41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام آیت الله جوادی آملی حفظه الله به کنگره بینالمللی علامه طباطبایی ره
امروز چهارشنبه ۲۴ آبان 1402 همزمان با چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی
https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/10664
-----------------------
بیانات معظم له نیز بسیار مهم بود و جایی برای گزینش وجود نداشت.
#پند_بزرگان
#آیت_الله_جوادی
#علامه_طباطبایی
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
⭕️تیتر گاردین:
جواد ظریف از نظام ایران تقاضا کرد که جنگی را با اسراییل شروع نکند.
دقیقا همان زمانی که امیر عبدالهیان مدام میگوید تمام دستها رو ماشه است ، ظریف پالس میدهد که: تفنگ ایران خراب است و قشنگ هم ندارد.
#سرطان_اصلاحات
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
هدایت شده از عرفان اسلامی (سخن عرفان)
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 سخنی مهم و تکاندهنده از قول علامه طباطبایی(ره) پس از استفاده از محضر عارف کامل مرحوم میرزا علی آقای قاضی(ره)
🔹بعد از دیدن اقای قاضی فهمیدم از اسفار یک حرف هم نفهمیدم
🔸 ۲۴ آبان سالروز وفات علامه طباطبایی (قدس سره)
@sokhanerfan
هدایت شده از کانال مشرق
7.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کارشناسان اسرائیلی: در کمال تأسف ایران به آرامترین جای خاورمیانه تبدیل شده است! / آنها با پهپاد شاهد ۱۳۶ به ما حمله کرده و برای ما یک غافلگیری راهبردی ترتیب دیدهاند
@mashreghnews_channel
02-08-13 نشست علمی با موضوع فلسفه تحلیلی و علم اصول دکتر محمدعلی عبداللهی.mp3
زمان:
حجم:
19.71M
نشست علمی : فلسفه تحلیلی و علم اصول
حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی (شاگرد آیت الله تبریزی و آیت الله وحید ، دانشیار دانشگاه تهران)
تاریخ: 1402/08/13
🔷 سه حیطه : قلمرو شناسی ، روش شناسی ، شمارش مسائل مقایسه ای
🔷 قلمرو شناسی
▪️ضرورت بازخوانی میراث علمای اسلام در علومی مثل بیان ، بدیع و...
▪️ مقدمه اثبات برهان صدیقین در کتاب اشارات جناب بوعلی ، اشتراک معنوی است که مبحثی زبانی است
▪️مراد عالمان اصول و همچنین فیلسوفان از زبان استفاده از نمادها برای حکایت گری است
▪️ذهن ، زبان ، جهان سه ضلع فلسفه
▪️شهید صدر نابغه جهان اسلام
▪️زبان شناسی مدرن شامل سه حوزه است : فرهنگ نامه نویسی ، معناشناسی، صرف و نحو ساختاری
https://eitaa.com/vajeazeh/2329
#اصول_فقه
#فلسفه_تحلیلی
#امتداد_تراث
خلاصه نشست را در اینجا مشاهده نمایید.
1_1094771112.mp3
زمان:
حجم:
745.2K
💢 نظر مرحوم علامه #مصباح_یزدی درباره اینکه در حوزه چه کارهایی انجام دهیم
👈 برای تکمیل بحث اینجا نیز حتما مطالعه شود.
✅ @feghheakbar
پیشنهاد میدهم چندبار بشنوید.
#طلبه_تراز_انقلاب
#پند_بزرگان
#مهم
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
✅ #نکات_اصولی
#اصطلاحات_قواعد_جمع_عرفی_ادله
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است :
۱_ #تخصص
خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج)
مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل
حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر
از افراد عالم هستند.
۲_ #ورود
خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود]
مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع
موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است.
۳_ #تخصیص
اخراج حکمی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم
مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق
حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است
۴_ #حکومت
حالت اول :
اخراج حکمی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی مجازی (یعنی تعبدی) [جهت فرق تخصیص با حکومت]
مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم
حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد
حالت دوم:
ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی)
مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم
همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود.
نکته :
لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد.
🔰 شیخ میثم صادقی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
هدایت شده از .
🔺 رطوبت و خشکی
✏️ عدهاى از مردم فهمى قوى دارند، ولى ذكر و حافظه آنها ضعيف است. تقريبا شأن فهم و ذكر متضاد است. زيرا فهم نيازمند مادهاى براى صور باطنه است كه خوب قبول نقش كند و رطوبت كمك آنست ولى ذكر نياز به مادهاى دارد كه صور متصور و متمثّل در آن به سختى از آن زايل شوند و آن مادهاى خشك مىخواهد، به همين خاطر اجتماع هردو دشوار است.
📚 ترجمه و شرح نفس شفا ص۴۶۴/استاد نائیجی
@ostadnaeiji
امورمدارس-8آبان منطق.m4a
حجم:
35.69M
☑️ نشست تعریف مفاهیم اعتباری
با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور حفظهما الله
در این نشست که به همت گروه علمی تربیتی منطق در جمع اساتید منطق برگزار شد، تا حدی ابعاد و روش های تعریف در اعتباریات با مبنای مرحوم علامه و حضرت امام مورد بحث قرار گرفت.
امید آنکه فتح بابی باشد برای بررسی ابعاد گوناگون نظریه اعتباریات.
🆔 https://eitaa.com/amin_asadpour/354
------------------------------
- چنانچه نکته برداری نمودید ، ممنون که در اختیار قرار می دهید.
- جهت استفاده از اصوات استاد کرمانشاهانی به اینجا مراجعه فرمائید.
#ادراکات_اعتباری
#معرفی_درس
#منطق
محفل علمی رهپویان
☑️ نشست تعریف مفاهیم اعتباری با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور حفظهما الله در این نشست که
خلاصه ای از نشست تعریف مفاهیم اعتباری
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
🔹طرح بحث (بیان ادعا و ضرورت بحث) :
در بیان استاد اسد پور از دقیقه ۱۷ به بعد
تعریف و استدلال در اعتباریات متفاوت است با حقیقیات . منطق کنونی به تعریف و استدلال در امور حقیقی پرداخته و برای امور اعتباری مناسب نیست و نیازمند نوآوری هایی در منطق هستیم (هم در تعریف و هم در استدلال اعتباریات). اعتباریات علامه نوعا به استدلال (صورت تفکر قیاسی برهانی) پرداخته است.
رسائل منطقی چهارگانه علامه: برهان ، مغالطه ، تحلیل، ترکیب
🔸 پرسش و پاسخ :
۱) چیستی ادراکات اعتباری : ادراکاتی که بر اساس نیازهای عملی و اهداف مان جعل می کنیم (اعتبار می کنیم) که کاملا بند اعتبار معتبِر است و در ظرف اعتبار حقیقی پنداشته می شود.
ادراکات حقیقی : در صدد توصیف جهان عینی هستیم ، بر مدار کشف است . میخواهد حقیقت خارجی را آنطور که هست بیابد (مفاهیم ماهوی و منطقی و فلسفی).
اینکه بین اعتبارات عقلائی و فلسفی جامعی وجود دارد یا نه ، بحث است.(عقلائی مساوی با عقلی نیست)
۲) دسته بندی
بیانات استاد کرمانشاهانی : از دقیقه ۳۱ به بعد
ما اینجا به مسائل مرزی معرفت می پردازیم.
دو قسم مفاهیم : آنها که درباره واقعیت معرفت می دهند و آنها که نمی دهند.
(متاسفانه خلاصه نویسی ادامه پیدا نکرد)
اصل صوت
#ادراکات_اعتباری
#منطق