eitaa logo
رهپویان
217 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
699 ویدیو
200 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هرمنوتیک و زبان قرآن.pdf
55.2K
فایل ارائه 👇 هرمنوتیک و زبان قرآن 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه اول و دوم دکتری تفسیر تطبیقی المصطفی 17 اسفند ▫️جغرافیای دانش های زبانی ▫️زبان قرآن ▫️ ▫️ هرمنوتیک_زبان_قرآن ————- https://eitaa.com/kiamojtabaphd/1024
عرض سلام و قبولی عبادات. چند نفر مورد اعتماد با حدودا 20 خانواده در قم ارتباط مستمری دارن و خوراک و پوشاک بهشون میدن. برخی از این خانواده ها وضع شون در حدی است که لباس و کفش پاره رو هم قبول میکنن. کمکی اگه بود منتقل میکنم. @amin_1409 1
بیان احکام صوتی «حجه الاسلام دارینی» درایتا 🔸از ثواب انتشار احکام و مطالب فقهی در گروهها و کانال ها بهره مند شوید 🔻جهت استفاده از احکام صوتی ماه مبارک رمضان وارد کانال اختصاصی حجه الاسلام دارینی شوید🔺 ⭕لینک کانال استاد👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/ahkam_d_sote https://eitaa.com/ahkam_d_sote https://eitaa.com/ahkam_d_sote https://eitaa.com/ahkam_d_sote https://eitaa.com/ahkam_d_sote
هدایت شده از استاد مددی
💢 دعای ابوحمزه ثمالی ...دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام‌(ع) شنیده و ثبت کرده است ، من بر اساس سیاق مختلف این دعا که سند صحیحی هم دارد، احتمال می‌دهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»،[۱] قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله ‌اندک میان کوچه بنی‌هاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص)- نمی خواند. 1️⃣ مصباح المتهجد، ص ۵۸۷ ـ ۵۸۸؛ نیز نک: ص ۵۸۷، در فرازی دیگر از دعا: «وارزقنا حج بیتک و زیارة قبر نبیک». 📚رویکرد کتاب‌شناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش پنجم 🏠@ostadmadadi
رهپویان
💢 دعای ابوحمزه ثمالی ...دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام‌(ع) شنیده و ثبت کرده اس
چنانچه وارد سایت شدید، از طریق گزینه ی «دسته بندی مقالات» به موضوعات مختلف و نظرات استاد دسترسی پیدا خواهید کرد. هر کلیدواژه ای را که مدنظر دارید از لابه لای دروس و مقالات معظم له پیدا کنید، می توانید از طریق گزینه ی «جستجو» به آن دسترسی پیدا کنید. https://www.ostadmadadi.ir/persian/ و...
ما در جای خود بيان کرده‌ایم كه این سه بحث{صدور روایت ، جهت صدور، دلالت حدیث} اجمالاً درست است. يعنی در ابتدا باید صدور روایت تأیید شود، لکن ما در صدور روایت فقط به سند آن نگاه نمی‌کنیم، بلكه مصدر را هم بررسی می‌کنیم و معتقدیم که شناخت مصدر هم تأثیر دارد.{...} مصدرشناسی به این صورت از خصایص شیعه است؛ یعنی علاوه بر سند روایات کتابی هم که آنها رانقل کرده مورد بررسی قرار دادند. بررسی نسخ و کتاب‌ها در اصطلاح اماميه فهرست ناميده شد. در واقع بحث کتاب‌شناسی که امروزه اصطلاحاً بيبليوگرافی خوانده می‌شود دارای اقسام مختلفی است. یکی همین کتاب‌شناسی عادی است که نام نسخه و تاریخ تألیف و چاپ و تاریخ کتابت مدّ نظر قرار می‌گيرد كه همان کتاب‌شناسی متعارف است. اقسام ديگر آن کتاب‌شناسی تطبیقی، کتاب‌شناسی تحقیقی، توصیفی و... می‌باشند، امّا کتاب‌شناسی‌ای که شیعه به‌عنوان فهرست دارد رشتۀ خاصّی از کتاب‌شناسی بوده و هیچ يك از موارد فوق نیست و بايد گفت: آنچه غربی‌ها نوشته‌اند هم نیست. مثلاً فهرست ابن‌ندیم همان کتاب‌شناسی عادی است. ایشان کتاب‌هایی را که دیده اسم برده و این همان کتاب‌شناسی عادی (بيبليوگرافی) است، امّا کتاب شناسی نزد شیعه از منظر و زاویۀ حجیت بوده كه در اعتبارات قانونی مطرح است و لذا در بحث‌های کتاب‌شناسی فعلی نیامده و از خصایص اماميه است. به عبارت ديگر همان گونه كه عده ای از بزرگان اهل سنت معتقدند یکی از خصایص امت اسلام اسناد است و در عالم مسیحیت و یهودیت خبری از آن نيست، بايد به اين نكته افزود كه کتاب‌شناسی حجتی هم از خصایص شیعه است و حتی اهل سنت هم از آن بی‌بهره‌اند. البته چنان كه در جای خود گفته‌ايم اهل سنت با وجود ده‌ها هزار سامع و سپس ناقل حدیث هيچ گاه به کتاب‌شناسی به این معنا احتیاج پیدا نکرده‌اند، نه این‌که اصلاً نداشته باشند. ما به آن احتیاج پیدا کرده و بنابراين مفصل متعرض آن شده‌ایم. نتيجه آن‌كه اهل سنت فقط رجال دارند. فهرستی هم اگر داشته باشند چيزی در حدود فهرست ابن‌ندیم یا «کشف الظنون» حاجی خلیفه است، اما فهرستی مثل فهرست نجاشی یا شیخ طوسی یا ابو غالب زراری یا حتی مثل فهرست صدوق یا ابن‌الولید هم ندارند. منبع ( خارج فقه استاد مددی حفظه الله، ۱۳۸۴/۹/۲ ) فهرستی در کنار رجالی
پژوهشگری برام نقل کرد که تعدادی طلبه پاکستانی چند سال پیش در مسجد اعظم بحثی داشتند. ایشون به جمع آنها پیوستن و دیدین هر کدوم از این طلبه ها یک رشته ی تخصصی رو انتخاب کردن و دارن تبادل اطلاعات میکنن و برنامه شون اینه که بعد از چند سال که با هم برگشتن کشورشون، بتوانن با هم کاری بکنن.
01- گفتمان معرفت 7 - تمسّک به اطلاقات قرآنی در عبادات و معاملات - آیت الله اشرفی شاهرودی.mp3
41.49M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «تمسّک به اطلاقات قرآنی در عبادات و معاملات» 🎙 ارائه: آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی (بحث ایشان، ناظر به تحقیقات استاد علیدوست است.) 🗓 مشهد، مرکز تحقیقات اسلامی ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ircmashhad/620 ۳
این جمله بنظرتون ایرادی داره؟ «خب دیگه، ایشون نیروی شناخته شده ی اون مجموعه بود. اینکه جذبش کردن، طبیعی بود» امشب توفیقی بود در معیت یکی از دانشجویان دکترای یکی از دانشگاه های تهران بودم. ایشون گفتن بنظرت چرا یکی از فارغ التحصیلان نخبه ی MIT که سالی چند مقاله میده و هیچ مشکلی نداشته، در همانجا پذیرفته نشده و در دانشگاه پرینستون استاد شده؟ گفتم نمیدونم. ایشون گفت دانشگاه MIT میدونسته این نفر براشون عالیه اما نمیخواد کارش حتی شائبه ی پارتی بازی داشته باشه (نمیخواد بقیه بگن رو حساب آشنایی دانشجوشون رو جذب کردن). لذا باید اون فرد چند سال دانشگاه دیگری باشه، بعدا اگر دلش خواست میتونه بیاد.
🔶 واکاوی انتخابات ۱۴۰۲ مجلس با نگرش جامعه شناسی اسلامی . ▪️یک ماه از انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۰۲ گذشت ، انتخاباتی که نتایج شگفت آوری را در دل خود پنهان کرده بود. وزارت کشور آمار مشارکت در این انتخابات را ۴۳٪ اعلام کرد اما این درحالی است که حدود ۸-۱۰ میلیون ایرانی خارج از کشور را جز واجدین شرایط برای رای گیری اعلام کرده بود. با حذف این آمار از واجدین شرایط آمار مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم به حدود ۵۳٪ خواهد رسید. ▪️با تصحیح اشتباه وزارت کشور از نظر میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم این مجلس نسبت به انتخابات مجلس یازدهم رشد ۱۱ درصدی مشارکت را شاهد است. میانگین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوازده دوره ۵۴ درصد بوده است ، با این حساب میزان مشارکت مردم در این مجلس مطابق نرخ مشارکت در هر یازده بار گذشته بوده است. پایین بودن نرخ مشارکت در انتخابات مجلس به دلیل عدم درک صحیح از جایگاه مجلس همواره در کشورهای مختلف یک امر طبیعی بوده است ؛ به صورتی که در ۱۲ فروردین ۵۸ بیش از ۸۶ درصد واجدین شرایط پای صندوق رأی آمدند و با ۹۸٫۲ آرا به جمهوری اسلامی «آری» گفتند ، اما چند ماه بعد فقط ۵۲ درصد مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اول شرکت کردند. با این حساب نسبت به ابتدای انقلاب نیز شاهد افزایش مشارکت مردم بودیم و این در حالی است که توپخانه رسانه‌ای دشمن در ۴ دهه گذاشته در انحراف افکار عمومی و فریب مردم از هیچ فرصتی دریغ نکرد. شبهه دیگری که به انتخاب مردم ضربه زد بحث تعداد زیاد آرای باطله در تهران بود. این درحالی است که آرای باطله نسبت به انتخابات مجلس قبل از ۸ درصد به ۵درصد کاهش یافت. پس چرا در انتخابات قبلی مجلس نفر اول راه‌یافته به مجلس بیش از ۱٫۵ میلیون رای آورد و نفر اول راه یافته به این مجلس حدود ۶۰۰ هزار رأی را کسب کرد؟ پاسخ پراکندگی آرا می‌باشد ، در انتخابات اخیر نفر ۶۰ که از راه یافتن به مجلس بازماند حدود ۱۱۲ هزار رأی را کسب کرد با این حساب از راهیابی به مجلس بازماند. این درحالی است که در انتخابات دور قبل نفر شماره ۶۰ فقط ۸ هزار رأی را کسب کرده بود. تفاوت بسیار فاحش است و علت کثرت لیست های موجود در میان جبهه های مختلف سیاسی بود(فقط جناح اصولگرا ۵ لیست رسمی داشت) ▪️ نتیجه انتخاب مردم «نه» بزرگ به پدرخوانده های هر دو جناح بود. آقایان لاریجانی ، نوبخت ، پور ابراهیمی ، قالیباف ، مطهری ، باهنر ، دلخوش ، عنابستانی ، حسنوند و چهره های نامدار دیگری که با شکست بزرگ خود آینده سیاسی نامعلومی در نظام سیاسی آینده خواهند داشت. در انتخابات مجلس دوازدهم هیچ پدر خوانده‌ای موفق نبود و همه یا شکست خوردند و یا با تحقیر و سختی توانستند جایگاه خود را حفظ کنند که نشان از افزایش بصیرت مردم دارد. پدیده انتخابات جوان ۳۵ ساله‌ای بود که با کمترین هزینه تبلیغات و بدون کمپین و با نظرات تند انقلابی توانست نفر دوم منتخب مجلس تهران باشد. ▪️ پس از ۴۵ سال از انقلاب اسلامی ایران ، مردم در انتخابات با افزایش مشارکت به رادیکال ترین نوع تفکرات خود رای دادند تا انتخابات مجلس اول تداعی شود ، این مهم یعنی شروع بازگشت مجلس شورای اسلامی به ریل انقلاب اسلامی و پیمان مجدد مردم با همان آرمان های ۵۷ مردم مجددا به انقلاب اسلامی ایران «آری» گفتند. (بحث بسیار مفصل تر است ، سعی شد عمده بحث ارائه شود) ✍ امیرحسین اسفندیاری . 💠@Jaraian 🌐جهان در جَرَیٰان است.
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 سرلشکر صفوی: دیگر هیچ یک از سفارت‌خانه‌های رژیم صهیونیستی در امنیت نیست 💬 مشاور فرمانده کل قوا: 🔻 حملهٔ نظامی به کنسولگری و شهادت مستشاران که حضور آنان قانونی و با دعوت سوریه بود زیر پاگذاشتن قوانین بین‌المللی است. 🔻 دیگر هیچ یک از سفارت‌های رژیم در امنیت نیست و لذا تا حالا از ترس ۲۸ سفارت‌خانه را تعطیل کرده است. 🔻 مقام معظم رهبری نوید سیلی پشیمان‌کننده‌ای را دادند و جبهه مقاومت آماده شده و اینکه چه خواهد شد باید منتظر باشیم. 🔻 این باعث وحشت شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی شده و باعث فرار آن‌ها و هجومشان به فروشگاه‌ها و حتی خرید موتور برق شده است. آنان هرشب خواب مُردن را می‌بینند و آن‌ها ترسوترین موجودات هستند. @StrategicNews_ir
هدایت شده از استاد مددی
‏در باب صوم ماه رمضان سه گونه تکلیف در قرآن وجود دارد: 1. کسی که سالم و شاهد ‏است: «فَمَنْ شَهِدَ مِنْکمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ».(البقرة: ١٨٥) 2. کسی که مریض یا مسافر است: «وَمَنْ کانَ ‏مَرِيضًا أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ»، (البقرة: ١٨٥) یعنی تکلیف مسافر، در ایام دیگر است و این ‏غیر از «قضای روزه» است. امر به قضا نیست، اساساً تکلیفش خارج رمضان است. 3. کسی که مطیق ‏است: «وَعَلَی الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْکينٍ». (البقرة: ١٨٤) بنابراین وظیفه مطیق، فدیه است نه ‏قضا یا کفاره. فدیه یعنی بدل و با کفاره متفاوت است. ‏ مقصود از «الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ» کسانی است که طاقت و تحمل روزه ندارند. در زبان عربی گاه معانی ‏مختلف با هیأت افاده می‌شود. در آیۀ مبارکۀ «وَعَلَی الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْکينٍ» گفته شده: ‏‏«همزه (در هیئت باب «اِفعال») برای سلب و ازاله آمده است» و حرف متینی است. «یَطیقون» یعنی ‏تحمل می‌کنند و «یُطیقون» یعنی نمی‌توانند تحمل کنند، مثل پیرمرد اگر روزه بگیرد توانش تمام و ‏طاقتش سلب می‌شود. فدیه، کفاره نیست. کفاره برای گناه است و این گناه نکرده است. لذا وظیفۀ زن ‏حامل و مرضعه ابتداءً کفاره نیست، فدیه است.‎ 🏠@ostadmadadi
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی : ما مورد حمله ایران قرار گرفتیم @StrategicNews_ir
4_5872759309263180021.mp3
14.24M
نسخه صوتی 🇵🇸 🎙با نوای حاج ابوذر روحی غیرت ایرانی ما دیدن دارد نسل سلیمانی ما دیدن دارد در دل حیفا و تل آویو بزودی شور رجز خوانی ما دیدن دارد‌... بچه های غزه بعد از چند ماه، امشب نگران حمله هوایی رژیم کودک کش اسرائیل نیستن... آسوده بخوابید فرزندان زهرا آمدند «« یا صاحب الزمان »»
⭕ بهانه‌های بنی‌اسرائیلی😶 💢 خود صهیونیست‌ها باید بیان ماله‌کشی رو از اینا یادبگیرن.
عرض سلام و ادب چند بزرگوار طالب علمی که در سطوح بالای حوزوی هستند و به کارهای پژوهشی نیز مشغولن سراغ دارم که لپ تاپ قدیمی دارند و چشم شان اذیت میشود. اگه خیری تقبل نماید ، بنده می توانم محترمانه براشون تهیه کنم جوری که ناراحت نشوند و بپذیرند. ان شاءالله ثواب زیادی را در بر داشته باشد. 2
بحث «حجیت خبر» در دنیای اسلام از تاثیرگذارترین مباحث اصول است، شما هیچ مبحثی را به اندازه حجیت خبر ندارید که تاثیرگذار باشد، چون حجیت خبر کاربرد وسیع و میدان وسیعی دارد. دیگر مباحث همچون اجماع، ظواهر کتاب، قیاس در مقایسه با خبر واحد، محدود است و دامنه کمی دارد. 🔵 سه دیدگاه اساسى را در مبحث حجیت خبر، مى‏‌توان تقریر کرد: ۱. حجیت تعبدى خبر؛ این مسلک بر این اساس استوار است که ما از شارع مقدس، تکلیف به قبول خبر داریم؛ چه بخواهد آن خبر طبق شواهد و قرائن عقلایى، وثوق و اطمینان و یا علم عرفى بیاورد یا نیاورد. {ظاهرا یعنی قائلین به این دیدگاه نیازی ندارن که سراغ قرائن بروند} بله اگر در وثوق یا علم عرفى، اختلاف پیدا شد، دیگر حجیت ندارد. ۲. حجیت عقلایى خبر؛ این مسلک بر اساس جمع‌‏آورى شواهد و قرائنى است که دست کم تا حدود ۹۰% آن مورد قبول عقلا براى حصول وثوق و اطمینان به صدور خبر باشد، که ۱۰% احتمال باقیمانده را شخصى فرض کنیم. البته بنا بر هر دو مسلک، متن خبر، یک ماده قانونى معتبر است و به مثابه یک دلیل لفظى، با آن برخورد مى‏‌شود. ۳. عدم حجیت خبر؛ این صورت، به جاى وثوق و اطمینان به خبر، وثوق و اطمینان به حکم و محتواى خبر را در نظر مى‌‏گیرد و در نتیجه، با خبر معامله دلیل لبى مى‏‌شود. بنا بر احتمال سوم، طبعاً هیچ یک از مشکلات خبر، وجود ندارد که به حل آن بپردازیم. دیگر متنى در دست نیست تا اختلاف متن بررسى شود و به طریق اولى، تعارض هم مطرح نمى‌‏شود. همه أبحاث خبر به لحاظ سند، مصدر، متن، دلالت و جهت صدور، خود به خود منتفى مى‏‌شود. اما بنا بر مبناى دوم، معیار، حصول وثوق یا علم عرفى به خبر مى‏‌باشد. اگر مشکلات برطرف نشود، چه به لحاظ جهات مختلف خبر و چه به لحاظ یک جهت خبر – مثلاً فقط به لحاظ اختلاف متن – طبعاً آن خبر، حجت نخواهد بود. فقه 2
آموزش علوم حدیث با روشی خاص توسط استاد حیدری فطرت (حفظه الله): 🟣 محور مباحث: 1. فهم صحیح و بی‌پیرایه احادیث اهل بیت ع () 2. راوی‌شناسی، بر پایه نظام قرائن () 3. تبیین زیرساخت‌های اعتبارسنجی حدیث شیعه () 4. تحلیل و راستی‌آزمایی مبانی دانش رجال () 5. اندیشه‌ها، در باب اعتبارسنجی و راوی‌شناسی () 6. ترسیم تاریخ حدیث و رخدادهای تأثیرگذار بر آن () 7. اعتبارسنجی و جایگاه‌شناسی منابع حدیث و رجال شیعه () 8. فهم و تحلیل اسناد حدیثی و تعابیر توصیفی راویان () 9. کارگاه آموزش رجال () 👇 https://eitaa.com/ehya_al_amr
اینکه چرا نام فهرست نجاشی به رجال نجاشی تغییر کرد برای بنده تعجب بود دو نکته در یک سایتی دیدم، درسته مولفش نامعلوم بود اما مهم بود ۱.کتاب محوری نه رجال محوری بررسی تاریخ حدیث شیعه نشان می دهد که بستر اصلی و غالبی در نقل و گسترش معارف اهل بیت علیهم السلام از ابتدا به صورت مکتوبات متولد و پرورش یافته است. از جمله تمایزات امامیه با اهل سنت در همین جا می باشد که آن ها از نقل و نوشتن احادیث از زمان خلافت خلیفه اول تا زمان خلافت عمر بن عبدالعزیز یعنی حدود ۱۰۰ سال منع شده بودند که این امر بنیان نقل شفاهی در میان عامه شد که در نوع اعتبار سنجی آنها اثر قابل توجهی نهاد. اما شیعیان به برکت وجود و مدیریت اهل بیت علیهم السلام و تلاش اصحاب از همان اول شروع به مکتوب کردن و پالایش احادیث کردند. ۲. تغییر کتاب محوری به رجال محوری : همانطور که بیان شد تنویع احادیث توسط اهل سنت در قرون اولیه شکل گرفت.اما این نوع اعتبار سنجی و تقسیم احادیث به چهار گروه صحیح، حسن، موثق، ضعیف در بین قدماء کاربردی نداشته است و محور اصلی در سنجش اعتبار منابع مکتوب بوده است. اما در دوره ای از تاریخ حدیث امامیه، علامه حلی(م ۷۲۶) به پیروی از استادش سید احمد بن طاووس این نوع سنجش و ارزیابی که با بستر نقل و انتقال احادیث همخوانی داشت را با توجه ویژه به رجال و ناقلان احادیث جا به جا کرد. از این دوره به عصر متاخران یاد می شود. عصری که اعتبار سنجی«کتاب محور» به اعتبار سنجی«رجال محور» بدل گشت و تنویع احادیث به وجود آمد. فلذا میتونه یک دلیل تغییر نام کتاب مرحوم نجاشی نکته دوم باشد.
آموزشی کاربردی رجال توسط استاد حسینی شیرازی (حفظه الله) در سایت مدرسه شهیدین چکیده ی هر جلسه به همراه صوت استاد معظم ارائه شده است به عنوان نمونه سری بزنیم به جلسه 6: 🟢 ما سه سوال در اینجا داریم: سؤال اول: دلیل یا دلائل تاریخی اینکه دانشمندان رجالی ما نگاه توصیفی خودشان را معطوف به صاحبان آثار کرده اند چیست؟ سؤال دوم: چرا صاحبان آثار توصیف شده اند؟ سؤال سوم: چرا راویانی که کتاب ندارند توثیق و تضعیف نشده اند؟ برای فهم جواب این سوال ها نیاز به بازخوانی تاریخ حدیث داریم. در تاریخ حدیث از چند چیز سخن می گوییم: ۱. نقطه تاریخی شروع و استمرار احادیث شیعه: از زمان امام باقر علیه السلام. ۲. حوزه های حدیثی شیعه: کوفه (مخاطب مستقیم)، قم، بغداد. در این حوزه های حدیثی شیعه حداقل سه نکته مهم است: شرائط و نیازها، میزان استقبال از احادیث، قواعد حاکم بر پذیرش یا رد اخبار (نوع نگرش یک حوزه به اخبار معتبر و غیر معتبر (نگاه رجالی)). یکی از بزرگترین اشکالات بعد از حوزه حله، جهل به است. در نظام اعتبار سنجی پیشینیان، نظام تعیین حجیت روایات، قرینه محور بوده است، اما در حوزه حله که ـ در اواخر قرن هفتم و ابتدای قرن هشتم رونق داشته، ـ تقسیم بندی احادیث به صحیح و موثق و حسن شروع شد و نظام قرینه محور به نظام راوی محور تغییر رویکرد داد. دو توجیه برای علت تغییر نظام از قرینه محوری به نظام راوی محور: ۱. امکان دستیابی به قرائن وجود نداشته است. ۲. مرحوم علامه با دو گونه گویش روبرو بودند: گویش درون شیعی و گویش برون شیعی؛ که در گویش دوم به واژگان مشترک با عامه نیازمند شده اند و لذا به سراغ این تقسیم بندی رفته است.
عرض سلام امروز با بزرگواری آشنا شدم که در حال طی مراحل جذب هیئت علمی دانشگاه بود. می گفتن از سال 98 که دکترا رو گرفتم دنبالش بودم و بالاخره سال 401 تازه مدرکم رو یک دانشکاهی قبول کرد(ولی مراحل جذب همچنان ادامه داره). برام جالب بود این مقدار پشتکار . از کف موظفی و حقوق پرسیدم، گفتن 10 واحد رسمی و بعضا تا 20 واحد چپوندنی (عین لفظ ایشون) و 23 تومن . برای رزومه هم گفتن تالیفات( مقالات مرتبط و...) و سابقه تدریس و تعداد فرزند و... تاثیر داره+حداکثر سن 45 ساله+ با سطح چهار حوزه هم میشه. پرسیدم آیا برای کسیکه استاد میشه فرصت ادامه ی تحصیل هم باقی می مونه؟ گفتن نه ، اما تدریس در حوزه رو مواردی بوده که تونستن با برنامه ریزی خوب، در کنارش انجام بدن. ناگفته نماند که بکی از اساتید موفق حوزوی هم نظرشون این بود که دانشگاه میکشونه(به سمت پژوهش و...) و از ادامه تحصیل دور میکنه. یکی دیگه از اساتید هم میگفتن تا زمانیکه برنامه و شرائط تحصیل کردن رو داری، به سمت شغل نرو. خدایا ما را به سمت اونچه تو دوست داری بکشون و ثابت قدم کن.🤲
کار را امانت بدانید و آن را متقن انجام دهید ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران: من توصیه‌ی جدی‌ام به جامعه‌ی کارگری این است. شما بدانید دارید ارزش‌آفرینی میکنید. مسئله فقط این نیست که کار میکنیم، نان حلال سر سفره میبریم، این هست البته اما فقط این نیست. شما کار که میکنید، دارید کشور را آباد میکنید. کار شما موجب آبادی کشور است. کشور که آباد شد، آبرو و سرافرازی به وجود می‌آید. کشور قدرتمند میشود. دوم اینکه کار را امانت بدانید. این وظیفه‌ای که به شما سپرده شده، این امانتی است دست شما. سوم اینکه کار را محکم انجام بدهید، متقن انجام بدهید. ۱۴۰۳/۲/۵ ——————————————————————— وقتی برای جامعه کارگری اینه جامعه علمی(امثال ما) چقدر باید اهمیت بدن به کیفیت کاراشون؟؟
میگه چرا اینقدر سنگینش می کنی، دیگه روش استنباط مشخصه؛ تحلیل رجالی رو یاد بگیرین و پیش برین (من باب مثال بود). سوال : اما آیا در مباحث علمی میشه با سهل انگاری و این حرفا، حرف وزینی گفت و توقع پذیرش داشت؟ شاید بگین پذیرش فراملتی رو میخوایم چیکار، باشه، اما میدونین چقدر فاصله داریم به "زمانیکه برای پژوهش هایی که مربوط به رشته ی خودمون است، به تحقیقاتی که اونا درباره ی ما کردن، رجوع کنیم؟! " به پیام زیر که یکی از رویدادهای پژوهشی اونور آبی ها (درزمینه ی رشته های ما) رو نشون میده، نگاه کنین:👇 https://eitaa.com/rahpoian/5433
‌ 💠 کنفرانس «تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) به‌مثابۀ روشی در مطالعات حدیثی معاصر» (آنلاین) ☑️ پژوهش‌های آکادمیک غربی در مورد منشأ حدیث و انتقال آن و روش‌های سنتی مسلمانان برای اعتبارسنجی حدیث، با وجود اینکه به بررسی مجموعۀ یکسانی از متون می‌پردازند، اغلب در جهان‌های موازی عمل می‌کنند. جهت پیشرفت آکادمیک و نیز برای تداوم سرزندگی سنت حدیثی، از نظر علمی بسیار مهم است که بین این دو جهان گفت‌وگو تداوم داشته باشد. ✅ از آنجا که جریان مطالعات آکادمیک حدیثی از دههٔ نود میلادی عمیقاً با پژوهش هارالد موتزکی گره خورده، رواج استفاده از روش «تحلیل اسنادی-متنی (ICMA: Isnād-cum-Matn Analysis)» و نتایج به‌دست‌آمده از آن، عملاً به گذار از مکتب «شکاکیت» نسبت به حدیث منجر شده است. ☑️ این روش، تفاوت متنی تحریرهای یک حدیث را ناظر به طرق انتقال هر تحریر تحلیل می‌کند و بدین شیوه، به دنبال ارائۀ تاریخی قابل اعتماد برای زمان رواج آن حدیث است (زمانی که برای اولین بار در گردش قرار گرفته است). ✅ این کنفرانس، که به طور مشترک توسط مرکز ولید بن طلال دانشگاه جورج‌تاون و مرکز مطالعات اسلامی در دانشگاه چارلز استرت (استرالیا) برگزار می‌شود، گروهی از متخصصان را از این حوزه گرد هم آورده تا یک ارزیابی تخصصی از ICMA ارائه شود و به طور خاص شماری از پژوهشگران ایرانی مطالعات حدیثی نیز در آن مشارکت دارند. 🍔 برنامۀ روز نخست - شنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) ⭐️خوش‌آمد و معرفی جاناتان براون: سخنان افتتاحیه پیرامون مطالعات حدیثی ریمون هاروی: مقدمه‌ای بر موضوع کنفرانس ⭐️ پنل ۱: روش‌های تطبیقی بین تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) و مطالعات سنتی حدیث دبیر: جاناتان براون بلال ابوعباس: آیا تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) الگوی فعالیت حدیث‌شناسان متقدم بوده؟ عایشه موتلو اوزگور: استفاده از ICMA برای اعتبارسنجی فرآیند انتقال احادیث در طرق تکی: یک مطالعۀ موردی از یُنبُل فاطمه قِزِل: ظرفیت برای یک ICMA مقبولِ پژوهشگران مسلمان و غربی: دیدگاهی تطبیقی محمد سید بشری: ICMA ارگانیک بومی؟ مطالعۀ موردی رویکردی شبه‌تحلیل اسنادی-متنی در پٰژوهش‌های مسلمانان معاصر ⭐️ پنل ۲: مباحث روش‌شناختی در تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) - بخش نخست: ارزیابی محدودیت‌ها دبیر: صادق انصاری گئورگ لویبه:‌ بینامتنیت در طی فرآیند انتقال؛ یا: چگونه ICMA نقد متن را نادرست می‌فهمد؟ آی-ون سو: محدودیت‌های ICMA: الحدیث الغریب علی آقایی و ناهید حسین نتاج:‌ بازارزیابی تنوع روش‌شناختی در ICMA: موشکافی احادیث سنی و شیعی پیرامون کاربرد «ضرب» در سورۀ نساء: آیۀ ۳۴ (اضربوهنّ) ⭐️ پنل ۳: مباحث روش‌شناختی در تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) - بخش دوم: غلبه بر محدودیت‌ها؟ دبیر: ریمون هاروی طاهر محمد و سلمان نصیر: ICMA و فراتر از آن: ابن‌سیرین و سرآغاز اعتبارسنجی منابع به‌مثابۀ روشی برای نقد حدیث: تحلیل انتقادی منشأ یک گزارش مشهور جاشوا لیتل: فراتر از حلقۀ مشترک: فایده و ضرورت نقد فرم و تحلیل ادبی اولوی کاراگدیک: رویه‌های بازبینی متن-حدیث، مانند تحلیل ICMA، به‌عنوان ابزاری برای الهیات اسلامی معاصر؟ بررسی انتقادی برخی از احادیث ارتداد و اهمیت ICMA مصطفی موحدی‌فر: تحلیل متقابل سند با داده‌های فهرستی: رویکردی متناسب برای به‌کارگیری ICMA در احادیث امامیه 🍔 برنامۀ روز دوم - یکشنبه ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) ⭐️ پنل ۴: متدولوژی‌های دیجیتال حدیث دبیر: سلیمان سرتکایا معراج سید: مزایا و محدودیت‌های رویکرد محاسباتی برای تجزیه و تحلیل ICMA علی جبجی: اثر انگشت راوی: سبک‌سنجی مبتنی بر راوی در جایگاه مکمل مطالعات حدیثی ICMA محمد قندهاری: یک روش جدید «پاد-تصحیف» برای تعیین شباهت متنی در تحلیل ICMA ⭐️ پنل ۵: تداول جهانی تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) دبیر: صادق انصاری محمد زیبری: تحلیل تطبیقی روش تحلیل اسنادی-متنی و علم الحدیث اسلامی سنتی: با تمرکز بر آثار موتسکی و مسألۀ قتل ابن‌ابی‌حُقَیق رزقه احمدی: استقبال از نظریۀ تحلیل اسنادی-متنی هارالد موتسکی در جهان اسلام: با اشاره ویژه به مطالعات حدیثی در اندونزی بلال احمد قریشی:‌ نقاط تلاقی حدیث‌پژوهی اسلامی و غربی مدرن: تحلیلی کیفی از ICMA ⭐️ پنل ۶: کاربست تاریخ‌نگارانۀ تحلیل اسنادی-متنی دبیر: اولریکا مارتنسون نیکولت بوخوف فن‌در وورت: تعقیب سُراقة ادامه دارد: آیا واقعاً یک تحلیل جامع اسنادی-متنی ضروری است؟ سیف‌الدین کارا: مباحثات پیرامون قداست مدینه: ارزیابی دوبارۀ روایات حدیثی مهدی شاددل: ICMA و سنت تاریخی اسلامی: فرآیند «روایی‌سازی» در اخبار ادوار متقدم حیات ابن‌زبیر بینا بتول: نقشه‌برداری از اِسناد و کاوش موسوعه‌های تراجم‌نگاری: بازیابی مشروعیت اجتماعی دربار خلیفه ⭐️ اختتامیه ریمون هاروی، صادق انصاری و اولریکا مارتنسون 📌 فرم ثبت‌نام برای شرکت در کنفرانس (آنلاین)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تلنگر 🔹او‌ هیچ‌ نکرد، فقط نشست...و تنها گوش کرد و جواب داد!