هدایت شده از نسیم حکمت
اصول برخورد با منافق.mp3
3.4M
🔰 اصول برخورد با منافق
🔹یکی از چیزهایی که در صحنه اجتماعی باید انجام داد این است که قبح کار منافق را باید به چشم آورد. بعضی اوقات به چشم آورده نمی شود. خداوند کاری که می کند این است که قبح کار ایشان را به چشم می آورد، نسبت به اقدامات غلطی که می کنند.
◾️مثلا الان در جریان غزه، خاموش به تمام معنی هستند. مثل این که هیچ وجود ندارد، در فرانسه چیزی شد، شمع روشن می کنند، اما این موقع، خبری نیست. این قدر جنایت سنگین، جلوی چشم! نمی شود این را انکار کرد.
🔸اگر خواستی بکشی، خوب رزمندگان حماس را بکش! تو اینجور بچه ها را می کشی؟! این مشخص است، به چشم می آید!
◽️او می بیند، اما حرف نمی زند، زبان را بسته است! می داند اگر این کا را کند، به نفع حاکمیت دینی شده است. اینجاست که خداوند می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (توبه، 67) اینجا جای حرکت است، چرا دست و بالت را می بندی در موضع گیری؟! این یک واقعیت است.
🔹اتفاقا در این پستی و بلندی حرکت های اجتماعی می شود فهمید کی چه جوری و کجایی است؟!
🔸اینجاست که خداوند می فرماید: امر به معروف نمی کند و برعکس عمل می کند. هرچه بد است او دارد تشویق کند. می بیند که اعتیاد و خلاف و فحشاء را باید جمع کرد، اما جوری می کند که این ها تقویت شوند. این یک معنایی دارد، لذا می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ».
(شرح تفسیر المیزان، جلسه 470)
#استاد_یزدان_پناه
#مبانی_اندیشه_سیاسی
#منافق
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #حکمت_عملی
🔰کارگروه حکمت عملی، جلسه ۶۱
📌 مبادی حکمت عملی در نگاه فارابی
(جلسه چهارم)
🎤 حجتالاسلام محمدعلی نوری
🖇 به صورت حضوری و مجازی
🗓 يكشنبه، ۳ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸
🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مدرسه مجازی رویش پژوهش
1_8593643786.pdf
1.25M
🌿 اصول نگارش #مقاله علمی
🌿 دکتر #پاکتچی
@myganj
🌱 مدرسه مجازی رویش پژوهش، همراه لحظههای خوب پژوهش
🍃https://eitaa.com/joinchat/3648323715C970376fb41
🌐 www.mroyesh.ir
Sequence 01.mp3
26.15M
🎙 فایل صوتی «فلسفه اسلامی و فیزیک؛ یک گفتگوی ناتمام»
استاد حمید پارسانیا
💠 در چهارمین نشست علمی از سلسله نشستهای یاد بود شهید محسن فخری زاده در دانشگاه باقرالعلوم، استاد حمید پارسانیا به موضوع «فلسفه اسلامی و فیزیک» پرداختند.
🔸 در این نشست علمی حجت الاسلام پارسانیا به تاریخچه شکل گیری ساینس (به معنای مدرن) و مباحثی پیرامون به حاشیه رفتن فلسفه و متافیزیک در علم جدید تا پیدایش مکاتب فلسفه علم پرداختند. و در ادامه به فلسفه اسلامی و علوم اسلامی اشاره کردند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_و_فیزیک
#فلسفه_علم
https://eitaa.com/philoscience/647
🌐 https://philoscience.ir
مقاله هایی از استاد نوری در زمینه حکمت عملی :
(پژوهشگر فلسفه اسلامی و منطق ارسطوئی و عضو کارگروه حکمت عملی مجمع عالی حکمت )
🔹نسبت حکمت عملی با شاخه های آن در اندیشه فارابی
🔸حکمت عملی؛ چیستی اجزاء و اقسام آن
🔹چیستی و کارکرد قوه درک کننده احکام عملی
🔸اندیشه فارابی درباره ماهیت و کارکرد عقل نظری و عقل عملی
🔹بررسی دیدگاه برخی از معاصران (مصباح یزدی، عابدی شاهرودی و لاریجانی) دربارۀ نفس الامر قضایای عملی
دانلود همگی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#حکمت_عملی
#معرفی_محقق
🆔 @rahpoian
13900525_3326_128k.mp3
2.85M
🎙خطرِ علوم انسانی ذاتا مسموم
🔸 ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی
#بیانات_رهبری
#علوم_انسانی_اسلامی
تفسیر جلسه ۱ سه شنبه ۱۶ رجب المرجب ۱۴۴۴.mp3
36.48M
بررسی فهرست مسائلی که برای ورود در تفسیر قرآن، تنقیح آن لازم است
استاد شیخ محمد حسن وکیلی
جلسهی اول از تفسیر تخصصی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🏷همانطور که مقدمات فقه را اصول برعهده دارد ، بخشی از مقدمات تفسیر را هم باید اصول برعهده بگیرد چون یکی از عناوین اصول حجیة الکتاب است و باید شرایط و نحوهی استظهار و استنطاق آن هم گفتوگو شود
🏷آیا قرآن قابل فهم هست یا خیر (یعنی زبانش سری است یا نه)؟
🏷طریقهی حل روایات شریفهایی که مخاطب قرآن را ″مَن خوطب به ″ معرفی میفرماید
🏷سوالاتی که باید در جلسات پیگیری کنیم
🏷سؤال؛ اگر قرآن زبانش سری و رمزی نیست و زبانی متعارف دارد ، این زبان متعارف برای انتقال پیام به چه نظام قرائنی اعتماد میکند؟ (نظام قرائن یعنی مجموعه چیزهایی که در دلالت موثرن )
🏷سؤال؛ آیا شرایط اجتماعی عصر نزول، جزء نظام قرائن هست یا خیر؟
🏷سؤال؛ ساختار قرآن به چه شکلی است؟
🏷سؤال؛ هویت قرآن کریم چیست؟ قانون تفصیلی یا قانون اساسی
🏷سؤال؛مخاطب قرآن کیست ؟
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
https://eitaa.com/tafsir_ostadvakili/5
#معرفی_دوره
#تفسیر_قرآن کریم
#حجیت_انضمامی
هدایت شده از مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ بریده کتاب
💠 سخن پایانی شهید صدر در کتاب مبانی منطقی استقرا در باب علم تجربی و رابطه آن با ایمان
🔸این پژوهش، در عین حال، بر نکتهای استدلال میکند که از جهت اعتقادی بینهایت مهم است و اساسا هدف اصلی ما از انجام این پژوهش تحقق آن بوده است.
🔸 آن نکته این است که بنیادهای منطقی استدلال علمی که از مشاهده و تجربه کمک میگیرند، همان بنیادهای منطقی استدلال بر اثبات آفریدگار و مدبر جهان، یعنی استدلال با تمسک به مظاهر حکمت و تدبیر در عالم، است. این استدلال نیز مانند هر استدلال علمی دیگری در ذات خود امری تجربی است.
به این ترتیب شخص باید یکی از دو گزینه را انتخاب کند: یا اساسا هر نوع استدلال علمی را نپذیرد و یا همان ارزشی را که برای استدلال علمی قائل است برای استدلال بر وجود خدا نیز قائل باشد.
🔸 و اینگونه بر ارتباط مبنای منطقی علم تجربی و ایمان استدلال میکنیم. و چه بسا همین ارتباط منطقی بین روشهای استدلال علمی و روش استدلال بر اثبات آفریدگار باعث تکیهی قرآن بر این نوع استدلال علمی، از میان انواع استدلالهای متنوع بر اثبات آفرینندهی جهان، شده است؛ به این جهت که بر جنبهی تجربی و استقرایی دلیل وجود آفریننده تاکید کند.
📚 الاسس المطقیه للاستقرا
ص: ۵۶۳
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#علم_تجربی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
🔸مجموعه آثار اندروید :
📀نرم افزار آثار علامه سید محمد حسین طباطبائی
#المیزان
#حاشیه_کفایه
#بدایة_الحکمة
#نهایة_الحکمة (با حواشی آیت الله فیاضی)
و ...
https://eitaa.com/AGLOESHG/2783
📀مجموعه آثار آیت الله عبدالله_جوادی_آملی
#شمس_الوحی_تبریزی
#تسنیم
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
#بنیان_مرصوص
#تفسیر موضوعی
و ...
https://eitaa.com/AGLOESHG/2785
📀نرم افزار آیت الله مجاهد #محمد_تقی_مصباح_یزدی
#آموزش_عقائد
#آموزش_فلسفه
#جامعه_و_تاریخ_در_قرآن
#قرآن_شناسی
#خودسازی_خودشناسی
و ...
https://eitaa.com/AGLOESHG/2786
🔸 آدرس دانلود برنامه #کامپیوتری مجموعه آثار آیت الله مصباح است. که سایت خود ایشان در اختیار قرار داده اند :
https://mesbahyazdi.ir/meshkat2/
📀مجموعه آثار آیت الله شهید مطهری
#حجاب
#خدمات_متقابل_ایران_و_اسلام
#انسان_در_قرآن
#عدل_الهی
#شرح_منظومه
#انقلاب_اسلامی
#علل_گرایش_به_مادیگری
#اسلام_و_مقتضیات_زمان
#انسان_کامل
#داستان_راستان
و ...
https://eitaa.com/AGLOESHG/2784
🔹🔸🔹🔸🔹
🌐کانال فلسفه و عرفان 🔸
#معرفی_نرم_افزار
هدایت شده از اجتهاد
🔔 سلسله نشستهای علمی «خطابات قانونیه»
❇️ نسبت خطابات قانونیه و مصالح و مقاصد
🎙ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⏰ زمان: چهارشنبه ۶ دیماه، ساعت ۸ صبح
❇️ نسبت خطابات قانونیه با اهداف کلان شریعت
👥نشست گفتگوهای چند جانبه توسط:
🎙حجتالاسلام والمسلمین محمد عشائری
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی
⏰زمان: چهار شنبه ۶ دیماه، ساعت ۹ صبح
🏠مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
لطف کنید حمدی قرائت کنید
مراحل رشد انسان در قرآن کریم (خلاصه به مضمون)
خارج تفسیر تربیتی
آیت الله اعرافی (حفظه الله)
جلسه سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲
برای مراحل رشد انسان در قرآن (از قبل عالم طبیعت انسان) حدود ۵۰ آیه گفته شد که مرحوم علامه طباطبایی ظاهرا چند رساله ی مرتبط دارند.
🔹مرور نکات گفته شده (نکات کلی برای تفسیر):
تمرکز بیان قرآنی روی امور عادی (مانوس) رفته نه امور خفی ، البته گاهی اشاره به امور خفی دارد .
در تفسیر علمی باید احتیاط کرد (و آیات را سریع بر اکتشافات علمی روز تطبیق نکرد). استدلالات قرآن نوعا معقول برای بشر است (مثل برهان نظم) ولی استدلالات عقلی و شهودی هم وجود دارد. در تطبیق علم و فلسفه و عرفان باید احتیاط کرد ولی در حد بیان احتمال اشکال ندارد. امروزه برای تفسیر علمی قرآن گرایش (تخصصی) وجود دارد و...
🔸بحث اصلی : چه فلسفه هایی در نگاه قرآنی وجود دارد :
۱. بسیاری از آیاتی که بررسی کردیم ناظر به صیرورت و تکون انسان بود که فلسفه های آنها توجه دادن به مبدا و معاد (و خودسازی و... در ذیل توجه دادن به مبدا و معاد) بود که نگاه معادی قوی تر بود. در بخش مبدا گاهی توجه به وحدت خداست، گاهی علم خدا و... گاهی جامع اینها و... در نگاه معادی....
🔹سوال اصلی : آیا نگاه تربیتی (اینکه قرآن بفرماید در این مقطع این دستورات تربیتی را انجام بده) هم در آیاتی که (در این جلسات) ذکر کردیم وجود دارد؟
۱)ممکن برخی بگویند خیر ، فقط در روایات این نگاه وجود دارد.
۲)ممکن است برخی بگویند این آیات با ضم آیات و قرائنی، بی ارتباط با تربیت نیست.
دو تقریر برای رویکرد دوم :
تقریر اول : برخی از آیات تعابیری داشت که حلقه ی وصلی بودند و دارای دلالاتی ولو غیر بیّن بودند : مثلا... موید این تقریر....
-----------------------------------
از این جلسه معظم له وارد مباحث ذی المقدمه شده اند. کلاس بصورت عمومی هر هفته سه شنبه صبح ساعت ۷:۲۰ الی ۸ در زیرزمین مدرسه معصومیه برگزار میشود.
دانلود صوت
#معرفی_دوره
#تفسیر_قرآن کریم
#تربیت
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
13991210 شبکه معنایی.mp3
20.73M
🔖استاد #قائمینیا
#قرآن_و_سنت
جلسهی چهارم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📌شبکه معنایی بهم پیوستهی آیات و روایات
📌 تفاوتهای خانوادهی حدیث با شبکهی معنایی حدیث:
🔘موضوع محور بودن خانوادهی حدیث در مقابل معناشناختی بودن شبکهٔ معنایی
🔘محدودبودن خانوادهی حدیث در مقابل نامحدودیت شبکهٔ معنایی
🔘کلگرایی معنایی در شبکهٔ معنایی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📮@vajeazeh
اعزام طلاب به خارج در سال ۷۲ براى ادامه تحصیلات تکمیلى
اولین تجربه اى بود که مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى با ابداع حضرت آیة الله مصباح آن را آزمود. در اولین مرحله از این اقدام مهم تعداد ده تن از طلاب مؤسسه به کشور کانادا عزیمت نمودند.
امروزه شاید کمتر کسى در حوزه علمیه قم باشد که از برنامه اعزام جمعى از دانش پژوهان مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینىرحمه الله به دانشگاههاى غرب بىخبر باشد. طى چند سال گذشته کمابیش مطالبى در این زمینه بیان شده و چه بسا خبر این اعزام بىسابقه در خارج از حوزه علمیه و سایر مراکز فرهنگى کشور نیز مطرح شده باشد. اما اینکه نتیجه این برنامه چه بود؟ دانشپژوهان اعزامى در طول مدت اقامت در کشورهاى غربى به چه نتایجى رسیدند؟ روند تحصیلى آنها چگونه بود؟ نقش ایشان در دانشگاههاى غربى چه بوده و عکس العمل مجامع غربى در مورد ایشان چگونه بود؟ و سؤالات بسیار دیگرى از این دست، شاید کمتر دنبال شده باشد. آنچه در پى مىآید درصدد پاسخگویى به اینگونه سؤالات است.
در پایان نیز گفت و گویى با تنى چند از فارغ التحصیلان این دوره داشتهایم که با هم مىخوانیم: ادامه
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ #خبر | دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب. ۱۴۰۲/۱۰/۶
✏️ رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران، به تبیین دیدگاه منطقی و عقلانی اسلام درباره ابعاد مختلف حضور زنان در خانواده و فعالیت نامحدود آنان در اجتماع، سیاست و مدیریتهای سطوح گوناگون پرداختند و تاکید کردند: در اسلام راه هر نوع فعالیت اجتماعی برای زنان همچون مردان باز است به شرط رعایت دو حساسیت مهم یعنی موضوع خانواده و مراقبت از خطر جاذبههای جنسی.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار که در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) انجام شد، عظمت شخصیت بانوی دوعالم را غیرقابل درک خواندند و افزودند: براساس حدیثی معتبر، خداوند از خشم حضرت فاطمه(س) به خشم میآید و از خشنودی او خشنود میشود که بالاتر از این، هیچ فضیلتی برای انسان قابلتصور نیست؛ بنابراین هرکس رضایت پروردگار را میخواهد باید به توصیهها، درسها و جهتگیریهای آن حضرت در خانواده و درجایگاه دختری، مادری، همسری، و در عرصه اجتماع و سیاست عمل کند.
🔍 از اینجا بخوانید👇
khl.ink/f/54730
Ostad Fayyazi 14020930.MP3
29.28M
💠 هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه
جلسه ششم، 30 آذر 1402
استاد معظم مسعود فیاضی
🔸محور فرمایشات:
-دال مرکزی نظریه شلایرماخر
- مبانی پارادایمی
-رنسانس
-عصر روشنگری و مبانی آن
-آموزه های زیبایی شناختی
-دو قانون نظریه شلایرماخر
قانون اول: دور جزء و کل
قانون دوم : توجه به کانتکست
-دو تفسیر از قوانین شلایرماخر
تفسیر زبانی دستوری
تفسیر روانشناختی
-تفکیک قاعده از اصل
منبع
---------------------------------------
این دوره پنجشنبه ها در حال برگزاری است و یحتمل به ۲۵ جلسه خواهد رسید.
مشاهده مقالات استاد
#معرفی_دوره
#هرمنوتیک
#اصول_فقه
هدایت شده از فلسفه اسلامی
جلسه اخلاق ۵ دی استاد فیاضی.mp3
35.13M
✅ چرا آیت الله قاضی گفت نماز شب نخوان؟
✅ حضور قلب چیست؟
✅ هر کاری که برای رضای خدا نباشد شرک است!
✅ نتایج حضور قلب چیست؟
🔷نوزدهمین جلسه درس اخلاق آیت الله فیاضی در مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی که سه شنبه 5 دی برگزار گردید.
🔷 صوت و متن درس های اخلاق ایشان را از این جا دریافت فرمایید
🔰@falsafeh_eslamii
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢از «مسألهمحوری» تا «مسألهگزینی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر پژوهشی علیالقاعده واکنشی علمی در برابر مسألهای است. به تعبیر دیگر، «مسألهمحوری»، از ذاتیات هر نوع پژوهشی است.
اما آنچه که مهم است، «مسألهگزینی» است. آنچه که ارزش و اعتبار پژوهش را مشخص میکند، نوع مسألهای است که دنبال میشود:
هر کجا مشکل، جواب آن جا رود
هر کجا کشتی است، آب آنجا رود
اینکه آیا آن مسأله از «مسائل واقعی» است یا مسألهای توهمی و خیالی است؟ و اینکه آیا حل آن نیازی از نیازهای فردی و اجتماعی و تمدنی را تأمین میکند یا صرفاً یک نیاز و دغدغه کاملاً شخصی است؟
حقیقت آن است که خود مسألهگزینی هم نیازمند پژوهش است. نیازمند دانش گسترده است:
هم سؤال از علم خيزد هم جواب
همچنان که خار و گُل از خاک و آب
«درگیر شدنِ متخصصان و حتی دانشجویان علوم انسانی با مسائل و چالشهای کشور»، از مهمترین شرایط احساس نیاز به تحول در #علوم_انسانی و علوم طبیعی است.
#پژوهش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«نظریهشناسی» از ویژگیهای «فقه جواهری»
یکی از ویژگیهای فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریهپردازی را «نظریهشناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر میداند. این ویژگی را میتوان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شيخ محمدحسن نجفي، متوفاي 1266قمري) به دست آورد.
بدون تردید، مرحوم صاحب_جواهر یکی از بزرگترین و کمنظیرترین نظریهشناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وي تقريباً از همة اقوال و ديدگاههاي فقیهان پيشين در هر مسألهاي آگاهي داشته است. به گونهاي که در اختيار داشتن اين کتاب، فقیهان بعدي را از مراجعة مستقيم به کتابهاي فقهاي پيشين براي اطلاع از ديدگاه آنان، بينياز کرده است.
مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شيخ مرتضي انصاري (که خود نیز در نظریهشناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحبجواهر هم به شمار میرود) چنین نقل ميکنند که «براي مجتهدي که بخواهد احکام الهي را استنباط کند، کافي است کتابهاي جواهر الکلام و وسائل الشيعه را در اختيار داشته باشد و کمتر اتفاق ميافتد که به کتابي از پيشينيان نيازمند شود.»
#فقه
#نظریه_پردازی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام این اقدام وزارت ارتباطات و فراجا بسیار عالی و قابل تقدیر و نشر می باشد
لطفا در تمامی گروهای خانوادگی،اجتماعی،فرهنگی و تربیتی منتشر نمائید تا بتوان ان شاالله جلوی ولنگاری فضای مجازی رو گرفت.
@vajebf00
💢کمک «تاریخ» برای فهم مؤثر «فقه»
✔️استاد صفری فروشانی در نشست معرفی و نقد کتاب بهره مندی فقه از تاریخ
🔹 ما فقیهانی مثل آیتالله بروجردی یا آیتالله مددی کم داریم که از تاریخ در فقه استفاده کنند، چرا؟ چون تاریخ را منحصر در مواد و گزارهها میبینند، منحصر در منابع میبینند مثلا میگویند تاریخ را ابن هشام و طبری نوشتند که سنی هستند و ما به اسناد شیعی نیاز داریم. اینها هنوز به وادی تاریخ تحلیلی وارد نشدند و ما باید از شواهد و قرائن تاریخی در کار فقهی خودمان بهره ببریم.
🔸یکسری بحث است که باید در این کتاب خوب روشن شود و آن چرایی و چگونگی حجیت و مرجعیت تاریخ و توجه به تاریخ است. فقهیها به لغت مراجعه میکنند و بابی با عنوان حجیت قول لغوی دارند ولی ما هیچ جا حجیت قول تاریخی نمیبینیم و این مسئله مهمی است. تا امروز که ما اینجا نشستیم فقها تاریخ را به حجیت نمیشناسند. خود این یک موضوع بسیار مهمی است که جای یک رساله مستقل دارد تا بتوانیم به فقها ثابت کنیم ما را دور نیندازند. تاریخ میتواند در فهم فقه موثر باشد.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74575
——————————————-
چهار فصل اصلی این کتاب: بهرهمندی فقه از مواد تاریخی، بهرهمندی از رویدادهای تاریخی، بهرهمندی از بستر تاریخی و بهرهمندی از روشهای تاریخی
#فقه و #تاریخ
#معرفی_کتاب