eitaa logo
محفل علمی رهپویان
269 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛گاهی درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فانی فی الله
مَدرَس چیست؟ مدرس با شبیه‌سازی و پیاده‌سازی نظام آموزشی سنتی حوزه علمیه و حفظ ویژگی‌ها و ارزش‌های آن، امکان «آموزش مجازی علوم اسلامی و حوزوی» را برای طلاب و عموم علاقه‌مندان به علوم و معارف اسلامی، با امکاناتی فراتر از مدرسه و کلاس واقعی و به صورت پویاتر و کارآمدتر فراهم آورده است. شرح برخی از امکانات مَدرَس: 🔹 ثبت نام و ورود با شماره همراه 🔹 مدیریت یاداشت‌ها و هایلایت‌ها در منوی اصلی 🔹 سیستم یاداشت برداری جدید در کتاب‌ها و های‌لایت و یادداشت‌گذاری در شرح کتاب‌ها. 🔹 امکان برچسب گذاری و دسته بندی یاداشت‌ها 🔹 تغییر سرعت پخش فایل‌های صوتی 🔹 نمایش و یا عدم نمایش اعراب‌ها در تنظیمات کتاب 🔹 نمایش و یا عدم نمایش‌ هایلایت‌ها در تنظیمات کتاب 🔸بانک سؤالات تشریحی و چندگزینه‌ای. 🔸 ایجاد «جعبه یادگیری» با امکان افزودن لغات، یادداشت‌ها و سؤالات گزینه‌ای و تشریحی. 🔸 قابلیت دانلود صوت دروس به صورت یکجا و دسترسی به آنها حتی در حالت آفلاین. 🔸فرهنگ لغت دو زبانه عربی به فارسی و فارسی به عربی، با امکانات زیر: _ استفاده به دو صورت آفلاین و آنلاین _ ترجمه آنلاین جملات _ پیشنهاد ترجمه لغات _ ایجاد بانک لغات شخصی 📱مدرَس نرم‌افزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید. 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3152674834C39b3c0b01c 🌐 http://madras.app .
ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها عزاداری هاتون قبول بحمدالله توفیق تطهیر در بحر جلسات اهل بیت برای مان فراهم شد،بله این محفل ها دارالشفای ماست.👈 اما بی توجهی نسبت به رعایت فاصله ها و استفاده نکردن از ماسک میتواند موجب بدنامی برنامه های مهم اینچنینی و استرس مردم و خدای ناکرده موجب تعطیلی مجدد شود.(پس لطفا رعایت کنیم) التماس دعا دارم از همگی سلام الله علیها
محفل علمی رهپویان
#فلسفه_علم به زبان ساده بر اساس کتاب عیار تجربه 🔸جلسه اول : ▫️فلسفه علم چیست؟ فلسفه علمی است که ه
به زبان ساده بر اساس کتاب عیار تجربه(ادامه) 🔸جلسه دوم : ▫️عرض کردیم مسیر علمی دانشمندان علوم تجربی بعد رنسانس از فلسفه جدا شد و علم و فلسفه در مقابل هم قرار گرفتند. بزرگترین آفتش این بود که علوم تجربی به دنبال پیش فرض های خود با روش عقلی نرفت و بازنگری در پی ساختمان مرتفع خود نکرد. ▫️[خوشبختانه]چند دهه است که این تقابل از بین رفته است و دانشمندان و فیلسوفان در کنار همدیگر قرار میگیرند برخلاف ایران! [متاسفانه]هنوز این حرکت علمی درایران انجام نشده است. ▫️منظور ما از تجربه چیست؟ دانشی که بر اساس تجربه ها و آزمایشات مکرر شکل گرفته، در این علم گزاره ای معتبر است که در محک تجربه ها آزموده شده است. قضاوت درمورد موجود مجرد در محدوده ی علوم تجربی قرار نمیگیرد. موضوع فیزیک را برخی خواص ماده و حرکات و ..گفته اند، موضوع شیمی را ... ▫️راههای افزایش آگاهی و علم: (این یک بحث پایه ای معرفت شناسی است) ۱) حواس ظاهری : ارسطو : کسیکه یکی از حواس خود را از دست دهد، بخشی از آگاهی خود را از دست داده است. ۲) حواس باطن : برای آگاهی به خودش : ناراحتی، گرسنگی ۳) بدیهیات یا علوم عقلی بی واسطه : اجتماع نقیضین محال است ۴) تفکر یا علوم عقلی با واسطه یا علوم عقلی نظری : دو دسته اند : ✔️ تفکر قیاسی ( قیاس اقترانی و استثنائی ) ✔️تفکر حساب احتمالاتی ( تجربه و حدس و تواتر) : مثال گوی های عدد گذاری شده ، احتمال اینکه یک بچه بسم الله الرحمن الرحیم را تایپ کند ، یک به روی ۴۰ به توان ۱۹ است یعنی صفره. ▫️ماهیت تجربه : مبتنی بر تکرار مشاهده و آزمایش توسط حواس پنجگانه است ، خاصیت حواس پنجگانه اینه که آگاهی جزئی میدهند. علوم تجربی از روش حساب احتمالاتی( یا استقرائی ) حکم کلی میدهد. ▫️آیا ممکنه که از موارد جزئی حکم کلی بدهیم؟ ضوابط و شرایط آن چیست؟ پاسخ در جلسه بعد. 🔸 جلسه سوم : ▫️فرق دانش مورد مطالعه ی ما با خرافه و خیال پردازی چیست؟ این سوال برخی فلاسفه ی علم بوده است. فیلسوفان و منطق دانان برای علوم عقلی محض ( مثل ریاضیات و فلسفه )این ضابطه را گفته اند : اگر شکل استدلالات درست باشد ، مواد و مصالح فکری هم درست باشند، نتیجه صحیح خواهد شد. ▫️ضابطه صحت علوم تجربی( تاریخ علم) : اما در علوم تجربی نظریات مختلفی داده شده : اول تکیه بر حس و تجربه کردند. واضحه غلطه چون تجربه علوم جزئی میدهد. بعد گفتند جان استوارت میل گفت دو گزاره اضافه میکنیم، هر پدیده ای علت دارد، دو علت یکسان ، فعالیت یکسان خواهد داشت => هر پدیده ی متفاوت، علت متفاوت دارد. سوال : ایندو گزاره را شمائی که برای عقل جایگاهی قائل نیستید از کجا آوردید؟ میگه بواسطه حس و تجربه! میگیم تجربه که حکم کلی نمیدهد. برتراند راسل میگه من اعلام میکنم کسی دیگر در جهان علم دنبال گزاره کلی نباشد. از تجربه به گزاره ی کلی یقینی نمی رسیم، بصورت ظنی قانون میدهیم. دیوید هیوم انگلیسی(او قبل از راسل است) میگوید علوم تجربی هیچ تفاوتی با خرافه ندارند (فقط منشا آندو متفاوته) . میگوید علیت صرفا یک حالت روانشناختی است و ربطی به خارج ندارد. مثالها او مثال درست علت و معلول نیست. بعد او کارل پوپر میگوید هیچ راهی برای بدست آوردن علم از راه تجربه وجود ندارد و علوم تجربی ارزشی ندارد و اثبات گرایی ندارد، اما قابلیت ابطال دارد ، گزاره ای که طی آزمایشات باطل نشود ارزش بیشتری دارد، کار او یکی از منتقدمین داروین است چراکه قابلیت ابطال ندارد. تقریر خلاصه از به زبان ساده
هدایت شده از احمدحسین شریفی
روش نظریه پردازی اکتشافی گامهای ۷ و ۸ و ۹.mp3
زمان: حجم: 31.75M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه بيست و يکم: روش‌نظريه‌پردازي اکتشافي 🔸قسمت چهارم: گام‌هاي 7 و 8 و 9 🔸در اين جلسه به تشريح روش‌ نظريه‌پردازي اکتشافي در علوم انساني پرداخته‌ايم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
محفل علمی رهپویان
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه بيست و يکم: روش‌نظريه‌پردازي اکتشافي 🔸قسمت چهارم: گام‌ه
برای اینکه ما یک نظریه یا آموزه ای دست پیدا کنیم که بتوانیم با اطمینان محققانه و عالمانه(طیب خاطر نه قاطعیت فلسفی) اون رو به اسلام نسبت دهیم ، نیازمند روش هستیم، روش پیشنهادی ما روش اکتشافی است که ۹ گام دارد : ۱.تبیین دقیق مساله یا موضوع ۲.گرد آوری پاسخ های ارائه شده ۳.تحلیل و بررسی پاسخ ها ۴.جستجو در منابع و متونی که از نگاه دین حجت اند.(اعتبار منابع متفاوت است) ۵.اعتبار سنجی مستندات گرد آوری شده(هر نوع از مستندات با روش خودش) ۶.فهم عمیق متون گردآوری شده ، تامل و تفکر تا این مرحله ما به یک آموزه ای دست یافتیم اما نباید آنرا عجولانه به دین نسبت دهیم. کمااینکه برخی بزرگان اینچنین اشتباهی کرده اند. ۳ مرحله دیگر هم باید انجام شود. مرحوم شیخ در مکاسب ... ۷.آیا این حکم با ضوابط اسلامی حاکم بر قلمرو بحث سازگاری دارد یا متعارض است. قلمرو و حیث مدیریت اسلامی با حیث اقتصادی متفاوته، با اعتبار حقوقی متفاوته، با اعتبار اجتماعی متفاوته،ضوابط هر حیث متفاوته. مثلا از ضوابط تدبیر منزل (روابط خانوادگی) احسان است، وفاداری است ، مودت، گذشت ،در همه ی فعل و انفعالات خانوادگی باید این ضوابط برقرار باشه. بدست آوردن این ضوابط یک پروژه سنگین است، اجمالا شاید باید به استناد منابع دین،مبانی(هستی شناختی،معرفت شناختی، انسان شاختی، ارزش شناختی) دین، مقاصد دین و متون دینی بدست آید. ۸.عرضه این آموزه با قواعد اسلامی زیست انسانی[فرا کلان]. هر مکتبی یک هنجارها [و قواعد] رفتاری فرا کلان دارند که بر همه حوزه های زیستی سایه افکنده اند، که قواعد زیست انسانی از نگاه آن مکتب را بیان میکنند. مثلا در اسلام قاعده عدالت، قاعده لاضرر، قاعده اعانه بر بر ، قاعده پرهیز از اعانه بر اثم وجود دارد. این قواعد میتوانند باعث جدا کردن مکاتب شود. عام ترین قاعده در مکتب لیبرالیسم آزادی است(در مقام اندیشه) اما در اسلام اصل عدالت و ظلم ستیزی اصل مادر است. ۹.عرضه کردن آموزه ها به مقاصد و غایات زیست انسانی اسلامی : آیا مطابق با هدف نهایی و غایی از خلقت بود، میشه قطعا اسلامی. منظور ما فقه مقاصدی (علل و مصالح و انگیزه های تشریع) نیست ، منظور ما هدف نهایی و ارزش غایی ای است که غایت همه ی ارزش ها و احکام اسلامی است،مثلا آیت الله مصباح مقصد نهایی را قرب الهی و خدایی شدن می نامند، شبیه تعبیر بسیاری عرفا و اخلاقیون و فیلسوفان اسلامی : التخلق به اخلاق الله قولا و فعلا و علما و حالا. آیت الله سبحانی : مقصد نهایی اسلام را تربیت انسان در سایه عقیده صحیح و عمل صالح به گونه ای که انسان مظهر اسما حق شود. این ۹ گام هرکدام روش و ضابطه دارند. روش نظریه پردازی ما خوبی ها و نقاط قوت روش های اجتهادی مرسوم و روش نظریه پردازی شهید صدر را هم دارد. جای گفتگو و نقادی هم دارد. ----------------- طبیعتا این خلاصه مغنی از این جلسه و جلسات گذشته نیست، چه بسا موجب سوءبرداشت هم شود برای برخی. لذا خلاصه هایی که قرار داده میشود نشر داده نشود.
❌موشک دوربرد ۱۸۰۰ کیلومتر = نابودی حیفا @jebhetse
هدایت شده از المرسلات
استاد علی فرحانیnokati-dar-osoule-arbaemea-v-revayat.mp3
زمان: حجم: 7.76M
🔉| نکاتی مهم پیرامون خصوصیات و چگونگی شکل گیری اصول اربعمائه به همراه چند نکته رجالی 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
محفل علمی رهپویان
🔉#روایات| نکاتی مهم پیرامون خصوصیات و چگونگی شکل گیری اصول اربعمائه به همراه چند نکته رجالی 🎙استاد
اصول اربعمائه توسط کسانی تدوین شده که کارشون حدیث بوده، همان زمان اهل بیت هم افرادی بودند که از امام استفاده میکردند، گرایشی هم داشتند؛ گرایش کلامی / احکامی / آخوندی و ملایی و... که از بین دسته سوم برخی شدند مثل زراره، اینها شدند صاحبان اصول اربعه مائه. (فکر کنید مجتهدین حالا با گرایش های خاص شون هر کدوم کتابی بنویسند). برخی هم کتاب ها را نوشته شده از حضرت تحویل گرفته بودند : جابر بن یزید جوفی. زحمت کشیدند. و...(مابقی را ننوشتم)
هدایت شده از المرسلات
استاد علی فرحانیaya-maaref-ra-mitavan-ba-revayat-esbat-kard.mp3
زمان: حجم: 2.66M
🔉| آیا عقاید را می توان با روایات اثبات کرد؟ 🎙استاد علی فرحانی ⚡️در دوره ای از تاریخ علمی شیعه، توسط گروهی موسوم به برای اثبات عقائد و معارف دین، به روایت استدلال می شد. در مقابل آنها عده ای برای برهانی کردن عقائد قیام کردند. ⚡️علامه طباطبایی بیان کرد تا جایی که مقدمات برهان جاری است، میتوان عقائد را برهانی کرد و این ملاک، کلیّات معارف را شامل می شود. پس از آن باید به محضر روایات رفت. @almorsalaat
کفایه_1.pdf
حجم: 2.25M
🌸🍃جزوه کفایه استاد حسینی نسب از ابتدا تا بحث ضد 1⃣ ─━━━⊱🍃🌺🍃⊰━━━─ 📚النفیسه: بانک جزوات حوزوی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 کشکول رایگان نیازمندی حوزوی🕊 ⚘ 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 ⚘ ─━━━⊱🍃🌺🍃⊰━━━─
هدایت شده از موسسه عباد
3.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ قانون واسه من قانونه، واسه اونا تفریحه! 🎥 رونمایی از نخستین تیزر رسمی 🔻فیلم سینمایی که بحث‌برانگیزترین فیلم جشنواره فجر سی و هفتم بود، پس از اکران در جشنواره به دلایل نامعلوم به محاق توقیف رفت و بعد از گذشت 2 سال از امروز چهارشنبه به اکران سینمایی رسید. 💢 این فیلم هم‌اکنون در سینماهای 19 استان کشور و تمامی شهرهای با وضعیت زرد بازگشایی شده و سینماهای تهران و مازندران نیز بلافاصله پس از تغییر وضعیت این مناطق و بهبود نسبی کرونا به جمع اکران‌کنندگان این فیلم اضافه خواهند شد.