هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ #خبر | دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب. ۱۴۰۲/۱۰/۶
✏️ رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران، به تبیین دیدگاه منطقی و عقلانی اسلام درباره ابعاد مختلف حضور زنان در خانواده و فعالیت نامحدود آنان در اجتماع، سیاست و مدیریتهای سطوح گوناگون پرداختند و تاکید کردند: در اسلام راه هر نوع فعالیت اجتماعی برای زنان همچون مردان باز است به شرط رعایت دو حساسیت مهم یعنی موضوع خانواده و مراقبت از خطر جاذبههای جنسی.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار که در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) انجام شد، عظمت شخصیت بانوی دوعالم را غیرقابل درک خواندند و افزودند: براساس حدیثی معتبر، خداوند از خشم حضرت فاطمه(س) به خشم میآید و از خشنودی او خشنود میشود که بالاتر از این، هیچ فضیلتی برای انسان قابلتصور نیست؛ بنابراین هرکس رضایت پروردگار را میخواهد باید به توصیهها، درسها و جهتگیریهای آن حضرت در خانواده و درجایگاه دختری، مادری، همسری، و در عرصه اجتماع و سیاست عمل کند.
🔍 از اینجا بخوانید👇
khl.ink/f/54730
My RecordingOstad Fayyazi 14020930.MP3
زمان:
حجم:
29.28M
💠 هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه
جلسه ششم، 30 آذر 1402
استاد معظم مسعود فیاضی
🔸محور فرمایشات:
-دال مرکزی نظریه شلایرماخر
- مبانی پارادایمی
-رنسانس
-عصر روشنگری و مبانی آن
-آموزه های زیبایی شناختی
-دو قانون نظریه شلایرماخر
قانون اول: دور جزء و کل
قانون دوم : توجه به کانتکست
-دو تفسیر از قوانین شلایرماخر
تفسیر زبانی دستوری
تفسیر روانشناختی
-تفکیک قاعده از اصل
منبع
---------------------------------------
این دوره پنجشنبه ها در حال برگزاری است و یحتمل به ۲۵ جلسه خواهد رسید.
مشاهده مقالات استاد
#معرفی_دوره
#هرمنوتیک
#اصول_فقه
هدایت شده از فلسفه اسلامی
جلسه اخلاق ۵ دی استاد فیاضی.mp3
زمان:
حجم:
35.13M
✅ چرا آیت الله قاضی گفت نماز شب نخوان؟
✅ حضور قلب چیست؟
✅ هر کاری که برای رضای خدا نباشد شرک است!
✅ نتایج حضور قلب چیست؟
🔷نوزدهمین جلسه درس اخلاق آیت الله فیاضی در مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی که سه شنبه 5 دی برگزار گردید.
🔷 صوت و متن درس های اخلاق ایشان را از این جا دریافت فرمایید
🔰@falsafeh_eslamii
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢از «مسألهمحوری» تا «مسألهگزینی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر پژوهشی علیالقاعده واکنشی علمی در برابر مسألهای است. به تعبیر دیگر، «مسألهمحوری»، از ذاتیات هر نوع پژوهشی است.
اما آنچه که مهم است، «مسألهگزینی» است. آنچه که ارزش و اعتبار پژوهش را مشخص میکند، نوع مسألهای است که دنبال میشود:
هر کجا مشکل، جواب آن جا رود
هر کجا کشتی است، آب آنجا رود
اینکه آیا آن مسأله از «مسائل واقعی» است یا مسألهای توهمی و خیالی است؟ و اینکه آیا حل آن نیازی از نیازهای فردی و اجتماعی و تمدنی را تأمین میکند یا صرفاً یک نیاز و دغدغه کاملاً شخصی است؟
حقیقت آن است که خود مسألهگزینی هم نیازمند پژوهش است. نیازمند دانش گسترده است:
هم سؤال از علم خيزد هم جواب
همچنان که خار و گُل از خاک و آب
«درگیر شدنِ متخصصان و حتی دانشجویان علوم انسانی با مسائل و چالشهای کشور»، از مهمترین شرایط احساس نیاز به تحول در #علوم_انسانی و علوم طبیعی است.
#پژوهش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«نظریهشناسی» از ویژگیهای «فقه جواهری»
یکی از ویژگیهای فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریهپردازی را «نظریهشناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر میداند. این ویژگی را میتوان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شيخ محمدحسن نجفي، متوفاي 1266قمري) به دست آورد.
بدون تردید، مرحوم صاحب_جواهر یکی از بزرگترین و کمنظیرترین نظریهشناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وي تقريباً از همة اقوال و ديدگاههاي فقیهان پيشين در هر مسألهاي آگاهي داشته است. به گونهاي که در اختيار داشتن اين کتاب، فقیهان بعدي را از مراجعة مستقيم به کتابهاي فقهاي پيشين براي اطلاع از ديدگاه آنان، بينياز کرده است.
مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شيخ مرتضي انصاري (که خود نیز در نظریهشناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحبجواهر هم به شمار میرود) چنین نقل ميکنند که «براي مجتهدي که بخواهد احکام الهي را استنباط کند، کافي است کتابهاي جواهر الکلام و وسائل الشيعه را در اختيار داشته باشد و کمتر اتفاق ميافتد که به کتابي از پيشينيان نيازمند شود.»
#فقه
#نظریه_پردازی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2414
2.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با سلام این اقدام وزارت ارتباطات و فراجا بسیار عالی و قابل تقدیر و نشر می باشد
لطفا در تمامی گروهای خانوادگی،اجتماعی،فرهنگی و تربیتی منتشر نمائید تا بتوان ان شاالله جلوی ولنگاری فضای مجازی رو گرفت.
@vajebf00
💢کمک «تاریخ» برای فهم مؤثر «فقه»
✔️استاد صفری فروشانی در نشست معرفی و نقد کتاب بهره مندی فقه از تاریخ
🔹 ما فقیهانی مثل آیتالله بروجردی یا آیتالله مددی کم داریم که از تاریخ در فقه استفاده کنند، چرا؟ چون تاریخ را منحصر در مواد و گزارهها میبینند، منحصر در منابع میبینند مثلا میگویند تاریخ را ابن هشام و طبری نوشتند که سنی هستند و ما به اسناد شیعی نیاز داریم. اینها هنوز به وادی تاریخ تحلیلی وارد نشدند و ما باید از شواهد و قرائن تاریخی در کار فقهی خودمان بهره ببریم.
🔸یکسری بحث است که باید در این کتاب خوب روشن شود و آن چرایی و چگونگی حجیت و مرجعیت تاریخ و توجه به تاریخ است. فقهیها به لغت مراجعه میکنند و بابی با عنوان حجیت قول لغوی دارند ولی ما هیچ جا حجیت قول تاریخی نمیبینیم و این مسئله مهمی است. تا امروز که ما اینجا نشستیم فقها تاریخ را به حجیت نمیشناسند. خود این یک موضوع بسیار مهمی است که جای یک رساله مستقل دارد تا بتوانیم به فقها ثابت کنیم ما را دور نیندازند. تاریخ میتواند در فهم فقه موثر باشد.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74575
——————————————-
چهار فصل اصلی این کتاب: بهرهمندی فقه از مواد تاریخی، بهرهمندی از رویدادهای تاریخی، بهرهمندی از بستر تاریخی و بهرهمندی از روشهای تاریخی
#فقه و #تاریخ
#معرفی_کتاب
هدایت شده از مسیر فقاهت
استادگنجی/@masire_feghahatکانال#مسیر_فقاهت.mp3
زمان:
حجم:
3.8M
🔰استاد گنجی
🔸نکاتی پیرامون قاعده «اذا دار الامر بین التخصیص و التخصص فالاولی هو التخصص»
🌀برشی از درس خارج اصول ۱۴۰۲/۱۰/۳🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از .
استاد نائیجی ویروس ها و میکروب ها.mp3
زمان:
حجم:
2.67M
🔺 ویروس ها و میکروب ها
🔹 ادراکات موجودات تک سلولی مراتب دارد. اولش از حس شروع می شود که مثلاً کرم ها حس دارند.میکروب داریم و ویروس. میکروب خیلی بزرگ است ولی ویروس دیگر خیلی کوچک است.
🔹 میکروب ها واسه خودشان قصه ای دارند. ولی ویروس ها چه هوشمندند که تنوع زیستی انسان به لحاظ ژنتیک بخاطر کمک ویروس ها است.
🔹 ما می دانیم که فی الجمله یک ادراکاتی دارند که می رود داخل سلول و تصرفش می کند و در یک لحظه میلیون ها بار خودش را تکثیر می کند و آدمی را همان لحظه ای که بدن بی دفاع و سرد می شود زمین می زند. کرم ها هم خیلی موجودات پیشرفته ای اند...
🎙 تمهیدالقواعد ۲۰.۱۱.۱۴۰۰
@ostadnaeiji
در گفتوگویی مشترک با استاد رمضانی و استاد حشمت پور (حفظهما الله):
سؤال: جایگاه فلسفه و علوم عقلی در منظومه علوم و معارف اسلامی چیست؟
سؤال: چرا بعضی از بزرگان با خواندن فلسفه مخالف اند؟
سؤال: موفقیت در خواندن فلسفه مرهون چه عواملی است؟
سؤال: چرا برخی از فلسفه خوانده ها از فلسفه خواندن خویش توبه کرده و اظهار پشیمانی می کنند؟
سؤال: آیا دخالت دادن فهم فلسفی در فهم نصوص دینی مستلزم تحمیل معنی بر نصوص و تفسیر به رای نیست؟
سوال: در صحبت هایی که اخیرا از حضرت استاد حشمت پور در برخی رسانه ها پخش شد نسبت به شیخ الرئیس ابن سینا و قلم ایشان اظهاراتی شده بود. اگر ممکن است استاد حشمت پور مراد خود را بیشتر توضیح دهند.
متن کامل این گفتگو
#فلسفه
#اجتهاد_در_معارف
💢شيخ طوسی و نقل از کتاب من لا يحضره الفقيه
✍️ استاد محمدباقر ملکیان (از شاگردان آیات الله شبیری و مددی) حفظهم الله
مرحوم شيخ طوسی در تأليف کتاب گرانسنگ تهذيب الأحکام به مصادر زيادی مراجعه کرده است، و همين باعث شده ادعا کند همه روايات فقهی را الا تعداد کمی از روايات، جمع آوری کرده است.
اما به نظر میرسد اين يک ادعای نسبی است، و بسياری از کتابها مورد توجه شيخ طوسی قرار نگرفته است. نمونه اين کتابهايی که شيخ طوسی غالباً به آنها مراجعه نکرده کتابهای شيخ صدوق غير از کتاب من لا يحضره الفقيه است.
کتاب من لا يحضره الفقيه جامعترين کتاب روائی شيخ صدوق (لا اقل در بين کتابهای باقی مانده) در زمينه روايات فقهی است، و شايد همين باعث شده شيخ طوسی گمان کند با وجود کتاب من لا يحضره الفقيه، ديگر نيازی به مراجعه به کتابهای ديگر شيخ صدوق نيست.
اين گمان تا حد زيادی درست، اما گويا شيخ طوسی از يک نکته غفلت کرده است، و آن اين که در بسياری از رواياتی که شيخ صدوق در کتاب من لا يحضره الفقيه آورده، به مقتضای آن که در صدد نگارش يک کتاب فقهی مختصر بوده (فقيه همراه) روايات را تقطيع کرده، يا قيدی را به آن افزوده، يا سند روايت را ذکر نکرده است. اما همين شيخ صدوق در کتابهای ديگرش، بسياری از اين روايات را بدون هيچ دخل و تصرفی و به صورت مسند نقل کرده است....
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74592
---------------------------------------------
جهت آشنایی بیشتر با #سیرمطالعاتی و اساتید و تالیفات ایشان به اینجا مراجعه نمائید.
#معرفی_محقق و #سیرمطالعاتی
#حدیث
#رجال