eitaa logo
محفل علمی رهپویان
270 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛گاهی درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد علیدوست: عدم ثبات روشی برخی مجتهدان 🔹ما بزرگانی داریم که فاقد قرار روشی هستند، یعنی در یک جا انسدادی هستند و در جای دیگر انفتاحی، در جایی مقاصدی هستند و در جای دیگر ضد مقاصدی هستند، یک جا پیامدگرا و در جای دیگر عکس آن عمل می‌کنند؛ مثلا به بحث ربا که می‌رسند محکم می‌ایستند که مگر حرمت آن شوخی است، لذا به حیل ربا هم اعتقادی ندارند؛ ولی در خیار غبن طور دیگری رفتار می‌کنند. 🔹متن کامل: https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/77 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
جای تامل داره که هنوز به شناخت واحدی از طالبان نرسیدیم... فرصت ها از بین میروند.
My Recordingروش شناسی فقه هنر.mp3
زمان: حجم: 18.17M
✅ فایل صوتی در فقه هنر 🔹ارائه: استاد ◽️برگزار کننده: مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، ۱۴۰۰/۱۰/۱۶، @mfaam_razavi ◽️منبع: سایت استاد 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
محفل علمی رهپویان
✅ فایل صوتی #روش‌شناسی_اجتهاد در فقه هنر 🔹ارائه: استاد #علیدوست ◽️برگزار کننده: مدرسه عالی فقاهت ع
🔸استاد سه گونه روش شناسی اجتهاد را بیان می فرمایند ،اعم از اینکه بحث هنر باشد یا غیر هنر (قبل از تبیین گونه ها، یک مقدمه مفید می فرمایند. از دقیقه 9 به بعد) 1.شناسایی و رصد روشها: نویسنده رصد کند کیفیت استنباطِ یک شخص یا یک مکتب را یا مقایسه کند کیفیت استنباط دو شخص تراز یا دو مکتب مهم را یا... 2. الگوریتم اجتهاد (یا مدیریت اجتهاد) : اجتهاد را بعنوان یکسری عملیات(فرآیند)، مرحله مرحله تبیین کند. (شاید مشهد در این زمینه از قم جلوتر هم باشد.) 3. بایسته شناسی اجتهاد : تمام عناصر و مولفه ها(بایدها و نبایدها)ی مقدماتی معتبر در اجتهاد را بعنوان خریت فن، شناسایی میکند . در فضای علمی ، به هر سه احتیاج داریم. 🔸ثمره ی هر گونه (از دقیقه 35 به بعد.) 🔸 متاسفانه ... (دقیقه 50 به بعد.) 🔸مثال های بیشتر برای هر گونه (از دقیقه 53) روش شناسی استاد
هدایت شده از المرسلات
استاد علی فرحانی solhe emam hasan .mp3
زمان: حجم: 8.25M
🔊 🔰تفاوت تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی 🔰صلح امام حسن علیه السلام ✅ استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت بین تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی تفکیک کرده و تاریخ تحلیلی را به تفسیر موضوعی و تاریخ نقلی را به تفسیر ترتیبی تمثیل می کنند. 💠 از آنجا که تفسیر موضوعی نیازمند تسلط بر تفسیر ترتیبی است؛ تحلیل تاریخی هم فراتر از صرف نقل حوادث تاریخی است. 💠 جالب اینکه توانایی بر تحلیل تاریخی متفرع بر ملکه اسلام شناسی است لذا است که تحلیل های تاریخی مجتهدینی همچون با دیگر تحلیل ها متفاوت است. ♨️ استاد در این صوت به قسمتی از تاریخ نقلی حادثه صلح امام حسن(ع) پرداخته و تبیین می کنند که حقیقتا امام در آن شرائط به صلح شدند نه اینکه روحیه جنگ آوری نداشته باشند. ♨️ مجبور شدن امام بر صلح هم به خاطر و سردار سپاه حضرت بود❗️ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
📌عرفان نظری باید به سلوک بینجامد! 🌀عرفان نظری باید به عرفان عملی و سلوک بینجامد. بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. گفته میشود: «الانسان عدوّ لما جهله». بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیهی علوم ببینیم. 🌀عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست. 🌀مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک. 🌀عرفان نظری باید به سلوک بینجامد. خب، موضوع عرفان، ذات مقدس پروردگار است. موضوع عرفان، خداست. از این جهت، برتر از همهی علوم است. خب، این خدا باید در زندگی کسی که اهل عرفان است، تجلی پیدا کند. ما کسانی را دیدیم که گفته میشد در عرفان نظری از همه بهترند، اما در عرفان عملی یک قدم برنداشته بودند. 🌀ما افراد اینجوری را دیدیم و درک کردیم که اصلاً مسائل سلوکی و اینها را مس نکرده بودند. آنچه که من به آن تکیه دارم، این است که واقعاً یک حرکت عملی دیده شود؛ که این در مورد اهل معقول، به طور عام مطلوب است. آن کسانی هم که به عنوان اهل حکمت و اهل معقول شناخته شدند، غالباً کسانیاند که این جنبهی معنوی در آنها وجود داشته. 📚 رهبر معظم انقلاب. ۹۱/۱۱/۲۳ @almorsalaat
💢 رژیم صهیونیستی دیگر توان کنترل جبهه مقاومت را ندارد ✅ آیت الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با رسا: 🔹 مقامات اسرائیل امروز احساس امنیت نمی کنند، معنای عملیات استشهادی این است که اسرائیل دیگر نمی تواند جبهه مقاومت را کنترل کند. 🌐لینک خبر: https://rasanews.ir/002y06 🌐کانال خبرگزاری رسا 🔰 @rasanewsagency 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
بازگشت به نهج_البلاغه.pdf
حجم: 7.58M
📔برای مطالعه ▫️جزوه بازگشت به نهج البلاغه (سخنان رهبری پیرامون نهج البلاغه ) 🏷 به مناسبت 19 رمضان روز نهج البلاغه @khabarresan_hkhj
✅ استاد فاطمی نیا: تا نشوید ... 🔹خودتان را نکنید،تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمی آید، من اهل قسم نیستم ولی مجبورم، دلم می‌سوزد،یک کلمه می‌گویم خانم ها،آقایان، به حضرت زهرا(سلام الله علیها) قسم اگر لطیف نباشید چیزی گیرتان نمی آید! 🔹خودتان را معطل نکنید، هی روزی چند تا اوقات تلخی در خانه راه می‌اندازد، عصبانی می‌شود، از این طرف هم می‌خواهد بشود زبدة العارفین، عمدة المکاشفین! 🔹یک بار این قسم را با تمام وجودم خوردم، تا نشوید چیزی گیرتان نمی‌آید. 🔹علامه سرتاسر لطافت بود، لطافت این مرد به جایی رسیده بود که به عمرش به کسی دعوا نکرده بود، زمانی که ما در قم بودیم این بچه‌های قم از هشت سالگی دوچرخه بیست وهشت سوار می‌شدند،از بغل رکاب می‌زدند، یک بچه‌ای آمد زد علامه طباطبایی را لت و پار کرد، افتاد رو زمین، حالا ما باشیم چه می‌گوییم؟ خیلی دیگر آدم خوبی باشیم یک چیزی می‌گوییم دیگر، این آقا بلند شد، خیلی راحت، اول رفت سراغ بچه،گفت: طوریت نشد؟! گفت: نه، گفت: الحمد لله، خداحافظ! (در این شب‌های پرقدر، برای شفای استاد فاطمی‌نیا دعا کنیم) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
معرفت شناسی قطع در دانش اصول؛ بررسی موردی شیخ انصاری - طالقانی.mp3
زمان: حجم: 39.98M
🔈 معرفت شناسی قطع در دانش اصول؛ بررسی موردی شیخ انصاری 🔹ارائه: استاد طالقانی ❗️دسترسی به فهرست نشست‌ها، فایل تصویری و صوت با کیفیت بالا صرفا در پیام‌رسان تلگرام 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس تلگرام | ایتا | واتس‌اپ 👤ارتباط با ما تلگرام | ایتا | واتس‌اپ
محفل علمی رهپویان
🔈 معرفت شناسی قطع در دانش اصول؛ بررسی موردی شیخ انصاری 🔹ارائه: استاد طالقانی ❗️دسترسی به فهرست نشس
قطع در علم اصول فقه بر محوریت کلام شیخ انصاری ره مکتب قطع شیخ اتصاری همچنان قوی و پابرجاست بین امامیه. حجیت ذاتی قطع در این مکتب خیلی اهمیت دارد و بعد از شیخ از فقه و اصول عبور کرده و به اعتقادات و تمامی علوم اسلامی رسیده است. دیدگاه های شیخ و افراد بعدشان، وجوه پررنگ معرفت شناسانه دارد. معرفت شناسی معاصر عمدتا سه بخش دارد : چیستی معرفت، منابع معرفت (طرق تحصیل معرفت)، امکان معرفت(شکاکیت) تبیین نظر شیخ : .... وجوب را عقلی میدانند نه تکوینی علم را مترادف با قطع (یقین شخصی به معنی الاعم) میداند، یقین به معنی الاخص نوعی مراد نیست. اعتقاد جازم ذاتی باب برهان است که طریق است. مبحث معرفت شناسانه در عصر شیخ مهم بوده است چراکه نزاع اصلی اصولیون با اخباریون(از جمله جناب استرابادی) بویژه در بحث ادله عقلیه همین بوده که آیا از ادله عقلیه به خود حکم شرعی می رسیم به نحو قطعی لایتخلف یا نمیرسیم و ظنی هستند. قطع در اینجا وصف دلیل است نه قاطع. بحث شیخ اخلاق باور هم نیست. نکات خوبی استاد ایراد فرمودند ، بعضا بررسی بیانات شهید صدر را هم انجام میدادند. بخش عمده ای از انتهای صوت را ذکر نکردم، هرچند که آنچه از صدر مطالب گفته ام هم کامل نبود.
4_5895572109660259622.mp3
زمان: حجم: 19.51M
اشکال : در زمان پیامر و ائمه (صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) که قرآن و احادیث بود، فلسفه نبود، پس الان هم نیازی نیست. دو پاسخ در ۱۲ دقیقه ابتدایی ذکر میشود جلسه سوم بدایه الحکمه استاد رحیقی (ره)