بسم الله الرحمن الرحیم
♦️"من در صحبتهای اخیر، چند بار تکرار کردم که کشور بایستی قوی بشود.
♦️قوی شدن کشور جزو هدفهای ماست.
این هم از خطوط اصلی نسخه بعثت است؛ این هم از بعثت گرفته شده؛ این هم از قرآن گرفته شده.
♦️قرآن میفرماید که "و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة"؛ هرچه میتوانید قدرت را زیاد کنید.
♦️حالا این قوت در وهله اول، در نگاه اول، ممکن است قوت نظامی به نظر برسد؛ لکن ظاهراً خیلی وسیعتر از دامنه قوت نظامی است.
♦️ابعاد قوت، ابعاد وسیعی است: ابعاد اقتصادی دارد، قوت اقتصادی، قوت علمی، قوت فرهنگی، قوت سیاسی -که زمینهساز قوت سیاسی، استقلال سیاسی است-، #قوت_تبلیغی.
♦️با گذشت زمان، عرصههای دیگری برای تقویت کشور و ملت به وجود میآید...
♦️امروز #قوت_در_فضای_مجازی، حیاتی است...
فضای مجازی امروز حاکم بر زندگی انسانهاست در همه دنیا و یک عدهای همه کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش میبرند؛
قوت در این (فضا) حیاتی است".
(۱۳۹۹/۰۱/۰۳)
#کلام_رهبر
#فضای_مجازی
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هیچ منتی نیست،
نیاز به هیچ تشکر و تشویقی هم نیست؛
وظیفه شرعی مان است.
این ظرفیت فقه و گزاره "واجب کفایی" است؛
وقتی حتی فرزندان میت مبتلا به #کرونا جرأت تجهیز جنازه پدر ثروتمندشان را ندارند،
این دو طلبه به واجب خودشان عمل میکنند.
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📌امام خمینی (ره) نبش قبر کرد!
🧮 223 کلمه
📆 10 فروردین 1399
بسم الله الرحمن الرحیم
✅امام امت، انقلاب خویش را بر یک پایگاه فکری استوار بنا کرد...دستاورد ارزندهٔ او مراحلی را در تاریخ فقه و تفکر علمای پیشین اسلام گذرانده بود...
1️⃣[در] مرحلهٔ نخست، رابطهٔ فقیه و مردم، رابطهٔ محدّث و مستمع بود...تنها پیوندی که فقیه را با جامعه مرتبط میکرد، نقل حدیث و ترجمه و بیان معنای صوری حدیث بود...این تحجر فکری به دست توانای اصولیین توانمند و خصوصاً استاد اکبر مرحوم وحید بهبهانی (رضوان الله علیه) تحول یافت...و از آن پس، رابطهٔ بین فقیه و مردم، رابطهٔ مرجع تقلید و مقلد شد...
2️⃣مرحلهٔ دوم: ...کمکم مسئله ولایت فقیه در لابهلای کتابها مطرح شد، اما نه به آن حد که...جایگاه اصلیاش را پیدا کند. یعنی اگر مرحوم نراقیها مسئله ولایت فقیه را مطرح مینمودند، در همان محور فقه مطرح میکردند...مسئله ولایت فقیه که از «کلام» رانده شده بود، در «فقه» دفن گردید. هرچه هم ادلهٔ فقهی [ولایت فقیه در این مرحله] شکوفا شود، چون [مسئله] در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته بود، آن رویش و بالندگی را نداشت...
3️⃣مرحله سوم: کاری که امام امت کرد، بحث ولایت فقیه مظلوم را از قلمرو فقه بیرون آورد و به جایگاه اصلیاش که مسئله کلامی است نشاند. آنگاه با براهین عقلی و کلامی این مسئله را شکوفا کرد و سراسر فقه را در تابش شعاع آن قرار داد؛ آنگاه نتایجی پدید آمد که یکی پس از دیگری شاهد آن بودیم.
(آیتالله جوادی آملی، مقالهٔ نقش امام خمینی در تجدید بنای نظام امت، کیهان اندیشه، شمارهٔ 24)
مطالعۀ متن کامل این مقاله👇👇👇
http://ensani.ir/fa/article/100181
#فقه_سیاسی
#ولایت_فقیه
#قدرت_سیاسی
#تشکیل_حکومت
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📌چگونه فرزند خود را از خطر تلویزیون نجات دهیم؟!3️⃣
🧮 ۲۱۰ کلمه
📆 ۱۰ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم
✅شما نمیتوانید پای تلویزیون را به کلی از خانهٔ خود قطع کنید. حتی اگر بتوانید این کار را هم بکنید، به نظرم راهکار چندان مناسبی را برای جلوگیری از آسیب تربیتی فرزندتان انتخاب نکردهاید. بالأخره روزی میرسد که او از گلخانهای که برایش درست کردهاید به فضای واقعی جامعه پا میگذارد و احتمالاً آن وقت است که با وزیدن یک باد مخالف، برگهایش خواهد ریخت.
✅پس بیایید از شرایط موجود برای تربیت فرزندتان فرصت بسازید. هنگامیکه با او در حال تماشای یک فیلم، سریال یا کارتون هستید، در موقعیتهای مناسب و به بهانهٔ تصاویر و دیالوگهای این برنامهها، زمینهای برای فکر کردن فرزندتان ایجاد کنید. مثلاً میتوانید یک پرسش جذاب و چالشی طراحی کنید، یا وانمود کنید که دربارهٔ فلان مسئلهای که دارید در این برنامهٔ تلویزیونی میبینید تردید دارید. طوری این کار را بکنید که این تردید برای فرزندتان هم ایجاد شود و با هم مشغول فکر و حتی مطالعه برای یافتن پاسخ درست شوید.
✅خلاصه آنکه تلویزیون هرچند یک ابزار است، خنثی نیست. اساساً تکنولوژیهای برآمده از هر تمدنی، کارکرد خاص خودشان را دارند و افراد را به سوی اهداف همان تمدن میکشانند. ما باید همهٔ تلاشمان را بکنیم که تا حد ممکن کمتر اسیر طرح و برنامهٔ اربابان رسانهها شویم و تربیت فرزندانمان را خود به دست بگیریم.
#تربیت
#تلویزیون
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📄 روز جمهوری اسلامی؛ عید اسلامی - ملی
📆 ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰روز دوازدهم فروردين، سالروز رسميت يافتن حكومت مستضعفين بر مستكبرين در ايران است؛ سالروز تحقق وعده حق تعالى است. و منت خداى را كه ملت مستضعف ايران بر مستكبرين جهان- چه شرقى چه غربى- چيره و پيروز شد.
🔰دوازده فروردين، روز غلبه جنود الله بر جنود شيطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان مؤمن به اوست. ملت ايران اين روز را عيدى اسلامى- ملى تلقى میکند. و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست كه همه مستضعفين جهان را اين نور سنت الهى و سايه پرچم نَصرٌ من الله فرا گيرد.
(صحیفه امام، ج۱۲، ص۲۱۹)
#روز_جمهوری_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📌کجایی بهار جان؟!
🧮 ۲۸۵ کلمه
📆 ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله...
🔰شما را نمیدانم، ولی برای من هنوز سال تحویل نشده است؛
هنوز بوی بهار را نشنیدهام.
برای من، امروز هم یکی از روزهای فصل زمستان است.
🔰آخر چه بهاری، وقتی هنوز یکبار هم نتوانستهایم به باغ و بوستان برویم و گل و سبزهای ببینیم؟
حتی امروز که نام تقویمیاش روز طبیعت است، به جای آنکه در دامان طبیعت باشیم، در گوشهٔ خانههایمان اسیریم.
🔰بعضیهایمان که سرخوشتریم، تلاش میکنیم خودمان را سرگرم کنیم تا این غم کمتر آزارمان دهد؛
در کنار باغچه کوچک حیاط خانهمان فرشی پهن کردهایم و یا گلدانهای آپارتمان دلگیرمان را روی یک فرش جمع کردهایم و مثلاً داریم صفا میکنیم.
انگار میخواهیم به خودمان بقبولانیم که «بهار همین است دیگر، مگر چه چیز دیگری هست که ما الآن نداریم؟!»
🔰ولی خودمان هم خوب میدانیم که این بهار نیست و جان ما هنوز بهاری نشده؛
خودمان هم خوب میدانیم که تا بهار حقیقی را درک نکنیم و در آغوش نگیریم، روزهای ما طراوت و شادابی ندارند.
🔰این روزها ما همچون درختانی هستیم که هنوز نسیم بهاری به تنشان نخورده است تا جانشان تازه شود و شکوفه بزنند و باری بیاورند.
این روزها ما فرق چندانی با مردهها نداریم؛ فقط ادای زندهها را درمیآوریم.
🔰زمستانی بودن زندگی ما برای همین چند روز نیست، برای زمستان گذشته هم نیست،
که اگر خوب نگاه کنیم، فصل قبل و فصلهای قبل زندگی ما هم زمستان بودهاند؛
انگار ما به این زندگی زمستانی عادت کردهایم.
🔰ولی نه،
هنوز چیزی در درون ما هست که بهار را میخواهد.
هنوز امیدواریم بهار حقیقی عالَم از راه برسد و جانهای ما را زنده کند و روزهایمان را با طراوت و سرزنده کند.
سلام بر توای بهار جانها و مایهٔ طراوت و سرزندگی روزها:
السلامُ علی رَبیعِ الأنامِ و نَضرَةِ الأیام.
#بهار
#روز_طبیعت
#انتظار
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📄درمان کرونا با طب سنتی؛ از ادعا تا واقعیت
🧮 ۳۵۰ کلمه
📆 ۱۴ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله...
🔰همهگیری کرونا چه یک جنگ بیولوژیک باشد چه نباشد، بحرانی است که در همین مدت کوتاه، اعتبار و کارآمدی شماری از علوم و ساختارهای موجود ما را تهدید کرده است؛ ازجمله توان نظام پزشکی را در مقابله با ویروس کرونا و یافتن درمان قطعی این بیماری.
🔰اما بسیاری از موفقیتها در بطن همین تهدیدها به دست آمدهاند، اگر عزمی برای تبدیل تهدیدها به فرصت وجود داشته باشد. چرا راه دور برویم؟ در همین جنگ تحمیلی رزمندگان ما چند بار با دست خالی کارهایی کردند که صاحبان علوم و تکنولوژی روز دنیا با دیدن آن انگشت به دهان ماندند؛ کارهایی که هنوز هم از تحلیل چگونگی آنها در شرایط جنگی و تحریم جمهوری اسلامی عاجزند. فقط یک نمونه از آنها، ساخت پل بعثت بر روی رودخانهٔ وحشی اروند در عملیات والفجر ۸ بود. این موفقیتها وعدهٔ پروردگار است که فرمود: «و الذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا».
🔰اگر ما وارد میدان جهاد فی سبیل الله شویم و عاجزانه از آن منبع نامتناهی قدرت کمک بخواهیم، با راههایی که او به ما نشان خواهد داد از همهٔ بنبستها خارج میشویم. اکنون و در شرایطی که پزشکی مدرن نهتنها در ایران، که در همهٔ دنیا درزمینهٔ مقابله با ویروس کرونا هیچ حرفی برای گفتن ندارد جز توصیه به مراقبت و پیشگیری، فرصتی است برای آزمودن ادعاهای مدعیان طب سنتی.
🔰به نظر میرسد موضعگیری درست مسئولان وزارت بهداشت و درمان در برابر جریان طب سنتی، اجازه به آنها برای آزمایش ادعایشان روی نمونههای انسانی است؛ روندی که در نظام پزشکی موجود و برای اثبات کارآمدی یک شیوهٔ درمانی و یا یک دارو به کار گرفته میشود. قطعاً گام نخست در این زمینه، آگاهی از فرایند پیشنهادی درمانگران طب سنتی برای درمان کرونا و اطمینان از عقلانی و قابل دفاع بودن آن (البته در چارچوب روش طب سنتی و نه با منطق پزشکی مدرن) است. سپس میتوان تحت یک نظارت کامل به این درمانگران اجازه داد که عهدهدار روند درمان شماری از مبتلایان به کرونا شوند.
🔰کسی چه میداند؟ شاید در بستر تهدید کرونا، راهی به روی طب سنتی باز شد برای اثبات هرچه بیشتر جایگاه آن به عنوان یک طب مکمل.
#کرونا
#پزشکی
#طب_سنتی
#جنگ_بیولوژیک
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📄دربارۀ پیوند آیات ۵و۶ سورۀ قصص با امام زمان سلام الله علیه
🧮 ۴۰۰ کلمه
📆 ۱۵ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فی الْأَرْضِ وَ نَجعَلَهُمْ أَئمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ وَ نُمَکنَ لَهُمْ فی الْأَرْض (قصص: ۶-۵)
🔰نخست باید بدانیم که منظور از «ائمه» در این آیه، اهلبیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هستند. شخصی به نام «زید بن سَلّام جُعفِیّ» میگوید:
[زمانی] خدمت امام محمد باقر علیهالسلام رسیدم و عرض کردم: خَیثَمَه جُعفِیّ میگوید از شما دربارهٔ [مقصود از] آیهٔ «وَ نَجعَلَهُمْ أَئمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» پرسیده و شما فرمودهاید که [منظور از] «ائمه» و «وارثین» [در این آیه] شما [اهلبیت] هستید. امام علیهالسلام فرمود: خیثمه راست گفته است. (۱)
🔰بر پایهٔ روایات، سروری و حکومت اهلبیت بر زمین در زمان امام مهدی عجل الله فرجه الشریف خواهد بود. از امیرالمؤمنین علیهالسلام دربارهٔ مقصود از ضمیر «هم» در آیهٔ «وَ نَجعَلَهُمْ أَئمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» روایت شده است که فرمود: ایشان آل محمد هستند که خداوند [حکومت] مهدی آنها را برپا میکند. آنگاه او ایشان را عزیز و دشمنشان را خوار میکند. (۲)
این آیه، اولین کلامی است که امام زمان علیهالسلام پس از تولد به زبان رانده است. از حکیمه خاتون (عمه امام عسکری علیهالسلام) دربارهٔ نخستین دقایق پس از ولات امام زمان علیهالسلام چنین روایت شده است:
ابومحمد (امام عسکری) مرا صدا کرد و فرمود: عمه جان، برو و پسرم را نزد من بیاور. هنگامیکه نوزاد را به ایشان دادم، او را روی پای چپش نشاند و دستی بر سرش کشید و فرمود: پسرم، به اذن خدا به سخن درآی. در این هنگام نوزاد به سخن درآمد و پس از استعاذه، چنین خواند: وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فی الْأَرْضِ وَ نَجعَلَهُمْ أَئمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ وَ نُمَکنَ لَهُمْ فی الْأَرْض. (۳)
🔰اما دربارهٔ ارتباط این آیه با دو آیه قبل سورهٔ قصص که دربارهٔ موسی و قوم بنیاسرائیل و فرعون است، در تفسیر قمّی چنین توضیح داده شده است:
در آیات نخست این سوره، سرگذشت موسی و بنیاسرائیل برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله (نَتلُوا علیک) بازگو میشود که چگونه پس از غصب حق حکومت موسی و تحمل ظلمهای فرعون و هامان، موسی و قومش به سروری و حکومت در زمین رسیدند. هدف خدا از این اشاره، آرام کردن قلب پیامبر از خبر ظلم امت به اهلبیتش پس از اوست و وعده به اینکه در آخرالزمان، سروری و حکومت بر زمین از آنِ اهلبیت او خواهد بود. (۴)
پاورقیها:
۱. فرات کوفی، تفسیر فرات الکوفی، ص۳۱۴.
۲. شیخ طوسی، الغیبة للحجة، ص ۱۸۴.
۳. همان، ص۲۶۳.
۴. علی بن ابراهیم قمی، تفسیر قمی، ج۲، ص۱۳۳.
#میلاد_امام_زمان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📄اگر همه چیز عالی بود، باز هم برای آمدن امام زمان ضجه میزدیم؟!
🧮 ۳۰۰ کلمه
📆 ۱۵ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰«ما خود را از منتظران حساب کردهایم و جای حرفی باقی نگذاشتهایم؛
درحالیکه حرفها بسیار است و میتوانیم خود را دوباره ارزیابی کنیم.
لااقل تا این قدر که اگر در متن عدالت و رفاه و حتی آزادی و آگاهی و عرفان نشستیم، آیا انتظارمان برآورده شده و دیگر مهدی را نمیخواهیم و انتظار قائم آل محمّد را نداریم؟
اگر ما از مهدی تا این مرحله انتظار داشته باشیم، دیگر انتظاری نخواهیم کشید و توقعی نخواهیم داشت». (علی صفایی حائری، تو میآیی، ص11)
🔰سالهاست که کدخدایان خودخواندهٔ جهان، غایت زندگی انسان و آرمان تمدن بشری را «عدالت» و «رفاه» معرفی کردهاند و با شعار «آزادی»، همه را به بند کشیدهاند و اختیار همه چیز جهان را در دست گرفتهاند.
سالهاست که وعده دادهاند و نتوانستهاند؛
ولی اگر میتوانستند و اگر روزی بتوانند، آیا توقع ما برآورده میشود و دیگر هیچ انتظاری نداریم؟!
واقعاً ما چرا چشمبهراه امام زمان هستیم؟
آیا برای ما مهم است که طرح امام زمان برای این عالَم چیست یا اینکه برای آمدنش برنامه داریم تا طرحهای ما را برای زندگیمان اجرایی کند؟
🔰این روزها که با بلای کرونا، دوباره خیلیها دست دعا و توسلشان بلند شده است، زیاد میشنویم که «یا صاحبالزمان، کی میآیی تا بلاها و مشکلات ما برطرف شود؟!»
نه اینکه این درخواستهای عاجزانه بد باشد، نه،
که ما نمک طعام خود را هم از آنها می خواهیم؛
ولی گاهی با خودم فکر میکنم اگر آمریکایی نبود که ظالمانه ما را تحریم کند و به اقتصاد و معیشتمان فشار بیاورد
و اسرائیلی نبود که فلسطینیان را به خاک و خون بکشد
و داعشی نبود که سوریه و عراق را به یغما ببرد
و آل سعودی نبود که به شیعیان یمن ظلم کند
و اگر ویروس کرونا نمیآمد و همه چیز زندگیهایمان همان بود که میخواستیم،
باز هم صدای گریهها و ضجههایمان به آسمان بلند بود یا نه؟
#میلاد_امام_زمان
#انتظار
#کرونا
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📄 خدا میخواهد با بلا ادبمان کند، با او دعوا داریم که چرا با ما این کار را میکنی؟
🧮 ۲۱۰ کلمه
📆 ۱۶ فروردین
بسم الله
🔰ما به چه کسانی میخواهیم رو بیاوریم؟
با چه کسانی میخواهیم تاب بخوریم؟
با چیزهایی انس گرفتهایم که بعد از عمری که آنان را به دوش کشیدیم، چیزی جز گزیدن برایمان نداشتهاند و از آنان فرار هم میکنیم.
و آیا فرار فایدهای دارد؟
که ما خود، این وحوش را بزرگ کرده و آنها را پروریدهایم و حالا باید انس زدایی کنیم و از آنها جدا شویم.
🔰پنجاه سال منتظر کمک این و آن بودیم و روی کمکشان حساب کرده بودیم. بعد هم که خداوند با بلا ادبمان میکند، با او دعوا داریم که چرا با ما این کار را میکنی! به جای اینکه درس بگیریم، اعتراضمان را زیاد کردهایم؛ چون از بچگی بتهایمان را بزرگ کردهایم و حالا وقتی میخواهیم انس زدایی کنیم، برایمان خیلی سخت است.
🔰انسانی که پنجاه سال بتهای علم و قدرت و استغناء و نفس و ... خود را بزرگ کرده، اکنون که میخواهند آنها را بشکنند، ناراحت و ناراضی میشود و فریادش بلند میگردد.
قارون نیز میگفت: «انَّما أُوتیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدی»؛ این ثروت را به وسیله دانشی که نزد من است، بهدست آوردهام.
🔰در هر صورت باید این اعتمادبهنفس را بشکنیم؛ این اعتماد به غیر را بشکنیم؛ از آنچه در دستان مردم است، مأیوس شویم تا انس به غیر حق منتفی شود.
و این سنگین است! (علی صفایی حائری، اِخبات، ص۸۶-۸۵)
#انتظار
#سنت_ابتلا
#کرونا
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
سلام علیکم.
خوش آمدید.🌹
امیدوارم مطالب کانال برای شما سودمند باشد.
لطفاً برای استفاده از هر مطلب، یک صلوات به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام عصر (سلام الله علیه) بفرستید.
سپاسگزارم.
🌺
🚦 راهنمای مطالب موجود:
📄 چهل سال خدمت کردید، خدا قبول کند؛ اجازه بدهید جوانها هم توفیق خدمت پیدا کنند!
(نگاهی به برکات تسلط مطلق مدیران پیر پاتال بر مدیریت کشور/ به بهانهٔ روز جوان)
🧮 ۴۷۰ کلمه
📆 ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰خیلی نمیخواهم وقتتان را بگیرم؛ پس لُب کلام را خلاصه مینویسم و تمام.
به «جوانگرایی» از دو زاویه میتوان نگاه کرد: یک شعار انتخاباتی برای جذب آرای جوانها، یا یک رویکرد جدی در مدیریت کشور.
بسیاری از مدیران ما سالهاست که این شعار را سرلوحهٔ تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده و میدهند؛ ولی تاریخمصرف این شعار دیگر گذشته و مدتهاست وقت آن رسیده که قانون بازی مدیران عوض شود.
🔰مهمترین قانون در عرصهٔ مدیریتی کشور، قانون پایستگی مدیران است. بر اساس این قانون، یک مدیر هیچگاه ترک خدمت نمیکند، تنها از خدمتی به خدمت دیگر منتقل میشود؛ تا زمانی که اجل فرابرسد. البته آن وقت هم مدیر محترم ترک خدمت نمیکند؛ فقط این بار خدمت جناب عزرائیل مشرف میشود.
🔰نه اینکه بندگان خدا دلبستهٔ این دنیا و مافیها باشند و حرص آلاف و الوف مدیریت را بزنند، نه؛ همهٔ آنها دلسوز اسلام و نظام و انقلاباند و نگراناند که مبادا انقلاب به دست جوانانی بیفتد که قدرش را نمیدانند. حق هم دارند؛ آخر آنها بودهاند که از قبل انقلاب رنج مبارزه و زندان را کشیدهاند و پس از انقلاب در جنگ تحمیلی و دیگر میدانهای دشوار پیش روی نظام، خون دل خوردهاند.
🔰از نظر آنها جوان چه میداند انقلاب چیست و ما چرا انقلاب کردیم، جوان چه میداند امام به دنبال چه آرمانی بوده و شعارهای جمهوری اسلامی چه بودهاند، جوان چه میداند تحریم چیست و ادارهٔ کشور در شرایط تحریم یعنی چه، جوان چه میداند سالها ایستادگی کردن در برابر استکبار و آمریکا چقدر سخت است.
🔰آری، از نظر آنها جوان که تجربهٔ چهلساله را ندارد که بداند دیگر بس است این همه لجبازی و شعار استقلال سر دادن. جوانها اگر سر کار بیایند، باز هم میخواهند صنایع موشکی ما را تقویت کنند، غافل از آنکه دیگر زمانهٔ گفتوگوست؛ هنوز هم میخواهند انرژی هستهای را حق مسلم ما بدانند، درحالیکه ما به تجربه فهمیدهایم حتی اگر چیزی حق ما باشد، نباید آن را بخواهیم وقتی کدخدای جهان دوست ندارد.
🔰آنها پیش خودشان میگویند ما هستیم که در طول این سالها با خون دل توانستهایم زبان دیپلماسی و مذاکره با دنیا را یاد بگیریم و حالا دیگر خوب بلدیم چطور باید با ابرقدرتها زد و بند کنیم. فقط تجربهٔ لابی گری ماست که به ما کمک میکند تا بتوانیم یک توافق فوقالعاده مهم بینالمللی را در بیست دقیقه تصویب کنیم. اگر جوانها سر سفرهٔ مدیریت کشور بنشینند، حیفومیل میکنند.
🔰ببخشید که سخن به درازا کشید، قصدم این اندازه زباندرازی نبود. ولی حالا که قلم به اینجا کشیده شد، بگذارید صریح و بیپرده بنویسم: جوانان قدیم گام اول انقلاب، که حالا دیگر پیر و فرتوت شدهاید و خیلیهایتان هم از انقلاب و انقلابی گری خسته؛ بس است دیگر! در گام اول پرچم بر دوش شما بود و آن را تا اینجا آوردید؛ خدا قبول کند، شکر الله مساعیکم. پرچم را به جوانان بسپارید تا گام دوم انقلاب را آنها بردارند.
#میلاد_حضرت_علی_اکبر
#روز_جوان
#جوان_گرایی
#گام_دوم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وقتی یک آیتالله اسب نوههایش میشود!
⌛ ۵۰ ثانیه
📆 ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
🔰روح انسان هر اندازه بزرگتر شود، لطیفتر هم میشود؛
آن وقت حتی اگر آیت الله باشد،
حتی اگر مفسر قرآن باشد،
حتی اگر امام جمعه و رئیس یک امت باشد،
خیلی راحت به دو کودک خردسال سواری میدهد.
روحت شاد ای مربی بزرگ!
🔰راستی، یاد کلامی از یک مربی بزرگ دیگر افتادم:
"پدر باید شخصیت خود را حفظ کند و مادر باید شخصیت پدر را نگه دارد...
البته این به این معنا نیست که پدر مانند برج زهرمار باشد...
پدر باشخصیت میتواند حتی هنگام شوخی و بازی و بگو و بخند، عظمت خود را داشته باشد؛
حتی هنگامی که فرزندش بر سر و رویش میپرد، این عظمت را حس کند.
پدر باشخصیت مانند کوه است؛
حتی هنگامی که بر سر او پا میگذاریم، در دل از او وحشت داریم و از بلندیاش میهراسیم".
(علی صفایی حائری، تربیت کودک، ص۵۵)
#تربیت
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📄کاش در خوشیهایمان هم به یادت بودیم!
📆 ۱۸ فروردین ۱۳۹۹
🔰 میگوید: خیلی ناراحتم از اینکه این روزها، رادیو و تلویزیون اینقدر دعای فرج و توسل به امام زمان پخش میکند!
میپرسم: چرا؟!😯😠
- از حضرت خجالت میکشم!😔
- چرا؟!😯😯😯
- خجالت میکشم که تا همین چند هفته پیش نه ما خیلی به یاد ایشان بودیم، نه صدا و سیما اینقدر دعا و توسل پخش میکرد؛
ولی حالا با بلای کرونا دست به دامن امام شدهایم.😔
🔰 من هم خجالت زده میشوم؛
میگویم:
ایشان که امام است و خلیفه خدا در زمین؛
ما در خوشیهایمان خیلی به فکر خدا هم نیستیم.
باید ناخوش شویم تا یادش کنیم و از او بخواهیم.
و البته تا حاجتمان را گرفتیم دوباره روز از نو، روزی از نو!
🔰 گریهاش میگیرد...😭
#میلاد_امام_زمان
#انتظار
#سنت_ابتلا
#کرونا
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📝اگر حکومت به دست ما بیفتد...(داستان کوتاه)
🧮۳۰۰ کلمه
📆 ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰در کنار امام صادق (علیه السلام) داشتم طواف میکردم.
در همان حال، به فکر فرو رفتم.
کمی که گذشت، از ناراحتی گره به ابروهایم افتاد و چهرهام در هم شد؛ احساس کردم از شدت غصه، گُر گرفتهام و سرخ شدهام.
🔰ناگهان با صدایی به خود آمدم؛ امام بود: «مُفَضَّل! مُفَضَّل!»
صورتم را که برگرداندم، دیدم امام دارد به چهرهٔ من نگاه میکند.
با همان مهربانی همیشگی فرمود: «چه شده؟ چرا غمگینی؟ چهرهات چرا در هم و برافروخته است؟»
آهی کشیدم و گفتم: «به بنیعباس و حکومتی که به زور از شما غصب کردهاند فکر میکردم. ببینید با چیزی که حق شماست برای خودشان چه برو بیایی دستوپا کردهاند و چه زندگی راحت و باشکوهی دارند. داشتم با خودم میگفتم اگر این حکومت و امکانات آن برای شما بود، الآن ما شیعیان به جای آنها در این ناز و نعمت بودیم».
🔰حرفم که تمام شد، امام اندکی به چهرهام نگاه کرد؛ بعد لبخندی زد و همانطور که سرش را تکان میداد، فرمود:
«مُفَضَّل جان، حتی اگر حکومت و همهٔ امکانات آن در دست ما بود، باز هم اوضاع آن طور نبود که تو خیال میکنی. در آن صورت، من و شما شبها باید برای ادارهٔ امور امت فکر میکردیم و روزها باید به این فکرها جامهٔ عمل میپوشاندیم...»
🔰امام که داشت اینها را میفرمود، در دل با خود میگفتم: عیبی ندارد، من حاضرم شبها در کنار شما بیدار بمانم و روزها همراه شما تلاش کنم، ولی به جایش خودم و خانوادهام یک زندگی خوب و راحت داشته باشیم.
هنوز این جمله درست و حسابی در ذهنم نقش نبسته بود که امام ذهن مرا خواند و سخن خود را اینطور ادامه داد:
«...و غذایمان نانی از آرد هستهٔ خرما بود و لباسمان، از خشنترین پارچهها!».
🔰دهانم از تعجب باز مانده بود.
امام که این حال مرا دید، فرمود: «درست مانند شیوهٔ حکومتداری جدم امیرالمؤمنین؛ که اگر جز این باشد، آتش جهنم در انتظار ما خواهد بود».
(برداشت داستانی از روایت مُفَضَّل بن عمر: محمد بن ابراهیم نعمانی، الغیبة، ص۲۸۷)
#میلاد_امام_زمان
#حقیقت_انتظار
#حکومت_مهدوی
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📝جشن کرونایی نیمه شعبان در خانۀ یک طلبه (داستان کوتاه)
🧮۸۰۰ کلمه
📆 ۲۲ فروروین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰سخنرانی تلویزیونی آقا که تمام شد، همگی صلوات فرستادیم.
فرشته آمد جلوی من نشست و گفت: «بابا، حالا که امسال نمیتونیم تو روز نیمه شعبان بریم تو جشن شرکت کنیم، بیا خودمون یه جشن برگزار کنیم. شما هم سخنرانی کن!»
محمدرضا خودش را انداخت توی بغلم و گفت: «آره بابا، منم مداحی محمود کریمی رو میخونم».
گفتم: «قبول، فقط اول محمدرضا مداحی کنه».
🔰چند دقیقه بعد فرشته گفت: «پذیرایی آماده است». بعد هم یک صندلی آورد و رویش یک پارچۀ سفید انداخت. محمدرضا رفت روی صندلی نشست و با یک بسم الله شروع کرد: «دل دل نکن ای دل، دست دست نکن ای پا...»
🔰همانطور که داشتیم دست میزدیم، به این فکر میکردم که چه حرفی بزنم تا هم بچهها متوجه بشوند و هم به درد خودم و مادر بچهها بخورد.
مداحی محمدرضا که تمام شد، صلوات فرستادیم. فرشته به عنوان مدیر برنامۀ جشن گفت: «حالا نوبت شماست».
🔰روی صندلی نشستم و شروع کردم:
«بسم الله الرحمن الرحیم. این روزا همهٔ ما منتظر یه مهمون هستیم، یه مهمون عزیز که قراره بعد از سالها دوری به جمع ما برگرده. کیه که ندونه مهمونی برای خودش آدابی داره؟ کسی که منتظر یه مهمون عزیزه، از مدتها قبل خودشو برای اومدن اون آماده می کنه تا وقتی که اومد، همه چیز اون طوری باشه که او دوست داره...»
ـ «مثل اون وقتی که ما منتظر دوقلوها بودیم و داشتیم خودمون رو آماده میکردیم!»
ـ «آره دخترم، یا مثل اون دفعه که مادرجون داشت از کربلا میاومد و داشتیم برای استقبال از خودش و پذیرایی از مهمونا آماده میشدیم.
حالا ما چکار باید بکنیم تا برای اومدن امام زمان آماده باشیم؟
امام باقر علیه السلام تو یکی از احادیثشون، یکی از این کارها رو به ما یاد دادن. ایشون فرمودن در زمان ظهور امام زمان، شیعیان اینقدر با هم مهربون میشن، که اگه یکیشون به پول نیاز داشته باشه، راحت دست میکنه تو جیب دوستش و پولی رو که لازم داره برمیداره؛ دوستشم از این کار ناراحت نمیشه...»
🔰این بار محمدرضا پرید توی حرفم و گفت: «ولی بابا، این کار که دزدیه! یعنی ما شیعیان باید از هم دزدی کنیم تا امام زمان بیاد؟!»
فرشته که داشت با سینی آب پرتقال از آشپزخانه بیرون میآمد، لبش را گزید و با دندان قروچه گفت: «هیسس، مثلاً سخنرانیه ها! آخه کی وسط سخنرانی سؤال میکنه؟»
ـ «عیبی نداره بابا جون، ما کلاً سخنرانی مون فرق میکنه. ببین، منم فقط یک عبا انداختم رو دوشم و به جای منبر رو صندلی نشستم».
فرشته همانطور که خم شده بود تا مادرش آب پرتقال بردارد، رو کرد به من و سری تکان داد و چشمکی زد که یعنی: «فهمیدم، چون محمدرضا بچه است، نمیخواهی ناراحتش کنی!»
فقط دو سال از محمدرضا بزرگتر است، ولی دختر است دیگر.
🔰میخواستم جواب محمدرضا را بدهم که فرشته آرام ـ طوری که مثلاً ما نشنویم ـ به مادرش گفت: «برای شما دو تا آب پرتقال آوردم؛ آخه سهم دوقلوها رو هم شما باید بخوری».
قند توی دلم آب شد، ولی به روی خودم نیاوردم و رو کردم به محمدرضا: «ببین پسرم، منظور امام باقر علیه السلام این نیست که شیعیان باید از هم دزدی کنن تا امام زمان تشریف بیارن. منظورشون اینه که مثلاً من و همسایهها اینقدر باید به هم نزدیک بشیم و همدیگه رو دوست داشته باشیم که اگه یکی از همسایهها به پول نیاز داشت، من حتی نباید اجازه بدم خودش بهم بگه، باید خودم بهش کمک کنم».
🔰محمدرضا آرام شده بود و داشت فکر میکرد. رو کردم به طرف فرشته و ادامه دادم:
«مثلاً دیدید وقتی دستهجمعی می ریم بیرون، موقع خرید که میشه و ما مردا میخواهیم پولش رو حساب کنیم، بیشتر وقتا عمو جواد حساب میکنه؟ همیشه هم میگه جیب من و شما نداره که!»
حاجخانم که تا اینجای سخنرانی را فقط گوش کرده بود، گلویی صاف کرد تا تواضعش را به رخ من بکشد که لطف کرده و با آن همه فضل، پای منبر من نشسته است: «مثلاً تو همین سخنرانی امروز، آقا دستور دادن حالا که ماه مبارک رمضان نزدیکه، هر کس که میتونه به فقرا و کسایی که به خاطر تعطیلی این روزا مشکل مالی پیدا کردن کمک کنه».
🔰محمدرضا با ناراحتی رو به مادرش کرد و گفت: «منم دوست دارم به دستور آقا سید علی عمل کنم».
ـ «خب عمل کن مامان جان، قلکت رو بیار بده بابا، ببره قرارگاه جهادی».
ـ «قلکم که خالیه. مگه یادت نیست؟ قبل عید دادیم قرارگاه برای خرید ماسک. تو این چند وقتم که شما خیلی به من پول نداید تا بندازم توش».
اشتیاق محمدرضا را که برای ایثار دیدم، گفتم: «عیبی نداره بابا جون، شما قلکت رو بیار، هرچقدر توش پول بود، دوبرابرش رو هم من میذارم روش از طرف شما می دم به قرارگاه».
چشمان محمدرضا برق زد. از جا کنده شد و دوید سمت اتاق...
#انتظار_حقیقی
#عصر_ظهور
#رزمایش_همدلی
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با انتظار به جایی نمیرسیم!
⌛ ۱۴۰ ثانیه
📆 ۲۳ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰هر وقت این دو دقیقه را تماشا میکنم، این معنا در ذهنم تداعی میشود که با انتظار راه به جایی نمیبریم؛ باید به اضطرار برسیم.
باید کارمان به جایی برسد که اماممان را نه فقط با زبان، که با همه وجود بخواهیم و فریاد بزنیم.
باید باورمان شود که اگر به امام نرسیم هلاک میشویم.
🔰فقط کافی است لحظهای دست از بازی و غفلت برداریم و سرمان را بالا بگیریم تا ببینیم که دشمن چگونه به سوی ما میتازد تا کارمان را یکسره کند؛ آن وقت کاری را که یک عمر و در سرخوشیهایمان نتوانستهایم بکنیم، یک شبه به سامان میرسانیم؛
که در روایات وعده داده شده است که اگر زمینه فرج فراهم شود، طومار غیبت یک شبه در هم میپیچد.
💡پی نوشت:
چه سریال خوبی بود این "روزی روزگاری"؛ چقدر آموزههای تربیتی در آن بود.
چقدر جای چنین سریالهایی خالی است.
#حقیقت_انتظار
#اضطرار_به_حجت
#عصر_ظهور
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📚دورۀ آموزش درست نویسی
1️⃣چرا پرسش از «چراییِ» نویسندگی مهم است؟
🧮 ۳۰۰ کلمه
📆 ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله الرحمن الرحیم
✅دربارهٔ نویسندگی هم مثل خیلی چیزهای دیگر، میتوان و بلکه باید از سه منظر سخن گفت: چرایی، چیستی و چگونگی. بیشتر کسانی که به نویسندگی فکر میکنند و دربارهٔ آن حرف میزنند، چگونگی نویسنده شدن برایشان مهم است؛ غافل از آنکه پیش از این، باید بدانند که نویسندگی چیست و چرا میخواهند نویسنده شوند؟
✅نقطهٔ آغاز یک حرکت خودآگاه برای یادگیری چگونگی نویسنده شدن، درک ضرورت و چرایی آن است. تا هدف یا اهداف نویسنده شدن برای کسی روشن نشود و تا این اهداف از نظر او مهم و ضروری نباشد، انگیزۀ چندانی برای قدم گذاشتن در این راه نخواهد داشت. هرچه اهداف و کارکردهای نویسندگی برای یک نفر ارزشمندتر باشد، انگیزهٔ او برای نویسنده شدن قویتر و به دنبال آن، حرکت او در مسیر یادگیری جدیتر و تلاشش بیشتر خواهد بود.
✅اما درک چرایی نویسنده شدن اگرچه برای جستوجوی چگونگی آن لازم است، کافی نیست. باید تصویر روشنی از نویسندگی در ذهن فرد شکل بگیرد تا دقیقاً بداند که چگونگی رسیدن به چه چیزی را میخواهد. این، یعنی تلاش برای آگاهی از چیستی نویسندگی و دستیابی به تعریف آن. البته تعریف موردنظر در اینجا، یک تعریف دقیقتر است که به کار هدفگذاری برای فرایند آموزش میآید. وگرنه، همهٔ ما تصوری اجمالی از نویسندگی داریم که با همان، میتوانیم دربارهٔ ضرورت آن بیندیشیم و تحقیق کنیم.
✅به این ترتیب، پیش از هر تلاشی برای یادگیری نویسندگی، باید بدانیم که اهداف نویسندگان از نوشتن چیست؟ یا اگر بخواهیم با رویکرد کارکردگرایانه به این موضوع نگاه کنیم، باید برایمان مشخص شود که کارکردهای مختلف نویسندگی چیست؟ اگر پس از یافتن پاسخ این پرسشها، به این نتیجه رسیدیم که ما به دنبال هیچیک از کارکردهای نویسندگی نیستیم و هیچکدام از اهداف گفتهشده برای نوشتن، ارزش چندانی برای ما ندارد، دیگر لازم نیست قدم در این راه بگذاریم و میتوانیم به راه دیگری برویم.
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📝المَجازُ قَنطَرَةُ الحقیقة
(تأملی در باب تبلیغ دینی در ایام کرونا)
🧮 ۴۰۰ کلمه
📆 ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰خاطراتم از روزهای اعزام مبلغ، محدود به ده پانزده سال اخیر و دورۀ طلبگیام نیست؛ از سی سال پیش هم خاطراتی از این روزها در دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف دارم. آن سالها، فصل تبلیغ که فرامیرسید، صبح زود با پدرم به دفتر تبلیغات میرفتیم تا حکم تبلیغیاش را بگیرد. چند سالی که گذشت، بعضی چیزها تغییر کرد؛ مثلاً کتابها و بستههایی برای مبلغان آماده میکردند که در نمازخانهٔ دفتر تبلیغات توزیع میشد. ولی یک چیز هیچوقت عوض نشد: حس و حالی که طلاب مبلغ در این ایام داشتند.
🔰زمان جنگ تحمیلی را درک نکرده بودم، ولی فیلمها و مستندهای مربوط به جنگ و اعزام نیرو به جبهه را زیاد دیده بودم. برای همین، هر وقت در جمع مبلغانی قرار میگرفتم که از این اتاق به آن اتاق میرفتند تا حکم و بستههای تبلیغیشان را تحویل بگیرند، احساس میکردم دارند برای اعزام به منطقه آماده میشوند. قدم کوتاه بود، ولی سرم را که بلند میکردم، رزمندههایی را میدیدم که به جای لباس خاکی، عبا و قبا به تن کردهاند و به جای کلاه آهنی، عمامه بر سر گذاشتهاند.
🔰وقتی طلبه شدم و زمان فعالیت تبلیغی خودم فرارسید، کمکم درخواست حکم تبلیغی و صدور حکمها اینترنتی شد و دیگر مثل پدرم مجبور نبودم برای مراحل اعزام و یا تحویل گزارش فعالیتهای تبلیغی به دفتر تبلیغات بروم. تغییرها بیشتر شده بود، ولی باز هم یک چیز تغییر نکرده بود؛ تلاش و اشتیاق رزمندگان جبههٔ دفاع از دین و انقلاب برای اعزام به خط مقدم.
🔰آری، هر سال در این روزها، شمار فراوانی از طلاب مبلغ آماده میشدند تا برای تبلیغ آموزههای مذهبی و آرمانهای انقلاب اسلامی در فرصت تبلیغی ماه مبارک رمضان، راهی شهر و دیار خود شوند. ولی امسال، با این بلای همهگیر، خیلیها کُپ کرده بودند، تا اینکه فرمانده کل قوا در نطق خود در روز نیمهٔ شعبان، معبر را نشان داد.
🔰درست است که خود فرمانده بارها گفته بود که اصل تبلیغ، تبلیغ چهره به چهره و فعالیت در فضای حقیقی است و درست است که از نظر او، فضای مجازی قتلگاه جوانان است؛ ولی حالا که این ویروس منحوس، عملیات تبلیغی ماه مبارک رمضان را تهدید کرده، چه باید کرد؟! آیا در برابر این تهدید تسلیم شویم یا اینکه از آن برای انقلاب اسلامی یک فرصت بسازیم.
🔰مجاز هیچگاه حقیقت نمیشود، ولی باید از فضای مجازی پلی بسازیم برای انتقال مخاطبان خود به عالم حقیقت و معارف اهلبیت.
آری، حاشا که بچه بسیجی میدان را خالی کند.
#ماه_مبارک_رمضان
#تبلیغ_مجازی
#کرونا
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📝آیا فعالیت تبلیغی در فضای مجازی با شأن طلبه سازگار است؟
🧮 ۳۱۰ کلمه
📆 ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰سالها پیش در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم قم پای منبر حاج علیرضا پناهیان نشسته بودم، خاطرهای از او شنیدم که هنوز یادم است. میگفت در سالهای آخر جنگ، یکبار که از جبهه به قم آمده بودم، در ویترین یک کتابفروشی، یک کتاب شرح کفایه دیدم که نویسندهاش یکی از دوستان و هم بحثیهای خودم بود. یکلحظه ندایی در درونم شنیدم که «اگر تو هم به جای جبهه رفتن در قم مانده بودی، الآن صاحب تألیف بودی و وجههٔ علمیات نزد شخصیتهای حوزوی حفظ شده بود. اما حالا چه؟!» بلافاصله به خودم آمدم و دیدم حسادت به سراغم آمده است و پیش استاد اخلاقم رفتم و الی آخر.
🔰حاج علیرضا این خاطره را به مناسبت موضوع حسادت و چگونگی مقابله با آن تعریف کرد، ولی من این روزها به دلیل دیگری این خاطره را به یاد آوردم. بگذریم از آنها که اصل فعالیت تبلیغی را چندان جدی نمیگیرند، ولی شاید طلاب مبلغی باشند که این روزها و در شرایطی که به دلیل ویروس منحوس کرونا توفیق تبلیغ حضوری از آنها سلب شده است، تکلیف را از گردن خود ساقط میبینند. شاید استدلال بعضیهایمان این باشد که حضور در فضای مجازی و فعالیت تبلیغی به این صورت، دونِ شأن یک طلبه و مبلغ دینی است. ولی مگر شأن ما چیست؟!
🔰راستش را بخواهید، این روزها با خودم فکر میکنم اگر در زمان جنگ تحمیلی هم هیچیک از طلاب، چشم بر آن شأن کذایی نمیبستند، شرایط چگونه پیش میرفت؟ کسانی بودند که نهتنها دفاع از مرزهای سرزمین اسلامی را بر طلبه واجب نمیدانستند، که پرداخت شهریه را به چنین طلابی حرام میدانستند و آن را قطع میکردند. ولی آنها که چشم بر دهان امام جامعه داشتند، رفتند و بعدها امام در وصفشان چنان گفت که میدانید.
🔰امروز هم هنگامهٔ حضور است و امام جامعه در سخنرانی سوم فروردین امسال از ما قوت تبلیغی را خواسته است. بسم الله...
#ماه_مبارک_رمضان
#کرونا
#تبلیغ_مجازی
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📝ضرورت تولید محتوای دینی و انقلابی برای دستیابی به مدیریت فضای مجازی
🧮 ۳۴۰ کلمه
⌛ زمان مطالعه: ۲ دقیقه
📆 ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در سوم فروردین ۱۳۹۹ «قوت تبلیغی» را یکی از ابعاد قوی شدن کشور معرفی کرد و فرمود: «امروز، قوت در فضای مجازی، حیاتی است». آیتالله میرباقری، از فقهای مجلس خبرگان رهبری، این جملهٔ راهبردی مقام معظم رهبری را اینگونه تبیین کرده است: «ما باید در فضای مجازی قدرتمند شویم. کاربر بودن در فضای مجازی نمیتواند موازنه را به نفع انقلاب تغییر دهد. ما باید به مدیریت فضای مجازی دست پیدا کنیم».
🔰اکنون پرسش پیش روی طلاب و مبلغان دینی این است که مدیریت فضای مجازی چند سطح دارد و طلاب و مبلغان در کدامیک از این سطوح میتوانند اثرگذار باشند؟ بهبیاندیگر، آیا پیوندی میان «قوت تبلیغی» موردنظر مقام معظم رهبری در بحث «قوت در فضای مجازی» با کار ویژهٔ طلاب درزمینهٔ تبلیغ دینی وجود دارد یا خیر؟
🔰احتمالاً بخش اصلی قوی شدن در فضای مجازی به مباحث زیرساختی و فناورانه مربوط میشود که عهدهدار آن دولت و جوانان نخبهٔ فعال در شرکتهای دانش بنیان هستند، ولی یک سؤال: آیا ایجاد قویترین زیرساختها بدون داشتن محتوای مناسب کافی، به سود انقلاب اسلامی است یا به ضرر آن؟ مثلاً در همین روزها که برای بسترسازی به منظور تحقق شعار «در خانه بمانیم»، دولت به هر کاربر اینترنت خانگی ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان داد، کاربران این هدیه را برای دیدن و دانلود چه محتواهایی مصرف کردند؟ آمارها نشان میدهد که درصد اندکی از این ۱۰۰ گیگابایت صرف محتواهای تولید داخل شده است.
🔰حتی اگر بهترین و قویترین زیرساختها برای فضای مجازی ایجاد شود و حتی اگر شبکهٔ اینترنت ملی راهاندازی شود، تا زمانی که محتواهای دینی و انقلابی مناسب به تعداد کافی و با تنوع و جذابیت قابلقبول وجود نداشته باشد، این بسترها میشود زمین بازی دشمن. به این ترتیب، به نظر میرسد یکی از مصادیق دستیابی به مدیریت فضای مجازی، رسیدن به مدیریت محتوایی این فضاست؛ باری که بخش مهمی از آن به دوش حوزههای علمیه و نهادهای فرهنگی ـ تبلیغی است. طلاب مبلغ که توان حضور و فعالیت را در فضای مجازی دارند، میتوانند یکی از کنشگران اصلی این میدان به شمار آیند.
#قوت_در_فضای_مجازی
#قوت_تبلیغی
#تبلیغ_مجازی
#ماه_مبارک_رمضان
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📝شد غلامی که آب جوی آرَد
آب جوی آمد و غلام بِبُرد
🧮 ۲۲۰ کلمه
⌛ زمان مطالعه: ۲ دقیقه
📆 ۲۸ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰خیلی وقتتان را نمیگیرم، فقط آمدهام یک درخواست برادرانه بکنم و بروم؛ روی سخنم هم بیشتر با دوستان طلبه است.
برادران و البته خواهران، این روزها خیلیهایمان برای فعالیت تبلیغی در فضای مجازی احساس تکلیف میکنیم. خود من این روزها یادداشتهایی نوشتهام و از ضرورت فعالیت مؤثر و جریانساز طلاب در فضای مجازی گفتهام. ولی خواهش میکنم خوب در درون خود کنکاش کنیم و ببینیم اگر ممکن است شهوت دیده شدن و افزایش تعداد دنبالکنندگان بر ما غلبه کند، وارد این فضا نشویم. اگر فکر میکنیم شاید روزی برسد که در صفحهمان در فضای مجازی، با یک خوانندهٔ زن «لایو» بگذاریم، برای فعالیت مجازی احساس تکلیف نکنیم. به شما و خودم التماس میکنم، هر زمان احساس کردیم که داریم به بیراهه میرویم، صفحهمان را ببندیم و بار خود را سنگین نکنیم.
🔰پینوشت:
خدا را گواه میگیرم که قصدم سرزنش کسی نیست، که خوب میدانم به فرمودهٔ رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم، اگر کسی برادر مؤمن خود را برای عیبی سرزنش کند، از دنیا نمیرود مگر به آن عیب مبتلا شود. خدایا پناه میبرم به تو از لغزش و وسوسههای شیطان و مبادا لحظهای دربارهٔ من ستارالعیوب نباشی و عاقبتم در دنیا با آبروریزی ختم شود.
نوشتهام فقط یک تلنگر پیشگیرانه بود؛ مخصوصاً از آن رو که این روزها برای فعالیت تبلیغی در فضای مجازی مینویسم.
#تبلیغ_مجازی
#لوازم_فعالیت_تبلیغی_مجازی
#قوت_تبلیغی
#ماه_مبارک_رمضان
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
🖋شرور عالَم، بلاهایی هستند برای خارج کردن ما از جهنم درونمان!
🧮 ۱۷۵ کلمه
⏳زمان مطالعه: ۲ دقیقه
📆 ۳۰ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰فتنه ها و شرور، هر دو مىتوانند عامل امتحان ما، عامل آشكار شدن تمامى كفرهاى نهفتۀ ما باشند، مىتوانند جهنّمهاى درون ما را، وحوش نهفته در ما را به ما نشان دهند، تا لااقل از غرور و از وهم بيرون بياييم.
🔰ما وهم قدرت داريم و خيال مىكنيم كه چون اين قدرت را داريم بر حق هستيم. ما نسبت به نعمتها- در يك حدّ طبيعىترى كه هستيم- وهم داريم. خيال مىكنيم كه نعمت هوش، نعمت نبوغ، نعمت علم، همۀ اين نعمتها علامت حقّانيّت من است.
🔰بالاتر كه مىآييم، به موجودى و نعمت هم كارى نداريم؛ كه رفته رفته به حاصل كار و دسترنج خودمان مغرور مىشويم. به آن چه به دست آوردهايم، چشم مىدوزيم. كارهايى كه كردهايم؛ قدرتى، تسخيرى، كشفى، شهودى، اين كه كسى را سوسك كنيم، بالايش ببريم، پايين بياوريم و اين كه بدانيم چه مىخواهد بخورد و چه نمىخواهد بخورد، به اينها روى مىآوريم و رفته رفته همينها مىشود وسيلۀ ما!
🔰آن چه جهنّم ماست، آن چه «سقر» سلوک ماست، اين است كه ما به حق پيوند نخوردهايم. به همه چيز رسيدهايم، ولى عبد نشدهايم.
(📕علی صفایی حائری، فوز سالک، ص۱۰۱-۱۰۰)
#بلای_کرونا
#فلسفه_شرور
#جایگاه_شرور_در_تربیت_انسان
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592
📝سهم پنهانکاری اساتید اصول فقه در پدیدههایی مانند کشتار سه میلیون جوجهٔ یکروزه!
🧮 ۶۰۰ کلمه
⏳زمان مطالعه: ۶ دقیقه
📆 ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
بسم الله
🔰وقتی فکرش را میکنم که در هنگام تدریس اصول فقه، با چه زحمتی بحث دشوار «مشتق» را برای طلاب توضیح میدهم و آن بندگان خدا چه تلاشی میکنند تا این بحث را خوب بفهمند، از ترس اینکه مبادا مجتهد نشوند، سرم درد میگیرد. همهاش یکطرف، اثبات سودمند بودن این بحث در فرایند استنباط، یک طرف دیگر. بیچاره طلاب کلاس اصول امسالم؛ به دلیل پرسشی که با توجه به روایت «نهی از قضای حاجت در زیر درختان مُثمرة» طراحی کرده بودم، در جلسهٔ آزمون پایانی به چه زحمتی افتاده بودند.
🔰با خودم فکر میکنم باید پنهانکاری را کنار بگذاریم و راستش را به طلاب بگوییم. هرچند این اعتراف برایم سخت است و خجالت میکشم، باید به آنها بگوییم که بحث «مشتق» هیچ ثمرهای ندارد. آنها باید بدانند اینکه ما از روایات اهلبیت، حکم حرمت قضای حاجت را در زیر درختان میوهده استنباط کنیم، هیچ تأثیری در واقعیت ادارهٔ جامعه ندارد؛ همانطور که فتوا به حرمت قطع بیدلیل و بیرویهٔ درختان و فتوا به حرمت قتل بیهوده و بیدلیل حیوانات هم فقط به درد خودمان میخورد، نه به درد مدیران جامعه.
🔰انگار این حرفها که «احکام تابع مصالح و مفاسد هستند»، چیزی جز قیلوقالهای طلبگی برای گذراندن جلسات درس و گرم کردن سر طلاب به مباحثه نیست. انگار حتی خود ما هم باور نداریم که وقتی شارع ما را از قطع و سوزاندن درختان نهی کرده است، این عمل مبغوض او بوده و این بغض یک امر اعتباری نیست، که ریشه در واقعیت دارد. چرا پیش از آنکه در جلسههای اصول فقه این حرفها را به خورد طلاب بدهیم تا آنها را حفظ کنند، از مبانی هستیشناسی اسلامی چیزی برای آنها نمیگوییم تا بدانند که این نهیها برای جلوگیری از فسادهایی است که اگر در گوشهای از عالَم برپا شود، آتش آن به دیگر نقاط هستی هم سرایت میکند و سرانجام دودش به چشم خودمان هم میرود؟ چرا برای آنها توضیح نمیدهیم که این هستی، یک مجموعهٔ بههمپیوسته و مرتبط است و قوانینی دارد که اگر نادیده گرفته شوند، کمکم زندگی روی خوش خود را از انسان برمیگرداند؟ چرا او نباید احتمال بدهد که برخی از بلاهایی که بر سر کشور میآید، برخاسته از ظلمهای کارشناسان تصمیمگیری و اجرایی و بیاحترامی آنها به ناموس هستی است که بهسادگی هر طور که دلشان میخواهد با مخلوقات خدا رفتار میکنند؟
🔰دیگر بس است این همه پنهانکاری؛ چرا طلاب نباید بدانند که حتی اگر مجتهد و مرجع تقلید شوند، قرار نیست مدیران جامعه در افعال مدیریتی خود از آنها تقلید کنند. واقعیت این است: مرجع تقلید مدیران در عرصهٔ جامعه، ما نیستیم؛ دانشمندان و نظریهپردازان غربی هستند که کتابها و مقالاتشان در دانشگاهها تدریس میشود تا کارشناسان عرصهٔ تصمیمگیری و اجرا، تربیت شوند. اگر جز این بود، طرف در پاسخ به پرسش خبرنگار دربارهٔ علت کشتن سه میلیون قطعه جوجهٔ یکروزه اینطور جواب نمیداد؛ در مقابل دوربین سینه سپر نمیکرد و خیلی راحت نمیگفت: این یک رویهٔ معمول و مبتنی بر نظریات اقتصادی است، تنها اشتباهی که این بار رخ داده، فیلمبرداری و انتشار آن بوده است که ما از فرد خاطی شکایت کردهایم و او دستگیر شده است!
🔰آری، تقصیر ماست؛ تقصیر ماست که از همان آغاز به طلاب خود نمیگوییم که بحث «مشتق» و خیلی از بحثهای دیگر اصول فقه به درد نمیخورند و هیچ ثمرهای ندارند، چون ما اصلاً قرار نیست امتداد فتواهای فقهی خود را در عرصهٔ عینیت و اجرا دنبال کنیم. آنها باید بدانند که خیلی از ما طلاب، هنوز به سال ۱۳۵۷ نرسیدهایم و در دورانی به سر میبریم که فقه کاری به ادارهٔ جامعه ندارد. باید بدانند که احتمالاً آنها هم مثل خیلیهای دیگر مجبور خواهند بود که فقط استنباط کنند و در ادارهٔ عینیت جامعه هیچ دخالتی نکنند و کار را به کارشناسان تربیتشده در نظام آموزشی تمدن غربی بسپرند.
#فقه_حکومتی
#فقه_فردی
https://eitaa.com/joinchat/1379663915Ce68dbc3592