❗️ قابل توجه ولایتمدارانی که کرونا را توهم می پندارند!
🔰 رهبر انقلاب درباره وضعیت کرونا در کشور:
👈🏻 مسئولان کشور باید بطور قاطع اموری که مسئولان بهداشت مشخص میکنند، عمل کنند
🔺 حضرت آیت الله خامنهای، امروز در محفل انس با قرآن: این ویروس همهگیر و واقعا منحوس، زیباترین روزهای سال که روزهای اول بهار است را به کام ملت ما تلخ کرد؛ امسال متاسفانه عدد جانباختگان و مبتلایان بالا رفت و اینها چیزهایی است که انسان نمیتواند با آسانی بگذرد.
این آمارهای تلخ و تکان دهنده باید همه ما را هم مسئولان را و هم آحاد مردم را هوشیار کند و بیدار کند و توجه بکنیم. شوخی نکنیم با بیماری، بایستی مسئولین به طور قاطع کاری که باید انجام بدهند، انجام بدهند. یعنی این حدودی که لازمه و متخصصین و کارشناسان مسئله، پزشکان و مسئولین امور بهداشت و درمان و .. وقتی که مشخص می کنند، بر طبق گفته آنها عمل بشود.
هر عارضه دیگری را شما فرض کنید از عارضه شیوع این بیماری تلخی اش کمتر است. هم بیماری است هم بیکاری است هم مشکل معیشت است هم جان باختن است داغ عزیزان است یعنی همه برنامه های کشور تحت تاثیر این بیماری قرار دارد.
باید کاری کنیم که این بیماری متوقف بشود بر این فائق بیایم و این ممکن نیست جز با سیاستگذاری و برنامه ریزی و اجرا و رعایت ضوابط از طرف ما آحاد مردم.
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_ساز
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🌸🍃🌺🍃🌼🍃🌺🍃🌼🍃🌸
عرض سلام و آرزوی سعادت وبهروزی برای مخاطبین گرامی
مارا در کانال راه روشن در ایتا همراهی کنید...🙏💐
📣 اولین کانال تحلیل سیاسی جریان شناسی و تحلیل اخبار روز ایران ومنطقه، توسط کارشناسان فرهیخته از خواهران طلبه به نام " راه روشن "
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
🌷دوستان گرامی لطفاً کانال راه روشن را به#طلاب و #دانشجویان و دوستانِ #حقیقت جوی خود معرفی کنید.
🙏🌹👇
👌هدف #روشنگری است...
✅در این گروه تمام آنچه نیاز یک #طلبه یا #دانشجویِ جویایِ #حقیقت هست، ارائه می شود.
#راه_ما_روشن_است🇮🇷
#حوزه_علمیه_خواهران
#سیاست_ما_عین_دیانت_ما
#راه_روشن را به دوستان خود معرفی کنید.
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🌸🍃🌺🍃🌼🍃🌺🍃🌼🍃🌸
#ادامه_مبحث_جریان_شناسی_سیاسی در ایران
5⃣جریان سلطنت طلب
ایـن جریـان کـه در زمـان #پهلـوی حاکـم بـود، از لحاظ فکری ریشـه خویـش در ایـران پیش از اسـلام مـی دانسـت.این جریـان ضمـن اعتقـاد بـه نظـام #سـلطنتی و حمایـت و طرفـداری از حاکمیـت یـک خانـدان بـه صـورت موروثـی بـر مقـدرات کشـور، شـاه را بـه عنـوان محـور همـه امـور دانسـته و از قـدرت مطلقـه او طرفـداری مـی کنـد و توجیـه گـر فسـاد و ظلـم شـاه بـود.
اعضـای آن خـود را نوکـر، خانـه زاد، چاکـر و جـان نثـار و حلقـه بـه گـوش شـاه مـی دانسـتند. هـدف جریـان سـلطنت طلـب حفـظ و تقویـت نظـام سـلطنتی و اجـرای اوامـر شـاه بوده اسـت.
ایـن جریـان همـواره «غیـر یـا دیگـری» خـود را جریـان اسـلام گـرا می دانسـت. ایـن جریـان از زمان رضـا شـاه آغـاز و در دوره پهلـوی دوم بـه اوج خود رسـید.
از جملـه فعالیـت هـای آن در برابـر جریـان اسـلام گـرا مـی تـوان بـه مـوارد زیـر اشـاره کـرد: تـلاش بـرای جایگزینـی حقـوق غربـی بـه جـای فقـه اسـلامی، برگـزاری کنگـره هـای بیـن المللـی باسـتان شناسـی و ایـران گرایـی، کوشـش بـرای زدودن لغـات عربـی از فارسـی، مـدارس مختلـط دخترانـه و پسـرانه، #کشـف_حجـاب، منـع مراسـم عـزاداری بـرای ائمـه (ع) تـلاش بـرای سـرکوبی روحانیـت و حـوزه هـای علمیه،تغییـر تقویـم از هجـری بـه شاهنشـاهی و...
ایـن جریـان همـواره از حمایـت بیگانـگان برخـوردار بـوده اسـت و پـس پیـروزی انقـلاب اسـلامی بخشـی بازداشـت واعـدام شـدند و بخشـی نیـز بـه خـارج از کشـور گریختنـد و امـروز نیـز بـه راهبری رضـا پهلـوی فعالیـت مـی نماینـد.
◀️مـی تـوان مبانـی فکـری ایـن جریـان را بـه اجمـال در مـوارد زیـر خاصـه کـرد: ۱. شـاه محـوری که مهمتریـن مبنـای فکـری ایـن جریـان محسـوب مـی شـود. بـر این اسـاس شـاه مرکـز، قلـب و قطب همـه امـور کشـور و امـری مقـدس و فـره ایـزدی محسـوب مـی شـود. ۲. نظـام سـلطنت بـه عنـوان موهبتـی الهـی؛ کـه بـر مبنـای آن همچنـان کـه شـاه سـایه خـدا در زمیـن اسـت، سـلطنت نیـز موهبتـی الهـی اسـت. ۳. باسـتان گرایـی و #ناسیونالیسـم سـلطنت طلبـان از ایـران قبـل از #اسـلام بـا عظمـت یـاد مـی کننـد و بـا تحسـین از دوران باسـتانی، اسـلام را به چشـم دشـمن می نگرنـد. بدین سـان بـا تحقیـر ارزش های دینـی در پـی احیـای آداب و رسـوم پیـش از اسـلام انـد. آنها ناسیونالیسـم گذشـته گـرا را بـرای ارائـه ایدئولـوژی جایگزیـن اسـلام در ایـران مطـرح مـی کننـد و مـی کوشـند فرهنـگ باسـتانی را بـه جـای فرهنـگ اسـلامی بنشـانند. ۴. رابطـه خدا یگانی بندگـی بیـن شـاه و رعیـت: بـه ایـن معنـا کـه مـردم، تنهـا رعیـت پادشـاه محسـوب مـی شـوند. ۵. سکواریسـم؛ یـا همـان جدایـی دیـن از عرصـه عمومـی ۶. غـرب گرایـی و غـرب زدگـی یـا تقلیـد از ظواهـر غـرب از یـک سـو و قـرار گرفـت در اردوگاه سیاسـی غـرب از سـوی دیگـر.
⏺از جملـه احـزاب و گروه هـای وابسـته بـه جریـان سـلطنت طلـب پیـش از انقـلاب را می تـوان احزاب زیـر دانسـت: حـزب مـردم، حـزب ملیـون، کانـون مترقـی، حـزب ایـران نویـن و حـزب رسـتاخیز ملـت ایـران.
حــزب مــردم بــه رهبــری اســدالله علــم در ســال ۱۳۳۶ تشــکیل شــد کــه در ســال ۵۳ در حــزب رسـتاخیز ادغـام شـد، حـزب مهـم دیگـر حـزب ملیـون بـوده اسـت کـه در سـال ۱۳۳۷ بـه وسـیله منوچهـر اقبـال تاسـیس و سـرانجام در رسـتاخیز ادغـام شـد.
🔽بقیـه احـزاب مذکـور نیـز بـا تاسـیس حـزب رسـتاخیز در سـال ۱۳۵۳ در ایـن حـزب ادغـام شـدند و نظـام تـک حزبـی در ایـران سراسـری اعـلام شـد.
⏺ایـن حـزب مبانـی خـود را نظـام شاهنشـاهی، قانـون اساسـی و انقـلاب شـاه و مـردم اعـلام کـرد و به دسـتور شـاه، همـه مـردم مجبـور بـه عضویـت در آن بودنـد. ایـن حـزب در پاییـز ۵۷ بـه علـت ناکامی منحـل اعـلام شـد. اعضـای ایـن حـزب شـاه سـاخته، اغلـب از رجـال وابسـته بـه دربـار و وابسـتگان بــه اجانــب بود.
📚جریان شناسی سیاسی ایران معاصر
✏️ علی دارابی
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_ساز
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🔻جریان شناسی سیاسی اسلام گرا
🔹جریانـی کـه امـروز بـا عنـوان #اصولگـرا در جامعـه شـهرت یافتـه اسـت را باید یکـی از تاثیـر گذارترین و پراهمیـت تریـن جریـان هـای #سیاسـی در تاریـخ ایـران پـس از انقـلاب اسـلامی بـه شـمار آورد. این جریـان کـه در گذشـته بـا نـام هـای چـون راسـت سـنتی و محافظـه کار معـروف شـد، در پـس تطور و تکامـل تاریخـی، معنـا و مفهـوم تـازه ای یافته اسـت.
حـزب جمهـوری اسـلامی، جامعـه روحانیـت مبـارز تهـران، جامعـه مدرسـین حـوزه علمیـه قـم، حـزب موتلفـه اسـلامی، جمعیـت رهپویـان و جمعیـت ایثـار گـران انقـلاب اسـلامی و اخیـراً جبهـه پایـداری انقـلاب اسـلامی را بایـد سـخنگویان و حامـان اصـول گرایـی بـر شـمرد.
🔹در اینجـا قبـل از پرداختـن بـه مختصـات و مولفـه هـای اصـول گرایـی، بـه لحـاظ تاریخـی و جامعـه شـناختی ماهیـت و مواضـع جریـان راسـت را بیـان مـی داریـم:
الف)مواضع سیاسی
بـرای مواضـع سیاسـی ایـن جریـان دسـت کـم مـی تـوان چهـار مولفـه بنیادیـن را بیـان داشـت:
1⃣بـاور بـه ولایـت فقیـه و رهبـری: ایـن جریـان، ولایـت فقیـه را یک مسـئلٔ «تشـخیصی» مـی داند و نـه انتخابـی بدیـن معنـا کـه مـردم در مشـروعیت بخشـیدن بـه او نقشـی ندارنـد بلکـه صرفـا نقش مقبولیـت بخشـی را دارا هسـتند. ایـن جریـان بـه کشـف ولـی فقیـه معتقـد اسـت بـه ایـن معنـا که ولـی فقیـه در جامعـه حضـور دارد و خبـرگان بایـد وی را کشـف کننـد. ایـن جریـان بـا ایـده هـای وکالـت فقیـه و نظـارت فقیـه بـه شـدت مخالـف بـود.
2⃣ نظـام حزبـی و فعالیـت احـزاب: ایـن جریـان از نظـام حزبـی دفـاع مـی کـرد لیکـن از گسـترش حـزب بـه درون روحانیـت مخالـف بـود.
3⃣ مشـارکت سیاسـی: ایـن جریـان مشـارکت سیاسـی مـردم را هـم از جنبـه حـق و هـم از جنبـه تکلیـف نـگاه مـی کنـد و همـواره خواهـان حضور حداکثـری مـردم در فضای سیاسـی هسـتند. لیکن حضـور مـردم نبایـد منجـر بـه زیـر سـوال رفتـن اصـول اساسـی منجـر شـود.
4⃣سیاسـت خارجـی و رابطـه بـا آمریـکا: در زمینـه سیاسـت خارجـی، تمایـلات جریان راسـت ریشـه در فرهنـگ ضـد بیگانـه دارد. دغدغـه و نگرانـی ایـن جریـان از اجنبی و بیگانه سـبب نگرانـی از تحول در فرهنـگ سـنتی و دینـی کـه سـنگر اصلـی ایـن جریان محسـوب می شـود، اسـت. خصلـت ارزش مـدارای ایـن جریـان نیـز سـبب شـده اسـت تـا در رابطـه بـا جهـان خـارج همـواره محتـاط باشـد. در زمینـه ارتبـاط بـا آمریـکا نیـز ایـن جریـان هـر گونـه تمـاس مسـتقیم یـا غیـر مسـتقیم بـا ایـن کشـور را رد مـی کنـد. آنهـا آمریـکا را دشـمن شـماره یـک انقـلاب اسـلامی مـی داننـد و برقـراری ارتبـاط بـا دشـمن را بـی معنـا.
ب)مواضع اقتصادی
🔽اهـم دیدگاه هـای اقتصـادی ایـن جریـان را مـی تـوان عبـارت دانسـت از: حمایت از بخـش خصوصی و تمایـل بـه سـمت بـازار آزاد و مخالفـت بـا حضـور حداکثـری دولـت در اقتصاد از یک سـو و از سـوی دیگـر خواهـان توجـه بـه ارزش هـا در مسـائل اقتصـادی مـی باشـد و معتقـد اسـت؛ رشـد و توسـعه #اقتصـادی نبایـد بـا ارزش ها در تضـاد قـرار گیـرد و ثانیـاً بایـد #عدالـت_اجتماعـی مقـدم بـر توسـعه در نظـر گرفتـه شـود. و از همیـن رو هـدف توسـعه را عدالـت اجتماعـی مـی داننـد.
ج) دیدگاه های فرهنگی
🔽خـط مشـی فرهنگـی ایـن جریـان بیـش از هـر چیـز ریشـه در اندیشـه اسـلام نـاب و تفکـرات اصیل شـیعی دارد. در نتیجـه ایـن اعتقـاد، طیـف هـا و تشـکل هـای حاضـر در ایـن جریـان، گرایـش ذاتـی بـر حفـظ ارزش هـای معنـوی و مسـائل ارزشـی اسـلام دارنـد. بـر ایـن اسـاس از جملـه مهمتریـن سیاسـت هـای فرهنگـی ایـن جریـان، مقابلـه بـا تهاجـم فرهنگـی یـا #شـبیخون_فرهنگـی اسـت.
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_ساز
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🔻دگرگونی از راست سنتی به اصول گرایی
🔹از اواخـر دهـه ۷۰ در شـرایطی کـه اصـلاح طلبـان، رقبـای خـود را محافظـه کار و اقتـدار گـرا قلمـداد مـی کردنـد، اصطـلاح #اصـولگرایـی در ادبیـات سیاسـی کشـور طـرح گردیـد. محافظـه کاری در فرهنـگ #سیاسـی دارای بـار منفـی بـه معنـای حفـظ وضع موجـود، تحجـر و نادیـده گرفتـن #تحولات جدیـد معنـا شـده اسـت.
نسـل #جـوان ایـن جریـان بـه بـاز سـازی و بازیابـی هویـت خویـش دسـت زدنـد و بـا وضـع لفـظ اصـول گرایـی و انتسـاب تجدید نظـر طلبـی بـه عکـس العملـی همـه جانبـه دسـت زدنـد و فضـای کلان جریـان هـای سیاسـی را تغییـر دادنـد.
🔸ایـن گفتمـان ضمـن نفـی اصـلاح طلبـی کـه بعضـی اصـول و مبانـی امـام و #انقـلاب اسـلامی را در نوردیـده بـود، بـر آرمان هـای اصیـل امـام و انقـلاب تاکیـد مـی کـرد و از سـوی دیگـر طـرح اصـول گرایـی بـرای نفـی اتهـام محافظـه کاری و اقتـدار گرایـی نیـز بـود. و از همیـن رو بـا گـذار از دو قطبی چـپ و راسـت و اصـلاح طلـب #محافظـه_کار، بـه اصـول گـرا- اصلاح طلـب به صـورت خـاص از ۱۳۷۸ زمینـه بـرای طـرح اصـول گرایـی فراهـم شـد و در انتخابـات مجلـس هفتـم و ریاسـت جمهـوری نهم رقابـت هـای سیاسـی کشـور حـول ایـن دوگانـه سـامان یافتنـد. و گفتمـان اصـول گرایـی توانسـت از حاشـیه بـه متـن راه یابـد و از سـال ۱۳۸۲ تـا ۱۳۹۲ گفتمـان غالـب در فضای سیاسـی کشـور گردد.
🔷اصـول گرایـی یعنـی تمسـک بـه اصـول اولیـه و اصلـی انقـلاب اسـلامی و اصـول گرا کسـی اسـت که خـود را مقیـد و پایبنـد بـه اصـول و مبانـی انقـلاب اسـلامی، جمهـوری اسـلامی، امام خمینـی و مقام معظـم #رهبـری مـی دانـد و «غیـر یـا دیگـری» خـود را بـا نـام تجدیـد نظـر طلـب یا اصـلاح طلب مـی نامنـد کـه خواهـان تجدیدنظـر و دگرگونـی در مبانـی انقـلاب و امـام هسـتند ایـن جریـان در عیـن حـال کـه خـط تمایـز خـود را آشـکارا بـا تحجـر، واپـس گرایـی، بنیـاد گرایـی و محافظـه کاری اعـلام کـرده اسـت، پارادایـم، خـط مشـی و الگویـی #اصـلاح_طلبانـه را کـه خواهـان ایـن اسـت کـه تغییـرات تدریجـی بـه صـورت قانونـی و مسـالمت آمیـز انجـام شـود، در خـود جـای داده اسـت.
🔶بـر ایـن اسـاس مـی تـوان ماهیـت و مولفـه هـای اصـول گرایـی را بـه اجمـال عبـارت دانسـت از: ۱. اعتقـاد بـه جامعیـت دیـن در اداره جامعـه و در همـه وجـوه فـردی و اجتماعـی ۲. قانـون گرایـی؛ التـزام بـه #قانـون_اساسـی و همـه قوانیـن مصـوب در #مجلـس شـورای اسـلامی و شـورای نگهبـان ۳. مـرم سـالاری دینـی؛ یعنـی نظـام سیاسـی مردمـی ای کـه بنیـاد گرفتـه بـر اندیشـه اسـلامی باشـد. ۴. شایسـته سـالاری ۵. پذیـرش نظـارت عمومـی ایـن جریـان پرسـش مـردم از مسـئولان و پاسـخگویی آنـان را نـه یـک وظیفـه، بلکـه یـک حـق مـی دانـد و مقولـه نظـارت عمومـی را در ذیـل مقولـه امـر بـه معـروف و نهـی از منکـر مـی نگـرد. ۶. پذیـرش عقانیـت و خـرد جمعـی ۷. التـزام عملـی بـه اصـول و مبانـی انقـلاب اسـلامی؛ از جملـه ایـن اصول مـی تـوان از ولایـت فقیه، اسـتقلال، آزادی، عدالـت و نـه شـرقی و نـه غربـی نـام بـرد. ۸. عدالـت خواهـی و فسـاد سـتیزی ۹. اعتـدال و میانـه روی ۱۰. توجـه بایسـته و شایسـته بـه علـم و دانـش چـرا کـه علـم را عامـل اقتـدار مـی دانـد ۱۱. تولـی و تبـری؛ دوسـت شناسـی و دشـمن شناسـی از اصـول اصلـی جریـان اصـول گرایـی بـه شـمار مـی رونـد و بـر همیـن مبنـا #اسـتکبار سـتیزی در ذات و جوهـره اصـول گرایـی اسـت.
🔳در اینجـا بایـد میـان اصـول گرایـی و اصـول گرایـان تفـاوت نهـاد؛ اصـول گرایـی، آرمـان، گفتمـان و یـک #گفتمـان اسـت در حالـی کـه اصـول گرایـان، آن دسـته از فعـالان عرصـه سیاسـت هسـتند کـه مایـل انـد بـا ایـن نـام شـناخته شـوند.
📚 جریان شناسی سیاسی ایران معاصر
✏️ علی دارابی
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_ساز
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🔻روحانیت؛ از اتحاد و ائتلاف تا تحول و دگرگونی جریانی جناحی
🔹اگـر بخواهیـم دلایـل دخالـت روحانیـون در سیاسـت را بررسـی کنیـم، بایـد بـه عواملـی از جملـه: وجـود داعیـه هـای #سیاسـی و اجتماعـی مذهـب، موقعیـت ممتـاز روحانیـون یـک مذهـب، امـکان تغییـر پذیـری #مذهـب و تطبیـق آن بـا شـرایط تاریخـی و انسـجام بیشـتر نهادهـای مذهبـی اشـاره کـرد.
🔹اندیشـه سیاسـی، فعـال تریـن حـوزه از حیـات فکری مسـلمانان در دوقـرن اخیر بوده اسـت. مبـارزات اسـتقلال طلبانـه مسـلمانان و منافـع اقتصـادی بیگانـگان در #دارالاسـلام، مهـم تـر از ایـن دو عامـل همانـا پیونـد ذاتـی بیـن اسـلام و سیاسـت را باشـد. اگـر جوهـر سیاسـت هنـر زیسـتن و کارکـردن بـا دیگـران اسـت، از پنـج رکـن اسـلام (نماز، روزه، حـج، جهـاد و شـهادتین) ،چهـار رکـن آن مناسـب اعتـلای روحیـه همـکاری میـان پیـروان آن اسـت.
🔸از نظـر #شـیعه_حکومـت، شـخصاً در صورتـی مشـروعیت پیـدا مـی کنـد کـه مرتبـط بـا سـیره امـام معصـوم باشـد. لـذا حکومـت هایـی کـه بـه نـام اسـلام فرمانروایـی کردنـد، کمتر مـورد اعتنای شـیعه بودنـد. جـدای از نافرمانـی، در مـوارد بسـیاری، شـیعیان علیـه ایـن حکومـت هـا بـه پـا خواسـته انـد.
🔹و تـا زمـان صفویـه، #علمـای_شـیعه غالبـاً حکومـت هـا را غصبـی مـی دانسـتند و بـر عـدم همـکاری بـا آنهـا را تجویـز مـی کردند (البتـه بودنـد علمایـی کـه بـر همـکاری بـا آنهـا بـرای حفـظ دیـن تاکید مـی کردنـد)، و در دوره صفویـه شـاهد همـکاری علمـا بـا فرمانروایـان هسـتیم چـرا که صفویـه مدعی شـیعه بـودن و تشـکیل حکومـت شـیعی را بیـان می داشـت.
🔹در دوره #قاجاریـه، علمـا بـا صـدور فتـوای جهـاد و تشـویق مـردم بـرای پیوسـتن بـه جنـگ، نقشـی بـا اهمیـت از نظـر حکومـت پیـدا کردنـد. فتـوای میـرزای شـیرازی را مـی تـوان نقطـه عطـف عصـر جدیـد در زندگـی هـای اجتماعـی روحانیـت دانسـت.
🔸و از ایـن بـه بعـد نقـش روحانیـت در سیاسـت بیشـتر شـد. در یـک دسـته بنـدی کلی، مناسـبت های روحانیـت و #حاکمیـت سیاسـی قاجـار را بـه چنـد دوره تقسـیم کـرد: دوره اول شـامل دوره بازیافـت هویـت یـا #خـود_آگاهـی روحانیـت اسـت کـه در ایـن دوره روحانیـت از سـردرگمی ناشـی از سـقوط صفویـان بیـرون آمـد و موقعیـت خویـش را پیـدا کـرد. در ایـن دوره رابطـه روحانیـت بـا حکومـت بسـیار محـدود بـود و حـور فعالیـت روحانیـت مقابلـه بـا صوفیـه بـود. دوره دوم، را مـی تـوان ورود روحانیـت بـه سیاسـت دانسـت کـه مقدمـه آن مقابلـه تهاجـات خارجـی بالاخـص روسـها بـود.
🔷دروه سـوم کـه بـا قیـام تنباکـو آغـاز مـی شـود و تـا مشـروطه ادامـه مـی یابـد را بایـد دوره معارضـه بـا #حاکمیـت_سیاسـی دانسـت. دوره چهـارم در واقـع دوره انـزوا و انشـقاق روحانیـت بـا حاکمیـت سیاسـی اسـت و روحانیـت در نسـبت بـا مشـروطه خـود چنـد دسـته و چنـد شـقه شـد.
در دوره رضـا شـاه از نفـوذ روحانیـت کاسـته شـد و جـا بـرای نظامیـان و روشـنفکران غربگـرا باز شـد. بـا سـقوط رضـا شـاه، در فاصلـه سـال های ۳۲_ ۱۳۲۰ #روحانیـت توانسـت بخشـی از اقتـدار خـود را بـاز یابـد و یکـی از وقایـع مهـم ایـن دوره نهضـت ملـی شـدن صنعـت نفـت بـود کـه روحانیـت نقشـی برجسـته در آن بـازی مـی کـرد.
پـس از کودتای ۲۸ مـرداد ۳۲ تـا سـال ۴۲ میـان دربـار شـکاف و کشـمکش سیاسـی چندانـی پیـدا نشـد. امـا نقـض قانـون اساسـی و تشـدید رونـد نوسـازی بـه شـیوه غربـی به وسـیله دربـار از سـال۴۲ بـه بعـد واکنـش هـای منفـی در بیـن بخـش هایـی از روحانیـت را برانگیخـت در نتیجـه میـان دولت و مذهـب شـکافی عمیـق پدیـد آمـد.
🔶ایــن رخــداد در ۱۵ خــرداد ۴۲ بــه وجــود آمــد و موجــب آغــاز نهضــت اســلامی بــه رهبــری #امــام_خمینـی گردیـد. اصلاحـات ارضـی، #کاپیتولاسـیون، انجمـن هـای ایالتـی و ولایتـی، سـه اقدامـی بـود کـه رژیـم پهلـوی بـا حمایـت آمریـکا موجبـات خیـزش قیـام ۱۵ خـرداد را فراهـم سـاخت.
ویژگی های قیام پانرده خرداد:
🔻اسـلامی بـودن مبـارزه، قاطعیـت در رهبـری امـام خمینـی، مردمـی بـودن مبـارزه، مخالفـت بـا اصـل سـلطنت، پرهیـز از مشـی مسـلحانه، حفـظ اتحـاد و پرهیـز از طـرح مسـائل اختـلاف برانگیـز و بیگانه ســتیزی. همیــن ویژگــی هــا ســبب برجســته شــدن نهضــت اســلامی و بــه حاشــیه رفتــن ســایر گروه هـای و ایدئولـوژی هـا گردیـد.
امـام دارای جامعیـت خاصـی بـود و سـه جلـوه را در یـک انقـلاب توامـان داشـت: فرماندهـی کل قـوا، رهبـری سیاسـی و نظریـه پـرداز بـود. در اینجـا بـه اجمـال مـی تـوان محکمات اندیشـه سیاسـی امام خمینـی را بدیـن صـورت بیـان نمـود: مـردم و مردمـی کـردن مبـارزه، جمهـوری اسـلامی و مقابلـه بـا اسـتبداد، ولایـت فقیـه، #اسـتکبار_سـتیزی، حمایـت از #مسـتضعفان جهـان و بالاخـص حمایـت از 👇
🔻از #فلسطین، حفظ شان و نهاد #مرجعیت و #روحانیـت، خدمـت بـی منـت بـه مـردم و اعتقاد به شـعار مـا مـی توانیـم.
🔹در اینجا ما به مهمترین تشکیلات روحانیت، تاریخچه و اجمال مواضع آنها اشاره می نماییم:
۱.حزب جمهوری اسلامی
اگـر بخواهیـم بـه طیـف و جنـاح اصـول گـرا از جریـان هـای سیاسـی اسـام گرا بـه طور اخـص متاثر از اندیشـه هـای سیاسـی امـام خمینـی(ره) بـود، بپردازیـم بـی شـک حـزب جمهـوری اسـلامی ایران در راس آنهـا قـرار دارد. ایـن حـزب کـه در دوران مبـارزه شـکل گرفـت، تشـکیلاتی شـکل گرفتـه بـه دسـت روحانیـت اهـل مبـارزه و انقلابـی بود.
⏺بنیانگـذار و نظریـه پـرداز ایـن حـزب شـهید بهشـتی بـود. وی بـه اتفـاق بـه برخـی از رهبـران انقلاب از جملـه افـراد زیـر ایـن حـزب را تشـکیل داد: شـهید باهنر، آیـت الله #خامنه ای، هاشـمی #رفسـنجانی و آیـت الله #موسـوی اردبیلی.
بالا بــردن آگاهــی هــای #سیاســی و اســلامی مــردم، پاکســازی کشــور از آثــار اســتبداد و اســتعمار، برقـراری آزدای هـای اساسـی، پایـان دادن بـه سـلطه اقتصـادی بیگانـگان، ریشـه کـن کـردن فقـر و محرومیـت، ایجـاد ارتـش بـا ایمـان و مسـتقل، تنظیـم سیاسـت خارجـی بـر اسـاس دو اصـل تولـی و تبـری در راسـتای کمـک بـه محرومـان و #مسـتضعفان جهـان، تحکیـم روابـط برادرانـه بـا همـه مسـلمانان، را از جملـه اهـداف مـورد نظـر حـزب بـرای تاسـیس بـوده اسـت.
اصول و خط مشی این حزب را می توان به اجمال از قبیل زیر دانست:👇👇👇👇
۱. تاکیـد بـر تـداوم انقـلاب و جلوگیـری از هـر نـوع تحجـر و توافقـی در یـک مرحلـه کـه بـر حسـب تجربـه تاریخـی خـود بـه خـود عامـل ارتجـاع و انحـراف خواهـد شـد.
۲. التـزام بـه همبسـتگی روز افـزون همـه نیـرو هـای مبـارز مسـلمان کـه در راه اسـتقرار نظـام حـق و عـدل اسـلامی علیـه اسـتعمار و اسـتثمار تـلاش مـی کنـد و جلوگیـری از محـدود شـدن تـداوم مبـارزه و تـلاش سـازنده در یـک گـروه بـا قشـر معیـن.
۳. خـودداری از هرگونـه وابسـتگی بـه گروه هـا و نیروهـای دیگـر کـه پیونـد بـا آن بـه اسـتقلال و اصالـت اسـلامی جنبـش کمتـر آسـیبی مـی زنـد.
۴. اسـتفاده از همـه شـیوه هـای مبـارزه و سـازندگی کـه بـا معیارهای اسـلامی سـازگار باشـد بـا بهره گیـری از آخریـن تجربـه هـای مبارزاتـی و سـازندگی جوامـع بشـری و رعایـت ضـرورت هـای هر یک از مراحـل تکامـل انقـلاب اسـلامی جامعـه ما.
🔘از نظـر #نظریـه_پـرداز حـزب یعنـی شـهید بهشـتی، حـزب بـه معنـای تشـکل اسـت. تشـکل بـه ایدئولـوژی مشـترک، #اسـتراتژی مشـترک، خـط مشـی مشـترک، نقطـه نظرهـای مشـترک احتیـاج دارد. بـدون داشـتن ایـن وجـوه مشـترک مـردم بـا هـم متشـکل نمـی شـوند. آن تشـکیلات سیاسـی و اجتماعـی اسـلامی کـه بتوانـد طـرح و برنامـه هماهنـگ و نقطـه نظرهـا و موضـع گیـری هـای هماهنـگ را بـه وجـود بیـاورد حـزب اسـت و بـه ایـن معنـا از ضروریـات زندگـی اجتماعی اســت.
📚جریان شناسی سیاسی ایران معاصر
✏️ علی دارابی
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#قرن_حماسه
#تمدن_ساز
#با_ما_باشید
〰➰〰➰〰➰〰➰〰➰〰➰〰➰〰➰〰
#راه_ما_روشن_است🇮🇷
#حوزه_علمیه_خواهران
#سیاست_ما_عین_دیانت_ما
#راه_روشن
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴استوری| عمل در برابر عمل
🔹 حرف و وعده خوب زیاد شنیدیم این دفعه جمهوری اسلامی با حرف و وعده قانع نخواهد بود
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#با_ما_باشید
#تمدن_ساز
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•°🌱
روضہهاۍعطشترا
رمضانبایدگفت.....😔💔
#روزهامباروضهاتمیچسبد
#راه_ما_روشن_است🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_ساز
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🔴آمار غلط نوبخت به رهبرانقلاب باعث شد ایشان در سخنرانی دیروز آن را اصلاح کنند
🔹گفته میشود امروز نوبخت، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است بابت اعلام آمار غلط اقتصادی عذرخواهی کند.
🔻روز گذشته رهبر انقلاب اعلام کردند «من در سخنرانی اول فروردین درباب رتبه اقتصادی کشور یک آماری را عرض کردم... آمار ما درست نبوده و آنچه که من درباره رتبه اقتصادی هجدهم ایران در دنیا گفتم مربوط به چهار پنج سال قبل یا پنج شش سال قبل بوده است.»
🔹با جستجو در اخبار سال گذشته معلوم میشود این آمار را نخستین بار محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در گفتگو با نگاه یک سیما اعلام کرده است.
🔻خبرگزاری دولتی ایرنا در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ از قول معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه نوشته : «جمهوری اسلامی ایران امروز بر اساس شاخص اقتصاد، جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان است.»
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهای_جمعه_روضه
السلام علیک یا اباعبدالله
▪️نسیم موی او دلم را بُرد
▪️شبی تا کوی او دلم را بُرد
مرا صدا کن...
🏴 لبیک یا حسین
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ| دعای شریف "اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ..."
💠 شیخ کفعمی در مصباح و بلدالامین و شیخ شهید در مجموعه خود از حضرت رسول (ص) نقل کردهاند که آن حضرت فرمود: هرکه این دعا را در ماه مبارک رمضان بعد از هر نماز واجبی بخواند، حقتعالی بیامرزد گناهانش را تا روز قیامت.
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۳)
☑️ نزول دفعی حضرت قرآن
«إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْر»؛
همانا ما قرآن کریم را در شب قدر به صورت دفعتا نازل کردیم.
﴿سوره مبارکه قدر، آیه ۱﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ در تبیین آیه نخست سوره مبارکه قدر ناظر بر نزول دفعی حضرت قرآن بیان شد:
1️⃣ إنزال حضرت قرآن، نزول ذات علم بوده است؛ زیرا حضرت قرآن، تبیان لکل شیء، تمام علم و سرچشمه علم است، علم اولین و آخرین، ما کان و ما یکون إلی یوم القیامة در آن نهفته است.
▪️ این ذات علم و به بیان دیگر علم تمام هستی، در «باطن» حضرت قرآن موجود است.
▪️ همانطور که حضرت خاتم النبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره فرمودند که «القرآن ... فظاهره حكمة و باطنه علم، ظاهره أنيق و باطنه عميق» (۱).
▪️ نیز حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در جای دیگر با این مضمون، بر کلام اخیر اشاره فرمودند که ظاهر حضرت قرآن اعجاز و زیبایی دارد، دارای حجیت قطعی لا يتبدل بتغير الأزمان و الأماکن می باشد، زیرا عین حکم شرع است، یعنی مشتمل بر جمیع اوامر و نواهی شریعت است و لذا عمل به آن واجب می باشد. بطن آن هم علمی است مکنون که تنها نزد راسخون در علم معلوم است و فهم آن مستلزم تفقه و تدبر است؛ «ظَاهِرُهُ عَمَلٌ مَوْجُوبٌ وَ بَاطِنُهُ عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَحْجُوبٌ وَ هُوَ عِنْدَنَا مَعْلُومٌ مَكْتُوبٌ» (۲).
▪️ در مدلول خبر دیگری، مروی از حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)، با استفاده از دو کریمۀ شریفه از حضرت قرآن اثبات شده که آن ذات علم و آن علم نامحدود و لایتناهیِ همۀ هستی که در قرآن عظیم است، بطور دفعی بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) إنزال یافته، اما از سوی دیگر جهت نیاز عباد به تعلیم و تفهیم تشریع، حسب مقتضایات زمانی و مکانی و ظرفیتی مخاطبین تنزیل یافته و از جانب مبینون و راسخون در علم برای آنان بقدر ما آتاهم الله من العقول (۳) تبیین شده است. بنابراین آنچه که عباد از علم القرآن فرا می گیرند، اَقلّ القَلیلی است که جزئی از علم حضرت قرآن به حساب می آید که البته این مقدار هم چنانچه به شخصی تفضّل شود، خیر کثیری به او اعطاء شده است؛
«قلْنَا: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَإِذًا نَأْتِي (عَلَى جَمِيعِ) عُلُومِ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيهِ؟ قالَ الامام علیه السلام: كَلَّا، ... قَدْ جَمَعْتُ خَيْراً كَثِيراً، وَ أُوتِيتُ فَضْلًا وَاسِعاً، لَكِنَّهُ مَعَ ذَلِكَ أَقَلُّ قَلِيلٍ [مِنْ] أَجْزَاءِ عِلْمِ الْقُرْآنِ. إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ:
«قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً» (۴)؛
اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگار من مرکب شود ، دریا به پایان می رسد و کلمات پروردگار من به پایان نمی رسد، هر چند دریای دیگری به مدد آن بیاوریم.
و يَقُولُ: «وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ» (۵)؛
و اگر همه درختان روی زمین قلم شوند و دریا مرکب و هفت دریای دیگر به مددش بیایند ، سخنان خدا پایان نمی یابد.
و هَذَا عِلْمُ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيهِ، وَ مَا أَوْدَعَ مِنْ عَجَائِبِهِ، فَكَمْ تَرَى مِقْدَارَ مَا أَخَذْتَهُ مِنْ جَمِيعِ هَذَا [الْقُرْآنِ] ..» (۶)؛
و این است علم حضرت قرآن و معنای آن و آنچه از عجایب در آن قرار داده شده است.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) تفسير الصافي، ج١، ص ١۵
(۲) دعائم الإسلام، ج۱، ص ۵۳
(۳) الأصول الستة عشر (ط - دار الشبستري)، النص، ص 4
(۴) سوره مبارکه کهف، آيه ۱۰۹
(۵) سوره مبارکه لقمان، آیه ۲۷
(۶) التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص ۱۱
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_سازیم
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۳)
2️⃣ مطلب دوم اینکه:
▪️ نزول دفعی ذات علم در «لیلۀ مبارکۀ قدر» بوده است، به گونه ای که «لَوْ رُفِعَتْ لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَرُفِعَ الْقُرْآنُ» (۱) و «فلَمْ يُنْزَلِ الْقُرْآنُ إِلَّا فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (۲)؛ یعنی تنها ظرفی که در آن حضرت قرآن إنزال داشته، لیلة القدر است. به عبارت دیگر، اگر لیلة القدر نبود، حضرت قرآن نازل نمی شود.
▪️ پس به بیان دیگر نزول ذات علم به سبب لیلة القدر بوده است که شأنی از شئون حضرت أمّ الکتاب، صاحبة التأویل سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد.
▪️ منطبق با تفاسیر مأثوره اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، بطن و حقیقت و سرّ لیلة القدر [شبی است که در آن حضرت قرآن به صورت واحد و دفعتا بر قلب مبارک اول شخص عالَم امکان حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) نازل شد]، وجود مقدس حضرت کوثر الرسول (سلام الله علیها) می باشند.
▪️ همان طور که حضرت أصدق الصادقین جعفر بن محمد (علیه السلام) در تفسیر آیه اول سوره قدر به این مطالب اشاره فرمودند:
«اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ، فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ و إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا» (۳)؛
مراد از شب، فاطمه و قدر، الله است، پس هر که فاطمه (سلام الله علیها) را به حق معرفتش بشناسد، لیلة القدر را درک کرده است و نام مقدس فاطمه به این جهت چنین قرار داشته شد، زیرا خلق از معرفت حضرتش بریدند.
✍️ البته مؤیدات بسیاری صراحت در اثبات مطلوب دارد که در آینده به أهمّ آنها اشاره خواهد شد ...
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) بحار الأنوار، ج٩۴، ص١٧
(۲) الكافي، ج۴، ص ١۵٨
(۳) بحار الأنوار، ج۴۳، ص۶۵
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
٢
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#تمدن_سازیم
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹