eitaa logo
رهپویان
217 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
200 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
💠آیت الله مددی : آقای بروجردی فرمودن اگر روایتی در عامه مشهور شده باشد و اهل بیت آنرا رد نکرده باشند ، مقبول است. 💠 ‌آیت‌الله شبیری زنجانی و تبیین نظر ‌آیت‌الله بروجردی درباره فقه عامه : در «کتاب حج»: «اصل دیگر عبارت از این است که آقاى بروجردى مى‌فرمود: است و هر جایى که نقدى نشد، علامت امضاء است. ایشان روى دو جهت مى فرمودند که ما باید از فقه عامه اطلاع داشته باشیم و مراجعه کنیم؛ یکى از این جهت که احادیث شیعه بمنزله حاشیه است بر فقه عامّه، بنابراین در موردى که متن تعلیقه‌اى نخورده باشد، علامت امضاء آن است. و یکى هم از جهت فهم متن و روایات خودمان؛ چرا که فهم حاشیه متوقف است بر اینکه که انسان متن را ملاحظه کند، چون ناظر به کلمات عامه است آنها را مى‌خواهد رد کند و باید بفهمد که عامه چه مى‌گویند و این به کجا ناظر است؛ http://dpajoohan.ir/1399/01/31/ 💠نقش احادیث و آراء اهل سنت در فهم روایات فقهی اهل‌بیت (ع) با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله بروجردی نویسنده : آقای سیدمحمد حسن حکیم واژه «حاشیه» رهزن بحث‌ها و نظرات بسیاری از فقیهان پس از آیت‌ﷲ بروجردی شده اگرچه خود آقایانی که این واژه را استخدام کرده‌اند، مراد و مقصود را توضیح داده‌‌‌‌اند اما معمولاً به همین نقل این واژه اکتفا شده است و متأسفانه برخی هم بدون دقت و مراجعه به آن دامن زده‌اند. ... این نشان‌‌‌‌ می‌دهد که برخی حرف‌های ناروا از که گاه از آن تلقی عدم استقلال فقه امامیه هم شده ناشی از خطای در فهم و عدم مراجعه است و مطلب آیت‌ﷲ بروجردی ابای از چنین برداشت‌هایی دارد. در مقام تطبیق هم نمودهای استناد به احادیث و آراء اهل سنت در تقریرات فقه آیت‌ﷲ بروجردی مؤید همین نگاه به احادیث و آراء اهل سنت یعنی تلقی آن به عنوان قرینه منفصله لازم الفحص قبل از تمسک به عام است، افزون بر آن ایشان در ضمن مباحث فقهی به تشریح مقصود و جهت آن نیز پرداخته‌‌‌‌اند که در تقریرات انعکاس یافته است. منبع : سایت شبکه اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 چرا باید آثار شهید سیدمحمدباقر صدر را بخوانیم؟ 📍مردی که اصول اسلامی را با نیازهای واقعی جامعه گره زد... ◼ ۱۹ فروردین| چهل و سومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمحمدباقر صدر و شهیده بنت‌الهدی صدر 🔰 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید. 🆔️ @shahidsadr
رهپویان
💠 مذاق شریعت و گستره آن در فقه؛ 🔹استاد سید محسن حسینی فقیه 🔳طبق فرموده حضرت استاد جهت تکمیل مباحث
💠استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته نقد نویسنده: آیت الله ابوالقاسم علیدوست ، آقای محمد عشایری منفرد تعداد بازدید : ۲۰۷۳ مذاق شریعت از نهادهایی است که به صورت گسترده، ولی پراکنده در دو سده اخیر در متون فقهی و استدلال های فقیهان به کار گرفته شده است. با وجود گستردگی استناد به مذاق شریعت، این نهاد به صورت مستقل کمتر مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. نوشتار حاضر در صدد است موارد و چگونگی به کارگیری مذاق شریعت را اعم از استقلالی (مبین اراده شارع) و ابزاری (مانند تفسیر مقصود شارع) در نوشته های فقهی بررسی کند. افزون بر این،مقاله حاضرمی کوشد ضمن پرداختن به چیستی مذاق شریعت و تحلیل آن، مولفه های این نهاد را واکاوی کند و آن را با مقاصد شریعت بسنجد. نقد و ارزیابی نهاد مذاق شریعت در استدلال های فقیهان و پیشنهاد نهادهای جایگزین، موضوع دیگری است که نوشتار حاضر به آن می پردازد. 💠حجیت و کارآمدی مذاق شریعت در اجتهاد (۱) آقای مهدی کرمی ۳ اسفند ۱۴۰۰ شبکه اجتهاد: با نگاه به روش استنادهای فقهائی همچون صاحب جواهر که در مواردی حکم مستفاد از مذاق شریعت را از ضروریات و قطعیات شرع می‌‌شمارد[۱]، و یا مرحوم آیت‌الله خوئی[۲]، که در به دست آوردن فتوا، آن را برآیند مذاق شرعی می‌دانند که یقینی و یا نزدیک به یقین است و این یقینی بودن را در آنها لحاظ نموده‌‌اند، می‌توان به اعتبار مذاق شریعت فی‌الجمله پی برد تا جایی که مرحوم امام خمینی مستند حجیت بناء عقلاء را نیز همین کشف از مذاق شرع می‌‌داند[۳] و حتی بعد از پذیرش حجیت می‌توان تقدم آن بر اماراتی مانند خبر ثقه نیز ادعاء نمود کما اینکه می‌‌بینیم مرحوم خوئی در بحث جواز و عدم جواز نظر به نامحرم مذاق شریعت را بر سایر ادله مقدم فرموده است[۴]. https://www.m-feqhi.ir/index.php/2015-08-03-12-56-32/ 💠 حجیت و کارآمدی مذاق شریعت در اجتهاد (2) نویسنده : آقای مهدی کرمی در بخش اول مقاله، حجیت مذاق شریعت در اجتهاد مورد بررسی قرار گرفت و به تبیین یکی از کاربردهای آن تحت عنوان کاشفیت از علت حکم پرداخته شد. در ادامه شش مورد دیگر از کاربردهای مذاق تبیین می‌گردد. http://m-feqhi.ir/index.php/2015-08-03-12-56-32/ 💠 حجیت مذاق شریعت و چالش های پیش روی آن نویسنده : آقای ابوالفضل علیشاهی، نورمگز 💠از مناسبت‌ تا مذاق‌ فقه‌، راه هایی‌ به‌ مقاصد شریعت نویسنده: حسین صابری پرتال جامع علوم انسانی 💠 مذاق شریعت و کارکردهای آن با تأکید بر فقه جزایی امامیه نویسندگان : آقایان عادل ساریخانی1؛ مسعود نیک پرور* 2 چکیده   فقیه گاه در مقام استنباط احکام به نصوص و ادلّه شرعی به صورت منفرد و تک­گزاره­ای استناد می­نماید و گاه در اثر ممارست و انس با نصوص شرعی، روش و سیره­ی شارع در جعل احکام و روح کلی شریعت را در می یابد و با این بینش مجموعه نگر، ادله شرعی را ارزیابی می­کند. بدین سان مذاق شریعت نه تنها مبین اراده ی تشریعی شارع است بلکه در مقام تفسیر اراده­ی شارع نیز دست­مایه­ی فقها قرار می­گیرد. در عرصه فقه جزایی امامیه در حوزه­های مختلف به مذاق شریعت استناد شده است؛ فقیهان نسبت به کاربست این مفهوم در زمینه موضوعات فاقد سابقه تنصیصی، شیوه تحلیل موضوع حکم، رفع تزاحم احکام و تفسیر ادلّه شرعی مبادرت نموده­اند. در نوشتار حاضر نیز ضمن پرداختن به مفهوم مذاق شریعت و اعتبارسنجی آن، کارکردهای آن در عرصه تشریع جزایی (جرم­انگاری)، شیوه­ی تفسیر موضوعات کیفری و رفع تزاحماتی که ممکن است در این عرصه عارض شود تبیین شده است. https://journals.iau.ir/article_544665.html
رهپویان
💠 مذاق شریعت و گستره آن در فقه؛ 🔹استاد سید محسن حسینی فقیه 🔳طبق فرموده حضرت استاد جهت تکمیل مباحث
❇️ مذاق شریعت و گسترده آن در فقه خلاصه بیانات استاد حسینی فقیه (استاد خارج مشهد) - عرائض بنده فقط طرح مساله است و حرف آخر نیست. - اولین کسی که به این بحث پرداختند آسید جمال عاملی در مفتاح الکرامه ج ۶ . بعدشان در دو سده ی اخیر در فقه به آن پرداختند ولی در کتب اصولی بحث مستقلی ندارد. اول صاحب جواهر سپس ازجمله مرحوم آیات الهی خوئی و امام و حکیم و سبزواری. - مذاق در لغت چشیدن ( از طریق تجربه بدست می آید) و در اصطلاح (که در چند مقاله بصورت محدود به آن پرداختند) یعنی آگاهی از سبک و سیاق شارع در جعل احکام که از راههای متعددی حاصل میشود و فقیه بوسیله آن توانا بر درک و فهم حکم شرعی میشود که چند مولفه دارد ... - در کل فقه کاربرد دارد از جمله ... - دلائل حجیت تمسک به آن : اگر قطع آور (یا اطمینان آور : قطع عرفی) بود که ادله ی حجیت قطع شامل آن میشود. (مرحوم خوئی آنرا بر سائر ادله ی مساله ترجیح دادند) و اگر ظن آور بود اگر قائل به ظن انسدادی بودیم(مثل صاحب قوانین) ، حجت است و الا (ظن انفتاحی) از چند راه ممکن است دلیل آورد : ۱. (استنتاج قانونی که شامل بررسی جزئیات است ) ... بیان چند مورد دیگری که از استقراء بدست آمده است :.... ۲. از راه (در عصر غیبت بر فقیه): این بحث اختلافی است. ۳. و حسن احتیاط : شهید صدر مفصل بیان کردند و قاعده قبح عقاب بدون بیان را جاری نمی دانند و می فرمایند احتمال تکلیف، تکلیف آور است. ۴. از باب ظهور ( مذاق شریعت ظهور ساز است در روایت ) ۵. ارتکاز قطعی متشرعه : ۶. روش شارع در جعل احکام و قانون گذاری (تقنین) - کاربرد مذاق : گاهی ابزاری(خودش سند نیست ، برای تفسیر سندی بکار میرود) است گاهی استقلالی (خودش سند است) - راههای وصول به مذاق شارع : ۱. از مجموعه احکام . ۲.از طریق آثار . ۳. از حکم عقل ۴. از صفات شارع ۵. از عناوین بعدی : در حد اشاره بعلت ضیق وقت جلسه - مصادیق آیت الله حکیم در مستمسک و فقه الصادق - کارآیی مذاق شارع : ۱. کشف از علت حکم ۲.مرجحیت در تعارض : صاحب مهذب الاحکام ج ۱ ۳. مرجحیت در تزاحم برای شناخت اهم از مهم ۴. شناخت موضوع حکم ۵. تقیید اطلاقات ۶. تخصیص عمومات : آیت اراکی مکاسب محرمه ۷. ظهور سازی - اشکالات : ۱. با تعبد گرایی چگونه جور میشود (با توقیفیت خصوصا در عبادات ) ۲. لازم می آید تاسیس فقه جدید ۳. استنباط احکام ضابطه دارد و شما خروج از ضابطه مندی حکم می کنید. ۴. تفاوت آن با اجتهاد به رای چیست ۵. در موارد مذاق شریعت معمولا یک دلیل شناخته شده وجود دارد، پس آن دلیل است نه این. و... پاسخ همه ی اشکالات موجود است. - سه اصطلاح دیگر که به گفته آیت الله ایروانی همان مذاق شریعت است یا به این بر می گردند : ۱. ۲. ۳. مقاصد شریعت (بنده سومی را قبول ندارم ، از اصطلاح اهل تسنن است ). - تفاوت مذاق شریعت با - جایگاه با مذاق شریعت پرسش و پاسخ جلسه : از دقیقه ۶۷ به بعد : - این بحث مذاق شریعت بازگشت به و اهل تسنن ندارد چراکه... - بحث ( برای فقیه جواز حکم است در مواردی که شارع خودش حکمی جعل نکرده) را شهید صدر در اباحه ی لااقتضائی مطرح کردند و میتواند به مذاق شارع ارتباط داشته باشد . - در (غایات و حکمتهایی که شارع برای بندگان در قواعد و قانون گذاری خود رعایت کرده) اول دسترسی به غایت و غرض میکنیم سپس استخراج حکم. اما در نحن فیه لزوما اینطور نیست + کاربرد مقاصد فقط در استنباط حکم است. خلاصه نویسی تا دقیقه ۸۲ انجام شد. جهت استماع تمام صوت 👇 https://eitaa.com/Moghaddemat/2311
ولایت، فقاهت و مشورت نویسنده : آیت الله معرفت 🔹....در دو آیه، مساله را مطرح کرده است. یکى آنجا که جامعه‏ اسلامى را به آن علت که در "شؤون عامه" ، به شور می نشینند، مورد ستایش قرارداده‏است. «و امرهم شورى بینهم‏» دیگر آنجا که پیغمبر گرامى(ص) را مورد خطاب قرار داده: « و شاورهم فى‏الامر و اذاعزمت فتوکل على‏ا...». 🔺کتاب نقد: بنابراین "شورى" واجب است و نباید ترک شود و این مشورت، در عرض‏ احکام خدا و علیرغم آنها، نباید باشد. بلکه در مجراى عمل به احکام الهى است. درامور فردى و اجتماعى، مشورت در حریم آموزه‏هاى دینى واجب است و این مشورت‏ در امورى که دین، تکلیفش را روشن کرده، نیست. یعنى پیغمبر(ص) و هیچ زعیم‏دیگرى، برخلاف شریعت، مشورت نمى‏کند. 🔹آیت ا... معرفت: مشورت در چارچوب احکام الاهى باید باشد و در مورد خودپیامبر«ص‏» هم‏چنین بود. پیغمبر اکرم(ص) داراى سه شخصیت است: 1. انسانى است والا قدر که در جامعه خود، منهاى مقام نبوت و رسالت، شخصیتى‏برجسته و فردى محترم شناخته شده است. 2. پیغمبرى است، حامل رسالت الهى براى جهانیان که پیام‏الهى را به مردم برساند وداراى "شریعتى" است مشتمل بر اصول و فروع. 3. زعیمى است وارسته و شایسته و بایسته که به نص «النبى اولى بالمؤمنین من انفسهم‏»،زعامت‏سیاسى و ادارى و اجتماعى امت را برعهده دارد (و این آیه، ولایت‏سیاسى وحکومت را مى‏گوید.) مخاطب در آیه "مشورت"، همین شخصیت‏سوم او است. زیرا پیغمبر(ص) در امرنبوت، با کسى مشورت نمى‏کند و نباید بکند. دین، از طرف خداست و مردم باید تابع‏باشند. امور شخصى نیز، مورد نظر آیه نیست. در آیه، دستور "و شاورهم" آمده، که‏مى‏رساند، مقصود، مشورت در امر حکومت است و لذا این آیه به عنوان دستور کلى‏براى تمامى زعماى اسلامى صادر شده است و جنبه اختصاصى به پیغمبر را ندارد. بایداحکام دین اجراء شود و باید مشورت در اداره کارها باشد. 🔺کتاب نقد: ولى نحوه مشورت و ساختار کار شورایى، متغیر است‏یعنى تابع عرف و عقل‏و مصالح است. 🔹آیت‏ الله معرفت: بله، چنانچه گفتیم، در شرع اسلام، هرگاه حکمى (چه تکلیفى و چه‏وضعى) بر موضوعى بار شود و راجع به آن موضوع از جانب شریعت، خصوصیتى ذکرنشده باشد و موضوع، جنبه عرفى داشته باشد، کم و کیف موضوع، به متعارف عقلاءواگذار شده است و همان، شرعى هم هست. 🔺کتاب نقد: یعنى اسلام، همین روش عقلائى مشورت را حجت مى‏داند؟ 🔹آیت‏الله معرفت: بله. متعارف عقلاء را اسلام قبول دارد. لذا در این رابطه باید دو چیز را مدنظر قرار داد: اول اینکه طریقه عقلائى مشورت، اخذ به راى اکثریت قاطع است و گرچه ممکن است که احیانا براى مسؤولین مربوطه، این نگرانى پیش آید که شاید صلاح امت، دراجراى راى اقلیت‏باشد و آنان درست نظر داده باشند و اکثریت اشتباه کرده باشند، امابراى رفع نگرانى مى‏فرماید که هر موقع اکثریت نظر دادند و تو طبق معمول و متعارف‏عقلا، ملزم به اجراى آن بودى، نگران نباش چون دست الهى بر سر جماعت است.امیرمؤمنان(ع) مى‏فرماید: «فان یدالله على‏الجماعة‏». ثانیا مشورت در شؤون مختلف، گوناگون است. گاه با کارشناسان مربوطه باید مشورت نمود مثلا در امور نظامى و سیاسى و برخى از شؤون ادارى و اجتماعى و اقتصادى از قبیل امور زراعت و تجارت و غیره، که دولت‏براى تصمیم‏گیرى در هر یک ازابعاد، باید با کارشناسان مربوطه مشورت کند. در مواردى هم بایستى مستقیما با عامه‏ مردم یا با نمایندگان منتخب آنان مشورت نمود. .... http://ensani.ir/fa/article/65795/%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%AA
🌀از بی حجابی تا عریان گرایی چیزی که در انتظار ماست اگر فقط تماشاچی وضع موجود باشیم. تظاهرات برای مو تا تظاهرات برای بدن [برهنگی و بی بند و باری] و تظاهرات برای سقط جنین... تقدیم به همه مسؤولان، مدیران فرهنگی و اجتماعی... کلیپی بدستم رسید که متن زیرنویسش این👆 بود. از جنبش فیمینیستی صحبت کرده بود و اینکه بی حجابی آغاز یک راه است. خیلی نگران کننده بود.
📹 هم اکنون از طریق پیوند زیر تمامی فیلم های دورۀ مکتب فقهی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را می‌ توانید در صفحۀ موسسه امام رضا (علیه‌السلام) در آپارات مشاهده و دانلود نمایید. 📎صفحۀ آپارات مؤسسۀ امام رضا (ع) 📍با دنبال کردن صفحۀ آپارات مؤسسه، محتوای های جدید و فقهی موسسه را مشاهده کنید. 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
هدایت شده از خبرهای داغ سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مناظره خانعلی زاده و نصیری در خصوص اختیارات دولت و رهبری در حوزه برجام و سیاست خارجی نصیری: 🔹رهبری در کل و جز سیاست خارجی دخالت میکند. خانلعی زاده: 🔹وقتی بناست مدال دیپلماسی بدهند ظریف همه کار برجام و سیاست خارجی است اما وقتی برجام شکست میخورد همه چیز به گردن رهبریست!؟ 🔹اگرسال ۹۲ به جای روحانی جلیلی رای می‌آورد آیا برجام داشتیم؟ معلوم است نه پس چگونه می‌گویید سیاست خارجی را تماما رهبری مشخص میکند. ـــــــــــــــــــــــ ♨️دریافت به‌روز ترین 👇 @khabarsyasi
"تفسیر قرآن به قرآن و المیزان" بازخوانی مبنای تفسیری قرآن به قرآن با توجه به رویکرد عملی تفسیر المیزان جناب آقای دکتر حمیدرضا مستفید 3 جلسه 27 الی 29 فروردین ساعت 21:00 حضوری و مجازی ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/mx5ADV7 موسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 بزرگ‌ترین رژه اقتدار دریایی در حمایت از انتفاضه فلسطین برگزار می‌شود 💬 فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: 🔻 بزرگترین رژه اقتدار شناورهای مردمی بسیج دریایی در شمال و جنوب کشور به حمایت از انتفاضه مردم فلسطین برگزار می‌شود. 🔻 این رژه دریایی در روز پنجشنبه به صورت همزمان در بندرهای مشخصی در سراسر جهان و در شمال و جنوب کشور برگزار می‌شود. 🔻 به منظور دفاع از مظلومیت مردم فلسطین، حمایت از انتفاضه آنان و محکومیت جنایات ددمنشانه و ظالمانه رژیم صهیونیستی، بزرگترین رژه اقتدار شناورهای مردمی بسیج دریایی نیروی دریایی سپاه برای ساعت ۱۵:۳۰ روز پنجشنبه برنامه‌ریزی شده است. @StrategicNews_ir
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 واکنش سرلشکر موسوی به رئیس ستاد ارتش اسرائیل: در اندازه یکی از عملیات‌های دفاع مقدس ما هستید 💬 فرمانده کل ارتش: 🔻 هرکس اندک آشنایی با امور نظامی دو طرف داشته باشد به خوبی در می‌یابد که رژیم صهیونیستی در اندازه و مقیاس به روز شده یکی از عملیات‌های دوران هشت سال دفاع مقدس ما است. 🔻 رژیم صهیونیستی که خود در حال غرق شدن بوده و آثار فروپاشی این رژیم بیش از پیش نمایان شده است، حقیرتر از آن است که تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب شود. 🔻 رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مدعی شده بود که ما «بدون کمک آمریکا نیز قادر به حمله به ایران هستیم». @StrategicNews_ir
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ترکیه و جمهوری آذربایجان آماده شروع یک جنگ گسترده در بهار ۱۴۰۲ علیه ارمنستان و ایران شده بودند که به دلیل زلزله ترکیه به تعویق افتاد 🔹 دکتر حسین احمدی، مدیر گروه مطالعات سیاست خارجی پژوهشکده تاریخ معاصر ایران: خطر آغاز جنگ تا پیش از زمستان ۱۴۰۳ همچنان وجود دارد/ هدف آنکارا و باکو اشغال جنوب ارمنستان و استقرار گسترده تکفیری ها در مرز ایران با حمایت ناتو است. 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 @soada_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺یک ادعای زننده از قطب خودخوانده: 1⃣ من جانشین همه انبیاء الهی هستم! 2⃣ هرکس می‌خواهد از آدم تا خاتم انبیاء را ببیند، به چهره من نگاه کند! 💥 «محمداسماعیل صلاحی» معروف به محبوبعلی‌شاه، همان قطب خود خوانده دراویش گنابادی است که تازگی مهمان مولوی عبدالحمید بوده و به دیدار آن چهره شهرآشوب واصل شده است! ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ متعهّدتر از رهبر و امام جامعه به زبان فارسی پیدا می‌شود؟! 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/rasaee eitaa.com/rasaee
💢ملاک های قدما در ارزیابی و نقد حدیث در آیینه فهرست های رجالی💢 (مقاله ای روان و قابل فهم) نویسنده: اقای روح الله شهیدی سال ۸۶ 💢ارزیابی حدیث به روش «تحلیل فهرستی»: دیدگاه ها و مبانی💢 (مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: آقایان سید رضا شیرازی ، محمود ملکی سال ۱۴۰۱ یکی از روشهای نوین در اعتبارسنجی حدیث است که از آیت الله سید احمد مددی است. بیش از یک دهه است که نگاشته هایی علمی در تبیین تحلیل فهرستی ارائه شده است. اما در این نوشته ها این روش کیفی-کمی در ارزیابی حدیث، فروکاسته یا فراافزوده شده است. در این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی است، دو برداشت ارائه شده در این نوشته ها گزارش شده ، ارائه و بررسی و نقد می گردد. در برداشت اول، هدف نهایی تحلیل فهرستی بازسازی کتابهای حدیثی قدیمی است و اعتبارسنجی حدیث از فوائد جانبی آن است. در برداشت دوم، تحلیل فهرستی مساوی منبع یابی روایت است و اعتبار حدیث برابر اعتبار منبعی است که در آن آمده است. بنا بر دیدگاه این مقاله، تحلیل فهرستی روشی در اعتبارسنجی حدیثی است که منبع یابی و یافتن اعتبار منبع بخشی از آن است. تحلیل فهرستی بر این اساس است که اغلب روایات شیعه در بستر نوشتار نقل شده اند و بنابراین باید اعتبارسنجی بر اساس ارزیابی نوشتار باشد و از ابزارهای متناسب با این نوع ارزیابی استفاده گردد که مهم ترین ابزار موجود فهرستها می باشند. دانلود رایگان http://ensani.ir/fa/article?ArticleSearch%5Btitle%5D=%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB&ArticleSearch%5BsortBy%5D=relevance و
نشست اصلاحات ساختاری در نظام بانکی استاد دکتر درخشان هم‌اکنون در حال برگزاری 👇 https://skyroom.online/ch/favacenter/mefa ها 👇 https://iranthinktanks.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ امروز دکتر درخشان در وزارت اقتصاد از دغدغه های خیرخواهانه اش برای اصلاح نظام بانکی سخن گفت. ✳️ نقطه کلیدی در بحث ایشان این بود که بدون اصلاح ساختار نظام بانکی نمی‌توانیم به موفقیتی برسیم. ✳️ اصلاح ساختار مورد نظر ایشان این بود که باید بانکهای خصوصی را تعطیل کرد، باید از تعدد بانکها کاست و آنها را در یک بانک ادغام کرد، باید نهادهای سفته باز را تعطیل کرد، باید ربا را از نظام بانکی حذف کرد، و باید تعاونی‌های تولید را احیا کرد. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
﷽ ⚪️ مبانی انسان‌شناختی| بخش سوم. ◽️ پاسخ مکاتب مختلف علوم انسانی مدرن به برخی سوالات اساسی در مورد انسان: 1⃣ آیا سرشت انسان ذاتا خوب است یا بد است یا خنثی؟ ۱. فرویدگرایان: انسان سرشتی اهریمنی دارد و غرائز بر او حاکم است. به ویژه غریزه جنسی و پرخاشگری که صرفا قراردادهای اجتماعی سرپوشی برای آن‌هاست. ۲. تجربه‌گرایان (هابز): انسان فقط در جهت منافع خود حرکت می‌کند. ۳. سودگرایان (بنتام و میل): همه اَعمال انسان حاصل منفعت‌جویی اوست. ۴. لذت‌گرایان (اپیکوری‌ها): انسان فقط در پی برآوردن نیاز به لذت و گریختن از مواجهه با رنج است. ۵. رفتارگرایان (واتسن و اسکینر): خوبی یا بدی در اثر پاداش یا مجازات به انسان منتقل می‌شود نه اینکه او اساسا خوب یا بد باشد. ۶. جامعه‌گرایان (باندورا و میشل): انسان اساسا خوب یا بد نیست بلکه محیط اوست که او را می‌سازد. ۷. اگزیستانسیالیست‌ها (سارتر): انسان ذاتا خوب یا بد نیست بلکه اعمال انسان است که او را خوب یا بد می‌کند. ۸. نوفرویدی‌ها (فروم و اریکسن): انسان استعداد خاصی برای خوب بودن دارد ولی خوب بودن او بسته به شرایط اجتماعی او دارد؛ اَعمال خوب، از نیازهای فطری اوست. ۹. انسان‌گرایان (مازلو و راجرز): انسان استعداد خوب بودن و خوب شدن را دارد و اگر نیازهای او دخالت نکنند خوبی او بروز می‌کند. ۱۰. رمانتیست‌ها (روسو): انسان از بدو تولد خوبی فطری دارد و اَعمال او ناشی از شرایط مخرب اجتماعی است نه ذات او. ۱۱. فرضیه مختار با اقتباس از نگرش اسلام: انسان با خوبی و گرایش به خوبی‌ها متولد می‌شود (کل مولود یولد علی الفطره) استعداد بد و بدتر شدن و خوب‌تر شدن را دارد (فالهمها فجورها و تقویها) پاداش‌ها و مجازات‌ها در تنظیم او تاثیر دارند اما الزاما تعیین‌کننده نیستند. 2⃣ آیا رفتار انسان نتیجه اراده آزادانه اوست یا تحت تاثیر محیط یا وراثت یا امر ماورائی تعیین می‌شود؟ ۱. فرویدگرایان: جبر محیطی ۲. تجربه‌گرایان (هابز): جبر محیطی ۳. سودگرایان (بنتام و میل) : جبر محیطی ۴. لذت‌گرایان (اپیکوری‌ها): تاثیر زیاد محیط ۵. رفتارگرایان (واتسن و اسکینر): جبر محیطی ۶. جامعه‌گرایان (باندورا و میشل) : جبر محیطی ۷. اگزیستانسیالیست‌ها (سارتر): اراده آزاد ۸. نوفرویدی‌ها (فروم و اریکسن): تاثیر زیاد محیط ۹. انسان‌گرایان (مازلو و راجرز): تاثیر زیاد محیط ۱۰. رمانتیست‌ها (روسو): تاثیر زیاد محیط ۱۱. فرضیه مختار با اقتباس از نگرش اسلام: محیط و جامعه در تغییر او تاثیر دارند اما تعیین‌کننده نیستند و او دارای اراده آزاد برای تغییر است و این اراده تابع قوانین و ساختار هستی است. ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
هدایت شده از کوچ | عرفان اجتماعی
توصیه علّامه طهرانی برای شب‌های قدر. حالات و مَلَكاتى كه انسان در شب قدر دارد، در طول ايّام سال منعكس مى‌شود. كسى كه در شب قدر در عالَم وحدت است، در طول سال نيز اين معنا در او مشهود است و كسى كه در عالَم كثرت، متوغّل است، در طول سال نيز به همين معنا مبتلا مى‌شود. خطورات و توجّهاتى كه در شب قدر براى انسان است بر خطورات و حالات سال مؤثّر است، حتّى اگر فرض كنيم كسى در شب قدر توجّهش به فرزندش زياد است، اين حال به تمام سال وى تسرّى می‌نماید. ◽️ [اعمال شب قدر]: ▫️ صد ركعت نماز ▫️ نماز هفت قُلْ هُوَ اللَه ▫️ قرائت سوره دخان و روم و عنكبوت ▫️ قرائت سوره قدر ▫️ زيارت حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام و حضرت ابالفضل‌العباس و حضرت علی‌اکبر و سائر شهدا علیهم‌السلام ▫️ قرآن بر سر گرفتن نقل از آیت‌الله سیدمحمدصادق طهرانی، نور مجرّد، جلد ۲، صفحه ۳۷۰ کتاب لیالی نور، مواعظ شب قدر👇 eitaa.com/habibollah1/93
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این شب ۲۳ ماه رمضان که از قضا شب جمعه هست شاید همون شب جمعه ای است که صیحه آسمانی ظهور زده میشه به شرطی که.... به‌سادگی از کنار این کلیپ عبور نکنیم و با فرستادن این ویدیو برای دیگران قدم کوچکی برای ظهور امام زمان‌مون برداریم❗️ استاد پناهیان
💠 وعده های دولت رئیسی برای ایجاد شغل محقق نشد/ قرار گرفتن نرخ بیکاری در اوج سه ساله 🔹نر‌خ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ در اوج سه ساله ایستاد. با وجود وعده ایجاد یک میلیون شغل در هر سال، در پایان ۱۴۰۱ هنوز ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار بیکار در کشور وجود داشته‌اند. این به معنای ثبت نرخ بیکاری ۹.۷ درصدی در پایان سال ۱۴۰۱ بوده است. 🔹آخرین فصل سال گذشته از رکوردزنی دیگری در نرخ بیکاری حکایت داشته است. بررسی‌های آماری در این شاخص نشان می‌دهد وخامت اوضاع اشتغال در کشور به بالاترین سطح خود در دو سال اخیر رسیده است. قیمت لحظه ای ارز، طلا، خودرو👇👇 ✅ @nerkh_online_ir
وظیفه بیماران نسبت به روزه ماه مبارک رمضان @Mozooshenasi1