا لْحَیَوةِ الدُّنْیَا کَمَثَلِ رِیحٍ فِیهَا صِرُّ اءَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوَّاْ اءَنفُسَهُمْ فَاءَهْلَکَتْهُ وَمَا ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَلَکِنْ اءَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ) . (آل عمران / 117.)
((آنچه آنها (مشرکان و کافران ) در این زندگی پست دنیوی انفاق می کنند همانند باد سوزانی است که به زراعت مردمی که بر خود ستم کرده بوزد و آن را نابود سازد ، خدا به آنها ستم نکرده بلکه آنان بر خود ستم می کنند)) .
🌿🌿🌿
هست انفاق خسیسان در امل
همچو بادی سرد برکشت عمل
می کنند انفاق بر ضد رسول
کی شود انفاق غدّاران قبول
در حیات دنیوی انفاقشان
زشت و نابود است چون اخلاقشان
یا چو بادی کان زند بر کشتها
سوزد و از کف رود سر رشته ها
کشتهای ظالمان گردد تباه
از سموم گرم یا سرد و سیاه
ورکه انفاقی بود از عدل و دین
کشتها را شد چو باد فرودین
حق نکرده هیچ بر ایشان ستم
بل ستم بر نفس خود کردند هم (106)
⏹ وجه تشبیه
◽️خداوند متعال در این آیه انفاق و بخششهای مشرکان و کافران و یا ریاکاران را به باد سمومی تشبیه کرده است که بر کشت و زرع افراد ستمکار بوزد و آن را خشک کند . همان گونه که اگر باد سموم به زراعتی برخورد کند ، آن را خشک و نابود می سازد ، انفاق افراد بی ایمان و آلوده نیز چون از کفر و شرک و یا خودنمایی سرچشمه می گیرد ، همچون باد سوزان و خشک کننده ای است که اعمال آنان را ضایع و باطل می سازد ((صرّ)) و ((اصرار)) از یک ریشه اند و به معنای بستن چیزی تواءم با شدّت می باشد و در اینجا به معنای شدّتی است که در باد باشد .
◽️جمله (حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوَّاْ اءَنفُسَهُمْ) اشاره به این است که زراعت کنندگان در انتخاب زمان و مکان زراعت ، دقت لازم را به عمل نیاورده و بذر خود را یا در سرزمینی پاشیده اند که در معرض چنین طوفانهایی بوده است ، یا از نظر زمان وقتی را انتخاب کرده اند که فصل وزش باد سموم بوده است و به این ترتیب بر خود ستم کرده اند .
◽️افراد بی ایمان نیز در انتخاب زمان و محل انفاق به خود ستم می کنند و سرمایه های خود را بی مورد بر باد می دهند .
بنا بر این تشبیه فوق در حقیقت در میان دو چیز است : یکی تشبیه انفاق به ((زراعت بی موقع و در غیر محل مناسب )) و دیگری تشبیه انگیزه های انفاق به ((بادهای سرد و سوزان )) .
بعضی دیگر گفته اند : مراد از (حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوَّاْ اءَنفُسَهُمْ) این می باشد که حقّ خدا را از زراعت خود ادا نکرده اند و خداوند زراعت آنان را نابود ساخته است .
▫️▫️به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((ضایع شدن و هدر رفتن زحمت )) است .
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 51 #مثل #انفاق #باد #دنیا #کشتزار #سوزان 🔅🔅🔅 🗓مثَل باد سموم و کشتزار (مَثَلُ م
#مثالهای_قرآن 52
#مثل
#انفاق #باد #دنیا #کشتزار #سوزان
🔅🔅🔅
🗓مثَل باد سموم و کشتزار
(مَثَلُ مَایُنفِقُونَ فِی هَذِهِ ا لْحَیَوةِ الدُّنْیَا کَمَثَلِ رِیحٍ فِیهَا صِرُّ اءَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوَّاْ اءَنفُسَهُمْ فَاءَهْلَکَتْهُ وَمَا ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَلَکِنْ اءَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ) . (آل عمران / 117.)
((آنچه آنها (مشرکان و کافران ) در این زندگی پست دنیوی انفاق می کنند همانند باد سوزانی است که به زراعت مردمی که بر خود ستم کرده بوزد و آن را نابود سازد ، خدا به آنها ستم نکرده بلکه آنان بر خود ستم می کنند)) .
🌿🌿🌿
◽️در این که منظور از انفاق کافران چیست ، جمعی از مفسّران گفته اند : مراد مخارج و هزینه هایی است که آنها در جهت تضعیف دین اسلام صرف می کرده و به وسیله آن دشمنان را بر ضدّ پیامبر اسلام تحریک می نموده اند . بعضی دیگر گفته اند : مقصود اموالی است که یهودیان به دانشمندان خود می دادند که آیات کتب آسمانی را تحریف کنند . عدّه ای دیگر از مفسران معتقدند : آیه معنای وسیعی دارد که موارد یاد شده و غیر اینها را نیز شامل می شود .
▫️صاحب تفسیر ((کشف الاسرار)) در ذیل آیه مورد بحث می گوید : ((هرچه هزینه کنند جهانیان در کار دنیا ، و هرچه به دست آرند از عشق دنیا ، مثل آن چون باد است ، گیرنده باد در دست چه دارد ؟ جوینده دنیا همان دارد ! دردا و دریغا . . . )) . (107)
⏹معنای واژه حرث
واژه ((حرث )) به معنای پاشیدن ((بذر)) در زمین و مهیّا ساختن آن برای زراعت هست و در قرآن مجید هم به این معنا زیاد آمده است .
در بعضی از آیات شریف قرآن ، اعمال انسانها به ((حرث )) تشبیه شده است از جمله می فرماید :
(مَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ ا لاْخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِی وَمَن کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِی مِنْهَا وَمَالَهُ فِی ا لاَْخِرَةِ مِن نَّصِیبٍ) . (108)
((هر کس خواهان زراعت آخرت باشد ، بر محصولش می افزاییم و کسی که فقط کشت دنیا را می طلبد ، کمی از آن به او می دهیم ، اما در آخرت هیچ بهره ای نخواهد داشت )) .
▫️خداوند متعال در این آیه ، انسانها را به زارعی تشبیه کرده است که مزرعه آن دنیا و اعمال آنان بذرهای این زراعت می باشد که محصول آن در قیامت و جهان دیگر چیده می شود . از این روست که گفته اند :
((الدنیامزرعة الاخرة ؛ (109) دنیا مزرعه آخرت است )) .
بنا بر این افکار و گفتار و کردار انسانها در این جهان همانند بذری است که در کشتزار دنیا پاشیده می شود و نتیجه و ثمره اش در جهان دیگر برداشت می گردد ؛ اگر بذر نیکی باشد ، نتیجه اش زندگی و سعادت جاوید است و چنانچه خدای نکرده بذر بدی باشد ، ثمره اش عذاب الهی می باشد .
▫️▫️از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود :
(( . . . وهَل یَکُبّ النّاسَ عَلی مَناخِرِهِمْ إِلاّ حَصائِدَ اءَلْسِنَتِهِمْ(110) ؛ آیا مردم را چیزی جز محصولات درو شده زبانشان ، به رو (در آتش ) می افکند ؟ )) . گ
👈🏾ادامه دارد.....
=====================
106-تفسیر صفی ، ج 1، ص 163.
107-تفسیر کشف الاسرار و عدّة الابرار، ج 2، ص 260.
108-شوری / 20.
109-بحار الانوار، ج 73، ص 148.
110-محجّة البیضاء، ج 5، کتاب آفات اللسان ، ص 193.
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#امام_حسین #حجت_بالغه_الهی #تناسب_هدف_و_وسیله
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 مظلومیت عقل و عدل
🔹 هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی کند. بین هدف و وسیله #تناسب_ضروری برقرار است. از #راه_پاک به مقصد پاک و #مقصد_پاک هم راه پاک می طلبد. «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ»؛ بخواهد از راه حرام به مقصد برسد هرگز نمی رسد: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»؛[1] زودتر از دیگران به چاه می افتد، این بیان بوسیدنی است!
🔹 ما اگر برای مظلومیت سیدالشهداء گریه میکنیم برای #مظلومیت_عقل_و_عدل است، وگرنه ما ملّت گریه نیستیم! نباید گفت چرا شیعه گریه می کند؟ شیعه برای اینکه عدل را از دست داد، عقل را از دست داد [گریه می کند]. شما اساتید بزرگوار با وسائل آشنا هستید، وسائل چند هزار حدیث دارد؟ در این چند هزار حدیث پنج تا حدیث از امام حسین پیدا کنید نیست! این اشک ندارد؟ بیست سال ولی خدا، ده سال که زمان امامت وجود مبارک امام حسن بود این به حسب ظاهر امامت نداشت؛ اما ده سال دیگر #حجت_بالغه_الهی بود. به اندازه ده تا روایت فقهی در کتاب های ما نیست. ما چند هزار روایت در وسائل داریم؟ شما ده تا روایت از امام حسین پیدا می کنید؟ خدا مرحوم ابن بابویه قمی را غریق رحمتش کند! می گوید ما برای این می گرییم، #عدل را از ما گرفتند، #عقل را از ما گرفتند، #عصمت را خاموش کردند برای اینکه اینها را به دست بیاوریم گریه می کنیم.
🔹 در مجلسی در مدینه وجود مبارک #حجت_بالغه_الهی حسین بن علی (سلام الله علیه) نشسته است، آن ابن ازرق که از ابن عباس مسئله سؤال می کند حضرت جواب داد، او در کمال بی ادبی گفت آقا به تو چه؟ من که از تو سؤال نکردم! تازه ابن عباس دارد می گوید نه آقا اینها باسواد هستند.[2] این گریه ندارد! ما که اهل گریه بی جا نیستیم ما می بینیم که عدل را دارند از ما می گیرند، عقل را از ما دارند می گیرند، طهارت را دارند از ما می گیرند، ما با اشک به دست می آوریم!
🔹 همین حسین بن علی (سلام الله علیه) که این حدیث بوسیدنی است، فرمود #هیچ_هدفی وسیله را توجیه نمی کند هیچ ممکن نیست با بانک ربوی اقتصاد سالم بشود! با رشوه مال فراهم بشود! هیچ ممکن نیست! با حرام هرگز زندگی کسی پیش نمی رود! «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»، (روحی لک الفداء).
[1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص373.
[2] . التوحید (للصدوق)، ص80.
📚 سوره جمعه جلسه 9
تاریخ: 1397/01/27
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom