eitaa logo
تربیت و حکمرانی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
677 ویدیو
33 فایل
🔰طلبه درس خارج حوزه علمیه، #مبلغ اسلام ناب 🔰افتخارم #معلم بودن، آرزویم #مربی شدن 🔰پژوهشگر و نویسنده حوزه #تربیت (تربیت اسلامی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب، قالبهای برنامه‌سازی تربیتی، خلوت ناامن و...) 🔰دانش‌پژوه دکتری #حکمرانی #مرتضی_رجائی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌خطرناک‌تر از منکران اقتصاد اسلامی، کسانی هستند که به زبان طرفدارند، ولی باور ندارند و کارشکنی می‌کنند. بعضی از دوستان ما این‌قدر صداقت و صراحت دارند که بگویند اسلامْ اقتصاد ندارد؛ هرچند این نظر نادرست است. ولی متأسفانه عده‌ای هم هستند که نه این‌قدر صداقت ندارند و این‌قدر صراحت؛ می‌گویند اسلام اقتصاد دارد، اما در واقع باور ندارند؛ می‌گویند اسلام اقتصاد دارد، اما در واقع دنبال این هستند کاری بکنند که اقتصاد اسلامی تحقق خارجی پیدا نکند؛ می‌گویند اسلام اقتصاد دارد، ولی زیرآب هر نوع اندیشه‌ای را که بتواند اقتصاد اسلامی را به نحو جدی مطرح کند، می‌زنند. این‌ها خطرناک‌اند که به اسم طرفداری از اقتصاد اسلامی جلوی رشد آن را می‌گیرند. (استاد هادوی تهرانی، درس خارج فقه مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ۱۳ مهر ۱۳۹۹) 🆔️ @rajaaei_ir
تربیت و حکمرانی
برملا شدن راز معرفیِ برخی کتاب‌های غیر دینی در کتاب الذریعه شماره ۱۳۸ مجله بخارا به بزرگداشت علامه
این مطلب را دیشب در کانال منتشر کردم. صبح یکی از همراهان کانال مطلبی را از "کانال روزنه" @rozaneebefarda برایم فرستاد که در آن، ضمن نقل این مطلب، نویسنده با نگارش یک حاشیه بر یادداشت من، در بخشی از آن، تعریضی به یکی از دانشمندان برجسته کتاب‌شناسی وارد کرده بود: "...بررسی سوابق سیاسی و فکری فرزندان صاحب الذریعه، در ردیابی این قبیل تحریفات، بسیار راهگشاست! شوربختانه جناب که برای احیای برخی تراث، از جمله الذریعه بودجه های زیادی جذب کرده، نتوانسته این وظیفه را به انجام رساند." پس از مطالعه اجمالی این مطلب و برای احترام به زحمت این دوست گرامی که مطلب آن کانال را برایم فرستاده بود، و البته شاید از سرِ ذوق زدگی، آن را در کانال منتشر کردم. ساعتی بعد، یک دوست خیرخواه که تجربه و تخصص قابل قبولی در کتاب‌شناسی و تصحیح نُسخ دارد، یادداشتی برایم فرستاد که بخشی از آن از این قرار است: "...حرف این بنده خداهم درباره تصحیح وچاپ جدید الذریعة.. مشخصه که کاملا از روی عدم اطلاع دقیق هست! یک کتاب ۱ جلدی ۳۰۰-۴۰۰ صفحه ای تصحیح وچاپش کلی کار میبره چه برسه به الذریعة که ۳۰ جلد هست و سرتاسر - و ای بسه جمله به جمله- نیاز به آدرس دهی داره و کلی هم تعلیقه و تکمله براش نوشته شده که باید همه ش ملاحظه بشه! مگه کار یه روز دو روزه!..." با تذکر این دوست ناصحم، که خداوند خیرش دهد، مطلب را دقیق‌تر خواندم. در این نگاه دوباره، به این نتیجه رسیدم که انتشار این مطلب برای‌من (تأکید می‌کنم برای من)، خلاف تقوا بوده است. بی درنگ مطلب را پاک کردم، به امید آنکه خداوند هم این لغزش را از پرونده عملم پاک کند. ان شاء الله در اولین فرصت، از حجت الاسلام مختاری هم عذرخواهی می‌کنم و حلالیت خواهم طلبید. 🆔️ @rajaaei
💢 نقدی بر یک مصاحبه عرفی ✔️ استاد عبدالحسین خسروپناه، در یازدهمین نشست هم‌اندیشی «فقه حکومتی» مطرح کرد🔻 🔹 اینکه بگوییم «اقتصاد دنیا بر عقلاء بنا شده» که ظاهراً مقصودشان سیره عقلاست، سخن دقیقی نیست. گمان رفته تنها یک سیره عقلا وجود دارد. 🔹 اینکه «اشاره کردند به کتاب مکاسب شیخ»، استاد علوی بروجردی قطعاً حضور ذهن دارند که کتاب مرحوم شیخ سه بخش است. در همین مکاسب وقتی بحث می‎کند، عقلانیت سرمایه‎داری را قبول دارد؟ شیخ در همین مکاسب خیلی مواقع حتی سیره متشرعه را قبول نمی‎کند چه برسد به عقلا! می‎گوید گرفتار تسامح و تساهل هستند. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/811629 🎥 کلیپ واکنش استاد خسروپناه به سخنان استاد علوی بروجردی👈 https://b2n.ir/437255 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📌گزارش کتاب ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام در قرآن یکی از کتاب های موجود دربارۀ «نظام اقتصادی اسلام»، ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام در قرآن، نوشتۀ آیت الله مهدی هادوی تهرانی است. این کتاب فقط یک بار و در سال ۱۳۸۸ منتشر شده است، اما ویژگی هایی دارد که آشنایی با آن را برای علاقه مندان موضوع اقتصاد اسلامی ارزشمند می کند. برای آشنایی با این کتاب ۱۵۰ صفحه ای، پس از بررسی فرآیند پیدایش و آگاهی از ویژگی هایش، نگاهی گذرا به ساختار آن می اندازیم. نخستین گام برای آشنایی با این کتاب، آگاهی از روند تولید و نگارش آن است. محتوای این کتاب سال ها قبل در مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس تحقیقاتی علوم و مفاهیم قرآن کریم منتشر شده است. این کنفرانس پیرامون موضوع «قرآن و جامعه» در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی ماه سال ۱۳۷۲ شمسی، در جمع گروهی از علما، اساتید، دانشمندان و محققان حوزه و دانشگاه، در مدرسۀ علمیۀ آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد. این کنفرانس پنج کمیسیون داشت که یکی از آن ها، کمیسیون «جامعه و اقتصاد از نظر قرآن» بود. (گزارشی از پنجمین کنفرانس تحقیقاتی علوم و مفاهیم قرآن کریم، فصلنامۀ پیام قرآن، شماره۲، بهار ۱۳۷۳، ص۹۳) ریاست این کمیسیون بر عهدۀ آیت الله هادوی بود که در آن زمان ۳۲ سال داشت و دو سه سالی بود که تدریس دروس خارج را آغاز کرده بود. ایشان از ده نفر از شاگردان خود خواست تا فهرستی از پرسش های اقتصادی تهیه کنند و سپس، کل قرآن را برای پاسخ به این پرسش ها مرور کنند؛ چراکه به باور ایشان، بی درد نمی توان درمانی از قرآن جست و باید پرسشی داشت تا قرآن پاسخ گوی آن باشد. پس از جست و جوی مکرر در قرآن، مجموعه ای از آیات به عنوان پاسخ آن پرسش ها به دست آمد که باید منسجم می شد. اینجا بود که وجود یک نظریۀ راهنما برای سامان دادن به دستاوردهای قرآنی ضرورت یافت. این چنین بود که جرقۀ «نظریۀ اندیشۀ مدون در اسلام» در ذهن استاد هادوی خورد و این نظریه متولد شد. (مهدی هادوی تهرانی، ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام در قرآن، ص۱۴-۱۳) محتوای این کتاب که در آغاز به صورت یک مقاله منتشر شده بود، ویژگی هایی دارد که سبب انتشار آن به صورت یک کتاب مستقل شد. نخست آن که زادگاه «نظریۀ اندیشۀ مدون در اسلام» است. دیگر آن که محتوای این کتاب، تنها به آیات قرآنی در حوزۀ اقتصاد اسلامی نظر دارد؛ از این رو، همان طور که یک منبع مناسب برای محققان اقتصاد اسلامی است، می تواند یک تفسیر موضوعی نیز تلقی شود. همچنین، این اثر، سرچشمۀ کتاب مکتب و نظام اقتصادی اسلام است که آخرین روایت «نظریۀ اندیشۀ مدون» را دربردارد. در سومین قدم برای شناخت کلی این اثر، ساختار دو بخشی آن را از نظر می گذرانیم. در بخش نخست کتاب، نخستین روایت از «نظریۀ اندیشۀ مدون» ارائه شده است. بخش دوم دربردارندۀ چهار فصل است که نویسنده در تبیین جایگاه آن ها چنین نوشته است: «در هر مکتب نظام مندی، مبانی، اهداف و اصول، محورهای اصلی آن نظام را تشکیل می دهند». (همان، ص۷۳) در آغاز این بخش و به عنوان مقدمۀ ورود به اصل موضوع، بحثی با عنوان «تعریف مال و اهمیت آن در اقتصاد» مطرح شده و به موضوع «مال از دیدگاه قرآن» نیز اشاره شده است. نخستین فصل از بخش دوم کتاب، «مبانی نظام اقتصادی اسلام در قرآن» نام دارد. «مبانی نظام اقتصادی، اعتقادات بنیادین یک مکتب در عرصۀ اقتصاد است. این مبانی، خاستگاه راه کردهایی است که برای رسیدن به اهداف اقتصادی ارائه می شوند». (همان، ص۷۳) مبانی مورد بحث در این فصل عبارت اند از: مالکیت، مباحات عامه، آزادی اقتصادی، کفالت همگانی یا مسئولیت مشترک، ارزش کار و سرمایه و حق. فصل دوم از این بخش، به «اهداف نظام اقتصادی اسلام در قرآن» اختصاص دارد. در این فصل توضیح داده شده است که «نظام اقتصادی اسلام، دو امر را به عنوان هدف ارائه می کند: عدالت اجتماعی (نسبت به درون جامعۀ اسلامی)، قدرت اقتصادی حکومت اسلامی (نسبت به بیرون جامعه)». (همان، ص۱۰۳) در سومین فصل بخش دوم، از «اصول نظام اقتصادی اسلام در قرآن» گفت و گو شده است. «اصول نظام اقتصادی، راه کردهایی برخاسته از مبانی آن نظام است که در راستای وصول به اهداف نظام اقتصادی به کار گرفته می شوند». (همان، ص۷۳) نویسنده از دو دوسته اصول نظام اقتصادی سخن می گوید و آن ها را چنین تعریف می کند: اصول مثبت اموری هستند که راه دستیابی به اهداف نظام اقتصادی را ترسیم می کنند و اصول منفی اموری هستند که مانع رسیدن به اهداف هستند. (همان، ص۱۱۴) اصول مثبت معرفی شده در این فصل عبارت اند از: فعالیت اقتصادی، توزیع مجدد ثروت، قرض الحسنه، مدیریت لایق. همچنین، چهار عنوان «ربا»، «بیماری های اقتصادی»، «أکل مال به باطل» و «افراط و تفریط» به عنوان اصول منفی معرفی شده است. فصل چهارم نیز به ضمانتهای اجرایی پرداخته است. @rajaaei
بازگشت به لیبرالیسم.pdf
412.7K
📌هرگونه قضاوت دربارۀ شوخی بودن یا نبودن اقتصاد اسلامی، بدون درک دقیقی از ذات علوم اجتماعی، خود یک شوخی است! پس از انتشار سخنان یکی از مدرسان حوزۀ علمیۀ قم دربارۀ نفی اقتصاد اسلامی، در شمارۀ ۳۸۸۸ روزنامۀ فرهیختگان، یادداشتی از دکتر مهدی حسین زاده یزدی منتشر شد با عنوان «انکار اقتصاد اسلامی؛ بازگشت به لیبرالیسم». عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، یادداشت خود را این گونه آغاز کرده است: یکی از علمای حوزه علمیه قم، در گفت‌وگوی اختصاصی با «اکو ایران» مدعی شده‌اند اقتصاد اسلامی نداریم. ایشان این ادعا را به جامعه‌شناسی و روانشناسی و سایر علوم انسانی نیز تسری داده‌اند. درباره این ادعا ملاحظاتی وجود دارد که در قالب نکاتی چند تقدیم می شود. وی در نخستین نکتۀ خود در این یادداشت، این گونه نوشته است: "یکی از اشکال های اساسی موجود در این گفت و گو، نادیده انگاشتن خواسته یا ناخواستۀ تفاوت های بنیادین علوم اجتماعی (یا علوم انسانی) و علوم طبیعی است؛ [در حالی که] میان علوم اجتماعی و علوم طبیعی، تفاوت های ماهوی وجود دارد. با استفاده از آثار دیلتای، این تفاوت ها را می توان در سه لایه بررسید: موضوع و روش و تجربه...توجه به این مهم ضروری است که هرگونه قضاوتی دربارۀ شوخی بودن یا نبودن اقتصاد اسلامی یا به طور کلی، علوم اجتماعی اسلامی، متوقف بر درک دقیقی از ذات علوم اجتماعی (اگر قائل به ذاتی برای آن باشیم) است". @rajaaei
بازگشت به لیبرالیسم.pdf
412.7K
📌آقای علوی بروجردی با مغالطۀ پهلوان پنبه به سراغ انکار اقتصاد اسلامی رفته است! پس از انتشار سخنان یکی از مدرسان حوزۀ علمیۀ قم دربارۀ نفی اقتصاد اسلامی، در شمارۀ ۳۸۸۸ روزنامۀ فرهیختگان، یادداشتی از دکتر مهدی حسین زاده یزدی منتشر شد با عنوان «انکار اقتصاد اسلامی؛ بازگشت به لیبرالیسم». عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در نکتۀ سوم خود در این یادداشت، نوشته است: «یکی از مغالطات مشهوری که متأسفانه در مباحث علمی فراوان به چشم می خورد، مغالطۀ پهلوان پنبه یا strawman است... بیان تقریر ضعیفی از یک مکتب یا جنبش و نقد آن یکی از مثال های بارز این مغالطه است که در این گفت و گو به روشنی مشاهده می کنیم. کدام عالم یا پژوهشگر اقتصاد اسلامی بر این باور است که اقتصاد اسلامی یعنی اینکه مثلاً امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه دربارۀ تورم فرموده باشند که اگر تورم بالا رفت، چه جور بخواهیم کنترلش بکنیم؟ یا رشد اقتصادی با چه فرمولی باید درست شود؟...اگر چنین عالمی روی کرۀ خاکی وجود داشته باشد، یقین بدانید در داشبور خود رویش قرآن می گذارد تا اسلامی شود! @rajaaei
📌وقتی یک نوجوان عشق فوتبال به عشق یک طلبه جوان شد "عبدالرضا هلالیِ" مداح! امشب مهمان برنامه چلچراغ در شبکه سه، عبدالرضا هلالی بود. تعریف کرد که در نوجوانی عشقِ فوتبال بوده است و همه اوقات فراغتش را در کوچه فوتبال بازی می‌کرده است. گفت: یک روز داشتیم بازی می‌کردیم که دیدم یک جوان که پیراهن با یقه خاص تنش بود و صورتش محاسن داشت، کنار زمین بازی ایستاد به تماشای ما؛ اصلاً اینکه من همیشه محاسن دارم، به عشق ایشان است. برایم خیلی جالب بود یک جوان مذهبی زیبارو که بعداً فهمیدم طلبه است، به ما چند تا نوجوان توجه کرده است. چند دقیقه که گذشت جلو آمد و از بازی من تعریف کرد. از تعریفش خوشم آمد. بهش گفتم: آره، تو محله بهم می‌گن "رضا پِله". ازم دعوت کرد که به هیئت‌شان بروم. از همان دوازده سالگی پایم به هیئت الرضا باز شد. سه سال بعد و در سال۷۵، آقای عباس صابری که خودش مسئول هیئت بود، در تفحص شهدا در فکه شهید شد. همان عشق به شهید صابری باعث شد هیئت و مداحی را ادامه دهم. در بخشی از سخنانش گفت: همان برخورد شهید صابری و اثرش روی خودم، باعث شد همیشه حواسم به برخوردم با نوجوان‌ها باشد. 🆔️ @rajaaei
📌شهرتش در زمین "عبدالشاهی" بود، ولی در ملکوت اعلی به "عبداللهی" شهرت یافت! بخشی از وصیتنامه شهید یدالله عبدالشاهی: "... يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‌ تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ ای اهل ایمان آیا شما را به تجارتی سودمند که شما را از عذاب دردناک آخرت نجات بخشد دلالت کنم آن تجارت این است که تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. بخدا و رسول او ایمان آرید و به مال و جان در راه خدا جهاد کنید این کار از هر تجارت اگر دانا باشید برای شما بهتر است. ای مردم این وعده بحق قرآن یعنی کتاب خداوند کریم است. که ما را به تجارت سودمند دعوت می کند اولین مرحله این تجارت ایمان بخدا و رسول گرامی ایشان است و البته ایمانی مورد قبول قرآن است که از مرحله حرف و کلام به مرحله عمل رسیده باشد یعنی ایمان، ایمان واقعی باشد و بعد از این مرحله مسئله جهاد در راه خدا پیش می آید پس بشتابید بسوی تجارت سودمند طرف معامله شما خداوند سبحان و عظیم است..." این شهید، جهاد در راه خدا و شهادت را یک تجارت پرسود دانسته است. 🆔️ @rajaaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥افشاگری آیت الله عاملی درباره پشت پرده غائله قره باغ 🔸️امام جمعه اردبیل در سخنان تند و طوفانی خود در خطبه های نماز جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵، پشت پرده برخی از خیانت‌های دولت آذربایجان را افشا کرده است. 🔸️فقط یک نمونه از این خیانت‌ها، ترور دانشمندان هسته ای ایران به دست نیروهای اسرائیلی آموزش دیده در آذربایجان است. 🔸️پس از اینکه نیروهای امنیتی ایران، این خیانت‌ها را برای رئیس جمهور آذربایجان فاش کردند، وزیر اطلاعات این کشور را کشتند تا اسرار بیشتری فاش نشود. 🔸️شاید این سخنان و گلایه‌های مطرح در کلام آیت الله عاملی، بتواند کلیدی برای حل معمای غائله اخیر قره باغ و مواجهه جمهوری اسلامی با این مسئله باشد. 🆔️ @rajaaei
🚨 شوخی‌های رهبر انقلاب در درس 💠 یادم هست که یکی از دوستان در درس حاضر می‌شد اما معمولاً مطالعه‌نکرده سؤالاتی مطرح می‌کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سؤالات پاسخ می‌دادند. چند بار که سؤالات رد و بدل می‌شد، به عنوان مزاح می‌گفتند: «حالا شما اجازه بدهید من آنچه را که مطالعه کردم بگویم و شما چیزی را که مطالعه نکردید باشد برای جلسه‌ی بعد.» یا به خاطر دارم که در موردی به یک نفر گفتند: «حالا شما به حرف‌هایی که من زدم فکر کنید، شاید خدا به دلتان انداخت که حرف حق را بپذیرید.» یا مثلاً کسی اگر یک حرف خیلی عجیب و غریبی پای درس می‌گفت که تا به حال فقها نگفته بودند و با موازین فقهی خیلی سازگار نبود، ایشان می‌گفتند: «اجماع همه‌ی فقها با فرمایشی که آقای فلانی داشتند، شکسته شد» و این‌طور درس را شیرین و جذاب‌تر می‌کنند. ⭕️ به نقل از دکتر‌ محسن اسماعیلی 🆔️ @rajaaei
بسم الله 📌منکران حوزوی اقتصاد اسلامی قابل ترحم اند! شما هرچه می خواهید بگویید؛ باز من می گویم کسانی که عمرشان را به تحصیل و تدریس علوم حوزوی گذرانده اند و موی و سر و صورتشان را در حوزه های علمیه سپید کرده اند و پس از عمری تحمل محدودیت های زندگی طلبگی و شنیدن طعنه ها و ناسزاهای برخی جاهلان، کارشان به انکار هویت صنفی خودشان رسیده است، شایستۀ دلسوزی اند، نه توبیخ و سرزنش! از نظر من، انکار کنش گری اسلام در یکی از ساحت های زندگی اجتماعی، از سوی یک شخصیت حوزوی که خیلی ها او را جزو علمای حوزه می شمرند، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد: 🔸️ممکن است در آغاز طلبگی، خاتمیت پیامبر اکرم (ص) و قرآن و دین اسلام را سرسری و طوطی وار پذیرفته و بعد از چند صباحی که لوازم آن را درک کرده، جرئت پس گرفتن حرفش را نداشته است، تا حالا که فرصتی پیش آمده تا حرف دلش را بزند، و بیچاره چه رنجی را تحمل کرده در این مدت! 🔸️شاید هم واقعاً و عمیقاً این مبانی کلامی را پذیرفته و هنوز هم به آن ها پایبند است، ولی از سویی در طول سال های حیات طلبگی اش پس از انقلاب اسلامی، همواره مردمی را دیده است که دست نیاز به سوی او و دوستان حوزوی اش دراز کرده اند تا مشکلات اجتماعی آن ها را حل کنند، و از سوی دیگر تنبلی ها و بی برنامگی های خودش و همپالکی هایش را دیده است که عزم و توانی برای استخراج برنامۀ دین اسلام درزمینۀ ادارۀ جامعه ندارند؛ پس تصمیم گرفته یک بار برای همیشه خیال خودش را راحت کند و با ریختن آب پاکی روی دستان دراز به سوی حوزه های علمیه، امید مردم دنیا را به کنش گری فعال اسلام ناامید کند، تا این قدر عذاب روحی نکشد! 🔸️اگر هیچ یک از این دو نباشد، احتمالاً او هم جزو کسانی است که مقهور هیمنۀ پوشالی تمدن رو به افول غربی است؛ کسانی که می گویند درست است که اسلام دین خاتم است و قرار است نیازهای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی مردم عالَم را تا قیام قیامت اداره کند، ولی در عصر غیبت که ما ایتام آل محمد از اماممان دوریم، وظیفه نداریم که حکومت تشکیل دهیم و با درگیر شدن با ابرقدرت ها خودمان را به هلاکت بیفکنیم، که خدا هم در کریمۀ «و لاتُلقوا بأیدیکم إلی التهلکه» ما را از این کار نهی کرده است؛ همۀ این ها و تشکیل تمدن اسلامی بماند برای زمانی که خود حضرت ظهور فرمودند! 🔸️بالأخره گروهی ساده لوح هم هستند که هم خدا را می خواهند و هم خرما را؛ هم تشکیل حکومت اسلامی و آقایی و سروری بر مردم جامعه را دوست دارند و هم بدشان نمی آید با کدخداهای خودخواندۀ دنیا زد و بند داشته باشند و در چارچوب نظام های تعریف شده از سوی آن ها و با فرمول های آن ها جامعۀ اسلامی را اداره کنند؛ از این رو اقتصاد اسلامی را انکار می کنند تا با اقتصاد لیبرالیستی جامعه را اداره کنند، همان طور که هر جا دستشان برسد، توی دهان فقیهان سیاسی می زنند که شما زبان سیاسی دنیا را نمی دانید و مائیم که دیپلماتیم و می دانیم چگونه باید با مذاکره مشکلات کشور را حل کنیم. این ها هم در حقیقت منکر سیاست اسلامی اند و قبل از آنکه بدانند که موضوع مذاکره در نظام سیاسی اسلام چه حکمی دارد، گزاره هایی را که در کلاس های درس دانشگاه های اروپایی و آمریکایی خوانده اند، برای پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی به کار می گیرند! هر کدام از این ها که باشد، فرقی نمی کند؛ از نظر من، برای منکر اقتصاد اسلامی و نیز همۀ منکران حوزوی دیگر علوم اسلامی باید دل سوزاند؛ چراکه آن ها ناخواسته و ناآگاهانه دارند هویت صنفی خود را انکار می کنند. راستی، آن بزرگوار به این فکر کرده است که اگر اسلام (و به تعبیر درست، حوزه علمیه) نتواند زیرساخت ها و مبانی تولید علوم کاربردی مورد نیاز برای ادارۀ جامعه را در اختیار دانشگاه قرار دهد، دیگر چه نیازی به این همه آخوند عمامه به سر داریم؟ مگر استخراج احکام فردی و عبادی مؤمنان، این همه دفتر و دستک می خواهد؟ آیا چگونگی ادارۀ زندگی اقتصادی و معیشت مردم در عصر مدرنیته و هجوم گرگ های درندۀ وال استریت به منابع محدود ثروت در دنیا، جزو «حوادث واقعه» نیست؛ همان حوادثی که امام زمان، این پدر امت، ایتام خویش را به دنباله روی از علمای دین دربارۀ آن ها سفارش کرده است: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‏ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا». با این همه، نباید برای منکران اقتصاد اسلامی و سیاست اسلامی و دیگر علوم اسلامی دل سوزاند؟ ۱۶مهر۱۳۹۹، قم المقدسة. 🆔 @rajaaei
‏هشت سال بیشتر نداشت، ولی وقتی نتوانست به ‎ بیاید، با تلاش و پیگیری خودش، یک موکب کوچک توی کوچه و جلوی درِ خانه راه انداخت. امسال خودش در بین‌مان نیست، ولی موکب کوچکِ یک ساله‌اش را برایمان به یادگار گذاشته است: موکب ‎ 🆔️ @rajaaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم... این قطعه فیلم را خودم هم نداشتم؛ یکی دو ساعت پیش برادر عزیزم آشیخ محمد هادی شریعتی برایم فرستاد، با این بیت که خودش زیر آن نوشته بود: "دیده‌گریان، دل غمین، یادش بخیر تربتِ آن سرزمین، یادش بخیر" پ.ن: سال ۱۳۹۴، در جاده نجف به کربلا 🆔️ @rajaaei
سلام میخوایم تا اربعین حدقل 3000 نفر به امام حسین سلام بدن خودم شروع کردم: اَلسلامُ عَلی الحُسین وعَلی علی بن الحُسین وعَلی ُاولاد الحسین وعَلی اَصحاب الحسین. به اندازه ارادتت ارسال کن (حداقل برای یک نفر) 🆔️ @rajaaei
▫️ قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکه‌های اجتماعی KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"میاد خاطراتم جلوی چِشام(۲) من اون خستگیِ تو راهو می‌خوام می‌خواستم مثِ اهلبیت حسین با اهل و عیالم پیاده بیام آاه حسرت، تو سینه‌مه و، می‌باره چِشام، به پای غمت این غم کم نیست، لیاقتشو، ندارم آقا، بیام حرمت جاده به جاده، پای پیاده جا موندم اما، زائر زیاده..." خدا حفظ کنه و توفیق بیشتر بده به حاج میثم آقای مطیعی. سال‌های قبل وقتی مشرف می‌شدیم برای پیاده‌روی، این نوحه قشنگ رو که گوش می‌کردیم، یاد جاماندگان از پیاده روی می‌افتادیم و به نیابت از آن‌ها قدم برمی‌داشتیم و زیارت می‌کردیم؛ مخصوصاً برای حضرت آقا که مطمئنیم خیلی دلش می‌خواهد مشرف شود و نمی‌شود. سال‌های قبل این نوحه را در مسیر پیاده‌روی گوش می‌کردیم و اشک می‌ریختیم، ولی باورمان هم نمی‌شد که یک سال اربعین برسد که ایران باشیم و شب اربعین این نوحه را بخوانیم و های های فریاد بزنیم. اما امشب همان شب بود، در مجلس روضه‌ای که در منزل برادرم آشیخ محمدجواد درودی برقرار بود، پس از سخنرانی آشیخ احسان الله درویشی، ناگهان دوست عزیزمان آشیخ محمدجواد دیانی این نوحه را شروع کرد و فریادمان از عمق جان بلند شد. خدایا، امسال را آخرین سال حسرت ما برای زیارت اربعین قرار بده. خدایا، تا زنده ایم زیارت سیدالشهدا را نصیب ما کن، مرگ ما را شهادت در راه ارباب قرار بده و در آخرت شفاعت او را نصیب ما کن. خدایا، سال آینده را سال تشرف ما به کربلا همراه با مهدی فاطمه مقدر بفرما. 🆔️ @rajaaei
‏امسال هم مثل سالهای قبل، حاج ‎ ، زحمت ‎ ما رو میکشه؛ خیلیها نیت کرده بودن امسال به نیابت حاجی برن پیاده روی و نائب الزیاره ش باشن، ولی حالا ما جا موندیم و حاجی امروز تو کربلا نائب الزیاره ماست؛ درست مثل سالهای قبل که شب و روز نداشت تا امنیت سفر ما تأمین بشه. شادی روح همه شهدای مدافع حرم، به ویژه شهید سلیمانی و شهید ابومهدی صلوات. 🆔️ @rajaaei
نخستین کنگره اقتصاد اسلامی.pdf
1.31M
متن PDF نخستین کنگرهٔ اقتصاد اسلامی، مشهد مقدس، شهریور ۱۳۶۷ با حضورِ سید محمود هاشمی شاهرودی محمد مؤمن قمی محمدتقی مصباح یزدی سید کاظم حائری سید منیرالدین حسینی الهاشمی محمد واعظ‌زاده خراسانی احمد جنتی محمدرضا مهدوی کنی محمد محمدی گیلانی محمدعلی تسخیری ابراهیم امینی و... 🆔️ @rajaaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ما با یک وضعیت به غایت مضحک و در عین حال موهن طرفیم. مافیای کنکور و روش های ابلهانه تست زنی آنچنان پیش رفته اند که صحنه تصویری را این طور تسخیر کرده و ما را به ریشخند می گیرند. 🔹آنان با نهایت بی شرمی چشم در چشم ما، برای آموزش معارف دینی،‌ میان نام زنهای تتلو و یک لغت از قرآن ارتباط پیدا می کنند و با وصل کردن آنها به هم مثلا می خواهند روشی نوین خلق کنند. 🔸پایان این بازی توهین آمیز و سراسر بیمار کجاست؟ 🆔️ @rajaaei
📌چرا روایت نمی‌کنیم؟! می‌دانم که "جنگ روایت‌ها" را همه‌تان شنیده‌اید؛ حداقل یک بار. شاید بعضی‌هایتان فکر می‌کنید این یکی از جنگ‌های مدرن است که میدان آن در عصر حاضر به روی ما گشوده شده است، اما نه؛ این جنگ، پیشینه‌ای به طول تاریخ دارد. اگر تاریخ خوانده باشی، حتی کمی و حتی اگر سرسری، حداقل دو سه باری با استفاده از روایت و روایتگری برای پیروزی در جنگ‌های طول تاریخ مواجه شده‌ای. چرا راه دور برویم؟! قرآن که خوانده‌ای؛ داستان ابراهیم را یادت هست؟ یادت هست که ابراهیم چگونه در برابر بت پرستی مشرکان، بت‌ها را شکست و با گذاشتن تبر به دوش بت بزرگ و انداختن گناه شکستن بت‌ها به گردن او، روایتی ساده و ملموس از ناتوانی و ناکارآمدی بت‌ها ساخت؟ داستان موسی و فرعون را چطور؟ یادت هست که وقتی فرعون می‌خواست مردم را علیه موسی بشوراند، او را دشمن دین و ملت و فرهنگ آن‌ها معرفی کرد و با قرار دادن او در برابر ساحران، می‌خواست مقامش را در حد یک ساحر تنزل دهد؟ آیا این چیزی جز روایت‌سازی است؟ اگر قلم در دستت است و می‌توانی بنویسی، امروز روز روایت است؛ انقلاب اسلامی روایت‌هایی ساده و صمیمی و البته دقیق و عمیق می‌خواهد. پس چرا روایت نمی‌کنیم؟! 🆔️ @rajaaei