eitaa logo
رهپویان
215 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
199 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
بلاگری به معلمها هم رسید خدا به خیر کنه ان شاءالله فکری کنن براش
تأثیر عمومی یا فردی دانستن احکام در برداشت از ادلهٔ آن ▪️سخن شهید صدر درباره فردی‌شمردن احکام در گذشته ♦️مرحوم شهید صدر هم مقاله مفصّلی تحت عنوان «الاتجاهات المستقبلیة لحرکة الاجتهاد» دارد که در یکی از مجلات قدیمی منتشر شده است.¹ ایشان در آن‌جا توضیح داده است که چون حکومت در قرون متمادی در اختیار فقهای شیعه نبود و اجرای احکام بر کل جامعه و شاکله اجتماعی را در نظر نداشتند و با ادله شرعی به شکل فردی فکر و برخورد می‌کردند، لذا به گونه‌ای استنباط حکم شرعی می‌کردند. ولی اگر متوجه شویم که این احکام شرعی نه‌تنها برای افراد است، بلکه برای کل جامعه و کشور و اداره حکومت است، ممکن است طوری دیگر حکم از آن استنباط شود. شهید صدر این را توضیح داده و مثال‌هایی برایش ذکر کرده است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ١. اخیراً نیز این مقاله در ضمن کتابی که به عنوان ومضات از سوی کنگره شهید صدر منتشر شده، به چاپ رسیده است. 🆔https://eitaa.com/Asre_jadid_57/987 فقه
فیزیک جدید و نقش خدا در جهان.mp3
24.99M
فیزیک جدید و نقش خدا در جهان اساتید : شاکرین، افتخار ، قائمی‌نیا استاد‌شاکرین : 🏷خالقیت، مقوم‌جهان‌بودن(صدرا و بعضی از فیزیکدانان)،ربوبیّت، فعل خاص الهی( مانند معجزات ) چهار نوع نقش آفرینی خدا در جهان 🏷قواعد فیزیک کلاسیک اجازه‌ی توجیه پذیری آفرینش اولیه را میدهد نه دخالت خدا در طبیعت را ، فلذا از تبیین معجزه هم باز می‌ماند 🏷فیزیک کوانتوم و توجیه پذیری بهتر ربوبیت عام و خاص 🏷فلسفه با روش متمایز خودش، هر چهار نوع را به بهترین شکل تبیین می‌کند 🏷فیزیک جدید و جعبه سیاه‌های فراوانش استاد‌افتخار : 🏷پر کردن خلاهای تبیینی فیزیک کوانتومی با طرح مسائل فلسفی الهی همچون هیولای اولی ، وجود لابشرط و کلی سعی 🏷اتفاقی بودن رد و بدل شدن ۱۰ میلیون پیام عصبی در مغز انسان کاملا نامعقول است 🏷پاسخ به شبهه‌ی قدیمی و عوام فریب نوشتن نمایشنامه‌های شکسپیر توسط تعداد زیادی میمون با زدن اتفاقی دست‌هایشان بر ماشین تحریر و توجیه اتفاقی بودن خلقت 🏷محاسبه‌ی‌دیویدهوسلتون؛ تایپ ۱۰ به توان ۱۵۰ خط توسط چندمیلیارد میمون در طی میلیاردها سال منجر به نوشتن تنها دو خط از نمایشنامه خواهد شد! 🏷توصیفی‌بودن‌علیت‌درفیزیک کوانتوم و تبیینی بودن علیت‌در فلسفه استاد‌‌قائمی‌نیا : 🏷فلسفه‌ی‌ متجسدبودن‌ فیزیک‌ کوانتوم 🏷 حل‌مسائل‌ریز‌اتمی ، شمولیت‌ عام‌ در فیزیک ، جهان‌بینی‌کوانتومی، فلسفه کوانتومی؛ سیرتاریخی‌ فیزیک‌ کوانتوم 🏷چهار‌بحث‌الهیات‌کوانتومی؛ عدم قطعیت،آگاهی( پنسایکیزم)،درهم‌تندیدگی 🏷نفی فیزیکالیسم سنتی توسط مکانیک کوانتوم 🏷نظریه‌ی‌آشوب و اثبات‌ وجود‌ خداوند 📮https://eitaa.com/vajeazeh/2420
💢 راه درست ملاحظه فتاوای عامّه ✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 🔹آیت‌الله والد می‌فرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل می‌شود، نه فتوای یک فقیه خاص. مثلاً فتوای حنفیّه نقل می‌شود، نه فتوای ابوحنیفه. ممکن است فتوایی که از حنفیّه نقل می‌شود، فتوای مشهور حنفی‌ها باشد، ولی فتوای شخص ابوحنیفه بر خلاف آن باشد، و یا از اساس، ابوحنیفه در مورد آن مساله فتوایی نداشته باشد؛ بلکه برخی از شاگردان ابوحنیفه و یا برخی متأخّرین، بر اساس دیدگاه‌های ابوحنیفه، آن فتوا را به عنوان فتوای حنفیّه استخراج کرده باشند. 🔻ملاحظه ای پیرامون فتاوای احمد بن حنبل و حمل بر تقیّه 🔸احمد بن حنبل در زمان ائمّه علیهم السلام زندگی نکرده است. وفات او در سال ۲۴۱ ق بوده، در حالی که غالب روایات ما از صادقین علیهما السلام نقل شده است. احمد بن حنبل، آخرین فقیه از فقهای اربعه عامّه است. فقهای عامّه به این ترتیب هستند: ابوحنیفه، مالک، شافعی، احمد بن حنبل. بنابراین، قول احمد بن حنبل نمی‌تواند کاشف از تقیّه‌ای بودن روایت صادره از ائمّه علیهم السلام باشد. 🔻منابع مفید برای دستیابی به اقوال فقهای عامّه 🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را می‌توان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است. این کتاب بسیار منظّم است؛ لذا دسترسی به فتاوای عامّه در آن آسان است. به علاوه، این کتاب دو جلد فهرست نیز دارد، که می‌توان به آسانی از طریق این فهرست به مطلوب رسید. اگر مطلبی که به دنبال آن هستیم، در کتاب خلاف شیخ طوسی نیز آمده باشد، از پاورقی‌های این کتاب که به کتب عامّه ارجاع داده و منابع را ذکر نموده نیز می‌توان استفاده کرد. بدایة المجتهد از ابن رشد هم، در این زمینه کتاب مفیدی است. این کتاب به طور خلاصه تألیف شده، ولی نظم مناسبی دارد و قابل استفاده است. نوع کتب عامّه، دارای نظم مشخّصی نیست و مباحث به صورت نامنظّم بحث شده و پیدا کردن یک مطلب در آنها با دشواری زیادی همراه است؛ لذا در ابتدای امر، رجوع به این کتب مشکل است. مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کرده‌اند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل‌ قول‌های مفیدی دارد. در مجموع، بهترین کتاب همانطور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است./ درس خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad/11031
درس خواندن اجتهادی.mp3
282.2K
🎙 💠درس خواندن اجتهادی از امام و علامه 🖊توصیه استاد آیت الله فرحانی به شاگردان مکتب فقه الخمینی 📌متون امام و علامه را بخوانید و یادبگیرید، اگر نپذیرفتید رد کنید https://eitaa.com/albayann/2003
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال 🔹 در بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود می‌آید. 👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت می‌داند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» می‌شود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن می‌شود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر می‌دهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان می‌گردد. 🔹 اما در با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمی‌دهد و تنها یک تعبد وجود دارد. 👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمی‌شود. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1395 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ اگر فکر می‌کنید شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان از سر دلسوزی برای ملت ایران راه‌اندازی شده‌اند، با دیدن این دو فیلم در می‌یابید که اشتباه می‌کنید. ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
رهپویان
تخفیف تا ۷۰ درصد نور نرم افزارهای پیشنهادی یکی از اساتید : ✨جامع احادیث شیعه و تسنن۲ ✨معجم موضوعی ب
تخفیفات نرم افزارهای نور تا شنبه تمدید شد می توانید فلش یا هارد یا لب تاب تون رو ببرید و فایل نرم افزارها را (به جای دانلود) با قیمت ارزان دریافت کنید ، سپس سریالش را از سایت خریداری نمایید (با تخفیف).
مختصر المیزان فی تفسیر القرآن نویسنده: استاد الیاس کلانتری معرفی تفسیر شریف الیزان و روش علامه و کار استاد دوره ی ۶ جلدی مختصر المیزان را میتوانید در نرم افزار علامه طباطبایی ۲ (از نرم افزارهای نور) مطالعه نمایید. https://ensani.ir/file/download/article/20110120104213-141.pdf کریم
🔸 از التماس وزیر دولت روحانی برای مدیر ارشد توتال فرانسه تا عزت و احترام ژاپنی‌ها برای عبداللهیان 📡 @quds_sepah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 طرق تحمّل حدیث 💠 تحمّل حدیث به روش های مختلفی صورت می گیرد که همه آن ها در یک مرتبه نیست. روش 1️⃣: سماع در این روش شیخ و استاد مطلبی را نقل و شاگرد گوش می دهد. روش 2️⃣: قرائت در این روش شاگرد حدیث را برای استاد می خواند و استاد درباره آن و اینکه کدام قسمت آن صحیح، مصحّف و... است توضیح می دهد. روش 3️⃣: مناوله در این روش شاگرد از استاد طلب حدیث نموده و استاد کتاب و حدیث را در اختیار او قرار می دهد. مرتبه این روش پایین تر از روش سماع و روش قرائت است. روش 4️⃣: اجازه در این روش سماع و قرائت وجود ندارد، بلکه شخص به دیگری می گوید: من اجازه نقل کتاب یا روایت را به تو می دهم. روش 5️⃣: وجاده در این روش، شخص سندی که منتهی به کتاب شود ندارد ولی می بیند که منسوب به فلان مؤلّف بوده و نام او ثبت شده است و از این رو، از آن نقل حدیث می کند. نام این روش وجاده است -وجدته منسوباً إلیه- و پایین ترین مرتبه از مراتب تحمّل حدیث می باشد و بالاترین مرتبه نیز برای روش سماع و قرائت است. کسانی که الان در جهان -چه در ایران و چه در جاهای دیگر- فهرست برای کتابها می نویسند، از این روش استفاده می کنند. این افراد معمولا سلسه سندی که منتهی به کتاب شود ندارند، ولی می بینند که مثلاً پشت آن «أمالی شیخ طوسی» نوشته شده و به مجرّد آن در کتاب فهرست، آن را به نام ایشان ثبت می کنند؛ نهایتش این است که اگر فهرست کننده اهل دقّت و فن باشد، بررسی می کند که دلیل بر بطلان انتساب کتاب به نویسنده وجود نداشته باشد (گاهی از خود کتاب دلیل بر بطلان نسبت پیدا می شود) که در این صورت آن را نقل می کند، امّا متعارف اشخاص، این امور را متوجّه نیستند. درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: 15 اسفند 95 https://eitaa.com/halgheysaniye/5078
◾️ السّلامُ عَلَیکِ یا فاطمة الزهراء (س) 🔘 هدیه کتابخانه تسنیم به عزاداران فاطمی ◾️۶۰ کتاب فارسی و عربی درباره آن حضرت 🔻 کتابهای فارسی ۱. عبور از تاریکی 👈 دانلود ۲. شخصیت شناسی حضرت فاطمه بر پایه کتاب و سنت 👈 دانلود ۳.شهادت مادرم زهرا افسانه نیست 👈 دانلود ۴. آموزه های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۵. فاطمه زهرا از ولادت تا شهادت 👈 دانلود ۶. دانستنی های فاطمی 👈 دانلود ۷. زندگانی فاطمه زهرا 👈 دانلود ۸. فاطمه در آینه وحی 👈 دانلود ۹. دانشنامه شهادت حضرت فاطمه 👈دانلود ۱۰. ترجمه بیت الاحزان 👈 دانلود ۱۱. متن و ترجمه خطبه فدکیه 👈 دانلود ۱۲. تجلی توحید در زندگانی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۱۳. حضرت محسن اولین شهید امامت 👈 دانلود ۱۴. با نور فاطمه هدایت شدم 👈 دانلود ۱۵. بندگی، راز آفرینش (شرح خطبه فدکیه/ دوجلد)👈 دانلود ۱۶. کشتی پهلو گرفته 👈 دانلود ۱۷.ریاحین الشریعه (جلد ۱) 👈 دانلود ۱۸. فاطمه الزهراء (علامه امینی) 👈 دانلود ۱۹. بر خانه فاطمه چه گذشت 👈 دانلود ۲۰. فاطمه، بهترین الگو برای همه 👈 دانلود ۲۱. سیره فاطمی 👈 دانلود ۲۲. مظلومیت حضرت زهرا 👈 دانلود ۲۳. از فاطمه بگو 👈 دانلود ۲۴. مالک فدک 👈 دانلود ۲۵. آینه ایزدنما، حضرت فاطمه زهرا 👈 دانلود ۲۶. کوثر ناب 👈 دانلود ۲۷. بهشت ارغوان، قصه ناتمام فاطمه👈 دانلود ۲۸. مطهره قرآن 👈 دانلود ۲۹. مقامات حضرت فاطمه در کتاب و سنت 👈 دانلود ۳۰. مقام لیلة القدری حضرت فاطمه 👈 دانلود ۳۱.ترجمه الهجوم علی بیت فاطمه 👈 دانلود ۳۲. فاطمه زهرا، شادمانی دل پیامبر 👈 دانلود ۳۳. وراثت اصطفائی در قرآن 👈 دانلود ۳۴. حضرت فاطمه وارث مقام پیامبران 👈 دانلود ۳۵. الکلمة الغراء في تفضيل الزهراء 👈 دانلود ۳۶. فاطمیه، حقیقتی در دل افسانه ها 👈 دانلود ۳۷. کتاب علی و مصحف فاطمه 👈 دانلود ۳۸. یاس کبود 👈 دانلود ۳۹. پاسخ به چند شبهه فاطمی 👈 دانلود ۴۰ جنة العاصمة 👈 دانلود ۴۱.آتش در خانه وحی 👈 دانلود ۴۲. اسوه حسنه 👈 دانلود ۴۳. حلقه وصل رسالت و امامت 👈 دانلود ۴۴. صدیقه طاهره (برگرفته از الغدیر) 👈 دانلود ۴۵. کوثر، معجزه پیغمبر 👈 دانلود ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا 🔻 کتابهای عربی ۴۶. أسرار فضائل فاطمة س 👈 دانلود ۴۷. المحسن السبط مولود ام سقط 👈 دانلود ۴۸. الفريدة في لوعة الشهيدة 👈 دانلود ۴۹. بنور فاطمة اهتديت 👈 دانلود ۵۰. الصحیح فی کشف بیت فاطمة 👈 دانلود ۵۱. هذه فاطمه (دوره ۸ جلدی) 👈 دانلود ۵۲. الهجوم علی بیت فاطمه 👈 دانلود ۵۳ . فاطمه الزهراء بهجة قلب المصطفى 👈 دانلود ۵۴ . الثغور الباسمه فی مناقب السیده فاطمه 👈 دانلود ۵۵ . فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد 👈 دانلود ۵۶ . مسند فاطمه الزهراء و ما ورد فی فضلها 👈 دانلود ۵۷. فضائل فاطمه الزهراء 👈 دانلود ۵۸. احراق بیت فاطمه 👈 دانلود ۵۹. مقتل فاطمة الزهراء س 👈 دانلود ۶۰. شرح الخطبة الزهراء س 👈 دانلود 📲 ثواب انتشار این لیست و رساندن آن به دست اهل علم و قلم با شما ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
نگاهی بر چیستی اصل وضع از منظر اصول 《بررسی اقوال علما اعلام : نائینی ، عراقی ، اصفهانی ، خوئی》 رحمه الله علیهم این مقاله ی خواندنی را یک طلبه پایه ۸ نوشته است. ما شاءالله. دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مداحی جدید حاج مهدی رسولی به مناسبت نماهنگ -------------------- شنیده شد که رهبر انقلاب بعد از مراسم دیشب، به حاج مهدی گفتند این مرثیه‌ی شما (اشاره به مداحی ‎)‌ کار یک منبر نه بلکه کار چند منبر رو با هم کرد. (از منبع موثقی پیدا کردین به بنده هم بگین)
اعتبار معرفت شناسی خبر واحد در اعتقادات دینی اساتید : حسین زاده و محمدی دانلود (ثواب استفاده از این مقاله هدیه به حضرت زهرا سلام الله علیها) متون دینی
🔹 لیست کتب مرحوم ملاصدرا : 📍تعلیقه جناب ملاصدرا بر الهیات شفا https://t.me/PHILO_MYS/914 🔹شرح رساله المشاعر ملاصدرا ✍ملا محمد جعفر لاهیجی https://t.me/PHILO_MYS/876 🔹کتاب المشاعر 🔹مترجم: بدیع الملک میرزا عمادالدوله 🔸ترجمه، مقدمه و تعلیقات فرانسوی: هانری کربن https://t.me/PHILO_MYS/878 📍اسفار عربی https://t.me/PHILO_MYS/882 📍تفسیرالقران الکریم تالیف جناب ملاصدرا https://t.me/PHILO_MYS/895 📍شرح اصول کافی جناب ملاصدرا https://t.me/PHILO_MYS/907 🔹إیقاظ النائمین تحقيق الدكتور محسن مؤيدي https://t.me/PHILO_MYS/921 🔹رسائل فلسفي (المسائل القدسية, متشابهات القرآن, أجوبة المسائل) - https://t.me/PHILO_MYS/923 🔹مفاتیح الغيب تعليقات المولى علي النوري https://t.me/PHILO_MYS/926 🔹المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة https://t.me/PHILO_MYS/931 🔹مثنوی ملاصدرا https://t.me/PHILO_MYS/936 🔹أسرار الآيات مقدمه و تصحیح محمد خواجوی https://t.me/PHILO_MYS/938 🔹ترجمه اسرارالآیات جناب ملاصدرا https://t.me/PHILO_MYS/941 🔹رساله سه اصل https://t.me/PHILO_MYS/945 🔹كسر أصنام الجاهلية(عربی) https://t.me/PHILO_MYS/949 🔹رساله جبر و تفویض یا خلق اعمال https://t.me/PHILO_MYS/954 🔹ضوابط المعرفة المُسمّاة شرح الهداية الأثيريّة https://t.me/PHILO_MYS/959 🔹مرآت الاکوان ترجمه و تحریر فارسی شرح هدایه https://t.me/PHILO_MYS/964 🔹رسالة في الحدوث(حدوث العالم) https://t.me/PHILO_MYS/966 🔹التنقیح في المنطق صدر الدين الشيرازي تحقيق غلامرضا یاسی پور https://t.me/PHILO_MYS/968 🔹الشواهد الربوبیه ترجمه و تفسیر: جواد ...⬇️ ‌ ‌https://t.me/PHILO_MYS/303 🔹ترجمه اسفار https://t.me/PHILO_MYS/593 https://eitaa.com/AGLOESHG/3084
4_5947387230774365920.mp3
8.38M
🌀رابطه آیت الله بروجردی با علامه طباطبایی 🎙دربیان آیت الله سبحانی برگرفته از کانال و https://eitaa.com/AGLOESHG/3067
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️ درباره نخبگی. ▫️ چگونه نخبه بسازیم؟ ▫️ روش نخبه‌شدن چیست؟ ▫️ آسیب‌های نخبگانی چیست؟ ▫️ شاخصه تفکر دقیق چیست؟ ▫️ نخبگان به چه چیزی فکر می‌کنند؟ https://eitaa.com/vaseti/729 ---------------------------------- خلاصه : اولوا الالباب و نخبگان چه کسانی هستند؟ تفکرهای عمیق که منجر به حب شدید خداوند میشود. حتی ورثوا منه حبَ الله . نقطه ی شروع نخبگی کجاست؟ عملوا بالفکره : مهارت تفکرورزی نقش مطالعه و تفکر؟ تفکر پایه است. یکی از آسیبهای نخبگانی ، قطع حاصل کردن به دریافت اولیه خود. عظیم ترین تخریبها و فوائد در طول تاریخ توسط نخبگان بوده است. نخبه کسی است که تفکرورزی را آموزش دیده است. اولواالالباب روی چه چیزهایی تفکر عمیق دارند: خود ، هستی ، رابطه ی هستی و خود با خدا . نقطه ی شروع انسانیت ، حس مخلوق بودن است. نقطه ی شروع عملوا بالفکره ، تفکر روی حس مخلوق بودن است. نخبگی و عیار انسانیت وقتی فعال می شود که حس مخلوق بودن فعال باشد و دائم تشدید شود تا حس حضور خداوند در دنباله اش بیاید. حب و کشش در قلب ایجاد میشود. تفکر عمیق درباره ی خود ، هستی و خدا کجا باید آموزش داده و محقق شود؟ هرجائی که الهیات (یعنی دانشهای مرتبط با خداوند) کار میشود. کار من و شما در فضای طلبگی عملوا بالفکره است : هم خودمان به دست آوریم و هم آموزش دهیم . خداوند خلق کرد تا انسانها او را بشناسند ، نه اینکه تصور ذهنی داشته باشند ، برای این است که جذبه ی قلبی به سمت او فعال شود.
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ تبدیل دانشکده اصول الدین قم به دانشگاه بین المللی علوم انسانی اسلامی آیت الله اراکی از موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبدیل دانشکده اصول الدین به دانشگاه بین المللی علوم انسانی اسلامی علامه عسکری خبر داد. https://hawzahnews.com/xcz5G @HawzahNews / حوزه‌نیوز
رهپویان
مناسبات زبانشناسی با علم اصول 29 آبان ۱۴۰۲ محفل فقاهت - نشست چهارم با حضور استاد معزز حجت‌الاسلام و
مناسبات زبان شناسی با اصول فقه استاد قائمی نیا اصل صوت خلاصه : زبان شناسی علم اصول و علوم دیگری را متحول می کند و به گفته ی برخی مادر علوم انسانی است. بحثی بسیار بنیادی است. موطن اصلی آن در قدیم حوزه ها بوده اند. عربها در زبان شناسی (اللسانیات) زیاد کار کرده اند ولی عمقی ندارند. در زبان شناسی زبان طبیعی (فارسی یا عربی یا...) را بصورت کلی(قواعد مشترک در تمام زبانها) مورد بررسی قرار میدهد به روش علمی. در قرن 20 به اسقلال و بلوغ رسیده است. قبل از آن زبان شناسی تاریخی بوده است که مخصوصا مستشرقان استفاده می کردند. در زبان شناسی دست کم به سه حوزه پرداخته میشود: 1. شاخه ها : صورت ، معنا ، کاربرد و... که حدود 15 شاخه را ذکر کرده اند. 2. مطالعات بینا رشته ای : مثلا ارتباط زبان با جامعه یا زبان با مغز یا زبان با روان 3. مکاتب بزرگ : عمدتا 3 مکتب هست. دو شاخه برای مطالعات دینی خیلی اهمیت دارد : 1. معنی شناسی (با توجه به قواعد نظام زبان = مراد استعمالی اصول ما) 2. کاربرد شناسی (تداولیات در عربی : در مقام تکلم و با توجه به گوینده خاص = مراد جدی اصول ما) 3. فرهنگی (فرهنگ خودش را در زبان چگونه نشان میدهد. زبان آینه فرهنگ) . اهمیت این شاخه کمتره. زبان شناسی بدیل اصول نیست و ایندو می توانند هم را تکمیل کنند. مهمترین دستاورد اصولیین بحث ظهور است. چه تاثیری زبان شناسی در اصول ما می تواند داشته باشد: 1.نظریات زبان شناختی ما را تغییر دهد. زبان شناسی ما (بعد آخوند) فلسفی است که در زبان شناسی مورد نقد است. زبان شناسی اعم از متون دینی است و فقط به زبان کار دارد، هرچند در غرب پیوندش را با متون دینی حفظ کرده است 2. تاثیر مدلی : میتواند طرحواره بدهد تا شما مشابه سازی کنید. (تغییر ساختار میدهد) حتی برای جمع روایات فرمول جمع عرفی جدیدی به شما میدهد. عام بر خاص حمل نمیشود در شاخه فرهنگی. ۳.نظریات اصولی را دقیقتر کند. در کتاب موافقت معنایی دنبال این بودم. فقهای ما معناشناسان بزرگی بوده اند و طبق معناشناسی شون به این نتایج رسیده اند. من الان دارم تاثیرات آنرا در فقه جمع آوری کنم. مبانی معرفت شناختی آیت الله خوئی را برخی استخراج کرده اند اما به بحث های جدید وارد نبوده اند. معناشناسی علامه (علم الدلاله) را انجام داده اند. خلاصه تا دقیقه 35 انجام شد و ناقص ماند..
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندراند.mp3
4.44M
🔰 انفکاک ناپذیری قرآن و عرفان و برهان درس اسفار، ج۸ ، جلسه 219 شرح این عبارت از کتاب اسفار: «و حاشى الشريعة الحقة الإلهية البيضاء أن تكون أحكامها مصادمة للمعارف اليقينية الضرورية و تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة.» (اسفار، ج8، ص303) https://eitaa.com/nasimehekmat/4066 ---------------------------------------- معرفی کتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند نویسنده : علامه حسن زاده آملی(ره) مشاهده کتاب
بررسی سه دوره ی اصولی مرحوم نائینی در بیانات استاد مددی (حاج سید احمد مددی مدظله العالی) در جلسه چهارم خارج اصول (بر محور فوائد)
مباحث عامه حول العقد.pdf
1.65M
"مباحث عامه حول العقد" اثر مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی فهرست این کتاب را در فایل مشاهده می کنید. آنطور که شنیدم جزء آثار متأخر ایشان بوده. ناظر به کتاب فقه العقود آقای حائری هم هست. اما نرسیدند که کتاب را به اتمام برسانند لذا فقط یک مجلد از آن منتشر شده. جهت تهیه کتاب ، ظاهرا فقط در دفتر مرحوم آیت‌الله شاهرودی روبروی مدرس مرحوم آیت‌الله تبریزی هست.
💢اینگونه نیست امام خمینی با تسمیه «خطابات قانونیه»، عرف را معیار و مرجع تشریع شارع بداند/ نظریه عدم انحلال نیازمند بررسی و نظریه‌پردازی است ✔️استاد مقیمی حاجی در دوره «خطابات قانونیه»: 🔹امام خمینی(ره) در این نظریه به خوبی معضل اصولی‌‌ها را حل کرده است اراده تشریعی شارع است. مشهور اصولییون اراده تشریعی و جعل تشریعی شارع را با بعث و زجر مکلف پیوند می‌زنند که این نسبت به درستی تبیین نمی‌شود، اما امام خمینی(ره) اراده تشریعی را اراده تقنین و تشریع می‌داند که بر طبیعی و کلی تعلق گرفته است. 🔸استعاره تقنین و قانون، تنها به جهت تشبیه است و عملا در یک حیث شباهت قانون عقلایی و شرعی وجود دارد و آن نیز در بیان ابتدایی جعل و تشریع است که حکم به کلی و طبیعی تعلق می‌گیرد و در ادامه بیان جزئیات و خصوصیات در حکم ثانوی جعل می‌شود. عقلا نیز ابتدا به تصویب کلیت طرح پرداخته و در بیان ثانوی با تبصره‌‌ها‌ی مختلفی افراد خاص رو مستثنی و یا مشخص می‌کنند. 🔹اینگونه نیست که امام خمینی (ره) با تسمیه «خطابات قانونیه»، عرف را معیار و مرجع تشریع شارع بداند و همانند برخی از روشنفکران مفسر و مرجع قوانین شرعی را عرف بداند... نظریه عدم انحلال امام خمینی(ره) می‌تواند لوازم مختلفی در اصول و فقه داشته باشد که نیازمند بررسی و نظریه پردازی است. به عنوان مثال جایگاه حقوقی در نسبت با متعلق حکم چگونه است؟ آیا جعل شارع توانایی لحاظ جایگاه حقوقی را دارد یا نه!؟ 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74545 🆔 https://eitaa.com/ijtihad/11096