هدایت شده از عرفان اسلامی (سخن عرفان)
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 سخنی مهم و تکاندهنده از قول علامه طباطبایی(ره) پس از استفاده از محضر عارف کامل مرحوم میرزا علی آقای قاضی(ره)
🔹بعد از دیدن اقای قاضی فهمیدم از اسفار یک حرف هم نفهمیدم
🔸 ۲۴ آبان سالروز وفات علامه طباطبایی (قدس سره)
@sokhanerfan
هدایت شده از کانال مشرق
7.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کارشناسان اسرائیلی: در کمال تأسف ایران به آرامترین جای خاورمیانه تبدیل شده است! / آنها با پهپاد شاهد ۱۳۶ به ما حمله کرده و برای ما یک غافلگیری راهبردی ترتیب دیدهاند
@mashreghnews_channel
02-08-13 نشست علمی با موضوع فلسفه تحلیلی و علم اصول دکتر محمدعلی عبداللهی.mp3
زمان:
حجم:
19.71M
نشست علمی : فلسفه تحلیلی و علم اصول
حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی (شاگرد آیت الله تبریزی و آیت الله وحید ، دانشیار دانشگاه تهران)
تاریخ: 1402/08/13
🔷 سه حیطه : قلمرو شناسی ، روش شناسی ، شمارش مسائل مقایسه ای
🔷 قلمرو شناسی
▪️ضرورت بازخوانی میراث علمای اسلام در علومی مثل بیان ، بدیع و...
▪️ مقدمه اثبات برهان صدیقین در کتاب اشارات جناب بوعلی ، اشتراک معنوی است که مبحثی زبانی است
▪️مراد عالمان اصول و همچنین فیلسوفان از زبان استفاده از نمادها برای حکایت گری است
▪️ذهن ، زبان ، جهان سه ضلع فلسفه
▪️شهید صدر نابغه جهان اسلام
▪️زبان شناسی مدرن شامل سه حوزه است : فرهنگ نامه نویسی ، معناشناسی، صرف و نحو ساختاری
https://eitaa.com/vajeazeh/2329
#اصول_فقه
#فلسفه_تحلیلی
#امتداد_تراث
خلاصه نشست را در اینجا مشاهده نمایید.
1_1094771112.mp3
زمان:
حجم:
745.2K
💢 نظر مرحوم علامه #مصباح_یزدی درباره اینکه در حوزه چه کارهایی انجام دهیم
👈 برای تکمیل بحث اینجا نیز حتما مطالعه شود.
✅ @feghheakbar
پیشنهاد میدهم چندبار بشنوید.
#طلبه_تراز_انقلاب
#پند_بزرگان
#مهم
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
✅ #نکات_اصولی
#اصطلاحات_قواعد_جمع_عرفی_ادله
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است :
۱_ #تخصص
خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج)
مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل
حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر
از افراد عالم هستند.
۲_ #ورود
خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود]
مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع
موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است.
۳_ #تخصیص
اخراج حکمی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم
مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق
حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است
۴_ #حکومت
حالت اول :
اخراج حکمی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی مجازی (یعنی تعبدی) [جهت فرق تخصیص با حکومت]
مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم
حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد
حالت دوم:
ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی)
مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم
همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود.
نکته :
لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد.
🔰 شیخ میثم صادقی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
هدایت شده از .
🔺 رطوبت و خشکی
✏️ عدهاى از مردم فهمى قوى دارند، ولى ذكر و حافظه آنها ضعيف است. تقريبا شأن فهم و ذكر متضاد است. زيرا فهم نيازمند مادهاى براى صور باطنه است كه خوب قبول نقش كند و رطوبت كمك آنست ولى ذكر نياز به مادهاى دارد كه صور متصور و متمثّل در آن به سختى از آن زايل شوند و آن مادهاى خشك مىخواهد، به همين خاطر اجتماع هردو دشوار است.
📚 ترجمه و شرح نفس شفا ص۴۶۴/استاد نائیجی
@ostadnaeiji
امورمدارس-8آبان منطق.m4a
حجم:
35.69M
☑️ نشست تعریف مفاهیم اعتباری
با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور حفظهما الله
در این نشست که به همت گروه علمی تربیتی منطق در جمع اساتید منطق برگزار شد، تا حدی ابعاد و روش های تعریف در اعتباریات با مبنای مرحوم علامه و حضرت امام مورد بحث قرار گرفت.
امید آنکه فتح بابی باشد برای بررسی ابعاد گوناگون نظریه اعتباریات.
🆔 https://eitaa.com/amin_asadpour/354
------------------------------
- چنانچه نکته برداری نمودید ، ممنون که در اختیار قرار می دهید.
- جهت استفاده از اصوات استاد کرمانشاهانی به اینجا مراجعه فرمائید.
#ادراکات_اعتباری
#معرفی_درس
#منطق
محفل علمی رهپویان
☑️ نشست تعریف مفاهیم اعتباری با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور حفظهما الله در این نشست که
خلاصه ای از نشست تعریف مفاهیم اعتباری
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
🔹طرح بحث (بیان ادعا و ضرورت بحث) :
در بیان استاد اسد پور از دقیقه ۱۷ به بعد
تعریف و استدلال در اعتباریات متفاوت است با حقیقیات . منطق کنونی به تعریف و استدلال در امور حقیقی پرداخته و برای امور اعتباری مناسب نیست و نیازمند نوآوری هایی در منطق هستیم (هم در تعریف و هم در استدلال اعتباریات). اعتباریات علامه نوعا به استدلال (صورت تفکر قیاسی برهانی) پرداخته است.
رسائل منطقی چهارگانه علامه: برهان ، مغالطه ، تحلیل، ترکیب
🔸 پرسش و پاسخ :
۱) چیستی ادراکات اعتباری : ادراکاتی که بر اساس نیازهای عملی و اهداف مان جعل می کنیم (اعتبار می کنیم) که کاملا بند اعتبار معتبِر است و در ظرف اعتبار حقیقی پنداشته می شود.
ادراکات حقیقی : در صدد توصیف جهان عینی هستیم ، بر مدار کشف است . میخواهد حقیقت خارجی را آنطور که هست بیابد (مفاهیم ماهوی و منطقی و فلسفی).
اینکه بین اعتبارات عقلائی و فلسفی جامعی وجود دارد یا نه ، بحث است.(عقلائی مساوی با عقلی نیست)
۲) دسته بندی
بیانات استاد کرمانشاهانی : از دقیقه ۳۱ به بعد
ما اینجا به مسائل مرزی معرفت می پردازیم.
دو قسم مفاهیم : آنها که درباره واقعیت معرفت می دهند و آنها که نمی دهند.
(متاسفانه خلاصه نویسی ادامه پیدا نکرد)
اصل صوت
#ادراکات_اعتباری
#منطق
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
🔺فضیلت و ثمرات علم ریاضی و هندسه
✍علامه #حسن_زاده_آملی(ره):
علم به قوانین حسابى و قواعد مسائل عددى در تقویت نفس انسانى از اعظم وسائل است. به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر و قلم و بیان تأثیرى به سزا دارد.
حکما و فلاسفه بزرگ گفته اند: "براى رسیدن به معرفت حقایق اشیاء فکر را باید به علوم ریاضى ورزش داد"
آرى علوم ریاضى براى حکیم به مثابت مسطره براى خطاط است، همچنانکه مسطره، مشاق را از کجى و بى نظمى در کتابت حروف، و انحراف سطور، حافظ است؛ علوم ریاضى فکر را از خطا و اعوجاج و انحراف باز مى دارند و به آن استقامت و اعتدال مى دهند. زیرا که مسائل آن مبتنى بر قواعد خلل- ناپذیر است و هیچ مسامحه و سهل انگارى در آنها راه ندارد، با تخمین و تقریب درست نمیشود. اگر چنانچه اندک اشتباه و غفلت در اعمال قوانین آن به محاسب روى آورد از نتیجه فرسنگها دور مى شود و از رسیدن به مقصود باز مى ماند. لذا گفته اند که عدد براى محاسب مانند دندانه هاى کلید است که اگر زائد یا ناقص باشد فتح باب نمیشود و هرگز درب مطلوب به روى او باز نمى گردد.
لذا انسانهاى ورزیده در علوم ریاضى، صاحب رأیى صائب، و نظرى ثاقب، و کم گوى و گزیده گوى، و دیر گوى و نکوگوى مى شوند. عبارات و الفاظ آنان نوعا حساب شده است. قلم آنان بسیار رصین و متین است. مى بینیم که عبارات خواجه طوسى در شرح اشارات شیخ رئیس، و تحریر اصول اقلیدس، و تحریر مجسطى بطلمیوس و دیگر مصنفاتش به فارسى و عربى، چنان سخت استوار است که گویى به جاى مرکب، سرب مذاب به کار برده است.
ابن فنارى که یکى از عارفان به نام است، در فصل دوم
فاتحه مصباح الانس، علم ریاضى را علم ایقانى بدون اختلاف معرفى نموده است.
ابن خلدون در مقدمه تاریخش سخنى در فضیلت علم هندسه دارد که بپارسى ترجمه و نقل مى کنیم:
هندسه به خرد فروغ، و به اندیشه راستى مى دهد. زیرا همه براهینش به روشى روشن و سبکى آشکار است. از همین جهت غلط در قیاس هایش راه ندارد. لذا به ممارست آن فکر از خطا دور مى گردد. و بر اثر روش روشن، هوش و بینش به هندسه دان دست مى دهد.
و گفته اند بر در سراى افلاطون نوشته بود: "هر کس هندسه دان نیست به منزل ما وارد نشود."
و مشایخ ما گفته اند: ممارست در علم هندسه براى فکر به مثابت صابون براى جامه است. چنانکه این جامه را تمیز مى گرداند، آن فکر را صافى مى نماید. و این از جهت حسن ترتیب و انتظامى است که در مسائل هندسى بکار رفته است.
📚هزار و یک نکته، نکته 571
#ریاضیات
#تمدن_اسلامی
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
Khamenei.ir4_5967677657008050825.mp3
زمان:
حجم:
8.67M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران. ۱۴۰۲/۸/۲۸
💻 Farsi.Khamenei.ir