هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
⁉️پیامبر اسلام شهید شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣کلام معصومین
آنچه که از روایات شیعه و سنی بدست میآید آن است که پیامبر گرامی اسلام مسموم شده و از دنیا رفتند
برخی از روایات به این شرح است:
〽️امیرالمومنین علیه السلام در بیان حالت رسول خدا در لحظات آخر عمر مبارکشان می فرماید: «وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِي كَفِّي فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِي»؛ «رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در حالى كه سرش بر روى سينه ام بود قبض روح گرديد در حالی که مقداری خون از حضرتشان در كف من روان شد آن را بر چهره خويش كشيدم»نهج البلاغة
به تصریح علمای لغت و هم چنین شارحان نهج البلاغه، «نفس» به معنای «خون» به کار می رود و در این عبارت شریفه به همین معنا می باشد؛ در غیر این صورت جمله ی بعد که امام علی علیه السلام می فرمایند:«آن را بر چهره ی خود کشیدم»، بی معنا میشود.
صاحب الافصاح مینویسد:«النَّفس:الدم»؛ «نفس به معنای خون است»الإفصاح فى فقه اللغة،ج1
مرحوم خوئی ، ابن میثم و ابن ابی الحدید نیز همین معنا را از عبارت مولا استفاده کرده اند
📚نهجالبلاغة
چرا باید از دهان مبارک حضرت رسول هنگام قبض روح، خون خارج شود؟
بسیاری از علمای شیعه به شهادت پیامبر تصریح کردهاند
〽️ امامحسن علیهالسلام فرمودند:«هیچ یک از ما نمیباشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا میرود و یا توسط سم از دنیا میرود»
📚بحار الانوار ج27ص217
📚کفایه الاثر ص227
〽️امامصادق علیهالسلام فرمودند:«پیامبر در روز خیبر گوشت مسموم را خورد و زمان مرگش فرمود همان گوشت مسموم روز خیبر مرا از پای درآورد و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست مگر آنکه شهید میشود»
«زن یهوی گوشت را مسموم ساخت و به خورد پیامبر داد و سبب فوت پیامبر شد»
📚بصائر الدرجات ج1ص503
〽️ امام رضا علیهالسلام فرمودند:«همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم»
📚الفقیه ج2 ص585
📚عیون الاخبار ج2ص203
2⃣کلام علماء
〽️شیخ صدوق مینویسد:«اعتقاد شیعه آن است که پیامبر در خبیر مسموم شد و توسط همان سم به شهادت رسید»
📚اعتقادات،ص109
〽️شیخ مفید مینویسد:« پیامبر در روز 28 صفر در مدینه در حالی که مسموم شده بود از دنیا رفت»
📚المقنعه ص456
〽️شیخ طوسی مینویسد:«پیامبر گرامی در حالی از دنیا رفت که مسموم شده بود»
📚التهذیبالاحکام ج6ص2
〽️علامه حلی نیز همین مطلب را می نویسد
📚تحریر الاحکام ج2ص118
〽️شیخ کلینی و دیگران از علما نیز مسموم شدن پیامبر گرامی توسط سم زن یهودی را نقل میکنند
📚الکافی ج6ص315
📚المحاسن ج2ص470
📚وسائل الشیعهج25ص57
«گمان میکنید پیامبر به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا کشته شد؟
پیامبر قبل از مرگ توسط آن دو نفر مسموم شد و از دنیا رفت»
📚تفسیر عیاشیج1ص200
〽️علامه مجلسی می گوید محتمل است هر دو سم در شهادت پیامبر گرامی دخیل بوده است
📚بحار الانوار ج22ص516
3⃣در کتب اهلسنت
مساله شهادت پیامبر گرامی در کتب اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته است
〽️بخاری مینویسد:«عایشه میگوید:در روزهای پایانی حیات پیامبر به زور در دهان آن حضرت دوایی ریختیم،حضرت با اشاره به ما فهماند که به من دوا نخورانید، ما گفتیم این خودداری پیامبر به خاطر آن است که مریض از دوا بدش می آید وقتی به هوش آمد فرمود: آیا من شما را از این کار نهی نکردم؟ اکنون به جز عباس که شاهد ماجرا نبوده باید جلوی چشمان من به دهان همه آنان که دراین خانه هستند از همان دوا ریخته شود»
📚صحیح بخاری،ج5ص120ح5382
⁉️چرا عایشه حرف پیامبر را گوش نداد و به زور در حلق پیامبر گرامی دارو ریخت در حالی که خداوند اطاعت پیامبر را در هر حال لازم و واجب می داند؟ [۷/حشر]
⁉️چرا پیامبر از خوردن دوا خودداری کردند مگر
پیامبر کودک بوده است که از دوا بدش بیاید؟
⁉️آیا نعوذ بالله پیامبر درک نمیکرد که چه چیزی
برایش مفید است و چه چیزی مضر؟
⁉️چرا پیامبر دستور به قصاص دادند که خودشان نیز از آن دوا بخورند؟
⁉️ آیا پیامبر بدون استحقاق دستور به مجازات میدهد
〽️حاکم در مستدرک میآورد:«به خدا سوگند پیامبر وابوبکر وحسن بن علی با سم و عمر عثمان، علی وحسین با شمشیر کشته شدند»
📚المستدرک علی الصحیحین،ج3ص61ح4395
〽️بزرگان اهل سنت از ابن مسعود نقل کرده اند:
«اگر 9 بار سوگند یاد کنم که پیامبر کشته شده است برایم بهتر است تا یک بار سوگند یاد کنم که او کشته نشده است زیرا خداوند اورا پیامبر وشهید قرار داده است»
📚مسند احمد،ج1ص408 ح3873
📚طبقات الکبری،ج2ص201
📚المصنف،ج5ص269
♻️نتیجهاینکه
براساس روایات اهلبیت -علیهمالسلام- و اقوال بزرگان شیعه پیامبر مسموم و به شهادت رسیدهاند
#عقائد
#نبوت
#شبهات_محرم_صفر
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرسلات مدیا
✅💠"دعوت"
از محرم سال 61 چه بگویم قلم لرزان است و دل داغدار در رثای آلالله.
از کجا بگویم؟ از کوفه یا کربلا؟
بگذار از کوفه بگویم چرا که واقعهی کربلا از کوفه و نامههای کوفیان آغاز گردید، نامههائی که گویا با جوهرهای کم رمق و قلمهائی شکسته و لرزان نگاشته شده بودند که در اندک زمانی پیمان صاحبانشان با امام شکست.
قریب چهل روز از شهادت سفیری غریب میگذرد مهمانی که بدون دعوت نیامده بودند و بالای دارالاماره از او پذیرائی شد.
شهر کوفه امروز آب و جارو شدهبود، بازارها تعطیل است. مگر چه خبر شدهاست؟
چرا عدهای از کوفیان ناراحتند و به همدیگر تسلیت میگویند و عدهای دیگر با چهرهای بشاش تبریک و تهنیت گویان هستند؟
سخت حیرانم یکی به من بگوید شده است؟ امروز روز عید است یا عزا؟
صدای همهمهای از دور میآید مهمانان کوفیان با سران از تن جدا و بر روی نیزه، وارد شهر شدند.
خوب که دقت کنی کاروان زنان و کودکان را به دنبال آنها میبینی، زنان کوفه با دیدن آنها اشک میریزند و زنان کاروان متعجب به همسران قاتلان کربلا مینگرند و میگویند شوهرانتان با ما میجنگند و شما بر ما میگریید.
زن و مردی که گویا قافله سالار کاروان هستند را میبینیم، همان زنی که به نظر میرسد بزرگ زنان است شروع به خواندن خطبه میکند او را نمیشناسم اما با خطبههای کوبندهاش صدای علی را در کوفه طنین انداز میکند.
شهر در سکوت فرو میرود حتی شتران هم لب فرو میبندند.
آن مردی که بزرگ کاروان است همان کسی است که بدنهای اطهر شهدای کربلا را که با سُمِّ ستوران کوبیده شده بود را پس از سه روز یک به یک به قبیلهی بنیاسد معرفی نمود و آنها را دفن کرد و بر پیکر مطهرشان نماز خواند.
✍ به قلم: مرضیه رمضانقاسم
#داستانک
#محرم_1400
#آثار_نمونه
@taaghcheh
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
پرســـ❓ــش
⁉️آیا امامحسنِمجتبی همسران زیادی را طلاق دادهاند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سند این روایت ضعیف است.
2⃣ فارغ از بحث سندی باید به این دو نکته توجه گردد:
۱) علاوه بر مبغوض بودن طلاق در فرهنگ اسلام عزیز، مطلاق بودن نیز مورد پسند شارع نمیباشد چنانچه امام صادق علیهالسلام فرمودند: «سَمِعْتُ أَبِي علیهالسلام،يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كُلَ مِطْلَاقٍ ذَوَّاقٍ»؛«از پدرم شنیدم که فرمود: خداوند کسی را که بسیار طلاق دهد و به دنبال تنوع ذائقه جنسی باشد، دشمن میدارد»
📚الكافي، ج6، ص55
۲) ناسازگاری این عمل با عصمت امام:
این روایات با عصمت امامحسنِمجتبی تعارض دارد لذا قابل اعتماد نبوده و به محتوای آنها اعتنایی نمیشود زیرا اگر روايتي با مقولهی عصمت در تعارض باشد، از نظر علماي شيعه مردود است و كنار گذاشته میشود.
3⃣ به نظر میرسد دستگاه خلافت بنیعباس برای تخریب چهرهی امام حسن روایاتی را در مورد شخصیت ایشان جَعل کرده که این مسئله را دو نکته تقویت میکند:
الف ) اگر چنین امری واقعشده بود باید دشمنان حضرت در زمان حیاتش، این امر را بر ایشان خُرده میگرفتند، ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است.
ب ) روایتهایی که در کتب حدیث آمده منقول از امام صادق علیهالسلام است، یعنی این مطلب یک قرن پس از زمان امام مجتبی علیهالسلام مطرح میشود.
♻️نتیجه اینکه:
روایاتی که امام مجتبی علیهالسلام را مردی طلاق دهنده به تصویر میکشند ساخته و پرداختهی بنیامیه و بنیعباس هستند و با توجه به عصمت حضرت، این روایات قابل پذیرش نیستند.
#عقائد
#امامت
#عصمت
#شبهات_محرم_صفر
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
"میزبان"
قدمهائی که هر کدام قطره بودند و راهشان را به سوی اقیانوسی بس عظیم یافته و به سمت آن سرازیر بودند و پرچمهائی که نشان از اقیانوس بی منتهی داشتند و گویی آدرس اقیانوس را به گمگشتگان راهِ اقیانوس نشان میدادند تا آنها را نیز به سیلِ خروشانشان بیفزایند.
سیل اشک بود که پای تلویزیون 21 اینچش سرازیر شده بود به یاد حساب بانکی خود که میافتاد، دیگر جلوی سیل اشکش را نمیتوانست بگیرد و آرزوی اتصال به اقیانوس بیکران حسین را در دل پرورانید.
دیگر کتری هم طاقتش را از دست داده بود و به جوش و خروش افتاده بود چائی را در قوری ریخت و با برداشتن کتری از روی اجاق به غر زدنهای کتری پاسخ داد و او را به آرامش دعوت کرد.
با آمدن حسین آقا صدای به هم خوردن در را شنید، چائی تازه دم را در استکانهای کمر باریک ریخت.
حسین آقا با سلامی گرمتر از چایهای لب سوز محبوبه خانم وارد اتاق شد. محبوبه خانم خیلی تعجب کرده بود نتوانست جلوی کنجکاوی خودش را بگیرد و پرسید چی شده حسین آقا؟ کبک تون خروس میخونه.
حسین آقا گفت: بالاخره شما هم امسال به آرزوت رسیدی و با ما همسفر شدی.
محبوبه خانم گفت:آخه از کجا؟ شما برای ثبت نام خودت از قرض الحسنه مسجد امام وام گرفتی.
حسین آقا گفت: امامحسین میزبانن و خودشون مهمونشون رو دعوت کردن، نپرس چه جوری.
با اصرار محبوبه خانم حسین آقا لب از لب برداشت و گفت: وقتی برای ثبت نام خودم رفته بودم دوست داشتم شما رو هم ثبت نام کنم ولی همین طور که میدونی دستم خالی بود برای همین سپردم به امامحسین و گفتم تو این چند سالی که اومدم زیارت اربعین فهمیدم زیارت شما دعوتِ، امسال هم محبوبه خانم دوست داره زائرتون باشه، خودتون از یه راهِ بیگمان محبوبه خانم رو دعوت کنین. تا این که پیش از ظهر آقای اسدی زنگ زد و ازم شماره حسابم رو خواست بابت کاری که دو سال پیش براشون انجام داده بودم و چون اون موقع ورشکست کرده بود پولی بهم نداده بود، امروز اومد و کل بدهیشو پرداخت کرد و بنده خدا کلی هم عذر خواهی کرد ولی من از خوشحالی قند توی دلم آب میشد و از امام حسین بابت دعوت شما تشکر کردم.
قطرات اشک روی گونههای محبوبه خانم شبنم وار سرازیر شدند.
اللهم ارزقنا زیارة الحسین فی الدنیا و الاخرة
نویسنده: مرضیه رمضانقاسم
#داستانک
#محرم_1400
🕰زنگبیداری👇
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
📝 پرســـ❓ــشهای کاربران
پاســـ🖊ــــخهای استادحیــــــدرے زیدعزه↪️
⁉️تاریخِ شهادت امامرضا ۳۰صفرِ یا ۲۳ذی القعده؟
بنا بر قول مشهور بین شیعه، شهادت امامرضا(علیهالسلام)، روز 30 صفر سال 203 هجری قمری بوده و آن حضرت توسط مامون خلیفه عباسی و با خورانده شدن سم به شهادت رسیدند.
اما برخی از مورخان از جمله شیخ مفید، شهادت ایشان را 23 ذی القعده همان سال می دانند، لذا براي زيارت آن حضرت در اين روز تأكيد فراواني به عمل آمده است.
┄┅═══••✾••═══┅┄
⁉️نحوهی شهادت امام رضا چگونه بود؟
شیخ مفید در کتاب ارشاد دو روایت مختلف در مورد نحوه شهادت آن حضرت به دست مامون نقل میکند:
1⃣ روزي آن حضرت با مامون طعامي خوردند و حضرت از آن طعام بيمار شدند و مامون نيز خود را به تمارض زد. شیخ مفيد در تفصيل اين جريان غم انگيز آوردهاست كه: محمدبنعليبنحمزه از منصوربنبشير از عبداللهبنبشير روايت كرده كه گفت: مامون به من دستور داد ناخنهاي خود را بلند كنم و اين كار را براي خود عادي نمايم و براي كسي درازي ناخن خود را نشان ندهم، من نيز چنان كردم، سپس مرا خواست و چيزي به من داد كه شبيه به تمر هندي بود و به من گفت: اين را به دو دست خود بمال، و من چنان كردم سپس برخاسته و مرا به حال خود گذارد و پيش حضرت رضا عليه السلام رفته، گفت: حال شما چگونه است؟ فرمود: اميد بهبودي دارم. مامون گفت: من نيز بحمدالله امروز بهترم و كسي از پرستاران و غلامان به خدمت تو آمدهاند؟ حضرت فرمود: نه. مامون خشمناك شد و به غلامان فرياد زد كه چرا به آن حضرت رسيدگي نكردهاند. سپس گفت: هم اكنون آب انار بگير و بخور كه براي رفع اين بيماري چارهاي جز خوردن آن نيست. برادر عبداللهبن بشير میگويد: پس به من گفت: انار براي ما بياور، و من اناري چند حاضر كردم، مامون گفت با دست خود آن را فشار بده و من فشردم مامون آب آن را با دست خود به امام رضا عليهالسلام خورانيد و همان سبب مرگ آن حضرت شد و پس از آن، دو روز بيشتر زنده نماند كه از دنيا رفت. مرحوم مفيد در ادامه گزارش خود از اباصلت هِرَوي روايت كرده كه گفت: پس از آن كه مامون (در آن روز) از نزد آن حضرت بيرون رفت بر آن جناب وارد شدم، حضرت به من فرمودند: اي اباصلت اينان كار خود را كردند و زبانش به ذكر خدا گويا بود.
2⃣ شیخ مفيد در روايت ديگر از محمد بن جهم نقل میکند كه گفت: حضرت رضا عليهالسلام انگور را زياد دوست داشتند، پس قدري انگور براي آن حضرت تهيه كردند، و در دانههاي آن چند روز سوزنهاي زهرآلود زدند، سپس آن سوزنها را كشيده و آن انگور را به نزد آن بزرگوار آوردند حضرت به همان بيماري كه پيش از اين گفته شد، مبتلا بود، از آن انگور زهرآلود ميل فرمود و همین سبب شهادتشان شد.
┄┅═══••✾••═══┅┄
⁉️چرا امام رضا، از خوراکی مسموم استفاده کردند؟ مگر امام علمغیب ندارد؟
1⃣ علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب، متوقف به اذن اوست
در قرآن کریم میخوانیم:«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»«داناى غيب اوست و هیچکس را بر اسرار غيبش آگاه نمیسازد مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار میدهد
📖سورهجن/26و27
2⃣علم امامان علیهمالسلام، ذاتی و استقلالی نیست و طبق روایات،اگر بخواهند چیزی را بدانند،خدا به آنها میآموزد امام صادقمیفرمایند: «إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِكَ»هرگاه امام اراده کرد چیزی را بداند، خداوند آن را به او میآموزد
📚الكافي، ج1
3⃣حضرات معصومین علیهمالسلام، مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عملکنند بلکه مأمور به ظاهر بودند پیامبر خدا میفرماید:«إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»من بین شما فقط باشاهد و قسمهایتان قضاوتمیکنم
📚الكافي، ج7
4⃣ اهلبیت علیهمالسلام، تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم خدا بودن آن ذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست امام حسینفرمودند «رِضَىاللَّهِ رِضَانَا أَهْلَالْبَيْت» رضایتخدا رضایت ما اهلبیتاست 📚بحارالانوار، ج44
┄┅═══••✾••═══┅┄
متن کامل را اینجا بخوانیم👇
↪️ snai.ir/961908
#عقائد
#امامت
#علم_غیب
#شبهات_محرم_صفر
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرسلات مدیا
✅💠 "دلتنگی"
از روزمرگیها که خستهمیشد، هوسِ کنج ايوانِ مقصورهی مسجد گوهر شاد میکرد.
راهی مشهد شد، اذن دخول را از تابلوی ورودی بابالجواد خواند، رفت صحن گوهرشاد و به منبر بلند بالای امام زمان چشم دوخت، سرش را بر گرداند تا گنبد طلائی، دستهایش را نیز بالا آورد و ظهور مولا را طلبکرد. با دیدن کبوترهای روی گنبد دلش پرکشید سمت جادهی نجف تا کربلا، به یکباره چشمهایش به عشق مولا نمناک شد. کبوتر دلش مابین نجف تا کربلا نشست بر بام موکب علیبنموسیالرضا، دلش سرگردان بین ایران و عراق بود، صدای مؤذن کبوتر دلش را به ايوان گوهرشاد برگرداند.
وقتی مؤذن به شهادتین رسید کبوتر سرگردان دلش رفت مدینه بین روضهی نبوی، سلامی بر پیامبر داد و پرکشید سمت گلستان بقیع تا کنج آن مأوا بگیرد آنگاه بیاختیار چشمهایش بدون اینکه روضهخوانی روضه بخواند گریست.
✍به قلم: مرضیه رمضانقاسم
#داستانک
#محرم_1400
#آثار_نمونه
@taaghcheh
هدایت شده از مرسلات مدیا
✅💠 "سوزِ دل"
صدای نقّارهخانه را دوست داشت فکر میکرد آهنگ موسیقیائی نقاره دارد درد و دلِ سوزناکِ خود را با سوز و گداز با امامش در میان میگذارد.
غبطه خورد به حال نقارهها و نقّارهزنها.
دلش میخواست مثل نقّارهها تمام دردهای ناگفتهاش را بلند فریاد بزند اما کسی از راز و رمزش آگاه نشود.
زمان زدن نقارهها در صحن آزادی نالهاش را آزاد کرد و در بلبشوی صداهای در هم افتادهی نقارهها او هم دردهای خود را واگویه کرد.
نقّاره زدن که تمام شد، سبک شده بود همچون قاصدکی سبکبال.
✍به قلم: مرضیه رمضانقاسم
#داستانک
#محرم_1400
#آثار_نمونه
@taaghcheh
هدایت شده از مرسلات مدیا
✅💠 "آرزو"
خانم شهبازیان کفشدارِ امامزاده محلشان بود، آرزو داشت روزی کفشدار حرم امام رضا باشد ولی با وجود شرایط خادمی امام رضا میدانست شرایطش را ندارد.
چند سالی بود خادمیار شده بود سالی دو بار در مناسبتهای ویژه ساک سورمهای کوچکش را میبست و با ایران خانم دخترِ همسایهشان میرفتند مشهد، این بار روز شهادت امام رضا را انتخاب کرده بودند.
حرم مملو از جمعیت بود، روزی که شیفت خادمیاریش بود قبل از رفتن سر شیفت، اول به حرم امام رضا رفت، در راه بازگشت پیرزنی که نوههایش را گم کرده بود و کفش خودش و نوههایش در دستش بود از خانم شهبازیان خواست تا مواظب کفشهایش باشد تا برود و نوههایش را پیدا کند او هم قبول کرد، ساعتی گذشت از پیرزن خبری نشد که نشد. نزدیک ظهر پیرزن با دو بچه که گویا نوههایش بودند برگشت خانم شهبازیان خواست لب به شکوه باز کند و بگوید از شیفت باز مانده است که یکدفعه یاد آرزوی همیشگیاش که کفشداری حرم بود افتاد و چیزی نگفت.
پیرزن با شرمندگی گفت: «الهی حاجت روا بشی مادر، بار اولم هست که بدون همراه و تنها اومدم مشهد. همهی صحنا و رواقا رو باهم قاطی کردم، را به حالم نمیبردم حلالم کن مادر.
-خانم شهبازیان : «اشکالی نداره مادر، انگار مادر خودمید چه فرقی میکنه.»
- پیرزن : «از وقتی پسرم با دو بچه طلاق گرفت نه حال و روز خوشی دارم و نه هوش و حواس درستی، بازم به همین آقای رئوف منو ببخش!»
✍ به قلم : مرضیه رمضانقاسم
#داستانک
#محرم_1400
#آثار_نمونه
@taaghcheh
هدایت شده از مرسلات مدیا
✅💠"داغدار"
مادرش را تازه از دست داده بود حسابِ بانکِ عاطفیَش صفر شده بود.
دوستش زهرا خانم پیشنهاد داد، بروند مشهد و استخوانی سبک کنند تا داغش سبک شود.
دلش را به دریا زد و پیشنهادِ زهرا خانم را با همسرش آقا بهرام در میان گذاشت.
آقا بهرام اخمهایش را در هم کشید و گفت: «دیگه لازم نیس با این زهرا خانم رابطه داشته باشی، چه نسخههائی میپیچه، شما کی تا حالا بدون من و بچهها رفتی مشهد که حالا بار دومت باشه، این زهرا خانم شرایطش با شما خیلی فرق داره.»
از گفتهی خودش پشیمان شد.
زهرا خانم هم ثبتنام کرد و رفت مشهد و از داخل صحنها تماس تصویری گرفت تا تسلّی خاطر عاطفه خانم باشد، غافل از اینکه با این کار دل عاطفه خانم بیشتر میسوخت و با دلِ شکسته قندهائی را که آقا بهرام خریده بود را میشکست و آرام اشک میریخت.
آن روز آقا بهرام زودتر از همیشه به خانه بازگشت. دوستِ آقا بهرام برای ماشینش یک خریدار در شهر قم پیدا کرده بود.
عاطفه خانم موضوع را که فهمید، قند در دلش آب شد، قندها را رها کرد و رفت خودش و بچهها را مهیای سفر کرد و با هم دم در ایستادند منتظر آقا بهرام.
- آقا بهرام: «کجا بسلامتی؟»
- عاطفه خانم : « زیارت تنهایی نداریم، آقامون گفتن زیارت فقط خونوادگی»
- آقا بهرام: « من که برا زیارت نمیرم خانوم.»
آقا بهرام بالاخره با اکراه همسر و فرزندان را با خود برد و آنها را گذاشت دم پل آهنچی تا خودش برود دنبال فروش ماشین.»
عاطفه خانم سلامی داد و وارد حرم شد صدای روحانی را شنید که میگفت: «امام رضا فرمودند: هرکس خواهرم را زیارت کند مرا زیارت کرده.»
دلش آرام گرفت.
✍ به قلم : مرضیه رمضانقاسم
#داستانک
#محرم_1400
#آثار_نمونه
@taaghcheh
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
پرســـ❓ــش
❓آیا پاداش زیارت امامرضا از زیارت امام حسین بیشتره؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
۴ احتمال خدمت شما عرض می کنم که دو مورد اولی قویتر است.
🔻 احتمال اول:
طبق دو روایت:
الف) علی بن مهزیار از امام جوادعلیهالسلام، نقل کرده که به امام عرض کردم: «جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ الرِّضَا علیه السلام أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟فَقَالَ زِيَارَةُأبی أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَة»؛ «فدایتان شوم!زیارت امام رضا افضل است یا زیارت امام حسین علیهالسلام؟حضرت جواب دادند:زیارت پدرم و این برتری به خاطر این است که امام حسین را همه مردم زیارت میکنند پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمیکنند».
الكافي ج4، ص: 584
ب) و طبق روایت امام جواد علیهالسلام که فرمود: «ضَمِنْتُ لمن زَارَ أَبِي علیه السلام بِطُوسَ عَارِفاًبِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى»؛ «هرکسی پدرم را در طوس بامعرفت زیارت کند، بهشت را برای او ضمانت میکنم»عيون أخبار الرضا، ج۲، ص: ۲۵۶
وجود فرقه های متعدد در طول تاریخ از جمله ۴ امامی، ۶ امامی، ۷ امامی... فلذا شیعیان زیادی بودند که امام رضا را امام نمی دانستند؛ چه رسد که به زیارت حضرت بروند و فقط تنها شیعیان خاص که ۱۲ امامی بودند به زیارت امام رضا می رفتند. و اگر اکنون شاهدیم افرادی که مسلمانند و یا شیعه اند ولی شیعه دوازده امامی نیستند. طبق این احتمال از فضیلت زیارت امام رضا بی بهره اند چرا که عارفا بحقه به زیارت ایشان نرفته اند پس فضیلت ها مختص شیعه اثنی عشری است.
🔻احتمال دوم:
کسی که به زیارت امام رضا رود با زیارت خود در برابر فِرَق و مذاهب دیگر تبلیغ کننده ی شیعه ی اثنی عشری و نفی فرق و مذاهب دیگرند.
🔻احتمال سوم:
چون امام رضا در غربت بودند و دور از وطن و سفر از حجاز به طوس کار بسیار دشواری بود لذا تنها خواص از شیعیان رنج سفر را به جان می خریدند فلذا طبق این احتمال برتری زیارت نسبی بوده و نسبت به بلاد گوناگون متفاوت است پس طبق حدیث پیامبر که می فرمایند افضل الاعمال احمزها، برای اهل حجاز ثواب زیارت امام رضا نسبت به زیارت سایر ائمه بیشتر است.
🔻 احتمال چهارم:
طبق این روایت:
مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیمَان می گوید: از امام جواد(ع) در باره کسی که حج بجا آورده و خداوند او را بر انجام حج و عمره اش یاری کرده بود، پرسیدم. او پس از فراغت از حج به زیارت پیامبر رفته و بر آن حضرت درود فرستاده و سپس شما را با معرفت زیارت کرد، می داند که شما حجت خدا بر مردم هستید. سپس به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) رفت و به او سلام کرد، سپس به بغداد رفته و به موسی بن جعفر(ع) عرضِ سلام نمود. آن گاه به شهر و دیار خود بازگشت. در وقت حج بار دیگر خداوند حجِ خانه خود را به او ارزانی داشت. آیا حج دوباره او بعد از انجام حج واجب بهتر است یا این که به زیارت پدر شما علی بن موسی الرضا(ع) به خراسان رود؟
امام فرمودند:
« یأْتِی خُرَاسَانَ، فَیسَلِّمُ عَلی أَبِی الْحَسَنِ عَلَیهِ السَّلَامُ أَفْضَلُ، وَ لْیکنْ ذلِک فِی رَجَبٍ، وَ لَاینْبَغِی أَنْ تَفْعَلُوا هذَا الْیوْمَ؛ فَإِنَّ عَلَینَا وَ عَلَیکمْ مِنَ السُّلْطَانِ شُنْعَةً؛ در ماه رجب به خراسان رفته و به علی بن موسی الرضا (ع) عرضِ سلام کند، بهتر است. البته امروزه بر شما شایسته نیست چنین کنید، زیرا بر من و شما از ناحیه حکومت زحمت ایجاد می شود.» (کافی: ج9، ص337)
در زمان عباسیان زیارت امام حسین و سایر ائمه برای عموم مسلمان امری عادی و پسندیده بود و هیچ مانعی برای زیارت ائمه نبود اما عباسیان مانع زیارت امام رضا می شدند و چون خواص شیعه به زیارت امام رضا می رفتند این امر سبب شناسایی شیعیان خاص می شد و آزار و اذیت شان را به دنبال داشت.
در این روایت زیارت امام هشتم(ع) را برتر از "زیارت مستحب خانه خدا" شمرده شده است. البته امام شرایطی را که چنین زیارتی باعث شود حاکمان اهل سنت شیعیان را شناسایی کرده و آنان را آزار و اذیت کنند، استثنا کرده است.
♻️ نتیجهاینکه:
در هر چهار احتمال فضیلت زیارت نسبی بوده چرا که:
✳️ احتمال اول ملاک بیشتر بودن فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام را بسته به عقیده فرد زائر دانسته است.
✳️ احتمال دوم ملاک فضیلت اثنی عشری بودن است چرا که شیعه اثنی عشری می تواند مروج اسلام حقیقی باشد.
✳️ احتمال سوم ملاک فضیلت بیشتر در زیارت را نسبت به بلاد گوناگون متفاوت دانسته است.
✳️ احتمال چهارم : ثواب و فضیلت بیشتر نسبت به آن زمان و موقعیت خاص بوده است.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم_صفر
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
پرســـ❓ــش
⁉️ با اتمام ماه صفر پیامکی که با این مضمون برای ما ارسال میشود 👇
«پیامبر فرمودند: اگر کسی خروج ماه صفر را به من بشارت دهد بهشت بر او واجب است»
آیا درست است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
چنین پیامکی اصلا روایت نیست، زیرا روایتی با این مضمون نداریم.
اما
روایتی داریم که شیخ صدوق در معانی الاخبار نقل کردهاند که پیامبرفرمودند:
من بشرنی بخروج الآذاربشرته بالجنه
دو نکته پیرامون این روایت:
1⃣ آذار یکی از ماههای رومی است که گاهی مصادف با ماه صفر می شود
فلذاهیچ ربطی به ماه صفر ندارد.
2⃣ بشارت دهنده ابوذر غفاری بوده
این روایت فقط میخواسته بگوید:
ابوذر اهلبهشتهست.
متن کامل را اینجا بخوانیم⬇️
http://fna.ir/dd3jqx
♻️ نتیجه اینکه:
این روایت هیچ ربطی به ماه صفر ندارد.
#عقائد
#خرافات
#شبهات_محرم_صفر
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
🔻
🔺
پرســـ❓ــش
⁉️آیا ترویج دههی محسنیه بدعت است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
🔻نکاتی پیرامون ایامی که برخی محسنیهنامگذاریکردهاند
1⃣ مواظب باشیم با یک مسأله ی درون مذهب، دچار اختلاف و دو دستگی نشویم که خواست دشمن همین است.
2⃣ سقط حضرت محسن علیهالسلام، از مسلمات تاریخ است.
3⃣ تاریخ سقط اختلافی است و لااقل قرائنی که حقیر مطالعه کردهام به هیچ وجه شهادت حضرت محسن را در ایام ابتدایی ماه ربیع همراهی نمیکند.
4⃣ عزاداری به صورت فردی و شخصی زمان بردار نیست و کسی نمیتواند مانع اقامهی عزای دیگری شود.
گاهی ظرفیت فردی اقتضای عزا حتی در طول سال را دارد. (لَاَندُبَنَّک صَبَاحَاً مَسَاءً)
5⃣ نهادینه کردن یک مساله به صورت اجتماعی مثل دهههای مختلف باید با لحاظ شرائط مختلف اجتماعی و فرهنگی و با مشورت بزرگان و مراجع و دغدغه مندان اتفاق بیافتد. تا از آسیب های مختلف جلوگیری شود.
6⃣ دهه سازیهای ممتد اگر به دین منتسب نشود به هیچ وجه بدعت نیست اما بهتر است از این نکته غافل نشویم که:
هر افراطی، تفریطی به دنبالش هست.
میترسم از زمانی که دههسازیهای جدیدالتأسیس، عزای حسینبنعلیبنابیطالب علیهالسلام را تحت الشعاع قراردهد و تضعیف کند.
💎نتیجه اینکه:
✅هر فردی در اقامهی عزا در هر ایامی مختار است و مأجور
✅اما دهه سازیهای متعدد به صورت یک سنت و مراسم اجتماعی به خاطر مسائل متعدد زیبا به نظر نمیرسد زیرا:
〽️الف: عدم توصیه و عمل معصومین علیهمالسلام
〽️ب: عدم سابقهی چنین مراسمی در بین شیعیان
〽️ج: قطعی نبودن ایام خاص شهادت
〽️د: سوء استفادهی دشمن جهت تخریب
〽️ه: تحت الشعاع قرار گرفتن عزای سرور و سالار شهیدان
#عقائد
#وحدت
#شبهات_ماه_ربیع
🆔 @javadheidari110
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
@ramezan_ghasem110
4_5859363422231070374.mp3
14.4M
🔊 شما بلدی معامله کنی؟
#استاد_مجید_مهدوی_رحمهاللهعلیه
#فخرالذاکرین
#سخنرانی
🕊زنگ بیداری🕊
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
⁉️ میدونید علت بسیاری از اشکالاتی که به خدا میگیریم چیه؟
لیوان فروشِ لیوانها رو وارونه گذاشته بود.
مشتری اومد لیوان بخره دید درِ لیوان بستهس،
لیوان رو بلند کرد و از فروشنده پرسید چرا در لیوانهاتون بستهس؟ با کمال تعجب دید تَه اونم سوراخه😳
لیوان فروش بهش گفت: عزیزِ من، اگه لیوان رو درست دستت بگیری اشکالاتت رفع میشه.
حکایت برخی از ما مثل همین مشتری شده، بسیاری از اشکالاتی که ما به خدا میگیریم بخاطر اینه که دنیا رو سر و ته میببنیم.
مثلا میگیم مگه خدا عادل نیست؟
پس چرا میکروب رو آفریده⁉️
چرا گرما⁉️
چرا سرما⁉️
چرا سیل⁉️
چرا زلزله⁉️
چرا رعد و چرا برق و، چرا و چرا و چرا و چرا⁉️
اشکالاتی که ما به خدا میگیریم بخاطر اینه که:
❌ما فکر کردیم دنیا خوابگاه و عشرتکده است، نگاه ما به دنیا اینه که فکر میکنیم اومدیم دنیا خوش بگذرونیم، لذا همین که خوشی از ما گرفته میشه چراهامون هم شروع میشه.
✅ در حالیکه دنیا عشرتکده نیست، دنیا میدان رشد است، در میدان رشد باید ابزار تلخی هم باید باشه.
جوانی که میخواهد وزنهبردار شود را که متکا زیر سرش نمیگذارند تا بخوابد، بلکه او را به تلاش و تکاپو وامیدارند، وزنههای فراوان و سنگین به او میدن تا بلند کنه و یکسری تلخیها رو بچشه، چون اگه بناست رشد کنه، در میدان رشد باید تمام ابزار تلخی و سنگینی هم باشه، زیرا در میدان رشد که نمیشه خوابید، بلکه باید با مشکلات کُشتی گرفت.
♻️نتیجه اینکه:
اگر ما نگاه درستی به دنیا پیدا کنیم و بدانیم طبق فرمایش امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه دنیا "دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ" است، خانهای پر از بلاست و به این جهت پر از بلاست تا ما را رشد دهد
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ. ۱۵۵/بقره
وقتی دانستیم ما آمدهایم در دنیا تا رشد کنیم، دیگر اعتراضی نسبت به تلخیهای زندگی نخواهیم داشت.
#عقائد
#توحید
#عدل_الهی
#فلسفهی_مشکلات
••✾❀زنگبیداری 👇❀✾•••
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef