eitaa logo
رهپویان
216 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
199 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧 صوت مناظره‌ «جنگ برای صلح» نقد راهکارهای موجود ماجرای افغانستان 👤 آقای محسن اسلام‌زاده 👤 آقای مجتبی نوروزی 🔴 ریشه‌ی این نزاع در افغانستان چیست؟ قومی؟ مذهبی؟ 🟢 طالبان به کمتر از کل خاک افغانستان، رضایت می‌دهد؟ 🔴 داعش در افغانستان، ساخته و پرداخته‌ی کیست؟ دولت یا طالب؟ 🟢 راهکار تقسیم قدرت بین گروه‌های درگیر در افغانستان، امکان وقوع دارد؟ 🔴 رهبران مجاهدین افغان، می‌توانند مقابل طالب ایستادگی کنند؟ 🟢 آیا قدرت‌های منطقه‌ای وارد صحنه افغانستان می‌شوند؟ 🔴 نقشه‌ی ب آمریکا، پس از شکست خوردن در افغانستان چیست؟ بدون هیچ برنامه‌ای خارج شده است؟ t.me/OmatVahedeh
هدایت شده از اخبار سوریه
سعودی‌ها کینه عجیب و بی‌سابقه‌ای از یمنی‌ها، به ویژه اهالی صعده در دل دارند، این کینه و عداوت به دلیل انهدام مرکز فتنه تکفیری وهابی سعودی‌ها در روستای دماج در جنوب شرق صعده توسط مردم منطقه به رهبری شهید حسین بدرالدین الحوثی و بعدها به فرماندهی ابوعلی الحاکم شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. در این گزارش به بررسی مرکز دار الحدیث که توسط سعودی‌ها در قلب صعده و با حمایت رژیم علی عبدالله صالح بنیان گذاشته شد و سرانجام آن پرداخته‌ام. شناخت زیرساخت‌های تاریخی و روندهای فرهنگی و فتنه‌های دینی که سعودی‌ها در همه جای جهان اسلام با دلارهای نفتی بنیان گذاشتند یک ضرورت است و با شنیدن و دیدن این گزارش، نکات تازه‌ای دستگیر شما خواهد شد. https://youtu.be/RJg9BUFs0N8
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس روس: 📍چرا به دنبال مقصر نشان دادن ایران هستید؟/بعد از جنگ جهانی دوم هیچ پیروزی کسب نکرده‌اید! #روسی 🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 بیان و دیدگاه آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی (معروف به ) در مورد اسفار و : لو اعلمُ احداً یفهم اسرار الاسفار لشددتُ الیه الرحال للتلمذه علیه و ان کان فی اقصی الدیار؛ اگر کسی را بشناسم که اسرار کتاب اسفار را می فهمد، بار سفر به سوی او می بندم تا در نزد او شاگردی کنم، گرچه در دور ترین سرزمین ها باشد. 📚 مقدمه اسفار به نقل از علامه (شاگرد علامه کمپانی)، ص۶ / (مقدمه اسفار توسط علامه مظفر نگارش یافته) ♦️ کانال حوزه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
🚨 جواب منطقی به منافقین داخلی 🇮🇷 با دیده بان ولایت باشید👇 🆔 @didebann
هدایت شده از اخبار سوریه
دوستان خواهشی از شما داشتم؛ تا حالا همه خواهش‌ها و درخواست‌های بنده را با بزرگواری جواب داده و محبت کرده‌اید. برای اینکه این ویدیوهای نصفه و نیمه که تا الان ساخته و انشاءالله در روزها و هفته‌های آینده سعی خواهم کرد آن را به شکل بهتری بسازم در یوتیوب دیده شوند، اگر لطف کنید و کانال را دنبال کرده و ویدئوها را لایک کنید ممنون خواهم شد؛ چرا که به این شیوه بهتر و بیشتر دیده خواهیم شد و می‌توانیم آنجا هم حرف حق و درستی را که می‌زنیم به تماشای چشمان بیشتری از دوستداران ایران ببریم. سپاسگزارم... @syriankhabar
هدایت شده از فکرت
sound.mp3
25.04M
💠 نشست «از فقه فردی تا فقه تمدن‌ساز» با ارائه: حجت الاسلام ابوالقاسم
رهپویان
🎧 صوت مناظره‌ «جنگ برای صلح» نقد راهکارهای موجود ماجرای افغانستان 👤 آقای محسن اسلام‌زاده 👤 آقای م
مناظره جنگ برای صلح | افعانستان : ⭕️ریشه اختلافات افغانستان: دو منازعه تمدنی در افغانستان وجود دارد: ▪️یکی نزاع شهر و روستاست که نزاع قومی و قدرت است نه مذهبی. اگر به تبعه افغانستانی افغان بگوئید ناراحت میشوند چراکه این نام برای قوم پشتون هاست. همواره این قوم حاکم افغانستان بوده اند. پشتون ها دو شاخه هستند دُرّانی (خودشان را اصیل میدانند)، غلجایی (مثل اشرف غنی) طالبان مهمترین رغیب خود را تاجیک ها میدانند نه شیعیان و در طول این سالها، اکثر مناطق امنیتی دست تاجیک ها بوده است. همه ی حاکمان آنها به نوعی حمایت بیرونی داشته اند(حمایت از طرف بازیگران بیرونی) ▪️منازعه گفتمانی : ۱. بین گفتمان امارت اسلامی(که مدنظر طالبان است) و گفتمان جمهوری اسلامی ۲. درون مذهبی : همگی حنفی اند و حنفیت خیلی مدارا کننده اند. از ۴۰ سال پیش (از سال ۱۹۸۰ با تحصیل علم دین در مدارسی که با پول عربستان و پاکستان راه افتاد) رگه های تمایل به وهابیت دیده میشود که دیگر مثل قبل مدارا کننده و اهل تساهل نیستند و به شدت تحت تاثیر مکتب دیوبندیسم است. ( غوغایی بر بام جهان ترجمه توسط نشر ذکر) این تمایل کمتر در اهل سنت شمال افغانستان اتفاق افتاد و لذا علاوه بر منازعه قومی فارس زبان و پشتو زبان ، منازعه درون دینی را مشاهده میکنیم. ▪️منازعه روایات ها : ۱. روایت فتح و پیروزی(که طالبان میگوید من پیروز هستم) ۲. روایت مردم ( هر طرف میگوید مردم ما را میخواهند) ۳. روایت مشروعیت نزد بازیگران بیرونی ( طالبان تونسته در طی سفرهای منطقه ای اش جوری القا کند که هیچ کدام از بازیگران بیرونی با ما مشکل ریشه ای ندارند) 🌀آقای اسلام زاده(کارگردان) : طالبان زاویه بسیار جدی با عربستان دارد(هم به لحاظ فکری هم تاریخی) برخلاف تاجیک ها . رگه های وهابی گری و سلفی گری در نیروهای طالبان دیده میشود. 🌀آقای نوروزی :(تکمیل نکات آقای اسلام زاده:) اتحاد ها در افغانستان ناپایدار است، اینکه احمد شاه مسعود کمک کرده و...از این جنس هستند. در اینکه "مسعود" اسامه را از سودان به افغانستان برگردانده بنده سندی پیدا نکردم و منطق استراتژیکی هم ندارد. طالبان اجازه نمیدهد در مقابلش جبهه متحدی شکل بگیرد.از تاکتیک ابهام استفاده میکند. خوبه که وهابیت و ساختار سیاسی عربستان را در دو سطح متفاوت ببینیم (هرچند جدا نیستند)؛ در داخل عربستان رقابت های جدی بین آل سعود و علمای وهابی وجود دارد. اینکه طالبان نمیخواد با عربستان کار کند نافی ریشه های فکری سلفیت طالبان نیست. هر پدیده یا جریانی که با داعش متفاوته به معنای مثبت بودنش نیست. جنس پدیده ای مثل داعش در افغانستان با داعش شامات فرق دارد حداقل اینکه بدنه اصلی اش عربی نیست، جریان اصلی ای که بدنه شکل میدهد جنبش اسلامی ازبکستان ، انصار الله تاجیکستان و جریانات جدا شده از طالبان . جهت دهی اصلی شون به سمت آسیای مرکزی و چین است. سیاست ایالت متحده : در این ۲۰ سال هزینه هایی کرده ، در خواسته ی مطلوبش شکست خورده و لذا خارج شده، حتما یکی از اهرم های اصلی این شکست طالبان بوده ولی من بیش از طالبان ، اشتباهات خود آمریکا را(در استراتژی جنگی مثلا جنوب افغانستان) مقصر می دانم. ساده انگاری است که آمریکا به این سادگی خارج شود،بنظرم میرسد که او دارد کار رو به سمت تحت کنترل خودش سوق میدهد که هردو طرف منازعه تحت کنترل خودش باشد. ورود ترکیه در این راستا بنظرم تفسیر میشود. بنظرم داعش و طالبان دو روی سکه ای اند که با حمایت ترکیه و پاکستان در افغانستان تحت مدیریت کلان آمریکا قرار دارند که نوعی ناامنی کنترل شده طبق پلن آمریکا را محقق کنن. این یعنی درگیر کردن کشورهای منطقه. 🌀آقای اسلام زاده :باید راحت بگیم آمریکایی ها در افغانستان شکست خورده اند. نامه های کابل (نوشته سفیر انگلستان در کابل) . از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ طالبان نبوده. وو... افرادی از طالب جداشده که خواسته اند پرچم داعش بردارند را طالب اخیرا کشته است، حکومت و رئوس و نیروهای طالب بزرگترین دشمن وقت تکفیری ها و داعش هستند چراکه دنبال حکومت اند. ترس بنده از طالب پاکستان_سعودی است. آخرین انتخابات افغانستان رای زیر ۲۰ درصد است. طالبان در چند حوزه فعال بوده : دیپلماسی فعال منطقه ای ، نفوذ در اقوام ، افراد زیادی را خریده. طالب ازبک داریم ، طالب پشتون داریم. بشکن میزنن و شهرها رو میگیرن. ⭕️ راه حل اختلافات افغانستان 🌀آقای اسلام زاده: اگر مقاومت هرات بوسیله اسماعیل خان به نتیجه برسد ، میشه روی بحث گروه های مردمی میشه امیدوار بود ، راهکار دیگر بحث مجاهدین است. بعید میدانم کشورهای منطقه ای (ایران و..) ورودی به بحث افغانستان داشته باشند. 🌀آقای نوروزی : با کلیت مباحث آقای اسلام زاده موافقم ولی... مناظره جنگ برای صلح
AUD-20210809-WA0017.opus
1.44M
سلام و درود . پیام صوتی استاد بزرگوار خانم دکتر ثقفی عزیز مدیر محترم گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد که عاجزانه از اساتید و همه مردم استمداد کمک دارند. خواهش می کنم این پیام دلسوزانه و ارزنده را نشر دهید تا شاید افرادی را که در غفلت هستند آگاه کند.سپاسگزارم ارسالی از دوستم ، آقای گلچین
https://eitaa.com/joinchat/4099604609Ca105dab027 فــــــوری 👌 📣📣 نگران کتاب نباشید 🔵کتاب سرای قــــــــائم🔵 📲مرکز پخش کتب حوزوی و مذهبی ✅کلیه پذیرفته میشود 📬ارسال به سراسر کشور🚌 💻ثبت سفارشات 👈 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/Morteza64 https://eitaa.com/joinchat/4099604609Ca105dab027 🔺🔺🔺 📞 09117872078 09357593168 حتما عضو بشید☝️☝️☝️
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ۲۴|امروز چه خبر بود؟ از بیانات مهم رهبر انقلاب در ارتباط با کرونا تا معرفی وزرای پیشنهادی @Farsna
رهپویان
🎙نشست علمی بررسی جریان نوصدرایی 🔹استاد عبودیت - اول خرداد۱۴۰۰ 🔸قسمت_اول از #خلاصه بیانات (خلاصه صو
🎙نشست علمی بررسی جریان نوصدرایی 🔹استاد عبودیت - اول خرداد۱۴۰۰ 🔸قسمت_دوم از بیانات (بعلت زیادی حجم مطالب، در طی چند قسمت خلاصه بیانات استاد ارائه میشود) ▫️اگر بگوئیم آخوند در مقام کشف حقیقت از شهود عرفانی استفاده میکردند ولی در مقام تبیین به برهان ملتزم بودند و یافته های شهودی را براساس یقینیات تبیین فلسفی میکردند. مشاء و اشراق چگونه اند؟ دقیقه ۵۵ تا ۶۳: فرمایش شما کاملا درسته... تناقض گویی های که در رساله ها و مقاله های کنونی به ملاصدرا نسبت داده میشود و باب شده، جالب نیست چراکه خود ملاصدرا گفته من اول بر ممشای مشهور (مشاء ) تقریر میکنم و در آخر جدا میشوم، یعنی ممکنه در هر مساله دو سه قول داشته باشم. ▫️درباره حوزه معرفت شناسی چه نوآوری های آخوند داشته اند؟ پاسخ از دقیقه ۶۴ تا ۶۶ دو دسته بحث دارد ایشون : هستی شناسی ادراک (مثلا در بحث وجود ذهنی، علم حضوری و حصولی) ، در بحث معرفت شناسی (مثل شکاکیت ، مبناگروی، صدق ) فیلسوفان ما ورود جدی و صریحی نداشتند و اینها را در مباحث منطقی جناب صدرا(و دیگران) باید دنبال کرد : در این زمینه استاد حسین زاده و استاد سلیمانی کار کرده اند(من کار نکردم). ▫️جناب صدرا در علم حضوری و معقولات ثانی فلسفی ید طولایی داشته اند، آیا میتوان اینها را بعنوان رهاورد آخوند در مباحث معرفت شناسی بدانیم بعنوان پایه مشکلات شناخت؟ پاسخ از دقیقه ۶۸ تا علم حضوری قبل از ایشون بوده ولی اسمی براش نداشتند. آخوند دغدغه معرفت شناسانه نداشتند. https://eitaa.com/fekrat_net/3820 عبودیت نوصدرایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرید پیر مغانم زمن مرنج ای شیخ چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد
رهپویان
🎙نشست علمی بررسی جریان نوصدرایی 🔹استاد عبودیت - اول خرداد۱۴۰۰ 🔸قسمت_دوم از #خلاصه بیانات (بعلت زیا
🎙نشست علمی بررسی جریان نوصدرایی 🔹استاد عبودیت - اول خرداد۱۴۰۰ 🔸قسمت_سوم از بیانات ▫️با توجه به اینکه یکی از مطالبات رهبری علوم انسانی اسلامی است، در جهت اصلاح یا تکمیل علوم انسانی اسلامی، حکمت متعالیه چه ظرفیتی دارد؟ پاسخ از دقیقه ۷۴ تا ۸۴ اول درباره امتداد فلسفه اسلامی صحبت کنم : خاصیت هر فلسفه ای این است که ظرفیت این امتداد را دارد، ولی در فلسفه ی ما این کار نشده چراکه بخاطر تخصصی شدن علوم درگیری پدید نمیاد، پس برای اینکار باید یکدور جامعه شناسی درحد لااقل کارشناسی خوانده شود بعد مبانی جامعه شناسی بدست بیاورد ، فلسفه راهم خوب کار کرده باشد، بعد این فرد میتواند مبانی موجود در غرب را بررسی کند و جایگزین کند. اولین کسی که اقدام به اینکار کردند و خوب اقدام کردند، بودند که در سال ۶۳/۶۴ فلسفه اخلاق را گفتند و آن موقع ابداعی بود. ایشون روش را بدست آورند در (:اول مفاهیم، بعد مبانی،بعد احکام). الان ببینید فلسفه علم که میخواهند کار کنند در دانشگاه شریف ، که فلسفه اسلامی خوانده اند و به آن اعتقاد دارند گفتند اول باید دانشجویان لیسانس علوم (چه علم ریاضی یا فیزیک یا شیمی یا مهندسی)، بعد یکدور فلسفه بخوانند، بعد وارد شوند. راهش همین است. ما در موسسه مون گفتیم آنهایی که روانشناسی خواندند با آنهایی که فلسفه خواندند بشینند کنار هم ، اما اینها درگیر نمی شدند و فایده نداشت، خلاصه باید هر نفر هر دو رشته را داشته باشد. آدمهای قوی ای میخواهیم که هر دو رشته را کار کنند. https://eitaa.com/fekrat_net/3820 اسلامی
1. احوال خوش قلبی (جلسه دوم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
13.57M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه دوم ▪️جلسه دوم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه و مدیحه‌سرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدان‌پناه به بیان دو نکته سلوکی "تشدید غم" و "حال و حس حضور" در رابطه با عزاداری برای اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام پرداختند. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri ⏱ زمان: ۳۵ دقیقه 💿 حجم: ۱۳ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه دوم ▪️جلسه دوم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛ - یک دهه عزاداری، ویژگی عزای اباعبدالله الحسین است و این معنا در روایات منعکس شده است. به خلاف عزاداری برای سائر ائمه اطهار علیهم‌السلام که به یکی دو شب منحصر شده است. - غم سیدالشهداء از اول محرم امام کاظم علیه‌السلام را در بر می‌گرفت و تا عاشورا دم به دم حزنش بیشتر می‌شد. این یک دستور سلوکی است که از روز اول محرم، انسان به سیدالشهداء توجه کند و در روز عاشورا به جایی برسد که از حزن حسین بن علی علیه‌السلام گُر بگیرد. این کار سبب ایجاد محبت ویژه نسبت به امام حسین علیه‌السلام می‌شود. - در روایت است که وقتی اول محرم می‌شود پیراهن خونین حسین علیه‌السلام را از عرش آویزان می‌کنند. سر این که انسان از اول محرم غمگین می‌شود، همین است. غم و حزن حسین بن علی علیه‌السلام از عرش به دل شیعیان و مؤمنین سرازیر می‌شود. - دومین مساله سلوکی که باید از مساله محرم درک کرد، حال و حس حضور در محضر اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام است؛ نه به شکل غیابی بلکه یعنی من می‌بینم و در محضر اویم و نسبت به او اظهار محبت می‌کنم. احساس حضور ولو به نحو شهود نباشد، با یک سلام به حسین علیه‌السلام هم اتفاق می‌افتد و این حال و حس مشکل‌ساز است. این حال و حس حضور مغتنم است. - در روایات، حال و حس حضور با تکنیک‌ها، ظرافت‌ها و نکته‌هایی بیان شده است. یک حدیثی است از سدید صیرفی که امام صادق علیه‌السلام از او سوال کردند آیا هر روز حسین بن علی را زیارت می‌کنی؟ این یعنی انسان باید هر روز حسین بن علی علیه‌السلام را زیارت کند و الا جفا می‌کند به حسین بن علی علیه‌السلام. باز فرمودند آیا هر جمعه زیارت می کنی و بعد فرمودند آیا هر سال زیارت می کنی؟ و بعد فرمودند چقدر جفا می‌کنید به حسین بن علی علیه‌السلام که او را هر روز و هر هفته و هر سال زیارت نمی‌کنید! حضرت سپس دستوری می‌دهند که لازم نیست حتما بروید کربلا بلکه تکنیک سلوکی ارائه می‌دهند به این که برو بالای خانه‌ات و به راست و چپ نگاه کن و بعد سرت را به سمت آسمان کن و سپس رو به کربلا بایست و بگو: السلام علیک یااباعبدالله، السلام علیک و رحمه الله و برکاته. چرا برویم بالای پشت بام؟ چون احساس خلوت کنیم. چرا به راست و چپ و آسمان نگاه کنیم؟ چون احساس کنیم از همه چیز می‌بُریم. این عمل خودش حضوربخش است. روکردن به قبر حسین را با مقدمه همراه کرد تا حال و حس حضور را ایجاد کند. دقیقاً مثل نماز که قبل از تکبیر مقدماتی را می‌آورد. - به مرور شخص نوری که از حسین بن علی به سمت او می‌تابد را می‌بیند و می‌فهمند که تشعشع نور وجودی حسین بن علی به سمت او می‌تابد و کم کم کمالات اباعبدالله علیه‌السلام را در خودش به دست می‌آورند. - حال و حس حضور در محضر حسین بن علی علیه‌السلام را باید با همین گُر گرفتن و حضور در مجالس عزا در خود ایجاد کرد. -از امام رضا علیه‌السلام روایت شده است که اگر کسی حسین بن علی را در کربلا زیارت کند مثل کسی است که خدا را در عرشش زیارت کند. هر زائری به اینجا نمی‌رسد. زائری به اینجا می‌رسد که حس و حال حضور پیدا کند. ▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛ instagram.com/nafahat_eri 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔶سفیر جدید انگلیس در نخستین روز‌های فعالیت خود در ایران این عمل خبیثانه را انجام داد، هر چند با عذرخواهی او و سفیر نادان روسیه از این رفتار، سایر قدرت‌ها اجمالاً فهمیدند که در دوران حاکمیت تفکر انقلابی در ایران، سفیران کشورهای بزرگ هم حتی نمی‌توانند یک عکس جهت‌دار با همدیگر بگیرند! 🔶اما اگر من به جای مسؤولان وزارت خارجه بودم بلافاصله این بچه روباه را به عنوان یک عنصر نامطلوب به همان جزیره‌‌ای که از آنجا آمده است، باز می‌گرداندم تا حساب کار دست بقیه روباهان و روبه‌صفتان هم بیاید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 جان‌ها فدای دین 🎥 | اگر کسی از مرگ نترسید پیروز است! بیانات حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در مراسم دههٔ اول محرم سال ۱۳۷۹ 🆔 @difqom 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🌑 مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی(ره) (متولد 1324، مشکین‌شهر؛ وفات 1400) 🌑 🔹 مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔹 سردبیر فصلنامه علمی-تخصصی تاریخ در آینه پژوهش 🔹 مدیریت داخلی و عضو هیئت تحریریه مجله درس‌هایی از مکتب اسلام 🔹 عضو اتاق فکر تاریخ اسلام رادیو معارف و کارشناس برنامه پرسمان تاریخی 🔹 و ... 🔸مدرس مراکز علمی از جمله دانشگاه آزاد اراک و بروجرد، دانشگاه قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علم و صنعت تهران 📚 برخی از کتب ایشان: 🖋 «تاریخ اسلام از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام(ص)» 🖋 «قهرمانان راستین» 🖋 «مبارزات مسلمانان ترکستان» 🖋 «شناخت شیعه» 🖋 «دورنمایی از زندگانی امام باقر(ع)» 🖋 «شخصیت‌های اسلامی شیعه» 🖋 «ارزیابی انقلاب حسین» 🖋 «پیشوای آزاده» 🖋 «سیره پیشوایان» 🖋 «شام سرزمین خاطره‌‏ها» 🖋 «مقتل جامع سیدالشهداء»؛‌ انتشارات موسسه امام خمینی(ره) 🖋 «رابطه انقلاب‌های شیعه با عقیده به انتظار» 🖋 «امام حسن پرچم‌دار صلح و آزادی» 🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از اخبار سوریه
انگلیسی‌ها_در_المهره_یمن_چه_می‌خواهند؟.mp3
20.38M
چند روز پیش 50 نفر از نظامیان انگلیسی در فرودگاه بین المللی المهره پیاده شدند. پیش از این هم در مورد حضور آن‌ها گفته و نوشته بودیم، اما در این گزارش به این مساله اشاره کرده‌ایم که این حضور در قالب چه طرح و برنامه‌ای صورت گرفته و چرا انگلیسی‌ها دنبال بهانه‌تراشی برای حضور در یمن و سایر کشورهای منطقه هستند؟ @syriankhabar
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬|| ببینید|| تبیین جایگاه توسط مرحوم آیت‌الله سید عادل علوی 🔘 سید عادل علوی از اساتید برجسته حوزه‌های مقدسه قم و نجف اخیرا دعوت حق را لبیک گفت. ▫️نثار شادی روح ایشان صلوات و حمدی هدیه کنیم. 📚دانلود تألیفات و فیلم و صوت دروس مرحوم علوی در سایت رسمی 👇 🌐 http://www.alawy.net @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
حوزویان اعتدالی و تحریفِ شهید مطهّری! نقدی بر تحریفات اخیر سروش محلاتی [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| جمال مؤمنی‌زاده @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️سروش محلاتی در سخنرانی خود به مناسبت عید غدیر، مطالبی مطرح نمود که هم جفا در حق اهل بیت(ع) بود و هم اجحاف نسبت به برخی بزرگان حوزه و انقلاب اسلامی. محلاتی در این سخنرانی سخنان برخی بزرگان و علما را به طرزی ماهرانه مورد تحریف قرار داده است؛ علمایی چون شهیدان بهشتی، مطهری، محقق اصفهانی و علماي انقلابي در چند دهه اخیر. آقای محلاتی می‌گوید شهید مطهری معتقد است: «هرگاه حقّ مردم در برابر نصب خدا قرار داده شود، دین آسیب می‌بیند و مردم دین را کنار می‌گذارند.» و این اتفاقی است که در جمهوری اسلامی افتاده و عده‌ای صاحب نفوذ، دائم دم از خدا می‌زنند! آقای محلاتي در پایان از این جملات گزینش شده، چنين نتيجه می‌گيرد كه وقتی حکومتی فاقد عصمت و مقامات عرفاني و غيبي بود، نباید برای مشروعیت آن سراغ جنبه الهی و تایید دین رفت. آن‌چه هست انتخاب مردم است و دین هیچ نقشی در مشروعیت آن ندارد. او ادعا می‌کند بايد مقامات عرفاني و غيبي در حاكم وجود داشته باشد تا نيازمند نصب باشد، وگرنه حاكم غير معصوم، نصب (و لو به شکل عام) نمي‌خواهد و صرفا مي‌تواند مشروعيت مردمي داشته باشد، نه ديني! نقدهای مستند بر مدعاهای غیرمستند «ولایت فقیه» از منظر شهید بهشتی به این معناست که از سوی معصومین چارچوبی تعیین شده و برای زمامدار اوصافی از جمله دین‌شناسی و عدالت تعیین گردیده تا مردم چنین فردی را به عنوان حاکم برگزینند. (شهید بهشتی و دیگران، شناخت اسلام، ص448) هیچ فرد یا گروهی حق ندارد این حق را از مردم بستاند و به زور فردی ناصالح را در راس حکومت بنشاند. محلاتی صریحا در سخنرانی‌های قبلی خود، مدعی شده بود مردم حقّ دارند فراتر از این چارچوب‌، حتی جمهوری غیراسلامی را بر سرکار آورند و این نگاه را به امام خمینی و شهید بهشتی نیز نسبت داده بود. حال به سراغ شهید مطهری نیز آمده و بر همان خط تحریف سیر می‌کند. در خصوص تقابل حق مردم و نصب الهی، هرگز شهید مطهری درباره جمهوری اسلامی چنین مطالبی را بیان نکرده‌اند، بلکه نظیر این مطلب را در خصوص اتفاقي كه در اروپا و رفتار کلیسا و فلسفه‌های سست غربی که منجر به گرایش‌های ماتریالیستی شد، بیان کرده‌اند که هیچ ارتباطی با نگاه اسلام بعد از تشکیل جمهوری اسلامی ندارد! شهید مطهری می‌فرماید: «ارباب كليسا و همچنين برخى فيلسوفان اروپايى، نوعى پيوند تصنعى ميان اعتقاد به خدا از يك طرف و سلب حقوق سياسى و تثبيت حكومتهاى استبدادى از طرف ديگر برقرار كردند؛ طبعاً نوعى ارتباط مثبت ميان دموكراسى و حكومت مردم بر مردم و بی خدايى فرض شد. چنين فرض شد كه يا بايد خدا را بپذيريم و حق حكومت را از طرف او تفويض شده به افراد معينى كه هيچ نوع امتياز روشنى ندارند تلقى كنيم، و يا خدا را نفى كنيم تا بتوانيم خود را ذى حق بدانيم... همين كافى بود كه تشنگان آزادى و دموكراسى و حكومت را بر ضد كليسا، بلكه بر ضد دين و خدا به‏ طور كلى برانگيزد... هابز نیز همين نظر را دارد. به گفته [او]، نوع بشر از گله‏ هايى چند تشكيل شده كه هر يك براى خود رئيسى دارند كه آنها را براى خورده شدن پرورش مى‏دهند.. هرچه [حاکم] بكند عين عدالت است [و حق مردم و ستم به ایشان بی‌معنا است].. آنچه در اين فلسفه‏ ها ديده نمی شود اين است كه اعتقاد و ايمان به خداوند پشتوانه عدالت و حقوق مردم تلقى شود. حقيقت اين است كه ايمان به خداوند از طرفى زيربناى انديشه عدالت و حقوق ذاتى مردم است و تنها با اصل قبول وجود خداوند است كه مى‏ توان وجود حقوق ذاتى و عدالت واقعى را به عنوان دو حقيقت مستقل از فرضيه‏ ها وقراردادها پذيرفت، و ازطرف ديگر بهترين ضامن اجراى آنهاست.» (مجموعه‏ آثار استادشهيد مطهرى، ج‏16،ص 442 به بعد) این نگاه سست غربی چه نسبتی با نگاه جمهوری اسلامی دارد که در آن رأی مردم حق الناس دانسته می‌شود و رهبران آن خدمت به مردم را وظیفه و افتخار مسئولان می‌دانند و بلکه صریحا اظهار می‌کنند مشروعیت ما وابسته به چنین خدمتی است. @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
حوزویان اعتدالی و تحریفِ شهید مطهری [صفحه ۲ از ۲] آقای سروش محلاتی می‌گوید: «شهید مطهری حکومت را جزو امور فرعی و کم اهمیت امامت می‌داند، از نظر شهید مطهری حكومت با حضور معصوم، امري فرعي و طفيلي است. اگر امامت مساوی با حکومت باشد، سخن سنی‌ها درست است که مردم باید امام را انتخاب کنند.» البته محلاتی ارجاع دقيق نمي‌دهد تا محققان صحت و سقم آن را بررسی نمایند. مطالعه متن مورد نظر نشان می‌دهد مقصود شهید مطهری به هیچ وجه این نیست که از کم اهمیت بودن حکومت‌داری در برابر شئون دیگر امام، نتیجه بگیرند که در عصر غیبت نیازی به نصب حاکم توسط معصومین و لو به صورت عامّ و با ذکر اوصاف نیست و مردم باید خود حاکم را -چه دارای اوصاف ذکر شده در دین، چه فاقد آن‌ها- برگزینند. شهید مطهری با نقد نگاهی که در میان غیر شیعیان وجود داشته (یعنی انحصار و تساوی امامت با حکمرانی) شئون مختلفی برای امام می‌شمارند و یکی از آن‌ها را حکومت می‌دانند. از نظر ایشان امامت دارای سه درجه است: یک: امام دارای زعامت و ریاست عامه است. دو: دارای مرجعیت دینی است که با عصمت خویش بدون خطا احکام الهی را بیان می‌کند. سه: که اوج مفهوم امامت است: دارای ولایت است، او احاطه معنوی دارد، حجت روی زمین است و با نبودش زمین و اهلش باقی نخواهد ماند. (مجموعه آثار، ج4، ص716 به بعد) با توجه به این نکات، عبارت مورد استشهاد سروش محلاتی را نقل می‌کنیم. او به بخشی کوتاه از جملات پیش رو اشاره می‌کند و چنین استفاده می‌کند که چون حکومت یکی از شئون کم اهمیت امام است و عین امامت نیست، برای شخصی که زمامدار است و عصمت و علوم غیبی ندارد، نباید سخنی از نصب، توسط معصومین و لو به شکل عام به میان آورد. دقت در عبارات شهید مطهری نشان می‌دهد ایشان به هیچ وجه در صدد بیان این مطلب نبوده‌اند. منظور شهید آن است که اصل وجود امام برای دریافت فیض وجود و بقای مردم ضروری است و حکومت حضرت و اجرای عدالت، فرع این ضرورت است و البته با وجود معصوم بحثی در اینکه حکومت در دستان اوست، وجود ندارد. عبارت شهید مطهری: «مسأله حكومت غير از مسأله امامت است و از نظر شيعه مسأله حكومت در زمان امام نظير مسأله حكومت است در زمان پيغمبر، يعنى حكم استثنايى دارد. همان طور كه در زمان پيغمبر اين مسأله مطرح نيست كه با وجود پيغمبر تكليف مسأله حكومت چيست، با فرض وجود و حضور امام در سطحى كه شيعه بدان قائل است نيز مسأله حكومت يك مسأله فرعى و طفيلى‏ است. اگر بخواهيم مسأله حكومت را به طور مجزا مطرح كنيم مسأله عليحده‏اى است كه در زمان عدم وجود امام (كه چنين زمانى نداريم) يا عدم حضور امام مطرح است و البته يك مسأله اساسى هم هست. و لهذا ما منكر أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَيْنَهُمْ‏ نيستيم اما أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَيْنَهُمْ‏ در كجا؟.. در مواردى است كه مربوط به حكمى از احكام الهى نيست و دستورى درباره‏اش نرسيده است... لذا در كافى‏ هم بابى تحت عنوان «باب الحجّة» باز كرده است و مى‏ گويد اگر در دنيا دو نفر باقى بمانند يكى از آنها چنين انسانى خواهد بود كما اينكه اولين بارى كه يك انسان پيدا شد چنين انسانى بود. ساير مسائل- مثل اين كه امام بايد باشد تا در ميان مردم به عدالت حكومت‏ كند يا مرجع اختلافات مردم در امور دينى باشد- همه طفيلى‏ اين اصل است نه اينكه امام را به خاطر اينكه در ميان مردم حكومت كند بايد امام قرار بدهند. مسأله بالاتر از اين حرفهاست. اينها به اصطلاح از فوايد استجرارى يعنى از فوايد تبعى است.» (مجموعه‏ آثار استادشهيدمطهرى، ج‏4، ص770 و 797) شهید مطهری در کتاب آینده انقلاب اسلامی ص248 دقیقا به شبهات سروش محلاتی پاسخ داده است. ایشان می فرماید: «حق شرعی امام (خمینی) از وابستگی قاطع مردم به اسلام به عنوان یک مکتب و یک ایدئولوژی ناشی می‌شود که او یک مقام صلاحیتدار است که می‌تواند قابلیت شخصی را از این جهت تشخیص دهد و در حقیقت حق شرعی و ولایت شرعی یعنی مُهر ایدئولوژی مردم که او رهبر آن مردم است و حق عرفی همان حق حاکمیت ملی مردم است که آنها باید فرد مورد تأیید را انتخاب کنند. حق حاکمیت ملی به مفهومی که نویسنده می‌گوید، همان دموکراسی به مفهوم مبتذل قرن هجدهم است که انسان و حقوق انسان در مسائل مربوط به معیشت و خوراک، مسکن، پوشاک و آزادی در انتخاب راه معیشت مادی خلاصه می‌شود. اما این که مکتب و عقیده و ایمان و وابستگی به یک ایده هم جزء حقوق انسان است... بکلی به فراموشی سپرده شده است.» گویی شهید مطهری در این جملات به امثال محلاتی پاسخ میدهد؛چرا که محلاتی دقیقا دنبال به رسمیت شناختن حاکمیت ملی به همین معنا است تا راه برای کنار گذاردن اسلام و ولایت فقیه باز باشد. چنانکه اخیرا صریحا در تفسیر اصل مربوط به حاکمیت ملی در قانون اساسی و با تحریف سخنان بزرگان انقلاب گفت: مردم حق دارند جمهوری رضاخانی یا غیر اسلامی را بر سر کار بیاورند! @rozaneebefarda